Gehuwde priester draagt openlijk de mis op Commentaai „Maarten Luther" (60 jaar) voortaan mannenbond af HISTORISCH MOMENT IN AMSTERDAM Reactie bisschop is opmerkelijk gematigd Verschraalde gemeente getuigt niet meer Een woord voor vatidaag Studenten prefereren specialisatie Chr. gereformeerden in redactie van Theologia Reformata Oosterhuis 21 27 BEROEPÏNGSWERK Sultan Hamid Bezinning en actie van mannen èn vrouwen Richtlijnen voo t oecumene deze krant behoort tot Het Kwartet Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, meer mede burgers der heiligen en huisgenoten Gods (Efeziërs 2 19). Paulus vertelt de jonge christengemeente te Efeze uitvoerig van het geluk, dat hen ten deel gevallen is. Zij leven niet meer „zonder hoop en zonder God in de wereld". Zij zijn geen vreemdelingen meer, neen zij zijn medeburgers geworden. Anders gezegd: zij horen er nu ook bij. Het moet voor de Efeziërs iets overweldigends geweest zijn. Alsof ze een grote schat in ontvangst hadden genomen. Medeburgers der hei ligen en huisgenoten Gods. Een grote schat, die Gods kinderen de kracht geeft, om alles te weerstaan, pijn en tegenslagen, verdruk king en vervolging. Huisgenoten Gods. Ze horen er bij. Hoe hun leven ook reilt en zeilt, hoe uitzichtloos alles ook kan zijn, zij hebben toekomst. Er is geen reden meer om te wanhopen? Huisgenoten Gods hebben in Hem een Vader, die zijn kinderen door alle moeilijkheden heen naar huis brengt. Wij lezen vandaag Psalm 29. (Van een onzer redakteuren) LEIDEN Met financiële steun van het ministerie van sociale zaken en volksgezondheid houdt de Neder landse stichting van statistiek in drie fazen een onderzoek onder Leidse medische studenten naar hun be roepskeuzemotivatie. Aanleiding is de veronderstelling dat de belangstelling van jonge artsen voor de huisartsen praktijk zou dalen. De resultaten van de eerste twee fa zen van het onderzoek zijn nu be kend. Aan het licht kwam ondermeer dat de medische studenten de studie voor hun kandidaatsexamen over het algemeen weinig waarderen; deze wordt te saai en te theoretisch be vonden. Het laagste maatschappelijk aanzien zouden de artsen volgens de studen ten toekennen aan de controlerend geneesheer en de bedrijfsarts. Volgens de studenten kent het pu bliek het hoogste aanzien toe aan de chirurg en de huisarts in het dorp. De internist, door de artsen volgens de studenten het hoogst gewaardeerd, komt voor het publiek pas op de vierde plaats na de huisarts in de grote stad. Het merendeel van de studenten was het eens met de bewering dat de arbeidstijd van de hiiisarts moet wor den geregeld. Algemeen zag men de ontwikkeling in de richting van een grotere professionalisering van het huisartsenberoep. Over het beroep van specialist was de mening: overzichtelijk, eenzijdig, lange studieduur, oppervlakkig con tact met patiënten. MAANDAG 28 SEPTEMBER 197 WOERDEN De redactie van "Theologia Reformata" is uitgebreid met twee vertegenwoordigers van de Christelijke Gereformeerde Kerken, te weten dr. W. van 't Spijker en prof. dr. W. H. Velema. Tot nu toe bestond de redactie van dit theologisch tijdschrift uitsluitend uit theologen uit gereformeerde- bondskring: dr. H. Bout, dr. C. Graaf land, prof. dr. H. Jonker, prof. dr. S. van der Linde en dr. H. Schroten. Als redactiesecretaris fungeert ir. G. B. Smit te Arnhem. Het weer in Europa licht bew. mist Innsbruck iw. bew. Kopenhagei zw. bew. Locarno licht bew. mist Luxemburg licht bew. Madrid on bew. Majorca onbew. mist Nice onbew. onbew. onbew. licht bew. Ziirich mist ïax. temp. neersl gisteren 21 0 24 0 20 0 21 0 12 0 12 0 21 0 21 0 22 0 20 0 28 0 17 0 24 0 27 0 25 0 15 0 20 0 (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De Amsterdamse studentenparochie heeft ge kozen voor het conflict met de bisschoppen. Gisteren heeft Huub Oosterhuis, sinds 25 april gehuwd, een mis opgedragen. Dit ondanks de duidelijke waarschuwing van het Nederlandse episcopaat, dat een parochie die een gehuwde priester laat voorgaan in de eucha ristieviering, zichzelf daardoor buiten de Rooms-Katholieke» Kerk plaatst. Bisschop Zwartkruis van Haarlem heeft gisteren reeds verklaard, dat de weg die de studentenecclesia nu ge kozen heeft, voor hem onaanvaard baar is en „dat daarom de betrokken priesters niet meer onder zijn verant woordelijkheid in ambtelijke bedie ning werken". De leiding van de Nederlandse pro vincie der jezuceten beraadt zich nog op haar reactie. De kapel in het Sint-Ignatius-colle- ge was overvol. Voordat Oosterhuis zijn daad stelde, werd een verklaring voorgelezen door Lambert Quant, lid van het bestuur van de studentenpa rochie. Daarin wordt gezegd dat de studentenecclesia een centrum van bezinning en actie wil proberen te zijn, waar mensen mede vanuit het evangelie geïnspireerd willen wor den tot vrijheid en eigen verantwoor delijkheid. Bepaalde kerkelijke structuren zijn daarbij een belemmering, maar, aldus de verklaring, zij mogen bij de op bouw van de gemeente niet langer een rol spelen. GEEN HEIL „Wij stellen met nadruk dat bin nenkerkelijke conflicten ons niet lan ger in dit experiment mogen belem meren. In een polemiek, zoals die nog steeds gevoerd wordt over de kwestie van het verplichte ambtscelibaat, zien wij geen heil meer." De Amsterdamse studentenparochie accepteert zonder verdere discussie gehuwde priesters als voorgangers in prediking en eucharistie. Na het voorlezen stond een priester op, die scherp protesteerde. Hij noemde het een schande dat een kerkdienst werd misbruikt voor een daad van openlijke ongehoorzaam heid aan de bisschoppen. Hij liep weg, gevolgd door enkele anderen. Het bleek de in Duitsland werkzame pastoor Hugo Bekkers te zijn, die hier met vakantie was. Vorige week was reeds een verkla ring uitgereikt aan de kerkgangers, waarin de koers van het bestuur van de parochie werd aangekondigd. Men kon erover stemmen. Van de 222 uit gebrachte stemmen waren er negen afwijzend. Bisschop Zwartkruis heeft zijn „on aanvaardbaar" verpakt in een zeer gematigde verklaring, waarin hij be gint met alle „vruchtbare initiatie ven" van de studentenecclesia uit de laatste jaren op te sommen, zoals ten aanzien van de vernieuwing van de liturgie, van de taal van het gebed en van de kerkmuziek. „Er is gezocht naar een levendige evangelieverkondiging, die bevrijdend en beimoedigend bleek voor velen. De Pastores van deze ecclesia hebben een groot aandeel gehad in het zoe ken naar een nieuwe vorm van kerk- beleving en daarmee van hun eigen ambt." BEROEP „Terwille van de solidariteit binnen de kerk" doet de Haarlemse bisschop een dringend beroep op iedereen, „om bij alle verschil van overtuiging of inzicht alles te doen om een schade lijke verharding van standpunten te voorkomen." Daarom verklaart hij zich bered, „ook na de keuze, die door de Am sterdamse studentenecclesia is ge maakt, wegen te zoeken waardoor wij met elkaar in contact blijven. Een ieder die srelooft in de boodschap van het evangelie, kan niet aanvaarden dat een conflict zonder uitzicht is." isclV na 1M ges "yANDAAG begin in Amsterdam b ï0< internationale congres van „krilzal sche priesters" van Septuagint. rai spectaculaire wyze heeft dit congr lal de aandacht gekregen door de daa die de Amsterdamse studentenpar^_ chie gisteren heeft gesteld. Men kan zich van reformatorisch kan verheugen over de stroomveÉy snelling, waarin de bezinning op a celibaatsplicht voor deze daad o# vermydelyk zal komen. Men kan zich ook verontrusten ov^ de wyze waarop het ongeduld zia uit, de kerkelyke spelregels nil langer in acht neemt en daardoi onvermijdelijk het gezag aantaa Ons inziens is dat een element, dj de verontrusten van by voorbeel het gereformeerde Waarheid en Eeire heil en het rooms-katholiekc Cob# frontatic verbindt. [Wa Dan is het goed, zich-'een mans i Hendrik de Cock te herinneren, d ook openlijk het kerkelijk uitdaagde door een verplichting i het laten zingen van minstens f gezang in de dienst te negeren. In de ty'd van De Cock moest daad van ongehoorzaamheid onveil mjjdelyk tot een schisma leidei' Dat er nu even zeker geen schisnj' komt, is een van de merkwaardigi symptomen van onze tyd. Desnictti min zullen de verantwoordelijken j de Rooms-Katholieke kerk voor een zware vuurproef gestel worden. Wij wensen hen alle wijsheid toe, nifKl het minst ook om te voorkome lei dat de celibaatskwestie opnieuw i katalysator wordt van de verniei in wing en daardoor de aandacht c leidt van zoveel belangrijker zake De vièr Amsterdamse rooms- katholieke studentenpastores (van links naar rechts) Hans Peters, Ton van der Stap, Huub Oosterhuis (gehuwd) en Jan van Kilsdonk, even voor het belang rijke moment, dat Oosterhuis ie mis zou opdragen. Zij hebben verklaard alle consequenties van de koers, die de studentenpa rochie is ingeslagen, te zullen janvaarden. Biddag voor evangelisatie bepleit (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT Als het gemeen te-zijn verschraald is tot het luisteren naar de preek op zondag en het ont breekt aan werkelijk samen-leven. Kruiswoord-puzzel t 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1! i 2 13 15 16 17 18 19 20 21' 23 24 25 26 28 29 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 «3 u 45 Horizontaal. 1. uitkomst, 10. vertragingsloe- stel, 11. rivier in Italië, 12. volksnaam van de kauw, 14. achting, 16. voorkomen, 17. plaats in Gelderland. 19, bloeiwijze. 21. Oriënt Ex presse (afk.), 22. woede. 24. kolenemmer. 26. kraam. 28. zangstem, 31. hijswerktuig, 33. bedeklbloeiende plant. 35. koning van Basan, 37. kleur. 39. muzieknoot. 40. eiken schors, 42. oevergewas. 44 inkrassing. 45. tooi. Verticaal. 2. voorvoegsel. 3. sportterm, 4. plaats in Zweden, 5. scheik. clement, 6. pa pegaai, 7. bijrivier van de Tiber, 8. hoog bouwwerk. 9. pulemmertje, 13. gewoonte recht (Ind.), 15. vernis. 18. insektenetend zoogdier, 20. gebogen been, 23. leuk, 25. mak, 27. zwak. 29. muzieknoot, 30. landbou wer, 32. tocht, 34. ouderwets keldingstuk, 36 scheepstouw. 38 steensoort 41. karaat (afle.), 43. voorzetsel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. ra, 2. trede, 7. e.k. 9. firmant 12. lak, 13. met, 15. pet» 17. es, 18. karet, 20. R.O. 21. Meen, 22. roede. 23. si, 24. genet 26. RL 27. Eos, 28. nek. 29. las. 33. Tegelen, 37. si. 38. Karei. 39. ba Vert 1. re, 2. lip. 3. Rr 4 emmer. 5. da. 6. ent 8. ka, 10. bastion. 11 verdrag. 12. Lesse, 13 manen. 14. Tcrek. 16. toets, 18. keg, 19. tot 25. neger, 30. lek. 31. nel, 32. as, 34. ga, 35. le. 36. fa. kan van een getuigende, een evange liserende kerk geen sprake zijn. En het ontbréékt de kerken veelal aan waarachtig getuige-zijn. Over deze benauwende zaak sprak zaterdag ds. P. op den Velde uit Zie- rikzee op de bondsdag van christelijk gereformeerde mannenverenigingen, die in Amersfoort werd gehouden. En hij ging voort: we kunnen zeg gen, dat we al te zeer de vulling met de Heilige Geest missen, maar het probleem ligt dieper. Het getuige-zijn is weliswaar ook een opdracht van de enkeling, maar toch primair een taak van de gemeente: het individueel ge tuigen moet gevoed worden vanuit de gemeenschap der gelovigen. De predikant signaleerde, dat het ongeorganiseerde zowel als het geor ganiseerde evangelisatiewerk in de kerken vaak tot een „hobby" van in dividuele gelovigen is geworden en in vele gevallen bepaald niet meer een zaak van de hele gemeente kan wor den genoemd. Hij zou er voor zijn, als naast de bid- en dankdagen voor gewas en ar beid ook een biddag uitgeschreven zou worden voor het apostolaat. Als het weer een echt samen-leven in de gemeente zou gaan worden, dan kon den er grote dingen gebeuren, zo zei ds. Op den Velde. Deze opdracht werd verder uitge werkt door de tweede referent van deze bondsdag, ds. J. C. Maris te Bloemendaal. Hij sprak over en tot aan de einden der aarde...", waar bij hij met nadruk wees op de sterke ontwikkeling binnen de zending in de richting van ontwikkelingshulp. Wan neer men evenwel zonder de verticale dimensie zending gaat bedrijven, komt men bij puur horizontal isme te recht, zo zei hij. Maar het gaat om gelovig, daad werkelijk zending bedrijven, veraf en dichtbij. Wat dat laatste betreft ves tigde hij de aandacht op de vele gast arbeiders die in ons land verkeren. Het is de hoogste tijd dat het werk onder deze mensen ter hand genomen wordt. En wat wordt er bijvoorbeeld langrijke taken voor de gemeente. Ds. A. de Korte (69) overleden HENGELO (O.) s== Op 69-jarige leeftijd is overleden ds. A- de Korte, sinds 1966 emeritus-predikant van de gereformeerde kerk van Hengelo. Ds. De Korte werd pas op latere leeftijd predikant, namelijk in 1952, toen hij 51 jaar was. Zijn eerste standplaats was Haaksbergen. Daarna volgden Ooltgensplaat, Woldendorp en ten slotte Hengelo, waar hij als emeritus-predikant sinds 1969 geeste lijk verzorger van het bejaardencen trum Ten Anker was. De begrafenis is woensdag 's mid dags om drie uur op de Algemene Begraafplaats te Ooltgensplaat, na een rouwdienst in de gereformeerde kerk aldaar, die om twee uur begint. Ds. B. T. Haar Romeiiy (88) overleden GINNEKEN (N.B.) Op 88-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeritus-predikant ds. B. ter Haar Romeny A. Bzn., die in Ginneken woonde. De begrafenis heeft vandaag plaatsgevonden. Ds. Ter Haar Romeny heeft dertig jaar, namelijk van 1916 tot 1947 in Ginneken gestaan en in die tijd heeft hij veel functies van allerlei aard vervuld, waaruit zijn veelzijdige be langstelling bleek. Hij was o.a. be trokken bij de liturgische beweging en bij gemeente-opbouw, bestuurslid van de Guustaaf Adolf vereniging en van De Klokkenberg. Een klein jaar is hij ook predikant in Pematang Siantar in voormalig Nederlands Indië geweest. NED. HERV. KERK Bedankt voor Utrecht: H. Jonger- j den te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen le Nieuwolda-Woldendorp (Gr.): mej. kand. E. van Krimpen te Krimpen a. d. IJssel; te Rotterdam- Delfshaven (vac. S. v. d. Veen): R. Reitsma te Assen. Bedankt voor Rotterdam-Pernis: Th. ten Napel te Naaldwijk. Emeritaat verleend aan: S. Eringa te Den Haag-West. GEREF. KERKEN (Vrijgem.) Bedankt voor Abbotsford (Can.): J. Geersing te Rouveen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-west: W. v. Sorge te Bennekom. VRIJE EVANG. GEM. Bedankt voor Utrecht: Q. v. d. Vrie 1 te Rotterdam-zuid. DEN HAAG Sultan Hamid van Pontianak in het voormalig Neder lands Indië generaal-majoor van het KNIL en adjudant in buitengewone dienst van de Koningin gaf zater dag in het Haagse congresgebouw van zijn belangstelling blijk op de jaar lijkse reünie van oud-officieren van het KNIL, kolonel b.d. P. W. van Schendel. De reünisten kwamen ook uit de V.S. Canada en Afrika. In een toe spraak memoreerde generaal-majoor b.d. Scholten de capitulatie van Japan, de opheffing van het KNIL in 1950 en het heldhaftig gedrag van de laatste gouverneur-generaal, jhr Tjarda van Starkenborch Stachhouwer, geduren de zijn Japanse gevangenschap op Formosa en in Mandsjoerije. Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM De Neder landse Bond „Maarten Luther" heeft zaterdag op zijn algemene vergadering zijn zestig-jarig be staan herdacht. De voorzitter, staatsraad M. Ruppert, stond in zijn openingsrede stil bij de koers die de bond sinds zijn oprichting heeft gevaren. In 1910 startte het Nederlands Luthers Werkliedenverbond, maar dit werd omgezet in een Nederlandse Lutherse Bond voor christelijk-socia- le actie, om na 1945 als Nederlandse (mannen) Bond 'Maarten Luther' voort te bestaan. Thans, zo betoogde de heer Rup pert, willen we ons losbreken uit het kader van een gemakkelijk tot het introverte neigende kerkelijke man nenbond, en ons omvormen tot een lutherse organisatie van mannen en VTOuwen, die drie dingen wenst: zich bezinnen op het lutherse belijden en zijn plaats en funktie en betekenis in de oecumene, stimuleren tot het trek ken van de consequenties uit het evangelie voor de samenleving, en actie voeren wanneer de gerechtig heid, de waarheid of de barmhartig heid in het geding zijn. Tijdens de vergadering toen het ging om de plannen voor het komen de jaar werkte de heer Ruppert deze punten nog wat verder uit. Hij dacht aan het in het leven roepen van groepen mensen, die zich gaan bezinnen op bv. de vragen van oorlog en vrede, ontwikkelingshulp, of de mocratisering, inspraak en medezeg genschap. De Amsterdamse hoogleraar dr. J. P. Boendermaker hield een referaat over 'Enkele kenmerken van het lu- therannisme'. Hij vond de titel van zijn referaat gevaarlijk, omdat het woord lutheranisme een gevaarlijk woord is. Het doet denken aan een ideologie, aan een vastgeroeste zaak. En als er iets is geweest wat Lu ther niet heeft gewild, dan is het dat er een -isme ontstond. Luther heeft nooit gewild dat er een groep zou zijn, die zich naar hem zou noemen. Zelf begon de reformator een bewe ging. een beweging waarvan hij niets liever wilde dan dat ze bezig bleef. Pastoraal Dat er, zo betoogde de hoogleraar, nog steeds een aparte lutherse kerk is, is een pastorale zaak. Met elkaar zijn we in een bepaalde kring opge voed en in die kring willen we elkaar vasthouden. Maar behalve dat moment, is er toch een aantal facetten te noemen, die kenmerkend zijn voor onze kerk, zo vervolgde de hoogleraar. Allereerst is dat de liturgische beweging, de grote aandacht in onze kerk voor het vieren van de eredienst. En in die eredienst leggen wij een bepaalde na druk op de tegenwoordigheid van de Heer. Bovendien heeft die eredienst, en het in onze kerk veelvuldig vieren van het heilig avondmaal, bij ons de vraag van de kindercommunie klem mend aan de orde gesteld. Iets wat ook kon gebeuren, omdat bij ons de avondmaalsangst lang niet zo sterk speelt als in andere kerken. Bij ons is het avondmaal ook geen doodsmaal, maar een bemoedigend spijs, die we tot ons nemen tot het Rijk en de Heer zelf komt. Een tweede facet, waar het gaat om de kenmerken, is de kerk. De organi satie is bij ons nooit zo strak geweest. Bij ons stond het Woord centraal, de gehoorzaamheid aan de Schrift. Wij wisten van Gods overmacht. Wij wis ten dat door ons het Rijk Gods niet nabij zou kunnen worden gebracht. Maar, zo zei Prof. Boendermaker, dit ontslaat ons niet van de plicht om hard te werken in deze wereld. Im mers, elk kind dat een beetje geluk kiger kan leven is van belang in Gods ogen. HERZIEN In onze dagen, zo besloot de hoog- Zaterdag werd aan de Weerd- singelfoostzijde nummer 31) in Utrecht het nieuwe Yuoth for Christ-kantoor geopend, waar vrienden van deze bekende en levende jeugd-evangeliesatiebe- weging een kijkje konden ne men. Ze werden aangenaam bezigge houden door het Amerikaanse tienerteam (hier op de foto), dat op hetogenblik in ons land werkzaam is. leraar ziin referaat, zien we dat steeds meer 'specifieke' elementen uit onze kerk door anderen worden over genomen en verder worden uitge werkt. Een gebeuren dat ons ver heugt, maar dat ons voor de komende tijd de taak oplegt onze eigen positie temidden van de andere kerken te herzien. 0e de ROME Onder de titel „Ged; ten en ideeën voor de oecumeni; dialoog" heeft het Vaticaanse sec tariaat ter bevordering van de cl telijke eenheid richtlijnen gepul ceerd voor de interkerkelijke tacten. Het stuk bevat uitvoeringsbepalii gen voor verschillende artikelen vi het conciliedecreet over het oecun nisme. Uitdrukkelijk genoemd wore o.m. artikel 4, waarin gezegd wo dat alleen de Rooms-Katholi Kerk „de totale rijkdom van de d ku God geopenbaarde waarheid en nademiddelen bezit" en artikel 9, voor de niet-roomse geloofsgemec schappen het begrip „gescheic de broeders vastlegt. ge De richtlijnen zijn ondertekei door kardinaal Willebrands, het hoo van het secretaratai van hte seci pj zo van het secretariaat voor de eenhei en diens plaatsvervanger de Belj sche pater Jerome Hamer. In het Westen veruit grootste prot. chr. dagbladpers ge

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2