Vrees voor consequenties
van oecumene overwinnen
Cijfers volkstelling zullen
Zuid-Afrika schokken
Haarlem beschikt over
eigen man en centrum
Nederlandse film zet
congres aan t denken
Kerk in Haarlem elke
clag van tien tot
zeven bereikbaar
Een woord voor vandaag
Zonodig alleen
kerkelijk trouwen
Uw probleem
is het onze
PATER HOOGEVEEN (RAAD VAN KERKEN):
Wereldraad tot
kerk Formosa:
Kom terug
Vrijgemaakt Assen:
schaamtemaar
ook dankbaarheid
Brief aan andere
gereformeerden
BEROEPINGSWERK
Geloof is te horen, Paultts schrijft tenminste aan de ennsienm van
Efeze „Gehoord hebbende van uw geloof(Efeziërs 1:15).
Wij zien zo vaak geloof als iets heel diep in ons. Wij zeggen soms:
geloven doe je in de kerk. Maar dat is een leugen.
Geloof heeft met ons hele dagelijkse leven te maken. Geloof is iets,
dat gezien en gehoord kan worden, omdat het onze woorden be
paalt, onze gelaatsuitdrukkingen, de manier waarop wij met onze
naaste omgaan, de wijze waarop we ons werk doen.
De eerste christengemeenten geloofden zo, dat de mensen om hen
heen het zagen. Er werd over gepraat, soms met verbazing, soms
met afgunst, soms in woede. Hoe is het met de mensen in onze om
geving? Hebben zij bij ons echt geloof ontdekt
tWg lezen vandaag Jacobus 5:12-20.
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 1970 NU
Pastoor Slots:
VENLO Pastoor P. J. Slots uit-
Wanssum, die van zich heeft doen
spreken door in de kerk huwelijken
in te zegenen die niet door een bur
gerlijk huwelijk waren voorafgegaan,
heeft een nieuw initiatief ontwikkeld.
Met het oprichten van wat hij noemt
een „nationaal service-centrum", wil
hij rooms-katholieken die op de een
of andere wijze niet in staat zijn voor
de wet te trouwen, kerkelijk wel in
de echt doen verbinden.
Het centrum zou landelijk bezig
moeten zijn en hulp moeten ontvan
gen van priesters elders in het land.
Tot de factoren die een burgerlijk
huwelijk kunnen belemmeren rekent
pastoor Slots voornamelijk die van fi
nanciële aard, bijvoorbeeld de rech
ten die een weduwe kan verliezen als
ze een nieuw huwelijk aangaat.
Inmiddels loopt tegen de pastoor
bij de Roermondse rechtbank een
klacht, omdat hij de Iwet negeert door
trouwlustigen zonder voorafgaand
huwelijk „in de kerk te trouwen;;. De
pastoor heeft uit de eerste gesprek
ken hierover met de justitie de in
druk gekregen dat men deze zaak io
stilte af wil handelen. Daar verzet hij
zich evenwel tegen, omdat hij van
mening is dat deze problematiek in
het openbaar behandeld dient te wor
den.
Apartheidsbeleid heeft gefaald
(Van onze kerkredactie)
POTCHEFSTROOM - Volgen
de maand, zo verwacht men, zul
len de voorlopige cijfers kunnen
worden gepubliceerd van de
volkstelling, die in mei in Zuid-
Afrika gehouden is. Dan zal men
een duidelijk beeld krijgen van
de getalsverhouding tussen de
verschillende rassen.
„Woord en Daad", het blad
van de Afrikaanse Calvinistische
Beweging, schrijft dat het Afri
kaanse volk zich zal moeten
voorbereiden op een schok.
In een opmerkelijk scherp, artikel
laakt Woord en Daad de „geruststel
lende en in slaap sussende uitspraken
van de afgelopen jaren en vooral van
kort voor de verkiezingen over een
teruggaande beweging van Bantoe
arbeiders naar hun thuislanden als
gevolg van het beleid van afzonder
lijke ontwikkeling".
Woord en Daad voorspelt, dat de
volkstelling zal uitwijzen, dat
de trek van Ban toe's naar blanke
gebieden groter is dan omgekeerd,
terug naar hun thuislanden;
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bii te sluiten. Een se
lectie alt de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Dit voorjaar hadden wij
een aanrijding. Voor onze auto reed
ongeveer op 25 meter afstand een
andere auto met een snelheid van 60
km. Een meisje stak plotseling de
weg over met een fiets aan de hand.
De voorganger remde, haalde nog
wat uit naar links en stond vlak bij
het meisje stil. Wij remden even
eens, haalden nog wat uit naar
rechts, gleden door en kwamen met
de voorganger in botsing.
Beide auto's liepen belangrijke
schade op. Er deden zich geen
persoonlijke ongelukken voor. De
ouders van het meisje zijn tegen
wettelijke aansprakelijkheid verze
kerd.
Wij hebben hen voor de totale
schade aansprakelijk gesteld.
De verzekeringsmaatschappij van
de voorganger stelt ons aansprake
lijk, en beweert dat er totaal geen
causaal verband tussen het onoplet
tend oversteken en de aanrijding is,
maar dat deze geheel gevolg is van
het nemen van te weinig afstand. Is
hier mogelijkheid van verhaal? We
gens gemoedsbezwaren ben ik niet
verzekerd en ik heb een vrijstelling
van het ministerie.
Antwoord: Zonder uitvoerig on
derzoek is het zeer lastig vast te
stellen wie aansprakelijk is. Is u lid
van de ANWB, dan kunt u deze nog
eens raadplegen. U moet niet verge
ten, dat de beide andere partijen een
verzekeringsmaatschappij achter
zich hebben en dat u als eenling de
zwakste is. Als de schade groot is,
kunt u beter de zaak meteen in han
den van een advocaat geven.
Hierbij valt op te merken dat zij.
die gemoedsbezwaren hebben meest
al kerkelijk hecht georganiseerd
zijn. Wat is gemakkelijker voor hen
dan de handen ineen te slaan en
gezamenlijk te zorgen voor goede
juridische hulp, zodat zij nooit al
leen staan? Ook in andere opzichten
zouden zij elkaar uitstekend kunnen
helpen, zodat zij even sterk komen
te staan als personen die geen ge
moedsbezwaren tegen verzekering
hebben.
het aantal Bantoe's in de blanke
gebieden „schokkend groter" is
dan het geschatte aantal van 1961;
het aantal Bantoe's in het alge
meen aanzienlijk groter is dan de
schatting op grond van de cijfers
van 1951.
Het blad „hoopt innig", dat het het
mis heeft met zijn prognose. Maar als
het waar is, zal de schok heilzaam
zijn. Niet om uitgangspunt of doel
van de apartheid te veranderen, maar
wel om zich ernstig te bezinnen over
optreden en methode.
Geen alternatief
Woord en Daad verklaart bij voor
baat, dat het, wat de cijfers ook zul
len. aantonen, geen alternatief ziet
voor afzonderlijke volksontwikkeling.
Het verwerpt de „totaal onrealisti
sche utopie" van de Progressieve
Partij en ook het „versuikerde blan-
kebaasskap" van de Verenigde Partij.
Het beleid van afzonderlijke
volksontwikkeling is volgens de diep
ste overtuiging van Woord en Daad
het enige beleid, dat Zuid-Afrika ge
rechtigheid, rust, vrijheid en stabili
teit belooft. Maar dan zal de nadruk
niet alleen op het woord „afzonder-
PROF. DR. W. J. SNYMAN
harder werken
lijk", maar niet minder op de woor
den „volk" en „ontwikkeling" moeten
vallen.
Er zal harder gedacht en gewerkt
moeten worden, om door positieve
ontwikkelingsmaatregelen met rela
tief minder beperkende wetgeving de
„kleine apartheid" te laten verdwij
nen.
De „Woord en Daad"-groep is een
invloedrijke groep in de Gerefor
meerde Kerk, de Dooperkerk dus. Het
blad wordt geleid door prof. dr. W. J.
Snyman, die zijn kerk dit voorjaar op
de gereformeerde synode te Lunteren
vertegenwoordigde.
Woord en Daad kritiseert al gerui
me tijd in steeds sterker bewoordin
gen het trage tempo, waarin heenge-
werkt wordt naar het ideaal van de
„grote apartheid", terwijl het openlijk
en ondubbelzinnig de alledaagse
praktijk van de „kleine apartheid"
veroordeelt.
(Van onze kerkredactie)
HAARLEM Al twee jaar profiteren grondvlakwerkers aan
de oecumene in Haarlem en omgeving van een vaste kracht:
pater Th. J. Hoogeveen, franciscaan. Daar doen een tiental
raden van kerken hun voordeel mee. Het gevolg is* dat doelge
richter gewerkt kan worden dan waar ook elders.
Zo ooit, dan heeft deze „vrijge
stelde" bewezen dat het zonder zo'n
functionaris eigenlijk niet kan. Ont
breekt hij, dan wordt een raad van
kerken een onmachtig instituut. Het
zoveelste.
Pater Hoogeveen heeft een eigen
kantoor, met representatieve ont
vangstmogelijkheid in het hart van
Haarlem. Een aanloopadres, waar
iedereen welkom is, die meer over de
oecumene wil weten. Het is een ge
bouw van De Open Deur, oorspronke
lijk rk pastoraal- en informatiecen
trum, dat thans volledig als oecume
nisch centrum voor de regio die els
heb ik bij mijn benoeming gesteld,
zegt pater Hoogeveen wordt uitge
bouwd.
De heer Hoogeveen is gegrepen
door de oecumene, die hij regelrecht
als opdracht van de Heer aanvaardt.
In raden van kerken mag geen frac
tievorming ontstaan, maar moet het
wel degelijk om „samen verder" om
vereniging gaan, zegt hij.
•fe Verplichting
Daarom is hij zo blij, dat in Haar
lem, niet zoals in de meeste andere
plaatsen, de wil tot eenheid is uitge
sproken, wat veel te vrijblijvend is.
Neen, de kerken die tot de (regionale)
raad, waarvan hij secretaris is en die
tien lokale raden omvat, toetraden,
gingen in dit verband weloverwogen
een verplichting aan.
De waarlijk niet geringe doelstel
ling luidt namelijk: Kerken, die tot
de raad toetreden verplichten zich in
heel hun pastoraal, diakonaal en mis
sionair handelen uit te gaan van de
gezamenlijke opdracht tot dienstbaar-
Kardinaal Koenig: zonder discriminatie
GENEVE Het uitvoerend comité
van de Wereldraad van Kerken be
rust niet in het besluit van dc Pres
byteriaanse Kerk in Taiwan (Formo
sa), die zich om politieke redenen uit
de Wereldraad heeft teruggetrokken.
Naar Formosa is. een brief gegaan
met het verzoek, om de beslissing te
herzien voor de vergadering van het
centraal comité van de Wereldraad In
januari.
In de brief wordt gezegd, dat de
aanbeveling van de Wereldraad, dat
communistisch China in staat moet
worden gesteld om lid te worden van
de Verenigde Naties, „niet is gedaan
op grond van nationale of ideologi
sche overwcgingen en bepaald niet
om enig land te beledigen, maar juist
om de totale mensheid van dienst te
zijn."
Het feit, dat „een zelfbewuste men
selijke samenleving van meer dan 800
miljoen mensen" zich niet kan of wil
aansluiten bij de VN, wordt in de
brief verontrustend en gevaarlijk ge
noemd.
De Presbyteriaanse Kerk is de
grootste protestantse kerk van For
mosa.
(Vaneen onzer medewerkers)
WENEN De film „Vraagtekens"
gemaakt door de Nederlanders Jan
Fllius en Joop van Essen is door de
vertegenwoordigers van Europese bij
belgenootschappen en kerken in We
nen met een warm applaus ontvan
gen. De waardering gold niet slechts
de film, maar ook de vragen over de
bijbel die door de film aan het maan
dag begonnen Europese congres van
bijbelgenootschappen werden voorge
legd.
De conferentiegangers komen uit 25
Europese landen. Slechts Roemenië
en Albanië zonden geen afgevaardig
den. Voor de helft vertegenwoordig
den zij bijbelgenootschappen en voor
de helft kerken. Er zijn oecumenici
en niet-oecumenici, orthodoxen en
rooms-katholieken. Lutheranen, her
vormden, gereformeerden, baptisten
en anglicanen zitten broederlijk naast
voorgangers van pinkstergemeenten,
conservatieve-evangelisten en adven
tisten.
Uit Nederland zijn er naast enkele
stafmedewerkers van het Nederlands
Bijbelgenootschap de hervormde drs.
G. H. Wolfensberger, van Nieuw
Ruimzicht, de gereformeerde da. E. G.
van Egmond, de remonstrant N. van
Gelder en de Leidse theologische stu
dent J. C. van Dongen. Rector W. F.
Verbeek vertegenwoordigt de Katho
lieke Bijbelstichting.
OPENING
De conferentie werd geopend door
de Noorse primaat, de lutherse bis
schop Berkeli. In twintig eeuwen is
er in het oude Europa een technolo
gisch bepaalde cultuur gegroeid, zei
hij, die we tot stand gebracht hebben
door de rest van de wereld te onder
werpen, zo niet uit te buiten. Maar de
politieke dominatie loopt ten einde.
We hebben twee afschuwelijke we
reldoorlogen op ons geweten.
Diezelfde twintig eeuwen zijn ook
de periode van het christendom. Was
het een bezieling en impuls voor indi
vidu en samenleving of ligt daarin de
schuld van al het verschrikkelijke uit
de geschiedenis? Bij dat christendom?
We staan aan het begin van een
nieuwe tijd, vervolgde de Noorse bis
schop. De vraag vraag of Europa nog
weer eens de wereld zal domineren is
niet belangrijk. Het gaat om de vraag
of er in de nieuwe tijd plaats zal zijn
voor de heilsboodschap van de bijbel.
Kunnen wij daaraan iets doen? Veel,
was het antwoord van bisschop Ber
keli, we kunnen onze ambities on
dergeschikt maken aan God en Zijn
Geest.
KARDINAAL
Een deel van de zittingen werd tot
nu toe bijgewoond door de aartsbis
schop van Oostenrijk, kardinaal Koe
nig die tevens voorzitter is van de
rooms-katholieke wereldorganisatie
voor de bijbel. In zijn welkomswoord
zei hij dat zijn kerk het werk van de
bijbelgenootschappen bijzonder waar
deert, heel in het bijzonder omdat het
alle godsdienstige groeperingen dient
zonder onderscheid en discriminatie.
Het werk van de bijbelverspreiding
is voor de christelijke kerken uitzon
derlijk belangrijk, zei hij, omdat het
daarbij gaat om de dienst van het
Woord van God. Hij verheugde zich
op de groeiende rooms-katholieke-
protestantse samenwerking op dit
punt omdat de bijbel in de liturgie en
de persoonlijke vroomheid centraal
moet staan.
PROBLEMEN
Met deze welkomstwoorden werd
een punt gezet achter lezingen en re
feraten. Die zullen verder helemaal
ontbreken. De problemen die de con
gresgangers onder ogen moeten zien
werden ingeleid door de film „Vraag
tekens" die in zes landen is opgeno
men en zes vragen stelt. Een teleur
gestelde Afrikaan vraagt in Parijs:
hebt u het recht de bijbel naar Afri
ka te exporteren? Vanuit Duitsland
komt de vraag: Kunnen we de bijbel
niet begrijpen of willen we haar niet
begrijpen?
Het gesprek kwam meteen op gang.
Van de congresgangers worden geen
resoluties verwacht of rapporten. De
vragen zijn verdeeld over verschil
lende gespreksgroepen en die moeten
hun antwoorden brengen in de vorm.
van een kant en klaar radioprogram
ma, een televisiegesprek, een kranten
artikel of een winkeletalage.
heid aan de w,ereld, in het besef dat
ze in Christus wezenlijk één zijn.
Dat laat aan duidelijkheid niets te
wensen over. Deze verplichting gin
gen de raden van kerken te Haarlem
centrum, noord, oost, Schalkwijk,
Heemstede, Aerdenhout, Bloemen-
daal, Overveen en Zandvoort aan. In
totaal (nu we toch aan het opsommen
zijn) 13 aangesloten kerken omvat
tend, te weten: de Eglise Wallonne,
de Broedergemeente, de Lutherse
kerk, de Gereformeerde kerken, de
Hervormde kerk, de NPB, de Oud-
katholieke kerk, de Remonstrants ge
reformeerde gemeente, de Rooms-
katholieke kerk, de Russisch ortho
doxe kerk, de Doopsgezinde gemeen
te, de Vrije katholieke kerk en het
Leger des heils.
•fe Drempelvrees
Maar met zo'n duidelijke verkla
ring alleen kom je er natuurlijk niet.
De kerken en hun achterban krijg je
moeilijk mee. Maar het gaat juist om
daden, om de consequenties en daar
bij komt dan toch weer de laten
we het nu maar gemakshalve noemen
drempelvrees om de hoek kijken.
Steeds dus maar weer op de kerk
deuren kloppen. Als overkoepelend
orgaan, als streekconcentratie zo
sterk mogelijk inspirerend en dienst
verlenend bezig zijn. Wat dat eerste
betreft, betekent het indringende en
vaak uitvoerige gesprekken met de
lokale raden van kerken, kerkeraden
en met de parochieraden.
Punten, die daarbij aan de orde
plegen te komen: Wat denken jullie
van de opdracht tot oecumene (dus
toch weer de kernvraag). Welke con
sequenties zou dat moeten hebben,
ook financieel? Als we de eenheid
aanvaarden, moeten we dan onze
krachten in velerlei opzicht blijven
verspillen, zoals we nu (nog) doen?
Moeten we ook niet over de ambten
tot overeenstemming kunnen komen?
■fe Spanning
Daardoor ontstaat een zekere span
ning tussen de regionale raad, de lo
kale raden en de (individuele) ker
ken. Wat ik op zichzelf heel gezond
acht, aldus pater Hoogeveen, die ver
der vindt dat de regionale raad zo
weinig mogelijk zelf moet doen, maar
tegelijkertijd moet bevorderen dat er
zoveel mogelijk gebeurt.
We zijn dus verder dienstverlenend
actief. Door een werkformule aan de
lokale raden te verschaffen en een
min of meer gelijkvormige opbouw
van „onze" raden te bevorderen. Door
tot een gezamenlijk beraad te komen,
de communicatie tussen de lokale ra
den te bevorderen (regelmatig gaan
er uitvoerige informatiebulletins de
deur uit). Verder door documentatie
te verschaffen, kadercursussen te ge
ven, allerlei materiaal toe te spelen.
Door adres te zijn van de gezamen
lijke kerken in contact met de over
heid, bijvoorbeeld voor wat betreft
toeristenzielzorg, gezamenlijke kerk
bouw, jeugdrecreatie.
Tenslotte: adres zijn in contact met
de provinciale en landelijke raad van
kerken. Aan die communicatie is nog
Blake veroordeelt
vliegtuigkapingen
GENEVE Dr. Eugene Carson
Blake, de secretaris-generaal van de
Wereldraad van Kerken, heeft een
telegram gezonden aan het centraal
comité van de Palestijnse verzetsbe
wegingen, waarin hij de vliegtuigka
pingen ten sterkste afkeurt. Hij
spreekt van „roekeloze daden van
anarchie en chantage, die de funda
mentele rechten van de mens, waar
voor u strijdt, veronachtzamen."
(Van onze kerkredactie)
HAARLEM Ook buiten zyn di
rect organisatorische opdracht bü de
regionale raad van kerken voor
Haarlem en omgeving is pater Hoo
geveen een harde werker voor de
oecumene. Een van zijn laatste acti
viteiten in dit verband is het per 5
oktober in Haarlem-centrum doen
gaan functioneren van een inter
kerkelijk pastoraal opvangcentrum,
waar men dagelijks van 's morgens
tien tot 's avonds zeven om raad op
alle mogelijke gebieden terecht kan.
Dit centrum wordt eveneens onder
gebracht in het gebouw van De Open
Deur aan de Gierstraat 14, waarmee
het strikt rooms-katholieke karakter
van het werk onder deze naam ver
der wordt doorbroken. In het bestuur
van De Open Deur zitten nu ook
vertegenwoordigers van andere ker
ken, onder wie een predikant.
De overweging voor het tot stand
komen van dit city-pastoraat is, dat
de kerken in de week als de binnen
stad levendig en druk is, niet pre
sent zijn, in tegenstelling met de
zondag als er in de city juist verder
„niets te doen is".
Voor de continu-bezetting van het
pastorale centrum zijn vijftig mede
werkers afkomstig van praktisch alle
kerken in Haarlem aangetrokken.
Het zijn priesters, predikanten, pas
torale werkers, ouderlingen, religieu
zen, diakenen. Zij wisselen elkaar af
in dagelijks beschikbaar zijn van tien
tot één, van één tot vier en van vier
tot zeven uur.
zo verschrikkelijk veel te doen, al
geldt natuurlijk als excuus dat de ra
den van kerken in Nederland eigen
lijk nog maar zo kort aan de gang
zijn.
Coördinatie
Er wordt in de raden van kerken
nog te veel gepionierd, een eigen weg
gezocht zonder dat men van elkaar
en eikaars problemen, die veelal van
gelijksoortige aard zijn, afweet. Een
recent voorbeeld daarvan is, dat on
langs nog officieel werd gemeld dat
Amersfoort als eerste raad vaji ker
ken een vaste functionaris ging aan
stellen, terwijl Haarlem die al enkele
jaren heeft.
PATER TH. J. HOOGEVEEN w
op kerkdeuren blijven kloppen
a
Nu is dat op zichzelf niet erg,
staan heus niet op onze „primeui
het is alleen veelbetekenend, 't Is i 6
lemaal nog veel te weinig doelgerid
en onoverzichtelijk en daarmee won o
de oecumene, die grote opdracht, a v
zeer slechte dienst bewezen.
Raden van kerken mogen in ge
geval groepjes gelijkgezinden zijn, i
een soort love in the top bedrijvi
maar moeten op het brede grondvl
losstaan wat Eugène Carson Bh
van de Wereldraad terecht heeft a
gegeven als wezenlijke voorwaarl
een geest van eenheid, vernieuvr
en apostolaat.
(Van onze kerkredactie)
ASSEN Evenals in Berkel
en Rodenrijs heeft ook in Assen
dev kerkeraad van de gerefor
meerde kerk (vrijgemaakt) een
brief gestuurd aan alle leden
van de gereformeerde kerk.
De kerkeraad schreef deze brief,
omdat het onlangs 25 jaar geleden
was, dat in Assen de Vrijmaking tot
stand kwam. De brief geeft de syno
dale broeders en zusters een toelich
ting op de ontwikkeling in vrijge
maakte kring.
„Wij willen erkennen, dat er bij
ons veel twisten waren, waarover we
ons alleen maar diep hebben te scha
men voor God en mensen. Het ver
vult ons met groot verdriet, dat dit is
voorgevallen.
Daarnaast is onder ons een strijd
gevoerd over hoge geestelijke belan
gen. Voor en na hebben wij moeten
constateren, dat er in onze eigen ge
lederen waren, die ijverden voor wat
wij, om waarlijk gereformeerd te
blijven, hebben moeten afwijzen. Er
waren er, die sedert 1944 met ons
optrokken, maar ons de rug hebben
toegekeerd om zich bij u te voegen.
Zij werden namelijk aangelokt door
de „ruimte" en de „vrijheid" van op
vatting, die in toenemende mate in
uw kerken wordt voorgestaan.
Anderen begeerden ook „ruimte"
en „vrijheid", maar dan op onze eigen
kansels, voor predikers die afwijken
NED. HERV. KERK
Beroepen te Boven-Hardinxveld: J.
Broekhuis te Onstwedde; te Vlissin-
gen (toez.): H. F. Venema te St. Jo-
hannesga.
Bedankt voor Veenendaal (vac. J. J.
v. d. Krift): A. Romein te Wezep.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Steenwijk (vac. K. Bis
schop): kand. dr. A. Dekker te Rotter
dam; te Den Dolder en te Sliedrecht
(vac. M .Grashoff): D. Bakker te On-
nen (Gr.) (verb, ber.); te Enschede
(vac. D. J. Ras): G. Gommer te Bui
tenpost; te Winterswijk: J. de Jongh
te Uithoorn; te Zwagerveen: R. der
Nederlanden te Middenmeer.
Aangenomen naar Ens (N.O.P.):
kand. A. D. v. d. Heuvel aldaar.
van de gereformeerde belijdenis,
oordeelden veelszins, dat het oi
formulier waarmee predikanten
eeuwenlang hun trouw aan de ge
formeerde belijdenisgeschriften
vestigen, te strikt zou binden."
„Dat de Here onze ogen heeft w
len openen voor het ernstige gevS
van al dit zoeken naar „ruimte"
„vrijheid", heeft ons met dankba;
heid vervuld. Dit hebben we niet
danken aan onszelf. We erkennen,
dit uitsluitend is te danken' aan Hei
die ons in de prediking van zijn Goi
delijk Woord is blijven aanspreke
niettegenstaande onze gebreken
ellendigheden", aldus de brief v
vrijgemaakt Assen.
KRUISWOORD-PUZZEL
Horizontaal: 1. bruingele verfstof, 4. sp«
rij, 9. zwaardvis, 10. vruchtenat, 11. honii
drank, 12. uitstekend, 14. vereniging, 15. o
zekere, 16. doorweekt, 17. reeds,. 19. weldi
22. zoon van Noach, 24. houten spie,
plaatsje onder Borger, 27. zich schamen,
luitenant (afk.), 32. vod, 33. paard, 35. g
van de liefde, 37. aangezicht, 39 watering,
boom, 41 jongensnaam, 42 woestijnvos,
water in Limburg.
Verticaal 1. edelsteen, 2. papegaai, 3. bedi
van een toneelstuk, 4. huisdi
5. waterstand, 6. ontroering, 7. telwoord,
Myth, figuur, 10. instrument met mesjes
E laats in dc N.O.P., 14. opslagplaats 1
out, 16. doen of iemand er niet is, 18. voj
leigenschap, 20. grondsoort, 21. ingewa
van haring, 23. vrucht, 26. vroegere mu
28. gevangenis, 29. zandheuvel, 31. jong
een rond, 34. rijtuigje op twee wielen,
voorzetsel, 37. dwaas, 38. vlaktemaat,
lidwoord.
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. nol, 5. toe, 8. petitie, 10. Arcs,
klip, 14. ton, 15. met, 17. Eli, 18. palie,
adres, 21. rebus, 22. tsaar, 24. mep, 26. t
27. eis, 29. alom, 31. riet, 32. rooster, 33.
34. Nes.
Vert: 2. open, 3. lts, 4. titel, 5. tik, 6. o(
7. rat, 9. api, 11. rondeel, 13. illusie, 15. a
sa, 16. tiras, 18. pet, 19. eer, 23. Aalst,
mak, 25. port, 27. Eire,'28. sta,. 30. mos,
ren.9