Beyers Naudé betreurt handelwijze Wereldraad Politieke neutraliteit ondenkbaar in kerk KerkÊanëer: r Dr. Visser t Hooft zondag 70 jaar Paus heft bijna al zijn gardes op Kernprobleem van d( kerk: geloofscrisis Een woord voor vandaag „Waarom ons niet geraadpleegd Controle nodig KAPERS Uw probleem is het onze VORSTER Raadsels BEROEPINGSWERK DR. KESSLER NAAR NBG HANS THIMME Blij met hervormde visie Snelle verlichting van pijn in spierf en gewrichten Ën Simon antwoordde en zeidie: Meester, de gehele nacht door heb ben wij hard gewerkt en niets gevangenmaar op uw woord zal ik de netten uitzetten (Lucas 5l5). Feitelijk hoeft de Here de vissers niets te vertellen. Zij weten best hoe ze moeten vissen. En ze weten ook, dat de vangst de ene dag kan meevallen en de andere dag kan tegenvallend Dit keer is het tegengevallen. De hele nacht hard gewerkt en niets gevangen. Alle moeite is voor niets geweest. En dan die merkwaardige opdracht: Ga naar diep water en zet uw netten uit om te vissen. Simon staat op dat moment voor een beslis sing. Zal hij gehoor geven aan wat Jezus zegt? Of zal hij de erva ringen van de voorbije nacht zwaarder laten wegen? In zijn antwoord laat hij merken, dat hij weinig verwacht van een nieuwe poging. „Hard gewerkt en niets gevangen". Maar toch: „Op uw woord zal ik de netten uitzetten." Niet kunnen geloven in een goede afloop en toch doen. Denkeh: het kan niet, en toch opnieuw beginnen. Op uw woord! Daarin ligt het geheim. Wij lezen vandaag Jacobus 2:1-13. WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970p C. F. BEYERS NAUDÉ tegen èlk geweld (Van onze kerkredactie) DURBAN De directeur van het Christelijk Instituut, J. Beyers Naudé, betreurt het dat de Wereldraad van Kerken voordat hij het besluit nam tot ondersteuning van Afrikaanse vrijheidsbewe gingen, de nationale raden van kerken in de betrokken landen niet geraadpleegd heeft. Hij heeft er ook bezwaa rtegen, dat de Wereldraad geen controle zal uitoefenen op de besteding van de geschonken gelden. heeft nog eens onderstreept, dat Zuid-Afrika niet langer kan gedogen dat kerken in het land lid zijn van de Wereldraad. (Van onze kerkj edactie) BRUSSEL Het internationale rk theologencongres in de Belgische hoofdstad mag 'geen vrijblijvende zaak worden. Daarom heeft de voor zitter, prof. dr. Schillebeeckx, laten stemmen over het al ot niet gaan for muleren van resoluties, welke in het eerste geval deze vrijblijvendheid zouden kunnen voorkomen. Twee derde van het congres bleek vóór re soluties ie zijn. die als richtlijnen voor ver Ier denken kunnen worden beschouwd Over elke ontwerp-resolutie zal worden gestemd De haalbaarheid is afhankelijk van minimaal tweederde meerderheid. Voor het tot deze beslis sing kwam is er op het congres nogal wat geha :<etak over geweest. Hij zei dit op de jaarvergadering van het Christelijk Instituut. Tegelijk zei hij te hopen dat blank Zuid-Afri ka nu eindelijk eens goed gaat be- I grijpen in welke mate de christelijke DEN HAAG Prins Bernhard is i wereld de „onrechtvaardige en o».i- gistermiddag voor enige weken naar menselijke-apartheid verwerpt. Tanzania vertrokken. De vergadering sprak uit dat het Christelijk Instituut het gébruik van geweld in de strijd tegen de apart heidspolitiek .duidelijk en onbe perkt" afwijst. Zij veroordeelde ech ter tegelijk het geweld, dat aange wend wordt tot handhaving van de aparthei ispolitiek. De huop werd uitgesproken, dat geen Zuidafrikaanse lidkerk van de Wereldraad deze organisatie zal ver laten. De suggestie werd uitgesproken dat de Wereldraad een delegatie naar Zuid-Afrika zal zenden om alle in het geding zijnde vragen met mensen van de blanke en de niet-blanke kerken te bespraken. üw brieven worden alle persooulyk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te zjjn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren we in deze rubrifk. Vraag: Is een prijr van 125 voor een munt van Valentianus II niet bijzonder weinig? Antwoord: Neen. De prijs van munten hangt zeer a' van de staat waarin de munten zich bevinden. Prijzen van goed bewaarde stukken kunnen wiss='en van 20 tot vele honde.den guldens. De meeste beho ren niet tot de duurste. Vraag: Bij het vissen op. de Lem mer ontdekte ik bij een der gevan gen orasems een plaatje met het op schrift 31P612 en aan de andere zij de Ketchum Wat betekent dit? Antwoord: De brasem is een van de 18 000 stuks, die in december 1968 door het hmnologisch instituut, af deling Tjeukemeer. zijn gemerkt en uitgetet. De bedoeling ls drieërlei: Ten eer ste na te gaan hoeveel brasems er in het meer zijn (de gemerkte mengen zich met de ongemerkte, waardoor men uit d? verhouding tussen ge vangen gemerkte en ongemerkte vis kan nagaan wat het totale aantal moet zijn). Ten tweede: om (aan de hand van berichten van hengelaars na te gaan hoeveel vis in de zdmer het meer veriaat en waar deze heen gaat. Ten 'derde: de groeisnelheid te bepalen. De uitgezette vissen zijn namelrk stuk voor stuk gemeten. Uit de gegevens kan men berekenen wat de oroduktie van het meer aan brasem is en hoe deze tot stan^ komt. Tevens bekHlrt men welk voedsel de brasem gebruikt en hoe veel van dat voedsel aanwezig -is. De 'esubaten van dit onderzoek worden gebruikt ter oplossing van het vraagstuk hoe men het water kan gebruiken om bet wereld- voedseltekort te bestreden. Ter be- antwoordin» van dit vraagstuk werd het Internationaal biologisch pro gramma ongesteld 'Hieraan werkt het limnó'arisch fzoetwaterbmlo- gisc'n) instituut med» De resultatefl zijn ook belanff'ik voor soort- en beroepsv'ficerij in Ne derland. Wanneer men dus een ge merkte vis vangt, melde men dit aan het instituut afdelin" Tieukemeer. Oostp;v«e (brug), Friesland. Hulp van lezer: Jaren geleden werd gewaagd naar een lied, waar van enkele regels luiden: ..Een vlucht van bonte kraaien streek ne der in het bos". Thans meldt een lezer ons. de tekst van dit lied ge vonden te hebben. Helaas zonder toonzetting, maar de belangstel lenden zullen zich de wijs nog wel herinneren. Belangstellenden kun nen zich met ons in verbinding stel len. Vraag: Is er een speciale school voor de brandweer? Antwoord: Neen. Elke gemeente leidt haar -igen personeel op. Met het aannemen van de resolu tieprocedure wordt afgerekend met de meni.ig van een aantal critici, die stelden dat de leiding van het congres zou willen manipuleren om de r.k. kerk in de door hen gewenste rich ting te duwen. Kerk m maatschappij was gisteren het dagthema. Prof. dr. I. B. Metz, hoogleraar aan de theologische facul teit van de Münsterse universiteit, zei er interessante dingen over. Hij meent, dat de kerk haar kritisch ver mogen veel meer moet richten tegen totalitaire 6ystemen alsmede tegen „ideologieën met eer. rechtlijnige, ééndimensionale structuur" en zich geheel moet inzetten voor de noodlij denden in onderontwikkelde landen. Dat vergt volgens hem een „poli tieke tneologie" Hij signaleerde, dat de r.k. kerk in feite nimmer politiek neutraal is geweest. Onder het mom van onschuld en onwetendheid heeft zij politieke machten helpen in stand houden en daarbij geen rekening ge houden mpt leed en onderdrukking 'van velen. r Kortom, de kerk heeft gefaald, en doet dat nog steeds. Militante commu nisten zijn al minder heftig in hun verzet tegen de kerk. die zich immers alleen maar met het individu be moeit, zo vinden zij en westerse futu rologen (wetenschapsmensen die zich met de torkomst van de menselijke samenleving bezighouden - red.) be schouwen de kerk als een te ver waarlozen fattor Beharieuswaardig was wat prof. Metz zei over de eenvoudige gelovi- gën. Vel?n van hen voelen zich niet meer thuis in een zich snel verande rende ke Dat komt, omdat men de ze gelovigen geen 'kritisch begrip heeft bijgebracht voor het vermogen van de kerk zich te hervormen en toch trouw te blijven aan haar op dracht. Uit de strijd van christenen en niet- christenen voor een betere maat schappij blijkt zo zei vervolgens de Amerikaanse theoloog G Baum, dat de kerk niet meer als gesloten ge meenschap beschouwd kan worden. Een fout van de oecumene achtte hij het. dat deze beweging er onvol doende iii slaagt spontane samenwer king tussen gescheiden christenen, die zich over dezelfde kwesties bezorgd maken, te raliseren Vernieuwing In verband met de tendens naar ontmense'ijking in de technocratische maatschappij pleitte prof Baum voor de vorming van kleine gemeenschap pen binn®*j de kerk. zoals de hippies in de profane maatschappij. Die groepjes zouden mede kunnen dienen om het verstikkende karakter van de kerk als totalitair instituut te door breken en het religieuze leven in vrij heid en creativiteit te vernieuwen. Kritische noten uit de discussies: Er wordt hier ondank-: veel goede wil veel te aostract gepraat. Laten reso luties in elk geval niets aan duide lijkheid te wensen overlaten. -Laat het congres solidariteit betuigen met hen, die strijden voor de bevrijding van de mens, waar ook ter wereld. - Weten de theologen wel voldoende af van het moderne levensgevoel? Het lijkt er op dit congres soms op, dat men bezig is met verwoede pogingen om de kerk (of misschien zelfs het beroep' theoloog?) te redden. „slap" en „op geen enkele manier be vredigend Vorster kondigde reacties van de regering aan, omdat er in deze kwes tie „geen sprake van een compromis" kan zijn, maar hij trad niet in bijzon derheden. Minister Persei (justitie) had een dag tevoren gezegd dat de Wereldraad .niet in de ban gedaan kan worden" Het invloedrijke b'.ad Die Burger Het besluit van de Zuidafrikaanse raad van kerken om de relatie met de Wereldraad niet te verbreken, heeft de woede van regeringskringen opge wekt. Premier Vorster noemde het standpunt van de Zuidafrikaanse raad (bezwaar tegen, maar ook begrip voor het besluit van de Wereldraad) MOSKOU In de Russische hoofdstad heeft het de aandacht ge trokken. dat in het kader van het dertiende internationale congres voor historische wetenschappen ook een bijzondere biipenkomst voor kerkhis torici is gehouden. Ook in andere secties van het con gres kwamen kerkhistorische thema's aan de orde. Zo hield de werkgroep „Renaissance en humanisme" zich vrijwel uitsluitend met Erasmus be zig. (Van onze kerkredactie) GENEVE De erepresident' en vroegere secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft, wordt zondag zeventig jaar. In de afgelopen vijftig jaar heeft hij de ontwikkeling van de oecumenische beweging voor een belangrijk deel bepaald en een wezenlijke bijdrage gele verd aan de toenadering tussen de kerken. Reeds op 24-jarige leeftijd was Visser 't Hooft staffunctionaris in de wereldbond van CJMV's. Zeven jaar later kreeg hij de leiding van de ivereldïederatie van christenstu denten. Op dé wereldconferentie over Geloofsbelijdenis en Kerkorde in Stockholm in 1925 was hij de jongste afgevaardigde. Toen in 1938 het voorlopig comité van de Wereldraad in het leven ge roepen werd. belastte men Visser 't Hooft als secretaris-generaal met de organisatorische opbouw van de wereldorganisatie. De tweede we reldoorlog onderbrak dit werk, maar ook in die tijd hield hij vait- uit Genève contact met de kerken. Toen in 1938 het voorlopig comité dam de eerste assemblee van de Wereldraad kon worden gehouden, werd hij officieel tot secretaris-ge neraal benoemd. Toen telde de We reldraad 148 kerken. Nu zijn het er meer dan 250. Toen Visser 't Hooft in 1948 officieel begon, omvatte zijn staf in Genève vijftien mensen. Nu werken er aan de Route de Ferney circa 250. 1966 droeg dr. Visser 't Hooft zijn werk over aan de Amerikaan dr. Eugene Carson Blake. Maar dat betekende niet het eind van zijn activiteiten voor de Wereldraad. Tijdens grote samenkomsten, zoals in 1968 in Uppsala, blijft hij een belangrijke rol spelen. In Uppsala werd hij ook tot erepresident be noemd. Dr. Visser 't Hooft ontving meer dere eredoctoraten en het erebur gerschap van Genève. DEN HAAG „Zou de staats secretaris bereid zijn om na te gaan of hij wellicht in overwe ging wil nemen of het aanbeve ling verdient zich te beraden over de vraag of op vragen van leden van de Kamer op minder raadselachtige wijze kan worden geantwoord?" Deze vraag heeft het socialis tische Kamerlid Voogd voorge legd aan staatssecretaris Krui- singa. Drs. Voogd geeft enkele voor beelden: Wel is ondergetekende bereid na te gaan of uitbreiding van de werkgroep wellicht over wogen kan worden" (antwoord 1/9 op vragen van de heer Dolman). Ondergetekende is bereid zich tot de werkgroep te wenden met het verzoek na te gaan of het aanbeveling verdient zich te beraden ever uitbreiding van de verkgroep" (antiuoord 10/9 op vragen van de heer Rietkerk). NED. HERV. KERK Beroepen te Bedum en te Kollum, J. L. RaveSloot te Veen; te Nieuwer- kerk aam den lilssèl (vac. C. Baas), G. van Estrik te Genemuiden; te Spij- kenissc (vac. G. J. T. van Dijk), H. Bossenbroek te Bussum: te Ureterp, M. van de Werfhorst, pred. met bijz. opdr. van de Vrije Evangelische Ge meenten (jeugdevangelisatie in dienst I van de. Utrechtse hervormde jeugd- raad). Aangenomen naar Lathum, C. Co- j lenbrander te Waarde; naar Soest, J. Smit te Klazienaveen. Bedankt voor Hardinxveld, H. Jon- I gerden te Veenendaal; voor Steen- j wijk (vac. G. de Roest; toez.), F. I. Verbaas te Ugchelen. GEREF. KERKEN j Beroepen té Dordrecht (vac. A. Na- I gelkerke; reet.), kand. dr. A. Dekker te Rotterdam. I Aangenomen naar Culemborg, kand. J. G. Meynen te IJsselmuiden, I die bedankte voor Dalfsen. Bedankt voor Zevenhuizen (Gr.), R. der Nederlanden te Middenmeer. GEREF. KERKEN (vrjjgem.) j Beroepen te Apeldoorn. H. D. van Herksen te Heemse; te Zuidhorn, H. Mostert te Harderwijk. GEREF. KERKEN (buiten verb.) Beroepen te Haren, J. H. Veefkind te Krommenie. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Drogeham, W. de Joode te Rotterdam-Oost.. UNIE VAN BAPTISTEN GEM. Beroepen te Nieuwe Pekela, R. Rei- ling te Leiden. AMSTERDAM Tol studiesecre taris van de Raad voor contact en overleg, die door het Nederlands bij belgenootschap in het leven is geroe pen, is benoemd dr. J B. A. Kesslcr te Zeist. Dr. Ke.sler zal/om te beginnen in zicht zien te verkrijgen in alles wal in ons land verschijnt op het gebied van bijd^Igebruik en daarbij even tuele manco's signaleren. Hij heeft thans een dubbele functie, omdat hij al eerder aan het Nederlands bijbel instituut te Bosch en Duin als docent was ver aonden. Enkele jaren geledei promoveerde dr. Kesslcr :n Utreclv op een studie over kerken en zending in Peru, het land waar hij tien jaar voor de zen ding hee't gewerkt. Die Kerkbode, het officiële orgaan van de Nederduitse Gereformeerde Kerk, verwijst onder het opschrift „Heilige Corlog Versie 1970" naar de Palestijnse kapers en stelt vast, dat dit soort geweld ns het besluit van de Wereldraad verdedigd kan worden in naam van h et christendom. De president van do gezamenlijke lutherse kerken in zuidelijk Afrika, H. van Delft, heeft verk'aard dat de ze kerken de beslissing van de We- relraad afkeuren als een „schijnhei lige en onbroederlijke houding jegens ons land en zijn gezamenlijke bevol king". Svnodepresident ds. O. Milk heeft telegrafisch in Genève gepro testeerd legen „de financiële en mo rele ondersteuning var subversieve organisaties". De enige instantie in Zuid-Afrika die zich mt nu toe oper.lijk achter de Wereldraad heeft gesteld, is de „Uni versity Christian Movement", een or ganisatie van christen-studenten. De studenten verwijten de kerken fci hun land een Eveeslachtige houding. De ker;een keuren het af, als de Wereldraad de bevrijdingsbewegin gen geld geeft, omdat deze geweld gebruiken, maar zij zwijgen als de blanke regeringen in zuidelijk Afrika de uitgaven voor militaire doeleindén steeds meer opschroeven. Geen van de kerkeiiike leiders heeft het Britse wapenembargo tegen Zuid-Afrika ge steund of veroordeeld, dat Zuidafri kanen in Angola en Mozambique de Portugezen helpen in de strijd tegen de guerri'la's. aldus de studenten. Kritiek op het besluit van de We reldraad is ook gekomen van de Duitser Hans Thimm^ de voorzitter van de commissie voor Inter Church Aid van de Wereldraad. Thimine zei in een verklaring aan het persbureau EPD letterlijk: „Het is niet vo'doende dat vrijheidsbewe gingen die geld van de oecumene krijgen, dit geld niet zullen gebruiken voor wapens of andere militaire doel einden. Zeer beslist hen ik van me ning, dat wij ons geld alleen mogen uitgeven voor zulke vrijheidsbewe gingen, die zich principeel onthouden van wapeugebruik. Ik hoop dat dit in dit geval opgehelderd wordt voordat het geld verdeeld wordt.'1 ROME Paus Paulus wil eeu maken aan het militair vertoon zijn hof. Hij heeft bekend gema drie van de vier pauselijke gardes te heffen. Alleen de Zwitserse ga wil hij aanhouden. In een brief aan zijn staatssecre ris, kardihaal Villot, zegt de paus alles in zijn omgeving duidelijk religieuze karakter van zijn zend moet tonen. Alles moet evangelis eenvoud ademen. De bestaande ra taire hofhouding beantwoordt meer aan de behoeften van deze tij De gardes die verdwijnen zijn eeuwen oud en hebben hun oorspn kelijke functies al lang verloren, edelgarde teit zestig leden van de meinse adel. De Palatijnse erewa heeft 498 leden, terwijl de pausel gendarmerie 145 politieagenten vat. Deze zevenhonderd zullen vooi groot deel worden opgenomen ii nieuw te vormen bureau, dat i belast met dé orde en veiligheid io Vaticaanstad. Alleen de Zwitserse garde oni^e veer zestig man wordt geha haafd. Ia Prof. HERMAN RIDDERl, goed gezien -r -Trr (Van onze kerkredactie) I KAMPEN Al de moderniteit die I wordt aangewend om de kerk en haar boodschap aannemelijk te ma ken, kan onnodige en ongeoorloofde j obstakels en „ergernissen" uit de weg ruimen. Maar dit alles kan voor de j niet oppervlakkige mens, die zich niet i aan iedere steen stoot, toch de harde kern die er in de geloofskeuze en de geloofscrisis ligt, niet verachten. Dit zegt prof. dr. Herman Ridder bos in.zijn commentaar Van week tot week (Gereformeerd Weekblad), waarin hij zich van harte blij toont met de brief die het moderamen van de hervormde synode onlangs over de toekomst van de kerk aan de her vormde gemeenten heeft geschreven, omdat hierin zijns inziens naar de kern: de huidige geloofscrisis, wordt doorgestoten. Het hervormd moderamen wijst voor een oplossing van de geloofscri sis rechtstreeks naar het evangelie en schroomt niet te spreken van de zin loosheid van alle hedendaagse twij fels en aanvechtingen, wanneer men zich niet door het evangelie wil laten leren. Daaraan ligt voor het besef van prof. Ridderbos het juiste inzicht ten grondslag, dat er in wat men de te genwoordige geloofscrisis noemt ver geleken bij vroeger meer gelijk ge bleven dan veranderd is, namelijk de mens in zijn eigenlijk bestaan en de betekenis van Jezus Christus voor die Wie zegt, aldus prof. Ridderbos, dat de hedendaagse mens de taal van het evangelie niet meer verstaat en dat het de taak van de kerk is, dit op nieuw voor hem te vertalen, raakt daarom wel een zeer belangrijk punt aan, maar zal tegelijk moeten toezien dat hij daarmee het eigenlijke „pro bleem" niet verschuift of uit de weg gaat. Want dat probleem zit niet in feit dat de mens zo „hedendaags" maar veeleer daarin, dat de hed daagse mens zozeer méns is en voor hem, niet minder dan voor f mens van vóór 2000 jaar geldt, Jezus alleen de weg tot de Vade en dat wij moeten strijden om njei gaan. Daarom zal bij alle beslissingen, de kerk in dit tijdsgewricht moet men, de onaantastbaarheid van evangelie haar boven alles mof gaan. Dat geldt ook voor de eenheid de kerk, die in de brief van het deramen ter sprake komt. Prof. t_j derbos stemt geheel in met de L, spraak, dat in dit vraagstuk weg gevonden zal kunnen won- die tot heil van de kerk is, als aar waarheid geweld zou worden aar daan terwille van de eenheid; ms{ dat evenmin de waarheid Gods zoi met bepaalde inzichten in de fori lering van deze waarheid mag den vereenzelvigd, dat de geml schap zou worden verbroken" 'Deze dubbele maatstaf geldt de modaliteiten in en buiten de vormde kerk; zij geldt óók voor verhouding van de kerken onderl Daarom kan voor de kerk ook het laatste woord zijn wat, vol dit schrijven, voor de jongere g< ratie al dan niet duidelijk en bek rijk is. Want hoe het evangelie versl wil worden kan evenmin door oudere generatie gedicteerd als de jongere gerelativeerd worf^,. Alle vlees is gras. zegt de bijbe' heeft „zijn tijd" bijzonder spoedig had. Maar het Woord Gods bl over welks eigenlijke inhoud en doeling niemand in het onzekere hoeft te verkeren. Fr (Advertentie) (Van onze kerkredactie) APELDOORN Wie en wat is eigenlijk de doorsnee-kerk ganger? De man die geen ant woord geeft. Hij protesteert en beaamt niet. Zijn naam wordt niet afgeroepen, want bij het binnenkomen heeft hij met zijn hoed ook zijn naam afgezet. Daarom kan men hem de meest snij dende waarheden zeggen, aldus het landelijk blad van de Bond van Vrije Evangelische gemeenten in Nederland. Ons Orgaan, zonder hem te wonden. Men kan overigens volkomen terecht de kerkgangers beschuldigen van alle overtredingen der wet en niemand komt in verzet, want iedereen heeft zich al gede- personificeerd. In de kerk staan beelden opgesteld. Ze dragen de naam van dé mens dé zondaar, dé gelovige, enzovoort. En nu treden de voorgangers op met de wet en het evangelie. Maar meestal treffen ze alleen deze beel den. die moeizaam overeind getild worden of met veel lawaai ter aarde storten. De kerkgangers echter gaan onbe schadigd naar huis. Men kan on weersproken verkondigen dat het gehoor tot de gruwelijkste misda den in staat is, leugen, diefstal, moord, echtbreuk. Maar waag het niet deze algemeenheden toe te pas sen op broeder Jansen of zuster Pietersen, want je zou een oproer ontketenen. Een predikant had eens een catechis- muspreek gemaakt, waarin hij een levendig portret héd opgenomen over de lasteraar en kwaadspreker. Op de bewuste zondag komt hij de kansel op en ziet vlak voor zich, op de eerste rij, de grootste roddelaar van heel de gemeente zitten. De dominee schrok geweldig. Hij had eerlijk gezegd bij het maken van zijn preek niet aan hem gedacht. Maar het kon niet missen of hij moest wel zijn portret herkennen. De vrees van de predikant was echter ongegrond. Hij (de roddelaar) ver telde. dat hijbijzonder genoten had. Die zijn naam heeft afgelegd her kent zichzelf immers niet meer? Overigens was deze zelfde predikant ook niet zonder zelfkritiek. Hij zei: Wij, dominees, zijn geneigd het hoofd te schudden over hen. die na een ernstige preek rustig een kopje koffie drinken, maar we doen het zelf ook. We zijn ongeduldig bij de zieke, die zijn kwaal verreweg het belangrijk ste onderwerp ter' wereld vindt. Maar hoe zijn wij, als we kiespijn hebben of een maag-darmcatarre? Onze vrouwen weten het ant woord. Zalig zijn zij, die het Woord horen en DOEN Dringt direct door tot aan de haard van de pijn Oeumatische pijnen, spit, zenuwp 1 verstuikingen, stijve nek en ledenii niets werkt sneller, niets werkt aan gel ter verlichting van pijn dan Algesal-ba Onmiddellijk in de huid doordringend,' i Algesal diep op de weefsels in tot ai to haard van de pijn (zonder oppervla warmtesensatie oT irritatie van de veroorzaken) en doorstraaltverlig weefsels en spieren tol in de gewrk Reumatische pijnen en stijfheid spoedig plaats voor een durend sevot 'I verlichting en welbehagen. Wacht niet lot de pijn uitbreekt I M dat U thuis altijd een lube Algesal b hand hebt om zodra het nodig is de p verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2