Suenens: Boodschap bijbel begrijpelijk brengen Enige reële mogelijkheid totaal nieuwe belijdenis Prof. Verkuyl houdt baptisten King voor GOS nuttig gesprek met Wereldraad Een woord voor vandaag CONGRES OVER TOEKOMST VAN KERK Uw probleem is het onze Zuid-Afrika stemt in met wijziging van artikel 36 deze krant behoor? tot Het Kwartet Jeugd passief in kerkdienst Toogdag van hervormde mannenbond Om bezwaren toe te lichten Dr. H. B. Weijland tot gereformeerde mannen BEROEPINGSWERJ Hel hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang Spreuken 169). Een woord waarvan we allen de waarheid wel eens hebben onder vonden. Wij maken enthousiast plannen en zeggen: zo en zo zal het gaan. Wij leven heen naar een doel. Wij jagen onze idealen na en doen alles om ze te bereiken. En dan komt het tweede gedeelte van onze tekst: Maar de Here bestiert zijn gang. En wij kunnen eraan toevoegeh: Gods weg is vaak niet de onze. Gods weg is niet onze weg en onze weg is niet Gods weg. Wij ma ken plannen en dan is er eek: Maar de Here.... Deze ontdekking kan leiden tot opstandigheid, tot een gevecht met God. Vraag het aan mensen, die plotseling op een ziekbed werden geworpen, die on verwacht een groot verlies kregen te verwerken. De mens wikt, God beschikt,. God weeft ons leven naar het plan, dat Hij met ons heeft. Zalig zij, die bij het overdenken van hun wegen in vol vertrouwen op zijn wijsheid met jezus in Getsemane zeggeh: Doch niet gelijk ik wil, maar gelijk Gij wilt. Wij lezen vandaag Jacobus 1:1-8. MAANDAG 14 SEPTEMBER 1 (Van onze kerkredactie) BRUSSEL Openbaring is niet in de eerste plaats een verzameling abstracte waarheden, maar onthulling van de Ene, de unieke geschiedenis van Gods onmetelijke lefde en zorg voor de mens. Aldus kardinaal Suenens, rooms-katholiek primaat van België, in zijn openingsrede van bet internationale theolo- gencongres in Brussel dat zaterdag is begonnen. Op het congres, dat als thema „De toekomst van de kerk" heeft, is Rome niet officieel vertegenwoordigd. Prof. dr. E. Schillebeeckx, leider van het congres, zei, dat dit niet de bedoeling heeft dat theologien over de hele wereld zich er waar willen maken, maar dat het erom gaat in hoeverre men tot overeenstemming De mensheid inoet geleid worden naar de levende God van de bijbel en niet naar de God van de filosofen. Het gaat om de God van Abraham, Izaak en Jacob, wiens glorie weer spiegeld wordt in het gelaat van Christus, aldus de kardnaal in zijn indrukwekkende rede. Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien tc zjjn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Vraag: Onlangs hoorde ik het weerbericht: Locarno, 7 uur, onbe wolkt, 0,3 mm neerslag. Hoe kan er neerslag vallen uit een onbewolkte hemel? Antwoord: Terwijl de lucht om 7 uur onbewolkt was, was er in de nacht 0,3 mm neerslag gevallen. Neerslag kan zijn (motjregen, sneeuw, hagel, maar ook mist, aan slag, dauw, rijp. ruige vorst, ijzel. Vraag: Hoe lang bestaan de zak lantarens? Waren de eerste batte rijen van andere samenstelling dan de tegenwoordige? Antwoord: Elektrische zaklanta rens bestaan ongeveer 70 jaar. Het waren uitsluitend gemporteerde bat terijen uit Amerika, sta af batten jen van 33 bij 60 mm. Er waren er twee of drie nodig in een huls. De prijs was ongeveer ƒ2,50 per staaf. Vele staven kwamen hier leeg aan en men moest ermee rekening houden, dat ze maar een korte brandduur hadden. De samenstelling week ook af van de tegenwoordige. Vraag: Hoe ontstaat een dubbele regenboog? Antwoord: Een bijregenboog ont staat (bij sterk licht) door inwendige reflectie van het zonlicht in een re gendruppel. De gebroken zonnestra len verlaten dan elke regendruppel in twee richtingen. Trekt men een regenboog tot onder de horizon door, dan ontstaat er een cirkel, waarvan het middelpunt (dat dus onder de boog ligt) het „tegenpunt van de zon" heet; het rood van de hoofd- boog ligt dan op 42 graden van dit tegenpunt af. van de bijboog 50 gra den. De afstand tussen beide bogen is dus altijd acht graden. Vraag: Wat is het verschil tus sen tumor en kanker? Tumor (Latijn, opzwelling) wordt gebruikt voor elke niet door normale groei veroorzaakte toer.eming in om vang van een in- of uikvendig li chaamsdeel. Het duidt alle soorten van gezwellen, builen, zweren, puis ten en met vloeistof gevulde klierge zwellen aan. Meer en meer wordt het gebruikt in de beperkte betPkenis van een zieke'.ij :e nieuwe vorming met zelf stand: ;e groei. Tumors kunnen goedaardig en kwaad jardig zijn Goedaardige gezwellen blijven binnen ae grenzen van een orgaan en zaaien niet uit. Kwaadaardige groeien ongeremd en laten cellen los, die aauleidine geven tot dochterge zwellen. Kanker is een kwaadaar dig woekergezwel Vraag: W'i wonen op een woon ark. Een tiid geleden ontdekten we een wesperkoningin die iedere dag in een kier van de deurpost vloog. Wij xjnden de holte niet uitroken, doch slaaeden er na vier weken in, de wesnenkoningin dood te slaan. In hoeveel tijd maakt een wesp een nest en hoeveel larven legt een wesp per dag? Wanneer vliegen ze uit? Is er een goed bestrijdingsmiddel? Antwoord: Het maken van een wespennest duurt enige weken. De koningin blijft aan het bouwen, zo dat men soms zeer grote nesten aan treft. De koningin legt eieren geen larven soms enige honder den per dag Dit is ook afhankelijk van het weer Zodra het nest een zekere omvang krijgt, begint de koningin eieren'te leggen en ze gaat ermee door tot in het najaar. De wespen vliegen uit zodra ze volwassen zijn, een paar weken nadat het ei gelegd is. Het allerbeste is het nest op te zoeken en te verbranden. In uw ge val kunt u wat zwavel op een blikje verbranden zodat de damp in het vlieggat komt en alles dicht stoppen met een pron papier of een lap. Als men de koningin gedood heeft, krij gen de larven geen voedsel en gaan dus dood. ONTMOETINGSDAG IN EPE (Van onze kerkredactie) EPE „Als christenen zijn we verantwoordelijk voor wat er in Vietnam en in het Nabije Oosten gebeurt. Christus ver biedt ons atoombommen te gooien." Dat zei prof. dr. J. Ver kuyl zaterdagmiddag op de lan delijke ontmoetingsdag van de Unie van Baptistengemeenten te Epe. Deze ontmoetingsdag was georganiseerd naar aanleiding van het feit dat 125 jaar geleden in Stadskanaal de eerste zeven baptisten werden gedoopt. Het motto van deze 'dag was „Exodus 70" en prof. Verkuyl sprak over „Exodus 70 Maranatha". Hjj herinnerde aan dr. Martin Luther King die wist dat het Koninkrijk Gods niet door zijn toedoen zou wor den verwezenlijkt, maar toch eraan werkte totdat de kogel zijn hart bin nendrong. Prof. Verkuyl waarschuwde voor eenzijdig horizontalistisch denken. Hij riep op te luisteren naar de ouderen die iets ervan verstaan dat de oplos sing niet ligt in de menselijke aktivi- teiten, maar in de finale openbaring Gods. 's Morgens had de kleinzoon van een van de eerste zeven baptisten in ons land, ds. K. Reiling, gesproken over Exodus 18 vers 45. Hij dacht terug aan de exodus uit de Hervorm de Kerk waartoe deze zéven christe nen met verdriet in het hart besloten. Men kon niet anders, maar, zei ds. Reiling, de Hervormde Kerk die dr. J. E. Feisser uit zijn ambt zette, kon ook niet anders. Als baptisten zijn we echter niet de enige christenen, aldus ds. Reiling, er staan anderen naast ons. Hij zag daarvan het bewijs toen bij de herdenking in mei de kerkeraad van de hervormde gemeente Gassel- PRETORIA De federale raad van Nederlandse Gereformeerde Ker ken stemt er mee in, dat artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis wordt veranderd overeenkomstig een voorstel van de Gereformeerde Ker ken in Nederland. Een aanbeveling van de federale raad is naar de verschillende aan gesloten kerken gegaan, die nu op hun synodes beslissingen moeten ne men. De federale raad bestaat uit de Ne derduitse Gereformeerde (moeder kerk, de Nederduitse Gereformeerde kerken van Bantoes, kleurlingen en Indiërs in Zuid-Afrika en dochter kerken in Malawi, Rhodesië .Zambia en Zuid-West-Afrika. Zij hebben ook de Drie Formulieren van Enigheid. In het Westen veruit grootste prot. chr. dagbladpers ternijveen een envelop met 125 gulden overhandigde, voor elk jaar één gul den. De secretaris van de Unie, ds. Th. van der Laan, wilde een aantal vraagtekens plaatsen. Zijn wij nog een uitgetrokken volk? Hij dacht aan het establishment De gemeente als insti tuut spreekt de wereld niet meer aan. Waagstuk Dat zei ook dr. R. Goulding uit Londen, algemeen secretaris van de Europese Baptisten Federatie Dat de gemeente als instituut niet meer aan spreekt, geldt voor heel de wereld. Het tijdperk dat achter ons ligt is dat van de zekerheid, maar in 1970 zijn wij het tijdperk van het risico, van het waagstuk ingegaan. Dat wij dat kunnen, is een bewijs van geloof. Aan het slot van de vergadering riep ds. G. van 't Wout op tot dienst en toewijding. Tussen de middag was er een ideeënmarkt, verzorgd door de jonge ren. In verschillende stands werden thema's als oorlog en vrede, lucht verontreiniging, oecumene aan de orde gesteld. Er werd ook een enquête onder de aanwezigen gehouden, waarvan de resultaten dezelfde middag nog wer den gepubliceerd. Daaruit bleek dat 75 procent van de ondervraagden voor oecumenische samenwerking was en dat 90 procent meende dat de kerk aan ontwikkelingshulp moest doen. De leiding die aanvankelijk zou berusten bij ds. H. T. de Boer en bij ds. Ph. Lindeman Dzn. was uitslui tend in handen van ds. Lindeman, omdat ds. De Boer door ziekte ver hinderd was. Nu, evenals in het oudePalestina, willen de mensen zich met hun ogen en voelen met hun handen. Men wil Christus zien in elke christen. En dat betekent een enorme uitdaging. De mensen moeten zich begrepen en be mind voelen. Daarom moeten de theologen voort durend naar hen blijven luisteren en de boodschap van de bijbel vertolken in een taal die iedereen begrijpen kan. Suenens, die ook teruggreep op specten van het Tweede Vaticaanse Concilie, noemde het een coperni caanse omwenteling, dat toen is uit gesproken: éérst een visie op de kerk als volk Gods en dan pas: de taak van de hiërarchie in dienst van het volk Gods. Echter is het scheppen van een harmonie tussen de kerk als een dy namische en eschatologis-ch gerichte gemeenschap van gelovigen èn de kerk als juridisch gefundeerd insti tuut nog steeds niet gelukt. Dat nu belemmert de verdere doorwerking van de op het Tweede Vaticaanse Concilie begonnen vernieuwing. De theologen op dit congres zouden sa men moeten pogen een synthese, een samenvloeien van deze twee opvat tingen te vinden. Het zou immers een ramp beteke nen, zei kardinaal Suenens. als de kerkelijke juristen, die bezig zijn een „grondwet" voor de kerk uit te wer ken, een stuk wetgeving schiepen die gebaseerd is op onjuiste theologische vooronderstellingen. Het hele streven naar oecumene zou dan bedreigd worden. Als andere opgave voor de theolo gen noemde hij de „verzoening" van de twee openbaringsbronnen: Schrift en traditie. Ook het probleem van wat hij noemde „de hiërarchie der waarheden", waarover gediscussieerd wordt in de oecumenische dialoog, noemde hij uiterst belangrijk. Want elke waarheid is weliswaar waar, maar niet elke waarheid is van even groot belang in het christelijk geloof. Het gaat erom de vrag te bentwoorden: Wat is nu precies van vitaal belang in de openbaring Gods? Kardinaal Suenens hoopte ten slot te op een wereldraad van kerken die de vertegenwoordigers van alle chris tenen bundelt en de zichtbare een heid van de christenen zal herstellen. Overigens geolofde hij niet, dat deze generaties dit nog zullen meemaken. „Wij zullen waarschijnlijk als Mozes slechts een glimp van het beloofde land zien." Boze dominee op kansel BODEGRAVEN De Baarnse jeugdpredikant ds. J. van den Blink heeft gisteravond in de Salvatorkerk ernstige kritiek geuit op de hervorm de jongeren van Bodegraven. Tot viermaal toe sprak de 64-jarige gastpredikant in de jeugddienst zijn grote bevreemding uit over het feit dat niet één jongen of meisje te vin den was die enkele gedeelten uit de Bijbel wilde voorlezen. „Dit heb ik in mijn hele loopbaan als dominee nog niet eerder meegemaakt", liet de voorganger weten. Voordat ds. Van den Blink in het tot de laatste plaats bezette kerkge bouw aan de schriftlezing begon, had hij de aanwezigen al geïrriteerd mee gedeeld dat de jeugdcommissie die deze speciale diensi had georgani seerd, er niet in was geslaagd enkele jongeren en een zangkoor aan de dienst te laten meewerken. Ook in het gebed, en tot tweemaal toe in zijn prediking, getiteld „Wie helpt ons, jonge mensen in 1970" kwam de predikant op deze zaak te rug. „Wij moeten ons diep schamen dat dit kan gebeuren in een grote kerkelijke gemeente als Bodegraven", zei hij. Ds. Van den Blink, pas terug uit Amerika en overal in Nederland voor jongeren prekende, raakte niet uitge sproken over zijn gedwongen solo-op treden. „Gelukkig heb ik elders in het land kinderen van tien jaar mee gemaakt die bereid waren uit Gods Woord voor te lezen", zei hij. UTRECHT De toogdag van de hervormde mannenbond op gerefor meerde grondslag zal niet op 21 no- vermber, maar reeds op zaterdag 3 oktober worden gehouden in Tivoli te Utrecht. Ook in de agenda is een wijziging gekomen. In de morgenvergadering, die om tien uur begint, spreekt ds. W. L. Tukker uit Groot Ammers over „Gerechtigheid in bijbels-theologische zin", 's Middags behandelt ir. J. A. van Ghesel Grothe uit Delft het on derwerp „Schepping of evolutie". Ds. G. H. van Kooten uit Delft spreekt een slotwoord. kan komen over de toekomst van de kerk. „Er zullen hier een aantal resolu ties op tafel moeten komen, die de basis moeten vormen voor een betere vervulling van hun taak." In de eerste gedachtenwisselingen werd sterk gepleit voor het betrekken van leken bij het denken over geloof en kerk. Gepleit werd voorts voor en duidelijker functieomschrijving van de theologische commissie van het Vaticaan en van plaatselijke bis schoppenconferenties, „omdat de kerk het geloof niet meer op autoritaire wijze kan verkondigen." De theologie dient niet meer cleri- caal te zijn, maar gemeenschappelijke inspanning van alle echte christenen, inclusief de leek. KARDINAAL SUENENS wij zien slechts een glimp (Van onze kerkredactie) GRAND RAPIDS De in terim-commissie (het vijf man sterke „bestuur") van de Gerefor meerde Oecumenische Synode en secretaris-generaal dr. Paul G. Schrotenboer hebben onlangs in Genève een hele dag be sprekingen gevoerd met zeven vertegenwoordigers van de We reldraad'van Kerken. Dit meldt dr. Schrotenboer in zijn nieuwsbulletin. De Gereformeerde Oecumenische Synode, die in 1968 in Lunteren werd gehouden, had dr. E. C. Blake, de secretaris-generaal van de Wereldraad, om een dergelijk ge sprek gevraagd, om de bezwaren toe te lichten, die in de meeste GOS-ker- ken tegen het lidmaatschap van de Wereldraad leven. Alleen de Gereformeerde Kerken in Nederland en de Indonesische GOS- kerken zijn lid van de Wereldraad. Volgens het nieuwsbulletin was er een open en eerlijke woordenwisse ling over de opvatting van de We reldraad van de kerkelijke eenheid, het functioneren van de grond sag van de Wereldraad en over de bete kenis van de Bijbel in de beraadsla gingen en beslissingen van de We reldraad. Men was het erover eens, dat het gesprek stimulerend en nuttig was. Van beide zijden toonde men zich geïnteresseerd in verdere discussies, vooral over het schriftgezag en de aard van de kerk. De interim-commissie en de secre taris-generaal hebben ook twee dagen zelf vergaderd. Deze bijeenkomst was voor een belangrijk deel gewijd aan (Van onze kerkredactie) ALPHEN Vandaag staan velen in de Gereformeerde Ker ken in fundamentele twijfel. Ze vragen zich af, gelet op recente publikaties, wat de waarde nog is van wat men eenmaal geleerd heeft. Op deze vragen wilde dr. H. W. Weijland van Arnhem in zijn referaat Kerk en Belijdenis, gehouden op de zeer druk be zochte bondsdag van de Bond van Gereformeerde Mannenver- enigingen een antwoord geven. Allereerst merkte hij op na de leergeschillen van 1905, 1926 en 1944 te hebben gememoreerd, dat daarbij over de zaak zelf die gemoederen bezighield, zelden werd gesproken. Hij vergeleek de situatie met een ijsberg, waarvan slechts een deel de aandacht trekt doch die veel groter diepgang en omvang heeft. Hij is beducht dat het bij de huidige tegenstellingen niet anders is. Als eerste oorzaak ziet spreker het verschijnsel van de zich opdringende samenleving. Zelfs op de generale synode verschijnen de Dolle Mina's. Leefden we vroeger veel meer langs elkaar als kerken heen, dat is totaal veranderd. We wonen nu in een gla zen huis. Mede daarom zien de pro fessoren hun taak anders en sloegen zij een richting in, die zelfs aan vele gemeenteleden grote moeilijkheden levert. De kerk moet zich wel anders richten dan voorheen en vooral meer nadruk leggen op het vertalen van de boodschap. Concentratiekampen en watersnoodramp brachten velen uit verschillende kerken veel dichter bij elkaar en de vraag rijst of het wel zo belangrijk is dat je persé gerefor meerd bent. Deze gedachtengang wil 3preker kri tisch waarderen door te benadrukken dat men hetgeen met martelaarsbloed werd gekocht, niet mag uitverkopen en voorts dat men niets anders mag doen dat met het geweten strijdend is. Mens Dat er zo wordt geschreven als ge schiedt heeft als tweede oorzaak de nadruk die daarbij valt op de waarde van de mens wat weer te maken heeft met het verbond. Daar is im mers de totale mens bij betrokken. Niet alleen bij het ontstaan van de Heilige Schrift zoals prof. Kuitert constateert, maar ook bij het ver staan. Daarom is er behoefte aan kritisch, wetenschappelijk, zelfs ex perimenteel denken. De grote vraag is hierbij of hier gedoeld wordt op de mens zoals deze is of op een door de Geest Gods ver nieuwde mens. Want juist in het verbond moet de mens naar de Geest vernieuwd worden. Wat de belijdenis betrel't doet zich het merkwaardige verschijnsel voor dat de ouds belijdenisgeschriften veel al de mist worden ingepraat en dat er geen behoefte bestaat aan een nieuwe belijdenis. Men zegt dat waren dingen uit de tijd der Reformatie. Maar dr. Weijland beklemtoont krachtig dat wie tegen de confessie aanstormt, tegen eogen verleden aanstormt. Op twee gevaren wenst spreker te attenderen; die van links welke een oplossing zoekt in wat ruimer stelling va nhet. ondertekenings-formulier voor predikanten en hoogleraren en het gevaar van een oeverloos inter pretatie waarom de generale synode dit ook verwierp en anderzijds het gevaar van rechts, vooral te consta teren in de vrijgemaakte kerken die pursang calvinisten en eerlijke chris tenen schorsen op grond van onbe- lankrijke onderdelen, als bijvoor beeld de tussentoestand na het ster ven tot aan de wederkomst Er moet een marge zijn waarin men elkaar vrijlaat Spreker ziet drie mogelijkheden. De belijdenis beperken tot het Credo, de 12 artikelen, en eventuele uitbreiding naar momentele behoefte. Maar men kan ook vanuit de bestaande calvinis tische belijdenis spreken, waarvan echter wijlen dr. K. Dijk reeds op merkte dat er te veel beleden wordt, ergo er zal een concentratie moeten komen met de moeilijke vraag wat moet er in, wat moet er uit. Of, zoals de generale synode be sloot, een geheel nieuwe belijdenis waarbij als sailante punten de vragen gelden: wat zijn we met elkaar eens en wat willen we samen? Het recht om ons nog Gereformeerde Kerk te mogen noemen zal afhangen van de vraag of we hierin slagen- In de discussie zei dr. Weijland, dat hij het te overwegen waard vond, als de gedachte werd losgelaten dat predikanten door de kerk moeten worden opgeleid. Een voordeel daar van zou zijn, dat de kerken niet kun nen worden aangekeken op even tuele stellingen of experimenten. Hij stelde, dat het mogelijk moet zijn als reformatorische kerken een calvanistische belijdenis te maken waaraan ook de rechtervleugel dient mee te werken. Dr. Weijland om schreef de rechtervleugel in de kerk als stoere schouders, waarop het denkend hoofd rust, waarmee hij be paald niet zou zeggen, dat „rechts" zelfs niet denkt. Bevroren Dr. Weijland waarschuwde nog, dat de kerken in Klein-Azië niet on dergegaan zijn omdat ze niet genoeg orthodox, maar omdat ze bevroren waren. Er was hoegenaamd geen zendingsactiviteit en daar kan een kerk aan stuk gaan. De Arnhemse predikant zei, niet te weterf van een „leer" van prof. Kui tert. Deze schrijft over legio onder werpen en toont daarin zeker een ontwikkelingsgang. Omdat hij rekent met de mogelijkheid van de gemeen- Dr. H. B. WEIJLAND stoere schouders te. verwacht hij niet op ieder woord gevangen te worden. Er zijn intussen wel eens dingen gezegd die niet pastoraal wijs kun nen worden genoemd. Men bedenke dat Kuitert veel uitgaat van de ver bondsgedachte. God doet nooit iets in de -lucht, maar gebruikt de mens. Deze moet vanuit zijn verantwoor delijkheid meespelen. Reeds prof. Bavinck benadrukte de „menselijke factor" in Gods Woord. Voordat drs. A. Borman, pastor- loei, deze toogdat met een opwekken de rede sloot, deelde de waarnemend voorzitter P. Hogeweg mede dat op 10 oktober de nieuwe voorzitter zal worden gekozen ter vervulling van de vakature drs. Koffeman, wiens overlijden aan het begin der verga dering staande werd herdacht. Ook de tweede voorzitter ds. Loos man mag. wegens ziekte het bonds- werk niet meer hervatten. Een blij de verrassing voor de kas vormde de collectie die 1084,41 opbracht. Aan het welslagen van deze dag werkten ook mee het optréden van het Van Gem eren-familiekoor uit Rotterdam met zijn frisse stuwende zang onder leiding van Gerard Stroot- man met slagwerk van Hans van Weelden en de trompettist C. de Jen. kundig begeleid door de organist W. Verduijn. c de voorbereiding van de zesde Gen formeerde Oecumenische Synode, van 14 tot 25 augustus 1972 in Sydne zal worden gehouden. Schriftgezag Besloten werd, dat op deze synoi een hele dag zal worden uitgetrokki voor een gesprek over het Schrift vraagstuk. Drie sprekers, uit Europ Noord-Amerika en Zuid-Afrika, w len een algemene discussie over i aard van het schriftgezag inleiden. De derde Gereformeerde Oecs menische Synode, die van Potche stroom in 1958, nam een verklarii over het Schriftgezag aan, die echti niet door alle ledenkerken is overgi nomen. Met name de Gereformeerde Ke ken in Nederland hadden bezwai Zij vonden, dat er in deze verklari te formeel over de inspiratie van Schrift gesproken werd en te weü over de aard en de mate van schriftgezag. in? Van 7 tot 11 augustus 1972 zalfle Sydney de tweede GOS-zendingscke ferentie worden gehouden. Het th Jv zal zijn „Het Evangelie van Chris in een behoeftige wereld". Specif aandacht zal er zijn voor de eva lieverkondiging onder Israël, de mpr derne communicatiemedia en de vei| houding tussen zending en wereld diakonaat. Zuid-Afrika De interim-commissie nam rr. voldoening kennis van de uitwisselii van brieven en afvaardigingen tuss de Gereformeerde Kerken in Nede land en de GOS-kerken in Zuid- frika over het rassenvraagstuk. Net als de Hervormde Wereldbon bereidt ook de GOS een regions conferentie over deze materie voo waaraan de drie blanke en de vi niet-blanke kerken zullen deelneme die in zuidelijk Afrika bij de Gen formeerde Oecumenische Synode zij 'aangesloten. Dit beraad zal in apr 1971 plaatsvinden. Part-time krachten ter verlichting taak schoolhoofd UTRECHT Op zeer korte tel mijn moeten part-time leerkracht! worden ingeschakeld om de taak va de schoolhoofden uitvoerbaar te mi ken, aldus een motie aangenomen tl dens de afgelopen zaterdag gehoude jaarvergadering van de Algemen Bond van Onderwijzers. Het feit dat het hoofd van school de verantwoordelijkhei draagt voor een klas belemmert i uitvoering van de taak van het hooi in onaanvaardbare mate, waardoor uitvoering van de nieuwe wet op h basisonderwijs onmogelijk is, oi danks de positieve instelling van betrokkenen. Brand in hotel LOS ANGELOS Bij een hevif brand in een hotel in Los Angeles gisteren minstens één persoon om h( leven gekomen, terwijl er nog derti worden vermist. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Ridderkerk (vac. Blok), C. den Boer te Zeist Gercf. Kerken Benoemd tot geestelijk verzorg! bejaardencentrum De Schutse te Air sterdam-Osdorp, G. F. C. Goslinf em. pred. aldaar. Aangenomen naar Arnhem (indus triepred.), W. Bos te Rotterdam-Schif broek; naar Arnhem (godsdienst leraar), J. Bakker te Curagao. Chr. Geref. Kerken Beroepen te Rotterdam-West, van Sorge te Bennekom. Het weer in Europa Amsterdam Frankfort Brussel Kopenhagen Genève Innsbruck Locarno Londen Luxemburg Madrid Majorca München Nice Parijs Rome Wenen Zürich weer max. temp. gisteren regenbui 15 regen 16 zwaar bew. 18 onbew. 18 onbew. 19 regen 15 half bew. 26 geheel bew. 15 regen 15 onbew, 28 licht bew. 28 licht bew. 17 onbew. 25 egheel bew. 18 onbew. 27 onbew. 20 mist 16 •1 •4 o 0 3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2