VERVOLGINGEN IN RUSLAND BLIJVEN J. D. van Woerden pionierzendeling i dertien jaar i Rhode sië Alleen pastoraat na kerkelijke bijdrage InVUtasie eerste jaars Rumoer in Brusselse kerk Hervormd Locliem wil één taak samen intensief aanpakken Een woord voor vandaag Kerkvoogdij in Odoorn: Ring Calvijn gestolen Toegeeflijkheid was schijn I BEROEPINGSWERK VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 Want ik had niet besloten iets te weten onder u. dan Jezus Christus en die gekruisigd (1 Korinthiërs 2:2). Misschien zijn de Korinthiërs op dit punt in Paulus teleurgesteld. Wellicht hadden zij verwacht van deze godsdienst nog op veel ande re gebieden informatie te zullen krijgen. De grote Paulus heeft maar één boodschap gebracht. Maar het was genoeg. Jezus Christus en die gekruisigd. Dat is de enige boodschap, die men niet genoeg kan aanhoren en doorgeven aan anderen. Het is een boodschap, die centraal hoort te staan in het leven van iedereen, die zegt Christus te volgen. In woorden is het maar weinig: Christus is voor u gestorven, opdat gij zult leven. Maar het is alles. Met niets anders te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd is Paulus de wereld doorgetrokken. Sindsdien hebben miljoenen zijn woorden ingedronken en er moed uit geput om verder te gaan door het leven, dat hen zo benauwde. Door deze simpele boodschap heb ben zij een ogenblik de toekomende heerlijkheid kunnen aanschou wen. Jezus Christus en die gekruisigd niets andersmaar voor miljoe nen de strohalm die de redding bracht. Wij lezen vandaag 2 Thessalonicenzen 3:6-18. (Van onze kerkredactie) ODOORN De kerkvoogdij van de hervormde gemeente van Odoorn heeft zich dor toenemende zor gen over de kerkelijke finan ciën genoodzaakt gezien aan al le hervormde gezinnen mee te delen dat pastorale begeleiding voortaan al leen gegeven kan worden indien jaar lijks een minimum-bedrag van 25 gul den per gezin aan de kerk wordt be taald. In het „Kerkkrantje", de plaatselij ke kerkbode, wordt onder meer ge zegd: gelet op de toenemende waardevermindering van het. geld hebben wij moeten besluiten de mini mum-bijdrage voorshands vast te stellen op ƒ25,per gezin. Voor de genen die alleen afhankelijk zijn van de AOW- of AWW-uitkeringen ia de minimum-bijdrage 12,50 per jaar. Dit geeft dan tevens het recht op pastorale bijstand." „Indien u echter om welke reden dan ook niet genegen bent tot het doen van genoemde jaarlijkse bij drage," zo vervolgt de kerkvoogdij, „dan zal aan 'u of uw gezinsleden geen pastorale bijstand meer kunnen wor den verleend. Een uitzondering hier op is echter mogelijk bij begrafenis sen, waarvoor dan wel een financiële bijdrage dient te word envoldaan." Ds. A. J. Roodzant, hervormd pre dikant in Odoorn vertelde ons ter toelichting: Klaarblijkelijk heeft de kerkvoogdij het nuttig gevonden de gemeente de pin eens op de neus te zetten. De toenemende lasten voor onze gemeente worden vooral ver oorzaakt door de hoge bijdrage die landelijk aan ons gevraagd wordt voor het synodale apparaat. Maar u begrijpt wel, dat ik mijn taak als pastor slecht zou verstaan indien ik mensen in de kou liet staan, als ze pastorale begeleiding nodig heb ben. Echter zal ik, als een gezin van mijn diensten gebruik wil maken en het komt zijn financiële verplichtin gen ten aanzien van de kerk niet na. wel degelijk met klem verzoeken dit wel te doen. Ook een kerk kan ten slotte niet van de lucht leven. Evenals vorig jaar organiseert de Vrije Universiteit tussen 14 en 18 september 1970 onder de naam IN VUTASIE een project, waarbij de aankomende eerstejaars studenten zullen worden geconfronteerd met vragen over de verantwoordelijkheid van de wetenschap voor de samen leving. Onderwerpen daarbij zijn de op leiding van theologen en hun functie in de samenleving, de problematiek rond het verschijnsel automatisering, bestrijdingsmiddelen en consequenties, chemici en hun rol in de industrie, studentenbeweging e.d. Invutasie is georganiseerd per stu dierichting, omdat men ervan uit gaat dat de aankomende eerstejaars studenten zich het snelst vertrouwd kunnen maken met de problematiek,* die samenhangt met het vak dat zij zelf als studierichting hebben geko zen. Zowel voor als na Invutasie worden de deelnemers geënquêteerd. Getracht wordt na te gaan in hoeverre veran dering in opvatting ten aanzien van de aan de orde gestelde problemen heeft plaatsgevonden. TURIJN Uit het Waldenzer- museum in Torre Pellice bij Tu rijn is in de nacht van woensdag op donderdag de gouden ring van Calvijn gestolen. De dieven waren door een raam binnengekomen en konden rustig him gang gaan, want het museum wordt niet bewaakt. Zij hebben ook een zilveren kelk van de Engelse generaal John Char les Beckwith gestolen, pistolen en geweren uit de zeventiende en de achttiende eeuw benevens een napo leontische bajonet. Generaal Beck with voegde zich bij de waldenzen nadat hij in de slag bij Waterloo een been had verloren. Hij stierf in 1882 in Torre Pellice. (Van onze kerkredactie) MOSKOU In december werd in Moskou het grote drie jaarlijkse congres van de Russische Unie van Evangelische Christenen en Baptisten gehouden. Dit congres, dat voor het eerst door buitenlanders mocht worden bijgewoond, stond in het teken van de hereniging. Tienduizenden baptisten hadden zich de afgelopen jaren van de unie afgescheiden, omdat zij vonden, dat deze te gedwee aan de leiband van de staat liep. Maar C. Ronald Goulding, de secretaris van de Europese Baptistenfederatie, schreef in een verslag dat ook in onze krant werd gepubliceerd, dat het hem zeer ontroerde, hoe telkens weer afgescheiden predikanten en gemeenteleden, die onder schuldbelijdenis terugkeerden, met enthousiasme en liefde in de vergadering ontvangen werden. Pas later is bjj stukje en beetje duidelijk geworden, welk cinisch spel de Russische autoriteiten op de achtergrond, rond dit congres hebben gespeeld. TOESTEMMING Enkele dagen tevoren, op 6 decem ber werd in Toela, niet ver van Moskou, een conferentie van afge scheiden baptisten gehouden. Deze conferentie was een evenement. Voordien moesten dergelijke zaken in het geheim plaatsvinden, maar de conferentie van Toela kon in alle openlijkheid worden gehouden. De autoriteiten hadden er officieel toe stemming voor gegeven. Er kwamen 120 afgevaardigden uit 47 verschil lende gebieden van Rusland. De organisator was de 42-jarige Georgi P. Wiens. Deze voorganger uit Kief was vorig jaar onverwacht vrij gelaten na een gevangenschap van drie jaar, waarin hij ernstig ziek ge worden was. Eenmaal op vrije voeten stelde hij aanstonds pogingen in het werk, om een verzoening te bewerken met de door de staat erkende baptis ten. Maar de conferentie van Toela kreeg een 'ander verloop, dan de autoriteiten blijkbaar hadden ge hoopt. De afgescheidenen besloten, om niet te verschijnen op het grote baptistencongres in Moskou. Volgens een verslag van de conferentie wilde men niet gaan „omdat sommige van de voorwaarden niet vervuld waren, die onze aanwezigheid mogelijk zou den hebben gemaakt." De afgescheidenen gingen zelfs nog verder. De conferentie van Toela nam maatregelen in de richting van een consolidering van een eigen kerkge meenschap. De conferentie koos een landelijk bestuur, voor een deel be staande uit broeders die gevangen za ten. i Verder werd besloten om alle plaatselijke gemeenten aan te beve len, om te proberen zich door de plaatselijke overheid te laten regi streren en zo erkenning te krijgen. Velen hadden dat al jarenlang gepro beerd, maar het was hun steeds ge weigerd. Een ander punt, dat uitvoeriger ter sprake kwam, was de positie van de predikanten. Velen wilden graag als Een effectief middel om contact met de mensen te krijgen, zijn de Tien Geboden, die zendeling van Woerden in duizenden exempla ren over het land verspreidt. Hij slaat ze aan op de bomen en merkt enkele weken later, dat ze zoals op deze foto met aandacht door houthakkers bestudeerd worden. (Van onze kerkredactie) QR1EBRUGGEN Enkele dagen geleden kwamen we met de Landrover door Boela- wayo en passeerden een grote autobusparkeerplaats. Grote groepen Afrikaanse arbeiders wachten daar op een bus om het binnenland in te gaan. Zendeling Van Woerden stapte uit de auto en ging met enkele evangeliën in zijn hand naar een kleine groep wachtende mannen. Ze accepteerden de evangelie- boekjes en andere Afrikanen, die dit zagen kwamen snel toelopen en vroegen een boekje voor zich zelf. Spoedig was de zendeling omringd door vele, vele uitgestoken handen. Hij moest terug naar de Landrover voor een nieuwe stapel evangeliën en werd opde voet gevolgd door de mensenmassa. Meer en meer Afrika nen kwamen naar onze auto draven, ze kwamen van verschillende kanten van de grote parkeerplaats. De zendeling ging op de voorbum per staan en onmiddellijk werd hij opnieuw omringd door mensen. Me vrouw Van Woerden en ik begonnen ook evangeliën uit te delen door de open ramen van de auto. Hugo gaf kleine evangelisatieblaadjes uit door een ander autoraam. Handen Spoedig was de Landrover omsin geld door een dichte bewegende mensenmassa en het enige dat ik vhnuit de auto kon zien, waren han den.... vele, vele uitgestoken zwarte handen. Handen kwamen door elk open raam in de Landrover en we probeer den in elke uitgestoken hand een evangelie te geven. Nieuwe vragende handen werden in de auto gestoken. Het was zo'n opdringende menigte van Afrikanen, die tegen de landro ver aanstuwde, dat de auto heen en weer bewogen werd. Het voorraam werd opengedaan en ook daar dron gen de handen naar binnen. Dit is een herinnering die ik nooit zal kunnen vergeten: die golvende van uitgestoken handen, vragend om Gods Woord". Dit brieffragment uit Rhodesië laat de heer E. Prosman uit Driebruggen bij Woerden ons lezen. Sinds 1957 werkt zijn vriend, de heer J. D. van Woerden, als pionierzendeling in Rhodesië. Elf jaar was Hij zendeling-verple ger. uitgezonden door de Vrije Presbyteriaanse Kerk van Schotland (zijn vrouw is Schotse), op de zen- dingspost Mbuma. Toen zijn werk daar. de opzet van een nieuw zieken huis, voltooid was, in 1968, vatte hij nieuw werk aan. Als bijbelcolpor'teur trekt hij nu door grote delen van het land. In wel tien verschillende talen verspreidt hij bijbels, bijbelgedeelten en reformato rische lectuur. Leeshonger Van Woerden constateert in Rhodesië, net als overal elders in de Derde Wereld, een geweldige honger naar lectuur. Vooral de goede contac ten die met de scholen mogelijk blij ken, geven hem de gelegenheid om het evangelie wijd te verspreiden. De kinderen nemen de boekjes (meestal een evangelie van Marcus) gretig in ontvangst, nemen ze mee naar hun hutten om zelf te lezen, maar ook om ze voor te lezen aan vader, moeder, zusjes en broers. Komt hij dan enkele weken later terug, dan merkt hij werkelijk, dat de kinderen het boekje met aandacht hebben gelezen. Met enkele Afrikaanse medewer kers is hij bezig aan een vertaling van het Nieuwe Testament in de Nambya-taal (een taal waarin nog niets in druk verschenen is) en een psalmberijming in de Sjona-taal. Het werk van Van Woerden, die zelf uit de Gereformeerde Gemeenten Enthousiast steken deze kinde ren het Marcus-evangelie om hoog, dat zij zojuist gekregen hebben. Voor de meesten is dit de eerste keer, dat zij met de Bijbel in aanraking komen. afkomstig is, vindt zijn vrienden vooral in de rechtervleugel van de gereformeerde gezindte. Doordat hij sinds 1968 niet meer in directe dienst staat van de Vrije Presbyteriaanse Kerk (hij werkt on der andere stammen, maar hij is wel lid van deze kerk gebleven en zijn werk beoogt ook naar deze kerk toe te werken), lfwam er in Nederland ook een organisatorische scheiding: de stichting Mbuma-zending steunt het zendingswerk van de Vrije Presbyteriaanse Kerk en de nieuwe stichting Rhodesia-zending steunt het werk Van Van Woerden. Behalve met de geestelijke nood is hij ook bewogen over de medische nood. Vele duizenden hebben als de nood aan de man komt geen moge lijkheid, geen vervoer en geen geld om naar het dichtstbijzijnde zieken huis te gaan en zoeken hun toevlucht bij de toverdokters met veelal af schuwelijke gevolgen. In februari zijn twee Nederlandse verpleegsters, Annie Korporaal uit Sliedrecht en Riet Verboom uit Rot terdam, naar Rhodesië vertrokken. Zij zijn nu nog in opleiding in het zendingsziekenhuis „Morgenster" van de Nederduitse Gereformeerde Kerk. Binnenkort zullen ze hun werk kun nen beginnen. Om al die verspreid wonende zie ken te kunnen helpen, hebben zij dringend behoefte aan een ambulan ce-wagen, die ruim twintigduizend gulden kost en waarvoor nog maar drieduizend gulden bijeen is. Wie het werk van Van Woerden en de beide verpleegsters wil steunen, kan dat via gironummer 47 75 98. ten name van de penningmeester stich ting Rhodesia-zending, Ziedewijdse- dijk 59, Barendrecht. men kan zo ook voor 1,50 een boekje bestellen met het verslag van de uitzendingsdienst van de zusters. Vooral oogziekten komen in Rhodesië veel voor. De toverdok ter wrijft gedroogde kruiden tot poeder, vermengt dit met zijn speeksel, voegt er sap uit een cactusplant aan toe, wrijft het al dus verkregen medicijn in de ontstoken ogen en spreekt enkele toverwoorden. Er volgen dagen van pijn, verdriet en wanhoop. Dan is de zieke voorgoed blind. fulltimepredikant werken, maar zo lang hun beweging niet door de staat erkend is, wordt dit beschouwd als een misdaad, asociaal gedrag. Een brief, waarin dit gevraagd werd, ging naar de autoriteiten. INGRIJPEN Toen het duidelijk werd, dat slechts enkelingen naar de door de staat erkende baptistenunie wilden terugkeren, grepen de autoriteiten hard in. Enkele dagen later waren drie van de belangrijkste deelnemers van de conferentie van Toela al gear resteerd. Georgi Wiens is inmiddels tot een jaar dwangarbeid veroordeeld, exact voor de misdaad van „niet-werken" omdat hij het predikantschap uit oefende. Welke straffen de beide anderen hebben gekregen, is niet bekend. Pe ter Roematsjik in Dedofsk laat een gezin van dertien kinderen zonder kostwinner achter. Ouderling Michael Khoref in Kiesjinef, die bijna blind is en wiens vrouw in het ziekenhuis lag, smeekte tevergeefs om consideratie. Zijn drie kleine kinderen bleven zon der verzorging achter. Beiden hebben evenals Wiens al eerder gevangen ge zeten. Vele arrestaties volgden en nog meer zijn ondergedoken. Het heeft er alles van, dat de auto riteiten de conferentie in Toela wel bewust bedoeld hebben om de vrije baptisten in de val te laten lopen. Aangemoedigd door de verwachte mogelijkheid, om publiek te werken, hadden de mensen van Toela zelfs openhartig allerlei namen gepubli ceerd. Een gemeente in Krivoi Rog vroeg overeenkomstig de aanbeveling van Toela erkenning aan. Daartoe moes ten de namen en adressen van alle leden worden overhandigd. Vervol gens kregen allen zware boeten. De omstandigheden, waaronder de gevangen baptisten in de strafkam pen moeten werken, schiinen zeer slecht te zijn. zodat Iwan Afonin (44) in het Komsomolskv-kamp in het Toela-gebied is overleden. Hij was ernstig ziek en werd toch gedwongen te werken. KINDEREN De Russische pers blijft regelmatig melding maken van processen tegen vrije baptisten. Bij een dergelijk ge val, onlangs in een plaats in Kazak stan, werden de kinderen van de zon dagsschool gedwongen het proces bij te wonen. Van dit proces, tegen Mar- ta Roller, Alwin Klassen en Iwan Sjtefen, is ook een film gemaakt die tot titel zal krijgen „Onder hel mom van godsdienst". De beschuldigingen zijn karakteris tiek. Roller was in de bakkerij waar hij werkte od heterdaad betrapt op het in bezit hebben van exemplaren van een blad „Heraut van zaligheid". Klassen, een diaken, werd ervan beschuldigd dat hij de kinderen ver giftigde met religieuze ideeën, die vijandig waren tegen de Sowjetstaat. Van Sjtefen, een predikant, werd ge zegd. dat hij vroeger Gruppenführer in de Hitlerjugend was geweest. (Van onze kerkredactie) BRUSSEL Groot rumoer is cr ij een r.k. kerk in de Brusselse wjjl „De Marollen" ontstaan, toen dat een wel zeer onorthodoxe dienst wei gehouden, als onderdeel van een onorthodox congres dat deze weel met als motto „Maatschappij in coi flict" wordt gehouden. Deze dienst werd in de Capucjjnerj kerk geleid door de Amerikaans theoloog Harvey Cox. Medewerkin verleende het Amsterdamse „Bew< gingstheater". Tijdens de dienst, waarin gezameld lijk gezongen, brood gedeeld, bezittini gen uitgewisseld en gedanst werd, laj gen twee leden van het „Beweging?] theater" geketend op het altaar. 'J Een aantal bezoekers vond dit U Si gortig, begon luid te protesteren, ver] liet de kerk onder het zingen van „UV- shall overcome" en zette hun zang oi het kerkplein voort, waar ze met in middels toegestroomde geheimi agenten „verbroederden". De Belgische kardinaal Suenei heeft zijn diepe verontwaardiging ov< deze rel uitgesproken. De bedoelin van het „happening-congres" is, vol gens de organisatoren, om de traditio nele congres vorm te vermijden en a lerlei onderwerpen zoals „de mens i zijn omgeving" en „de mens en hs transcendente" niet alleen te bespre ken, maar ook (o.m. via beweging) t doen beleven. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. stram, 5. katachtig root dier, 10. jaar (afk. Lat.), 11. toespijs bij d rijst, 13. toetsing, 15. staat soms boven drui werk, 16. langzaam afnemend (muziek), 21 op de wijze van, 22. boom, 23. onkosti (afk.), 25. leeftijd, 26. griekse letter, 27. oi dergevel, 28. telwoord, 30. kippenloop, spreker, 34. ante diem (afk.), 35. bergplaa 37. licht ongedwongen (muz.), 41. water Friesland, 42. mannetjeseend (Z.N.), mist. Verticaal. 1. landvoogd in het oude Peri; 2'. gesloten, 3. bedrijf van een toneelstuk, t vreemde munt (afk.), 5. per expresse (afk) 6. niet gesloten, 7. en omstreken (afk.), 1 mengsel, 9. grote bijl, 12. regel, 14. tussen-L ruimte, 7. persoon om wie men algemeea lacht, 18. Myth, figuur, 19. negerkoren, 2IÏ venter, 24. trans, 29. end, 32. hoofdbestuur' der van de republiek Venetië, 33. sierplan 34. eng. bier, 36. rivier in Engeland. 38. C meente Politie (afk.), 39. in loco (afk.), royal Navy (afk.). Oplossing vorige puzzel 1-2. sloom, 2-3. markies, 1-4. stakker, 3-4J staar, 3-6. snepper, 4-5. rapport, 5-6. Trial OKAPI (Van onze kerkredactie) LOCHEM De hervormde kerke- raad gaat zo veel mogelijk samen met heel de kerkelijke gemeente in Lo chem een jaarthema voor het komen de seizoen vaststellen. De gemeente leden krijgen daartoe gelegenheid tot inspraak. Dit gemeenteberaad gaat vooraf aan een kerekraadsvergade- ring op 1 oktober, waarop tot een of NED. HERV. KERK Aangenomen naar Ossendrecht, met nevenopdracht pastorale verzorging ziekenhuis De Lievensberg te Bergen op Zoom (toez.) E. Saraber te Voor schoten naar Leerdam Th. Lekkerker- ker te Oosterwolde (Geld.) die be dankte voor Ederveen. Bedankt voor Raalte L. Brink te Velsen-Zuid. GEREF. KERKEN Beroepen te Oldekerk W. v. d. Kolk te Coevorden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Almelo E. Venema, wo nende te Zwljndrecht; te Dinteloord en Veenendaal P. Blok te Dirksland. Het weer in Europa weer max. temp. neersl gisteren Amsterdam zwaar bew. 16 0 Frankfort zwaar bew. 16 0 Brussel half bew. 26 0.2 Kopenhagen regenbui 30 0.1 Genève zwaar bew. 27 0 Innsbruck half bew. 17 3 Locarno onweer 23 33 Londen zwaar bew. 0 Luxemburg regen 14 12 Madrid licht bew. 29 O Majorca half bew. 29 0.1 München geh bew. 28 0.2 Nice /waar bew 27 0.1 Parijs /.waar bew 16 0.4 Rome half bew. 28 0 Wenen mist 27 0 Zürich licht bew. 27 0 meer werkthemas' ovor het winters eizoen kan worden besloten. Met een „jaarthema" heeft de lei ding van de hervormde gemeente eet opdracht om aan te werken en/of een onderwerp om zich op te bezinnen oi het oog. Gestreefd wordt naar he vinden van een „jaarthema" dat bin nen het bereik van zowel de jongere als de ouderen ligt zodat het een be langrijke samenbindende rol ka gaan spelen in de gemeente. Omdat de kerkeraad over dit even tuele jaarthema eerst de gemeente wil horen zal op zondag 20 septembdj de ochtenddienst van negen uui slechts tot kwart voor tien duren. Di kerkgangers worden echter uitgeno digd tot ca. half elf na te blijven. Dt kerkgangers van de tweede dienst die van half elf, worden uitgenodigd! drie kwartier vroeger te komen: om kwart voor tien. Zo nodig begint half-elf-dienst iets later. In de tus senliggende (ruim) drie kwartier kun nen dan zoveel mogelijk mensen eet voorstel voor een jaarthema doen, dal ze zelf toelichten. Het is de bedoeling dat de gemeen' te zichzelf als het ware „huiswerk voor het komende winterseizoen op geeft. Om dit voor te bereiden is afge lopen week in het kerkblad een inlei dend artikel geplaatst. Verder is ei aanstaande zondag een kanselafkon diging om nog weer meer mensen de hoogte te stellen van de gang van zaken en hen uit te nodigen tussen beide ochtenddiensten van zondag 20 september in de kerk aanwezig tf zijn. Wie niet kan komen, kan zijn oi haar wensen en ideeën ook schrifte lijk inleveren. Op de achtergrond van deze ge meenteraadpleging op zondagochtend staat de vraag: „Is het nog langei verantwoord lid van de kerk te zijn en geen levend lid?" Te gemakkelijk immers zo kan het er naar buiten toe uitzien kunnen gemeenteleden het kerkewerk overlaten aan df ambtsdragers en de (vaak kleine) groep van andere medewerkers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2