Congres van r.k. theologe»
over toekomst van kerk
o
Israel
23434
KERKEN IN RHODESIË
HOPEN OP VERGELIJK
van dr. Visser t Hooft
GOED ONDERWIJS
NIET GOEDKOOP
Oud-katholieken willen
„universeel" concilie
Een woord voor vandaag
Ook congres
(tegenhanger)
in Rome
a<
Doopsgezinden I 4an sectorgrf"* 0oMiin
naar Brazilië? Documenten afgenomen
Ervaringen met brugjaar:
heeft Uw geld nodig. Juist nu
meer dan ooit. Zelfs meer dan
in 1967. Stort s.v.p. Uw
bijdrage op rekening van de
Collectieve Israel Actie,
giro
Gesprek met Smith over landwet
BEROEPINGSWERK
(En toen hij hoorde, dat het Jezus van Nazareth was, begon hij te
roepén en te zeggen: Zoon van David, Jezus, heb medelijden met
mij! (Marcus 10:47).
De geschiedenis is bekend. Een blinde zit langs de weg te bedelen,
als hij in de verte stemmenrumoer hoort. Hij zal wel gevraagd heb
ben wat er aan de hand is en dan hoort hij, dat Jezus in aantocht
is.
Er moet in Bartimeus een gevoel van grote vreugde zijn opgekomen,
maar daarnaast toch ook de twijfel. Jezus zal straks langs hem lo
penAls hij ooit de kans zal krijgen, om beter te worden van zijn
blindheid, dan is die kans er nu. En hij gaat roepen, zo hord als hij
kan: Zoon van David, Jezus, heb medelijden met 'mij!
Het is de angstschreeuw van de mens in nóód, van de mens die weet
dat het nu of nooit is. De kreet van de mens die weet: Hij kan het.
Bartimeus blijft roepen, ook al wordt hij door de mensen bestraft.
Ach, Bartmeus, val de Here niet lastig. Hij blijft roepen.
Het is een voorrecht,als wij in benauwdheid Jezus mogen blijven
lastigvallen. Hem blijven vragen, zonder ophouden, dag en nacht:
Jezus redt mij; zonder U verga ik.
ia
Je
[Wij lezen v
Wij lezen vandaag 2 Thessalonicenzen 2:13-3:5.
DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1970 NIEUN
(Van onze kerkredactie)
ROME Als tegenhanger van het
Brusselse (monster)-theologencongres
is mmiddels in Rome een interna
tionaal congres over thomistische
wijsbegeerte begonnen. Hier zijn het
tweehonderd theologen, sociologen,
medici en andere wetenschapsmensen
die discussiëren over „de mens en
zijn problemen". (Het Brusselse con
gres wil heel duidelijk de hegemonie
van het thomisme, dat nog steeds
door theologen van de Romeinse
school aanvaard wordt, doorbreken -
red.)
In de openingsrede van kardinaal
Jean Danielou (Frankrijk) werden de
„progressieve christenen" fel aange
vallen. Zij willen de mens verheffen
ten kote van de transcendentie Gods:
de God die alle aardse werkelijkheid I
te boven gaat. De kardinaal vond dit
getuigen van weinig kritische geest.
De mens van nu lijdt aan zelfver
heffing, zo zei hij verder. Bitter was
ook zijn kritiek op verschillende filo
sofische stelsels, zoals het marxisme,
existentialisme en structuralisme, die
het wezen van de mens proberen te
onthullen.
Zaterdag zullen de congressisten
door de paus in" audiënte worden
ontvangen.
„Gewone" stem: niet ingewikkeld en vrijblijvend doen
ELKHART. INDIANA Naar aan-
ELKHART. INDIANA Naar aan
leiding van de gerezen bezwaren te
gen de keus van Curitiba (Brazilië)
als plaats voor het Doopsgezinde We
reldcongres in 1972, heeft de president
van dit congres, de Amerikaan prof.
dr. Erland Waltner, in een communi
qué gezegd dat thans meer gegevens
worden verzameld en bestudeerd over
de politieke toestand in Brazilië.
Uit het communiqué zou de conclu
sie. kunnen worden getrokken dat al
thans het organiserende dagelijks be
stuur van het wereldcongres er voor
alsnog weinig voor voelt een andere
vergaderplaats te kiezen.
Er zijn uit de hele wereld veel re
acties ontvangen om, gezien de hui
dige politieke toestand in Brazilië,
het wereldcongres elders te beleggen,
aldus het communiqué. De kwestie
rond Porto Alegre, die de Lutherse
wereldfederatie heeft doen besluiten
naar Evian-les-Bains in Frankrijk te
gaan, heeft de aandacht nog scherper
bepaald bij wat het Doopsgezind We
reldcongres moet gaan doen.
Als nader feitenmateriaal zou aan
tonen dat bepaalde soorten vrijheid in
Brazilië beperkter zijn, zal nader moe
ten worden overwogen hoe een pas
send christelijk antwoord moet luiden
aan die leden van de broederschap die
zich in die omstandigheden bevinden.
Moeten deze leden worden beroofd
van eventuele voordelen van een daar
te houden Doopsgezind Wereldcon-
- gres?
Tot nu toe, zo heet het elders in het
communiqué, zijn vragen rondom Cu
ritiba als vergaderplaats voornamelijk
afkomstig van Europese en Noord-.
amerikaanse doopsgezinden en niet
van geloofsgenoten uit de derde we
reld, inclusief Zuid-Amerika.
Als het ons menens is met de broe
derschap zullen wij geen stappen mo
gen ondernemen zonder ook hen erin
te kennen, aldus het communiqué, dat
mogelijkerwijs een speciale vergade
ring van het dagelijks bestuur over
deze zaak in het vooruitzicht stelt.
BERLIJN Dr. W. A. Visser 't Hooft,
vroeger secretaris-generaal van de
Wereldraad van Kerken en thans ere
voorzitter, zjjn aan de sectorgrens van
Oost-Berljjn een aantal documenten
afgenomen. Een reden daarvoor gaf
dc Oostduitse douane niet op. De do
cumentatie betrof gegevens van infor
matieve aard over de arbeid van de
Wereldraad, die dr. Visser 't Hooft
aan vertegenwoordigers van de bond
van Evangelische Kerken in de DDR
wilde overhandigen.
Samen met enkele andere afgevaar
digden van de Wereldraad was hij op
weg naar een vergadering met leiden
de figuren van de Evangelische Kerk
in de DDR. Een vergadering die ove
rigens normaal is doorgegaan, want
men liet de heren van de Wereldraad
zelf wel ongehinderd passeren. Dr.
Visser 't Hooft heeft later ook in een
godsdienstoefening in Oost-Berlijn het
woord gevoerd.
Ook in West-Berlijn heeft de dele-'
gatie van de Wereldraad met kerke
lijke vertegenwoordigers aldaar con
tact gehad. In een toespraak memo
reerde de vroegere secretaris-generaal
de grote betekenis van de zg. Stutt-
garter Schuldbekentenis, onmiddellijk
na de Tweedé Wereldoorlog, die de
Raad van Evangelische Kerken des
tijds openbaar heeft gemaakt.
Zonder deze daad was het met de
oecumene nooit zover gekomen, als
waar wij nu samen staan, zei dr. Vis
ser 't Hooft. Hij toonde zich dankbaar
dat de toenmalige ondertekenaar van
dit belangrijke document dat de weg
naar verzoening opende, dr.Gustav
Heinemann is geweest, de tegenwoor
dige president van de Duitse Bonds
republiek.
(Van onze kerkredactie)
BRUSSEL Zaterdag begint
in Brussel een internationaal
congres van rk theologen met als
hoofdthema de toekomst van de
kerk. Het congres duurt een
week en staat onder leiding van
prof. dr. E. Schillebeeckx, hoog
leraar in de dogmatiek en de ge
schiedenis van de theologie aan
de universiteit van Nijmegen.
Het congres wil een nieuwe theo
logie laten uitwerken en doorwerken
„die gevoelig is voor de concrete pro
blemen voor kerk en wereld". Op het
congres worden ongeveer duizend
deelnemers verwacht.
Besloten vergaderingen in elf werk
groepen zullen worden afgewisseld
met openbare vergaderingen, waar
ook andere deelnemers dan rooms-
katholieke worden'verwacht. De vier
hoofdonderwerpen zullen zijn: de
functie van de theologie in de kerk;
wat is de christelijke boodschap?; de
tegenwoordigheid vari de kerk in de
maatschappij van morgen en: struc
turen van de -kerk van de toekomst.
Tot de niet-katholieke deelnemers
behoort prof. Harvey Cox van de Har
vard University, in Amerika, die voor
al beroemd is geworden door zijn
boek „Stad van de mens". Andere
bekende theologen zijn de hoogleraren
Karl Rahner en J. B. Metz, die theo
logie in Münster doceren, alsmede
prof. dr. Hans Küng uit Zwitserland.
Dit treffen wordt gehouden onder
auspiciën van het internationale rk
maandblad Concilium, vijf jaar gele
den opgericht met het doel verder te
gaan op de weg die door het Twee
de Vaticaanse Concilie is ingeslagen.
Het tijdschrift wil een brug slaan tus
sen ^en kerk, die dreigt te veroude
ren en een wereld die bezig is zich te
vernieuwen.
Bredere samenwerking tussen theo
logen in de hele wereld, waarvan
dit congres een teken wil zijn, acht
men daarom zo urgent omdat de theo
logie, naar de woorden van Karl Rah
ner „overal in de wereld de indruk
wekt van moeheid, moedeloosheid, de
faitisme en een terugdeinzen voor de
eisen en uitdagingen van een gesae-
culariseerde wereld".
(Van onze onderwijsredacteur)
DEN HAAG Het gehele Ne
derlandse volk moet duidelijk
worden gemaakt dat het onder
wijs niet tegelijk goed én goed
koop kan zijn, zegt de commissie
VWO-HAVO-MAVO in een
brochure die verslag doet van
experimenten met brugjaar en
brugperiode.
Op verscheidene plaatsen probeert
men de definitieve schoolkeuze in het
voortgezet onderwijs uit te stellen;
het brugjaar van de Mammoetwet
wordt dan uitgerekt tot twee of' drie
jaar. De brochure bespreekt vier ex
perimenten. Daarbij wordt er op ge
wezen dat deze nieuwe vormen van
onderwijs tijd en geld vergen.
Het brugjaar maakt een betere be
geleiding en observatie van de leer-
lircen mogelijk, maar een hachelijk
punt blijft dat men aan het werk
gaat met min of meer geselecteerde
groepen en dat de leerlingen de nei
ging hebben zich te gedragen naar de
verwachtingen die men van hen
Aeeft. Elk flexibel systeem is te ver
kiezen boven het vastzetten van het
kind op een bepaald niveau, aldus hel
verslag.
Arbeidsintensief
DE commissie schrijft over de
Openbare Dalton Scholengemeen
schap te Voorburg, de Program-
mascholen (Leeuwenhorst te Noord
wij kerhout. RK-Scholengemeensc hap
St. Jan te Den Haag en Christelijke
Scholengemeenschap „De PoDulier" te
Den Haag), de Nijmeegse Scholenge
meenschap en het Roncallicollege te
Bergen op Zoom.
Bij Voorburg wordt melding ge
maakt van grote behuizingsmoeilijk
heden die het onmogelijk maken de
doelstellingen van de school volledig
te realiseren. Op de leraren moet een
groot beroep worden gedaan en de
schoolleiding vraagt zich af. of dit zo
kan voortduren.
In Nijmegen constateerde men dat
de nieuwe opzet zo arbeidsintensief
was. dat aan de oorspronkelijke be
doelingen niet kon worden vastge
houden.
Bij de Roncalli-werkwijze wordt
wel opgemerkt dat men kostenbe
sparingen verwacht.
In alle schoolsystemen wordt reke
ning gehouden met de schoolgeschikt-
heid van de leerling aan het begin
van het eerste leerjaar; een volledig
vrije kans voor ieder kent men nog
niet.
Taalbarrières moeten overwonnen
worden. Kinderen uit niet-culturele
milieus gaan te gauw naar het be
roepsonderwijs of hebben in het alge
meen voortgezet onderwijs veel tijd
nodig om te ontwaken. Is de leerling
uit „lagere milieus aenmaal doorge
drongen tot de hogere opleidingen,
dan maakt hij evengoed gebruik van
zijn kansen, zo niet beter.
Verdoezelen?
In alle systemen is sprake van een
kern- of basisprogramma waaraan
iedere leerling in de eerste drie jaren
heeft te voldoen maar dit kernpro
gramma staat nergens omschreven.
Als men proeven gaat nemen met de
„middenschool" (na het basisonder
wijs alle leerlingen nog enige jaren
bijeen), rijst de vraag of een kernpro
gramma dat altijd afgesteld zal zijn
op de zwakste groep, niet het gevaar
meebrengt dat mogelijke VWO-leer-
lingen tekort zullen komen en dat
terwiUe. van en „prettige jeugd" ver
doezeld wordt dat er intellectuele
verschillen bestaan.
De commissie merkt verder op dat
in onze overwegend verbale scholen
de taalbarrières een zuivere bepaling
van de vermogens verhinderen. Men
krijgt het gevoel thans een systeem
te moeten opbouwen op nog steeds
gemaakte fouten. De overtuiging wint
veld dat er voor kinderen met taal
moeilijkheden al in de kleuterleeftijd
en daarna veel meer gedaan moet
worden.
Men vraagt zich ook in verband
met de problematiek van het Frans
in het brugjaar af, of kinderen tot
hun 12de jaar wel alle mogelijke ont
wikkelingskansen in het huidige basis
onderwijs krijgen. De historische
ontwikkeling heeft er in ons land toe
geleid, dat de programma's voor lager
en voortgezet onderwijs onafhanke
lijk van elkaar werden vastgesteld.
Verandering van deze toestand is
voor een zinrijke reconstructie van de
brugperiode noodzakelijk*
DRIEBERGEN Nog steeds is de
„bezetting" van het voormalige semi
narie Rijsenburg, dat een aantal stu
denten. onder meer van De Horst,
„kraakte", een feit. De bedoelingen
met het gebouw zijn, zo deelt het
aartsbisdom thans mede, er een te
huis voor demente bejaarden van te
maken. Er is een voorlopig koopcon-
tracht, dat van 1967 dateert.
Dr. Leenen opvolger
van prof. Querido
AMSTERDAM Als opvolger van
prof. dr. A. Querido is dr. mr. H. J. J.
Leenen te Utrecht benoemd tot ge
woon hoogleraar in de sociale genees
kunde 'aan de universiteit van Am
sterdam. De heer Leenen is sinds
1953 in dienst van de Nationale Fe
deratie Het Wit-Gele Kruis, vanaf
1962 als secretaris-generaal.
De leeropdracht van de heer Lee
nen luidt: sociale achtergronden van
gezondheid en gezondheidszorg. De
benoeming betekent zijn vertrek bij
het Wit-Gele Kruis.
Vul in: 1-2. langzaam, 2-3. zonnescherm,
1 -4. stumper. 3-4. oogziekte, 3-6. instrument
met mesjes. 4-5. verslag, 5-6. plaats in Duits
land.
Bij juiste invulling leest men in de dikom-
rande hokjes de naam van een dier beho
rende tot de familie der giraffen.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 2. boter, 7. strop, 8. genot, 9. spaak,
10. Eos, 12. era, 13. Ans, 15. stoer, 17. liaan,
19. en, 20. er, 21. etser, 24. aroma, 26. nat,
27. eer. 29. nar, 30. anker, 32. etage, 33. na
tie, 34. atlas.
Vert. 1. stoot, 2. bos, 3. opper, 4. egaal, 5.
rek, 6. nonna, 10. Essen, 11. Soest, 13.
Aaron, 14. snaar, 16. ene, 18. Ier, 22. tante,
23. renet, 24. arena, 25. malie, 28. e.k. 30.
aga, 31. ras.
men dan kennelijk nog een goede
duizend plaatsen ter beschikking voor
meer gewone stervelingen, die het
wel eens willen aanhoren. Hopelijk
zitten op die plaatsen dan ook groep
jes die ervoor zorgen dat het toch
weer niet te ingewikkeld en vrijblijr
vend word
De groepjes die (ongevraagd) naar
Noordwij kerhout kwamen (jonge reli
gieuzen, alternatieve priesters) heb
ben ook hier wellicht een ongevraag
de taak. Zo nodig met spandoek en
prikkelende interventie.
Ook leken
Naar we hopen zullen de congres
sisten, zo gaat Overweg voort, bij het
nadenken over „Wat is de christelijke
boodschap?" er van doordrongen zijn,
dat ook gewone mensen (veel jonge
lui) zoeken naar een serieuze „bin
nenkant" van hun leven. De theolo
gen zouden feeling moeten hebben
voor de „spiritualiteit" van zaken als
het popfestival in het Kralingse Bos.
En voor het zoeken naar spiritualiteit
zoals dat in een blad als Aloha tot
uiting komt, tot en met de zachte
geur van niet ongevaarlijk drjig-ge-
bruik, die er om heen hangt.
Enkel temidden van dit welhaast
chaotische zoeken van West-Europa
zouden de theologen zich mogen be
zinnen op de vraag: en welke dienst
kunnen we hier nu bewijzen met de
kostbare schat van ons christendom?
Het congres zou dan goed besteed
zijn.
Bidden
Vaklui
Het gaat in Brussel alleen om uit
genodigde theologen, dus de „vaklui"
op het gebied van christelijk denken,
christelijk schrijven, zo stelt J.C.
Dekkers in een commentaar op dit
congres in het blad Overweg van het
bisdom Breda. Elke dag vergaderen
ze in kleine groepjes om tenslotte aan
het eind van zo'n dag samen te ko
men om bij elkaar te leggen wat er
in die kleine groepjes uit is gekomen.
Bij de grote vergaderingen heeft
Of zal men het gaan vullen met
geleerde beschouwingen over de te
genstelling tussen natuur en boven
natuur? „Leer ons bidden" is een
vraag, die we aan onze theologen op
deze tweede dag mogen stellen. Wil
hun vak zin hebben, dan moeten ze
ons juist ook daarbij kunnen helpen.
Dan komt aan de orde: de tegen
woordigheid van de kerk in de maat
schappij van morgen. Dus oorlog en
vrede, mondiale gerechtigheid, gelijke
kansen voor iedereen, bruut voort
schrijdend milieubederf,.. We zijn be
nieuwd, aldus Overweg, waar de
theologen zich in dit verband feitelijk
mee gaan bezighouden. Het terrein is
onafziènbaar groot. En de vraag wat
de plaats van de kerk nu precies is
temidden van dit alles, is niet over
matig duidelijk.
dienst van ons, 'dan branden de theo
logen lelijk af. En we hopen op
dienst, niet op brand. Daarom wensen
we ze alle succes toe van deze en van
de andere wereld.
Kritisch
Vanuit Rome wordt door bepaalde
instanties met kritische haviksogen
naar diet Brusselse congres gekeken,
constateert het blad tenslotte. Ook
wij (leken) zullen er kritisch naar
kijken. Waar zoveel theologen bij el
kaar zijn is heel wat pretentie bij
elkaar.
Wordt die pretentie niet omgezet in
De leiding van het theologen' j G(
congres in Britssel berust bij prof,
dr. E. Schillebeeckx uit Nijmegen,
vol
ook
schi
dooi
moi
beh
geei
het
Om onfeilbaarheidsdogma te herzien
Joh. Vermeer
straat 22
Amsterdam
(Van onze kerkredactie)
BONN Het twintigste inter
nationale congres van oud-katho
lieken heeft zich uitgesproken
voor de samenroeping van een
„nieuw, werkelijk universeel"
concilie.
Een dergelijk concilie moet doen.
wat op het Tweede Vaticaans concilie
(1962/65) verzuimd is, namelijk de
besluiten van het Eerste Vaticaans
concilie (1869/70) over de onfeilbaar
heid van de paus herzien.
De oud-katholieken verwijten het
jongste concilie, dat het het dogma
van 1870 „zonder voldoende toetsing
aan Schrift en traditie opnieuw be
vestigd heeft."
Deze resolutie van het congres te
Bonn sluit aan op de verklaring van
de oud-katholieke bisschoppenconfe
rentie van juli, waarin wel de bijzon
dere positie van de paus als primus
inter pares" wordt erkend, maar te
gelijk het onfeilbaarheidsdogma
wordt afgewezen en aan het Eerste
Vaticanum de erkenning als „oecu
menisch concilie" wordt ontzegd.
Zeshonderd oud-katholieken, bis
schoppen, priesters en leken, namen
deel aan dit congres, dat vier dagen
duurde en in het teken stond van het
feit, dat honderd jaar geleden de
meeste oud-katholieke kerken ont
stonden. Alleen de Nederlandse was
al ouder.
Het congresthema „Kerk in vrij
heid en binding" werd ingeleid door
de Duitse bisschop Josef Brinkhues.
(Van onze kerkredactie)'
SALISBURY Een brochure,
uitgegeven door de rooms-katho-
lieke bisschoppenconferentie van
Rhodesië, lijkt aanwijzingen te
bevatten, dat de kerken toch lie
ver tot een vergelijk met de re
gering van Ian Smith willen ko
men inzake de nieuwe landwet.
Deze Land Tenure Act, die de hoek
steen moet gaan vormen van de apart
heidswetgeving in Rhodesië, verdeelt
het land in blanke en zwarte gebie
den. Het punt dat de kerken recht
streeks betreft, is dat zij hun werk
op de huidige multiraciale voet al
leen zullen kunnen voortzetten, als zij
zich laten registreren als „vrijwillige
'Organisaties".
De kerken verzetten zich hier fel
tegen. Zij menen dat als zij hierin toe
stemmen. het kerkewerk afhankelijk
wordt van de willekeur van de over-
heidsautoriteiten. De rooms-katholie-
ke en de anglicaanse bisschoppen kon
digden zelfs aan. dat zij hun honder
den scholen en ziekenhuizen desnoods
zouden sluiten. Een dramatisch con
flict was niet denkbeeldig.
In de nu verschenen brochure „Ras
en zedelijkheid" zeggen de rooms-ka-
tholieke bisschoppen, dat er voor de
kerken drie mogelijkheden zijn.
Zij kunnen zich zonder meer tevre
den stellen met de mogelijkheden die
de nieuwe wet hun biedt qm hun werk
voort te zetten. Maar dan laden zij
wel de verdenking op zich dat zij
rassenscheiding toch niet zo verwer
pelijk vinden.
De tweede mogelijkheid is dat zij
elke schijn van medeplichtigheid van
zich afwerpen en een botsing met de
overheid riskeren, wat een beëindi
ging van hun werk tot gevolg zou
kunnen hebben.
Conformeren
Maar er is nog een derde mogelijk
heid, aldus de bisschoppen: de kerken
kunnen de wetten verwerpen, terwijl
zij zich er toch in dc praktijk aan
conformeren in de hoop op betere tij
den. Met behoud van hun anti-apart-
heidsop vat tingen kunnen zij dan toch
alles in het werk stellen, opdat het
werk waartoe zij geroepen zijn toch
voortgezet kan worden.
De bisschoppen prefereren duidelijk
de laatste mogelijkheid. Zij zeggen
ook dat de kerk in geen geval scholen
of ziekenhuizen zal gaan sluiten, als
dat niet per se door overheidsmaatre
gelen gedwongen zal zijn.
Vorige maand zijn besprekingen be
gonnen tussen prerriier Smith en zijn
minister voor landszaken Philip van
Heerden en een delegatie van de ker
ken. Smith zou een compromis in
voorbereiding hebben.
Inmiddels heeft een rooms-katho-
lieke congregatie, die vai\ de paters
redemptoristen, zich al onder de Land
Tenure Act als „vrijwillige organisa
tie" laten registreren.
Hij stelde vast. dat dit. al in 1870 dln
beslissende probleemstelling was. Hèl
onfeilbaarheidsdogma betekende eet'; J
ontoelaatbare inperking van de vriji'aa
heid tegenover de binding. |waj
ima<
Maar het congres ging ook grondigjbee:
in op hedendaagse vragen. Jlet thema ner
werd in vier secties besproken. Om vor
„geloof in vrijheid en verantwoorde- dit
lijkheid" ging het. om „navolging van geit
Christus vandaag", om „levende ere- puu
dienst" en tenslotte om „geestèlijk; der
ambt, mondelige christenen."- bea
De discussie reikte van generatie-i te 1
problemen via seksuele moraal toll het:
vragen van ontwikkelingspolitiek en
revolutie.
ABC-wapens
'En
In een resolutie veroordeelde hel'het
congres het bezit en gebruik vamhet
ABC-wapens. Ook werd uitgesproken, ook
dat vijf procent van het gezanvenlijkf bes
inkomen van alle kerken gebruikt har
moet worden voor ontwikkelingshulp.
De plicht van de christen in dienst
aan dc wereld moet niet alleen in d(
verkondiging van het evangelie, maar
ook in concrete sociale daden tot uit
drukking komen.
Het congres was geen interne oud-
-katholieke zaak. Dat bewees de aan
wezigheid van vele oecumenische
gasten: rooms-katholieken, protestant
ten, anglicanen en orthodoxen.
Maar ook over interne kwesties
sprak de slotvergadering zich duide-i
lijk uit. Zo werd de wens uitgespro
ken, dat de regionale synoden zici
meer van bestuurssynoden tot pasto
rale synoden zullen ontwikkelen.
Voor. de internationale congresses
die eens in de vier jaar worden ge
houden, werd een sterker aandeel
van de leken ook in de voorbereiding;
gevraagd. De suggestie, om het con-
grescomite zelfs geheel uit leken te*~
laten bestaan met alleen een geeste
lijke als adviseur, werd echter niet
gevolgd. Het bestaande comité werd
herkozen, dat uit drie geestelijken
bestaat
Het volgende congres werd voor
1974 uitgenodigd door de bisschop
van de „Christkatholieke Kerk van,
Zwitserland", dr. Urs Kuery.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Blauwkapel-Groenekan,
H. Jongerden te Veenendaal; te De-
demsvaart (vac. W. Straatsma), G.
Wiltink te Oostermeer.
Bedankt voor Colijnsplaat (toez.), H.
F. Venema te Sint Johannesga.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Deventer (vac. C. Glau-
bitz), J. P. Kakes te Zwijndrecht; te
Kampen (4e pred.pl.), D. van der Meu-
len te Wassenaar.
GEREF. KERKEN (vrygem.)
Beroepen te Ermejo, J. H. van der
Hoeven te Drachten.
Bedankt voor Marienberg, H. Mos-
tert te Harderwijk.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Hendrik Ido Ambacht,
H. Rijksen te Gouda.
Bedankt voor Woerden, W. C. La-
main te Grand Rapids.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Beroepen te Zwolle, H. F. Huson 1«
Velp.