Ginkeï weet alles en kerkzegeM Zuid-Afrikasteun voor Moskousympathisanten Pastoraal Concilie te veel élitezaak Ontruiming gevreesd van Groot Seminarie Een woord voor vandaag Kerken grote Jf O h9 schade door watersnood tl Uw probleem is het onze Honderden kladschriften wachten op bewerking Helen Suzman onbezonnen Trans World Radio viert jubileum Buskes naar „Voorlopig" Arbeiders geen inspraak Kritiek Tilburgse studenten op rector-magnificus BEROEPEVGSWERlj „Toen zij Hem over de zee zagen gaanmeenden zij, dat het een spook was en zij schreeuwden luid" (Marcus 6:49). De discipelen zijn scheep gegaan, op weg naar Bethsaida. en Jezus, schrijft Mar cus, heeft zich afgezonderd op de berg om te bidden. En als de avond is gevallen, het schip met de discipelen midden op de zee is, gaat Jezus over de zee naar hen toe en Hij wilde hen voorbij gaan. Wat er toen is gebeurd aan boord van het schip laat zich makkelijk raden. De man, die op de uitkijk stond, heeft Jezus zien aankomen en zal zijn mede-opvarenden wel hebben gewaarschuwd. En dan komt het wonderlijke„...zij meenden, dat het een spook was en schreeuwden luid. Want allen zagen zij Hem en werden verbijsterd. Al de wonderen gezien, die Hij verrichtte. Ontdekt, dat Hij blinden het licht gaf, dat Hij lammen deed lopen, dat Hij het dochtertje van Jai'rus tot leven bracht, en toch verbijsterd en luid schreeuwen. Waarom? Daarom omdat zij in feite in Hem geloven, voor zover zij Hem en Zijn daden nog kunnen begrijpen. Omdat zij nog niet het punt hebben bereikt, waarop de mens Hem helemaal in al Zijn werk aanvaardt. Geloven in de Here, geloven in Hem. in Wie en door Wie alle dingen zijn, betekent het onmogelijke als mogelijk zien* zonder verbijsterd te zijn, zonder uit angst te schreeuwen. r- i We lezen vandaag: 2Tessalonicenzen 1 vers 1 tot 12. f 7 DINSDAG 8 SEPTEMBER 1970 In Karpatengebied -jg- Uw brieven worden alle persoonlek beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te zjjn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bh' te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren wc in deze rubriek. Vraag: Hoeveel hitte ontwikkelen fosïo •-ubberbommen bij zelfont branding met de lucht? Wat voor geur verspreiden deze? Wat voor aanslag laten ze achter op gevels, zwart of geel? Hoe groot is de in houd van zo'n bom? Wat voorbrand stof wordt door vlammenwerpers uitgespoten0 Welke hittegraad ont wikkelen ze bij verbranding? Antwoord: Bij fosforrubberbom- men heeft men te maken- rhet na palm. De fosfor dient om de b.ran.lstof oo de grond' te dóen ont branden. De brandstof is een kool- wate stofvurbinding, een geleiachti ge plakkerige stof, die zeer brand baar is. Gesteld al dat men bij een ontp.offing kans zou hebben nog iets te ruiken, zou het de lucht van die selolie zijn. De temperatuur komt overeen met de verbiandingstempe- ratuur van nenzine. Men kan wel op een duizend graden rekenen. Van aanslag zal bi.i de hoge temperatuur wel geen sprake zijn. De brandstof van vlammenwerpers is een soort kerosine, met ongeveer dezelfde hit- tesr lad als bij napalm Vraag: Ik heb een bontmantel van Jemen Toen ik deze kocht, zaten de haren keurig in één richting. Door het dragen zijn deze meer op gaan staan, zodat er lelijke figuren ont stonden. Me* een zachte borstel er over strijken helpt niet. Moet de zaak waar de mantel kocht, ga- ran'ie geven? Van welk dier is Je men? Kan ik erop gaan zitten? Antwoord: Jemen is geitebont. dat in beoaalde figuren valt. Goed bont moet er tegen kunnen dat men erop gaat ziften, rr.aar hel is logisch dat dit de slijtage bespoedigt. Elke man tel vertoont na langere tijd een glimmende plek on rug of zitvalk, ook die van de beste stof. Een bont jas moet u dus zeker ontzien. Ln Je 'aak waar u de mantel kocht, kan udeze laten opknappen. U moet de mantel niet zo maar laten stomen, doch door een specialist la ten '•■ehan ie'.en. Garantie voor een materiaal, dat zo licht verkeerd be handeld kan worden als bont, wordt bijna nooit gegeven. Koop altijd in een goede hontzaak. DO EB AI De bekende Ameri kaanse bestrijder van oliebranden, Paul Adair, is gisteren in het sulta naat Oman aan de Perzische Golf aangekomen, waar al sinds drie we ken bij de Petroleum Development (Oman) Company, een dochtermaat schappij van de Koninklijke Shell, een hevige oliebrand woedt. Volgens deskundigen is het de ern stigste brand in de geschiedenis van de Koninklijke, die iedere dag een schade post van ongeveer 180.000 gul den berekent. De explosie waarmee de brand begon, heeft aan een arbei der het leven gekost en een ander zwaar gewond. (Van onze kerkredactie) BOEDAPEST De waters nood, die in mei grote delen van Hongarije en Roemenië teister de, heeft de kerken daar mil joenen guldens schade be rokkend. In het noordoosten van Hongarije, waar de Theiss en de Szamos buiten hun oevers traden, is het overgrote deel van de mensen hervormd. On langs is op een speciaal bijeengeroe pen predikantenconferentie in Ma- teszalka de balans opgemaakt. Men kwam voor de Hervormde Kerk tot een totaal van ruim twee miljoen gulden. Vierentwintig kerken, twee ge meentegebouwen en 21 pastorieën zijn zwaar beschadigd. Veertig ge meenten zullen tot eind 1971 niet in staat «ijn, om aan hun financiële ver plichtingen te voldoen, zoals de trac- tementen van hun predikanten. Het synodebestuur heeft een plan opge steld, volgens welke de andere ge meenten zullen helpen. Er komt nog bij, dat de autoriteiten besloten hebben, om vijf dorpen die in een gevaarlijk gebied liggen, prijs te geven en elders te herbouwen. De hervormden van deze dorpen zullen in ieder geval twee nieuwe kerken nodig hebben. De Hongaarse baptisten noteren het verlies van twee kerken (in Kisar en in Csenger). In Roemenie schijnt de schade nog erger te zijn, maar de Roemeense Orthodoxe Kerk heeft nog geen totaal overzicht. Volgens een voorlopige schatting zijn van deze kerk 66 kerk gebouwen en evenzoveel kerkelijke woonhuizen verwoest. Verder werden 26 kerkhoven over spoeld en drie klokketorens verwoest. Deze kerk heeft voorlopig een mil joen beschikbaar gesteld tot leniging van de nood. Alle priesters en andere functiona rissen van deze kerk hebben zich be reid verklaard, om tot het eind van het jaar elke maand een dag salaris af te staan. (Van onze kerkredactie) VLAARDINGEN Als wij binnenkomen, drukt hij ons in een stoel en zegt: Dit zou ik graag aan het stuk dat u gaat schrij ven, toegevoegd willen zien. Schrijf maar op: Kerkbouw is boeiend, omdat bouwen zo boeiend en gewichtig is, maar daarom niet alleen. Aan een kerk is te zien wat de mensen die haar bouwden, hebben gedacht over hun verhouding tot God en de wereld. De kerk mag en kan niet zijn, zoals in de oosterse orthodoxe, een stukje hemel op aarde. En ook niet de Nederlandse verta ling: de huiskamer. Kerken zijn ook een vorm van vertaling. Aan het woord is is heer J. H. van Ginkeï Pzn., 71 jaar, van beroep clichétekenaar geweest, maar op zijn brieven schrijft hij „Kerkhistorische Bibliotheek Vlaardingen. Conservator Joh. van Ginkel Pzn. Historicus." in sierlijke krulletters. Op de tafel ligt een torenhoge sta pel plakboeken. Dat is nog maar een greep, om ons een indruk te geven. De gehele Kerkhistorische Biblio theek van de heer Van Ginkel bestaat uit honderden albums, in een lange reeks van jaren door hem volgeplakt. Kerken en nog eens kerken. Het begon tijdens vakanties. Als het regende liep ik wel eens een kerk binnen. Daar kocht ik dan foto's van. Man, zeiden ze, die moet je netjes bewaren. Dat deed. ik dan. Maar vooral alles opschrijven wat je ervan wist. Ja, dit is allemaal nog maar klad hoor. Het is geen kunst om een verzame ling ansichten te krijgen. Met een Andere bevrijdingsbewegingenkrijgen niets KAAPSTAD Zuidafrikaan- se kenners van de bevrijdings bewegingen stellen vast, dat twaalf van de negentien organi saties, aan wie door de Wereld raad van Kerken steun toege zegd is, in zuidelijk Afrika ope reren, te weten tegen de Portu gese gebieden Angola en Mozam bique, tegen Rhodesië, Zuid- West-Afrika dat door Zuid-Afri- ka beheerd wordt, en tegen Zuid-Afrika zelf. Hoewel enkele van deze twaalf organisaties ook heimelijk steun uit het west enkrfjgen, zijn de voornaamste donors Rusland, Oost-Duitsland en China. Een Zuidafrikaanse analyse van de nu door de Wereldraad ondersteunde organisaties laat zien. dat de sterkste groep de zogenaamde „Khartoem- -groep" is. die onder leiding van het ANC (Afrikaans nationaal congres) van Zuid-Afrika staat. Tot deze groep behoren verder ZA- PU (de Afrikaanse volksunie van VIJF JAAR IN NEDERLAND r (Van een onzer medewerkers) BAARN Met veel enthou siasme hebben ongeveer twee honderd mensen uit het hele land zaterdag het vijfjarig be staan van Trans World Radio Nederland gevierd. Tn de ochtendsamenkomst sprak Bill Mial, een van de mensen van het radiostation in Monte Carlo. In zijn boodschap ging het er vooral om, dat Gods kinderen ook werkelijk zijn dienstknechten moeten zijn, die zich er niet op laten voorstaan dat ze in dienst van God zijn, maar in alle eenvoud hun werk doen. Twee dingen mogen ze nooit uit het oog verliezen: dat ze een opdracht hebben en dat ze alleen maar dienst knecht zijn. Hij illustreerde dit met de bijbelse geschiedenis van Eliezer. de knecht van Abraham. Verder vertelde hij van de reacties die uit de hele wereld binnenkomen op het werk van Trans World Radio. Hans van der Steen, directeur van het werk in Nederland, gaf een over zicht aan wat er in de afgelopen vijf jaar gebeurd is. Daaronder is veel, wat hij als wonderen van God be schouwde. 's Middags was er gelegenheid om het gebouw te bezichtigen en door middel van dia's kennis te nemen van het werk in Monte Carlo en op Bo naire. 's Avonds sprak Corrie ten Boom over „Wij moeten de dood des Heren verkondigen totdat Hij komt. ..Die verkondiging wordt vooral ook door de radio gedaan. Zij vertelde van haar ervaringen in Oost-Europa en Cuba. Voor duizenden mensen is de radio daar de enige mogelijkheid om het evangelie te horen. Het BBD-combo uit Amsterdam zong 's avonds op een heel pakkende en moderne manier met allerlei mu ziekinstrumenten verschillende geestelijke liederen. DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit Xunt u UITSLUITEND opgeven met de bon uit de krant. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. Zimbabwe, Rhodesie). SWAPO (Zuid- I West-Afrika) FRELIMO (Bevrij- dingsfront Mozambique), MPLA I (Volksbeweging voor de bevrijding van Angola) en PAIGC (Afrikaanse J partij voor de onafhankelijkheid van j Guinea en Kaap Verdi). Het ANC. dat al jaren in Zuid-Af rika verboden is, was vroeger een zwarte militante organisatie, die in het kader van de Congres Alliance samenwerkte met andere niet-blanke organisaties in Zuid-Afrika. volgens Zuidafrikaanse inlichtingen is de lei- I ding nu in communistische handen. In de confrontatie tussen de bevrij dingsbewegingen onderling staat te genover de Khartoem-groep de zoge naamde ..Zwakke Groep." Deze wordt geleid door het PAC (Pan-Afrikaans congres) van Zuid-Afrika, dat zich in het eind van de jaren vijftig van het ANC afsplitste omdat het ANC met blanken en communisten samenwerk- BELOFTE Op een conferenie, die in mei van dit jaar in Oost-Bcrlijn werd gehou den, heeft de Khartoen-groep de toe zegging van meer hulp uit Oost- -Europa gekregen. In ruil daarvoor beloofde deze groep op internationale conferenties de „Russische koers" te volgen en tegen Peking stelling te ne men. In PAC-kringen verluidt, dat de reorganisatie in de FRELIMO-leiding in mei hiervan al een rechtstreeks gevolg was. De maoisten moesten plaats maken voor de op Moskou ge- orienteerde groep. De nieuwe FRELIMO-presjdent Machel Samora is volledig op Moskou georienteerd. Dat het PAC als leider van de Zwakke Groep niet behoort tot de or ganisaties. die nu steun van de We reldraad krijgen, bewijst volgens Zuidafrikaanse krignen, in welke ma te het ANC zich op de voorgrond ge schoven heeft. Deskundigen in Zuid-Afrika vre zen, dat de recente conferentie van Portugese bevrijdingsbewegingen in Rome. de audiëntie van guerrillalei ders bij de paus en nu de ondersleu ning door de Wereldraad teruggaan op de strategie van de guerrillabewe gingen, om deze „westerse erkenning" te gebruiken als pressiemiddel tegen die regeringen in Afrika, die princi pieel instemmen met de bevrijdings- strijd in zuidelijk Afrika, maar tot nu toe liever niet tot een directe con frontatie met Zuid-Afrika wilden ko men. ONGELOOFLIJK Intussen blijven vrijwel unaniem negatieve reacties uit Zuid-Afrika komen op het besluit van de Wereld raad. Zelfs de anglicaanse bisohop van Zocloeland, A. H. Zulu, die een van de voorzitters van de Wereldraad is, heeft het besluit in scherpe be woordingen afgekeurd. Predikanten in alle, kerken spreken van „een on gelooflijke schok". Helen Suzman, de leidster van de kleine Progressieve Partij, noemde het besluit van de Wereldraad onbe zonnen. „Dit is geen wijze, waarop een bijdrage kan worden geleverd tot de oplossing van het probleem van het racisme." In kringen van de Zuidafrikaanse raad van kerken (waarin overwegend kerken zitten die lid van de Wereld raad zijn) wordt gezegd, dat het be sluit van de Wereldraad betekent, dat voor het eerst in de geschiedenis een westerse, en dan nog wel christelijke organisatie openlijk bevrijdingsorga nisaties steunt, die ook door het oosten met wapens en financieel ge steund worden. De bedoeling van de Wereldraad, om de steun niet voor militaire doel einden beschikbaar te stellen, maar voor „activiteiten in overeenstemming met de doelstellingen van de Wereld raad" verandert er niets aan, dat dit het begin is van een confrontatie in zuidelijk Afrika, waarvan de gevol gen niet te overzien zijn. De Raad van Kerken, die het ra cisme steeds fel bestreden heeft, kan hiermee toch niet instemmen. De po sitie van alle kerken in zuidelijk Af rika in de confrontatie met de staat is door het besluit van de Wereldraad ongelooflijk moeilijk geworden. Het krachtigste commentaar kwam van dr. J. S. Gericke, de moderator van de Nederduitse Gereformeerde Kerk: „Dit is een van de verschrikke lijkste misdaden, die christelijke ker ken tegen Gods Woord kunnen ple gen. Geld, ingezameld voor het ko ninkrijk Gods, wordt gebruikt voor rebellie en bloedvergieten." vriend die fotograaf is, ging de heer Van. Ginkel kerken fotograferen. Een grote serie van de Sint-Laurens kun je zo krijgen. Maar kijk hier eens: had u ooit gedacht dat Pieterburen zo'n mooie kerk heeft? BRIEVEN Van het een kwam het ander. Van Ginkel correspondeerde met kerk voogden en bisschoppen. Bij kardi naal Alfrink werd hij zo'n beetje kind in huis. Hij laat brieven zien van de Berlijnse bisschop Kurt Scharf, van Niemöller, de Wereld raad. „En het aardige was, ze gingen mij ook schrijven, als ze wat weten wilden." Zijn»dochter, die als verpleegster in Israël en Turkije werkte, spitte daar het kunstbezit in prentbriefkaarten voor hem uit. Bij het doorbladeren van de plakboeken (in volgorde van binnenkomst volgeplakt) zien we een bonte mengeling ikonen hij heeft er meer dan driehonderd fresco's, de grafzerk van Philips Willem in Delft, gebrandschilderde ramen, een gezellig familieportret man, vrouw en kind („dat is de heer J. Bach, een rechtstreekse afstammeling van Jo- hann Sebastian, hij woont in Zwol- le"). Dan weer Opa van Ginkel, j moskeeën. persfoto's van oecu- mensche huweliiksdiensten. van ko ningin Juliana bij de Sint-Laurens, een stel Russische bisschoppen op het station in Utrecht („zelf gefotogra feerd", zegt hij trots). Alles, wat maar met de kerk te maken heeft en op een plaatje kan, heeft hii. Alleen misten wii de domi neesfoto's van de NCRV-gids. Je raakt er vanzelf in thuis, zegt hij. Ik liep eens de oude kerk in Zeist binnen, toen ze daar juist een kist vonden in de grond. Ik zei direct: Daar heb je graaf Jan van Nassau. Ik zag het aan het wapen. MANUSCRIPT Maar de heer Van Ginkel raakt pas goed op dreef, als hij over zijn verza meling kerkzegels begint. Hij laat het manuscript zien van een boek dat hij er zojuist over voltooid heeft: „Kerk zegels doen het verleden herleven", samen met hobbvmakker A. C. Helle- ma uit Montfoort. Hij heeft er zoveel honderden, dat het een koud kunstje voor de heer Van Ginkel is, om even een kerkzegel te ontwerpen. Maar. het moet zinvol zijn. Een exteripurtje van de kerk is al heel makkelijk, maar wat zegt dat nou? Je hebt er ook een heleboel met de ark van Noach of de alpha en de omega, ajlemaal niks. Als de heer Van Ginkel er een moet. ontwerpen, vraagt hij eerst aan de kerkvoogden: welk ambacht is hier veelvuldig uitgeoefend? Bij voorbeeld: Maassluis de visserij en dan een randschrift ..Heer. behoed ons, wij vergaan." Katwijk heeft ook een schip in het zegel, gereformeerd Hilversum zendmasten. Maar er moet wel een randschrift om. Hervormd Santpoort heeft de ruïne van Brederode in haar zegel met er omheen een spreuk over de vergankelijkheid van het leven. Mid- denbeemster een vette koe met Pe trus' woord „Zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk". Een heel bijzonder zegel (hij kan het niet vinden, want al zijn schrif ten zijn nog maar in het klad) is het gefingeerde kerkzegel van gerefor meerd Schiedam uit de oorlogstijd. Dat was een zegel niet een arend („die uw jeugd vernieuwt als eens arends"). die zo op de Duitse adelaar leek, dat met dit zegel honderden mensen zijn vrijgekomen. DRAKENSTEIN Wij zwijgen nog maar over alle an dere activiteiten van de heer Van Ginkel. Een klokkegieterij moest een halklok leveren voor Drakenstein. Van Ginkel, wat moet er op, zeiden ze. Nogal makkelijk, het draakmotief van de Russische ikonen. Kijk, hier is de bedankbrief van prinses Beatrix. Het staat allemaal met gecalligra- feerde krulletters in wat de heer Van Ginkel zijn kladschriften noemt. „Ja, ik houd van orde en regelmaat." Hij wil zijn hele verzameling overdragen aan de generale synode van de Ne derlandse Hervormde Kerk. Hij is in bespreking met de kerkelijke archi varis dr. J. P. van Doorn. Maar voorlopig kan daar nog niets van komen. „Dit is nog maar in het klad. Ik moet het eerst overschrijven in het net." Morgen komt deze merkwaardige <i amateur-historicus voor de radio in i het programma „In 't Zilver" zijn naamgenoot, heel verre familie, 1 wika L. A. C. van Ginkel (Hilversum 2 tussen 3 en 4 uur). (Van onze kerkredactie) UTRECHT In feite zijn op het Pastoraal Concilie de arbeiders ge negeerd. Zij hebben Noordwijkerhout meer ervaren als een bijeenkomst van intellectuelen en hobby-isten. Dit is de mening van drs. J. C. A. van Beers, stafmedewerker van het Ne derlands Katholiek Vakverbond, die een en ander ventileert in het offi ciële orgaan van het NKV, Ruim Zicht. In de plenaire zittingen waren de arbeiders en hun probelemen prak tisch gesproken afwezig, zo zegt deze pater, die het concilie heeft bijge woond Te veel vormden de mensen I op het concilie een groep die je als sociale elite moet bestempelen. Van een afspiegeling van het ka- j tholieke kerkvolk in Nederland was bij de vertegenwoordiging op het concilie geen sprake, vindt hij, wat hij voornamelijk wijt aan de grote I haast, waarmee dit gebeuren werd voorbereid. Zoiets kan alleen maar de apathie j onder deze belangrijke groep in de j kerk bevorderen, aldus drs. Van j Beers, een gevaarlijke situatie, die het NKV moet helpen oplossen door voor de arbeiders inspraak te verzekeren in het permanent pastoraal beraad! Van de bisschoppen mag geëjsf worden, dat zij zich niet eenzijdii l laten opjagen door een sociale bot venlaag, maar dat zij eraan mede werken wegen vrij te maken waai- langs een werkelijke inspraak,,-vai het totale Nederlandse kerkvolk stand komt, aldus Ruim Zicht- TILBURG De "Algemene Til burgse Studenten Organisatie" heeft kritiek op het verslag van de Rector- magnificus, prof dr C. F. Scheffer, ter gelegenheid van de opening van het academisch iaar. In een verklaring zegt het bestuur ondermeer dat niet de onderwijsver nieuwing doch het personeelsbeleid als oorzaak moet worden gezien van een eventuele overbelasting der staf. Prof Scheffer had gezegd dat de on derwijsvernieuwing wel beperkt dient te worden omdafc het werken met kleine groepen een zware wissel trekt op de wetenschappelijke staf. Invul-puzzel 1 2 3 4 5 6 7 Vul horizontaal in: 1. soort kachel, 2. nobele, 3. vertrouwelijk, 4 driekroon, 5. verscheidenheden, 6. steekwapen, 7. windrichting. Bij juiste oplossing vormen de begin- en eind letters beide van boven naar beneden gelezen een zegswijze. Oplossing vorige puzzel Hor. Ikapel. 2. teint, 3. taart, 4, renet, 5. ros, 6. s, 7. t, 8. nel, 9. memel, 10. emmer, 11. leest, 12. karet. Vcrt. 13. pianostemmer. HEINO Dr. J. J. Buskes' veelgelezen rubriek „Terzijde" blijft bestaan, ook al wordt het blad waar hij in schreef, In de Waagschaal, deze maand opge heven. „Terzijde" is overgenomen door het gereformeerde maandblad Voorlopig (uitgevers Kok, Kampen en Meine- ma, Delft). Het oktobernummer zal de eerste bijdrage van dr. Buskes be vatten. Overigens is het niet meer hele maal juist om „Voorlopig" een gere- forceerd blad te noemen. Zojuist is voor het eerst een hervormde tot de redactie toegetreden. Het is dr. G. H. ter Scheggel, docent aan De Horst te Driebergen. NA BEZETTING STUDENTEN (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Nu vanwege het grote kamertekort voor studenten, vooral die aan De Horst studeren (Kerk en Wereld) ondanks een ac tie zijn ér nog tientallen studenten die geen onderkomen hebben jon geren er in arren moede toe zijn overgegaan het voormalige Groot Se minarium, dat thans niet wordt ge bruikt en honderden lege kamers heeft, te kraken, Is het aartsbisdom in een moeilijk parket gekomen. Studenten-bezetters die terecht ontruiming door de politie vrezen, hebben het aartsbisdom telegrafisch verzocht eerst in een bespreking met hen toe te stemmen alvorens tot ont ruiming met „de sterke arm" over te gaan. Het aartsbisdom kan wel begrip voor de moeilijke situatie van de stu denten opbrengen en heeft niet on middellijk tot ontruiming willen overgaan, maar acht het anderzijds onjuist eerst in een soort dwangposi tie te worden gebracht om vervolgens te gaan praten. Mocht blijken dat er gevaar voor het gebouw bestaat dan is het niet onmogelijk dat toch de politie wordt- ingeschakeld. Reeds heeft men de te lefoonverbinding laten afsluiten en overwogen wordt dit ook met de elektriciteitsaansluiting te doen. Bij het aartsbisdom is men van mening, dat het toch niet aangaat zich door de krakers te laten voor schrijven wat er verder moet gebeu ren. nadat de jongeren het klandeS- tien en tegen de wil van de eigenaars zijn gaan bewonen. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Geldrop (toez D. Bouman te Garijp;, naar Kralii gen (wijkgem. Kralingseveer; toez C. A. van Harten te Bodegravei naar Putten (Se pred.pl.; bep. opdr C. J. P. Lam te Putten. Bedankt voor Noordoostpoldl (Marknesse), J. A. Rietberg te Vaa sen. GEREF. KERKEN Beroepen te Pernis (vac. wijlen I. Koffeman), Th. ten Napel te Naa: wijk. Aangenomen naar Wormerveèr, A. Noorloos te Aardenburg. Bedankt voor Dronten (vac. B. Aalbers), B. Koekkoek te Waddin veen. Praeparatoir geëxamineerd, door studie nog niet beroepbaar ka: L. A. .1. Wolthuis, Claude Monetstrj 113. Zaandam. j GEREF. KERKEN (buiten verb.) Aangenomen naar Sliedrecht, A. Algra te Wormen, CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam, C. Verhajj te 's-Gravenhage-Centrum. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Barneveld, F. Maf lan te Gouda. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Aangenomen de benoeming tot .1 gerpredikant, H. Onderstal te Franj ker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2