C van christelijk onderwijs
functioneert erg gebrekkig
Mr.
we
Brij der: fout is dat
niet gegrepen zijn
MIDDEN OKTOBER
UNIECOLLECTE
Mr. H. Bos Kzn overleden
op 89-jarige leeftijd
Vrijgemaakte kerkeraad
bezorgd over zielelieil
van gereformeerden
Een derde van .,X-Y voor
mentaliteitsverandering
Zangpeil zeer hoog op
voealisteiiconcours
Een woord voor vandaag
UNIE SCHOOL EN EVANGELIE
Uw probleem
is het onze
WAS 26 JAAR DIRECTEUR VU
Collins kandidaat!
voor Nobelprijs
Kerkelijk contact in Berkel
BEROEPINGSWERK
Aartsbisdom
wil praten
met bezetters
Monniken Athos
tegen toeristen
„Doch Jezus luisterde niet naar wat gezegd werd, maar Hij zeide
tot de overste der synagoge: Wees niet bevreesd, geloof alleen
(Marcus 5:36). Het is het verhaal van hel dochtertje van Jairus, dat
zoals Marcus schrijft op haar uiterste ligt. Eén ding is zekér:
De overste van de synagoge heeft al zijn hoop op Jezus gevestigd.
Als er nog redding voor het meisje is, dan moet die van de Here
komen. En van niemand anders. Zijn verzoek is. hoe dringend ook
in wezen eenvoudig: „Leg haar de handen op. dan zal zij behouden
worden en in leven blijven.
Maar terwijl Jezus en de overste op weg gaankomt het bericht, dat
ontsteltenis teweeg brengt. „Uw dochter is gestorven, waarom valt
ge de Meester nog lastig?" Hel zal allemaal wel goed bedoeld zijn,
maar op dat moment neemt de mens een beslissing, die toch alleen
Jezus is voorbehouden.
Voor Jezus is er altijd nog een oplossing.
Geloven hoe de zaken ook liggen. De mensen zeggen: onmoge
lijk. Jezus zegt: bij Mij is alles mogelijk. Waar Jezus komt, kan de
vrees verdwijnen, daar speelt alleen het geloof een rol. Het geloof,
dat het, hoe hel ook loopt, altijd goed zal worden. Dwars tegen
menselijke berekeningen en zekerheden in. Jezus zegt: Vrees niet,
geloof alleen.
Weiezen vandaag: Psalm 24 vers 1 tot 10.
MAANDAG 7 SEPTEMBER 1970
vinden. We voelen ons wat dit betreft
een beetje in de verdediging gedron
gen. Voor onszelf, als bestuur en
schoolleiding, voelen we dat we er
niet „zijn". Dit is natuurlijk ook een
zaak van de kerken en van de gezin
nen.
Ouders
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT De vergadering van
8e Unie School en Evangelie heeft
zich zaterdag ook beziggehouden met
dc komende Uniecollecte, die in de
week van 12 tot 18 oktober zal wor-
den gehouden onder het motto ,.\Ve-
reldwijd wakker wezen". Er is weer
een groot aantal buitenlandse projec-
ten, waaraan ongeveer driekwart van
de opbrengst men mikt op een
)ïniljoen— zal worden besteed.
F De lijst vermeldt vooral veel pro-
k Jecten in Indonesië, in totaal 12;
1 voorts in Afrika (9), Italië (3) en ver-
r volgens in Japan, Jordanië, de Fiji-
Archipel. Suriname, Argentinië,
Australië, België, Brazilië, Canada,
Portugal en Spanje. Voor het binnen-
land zal tien procent en voor het bui-
tengewoon onderwijs hier te lande
twintig procent van de opbrengst ge-
reserveerd worden.
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bij te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Vijftien jaar heb ik in een
eigen huisje gewoond. Voordat ik
het verliet en aan een ander ver
huurde, heb ik er voor drieduizend
gulden aan laten opknappen. Nu
anderhalf jaar later, is er niet veel
meer van het nette huisje over. De
gangmuur en de kamerkast zijn
eruit gebroken en de kamer is tot
een soort schuur gemaakt, er staat
zelfs een werkbank in. De deuren
zijn verdwenen. Het huis is hele
maal vervuild.
Man en vrouw komen oorspronke
lijk uit nette gezinnen. Eerst hadden
ze beiden een goede baan, nu krij
gen ze ondersteuning van de bij
standswet.
Ben ik nu verplicht, iets te ver
nieuwen als ze erom vragen? Als ze
huurschuld maken, kan ik ze er dan
uitzetten?
Antwoord: Als het huis werkelijk
vervuild en half afgebroken is, kunt
u hen met behulp van een deur
waarder of advocaat laten uitzetten.
Financieel zal dat voor u wel een
schadepost betekenen omdat er geen
veren te plukken vallen van kikkers.
U hoeft overigens met een proces
niet op wanbetaling te wachten in
dit geval. Ga echter eerst na of het
huisje misschien niet in waarde ge
wonnen heeft door het wegbreken
van een muur.
Vraag: Is het mogeiijk in een his
torisch boekwerk het familiewapen
van de familie Benschop na te gaan?
In een boekwinkel zag ik een uitga
ve onder de titel Nederlandse fami
liewapens.
Antwoord: Dit boekwerk is te
raadplegen bij de Koninklijke Bi
bliotheek, D»n Haag Ir dit boek en
in andere boekwerken van deze bi
bliotheek komt echter een wapen
van de Benschops niet voor. U zou
kunnen informeren bij het Centraal
bureau voor genealogie. Nassaulaan
18, Den Haag. In de verschillende
biografieën komt de naam Ben
schop niet v-or behalve in het woor
denboek van Van der Aa. waar men
Arent van Eenschop ontmoet, een
van de sa.nerzweerders tegen Floris
V. Later we-d hij gevangen gezet op
het slot Kenenheim in het Kleefse.
In 1304 sloot hij zien aan bij de Vla
mingen die Holland binnenvielen.
Bij ie vlucht over de Lek verdronk
hij.
Het wapen van de Utrechtse ge
meente Benschop is in goud, met een
zwarte dwarsbalk, met schuin er
over heen een balk geschakeerd in
geel en zi'.vw. Het schild wordt ge
dekt met een drieblad ige kroon van
goud. met wee onstekende parel-
punt -n.
Bij de geldwerving blijkt nogal
eens de behoefte te bestaan tot een
soort adoptie, dus tot het naar voren
halen van een project te komen. Zo
veel mogelijk trachten organisatoren,
zo zei mevrouw W. M. Ridderbos-De
Rooij, daaraan tegemoet te komen,
maar er zal om technische redenen
altijd de toevoeging moeten volgen:
of een soortgelijk project.
Of er veel actiekosten zijn? zo luid
de een andere vraag. Die zijn mi
nimaal, omdat zovelen zich belange
loos beschikbaar stellen. Telt men de
kosten van het noodzakelijke druk
werk en het bureauwerk dat ten kan
tore van de Unie verricht moet wor
den bij elkaar, dan blijkt dit inder
daad uiterst minimaal te zijn.
Van praktisch alle kerken zijn
brieven van adhesie ontvangen, zo
vertelde mevrouw Ridderbos verder.
Aan de vrijgemaakte kerken werd in
verband met een negatieve reactie
vorig jaar zo'n verzoek niet gericht
(men vroeg dit voortaan toch maar
weer wel te doen). Ook de Gerefor
meerde Bond in de hervormde kerk
stelde er zich van harte achter, even
als de christelijke gereformeerde
kerken. Van de gereformeerde ge
meenten heeft men, hoewel men de
indruk heeft dat deze positief over de
Uniecollecte denken, nog geen ant
woord op het verzoek om adhesie te
betuigen ontvangen.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT Het waarmaken
van de C bij het christelijke on
derwijs werd het voornaamste
punt van gedachtenwisseling op
de werkvergadering, die de Unie
School en Evangelie zaterdag in
Esplanada had uitgeschreven.
Aan de ene kant een hoopgevende
zaak, omdat die zo velen aan de scho
len in het geweten blijkt aan te spre
ken, aan de andere kant misschien
wat ontmoedigend, omdat men er on
danks beziinningsconferenties, refera
ten op vergaderingen en themanum
mers van schooiperiodieken over dit
onderwerp blijkbaar onvoldoende in
slaagt de eigentijdse vormen waarin
de C op de schristelijkc school zou
moeten functioneren, gestalte te ge
ven.
Voorzitter drs. T. M. Gilhuis uit
Amsterdam releveerde in zijn ope
ningswoord. wie in feite wat dit be
treft de school het scherpste in ge
breke stellen: de leerlingen. Men kan
horen: er is geen verschil met open
bare scholen. Behalve bij het bidden
en danken en het godsdienstonder
wijs (dat overigens ook veelal aan
neutrale scholen gegeven wordt)
merk je niets van die C. Is een chris
telijke school dan nog wel nodig?
In die werkelijkheid, namelijk dat
het gewoon lood om oud ijzer zou
zijn, staat de Unie nu, die gehouden
is als de klassieke verdedigster van
dit onderwijs, waarin zij van harte
gelooft, in het krijt te treden.
Uitdaging
Mr. L. Brijder
je moet natuurlijk iets te vertellen
hebben
De werkelijkheid is en dat is
toch wel hét probleem bij het christe
lijk onderwijs hoe dat christelijk
karakter waar kan worden gemaakt.
De werkelijkheid is, dat veel leerlin
gen de vormen waarin wij dat bren
gen verouderd en nogal nietszeggend
De vraag is: hoe kunnen wij met
elkaar dit probleem bestuderen en
aanpakken en hoe kunnen wij, elkaar
ondersteunend, wellicht tot nieuwe
vormen komen? Dat daarbij de in
breng van de ouders de school is
immers van de ouders niet gemist
kan worden, stond voor deze spreker
vast.
De heer B. Buddingh' van de pro
testants-christelijke schoolraad rea
geerde hierop door te zeggen deze be
zorgdheid te delen. Toch zou hij wil
len opmerken dat er al tekenen van
nieuw leven zijn; een aanzet is ér en
begint vorm te krijgen. Waarmee hij
bedoelde, dat vanuit de besturenraad
en de schoolraad een werkgroep aan
de gang is „om de instrumenten te
scheppen waarmee een oplossing be
reikt kan worden".
Mr. L. Brijder (algemene zaken) ac
centueerde, wat tevoren drs. Gilhuis
al even had gezegd over de bekering
des harten: als je op school niets hebt
om daarover te vertellen, dan kun je
ook niets vertellen. Het gaat over dat
„en tóch"; we hebben een Heiland.
We moeten daarom het evangelie (dat
een ergernis is) niet willen aanpassen.
Akkoord, maar dan zegt u het toch
onvolledig, vond ds. G. J. van Kamp
uit Amsterdam. De boodschap moet
vertaald worden. De kans is er altijd
dat ik dit in een taal doe, die niet
begrepen wordt. Daarmee wil ik de
ergernis van het evangelie niet uit de
weg gaan, maar evenmirl ergernis
verwekken door het in de taal van
een halve eeuw geleden te verwoor
den.
Vormen vinden
Dat bleek ook het gevoelen van de
vergadering te zijn: het gaat erom
dat de vormen worden gevonden, om
De kritiek betekent ook een uitda
ging. Bij het gebrekkig functioneren
van de C mogen we ons niet neerleg
gen. Er zal van onderop over deze
fundamentele zaak nagedacht en
eraan gewerkt moeten worden. Het
moet aangaan op een nieuw ontwa
ken.
De ruime gelegenheid die op deze
dag gegeven werd om vragen te stel
len, gaf aan deze vergadering een le
vendig aspect. Het was de heer A. J.
Gijsbers, bestuurslid van de christe
lijke scholengemeenschap in Voor
burg, die, nadat er enkele technische
vragen aan de orde waren geweest,
vertolkte wat de meeste afgevaardig
den erg hoog zat, wat bleek uit het
instemmend applaus dat na zijn
woorden volgde.
„het" te doen overkomen. Waarbij de
heer Brij der nog de essentiële vraag
wilde stellen: moeten we niet begin
nen onze eigen mentaliteit te wijzi
gen? Want ik krijg steeds sterker de
indruk dat onze secularisatie is. dat
we niet gegrepen zijn. Als je de Heer
niet kent, dan stelt het allemaal niets
voor.
Met de mededeling dat dit onder
werp wellicht in een komende verga
dering verder aan de orde kan komen
en dat het bepaald niet ondienstig
zou zijn, indien „van onderop" reac
ties na bezinning (inderdaad vooral
ook met de ouders) worden doorgege
ven, werd de bespreking over dit on
der v-rp afgesloten.
LONDEN John Collins, kanunnik
van de Sint Pauluskathedraal, is voor
de derde achtereenvolgende maal
door een groep Zweedse parlements
leden kandidaat gesteld voor de No
belprijs voor de vrede. Meer dan
honderd prominente Britten hebben
zijn kandidatuur ondersteund in een
brief aan de voorzitter van het j
Nobelprijscomité in Oslo
Collins is een bekend pacifist en
bestrijder van de Zuidafrikaanse
apartheidspoli tiek.
Andere kandidaten voor de Nobel
prijs voor de vrede zijn de Brazi- y
liaanse aartsbisschop Helder Camara
(onder meer gesteund door de synode
van de Nederlandse Hervormde:1'
Kerk) en de organisatie Amnesty In- 1
ternational, die zich in de hele wereld';
inzet voor de vrijlating van politieke
gevangenen I,
DE KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met
de bon uit de krant.
Telefonische opgaven kunnen NIET meer
worden aangenomen.
Kosmopolitiek op Kerk en Wereld
(Van een onzer redacteuren)
DRIEBERGEN Een derde
deel van de opbrengst van de
„X min Y-actie" zal voortaan
worden gebruikt om activiteiten
te steunen, die mentaliteitsver
andering in Nederland zelf tot
doel hebben, zoals de rietsuiker-
actie en de wereldwinkels.
Het besluit hiertoe werd genomen
tijdens een „kosmo-politiek" confe
rentie-informatieweekend. dat onder
de titel Kosmokomplot 70 op Kerk
en Wereld gehouden werd.
Een andere koerscorrectie, die door
de landelijke X-Y-werkgroep aan de
X-Y-deelnemers, die in Driebergen
aanwezig waren, werd voorgelegd,
was de loskoppeling van deze vrij
willige zelfbelasting van het percen
tage overheidshulp.
Tot nu toe was „X-Y" een zuiver
wiskundig sommetje. X is het per
centage, dat de regering zou moeten
besteden aan ontwikkelingshulp en Y
is het percentage, dat zij in werke
lijkheid besteedt. Het principe van de
actie was tot nu toe, dat de deelne
mers (thans al meer dan vijfduizend)
het verschilpercentage (maar dan
toegepast op eigen inkomen) vrijwil
lig bijpassen.
In Driebergen werd nu gezegd, dat
de „Y" in dit sommetje een dubieuze
factor is, omdat de kwaliteit van de
overheidshulp aan kritiek onderhevig
is.
Kosmokomplot 70 werd georgani
seerd door Sjaloom en het Oekume-
nisch Aktiecentrum in samenwerking
met Kerk en Wereld, Kerk en Ont
wikkelingssamenwerking en de werk-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Barneveld: A. Gooijer
te Delft en R. J. van de Hoef te Pa-
pendrecht; te Dinteloord en te Stol
wijk (2e pred. pl.), J. den Hoed te
Meerkerk; te Raalte (vac. G. D.
Harmsen), L. Brink te Velsen-Zuid.
Aangenomen naar Goudriaan, dr.
A. van den End te Maarssen.
Bedankt voor Houten, J. P. Verkade
te Nieuwe Tonge; voor Ridderkerk
(vac. L. Blok), G. van Estrik te Gene-
muiden.
GEREF. KERKEN (buiten verb.)
Beroepen te Sliedrecht, A. H. Algra
te Wormer.
NED. PROT. BOND
Aangenomen naar Heerde-Wapen-
veld, J. G. J. van Iterson, remon
strants pred. te Groningen.
groep Vredesweek. Om binnen te ko
men moest men zijn „nationalistisch"
geld inwisselen voor een speciaal ver
vaardigd „mondiaal geld". Naar
schatting 1500 tot 2000 mensen be
zochten de conferentie.
In een „modellenstraat" werd in
verschillende stands de aandacht ge
vraagd voor de acties als Cabora-
Bassadam, CLASC, aluminiumactie,
Cuba, legersabotage en dienstweige
ring.
In „trainingshoeken" werden adspi-
rant-activisten gedetailleerd geïnstru
eerd over zaken als actieorganisatie,
publiciteit, sociale actie, presentatie
en discussietechniek.
De conferentie werd besloten met
een forum, waarin onder meer het
Kamerlid H. Wierenga (soc.), publi
cist Daniel de Lange en de econoom
H. M. de Lange zitting hadden.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG In alle stilte
(ingevolge zijn laatste wilsbe
schikking) is vanmiddag op de
begraafplaats Oud Eik en Dui
nen begraven mr. H. Bos Kzn,
een zeer bekende figuur in ge
reformeerde kringen.
Hij was jarenlang voorzitter van de
Vereniging tot christelijke verzorging
I van geestes- en zenuwzieken, die
hem later tot ere-voorzitter benoem
de. Voorts heeft hij 26 jaar deel uit
gemaakt van- het directorium van de
Vrije Universiteit, die hem bij zijn
afscheid als zodanig tot ere-direc-
teur benoemde. De naam van de heer
Bos is ook verbonden met de onlangs
afgebroken Nieuwe Zuiderkerk in
Rotterdam, waarvan hij (mede) de
schenker was.
M^t name de VU is veel dank aan
hem verschuldigd voor zijn vele be
langeloze arbeid, die hem veelal an
derhalve werkdag per week kostte.
Hij was achtereenvolgens directeur
van 1917 tot 1922 en van 1938 tot
1962. In de periode na de Tweede
Wereldoorlog had hij een actief aan
deel in de ontwikkeling van het aca
demische ziekenhuis van de VU, als
ook in de uitbreiding van de wis- en
natuurkundige faculteit.
Hij was een markante persoonlijk
heid, uiterst bescheiden, een gedeci
deerde Groninger van het oude re
gententype, een man van uitstekend
zakelijk inzicht en een overtuigd,
vroom calvinist.
Mr. Bos was directeur van de be
kende houthandel Bos in Rotterdam,
waarvan hij ook de eigenaar was. Op
latere leeftijd ging hij rechten stu
deren in Leiden en hij had een bij
zondere belangstelling voor o.m.
theologische en juridische historische
lectuur, waarvan hij een uitgebreide
verzameling bezat.
Mr. Bos, die de leeftijd van 89 jaar
bereikte, was een man met een sterk
persoonlijk geloof, in de omgang niet
altijd even gemakkelijk, een soliede
type, die nimmer op de voorgrond
heeft willen treden. Hij was officier
in de orde van Oranje Nassau en rid
der in de orde van de Nederlandse
Leeuw.
Nieuwe Zuider
Het was de heer Bos die destijds j
de grond en het kapitaal voor de
bouw van de Rotterdamse Nieuwe
Zuiderkerk schonk, waarvoor hij op
22 oktober 1914 de eerste steen leg
de. Hij en zijn broer Hendrik waren
de schenkers, waarom men later in I
Rotterdam wel eens gekscherend van
„de Heilige Boskapel" placht te spre
ken. Hun gebaar was een typisch
Rotterdamse geste.
Toen de bouw van de kerk aan de
I gang was schonken de gebroeders
bovendien het (toen zeker) formida
bele bedrag van een ton voor het or
gel, dat het grootste van de gerefor
meerde kerken in Nederland zou
worden. Organisten waren eerst J. H.
Besselaar en later Piet van den
Kerkhoff.
(Van onze correspondent)
BERKEL EN RODENRIJS
De leden van de Gereformeerde
Kerk te Berkel en Rodenrijs
krijgen binnenkort een brief van
de kerkeraad van de vrijgemaak
te Gereformeerde Kerk.
In deze brief schrijft de vrij
gemaakte kerkeraad verontrust
te zijn over het gereformeerde
kerkelijke leven en maakt de raad
zich bezorgd over het zieleheil
van de leden en hun kinderen
van de andere kerk.
De brieven zullen aan het eind van
deze week worden verzonden. Tevo
ren heeft de kerkeraad van de Gere
formeerde Kerk (vrijgemaakt) de
kerkeraad van de Gereformeerde
Kerk van zijn plan op de hoogte ge
steld en een exemplaar van de brief
toegezonden.
Verbazing
De kerkeraad van de Gereformeer
de Kerk heeft op deze brief met ver
bazing en teleurstelling gereageerd èri
de vrijgemaakte kerkeraad erop ge
wezen, dat het meer voor de hand
ligt, dat men zich niet wendt tot af
zonderlijke leden van de Gerefor
meerde Kerk, maar tot de kerkeraad.
De kerkeraad geeft er blijk van de
verontrusting van de vrijgemaakte
kerkeraad niet te willen negeren.
Daarom nodigt zij de vrijgemaakte
kerkeraad uit op een door hem te
bepalen plaats en tijd een gesprek te
houden over dit onderwerp.
De kerkeraad van de Gereformeer
de Kerk staat verder op het stand
punt het aan de mondigheid van de
leden over te laten de brief van de
kerkeraad van de andere kerk te be
oordelen.
Alleen de leden van wie het adres
bekend is, krijgen de brief van de
vrijgemaakte kerkeraad.
s-HERTOGENBOSCH De Prijs
van de Stad 's-Herlogenbosch wordt
uitgereikt aan die zanger of zangeres,
die naar hel oordeel van de jury van
het Internationale Vocalisten Con
cours over bijzondere kwaliteiten be
schikt. Dat was met de bas Schuichi
Takahashi uit Tokio het geval.
Hij won zaterdag in de finale van
dit vermaarde concours voor solo-
zang.dat in reputatie de muziekwed-
strijd te Genève evenaart, zo niet
overtreft, niet alleen de Eerste Prijs
in zijn stemgroep de Jos Orelio
Prijs maar tevens de hoogste on
derscheiding als „beste zanger van
het concours."
Hij zong, begeleid door zijn poppen-
vrouwtje, een indrukwekkende Don
Carlosaria van Verdi en wist ook in
Mozarts „La Vendetta" uit Le Nozze
di Figaro bijzonder te overtuigen.
De Duitse bas Erich Knodt. die een
Tweede Prijs kreeg, was muzikaal en
qua tekstbeleving nog lang niet zo ver
als zijn Japanse collega.
In deze groep lage mannenstemmen
ontving de Nederlander Tom Haenen
uit Soest de Toonkunst-Vocalisten-
prijs van 1000 gulden. Een verdiende
aanmoediging.
De Zuidafrikaanse lyrische bariton
Gerd Werner Nel ontving een studie
beurs voor de Zomercursus in Vught.
Zijn muzikale instelling is nog wat
1 zoetelijk, maar vocaal leverde hij met i
het pure belcanto in Caccini s „Ama-
rilli" voor de stampvolle Casinozaal
de opwindendste prestatie.
Het zangpeil lag bijzonder hoog.
Ook bij de sopranen werd een Eerste
Prijs de Aaltje Noordewier-Prijs
uitgereikt en wel aan de Libanese
Sona Ghazarian, van wie het jury
rapport terecht haar fraaie mate
riaal, scèische begaafdheid en tekst
beleving memoreerde. Het fragment
uit Menotti's „The Telephone" zullen
de luisteraars, waaronder Annie
Woud, Willem Ravelli en vele andere
bekende zangers en pedagogen, niel
licht vergeten.
De Amerikaanse Georgette Sezónov
en de Frangaise Issartel, resp, met de
Zerbinetta-aria van Richard Strauss
en een sterk beeldend en ontroerend
fragment uit „La Voix Humaine" van
Poulenc, kregen elk een Tweede
Prijs.
Eervolle Onderscheidingen gingen
naar de Japanse Hiroko Ochiai, de
Amerikaanse Patricia Barham en de
Noorse Lilleba Lund. De Duitse so
praan Ingrid Kremling ontving voor
haar vertolking van liedren van Flol-
huis 500 gulden, zijnde de gehalveer
de Prijs van de Stichting Nederlandse
Muziekbelangen. De andere helft ging
1 naar de Hoensbroekse mezzo-sopraan
j Jacqueline Jacobs, die een lied van
Badings had gezongen.
DRIEBERGEN He' aartsbisdom
Utrecht heeft de politie van Drieber
gen verzocht niet op te treden tegen
de bezetters van het Groot semina
rium Rijsenburg in Driebergen.
Het aartsbisdom wil eerst een ge
sprek hebben met de krakers, die het
een schande vinden dat een dergelijk
groot gebouw zo lang ongebruikt kan
staan.
Kan het aartsbisdom een spoedige
definitieve bestemming garanderen,
dan zal de bezett-ng worden opgehe
ven, zo niet, dan blijft men demon
streren, aldus de bezetters, studenten
uit de omgeving van Driebergen.
Het Groot Seminarium werd in de
nacht van vriidag op zaterdag door
ruim dertig studenten gekraakt.
ATHENE De monnikengemeen
schap op de berg Athos is verontrust
over de plannen van de Griekse rege
ring om „de toeristische en geeste
lijke betekenis van de heilige berg tot
gelding te brengen." Een delegatie
van de monniken zal de regering dui
delijk maken dat toerisme op de At
hos indruist tegen eeuwenoude tradi
ties.
Hot weer in Europa
Zoals\ bekend heeft het conflict in
de Gereformeerde Kerken in 1944,
waaruit de Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt) ontstonden, in Berkel
en Rodenrijs een scherp karakter ge
had.
De brief van de Gereformeerde
Kerk (vrijgemaakt) slaat echter voor
al op de landelijke situatie. Hoewel
de plaatselijke gemeente ook voor de
ze situatie verantwoordelijk is.
Ds. W. Wierenga, praeses van de
vrijgemaakte kerkeraad, verzekerde
ons, dat de brief geen betrekking
heeft op de prediking in de plaatse
lijke Gereformeerde Kerk, aangezien
men deze prediking nog nimmer
heeft gehoord... Het liefst verzond
men de brief aan alle (synodale) le
den van de Gereformeerde Kerken in
Nederland.
Over de brief, die reeds voor de
vakantie was opgesteld, is uitvoerig;
door de kerkeraad gesproken.
Op de vraag waarom alleen de le
den van de Gereformeerde Kerk de
brief krijgen en niet bijvoorbeeld de
leden van de Hervormde Gemeente
antwoordde ds. Wierenga:
Wij voelen óns ih de eerste plaats
geestelijk verwant en verantwoorde
lijk voor de leden van de synodale
Gereformeerde Kerk. Dat is histo
risch verklaarbaar. In het verleden
waren we lid van één kerk.
Gesprekken
Ds. Wierenga vertelde verder, dat
ook alle leden van zijn eigen kerk de
bewuste brief krijgen. Men weet dan
wat er aan de hand is.
Graag zien we, dat naar aanleiding
van de brieven bepaalde vragen ko
men, zei ds. Wierenga. Mogelijk ont
staan er over en weer gesprekken
tussen de leden van de beide kerken
en kunnen er openbare discussie
avonden worden gehouden.
De vraag of het dan niet voor de
hand ligt in te gaan op de uitnodiging
van de Gereformeerde Kerk om als
kerkeraad een gesprek te beginnen,
kon ds. Wierenga niet direct beant
woorden. De brief van de andere ker
keraad moest nog door zijn eigen
kerkeraad worden behandeld
Wel zei ds. Wierenga, dat het niet
in de eerste plaats de bedoeling
de brieven was, dat de kerkeraden
met elkaar zouden gaan praten.
Van de kansel van de Gereformeer
de Kerk is gisteren mededeling ge
daan van het plan van' de Gerefor-
merde Kerk (vrijgemaakt). De voor
ganger zei, dat het om een ernstige
zaak ging, om een initiatief van broe
ders, en dat het fout zou zijn om er
hoogmoedig tegenover te staan.
F. D.
H. Bos Kzn. Reproduktie van
een geschilderd portret I
weer
max. temp.
gisteren
neersl
Amsterdam
zwaar bew
17
0
Frankfort
zwaar bew
21
0
Brussel
onbew.
22
0
Genève
half bew,
25
0
Innsbruck
zwaar bew
10
0.3
Kopenhagen onbew.
0
Locarno
onbew.
31
0
Londen
zwaar bew
22
0
Luxemburg
onbew.
36
0
Madrid
onbew.
0
Majorca
onbew.
26
0
München
zwaar bew
20
0
Nice
zwaar bew
25
0
Parijs
onbew.
21
0
Rome
onbew.
27
0
Wenen
zwaar bew
22
0
Zürich
onbew.
22
0
In vu l-puzzel
1
13
2
3
i,
5
5
7
8
9
10
11
12
Vul horizontaal in:
I vlinder, 2. gelaatskleur. 3. gebak. 4. soort
appel, 5. paard. 6. medeklinker, 7. medeklinker
8. troefkaart. 9. houtworm. 10. vat met een
hengsel, 11. schocnvorm. 12. schildpad.
Bij juiste oplossing leest men op verticaal 13
een beroep.
Oplossing vorige puzzel
I geep. 2. Edda. 3. edel. 4. palster. 5. tere, 6.
F.ns. 7. restant X. ana. 9. nipa. 10. taak.