Duitse theologen waarschuwen
eenzijdig horizontalisme
tegen
STEUN VOOR ,VRIJHEIDSFRONTEN'
Situatie voor kerken
in Soedan gunstiger
EEN KALENDER VAN MISSIE
EN NED. ZENDINGSRAAD
Onderzoek naar wortels
van avondmaalsmalaise
Brochure over: Is
Een woord voor vandaag
ZENDING WEER TOEGESTAAN
Uw probleem
is het onze
Onbekende
orgelwerken
op de plaat
Onderscheiding
voor Yerolme
BEROEPINGSWERK
ZENDING IN FUNDAMENTELE CRISIS
Frankforter
verklaring
Indiase regering
onderzoekt zaak
van religieuzen
Geen toelage voor
projectonderwijs?
Kamerleden willen
open universiteit
En daar zij deze niet tot hem konden brengen vanwege de schare
namen zij de dakbedekking weg boven de plaats, waar 'Hij was, en
na het dak opengebroken te hebben, lieten zij de matras neder,
waarop de verlamde lag(Marcus 2:4).
Jezus is aangekomen te Kapernaum en het bericht van Zijn komst
verbreidt zich snel. Van alle kanten worden de zieken aangedragen,
maar er is zo'n drukte, zo'n toevloed van mensen, dat. de verlamde
niet tot Hem kan doordringen.
Het dak wordt gesloopt en de verlamde wordt via het dak voor de
voeten van Jezus neergelaten. Als er mensen zijn, die hem verhinde
ren tot Jezus te komen, zal hij andere wegen hebben te bewandelen.
Wij mensen, nee, wij christenen, kunnen anderen verhinderen tot Je
zus te gaan. Wij staan hen in de weg, zoals eens de menigte de
verlamde in de weg stond. Npgmaals dat is de realiteit.
Wij, christenen, wij, die zo graag kinderen Gods zouden willen zijn,
wij staan anderen in de weg. In de weg door onze levenswandel,
door ons ongeloof, door onze houding jegens onze naasten, noem
verder maar op.
In de weg staan. Verhinderen te gaan tot Hem, van Wie is alle
leven. Zo zijn wij! Wij hebben ons af te vragen of het niet onze
schuld is, dat anderen zich afwenden van de Here. God, help ons,
opdat wij door ons geloof, door onze houdinger aan mogen mede
werken, dat anderen tot U komen.
Welezen vandaag: Psalm 22 vers 1 tot 22.
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1970
El
NAIROBI De situatie voor de christelijke kerken in zuidelijk Soedan
Is ten goede gekeerd. De kerken worden niet langer als een vreemd element
in het land beschouwd. Zy hebben weer de mogelijkheid om zending te drijven
en aan openlijke activiteiten deel te nemen.
Dit vertelde ds. Samuel Nyawelo van de Presbyteriaanse Kerk in Soedan
op een persconferentie van de Hervormde Wereldbond in Nairobi.
Nyawelo zei, dat in de afgelopen jaren vele christenen in zuidelijk Soedan
gedood zijn. De kerken zijn nu bezig de verstrooide gemeenten weer bij elkaar
te brengen en zij hopen de verwoeste kerkgebouwen te kunnen herbouwen.
Men is er nog steeds niet in geslaagd, om zendelingen uit andere Afrikaanse
landen voor het werk in Soedan aan te trekken. Blanke zendelingen worden
niet in het land toegelaten.
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge-
helmhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels by te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren wc in deze rubriek.
Vraag: Welke heiligen heeft Jo
hannes XXIII van de kalender afge
voerd? En welke Paulus VI?
Antwoord: Men kan niet zo maar
zeggen, dat de een of andere paus
heiligen van de kalender mag afvoe
ren, wél dat de een meer dan de
andere geïnteresseerd is in de ach
tergronden van de kalenderheiligen.
Op de liturgische jaarkalender die 1
januari 1969 ingevoerd werd, kwa
men verschillende namen niet voor,
in vele gevallen omdat deze heiligen
of niet bestaan hadden of door toe
voeging van allerlei legendarische
bijzonderheden wat al te bizar ge
worden waren.
Men kan zeggen dat verschillende
vrome mensen bij volksacclamatie
heiligen werden, eerst in hun woon
plaats, later in de diocees, terwijl
het pas veel later een zaak van Ro
me werd om deze schapen in de li
turgische stal onder te brengen.
Thans zijn heel wat „randheili-
gen" verdwenen. .Onbekenden zoals
Pudentia, die volgens haar naam een
zeer kuise dame was, Ursula, de
Keulse heilige, die met haar duizend
vriendinnen (allen maagd) door de
Hunnen belaagd werd. Voorts vol
slagen vreemden, zoals Bibiana,
waarschijnlijk een vrome dame, die
verdronken is, en Barbara.
Op deze manier zijn ook namen
verdwenen die verbonden zijn aan
zinrijke legenden, zoals Christoffel
(Christofoor) en ook Felix van Va-
lois, die in 1202 'de orde van de Hei
lige Drievuldigheid stichtte (welke
zich vooral bezighield met leniging
van nood van slaven). Ook onze
dierbare Sinterklaas missen we op
de kalender.
ROTTERDAM Aad van der
Hoeven en Addie de Jong, beiden
cantor-organist van resp. de Prinse
en Goede Herderkerk te Rotterdam,
hebben wederom opdracht gekregen
tot het maken van enkele orgelplaten,
die, evenals de door hen gemaakte
historische opnamen in de voormalige
Zuiderkerk, de aandacht van orgel-
minnend Nederland zullen trekken.
De eerste plaat wordt een opname
van orgelwerken voor twee orgels.
Het zijn werken die niet of spora
disch op de plaat voorkomen o.a. het
concert in a-moll van J. L. Krebs
(1713—1780), een Concerto van de
Spaanse componist Josef Blanco, de
„Two Elizabethan Keyboard Duets'*
van Carlton en Tomkins en Sonates
van Pasquini. Ook de radio zal hier
van opnamen maken voor uitzending.
De tweede opdracht betreft werken
van Nicolaas Bruhs, Johan Ludwig
Krebs, Wilhelm Friedemann Bach en
andere. Deze plaat fordt opgeno
men in de Grote Kerk te Goes met
het zojuist door Marcussen gerestau
reerde orgel. De kwaliteit van deze
platen, zoals de Zuiderkerkserie, mo
gen we bekend achten. Zij zullen t.z.t.
uitkomen onder het label Canto di
Vangelo.
DEN (HAAG Ter gelegenheid
van zijn 70-ste verjaardag is de heer
C. Verolme benoemd tot ridder in de
orde van de Nederlandse leeuw.
Minister Nelissen van economische
zaken heeft gisteren de versierselen
behorende bij deze onderscheiding in
het gebouw van' zijn ministerie a'an
de heer Verolme uitgereikt. Mevrouw
Verolme was hierbij tegenwoordig.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Hoenderloo (toez.), M.
Jorritsma te Nootdorp te Putten (5e
pred.; bijzondere opdracht), C. J. P.
Lam aldaar.
Aangenomen naar Goudriaan, dr.
A. van den End te Maarssen.
Geref. Kerken
Beroepen te Culemborg en te Dalf-
sen, kand. J. G. Meynen te IJsselmui-
den, die geen verdere beroepen in
overweging neemt.
Aangenomen naar Achlum (tevens
geestelijk verzorger psychiatrische in
richting te Franeker), R. de Vries te
Neede; naar Schagen, kand. G. H.
Schouten te Hoorn (reet.).
Geref. Kerken (vrijg.)
Aangenomen naar Dalfsen, J. Slot
man te Urk, die bedankte voor Leens,
Veendam-Zuidbroek en voor Zuid
hom.
Bedankt voor Toronto (Canada; 2e
ber.), W. Wierenga te Berkel.
Geref. Gemeenten in Ned.
Bedankt voor Terneuzen, J. de
Groot te Rijssen.
Figuur-puzzel
Honzooual «.oorden invullen die verticaal
dezelfde betekenis hebben: I. zeevis, 2. hoofd
werk van de oud Noorse letteren, 3. nobel, 4.
pelgrimstaf. 5. zwakke. 6. godin der tweedracht,
7. overblijfsel. 8. zangstuk. 9. moeraspalm. 10.
opgegeven werk
Oplossing sorige puzzel
I. hoon. 3. ever. 3. toon. 4. Maas. 5. egel. 6.^
star. 7. eden, 8. roet, 9. imme, 10. naar, 11. zode.'
'12. eker. 13. tent, 14. leer. 15. erts, 16. node.
De zegswijze luidt: Hel mes erin zetten.
(Van onze kerkredactie)
FRANKFORT Een aantal prominente Duitse theologen heeft
een verklaring gepubliceerd, waarin zij ernstige kritiek oefenen op
huidige tendenzen in de zending.
Zy benadrukken het unieke van het heil door het persoonlyk ge
loof in Christus, voeren een nieuw pleidooi voor de verticale lijn
tegenover een eenzydig horizontalisme en waarschuwen tegen de
neiging om de toekomst van Christus te „vertalen" in termen van
aardse heilsverwachting.
stane Christus in Mattheüs 28. Daarin
alleen vindt de zending haar
j grondslag, doel en opdracht,
j Afgewezen wordt dan „de huidige
tendens, om wezen en taak van de
zending af te leiden uit socio-poli-
tieke analyses van onze tijd en uit de
vragen van de, niet-christelijke mens
heid". Het prijsgeven van de bijbelse
grondslag van de zending heeft tot
gevolg, dat zending een vaag begrip
wordt eu men haar taak gaat ver
warren met een algemeen gevoel van
verantwoordelijkheid voor de wereld,
aldus dit eerste punt.
In het tweede punt wordt de groot-
making van de naam van de ene God
in de gehele wereld en de verkondi
ging van Christus' heerschappij het
eerste en voornaamste doel van de
zending genoemd. Het moet in de
zending gaan om de openbaring van
God, niet om de openbaring van de
nieuwe mens en de verbreiding van
een nieuwe menselijkheid in alle
maatschappelijke Verhoudingen.
„Humanisering is niet het primaire
doel van de zending. Het is een
gevolg van onze wedergeboorte. Een
zijdige gerichtheid van de zending op
de mens en zijn samenleving leidt tot
atheïsme."
Het derde punt benadrukt, dat er
buiten Christus geen andere naam
aan de mensen gegeven is, waardoor
wij moeten zalig worden (Handelin
gen 4:12). Hier nemen de onderteke
naars stelling tegen „de valse leer,
die in de oecumenische beweging
verbreid wordt sinds de assemblee
van New Delhi, dat Christus zich
anoniem ook in de andere godsdiens
ten, de veranderingen in de geschie
denis en in revoluties zo openbaart,
dat men Hem kan ontmoeten en in
Hem zijn heil kan vinden zonder de
directe boodschap van het evangelie."
In het vierde punt wordt de leer
van het universalisme afgewezen,
volgens welke alle mensen van alle
tijden vrede met Christus hebben
door zijn kruisiging en opstanding,
om 'het even of zij geloven in Gods
historisch heilswerk. Door deze
misvatting verliest de zendingsop
dracht haar gezag en haar ernst.
„Onbekeerden worden zo in slaap
gesust in een rampzalig gevoel van
veiligheid aangaande hun eeuwige
bestemming."
Kerk
Het vijfde punt gaat over de kerk.
De eerste zichtbare taak van de
zending is de vergadering van de
messiaanse heilsgemeente uit alle
volkeren. Zending moet altijd leiden
tot de stichting van de kerk van
Jezus Christus, die in haar omgeving
een nieuwe werkelijkheid vertoont
als zout en licht.
Daarmee wordt de opvatting afge
wezen, dat het enige verschil tussen
Enkele van de ondertekenaars zijn
de professoren Peter Beyerhaus (Tü-
bingen), Willy Böld (Saarbrücken)
Hans Engelland (Kiel), Hellmuth Frey
QBethel), Walter Künneth (Erlangen),
Otto Michel (Tübingen), Hans
Rohrbach (Mainz), Gustav Stahlin
)Mainz), Georg Vicedom (Neuendet-
telsau), Ulrich Wickert (Tübingen) en
Jürgen Winterhagen (Berlijn).
Sommigen van hen hebben contact
met de belijdenisbeweging „Geen
ander evangelie", maar de meesten
willen zich met deze beweging ten
enemale niet identificeren.
In Duitsland is over hun stuk, dat
inmiddels als de „Frankforter verkla
ring" bekendheid heeft gekregen, een
felle discussie losgebrand. Ook in
andere landen zijn handtekeningen
acties op gang gekomen.
Uppsala
De Frankforter verklaring moet
vooral gezien worden als een reactie
op het rapport van sectie II van de
wereldassemblee van Uppsala in 1968
over de „Vernieuwing van de zen
ding". Dit rapport was het meest om
streden document van Uppsala,
zozeer zelfs dat het oorspronkelijke
ontwerp tijdens de assemblee zelfs
geheel verlaten werd en vervangen
werd door een nieuw stuk, dat veel
meer de nadruk legde op de evange
lieverkondiging.
Toch is de initiatiefnemer van de
Frankforter verklaring, prof. Beyer
haus, van mening gebleven, dat het
zendingsrapport van Uppsala een
fundamentele koerswijziging bete
kende in de richting van .een humani
sering van de zending.
In de inleiding van de Frankforter
verklaring wordt onomwonden
gezegd, dat een „binnensluipende
vervalsing van haar grondslag en
doel" de „georganiseerde christelijke
wereldzending" in een fundamentele
crisis heeft gebracht.
Daarna volgen zeven „onopgeefbare
grondbeginselen van de zending."
In het eerste punt wordt verwezen
naar het zendingsbevel van de opge-
AMSTERDAM/DEN HAAG
Van de week werd de Algemene
Missiekalender voor 1971 op ons
bureau gelegd. Het had net zo
goed de kalender van de Neder
landse Zendingsraad kunnen
zijn, want op een paar kleine
verschilletjes na zijn ze gelijk.
Maar we voelen het aan: als extra
bijdrage aan de oecumene stuur je
een protestants georiënteerde krant
een r.k. kalender en waarschijnlijk
aan een r.k. georiënteerde krant een
exemplaar van protestantse huize. In
ieder geval hartelijk bedankt, het is
een bijzonder mooi exemplaar!
Het is dan zover, zending en missie
geven eenzelfde kalender uit. Het zat
al jaren in de pen. Eerst gingen de
hervormden en gereformeerden sa
men, toen deden meer protestantse
kerken daaraan mee en nu dit oecu-
mensche huwelijk.
Identiek
Van beide kalenders zijn de platen
en teksten identiek. Men is overeen
gekomen. dat de doelstellingen van
twee kalenders in grote trekken de
zelfde zijn en dat deze evenals de
kwaliteit en de uitvoering van het
drukwerk zou bevorderen.
En die uitvoering is goed. Het re
sultaat is een royale kalender van 35
bij 25 cm met dertien grote kleuren
foto's op goed papier. „Mensen,
mensen, medemensen" is het motto
waaromheen de portretten, close-ups
en teksten zijn gegroepeerd.
kijkt (zie de foto), bij maart vrouwen
aan de bron in Perzië, enz.
Het zijn stuk voor stuk indringende
beelden van onze medemensen in an
dere werelddelen, in heel andere om
standigheden en van andere rassen.
Behalve bijpassende, beknopte teks
ten is er op de achterkant van de
platen nog een bijbelrooster opgeno
men.
Kortom, een bijzonder mooie kalen
der, die we van harte aanbevelen. Hij
kost ƒ3,50 een prijs, die naar ver
houding laag is en is te bestellen
onder andere bij de Nederlandse
Zendingsraad, Prins Hendriklaan 37
in Amsterdam. (Voor oecumenische
bestellers vermelden wij het adres
van het Centraal Missie Commissa
riaat, Van Alkemadelaan la in Den
Haag).
Riet Diemer
AMSTERDAM De centrale ker-
keraad, het ministerie van predikan
ten, de bevolkingsadministratie en
het college van kerkvoogden van de
hervormde gemeente van Amsterdam
zijn m.i.v. 9 september onder één dak
ondergebracht, aan de Wetering
schans 102.
Was men voordien op verschillende
adressen te bereiken, nu is er één
centraal adres.
liidiaau
Op de voorpagina een met vurige
rode veren getooide Wajana-indiaan
uit Suriname, bij het januari-blad
schitterend gekleurde zijde uit India,
bij februari een Tibetaanse vluchte
linge met haar kind, die als een klei
nood een rode plastic rammelaar be-
(Van onze kerkredactie)
ARNOLDSHAIN De We
reldraad van Kerken heeft
200.000 dollar (720.000 gulden)
beschikbaar gesteld voor „de
directe ondersteuning van slacht
offers van rassendiscriminatie en
de voor hen werkzame organi
saties".
Achttien „vrijheidsbewegingen" in
verschillende delen van de wereld,
maar vooral in zuidelijk Afrika, krij
gen bedragen, die variëren van
negenduizend tot 72.000 gulden.
Hiertoe is besloten door het uitvoe
rend rend comité van de Wereldraad,
dat deze week in Arnoldshain bij
Frankfort vergadert.
Onder de ontvangende groeperingen
bevinden zich vier groepen, die strij
den voor de verdrijving van de Por
tugezen uit Angola. Daarbij is het in
Nederland gevestigde Angola-comité.
Verder zijn bedacht vier anti-
apartheidsgroeperingen in Zuid-Afri-
ka, het Afrikaanse nationaal congres,
de organisatie voor de volkeren van
Zuid-West-Afrika en twee Rhodesi-
sche organisaties.
Gelijk bekend besloot het centraal
comité van de Wereldraad vorig jaar
tot een vijfjarenprogramma ter be
strijding van het racisme. De Neder
lander dr. B. C. Sjollema (43) uit
Genève werd belast met de uitvoe
ring. Speciaal werd een beroep ge
daan op de ledenkerken, om een deel
van hun reserves beschikbaar te stel
len ten behoeve van een speciaal
fonds ter bestrijding van het racisme.
Tijdens het „Ulvenhouts beraad",
vorig jaar oktober, werd de wense
lijkheid, dat de Wereldraad samen
werkt met de leiders van „Afrikaanse
bevrijdingsbewegingen" in zuidelijk
Afrika nader onderstreept
kerk en wereld is, dat de kerk wéét
heeft van het komende heil, dat voor
alle mensen gezamenlijk is en ook
louter aards is: kerk en wereld dëlen
samen in een verzoening van alle
mensen. Deze opvatting leidt tot de
zelfontbinding van" de kerk.
Punt 6 herinnert aan Paulus' woord
tot de Efeziërs, dat zij eertijds, toen
zij Christus nog niet kenden, zonder
hoop en zonder God in de wereld
leefden. Ook nu nog kunnen
aanhangers van niet-christelijke
religies en wereldbeschouwingen
alleen deel krijgen aan hét. hëil,
wanneer zij zich laten bevrijden van
hun vroegere bindingen en hun valse
verwachtingen, en zich door geloof en
doop laten inlijven in het lichaam
van Christus.
Het wordt een „valse leer"
genoemd, dat de niet-christelijke
religies en wereldbeschouwingen „ook
wegen naar het heil zijn". Verworpen
wordt de gedachte, dat „christelijke
presentie" onder de aanhangers van
de wereldgodsdiensten en een
„dialoog" met hen de plaats kunnen
innemen van evangelieverkondiging,
die bekering tot doel heeft.
Toekomst
Het zevende en laatste punt belijdt
de Nieuwtestamentische toekomstver
wachting. Verworpen wordt de ge
dachte. dat deze verwachting weer
legd is door het uitblijven van
Christus' wederkomst en daarom
opgegeven moet worden.
Het wordt een „dweepzieke
ideologie" genoemd, dat de mensheid
door het evangelie of door de
anonieme werkzaamheid van Christus
in de geschiedenis reeds op weg zou
zijn naar een toestand Van algemene
vrede en gerechtigheid en nog voor
Christus' wederkomst verenigd zal
worden in een grote wereldge
meenschap.
Gewaarschuwd wordt tegen een
vereenzelviging van vooruitgang,
ontwikkeling, sociale verandering met
het messiaanse heil. „De fatale
konsekwentie daarvan is, dat
meedoen aan ontwikkelingshulp, zich:
revolutionair inzetten op de»-]
breekpunten van de samenleving,'
gezien worden als de hedendaagse
vormen van christelijke zending." j
Dat neemt niet weg, dat de
ondertekenaars zich met nadruk
uitspreken voor een vastberaden
ondersteuning door de kerken van
gerechtigheid en vrede, terwijl zij
ontwikkelingshulp een eigentijdse
verwerkelijking noemen van het
goddelijk gebod van barmhartigheid
en gerechtigheid. Zij spreken hier
van „humaniserende gevolgen van de
bekering" (dus niet de bekering zelf)
en zien hierin ook tekenen van de
komende messiaanse vrede.
Vanuit moderne speltechnieken
DELFT Een. nieuwbouw
wijkgemeente van de hèrvormde
gemeente wil dit najaar een on
derzoek uitvoeren naar de oor
zaken, waarop het functieverlies
van het kerkelijk avondmaal is
terug te voeren. Vragen hierbij:
Waarom nemen nog maar zo
weinigen deel aan de avond
maalsvieringen? Waarom erken
nen ook trouwe deelnemers
vaak, dat het hun weinig meer
zegVw'eihig mëer doet?
De bedoeling is volgens een mede
deling van het persbureau van de
Nederlandse Hervormde Kerk met
heel de gemeente (in de Delftse
nieuwbouwwijken Voorhof en Bui
tenhof) een onderzoekproject uit te
voeren, bestaande uit een serie pre
ken en daarmee parallel lopend een
stuk katechese, gesprekskringen, een
rooster voor thuis-bijbellezen, een
werkgroep voor creatieve expressie
(die het avondmaal gaat benaderen
vanuit de moderne speltechnieken.
Motivering: als je samen avondmaal
viert, speel je immers ook een situa
tie uit en doe je obk een stuk mime),
experimenten (agapè-viering). Een
stuurgroepje, bestaande uit theologen,
psychologen en sociologen zal het ge
heel begeleiden.
Ds. J. F. van Woerden, predikant
van de Marcuswijkgemeente: „Wij
hebben namelijk een vermoeden, dat
de wortels van de avondmaalsmalaise
wel eens meer op'sociologisch en psy
chologisch dan op theologisch gebied
kunnen blijken te liggen. De vorm
waarin we avondmaal vieren maakt
een echte gemeenschapsbeleving vrij
wel onmogelijk.
AMERSFOORT Is ongeloof zon
de? heet 'n een dezer dagen versche
nen brochure van de hand van ds. B.
J. Wiegeraad, predikant bij de. Bond
voor inwendige zending. In enkele
hoofdlijnen probeert hij duidelijk te
maken welke vragen er aan de orde
komen als het gaat overliet ongeloof.
Allerlei pogingen tot verstandelijke
verklaring van het ongeloof worden
aangestipt en uiteindelijk afgewezen.
Het ongeloof kan men met het ver
stand niet verklaren.
Maar vanuit de bijbel gezien moet
het als zonde en ongehoorzaamheid
bestempeld worden met de ernstige
consequentie, die daaraan is verbon
den.
Aan de andere kant tracht de
schrijver enkele lijnen aan te geven,
waarlangs het best te werk kan wor
den gegaan in de evangelisatorische
arbeid. Het geschrift wil niet alleen
ambtsdragers en evangelisatiemede
werkers van dienst zijn, maar ook
alle gemeenteleden in het leven van
elke dag in het gezin en op het werk.
De uitgave is verkrijgbaar bij de
Bond van inwendige zending te
Amersfoort.
Het weer in Europa
weermax. temp.
neersl.
gisteren
Amsterdam
zwaar bew.
20
o.«
Brussel
zwaar bew.
21
0
Genève
zwaar bew.
22
2
Innsbruck
half bew.
21
0
Kopenhagen
zwaar bew
24
3
Locarno
licht bew.
19
0.1
Londen
onbew.
25
0
Luxemburg
geh. bew
21
0
Madrid
mist
19
1
Majorca
onbew.
35
0
München
onbew.
30
0
Nice
zwaar bew.
20
2
Frankfort
zawar bew.
25
0
Parijs
geh. bew.
21
0
Rome
mist
21
0
Wenen
zwaar bew.
25
0.2
Zürich
zwaar bew.
IB
8
Bovendien gaat de kerk ervan uit,
dat de sterk rationeel ingestelde mens i
van vandaag zomaar, zonder enige j
training, de taal van het symbool kan
verstaan en een uit het antieke den-
ken stammend mysteriespel kan
meespelen. In hoever is daarvoor een Pc
bewustzijnsniveau vereist dat bij de 'At
moderne mens diep is weggezonken?
In hoever kan de omgang met het»
symbool als eigensoortige kenweg
worden geoefend en de gevoeligheid
ervoor ^opnieuw... worden gewekt?"
TSJOTSJIN (India) De regering
van India heeft een onderzoek gelast
naar de beschuldigingen tegen de
Rooms Katholieke kerk in de zaak
van de kloosterzusters uit de Indiase
staat Kerala, die zouden zijn „ver-1
kocht" aan Europese klöostérs.
Ook zal de regering onderzoeken j
welke rol pater Poethenpoera hierin i
heeft gespeeld.
Twee dagen hebben de rooms kat-
holieke bisschoppen van Kerala ver-
gaderd, waarbij werd aangedrongen j
op een straffer beleid bij de „wer
ving" van deze. meisjes voor de kloos
ters van Europa.
Op de conferentie is niet aange
drongen op een stopzetting van deze
werving door priesters in Kerala. P"
DEN HAAG Krijgen studenten, 5
derwijs geen rijksstudietoelage als s
die zullen deelnemen aan projecton- e
hun studieresultaten uiteindelijk niet c
worden beoordeeld door individuele 1
bevoegde docenten Deze vraag heeft
het Tweede-Kamerlid Masman (PvdA) c
minister Veringa van onderwijs en i c
wetenschappen voorgelegd. e
Hij meent, dat als door de univer-
siteiten en. hogescholen bij project- g
onderwijs niet wprdt voldaan aan de
wettelijke verplichtingen, de maat- I t
regelen zich niet moeten richten op j
de studenten, maar tot de instellin-
gen. Het hanteren van de rijksstudie-
toelageregeling vindt het Kamerlid
een foutief middel voor het tegengaan
van een onwettig feit, dat buiten de i
regeling ligt.
DEN HAAG Wil minister Ve
ringa van onderwijs en wetenschap
pen een initiatief nemen voor de ont
wikkeling van een open universiteit,
bijvoorbeeld door een werkgroep
hiervoor in het leven té roepen.
Dit vragen de Kamerleden mevr.
EpemaBrugman, Vrolijk, Laban en
Masman, allen PvdA, aan minister
Veringa, die over de open universi
teit drie maanden geleden opmerkte:
„Een ontwikkeling zoals die in Enge
land heeft plaats gevonden met de
open university, zal iets zijn, waar
aan wij in de toekomst gewoon moe
ten wennen."
Het is noodzakelijk, aldus de Ka
merleden, deze zaak niet langer naar
een onbepaalde toekomst te verschui
ven, maar te streven naar een con
crete aanpak, die zowel van creatief
vermogen als van praktische zin zou
moeten getuigen.