VERHAAL OVER INDONESIË BEGINT BIJ DAT JONGETJE MET Z'N SPIJKER... K Bezoek van Soeharto positief benaderen Door de bijbel loopt een dikke rode draad: dienst aan de naaste Unieke radiokerkdienst vijf kerken Den Boseh Geen religieuze oorlog in Noord-Ierland Hans Samsom met zes heel goede foto's terug Een woord voor vandaag Raad van Kerken: Dr. Paardekooper hoogleraar in Leuven BEROEPÏNGSWERK ZATERDAG 5? AUGUSTUS 1970 - "En voorbijgaande zag Hij Levide zoon van Aljeus, bij het tolhuis =ut€n'n J 2e'fe tot he™: VoIS Mij. En hij stond op en volgde Hem (Marcus 2:14). Jezus, omringd door de schare, wandelt lanes de zee, en Marcus vertelt, dat Hij lerende, onderwijzendewas. De schare zal Zijn woorden wel gretig hebben ingedronken. Zij luislert gespannen naar wat Jezus heeft te vertellen. Zij is aktief. Tegenover deze aktieve schare staat Levi, de zoon van Aljeus Hij behoort tot de passieven. Bij het tolhuis zittend; zal hij de menigte hebben gadegeslagen en zo zijn gedachten over wat hij zag hebben gehad. Hij gaat niet naar de schare toe om mee te luisteren. Maar zie! Jezus-passeert Levien dan gaat er iets gebeuren. De "ere zegt niet meer tot hem, dan: Volg Mij. 'En hij stond op en volgde Hem". Levi vraagt niet: Waar gaat Gij heen? Hij zegt niet Het spijt me, maar ik heb hier mijn taak hij stond op en volgde Hem.. Van passief wordt Levi aktief Zo doet de Here, Hij ziet om aan en zegt niet meer dan: Vole Mij. Hij ontsteekt in ons een emir. dal ons aktief maakt. Van toeschou wer worden we deelnemer. We lezen vandaag: Psalm 22 vers 23 tot 32 We lézen morgen: Psalm 23 vers 1 tot 6. UTRECHT In een verkla ring roept het moderamen van de Raad van Kerken in Neder land de Nederlandse bevolking op de mogelijkheden van verant- woordelijkpolitiek overleg tussen president Soeharto en de Neder landse regering op positieve wij ze tegemoet te treden. Gevraagd wordt van harte mee te werken aan een nieuwe vorm van samen werking in een geest van verzoe ning. De Raad van Kerken ziet het be zoek van president Soeharto als een teken van wederzijds verlangen om een nieuwe verhouding tussen het Indonesische en Nederlandse volk verder vorm te geven. De Nederlandse kerken zijn gedu rende de vorige perioden diep be trokken geweest bij de verhouding tussen de beide volken. Daarom wil de raad nu uitspreken, dat hij het uitbouwen van een nieuwe verhou ding ziet als een onderdeel van het zoeken naar gerechtigheid waartoe het Evangelie oproept. Voor de raad is het duidelijk, dat dit moet gebeuren in wederzijdse ge lijkwaardigheid en verantwoordelijk heid. Dat betekent, dat Nederland leert luisteren naar wat Indonesië aan ons heeft te zeggen, bijvoorbeeld ten aanzien van ons economisch beleid. Anderzijds wil dat zeggen, dat op „bescheiden, maar duidelijke wijze" aandacht moet worden gevraagd bij de Indonesische regering voor de ernstige zorg, die in ons volk leeft voor het lot van de vele politieke gevangenen in Indonesië. De Raad van Kerken meent echter, dat zowel de Nederlandse regering als het Nederlandse volk beschikt over betere middelen om op te ko men voor de gevangenen in Indone sië dan middelen, die het bezoek van president Soeharto hinderen of be lasten. BRUSSEL Dr. P. C. Paardekoo per is per 1 oktober benoemd tot ge woon hoogleraar in de Nederlandse filologie aan de universiteit yan Leu ven. In het verleden is hij verscheidene malen door de Belgische justitie tot persona non grata verklaard vanwe ge zijn „opruiende" redevoeringen. Hij heeft echter verklaard zich als buitenlander niet te zullen inlaten met de binnenlandse politiek. Wel houdt hij zich uitdrukkelijk het recht voor in Nederland zijn mening te ver kondigen over Belgische toestanden. Een bekend beeld in Indonesië. Een jongetje, hoeder van de karbouw. Door Riet Dienier) ALPHEN a. d. RIJN Vijf tienduizend keer het slui- tertje ingedrukt, drieduizennd foto's gemaakt, waarvan vijf of zes goeie, maar dan ook heel goeie...", vertelt fotograaf Hans Samson (31) lachend. Hij is nog maar kort terug van een reis van drie maanden door Indonesië, waar hij in op dracht van de Nederlandse Zendingsraad opnamen van de verschillende godsdiensten, zoals hindoeisme, boeddhisme, islam, rotestantisme en rooms- katholicisme heeft gemaakt. In Bogor op Java wordt op het ogenblik een nieuwe bijbeluitgave in het Bahasa de taal, die nu in Indo nesië wordt gebruikt gedrukt. Vol gens de berekening van dit ogenblik zal deze bijbel zeven gulden kosten. Hans: „Dat is veel te duur, gezien het feit dat niemand in Indonesië of ficieel genoeg verdient om van te le ven. De laagste ambtenaar van het gouvernement verdient per maand niet meer dan 17,- bijvoorbeeld. Daarom moet de verkoopprijs straks drie gulden worden en moet er uit het westen vier gulden worden bijge legd". Voor de eerste 500.000 exem plaren betekent dat twee miljoen gul den. In eerste instantie voelt het Neder lands Bijbel Genootschap zich daar voor verantwoordelijk en om de christenen in ons land warm voor de ze zaak te maken moet er „reclame" worden gemaakt door middel van dia's, foto's en geluidsbanden. De meeste opnamen komen terecht bij Audio-visie, de fototheek van de Ne derlandse Zendingsraad in Baarn, waar ze voor zendingsavonden en dergelijke gehuurd kunnen worden. Damesbladen Maar ook komen er illustraties van deze reis in damesbladen als de Li- belle en dergelijke en het maandblad Avenue. Samen met Ype - Schaaf, secretaris binnenland van het NBG. is Hans Samsom door Java, Noord- en Zuid- Sumatra getrokken en toen Ype weer terug moest, verder met Harry van Dop, jeugdwerkleider in Maka- sar, door Oost-Indonesië. Ondertussen heeft hij ook „voor het tokootje" van participanten in de Ne derlandse Zendingsraad, zoals de her vormde en gereformeerde zending en de gereformeerde zendingsbond gefo tografeerd. Het is niet zijn eerste verre reis, want in 1966 is hij vier maanden naar Afrika geweest in opdracht van de United Bible Society, „de moeder van het NBG", in 1969 voor het Leger des Heils en zichzelf naar Zuid-Ame- rika en vorig jaar voor de Evange lische Broedergemeente naar Suri name. Als Hans met beroepstrots zegt, dat er bij al die opnamen zes goeie, maar dan ook hele goeie., zijn, kun je er wel van opaan, dat dat zo is. Tegen een muur van zijn woonkamer staan verschillende grote gekleurde „hele goeie" gekleurde platen van de vorige reizen. De bekende „moeder met kind-opname" van de actie Kom over de Brug in kleur, een plaat voor een KLM-kalender en verschillende an dere. Uit een koffertje komen tijdens het gesprek zwart-wit foto's te voor schijn, die stuk voor stuk juweeltjes zijn. Een onbewoonbaar verklaarde wo ning de tuin komt uit op de Oude Rijn heeft Hans in twee jaar tijd voor het grootste deel zelf herschapen tot een artistieke bedrijfs- en woon ruimte vol oorspronkelijke ideeën. Een cello in de hoek „ik houd eindeloos veel van muziek" een uitgebreide stereo-installatie, mooie platenboeken, dat van de Wereld godsdiensten bovenop. Op de antieke tafel een grote schaal bonbons, naast het handboek voor dè Amerikaanse soldaat in Vietnam. Vastbijten Als succesvol fotograaf geniet Hans in ons land bekendheid. „Soort foto grafie?" „Bedrijfs- en reclame, maar eigenlijk doe ik alles. *k Ben nergens in gespecialiseerd. Dat maakt je arm. Je moet werkelijk proberen alles te doen. Ik kan me vastbijten in consu mentenreclame, maar dat gaat je be perken. Altijd als je mensen fotogra feert is het interessant." Hij staat bekend als door en door geëngageerd. „Ik hoop niet. dat je wat ik ga zeggen verzachtend weer geeft en verwacht van mij ook maar geen reclamepraatje voor de zen ding", zo komt het gesprek op Indo nesië, dat in verband met de komst van Suharto sterk in de belangstel ling staat. Hans: „Het is logisch, dat de situa tie beter lijkt dan in 1965, maar Indo nesië heeft nu een schuld aan rij ke landen, die niet zo kinderachtig is. Chemische fabrieken hebben nu al een schuld op hun rekening geboekt, waar Indonesië in jaren niet meer uitkomt. Het is een totaal verziekt en cor rupt land. Het is een verhaal, dat begint bij het jongetje op straat, die naast je auto komt bedelen en als je hem geen 25 roepiah geeft, met een spijker langs je auto krast. Doet hij dat tien keer, dan heeft hij eten vool zijn broertjes en zusjes. Het eindigt bij de hoge militairen, die een privé vliegtuigmaatschappij hebben of een busonderneming en die ervoor zorgen, dat van de zogenaam de hulp uit het buitenland dertig pro cent op de plaats van bestemming komt.... Predikant Dat verhaal kan ook weer beginnen bij een predikant, die voor veertig gulden in de maand met zijn hele ge zin moet leven. Dat kan weer eindi gen bij de hooggeplaatste ambtenaar, die een keus heeft uit een rijke scha kering van financiële bronnen. De goede niet te na gesproken, die zijn er gelukkig ook nog. Dat gebeurt in een land, waar de grootste massa niet genoeg verdient om te kunnen leven en met leven bedoel ik in leven blijven. Maar dat is een hele goeie erfenis, want wij vinden dat voor geld ook alles moge lijk is... De gegevens, die ik weet kloppen. Denk nu niet, dat ik wat fel ben ge worden. Nee, er worden' geen mensen meer vermoord, ze gaan achter de tralies, maar ze weten vaak niet eens wat communisme is. Ze hebben hun hand opgehouden voor de god, die er wat in deed. Als je iets van Indonesië wilt be grijpen, dan kan alles. Denk\ niet dat ik zit te overdrijven. Ik kan daarom ook niet begrijpen, dat hooggeplaatste personen na een bezoek aan dat land met de mededeling komen, dat het er zogoed gaat." ..God wil gerechtigheid in deze we reld. Dat betekent, dat mensen van verschillende rassen, politiek, cultuur samen gaan werken aan een echte gemeenschap" is een vroegere uit spraak van Hans. Hij heeft veel te maken met de reden, dat hij zich zo over de Indonesische en andere toe standen „opwindt" zoals hij het zelf noemt of zo „geëngageerd" is. Hij vertelt iets over de achtergron den. „Zo'n reis naar Indonesië draagt veel bij aan je gewone werk hier. Je weet waar je aan bezig bent. Je wordt gedwongen na te denken over wat je aan het doen bent. Waar naar toe? De meeste onderne mers zijn blind. Ze zien niet meer, dat ze bezig zijn aan de totale ver krachting van onze schepping. Ieder bouwt babels, kleine, dikke, dunne, ho ge, lange. Dat is scheppingsblindheid. Dat je geen raad weet met je schep ping. Dat je je verschuilt achter woorden als verantwoordelijkheid en- zo. Maar ga dan niet naar de kerk, aanbid je brandkast. Wat versta ik onder schepping? Kijk, je wordt geboren, maakt een ontwikkelingsfase door een leerfa se tot je dood. Geloof zie ik als een weten, dat je verantwoording moet afleggen van het feit, dat je gescha pen bent. Het weten dat je dood gaat, is mijns inziens een van de belang rijkste redenen voor de mensen om zich bezig te houden met God of go den. Toen ik 23 jaar was, stierf mijn vader onverwacht op 57-jarige leef tijd, een gezonde man, ondernemer. (We hebben een fijn gezin met tien kinderen). Maar op dat moment werd ik geconfronteerd met het feit, dat het allemaal een korte grap is en dat je niet je eigen gang kunt gaan. Dan begint je eigen religie en zo ben ik over deze zaken na gaan denken. Twistpunten Voor een nieuw leven moet het christelijk geloof dat nog niets met kerk te maken heeft de basis zijn. Maar nu heeft uitgerekend dat chris telijk geloof, dat je zo in de vrijheid plaatst zich laten verleiden tot het verknoeien van tijd met een lange waslijst van twistpunten. Onderdeel tjes uit dat geloof worden gemaakt tot hoofdzaak. Maar door de bijbel loopt een hele dikke rode draad: de dienst aan de naaste. Daar heb je geen gebouwen voor nodig, geen bepaalde plaats, dat kan overal. Wat ik zeg is eigenlijk helemaal niets bijzonders, dat staat allemaal in de bijbel" In Hans z'n bijbel staan hele stuk ken rood onderstreept. Zo spreekt hij over het sociale pak ket dat in de Jacobusbrief staat en in Mattheus 25, waar staat in vers 34 en verder: „Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vader, beërft het Koninkrijk dat u bereid is van de grondlegging der wereld af. Want ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drin ken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest, naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende (en wij geven dat verkort weer) wanneer hebben wij dat allemaal gedaan? En de Ko ning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broe ders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan." „Als we geïnteresseerd zijn in een nieuw leven, hebben-we aan de bijbel een geweldig voorbeeldenboek. Dan Fotograaf Hans Samsom zelf met Balinese schonen voor de tempel. ga je zoeken naar veranderingen verbeteringen en vernieuwingen va al dat dagelijks gedoe, in alles waari je bent vastgeroest. Want je kunt d regeringen wel zeggen wat er moe worden verbeterd, maar je moet bij jezelf beginnen, je afvragen wat del waarden zijn volgens de bijbel enj welke waarden zijn verziekt dooi sleur. Als je dat doet dan kom je uij de sleur. Dan wordt het leven een feest!" Gezamenlijk begin winterseizoen (Van onze kerkredactie) DEN BOSCH Hervormden, gereformeerden, lutheranen, doopsgezinden en remonstran ten van Den Bosch openen mor gen-met een gezamenlijke kerk dienst hun winterseizoen. Deze dienst, die twee uur zal duren en aan alle kanten een experimenteel karakter draagt, zal door het IKOR via Hilversum 1 worden uitgezonden. De vijf kerken zijn de laatste maanden ettelijke malen bij elkaar geweest om de mogelijkheden van een hechte samenwerking te bespre ken. Daarbij ging het niet meer al leen om wat praktische voordelen aan de rand van het kerkewerk. Het be trof juist het hart van de zaak: de zorg voor de gemeente in katechese, prediking, gesprekskringen. kinderne- vendiensten, zondagsschool. Juist op die gewichtige punten kon herkenning en overeenstemming wor den bereikt. De resultaten van dit be raad zullen de komende dagen in een keurig gedrukt programma aan alle leden van de vijf kerken worden aangeboden met het dringende ver zoek aan een of meer van de daarin vermelde activiteiten deel te nemen. Predikanten uit Belfast in Amsterdam Schepping Men denkt altijd maar, dat we vooruit moeten. Vooruit, verder... AMSTERDAM Morgen zul len de Ierse predikanten W. J. Vance en H. R. Allen uit Belfast, die op uitnodiging van de Am sterdamse hervormde kerkeraad in ons land verblijven, tijdens de morgendienst in de Westerkerk een boodschap richten tot de Ne derlandse protestanten en rooms- katholieken. Daarin willen zij met nadruk zeg gen, dat de moeilijkheden in Noord- Ierland zeker geen religieuze oorlog is. „De samenwerking tussen de pro testanten en rooms-katholieken in Ierland is altijd goed geweest," deel den de Ierse predikanten gisteren na een lunch met vijf Amsterdamse ge meenteraadsleden mee. Volgens hen is slechts vijf procent van de jeugd van Belfast schuldig aan de wanordelijkheden. De predi kanten menen, dat overal een min derheid aan het stoken is. Ds. Vance merkte op bij de onge regeldheden vaak mensen met een aanzienlijk strafblad te herkennen. „Deze lieden lopen meestal vooraan in de frontlinie. Ik ken ze goed, want ik ben al jaren gevangenispredikant. Velen geven aan de in wezen poli tieke tegenstelling een religieus ka rakter." Ter sprake kwam natuurlijk ds. Paisley, „een extreme figuur, die uit nieuwsoogpunt nieuws levert. Hij heeft met zijn eigen secte van de free-presbyterians absoluut niets te maken met de presbyterianen, die wij vertegenwoordigen Gcref. Kerken Bedankt voor Meppel: B. Koekoek te Waddinxveen. Morgenochtend zal het thema wor den aangeslagen, ingepraat en inge- vierd in een heel eigensoortige litur gie onder leiding van ds. R. F. Snow (hervormd) en ds. I. de Jong (gerefor meerd). Abraham, Om tien uur leidt het IKOR de dienst in. Van 10.15 tot 10.25 wordt het thema gesteld: Opbreken, afbre ken, openbreken. Vooral de Abra ham-geschiedenis zal daarbij dienen. Wat heeft die geschiedenis te maken met onze politieke verantwoordelijk heid. met het sociale leven, met het kerkelijk samenleven? Schuilen ook hier in deze moderne tijd niet overal de afgoden? Van 10.25 tot 11.10 verspreidt de gemeente zich door het kerkgebouw. In elke ruimte is er gelegenheid dit thema met elkaar te verwerken. In de podiumzaal kunnen kerkgan gers hun oordeel kwijt achter de in het midden opgestelde microfoon. In de kerkzaal bestudeert men de Bijbel op vele plaatsen om te zien hoe dat thema in vele bijbelboeken aan de orde komt. De kinderen hebben hun eigen nevendiensten in het katechisa- tielokaal. In kerkeraadskamer, huiskamer en hobbylokaal zijn ge spreksgroepen van telkens vijf en twintig mensen. In diezelfde tijd neemt het IKOR het programma over en behandelt het Bossche thema op een eigen manier door een paneldiscussie in de studio te Hilversum. Onder leiding van Cees Hamelink discussiëren de heer J. J. ter Laak, prof. dr. G. C. van Niftrik. ds. F. Nijssen en de heer C. J. van Vliet. Vanaf 11.10 is iedereen weer in de kerkzaal. De gesprekskringen bren gen rapport uit en het panel te Hil versum gaat daar nog op in. Om 11.25 wordt alles onderbroken voor het Wilde Ganzenprogramma, waarvoor de Bossche kerkgangers ook collecte ren. Van 11.40 tot 12 uur volgen dan nog een korte preek, gebeden, belijdenis, taakstellingen zegen. Het weer in Europa weer max. temp. neersl. gisteren Amsterdam mist 20 0 Brussel licht bewolkt 22 0 Frankfort licht beolkt 26 Genève regen 27 4 Innsbruck zwaarbewolkt 24 1 Kopenhagen zwaar bewolkt 18 3 Locarno regen 2-1 Londen -waar bewolkt 22 0 Luxemburg ■waar bewolkt 24 0 Madrid licht, bewolkt 29 Majorca geheel bewo'kt 27 0 München licht bewolkt 0 Nice regen 24 0.1 Parijs /.waar bewolkt 24 0.3 geheel bewolkt 28 0 Wenen half bewolkt 23 0 Ztlrich geheel bewolkt 25 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2