DE DOVEN VAN FATHER ANDEWE Braziliaans regiem wil j kerk te vriend houden Allah Kariem DERDE WERELD IS IN NAIROBI; SLECHT VERTEGENWOORDIGD Uw probleem is het onze BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag Pionierswerk Nabije Oosten Beiroet-Voorburg per auto Pater Jan Rutges, vrijgelaten: Paulus verlangt er naar, zo schrijft hij de gelovigen in Rome: "on der u mede bemoedigd te worden door elkanders geloof'. We doen er goed aan deze woorden op ons te laten inwerken. Paulusde gro te, gelovige Paulus, heeft zelf bemoediging nodig. Het is waar. hij weet dat hij de gemeente te Rome ook iets te geven heeft, maar hij weet ook dat hij iets ontvangen kan van die nog zo jonge gemeente, die nog zo veel moet leren. Het geloof, moet dagelijks gevoed worden. Natuurlijk wordt het ge voed door Gods Woord en gebed. Maar er is meer nodig. Het ge loof heeft evenzeer het voorbeeld nodig van de ander. Geloof kan niet zonder een gemeenschap van gelovigen. Lezen we in een ander verband niét: "Paulus ziende de broeders, greep moed!". Geen mens leeft altijd boven op de bergtop van het geloof. Geen mens staat zijn leven lang op de berg van de verheerlijking. Altijd volgt er weer een dal, of een woestijn zoals bij Elia. nadat hij ge staan had op de berg Karmel. En als de struikelblokken van de dui vel te hoog lijken om ze te overwinnen, als de tredmolen van iedere dag ons het gevoel geeft in de greep van de sleur te zijn die door Gods almacht niet schijnt te worden doorbroken, dan kan het geloof van een ander nieuwe moed geven om onszelf weer uit te strekken tot God en te zeggen: "God, mijn God. op U vertrouw ik". We lezen vandaag: Psalm 18 vers 32 tot 51 Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te zün. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Vraag: Enige maanden geleden ben ik geheel buiten mijn schuld, rijdend op een bromfiets, aangere den door een personenauto. Ik werd met zwaar beenletsel in het zieken huis opgenomen. Naar ik hoop, zal ik geen blijvend nadeel on/erhouden, ook al is de meniscus van één been volledig verwijderd. De materiële schade is al voor een deel vergoed door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Daarnaast zijn andere niet-mate- riële zaken aan de orde. Ik heb twee weken in het ziekenhuis gelegen en nu vier maanden later ben ik zo ver dat ik zonder krukken mag oefenen. Tijdens mijn ziekte was het exa mentijd. Ik heb drie examens moe ten afleggen en dat heeft veel van mijn zenuwen gevergd. Voor één examen werd ik per ambulance naar de examenzaal gebracht, een ander heb ik zittend in een invalidewagen moeten afleggen. Gelukkig ben ik goed geslaagd, al waren de cijfers lager dan de rap portcijfers. Tijdens de vakantie strompelde ik op twee krukken en overal waar we heen gingen, moest ik blijven zitten. Antwoord: Behalve de materiële schade, die kennelijk wel vergoed is of zal worden, en de schade aan de studie, die u door grote energie heeft weten te beperken, is er veel schade in de vorm van gederfde levens vreugde. U mag gerust hiervoor ver goeding vragen. Lukt dit niet langs minnelijke weg, dan kunt u de hulp van een advocaat inroepen, desnoods pro deo. De advocaat kan aan de hand van alle gegevens een schat ting maken van de grootte van het smartegeld. Vraag: Sinds enkele maanden werk ik in een banketbakkerij. Dit werk gaat me goed af en ik zou graag een cursus in dit vak volgen. Het is me niet bepaald om diploma's te doen, daar ik alleen de lagere school doorlopen heb. Antwoord: Volgens de instanties die zich met dit bedrijf bezig houden bestaat een dergelijke door u ge wenste cursus niet. In de Horeca-sector is wel een op leiding voor vakmensen, terwijl uw verlangen meer naar een amateurs- opleiding uitgaat Misschien dat een lezer wel een amateursopleiding weet. Voorts is het beste nu en dan eens een kijkje nemen in de bakke rij, een demonstratie bijwonen en als u ervan hoort, een recept in de oren te knopen. NED. HERV. KERK Beroepen te- Lathum en Giesbeek: G. Colenbrander te Waarde. Bedankt voor Randwijk: A. G. Ha ring te Nieuwland (Z.H.); voor Wage- ningen (vac. P. C. de Bruijn): M. v. d. Bosch te Goes. GEREF. KERKEN Beroepen te Zevenhuizen: R. der Nederlanden te Middenmeer. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Dalsen: J. Slotman te Urk. DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met de bon uit de krant. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. VOORBURG Ruim dertien jaar werkt reverend A. J. Andeweg nu onder arabische doven, aanvankelijk alleen in Libanon en later ook in Jordanië. Hij is nu weer in Voorburg, waar hij praktisch elk jaar wel even aanwipt, in dit geval na een congres over doven in Zweden te hebben gevolgd. Een goed congres, waar ik veel van heb opgestoken, zegt de angli caanse priester, die thuis, in Beiroet door zijn mensen „Father" Andeweg wordt genoemd. Ik had er ook pret tige contacten met mensen van het dovenonderwijs uit Israël, met wie we misschien straks samen één (doven-) gebarentaal zullen hebben. Je denkt dan onwillekeurig: misschien is dit de eerste stap naar de vrede? De banden met zijn werk in het Nabije Oosten en Voorburg zijn niet zo vreemd. Andeweg woonde hier als jongeman, kwam in aanraking met Effatha, het bekende christelijke in stituut voor dove kinderen, waar hij als zestienjarige een afdeling van de padvinderij oprichtte. Wetend dat in zovele landen nog zo weinig voor do ven wordt gedaan, groeide bij 'hem de bereidheid om voor deze mensen iets te gaan betekenen. Hij volgde daartoe eerst de oplei ding aan de zendingsschool in Zwit serland, liep stage in Engeland, waar hij zich verder in het (engelstalige) dovenonderwijs bekwaamde omdat hij dat meende nodig te hebben en ging toen op zoek naar een arbeids terrein dat hij wel in het Nabije Oos ten meende te kunnen vinden. - EERSTE HAVEN Ver hoefde hij daarvoor niet te gaan want de eerste de beste haven Beiroet, hoofdstad van Libanon confronteerde hem al met noden in overvloed: vele (letterlijk) doof-stom- men die aan hun lot werden overge laten en in een soort eigen gemeen schap samenwoonden. Hun enige communicatie vormde een onder hen ontstane gebarentaal. Andeweg leefde een half jaar da gelijks met deze mensen om toegang tot hen te verkrijgen en hun geba rentaal machtig te worden. In hun I kostje voorzagen ze als sjouwers op schepen en schoenpoetsers. Velen hadden helemaal geen werk. Onder- richt wilden ze niet. Maar een club huis, dat Andeweg met aanvankelijk primitieve middelen oprichtte, stelden ze erg op prijs. Nog steeds vormt dit 1 (nu veel beter geoutilleerde) clubhuis Om tot een goede uitspraak te komen, is een speciale houding, waarbij de dove kan ..voelen" wat hij zegt, een goede manier van controle. Een jongetje van de dovenschool te Beiroet is één en al concentratie. Zo gaat de strijd tegen het letterlijk doof en stom zijn in het Nabije Oosten on verminderd voort. een trefpunt voor velen en blijken er kansen voor het evangelie te zijn. - SCHOOL Van het een kwam het ander. Er werd een school voor dove kinderen opgericht, aanvankelijk in een een voudig huurhuis. Van de Wereldraad van Kerken hoorde Andeweg: wij zien heel veel in wat jij doet en men kocht voor hem een beter gebouw, dat gegeven diende te worden aan de lokale inheemse christelijke kerk. Zo werd het werk ingepast in de anglicaanse diocese (het kerkelijk ge bied ter plaatse red.). De leiding is nu half arabisch, half Nederlands, want in Beiroet bestaat de Neder landse kolonie uit zo'n tweehonderd mensen. De dovenschool, die gebruik maakt van de modernste middelen, 70 leer lingen telt en ook een Internaat heeft, staat zo'n 10 km buiten Beiroet, meer het bergland in. Vier jaar geleden is reverend Andeweg ook een mythyl- school voor spastische kinderen be gonnen, vlak naast de dovenschool. Daar zijn nu 20 pupillen. Het ge bouw, waarvan men gebruik maakt is gehuurd en er is een actie gaande om het gebouw aan te kopen. - VELE LANDEN Dovenschool, mythylschool en club huis vergen een personeelsbestand van 38 mensen, van wie er 15 tot het onderwijzend personeel behoren. Ze komen overal vandaan: uit Engeland, Zwitserland, Amerika, Denemarken en uit het land zelf. Men neemt ge noegen met gemiddeld 175 gulden per maand, heeft kost en inwoning vrij (men leeft in één gemeenschap) terwijl de overtocht wordt betaald. Ook in Jordanië is er nu een do venschool met 55 leerlingen, allemaal behorend tot de palestijnse vluchte lingen. Father Andeweg die daar eens per maand naar toe vliegt is een van de weinige niet-arabieren die in dit gebied, het plaatsje Es-Salt vlak bij Amman, aan de tegenwoordige grens met Israël, ongehinderd kan rondlo pen. Sommigen vinden dat ik daar mee gevaarlijke dingen doe, maar dat zie ik er niet in, zegt hij. Hoe is het financieel mogelijk dit werk allemaal doorgang te laten vin den? Men ontvangt gelden via diverse kanalen. Om te beginnen uit Neder land, waar de Stichting hulp aan het gebrekkige kind in het Nabije Oos ten met zijn blad Allah Kariem (God VOORBURG Veel steun krijgt het werk van reverend Andeweg via de stichting Hulp aan het gebrekkige kind in het Nabije Oosten, die zaterdag in Utrecht weer jaarvergadering hoopt te houden. Dan draait de première van de nieuwe kleuren film over het werk en feaat de heer Andeweg in op de ongetwij feld vele vragen, die hem door belangstellenden worden gesteld. Wie meer van het werk wil weten kan zich met de stichting, secretariaat de heer W. Chr. Vreeswijk, Hofwijckstraat 62, Voorburg, in verbinding stellen. Het gironummer van de stichting is 715515, ten name van de pen ningmeester van Allah Kariem (God voorziet), het contactblad in Nederland. Zondag hoopt ds. Andeweg voor te gaan in de dienst in de hervormde Oude Kerk aan de Herenstraat in Voorburg. VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1970 Van onze kerkredactie MONTFOORT De situatie op het platteland van Brazilië is nog triester dan in de steden: praktisch geen Vooruitgang en veel te weinig werk. Het werk dat er nog jis levert erg weinig op is primitief. Grondbezitters investeren niet meer in de landbouw. Dit zegt pater Jan Rutges, die korte tijd in de hoofdstad Brasilia vanwege zijn medewer king aan een guerrilla-organi satie werd vastgehouden, maar toen plotseling werd vrijgelaten en op transport naar Nederland werd gezet. Rutges arbeidde jarenlang in het binnenland, tot zijn bisschop hem daar wegwerkte omdat hij er, samen mét anderen probeerde mee te helpen aan een verandering van' de alarme rende toestanden. Ze deden dat onder meer in een soort boerenbeweging, de Liga Agra- ria, waarin de bevolking coöperatief ging samenwerken. Tegenover grond bezitters en handelaars probeerden ze zo samen voor hun rechten op te ko men. Dit zinde mijn bisschop niet, zegt Rutges in een interview met Jan Glissenaar in „Gemeenschap der Ker ken", het orgaan van de Raad van Kérken in Nederland. Deze bisschop is tegen iedere landhervorming en heeft zelfs een beweging voor het be houd van privé-bezit opgericht. De regering zegt wel de ontwikke ling van het land en van de menseh te willen, maar dan op haar manier, aldus Rutges. Dat merkte de pater in Brasilia, waar hij anderhalf jaar heeft gewerkt. Wel alfabetisme maar alstublieft geen sociale en politieke bewustwording. reldorganisaties voor de opname van Peking in de Verenigde Naties. De Hervormde Wereldbond heeft zich overigens nooit over deze zaak uitgesproken. Gelijk bekend heeft Formosaanse kerk kort geleden om deze reden zich ook teruggetrokken uit de Wereldraad van Kerken. De officiële Oostduitse afgevaardig den konden ook geen uitreisvisum be machtigen. Daarentegen is ds. Hein- rich Langhoff uit Oost-BerUjn, die dt assemblee als belangstellende wilde bijwonen, wel in Nairobi gearriveerd. Onmacht De arbeiders zijn onmachtig om te gen het onrecht op te komen, omdat hun vakbonden aan banden zijn ge legd. Ze mogen niet staken of actie voeren. Leiders, die daar toch toe aanzetten, worden weggewerkt, gear resteerd en gefolterd. Volgens Rutges is er in BraZilië nauwelijks een andere mogelijkheid dan om ondergronds te gaan werken. Hij deed veel samen met de christen- -beweging, die de arbeiders bewust probeert te maken. In Brasilia kreeg hij ook contact met een beweging die er meer op uit is het huidige regiem omver te werpen, overvallen doet, alsmede inlichtingen verzamelt. Mensen van deze beweging kwa men nogal eens naar de hoofdstad en de pater gaf hen dan onderdak. Op grond daarvan werd hij gearresteerd. Waarom hij aan deze organisatie meewerkte? Omdat de kerk, die im mers evenzeer tot taak heeft de on rechtvaardigheid te bevechten, mins-| tens in voortdurende dialoog met de ze mensen moet staan. - Risico's Naar de mening van pater Rutges hoeft de kerk zich nog nf.et achter het gebruik van geweld te plaatsen, of daarmee in te stemmen overigens heeft de kerk al zo vaak wapens ge zegend om toch aan de kant van diegenen te gaan staan, die voor rechtvaardigheid strijden. Uiteraard brengt dat risico's mee. Maar die moeten dan maar worden genomen. Hoewel dat met anderen wel ge beurde werd de pater tijdens zijn ge vangenschap niet gefolterd: „Het re giem wil de kerk geheel aan haar kant zien te houden". Daarom werd Rutges als een bevoorrechte behan deld. Samen met twee anderen vorm den zij de drie enigen die in de ge vangenis niet werden gemarteld. In het binnenland van Brazilië werkte pater Jan Rutges enthousiast en met jeugdig élan mee aan het be wust maken van de boerenbevolking. Om een plaatje als dit kon zijn bis schop daar bepaald niet lachen, in tegendeel. WSÊÊÊKÊttÊt voorziet), dat over het werk voortdu rend inlicht, zeer actief is. - ADOPTIE Men kan voor dertig gulden per maand een kind adopteren, over wie men dan de levensgeschiedenis krijgt toegezonden, dat briefjes naar zijn „pleegouders" gaat schrijven en aller lei werkstukjes doet toekomen, kort om, met wie men voortdurend in con tact blijft. In ons land zijn zo 25 kin deren geadopteerd. Er worden speciale avonden en ver koopdagen gehouden. Een nieuwe kleurenfilm over het werk kwam daarvoor pas gereed. Reverend An deweg heeft voorts een z.g. mailing list: mensen met wie hij in contact komt en die geïnteresseerd raken in wat hij doet, geven bijdragen, in ruil waarvoor zij weer op de hoogte wor den gehouden van het werk. Ik dronk op weg van Zweden naar hier koffie in een Duits weg restaurant en kwam in gesprek met een Duits echtpaar, dat onmiddellijk wilde bijdragen. Zo'n naam voeg ik dan weer toe aan mijn lijst, waarop nu al zo ongeveer drieduizend gevers staan. Op die manier gaat dat, vertelt Andeweg. Verder kregen we bijvoorbeeld van (Van onze kerkredactie) NAIROBI Als een pijnlijke zaak beschouwt voorzitter prof. Wilhelm Niesel van de Hervorm de Wereldbond het, dat aan de bestuurstafel van de assemblee zelden een vertegenwoordiger I van de „derde wereld" te vinden I is. Niet meer dan de helft van de j afgevaardigden komt uit Azië, I Afrika of Latijns-Amerika. Dat was niet de bedoeling en dat komt ook niet overeen met het aan deel van de jonge kerken in de we reldbond, dat bij de zeventig procent ligt. Veel van deze kerken hebben de reiskosten niet kunnen betalen. Om deze reden schitteren zelfs enkele niet-blanke bestuursleden van de HWB door afwezigheid. Hier hadden volgens Niesel de kerken uit de rijke landen zeker moeten bijspringen. Verzoeken om financiële hulp hebben echter maar gering succes gehad. Wat zal de toekomst van dit soort wereldassemblees zijn? Dr. Marcel Pradervand. secretaris-generaal van de HWB. die eind oktober na 22 jaar aftreedt, vindt dat het zoals het tot nu toe is gegaan, niet langer kan. Het I jaarlijkse, budget van de HWB be draagt vier ton. De assemblee in Nai robi kost "het dubbele. Hij is er een voorstander van, om in de plahts van wereldassemblees kleinere conferen ties te houden. m Niesel is het daar niet mee eens. De wereldassemblees bieden vooral de jonge kerken de enige mogelijkheid, om uit hun isolement te komen. Re gionale conferenties, hoe nuttig op zichzelf ook, geven die kans niet. Samengaan Niesel toonde zich in een gesprek met de pers opnieuw een voorstander van een samengaan van alle reforma torische kerken. De lutherse en de hervormde wereldbond hebben grote theologische taken in de oecumene. Dat geldt vooral voor het gesprek met Rome, dat van meet af gemeenschap pelijk gevoerd had moeten worden. De lutheranen voeren al lang een ge sprek met Rome en pas dit jaar zijn de hervormden begonnen. Een samengaan van hervormden en lutheranen zou bovendien belangrijke uitwerking hebben op het sociale en politieke leven. Het gaat om een nieu we interpretatie van het evangelie in deze geseculariseerde wereld. De mo dernistische theologie die alle brug gen achter zich heeft afgebroken, kan daarbij niet helpen, maar ook niet een .herkauwen" van alles wat Luther en Calvijn al gezegd hebben, aldus NieseL Ook Pradervand heeft in zijn ver slag gezegd, dat de HWB alles zal doen om tot nauwere samenwerking met de Lutherse Wereldfederatie te komen. De theologische commissie van de HWB heeft al voorstellen voor intenser samenwerking gedaan. „Wij hebben geen tijd meer om nog langer gescheiden op te trekken", aldus Pra- 1 dervand. Trouwens, ook bisschop Ste- fano Mosji uit Tanzanië, die de as semblee namens de Lutherse Wereld federatie toesprak, hamerde op dit thema, Huldiging In een speciale vergadering huldig de de assemblee dr. Pradervand in verband met zijn komend afscheid. Vooral zijn bemoeienissen voor de fusie' met de internationale congrega- tionalistische raad. die zich nu heeft voltrokken, werden geroemd en ook zijn succesvolle pogingen, om de con tacten met de hervormde kerken in Oost-Europa na de Tweede Wereld oorlog te herstellen. De 64-jarige Zwitser wordt eind oktober opgevolgd door ds. Edmond Perret uit Genève. Elf kerken van de 129, die nu lid zijn, zijn in Nairobi niet vertegen woordigd. Daaronder is ook de Pres byteriaanse Kerk van Formosa. De afgevaardigden van deze kerk kregen van hun regering geen visum wegens de bemoeienis van de kerkelijke we- - MANAGER Dat alles maakt je wel tot een echte manager, met een bureau, een boek houder en een secretaresse, iets wat ik eigenlijk helemaal niet wil zijn, omdat ik veel liever onder de dove mensen wil blijven werken, zegt „Father" Andeweg met een gevoel van heimwee. Maar 's zaterdags ben ik de huisvader van ze en trek op allerlei manieren met ze op, evenals zondagmiddag na de kerk, wanneer ik met de jongelui ga spelen en ra votten. Dat laat hij zich niet af nemen. Ondanks alle geldwerving, blijft er bij het groeiende werk een gemiddeld tekort van 17.000 gulden per jaar. Dat Een arabisch meisje, voor hen schoolbord, waar allerlei woordeni op geschreven staan, leert deze onder leiding van een docente -uitl te spreken. zal men nu weer proberen in te lo-1 pen door middel van een kerstactie met kaarten waarop gedroogde bloe men uit het heilige land zijn beves-' tigd, die door de kinderen zijn ge-ti maakt. v - AVONTUUR De manier waarop dominee Ande- 1 weg recent naar Westeuropa kwam laat zien, dat zijn zin voor avontuur' nog volop levendig is. Hij maakte de reis van 4500 km per auto en gaat uiteraard ook weer per auto terug. Op die manier kon hij „voor hetzelfde geld" zijn boekhouder, zijn pleegzoon, die zich in Driebergen in de autotech niek gaat bekwamen en een familie y lid uit Nederland meenemen die di heenreis per vliegtuig had gemaakt Door alle activiteiten groeit de kerk fc van Christus temidden van een mo- hammedaanse gemeenschap, wat on zichzelf al een unieke zaak genoemt. mag worden. Staande in de nood naast de ander krijgt men die kans. Ton van der Hammen Invul-puzzel Horizontaal woorden invullen die betekenen I plaaggeest, 2. bode aan een universiteit. 3. wiel. 4. klimop, 5. nevens, 6. Spaans paard. 7. van daag, 8. blociwijze, 9. niet dezelfde. 10. verle- «en- Bij juifte oplossing vormen de beginletters de naam van een knaagdier. Opioasing vorige puuel Hor.: 4. magneet, 5. terrein, 6. misene. 7. ga melan. Vat: 1. materiaal, 1 ontroeren. 3. meri diaan. de Kinderpostzegelactie gelden om een étage op een onzer gebouwen te zetten en om een personenbusje voor het vervoer van de spastische kinde ren aan te kopen. De Wilde Ganzen gaven ons een eetzaal, Simavi hielp ons aan een gehoortestkamer. Nu doen we weer moeite om via de Uniecol lecte een gift ineens voor ons werk te krijgen, spmt Andeweg op, die direc teur, propagandist, geldwerver, ar beidsbemiddelaar, kortom: een pionier in de ware zin van het woord is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2