KENTERING MERKBAAR
Handel in meisje|
tegengesproken
Gereformeerde Bijbelstichting met
eigen uitgave Statenvertaling
Parousia in Wassenaar
even vakantiecentrum
DRUK BEZOCHTE TOOGDAG IN BARNEVELD
De Banier stoot
drukkerij af
Een ivoord voor vandaag
YOGA-KLOOSTER
VOOR EUROPA
BEROEPÏNGSWERK
Theologie in ban
van rationalisme
REACTIE VATICAAN
In het eerste hoofdstuk van de brief van Paulus aan de Romeinen
worden de christenen met verschillende namen genoemd. Wij zijn:
„geroepenen van Jezus Christus", geliefden Gods", geroepen heili
gen"
Het opmerkelijkste is wel de eerste naam: geroepenen van Jezus
Christus" Daarin zit eigenlijk onze gehele levensgeschiedenis. Onze
vroomheid begint niet in ons eigen hart. Een zorgvuldige, via psy
chologische wetten gecultiveerde vroomheid brengt ons niet dichter
bij God. Het kan zelfs God in de weg staan.
De grote verandering komt pas als van de overzijde van de kloof
tussen God en ons de stem van Christus tot ons komt. Dat Woord
heeft, als het eerste Woord in de bijbel, een scheppende werking.
Het kan een kil, dood hart binnendringen en er nieuw leven schep
pen. Dat nieuwe leven is de enige bodem waarop een echte, bijbelse
vroomheid kan groeien. Bijbelse vroomheid maakt ons tot echt
mens, begaan met het lot van de medemensen, omdat God begaan is
met hun lot. Het plaatst ons naast de gevallen menshet leert ons
hem lief te hebben, omdat God hem lief heeft.
We lezen vandaag: 2 Timoteus 3 vers 1 tot 9.
Het huis met het blauwe dak, l kantieoord in gebruik is bij de
Parousia, dat than seven als va- Torchbearers (Fakkeldragers).
JONGELUI KIJKEN OGEN UIT
(Van een medewerker)
WASSENAAR In „Parouiia", het
bekende huis met het blauwe dak
aan de Rijksstraatweg, is deze weken
een uniek jeugdprogramma aan de
gang. dat di» jaar voor het eerst in
Nederland wordt gehouden.
Toen de Engelse majoor W. Ian
Thomas na de Duitse capitulatie in
1945 het bankroet zag van de jeugd
van dat land. besloot hij iets voor hen
te doen. Hij stichtte Capemwray
Hall, een christelijk jcugdvakantie-
en conferentieoord.
Daarvoor koos hij een oud kasteel
tn Noord Engeland, in Camforth,
Lancastershire. Zijn eerste doel was
om jongelui een echte vakantie te
bieden. Een echte vakantie, volgens
majoor Thomas, is er een die aan
dacht schenkt aan di hele mens, ook
geestelijk. Daarom staan niet alléén
-port, spel en trips in de omgeving op
het programma. Iedere dag wordt be
gonnen en oesioten ir.ct een korte
bijeenkomst. Die is verplicht. Daarin
worden de jongelui cp eigentijdse
manier geconfronteerd met de aloude
boodscnap, die fonkelnieuw blijft.
Het idee sloeg aan. De jeugd kwam
in groten getale. Niet alleen uit
Duitsland. Zo'n drieduizend jongelui
uit de hele wereld bevolken nu jaar
lijks Capemwray Hall.
genwoordigd zijn. Uiteraard kunnen
alleen diegenen deze volgen die de
Engelse taal voldoende machtig zijn.
De vakken zijn zowel theoretisch
(Oud en Nieuw Testament, homile
tiek) als praktisch (Zondagsschool- en
kinderwerk, evangelisatie en zen
ding).
De toeloop is groot. Hoewel men er
honderdenvijftig tegelijk kan plaat
sen, tijn er op dit moment zevenhon
derd aanvtagen. Wel een bewijs hoe
veel jongeren zich bewust zijn van
een geestelijke lacure en daaraan
wat willen doen
Er zijn dj laatste jaren ook korte
cursussen in Duitsland en Noorwegen,
zodat meer jongelui en meer taal
groepen geho.pen kunnen worden.
- Op ile lijst van vijfendertig landen
waarheen o idsludente i terugkeerden
prijken naast NederUnd en andere
Europese landen, namen van landen
zoals: Tsjecho-Slowakijt Grieken
land, Jordanië en Korea.
Folders met meer ii.iormatie wor
den graag verstrekt. Aai es: J. M. Du-
rieux, Anth. van Dijcklaan 133, Voor
schoten.
Vasteland
Toen bleetc dat deze vakanties in
een behoefte voorzager., ging men
uitbre-den naar het vasteland. Noor
wegen, Duitaiand, Spanje en
Oostenrijk hebben nu hun eigen cen
trum. Nederland heeft nog geen eigen
gebouw en huurt daarom een be
staand conferentieoord De Nederlan
ders gaan uiteraard liever naar het
buitenland. Maar ons land blijkt in
trek bij Europese jont,t 'ut uit andere
landen. Zo komt het dat Noren.
Duitsers en Engelsen deze weken
vanuit Wassenaar uitzwermen over
ons land.
Overdag kuken ze hun ogen uit.
Aan molens in Kinderdijk, bijvoor
beeld. Ze hebïcn nor rooit zoveel
waaiende wieken tegihjk gezien, 's
Avonds, na u® maaltijt en een hartig
spelle je vo''eybal. drommen ze sa
men 'n de kapel
Om te horen dat er ook geestelijk
nog veel onoorgonnen gebied is. En
dat Jezus Christus relevant is in hun
leven. In 1970. En in hrn situatie.
De heer J. M. Durleiix te Voorscho
ten, die The Torchbearers in ons land
vertegenwoordigt, zegt cat men liever
onder ®en Nederlanc'se naam zou
werken. Dit g'-.eft echter verwarring
omdat de ver'aling. De Fakkeldra
gers, de naam is die een (Christelijk
Gereformeerde) groep draagt.
Bijbelschool
Hij vertelt verder dai de jeugd
meer geboden wordt dan vakantie al
leen. Majoor Thomas begon vijfen
twintig jaar geleden ook met een bij
belschool. De cursus is alleen bestemd
voor leken, iVe daardmr meer toege
rust worden om In het leven van elke
dag als christen te leven en te dienen.
Velen kunntn wel enkele maanden
vrijaf «rijgen om zich geestelijk te
bekwamen.
Men kan kiezen uit een cursus van
twee of zes maanden in Engeland.
Het is niet ongewoon dat er in een
eursus twintig nationaliteiten verte-
De heer J. M. Durieux, die alles van
de Torchbearers afweet.
ZURICH Europa krijgt een Yoga-
klooster. De „Christelijke Yoga-orde"
van Goeroe Soebramoenija heeft be
kend gemaakt, dat het klooster in
Zwitserland zal komen.
Volgens een woordvoerder van de
orde is de toeloop zo groot, dat er in
korte tijd kloosters tot stand gekomen
zijn in San Francisco. Navada. op Ha
waii alsmede op Ceylon.
NED. HERV. KERK
Beroepen door de stichting samen
werkende kerken Amsterdam, S. S.
W. A ertsen te Amsterdam-Sloten.
Bedankt voor Neder-Langbroek, C.
J. van den Broek te Weesp.
BORSELE De driejarige Petrus
de Putter uit Borsele is zaterdagmid
dag onder een melkauto gekomen en
kort daarna overleden. Het kind, dat
tegen de wagen stond aangeleund,
kwam onder de achterwielen terecht,
toen het veortuig zich in beweging
zette.
II V'j'rs ii>n met
Amerika
In het tweede en laatste artikel, dat
onze oud-kerkredacteur Jan J. van
Capelleveen schreef naar aanleiding
van zijn weerzien van de Verenigde
Staten, die hij na veertien jaar op
nieuw bezocht, gaat hij in op de ver
anderingen in theologisch opzicht
zoals die op hem afkwamen na ze
gedurende lange tijd uit de verte te
hebben gevolgd. Het betreft hier ui
teraard persoonlijke indrukken. Meer
moet men er niet uit willen halen.
Amerikaanse dominees en priesters staan in de bedehuizen voor steeds meer lege kerkbanken. Alleen een figuur
Billy Graham lijkt er nog in te slagen velen naar de Boodschap te doen luisteren.
GRAND RAPIDS, MICHI
GAN De wereld leert niet
alleen een andere doorsnee
Amerikaan kennen, maar ook
een andere doorsnee Ameri
kaanse christen. Direct na de
oorlog ontmoetten we de man
nen van Youth for Christ. Ze
hulden een orthodoxe, per
soonlijke evangelieverkondi
ging in een muzikaal uiterst
modern jasje. Ze brengen het
„evangelie van de jazz", ver
weet een groot dagblad hen.
In de jaren zestig kwamen de
intellectuelen. Billy Graham
bracht bijvoorbeeld prof. dr. Carl
F. H. Henry mee, die zo
meende hij op voet van gelijk
heid kon discuteren met de Eu
ropese theologeb. En tientallen
studenten zo niethonderden
kwamen studeren aan Euro
pese universiteiten. Amerikaan
se theologen, als William Hamil
ton, Thomas J. J. Altizer schok
ten de Europese theologie.
Voor het eerst bleek er voor Ame
rikaanse theologische produkties
plaats op de Europese boekenmarkt.
Het is de vraag of dat ook in de jaren
zeventig het geval zal zijn. Er is heel
wat veranderd in de Amerikaanse
kerkelijke en theologische wereld.
Hoewel er wel gesproken kan wor
den van een dporsnee Amerikaan,
kan er eigenlijk niet gesproken wor
den van een doorsnee Amerikaanse
christen. In wezen zijn er twee, een
fudamentalist en een vrijzinnige. De
ene wil tot in het uiterste trouw blij
ven aan de bijbel, de andere even
trouw aan de wereld. De een legt na
druk op het evangelie van genade, de
ander op het evangelie van sociale
verandering. Zo was het in de jaren
twintig en dertig. Zo is het nog altijd.
Maar het opmerkelijke is dat ze bei
den ongeveer dezelfde veranderingen
hebben doorgemaakt.
A pen proces
In het beroemde „apenproces" kort
na de Eerste wereldoorlog stond de
vrijzinnige christen lijnrecht tegeno
ver de fundamentalist. Een onderwij
zer was aangeklaagd, omdat hij kin
deren op een lagere school de evolu
tieleer had bijgebracht. De funda
mentalistische christenen waren zijn
felle aanklagers; de vrijzinnigen
wierpen zich op als zijn verdedigers.
De eerste wonnen het proces. De
laatsten wonnen de publiciteitsmedia
voor zich. Vanaf dat moment bezaten
zij een invloed die ver uitging boven
hun aantal.
In zijn vlijmscherpe beschouwingen
schilderde de beroemde journalist H.
L. Mencken de orthodoxe christenen
als nachtuilen uit de middeleeuwen.
Zij namen daar genoegen mee. Zij
keerden zich af van studie en weten-
sohap en hechtten alleen waarde aan
de verkondiging van het evangelie,
aan persoonlijke bekering. Hun evan
gelie richtte zich meer op het hart
dan op het hoofd.
't Merkwaardige was dat de vrij
zinnigen zich al evenzeer afkeerden
van theologische studie en weten
schap. Zij bekommerden zich om de
wereld, de structuren, de samenle
vingsverbanden. Hun evangelie richt
te zich meer op de handen dan op het
hoofd.
In de eerste periode na de jongste
wereldoorlog traden de orthodoxen,
of zoals zij zichzelf graag noemen:
evangelische christenen, meer op de
voorgrond, amerika kwam uit de
oorlog tevoorschijn als een wereld
macht. Het voelde zich verantwoorde
lijk voor die wereld.
Deze christenen geloofden, dat die
verantwoordelijkheid het beste uit
gedragen kon worden door het evan
gelie overal te prediken en overal
mensen op te roepen tot bekering. De
apostolaire periode .in de Ameri
kaanse geschiedenis schoof deze apo
stolaire christenen naar de voorgrond.
De vrijzinnigen stonden er wat verwe
zen bij.
Verzet
Dit kerkelijk beeld veranderde
plotseling, toen Amerika in de we
reld op verzet begon te stuiten en
overal opschriften versohenen met
„Ami go home", ga naar huis, Ameri
kaan. Inmiddels was de oecumenische
beweging op gang gekomen en kerke
lijke instituten beleefden een kort
stondigreveil.
Omdat de vrijzinnigen zich van de
sleutelposities hadden meester ge
maakt in de oudere, gevestigde ker
ken en omdat de orthodoxie in de
oecumenische beweging een soort
geestelijke melaatsheid zag, weerspie
gelde de Nationale Raad van Kerken
in zijn spreken vrijwel uitsluitend
deze vrijzinnige theologie.
Als ooit iemand gaat promoveren
op het politieke spreken van de Ame
rikaanse kerken in de jaren zestig,
zal het een dik proefschrift worden.
Hij zal honderden pagina's nodig
hebben om al de uitspraken op te
nemen. En zeker twee boeken om alle
reacties op dit politieke spreken van
de kerken op te nemen, want het
stuitte op een volksfront van verzet.
De gevolgen zijn niet uitgebleven.
De zendingsbesturen van de oudere
Amerikaanse kerken klagen steen en
been over gebrek aan geld en moeten
telkens hun budgetten inkrimpen.
Kerkèlijke bladen moeten hun ver
schijning stop zetten. Theologische
scholen moeten de deuren sluiten. Op
het ogenblik is de Nationale Raad
van Kerken zo goed als failliet, en al
te uitgesproken predikanten preken
tot steeds meer lege kerkbanken.
Politiek
't Weekblad „US News and World-
report" constateerde enkele weken
geleden: „In de jaren zestig uitten de
blanke vrijzinnige predikanten zich
steeds nadrukkelijker over sociale en
politieke kwesties. Zij namen deel
aan demonstraties tegen de oorlog,
keurden politie-optreden tegen zwar
ten en studenten af en streden voor
een betere sociale wetgeving.
Vandaag worden deze „activisten"
geconfronteerd met onverschilligheid
en zelfs vijandelijkheden van de kant
van hun gemeenteleden en van de
kant van hun hiërarchische organen."
Heel veel predikanten hebben al
lang de hoop opgegeven om via ker
kelijke organen enige invloed te heb
ben op hun samenleving. Zij begin
nen zich in steeds groteren getale te
rug te trekken uit hun kerkelijke po
sities en zoeken nu politieke functies.
Dit jaar is het aantal predikanten op
verkiezingslijsten groter dan ooit in
de Amerikaanse geschiedenis.
Het lijkt er op dat journalisten die
het kerkelijk gebeuren verslaan in de
komende jaren minder aandacht be
hoeven te schenken aan het politieke
spreken van de kerk en meer aan
dacht moeten geven aan politieke ac
ties van bepaalde kerkelijke figuren.
Terwijl de vrijzinnige christenen
zich meester maakten van de schijn
werpers van de publiciteit voltrok
zich een Kuyperiaanse omwenteling
in het fundamentalistische kamp.
In de jaren vijftig kwamen enkele
jonge Amerikaanse theologen tot het
inzicht dat zij niet langer konden
volstaan met een individualistisch ge
tinte prediking van het evangelie.
maar dat zij als evangelische christe
nen een antwoord moesten geven op
tal van actuele problemen die weten
schap en wereld op hun weg brach
ten.
Zij werden al spoedig de „nieuw-
evangelischen" genoemd. Door oecu-
mensche leiders wordt tegenwoordig
meestal gesproken van „conservatieve
evangelischen", een term die in het
jongste nummer van Christianity To
day fel werd afgewezen.
Dit blad, dat al veertien jaar be
staat, werd de spreekbuis en de kern
van deze nieuwe beweging. Bij een
uitgesproken trouw aan de bijbel en
de historische uitspraken van het ge
loof wordt eerlijk gezocht naar ant
woorden op de vragen van onze tijd.
„Evangelischen werden anti-intel
lectualistisch onder het mom van al
leen aandacht te willen schenken aan
de evangelieverkondiging", schreef
Everett L. Cottel, president van Ma-
lone College onlangs over hun hou
ding in de jaren dertig.
In de jaren zestig werd een oprech
te poging ondernomen om te breken
met deze eenzijdige instelling. De
angst voor wetenschappelijke studie
werd opzij gezet. Er groeide in deze
kringen een diepe bewondering voor
doctorstitels, en in het bijzonder voor
Europese doctorstitels.
Een maand reizen door de Verenig
de Staten is waarschijnlijk niet ge
noeg om werkelijk eep beeld te krij
gen van de geestelijke sfeer in deze
kringen. Maar de kerkdiensten die ik
bijwoonde en de gesprekken die ik
voerde wijzen wel in een bepaalde
richting. Iedere preek die ik hoorde
kon zo weggenomen zijn uit een dog
matisch werk.
e
Twintig jaar geleden vonden di ie
christenen hun kanselkracht in b lg
belstudie. Nu schijnen ze hun krai a,
te zoeken in dogmatiek en dan i
heel sterk in een apologetische d<
matiek. Veel verder dan het poner nc
van theologische stellingen reikte
prediking niet.
Telkens weer moest ik denken
de prediking die in Nederland in
jaren dertig de hoofdtoon voerde
de Gereformeerde Kerken, een pre
king die scherp bekritiseerd wi
door bijvoorbeeld ds. J. Overduin.
De ontwikkeling wordt het best 11
schreven in woorden van C. S. Lev:
die George McDonald citeert: „Er z
vroeger ook al mensen geweest
zich zozeer inspanden het besta V
van God te bewijzen, dat ze in 1 ai
geheel niet meer om God Zelf gaveijei
Van veel orthodoxe kansels in An$o
rika worden de mensen op het ogëei
blik niet in wijsheid ondenvezi
maar worden er bij hen theologis v
feiten ingestampt.
Deze donkere wolk is echter i
helemaal zonder zilveren rand. B T
nen deze beweging ontstaat een n: 1
we beweging, van hen die werke
willen luisteren naar de bijbel
naar de vragen van deze wereld,
distanciëren zich van hun anti-int V
lectualistisch verleden: het evangèn
is meer dan een gevoelszaak. Maa ei
distanciëren zich ook van het huiojioc
neo-rationalisme. Vrt
Het probleem is dat deze groeit cl
groep nog te heterogeen is om s<
rondom een bepaald blad of een
paalde school te concentreren.
groep bestaat nog uit naamlozen i
waarschuwende stemmen
steeds luider klinken.
ROME Het Vaticaan laat
een onderzoek instellen naar de
werving van Indiase meisjesj
die dan non worden in Europese
(Van onze kerkredactie)
BARNEVELD De gerefor
meerde Bijbelstichting verwacht,
als alles naar wens verloopt,
eind 1971 met een eigen uitgave
van de Statenvertaling op de
markt te komen.
Deze uitgave zal, behoudens
spelling en enkele in onbruik ge
raakte woorden, zo getrouw mo
gelijk naar de editie-Van Raven-
steyn van 1657 zijn. Deze bijbel
(voorlopig alleen in het formaat
huisbijbel) zal gedrukt worden
in Engeland door de medewer
king van de Trinitarian Bible
Society.
Zaterdag hield de Gereformeerde
Bijbelstichting een druk bezochte
toogdag in Bameveld. Voorzitter ds.
J. van Haaren, predikant van de ge
reformeerde gemeente te Amersfoort,
stond er in zijn openingswoord bij
stil, dat de GBS thans vijf jaar be
staat.
Het eerste doel was, de Statenver
taling te handhaven. Men vreesde het
opdringen van de Nieuwe Vertaling
en tegelijk was er verwarring als ge
volg van verschillende „herziene uit
gaven" van de Statenvertaling, die de
laatste jaren in de handel waren ge
komen en die op bepaalde principië
le punten afweken van de oorspron
kelijke (bij voorbeeld „dodenrijk" in
plaats van „hel"). Om aan deze ver
warring een eind te maken, stelde de
stichting zich de uitgave van een
nieuwe standaardeditie ten doel.
Mede ten einde ook op de zendings-
velden de Bijbel in zo letterlijk mo
gelijke vertalingen te kunnen ver
spreiden, kwam er een samenwerking
tot stand met het Britse Trinitarian
Bible Society, dat al 140 jaar bestaat
en op dezelfde grondslag staat.
Daarom werd eind vorig jaar ook
de naam van de stichting (aanvanke
lijk „Stichting tot handhaving van de
Statenvertaling") veranderd.
ONMOGELIJK
Wij zijn blij, dat wij dank zij de
TBS nu los zijn van het Neder
landsen Bijbelgenootschap, want sa
menwerking daarmee Ls ons ten enen
male onmogelijk geworden, aldus ds.
Van Haaren.
Het NBG laat de Bijbel vertalen
door mensen die beslist ontkennen,
dat de Bijbel van woord tot woord
door de Heilige Geest geïnspireerd is.
In plaats van naar letterlijkheid
streeft het NBG primair naar een
prettig leesbare vertaling.
Ds. Van Haaren had ook ernstige
bezwaren tegen de brochures, die het
NBG verspreidt om het bijbellezen
gemakkelijker te maken. „Die gaan je
leren, hoe je de Bijbel verkeerd moet
lezen. Het NBG propageert in deze
boekjes het geloof in de historische
onbetrouwbaarheid van de Schrift",
aldus ds. Van Haaren.
Hij betreurde het dit te moeten
zeggen, want ds. Van Haaren stelde
ook met nadruk vast, dat het NBG in
het verleden heel veel goeds gedaan
heeft. „Maar de koers van de laatste
jaren is niet naar Gods Woord".
ENGELAND
De secretaris van de Trinitarian
Bible Society, rev. T. H. Brown uit
Londen, die de ruim tweeduizend
aanwezigen in verdienstelijk Neder
lands toesprak, schetste de geschie
denis en de positie van zijn bijbelge
nootschap, dat zich in 1831 losmaakte
van het grote Brits en Buitenlands
Bijbelgenootschap, omdat daar toen
mensen in het bestuur zaten, die de
godheid van Christus loochenden.
Thans nog veel meer dan toen wor
den de eeuwige waarheden aangeval
len door mensen, die in kerken, uni
versiteiten en bijbelgenootschappen
vooraan staan. De nieuwe vertalingen
hebben allen dit gemeen, dat ze veel
zwakker spreken over de goddelijke
heerlijkheid van Christus. Men maakt
daarbij gebruik van een kleine groep
handschriften, maar de grote meer
derheid van de handschriften, ook
van de in de laatste drie eeuwen
gevonden zijn, bewijst de betrouw
baarheid van de oude Engelse verta
ling en de Statenvertaling.
De Trinitarian Bible Society geeft
de Bijbel uit in vele talen in meer
dan honderd landen van de wereld.
Vooral in Latijns-Amerika neemt de
belangstelling de laatste jaren snel
toe. Deze maand zijn er weer 15.000
bijbels naar toe gegaan vanuit Lon
den. als onderdeel van een bestelling
van 125.000 exemplaren.
Verontrust over deze ontwikkeling
in Latijns-Amerika hebben het Brits
en Buitenlands Bijbelgenootschap en
het Amerikaans Bijbelgenootschap
enkele maanden geleden contact op
genomen met rev. Brown, maar hij
maakte hen duidelijk, dat samenwer
king ten enenmale onmogelijk was.
Ds. A. J. Wijnmalen, hervormd te
Maartensdijk, sprak over Elia en de
weduwe van Zarfath. Dat op vele
plaatsen in Nederland thans de zui
vere bediening van Gods Woord ont
breekt, komt mede door die theologie,
die de Bijbel devalueerde tot een ge
woon boek, gebrekkig en tijdgebon
den, met alleen een zedelijk en geen
goddelijk gezag. Ds. Wijnmaalen
vreesde, dat God ook van Nederland,
evenals eertijds van 'Israel, de profe
tische bediening zal wegnemèn.
MISVERSTAND
Ds. F. Mallan, predikant van de ge
reformeerde gemeente in Nederland
in Gouda, waarschuwde voor het
misverstand, als zou de GBS menen,
dat de Statenvertaling goddelijk
geïnspireerd zou zijn. Het is niet on
geoorloofd, om de Bijbel opnieuw te
vertalen. De Statenvertalers waren
zich ervan bewust, dat hun werk
voor verbetering vatbaar was. Maar
toch hebben we, aldus ds. Mallan,
aan een nieuwe vertaling geen be
hoefte, want we geloven van harte,
dat de Statenvertalers wel in bijzon
dere mate door de Heilige Geest ver
licht en geleid zijn in hun werk.
Ds. H. van Leeuwen, christelijk ge
reformeerd te Urk. liet zien, hoe de
duivel Eva verleidde („Is het ook, dat
God gezegd heeft?"). Zodra de be
trouwbaarheid van Gods Woord in
twijfel getrokken wordt, krijgt de
duivel vrij spel.
Ds. E. du Marchie van Voorthuy-
sen, 'oud-gereformeerd te Urk. sprak
een slotwoord, waarin hij er op wees.
dat de Nieuwe Vertaling van de Bij
bel niet, zoals de Statenvertaling,
eindigt met het woordje „Amen". Ds.
Du Marchie van Voorthuysen noemde
dit een onmerkelijk bewijs van Gods
voorzien<'°heid Amen betekent „Het
zal waar en zeker zijn". De Nieuwe
Vertaling is dus niet „waar en zeker",
concludeerde hij.
De collecten brachten ruim 11.000
gulden op.
kloosters, zoals wij verledi t\
week uitvoerig meldden.
Hoewel officieel ontkend wordt,
er van een soort „handel" sprake
zijn, kan toch wel worden aangei jj
men dat het Vaticaan deze hele ga
van zaken als zeer onduidelijk b
schouwt. Met andere woorden: er
wel degelijk iets aan de hand.
Zoals wij meldden, zouden in Ind
arme meisjes worden „aangetrokkei 'J
die dan voor enkele duizenden gi E
dens 1 per persoon naar Europi11
kloosters Italië, Frankrijk, Weir
Duitsland zouden gaan. omdat
die landen te weinig roepingen vo
kloosters meer gevonden worden.
Een woordvoerder van het Vatica
zei, dat veel Europese orden kloosti
in India hebben en dat het in
verband logisch zou zijn om aldi
ook novicen te werven. Echter li;
het of de orden in Europa waar h
hier om gaat géén kloosters in In<
hebben.
De woordvoerder uit Rome voeg
eraan toe, dat in de publikaties
zaken overdreven, dramatisch en
vele gevallen absoluut onjuist zi
voorgesteld. Het onderzoek, dat tha
gaande is, zou straks de zaak in l
juiste proporsies naar voren breng
i
VIANEN Naar wjj vemen
heeft de NV De Banier haar nieui
drukkerij te Vianen verkocht. De B
nier zal alleen als uitgeverij blijv
bestaan. Daartoe is het bedrijf wi
•naar Utrecht verhuisd.
In 1968 nam De Banier, die
dan toe in Utrecht-Blauwkapel
gevestigd, een nieuw complex in Vi
nen in gebruik. Financiële tegensl
gen zouden de oorzaak zijn waal
de drukkerij nu is afgestoten.
De drukkerij is verkocht aan Col
bigraph. een combinatie waarin om
meer Ten Hagen in Den Haag, die
bouw uitgeeft, Langenhuysen in D
Haag, Wattez voorheen Van Leeuw
in Scheveningen en De Gruyter
Sassenheim samenwerken.
„De Banier", het weekblad van
SGP, en „De Gezinsgids", uitgav
van De Banier, zullen gewoon blijv
vérschijnen.
„De Saambinder", hel weekblad
de Gereformeerde Gemeenten,
„Bewaar het pand" zullen gedn
blijven door de drukkerij in Viane