Oosterse voor meisjes verhandeld Europese kloosters Gratis reizen Prof. Klaas spervuur van Runia onder ICCC Het lieve leven begint weer... Afscheiding van 1834 als streekhistorie 2 septemberdagen voor65+ers Een woord voor vandaag Paters-handelaren zouden contacten hebben op het hoogste niveau Uw probleem is het onze voordelig uit met NS Docent Artibus op de vuist met adjunct-directeur Watersnood in Pakistan Wereldconferentie „volle evangelie" ,Pro-»ecumenist-h theoloog* BEROEPINGSWERK "En giju'eest gelijk aan mensen, die op hun heer wachten, wanneer hij van de bruiloft wederkeert, om hem, als hij komt en klopt, ter stond te kunnen opendoen" (Lucas 1235 en 36). Het is een opmerking van de Here tot Zijn discipelen, maar over hun hoofden heen tot de duizenden, die elkaar verdringen om Hem te horen spreken. In de bijbel staat boven deze' woorden: Waak zaamheid. De Here wekt Zijn toehoorders, en ons, op tot waak zaamheid. Weest gelijk aan mensen, die op hun heer wachten. Maar hoe? Er gaat aan vooraf: Laten uw lendenen omgord zijn en uw lampen brandende. Zij, die hun Heer verwachten, dienen actief te zijn, dienen hun leven helemaal op Zijn komst te hebben ingericht. In heel hun handel en wandel moet het te zien zijn, dat zij in de verwachting leven. De lendenen omgord en de lampen brandende. Hij komt, en als Hij komt en klopt moet Hem terstond kunnen worden opengedaan. We lezen vandaag 1 Timotheus 6 vers 1 tot 10. DONDERDAG 20 AUGUSTUS 1970 AMSTERDAM Het blijkt, dat al zeven jaar lang Indiase en andere oosterse meisjes wor den gestrikt om in Europese kloosters, die steeds meer ont volken, te worden geplaatst. De manier waarop dit gebeurt doet denken aan heilige-koe-handel of aan moderne slavinnenhandel, schrijft L. van Gelder in het rooms-katholieke blad De Ba zuin. Van Gelder weet te vertellen, dat het naar schatting tweeduizend Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te zijn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Vraag: Is het mogelijk bruin kunstleer op een stoel zwart te ver ven, bijvoorbeeld met schoenenverf? Antwoord: In het algemeen wordt het sterk afgeraden. Schoenverf zal na een poosje afslijten. Vraag: Mijn dochter werd in juli 14 jaar. Ze is op de detailschool. Ze moet eraf, want ze kan het onder wijs niet volgen. Ze heeft twee jaar in de brugklas gezeten. Moet ze nu nog een jaar naar een andere school of kan ze thuis blijven, daar ik zelf haar zeer goed kan gebruiken in mijn bedrijf. Antwoord: Zij mag van de school af aan het einde van het leerjaar. nS afloop waarvan zij ten minste acht jaar leerling is geweest van een of meer scholen of bij het bereiken van de leeftijd van 15 jaar. Als uw dochter niet meer leer plichtig is en 14 jaar, kan zij offi cieel alleen in een particuliere huishouding werken. Aangezien u haar in uw bedrijf kunt gebruiken, is het wellicht mogelijk dispensatie te vragen bij de arbeidsinspectie. Na oproep wordt uw dochter dan ge keurd en wordt zij verplicht een dag per week een cursus te volgen op een vormingsschool. Zodra de dis pensatie is verkregen, kan zij gaan werken. Vraag: Hoe kan ik een japon rei nigen. waarop gloeiend kaarsvet is gemorst? Antwoord: Met spiritus of met wasbenzine. Denk aan het brandge vaar en werk dus buiten. Vraag: Vroeger was een van de consequenties van dienstweigering, dat men niet meer in aanmerking kwam voor overheidsfuncties. Is dit nog zo? Antwoord: Van de zijde van het bureau gewetensbezwaren van het ministerie van defensie werden noch vroeger en worden noch nu princi piële dienstweigeraars of beter ge wetensbezwaarden uitgesloten van overheidsfuncties. Er zijn gevallen, dat iétnand als gewetensbezwaarde bij een bepaalde dienst werd ge plaatst en daar tot een hoge positie oiJklom. Over Gorinchem en omgeving (Van onze correspondent) GORINCHEM De in Gorin chem geboren wiskundige dr. C. Smits heeft grote belangstelling voor de kerkhistorie, theologie en wijsbegeerte, zo blijkt uit een aantal van zijn publikaties. Hij is nu bezig met een boek over de geschiedenis van de Afscheiding in Gorinchem en omgeving. Volgens drukkerij W. van der Waal te Vuren öp'ooft dit omvangrijke werk (circa 500 pagina's) vlot van de hand te gaan. juist ornaat de schrij ver zoveel interessant materiaal heeft gevonden. Hoewel de titel zal luiden „De af scheiding van 1834 te Gorinchem en in Beneden Gelderland" wordt aan deze afbakening niet strikt de hand gehouden. Zo besteedt dr. Smits ook aandacht aan markante figuren, die in deze streek een rol hebben ge speeld. als Dirk Verhey en ds. Bas- tiaan Sterkenburg, beiden uit Gies- sendam. Dr. Smits, wiens boek in het najaar zal verschijnen, heeft jaren besteed aan het opsporen van allerlei bronnen en archiefstukken. Er kwam zoveel aan het 'icht dat hij besloot zich niet tot Gorinchem te beperken, maar ook de Bonimelerwaard en de Merwede- streekin dit geschrift te betrekken. De ee.iheid in dit gebied werd aan vankelijk bewerkstelligd door de ar beid van ds H. P. Scholte, die enige tijd in Gorinchem woonde en tal van afgescheiden gemeenten in de Alblas- ser- en Bommelerwaard in het leven riep. Kloosterzusters mogen iets meer VATICAANSTAD Paus Paulus VI heeft nieuwe soepele normen voor priesters, broeders en nonnen uitge vaardigd, waaronder een die nonnen toestaat zonder toestemming hun kloosters vrij in en uitte gaan. De leeftijdsgrens voor generaal- -oversten wordt verlaagd van 40 tot 35 jaar en die van novicenmeesters van 35 tot 30 jaar. Religieuzen, met uitzondering van slotzusters, mogen voortaan vrij ko men en gaan zonder daarover hun meerderen te raadplegen en zonder op te geven waar zij gaan. De kloosters wordt echter aangera den een oogje in het zeil te houden. Er zal niet meer een brief van goed gedrag van een bisschop nodig zijn om priesterstudent te worden. In september kunt u met NS op uw 65 -f kaart twee dagen gratis en onbeperkt reizen. Welke dagen? Kiest u er maar twee uit: elke dinsdag, woensdag, donderdag of zaterdag in september is er goed voor. Hoe? Door simpelweg uw 65+kaart aan het loket te laten afstempelen. Hebt u nog geen 65+ kaart? Koop er dan een aan het loket. Verkrijgbaar voor iedere 65-plusser. Uw vrouw mag jonger zijn. Legitimatie en pasfoto meebrengen. De 65+reductie kaart geeft recht op reizen tegen de halve enkele- reisprijs. Een driemaand8kaart kost f 20.-, voor echt paren f 30.-. Jaarkaart f 50.-, voor echtparen f75.-. Vraagt u gelijk een septemberkalendertje. Toch is ds. Scholte niet de „held" van dit vernaai geworden. De schrij ver Iaat zien welke crisis de gemeen ten kregen te doorworstelen als ge volg van de veemde leer en de inde- pendentistische wijze van kerkrege- ring, die Scholte na 1837 trachtte in te voeren. Pas na diens vertrek near Amerika in 1847 kwamen de afgescheiden ker ken tot rust en kon de opbouw begin nen. Het besenrijven van de situatie in tal van dorpen leek een onmoge lijke taak, omdat veel kerkelijke ar chiefstukken verloren zijn gegaan. Dr. Smits ontdekte echter nog tal van interessante bronnen, ook in 't bui tenland, die een nieuw licht werpen op het werk van Scholte. Ook net ronventikei- of gezel schapsleven ontsnapte niet aan zijn aandacht. In het boek worden enige kaartjes en veertig foto's opgenomen. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: 1. boerderij, 4. spoorstaaf. 7. wiel. 8. biib. figuur, 10. waterstand. 12. verharde 1. 14. bi sgbij. 16. glijvoertuig, 18. plaats in eknoot, 21. water in Limburg. 23. N.H. 20. i niet dicht opeen staande, 25. einde. 27. uit of be treffende Ierland. 29. papegaai, 30. kneep. 32. voorzetsel. 34. eter. 36. lusthof. 38. getrofTen. 40. plaatsje onder Epe, 42. aft van Dona, 43. end. 45. gevangenis (barg.). 47. bloembed, 48 Ier- Verticaal: 1. muzieknoot, 2. bloedhuis, 3V vorm, 4. muzieknoot, 5. zangstuk, 6. jong schaap, 7. voorlichting, 9. plaats. 11. streek op de grens van N.Br. en Limburg, 13. zwemvogel. 15. titel van lurkte landvoogden, 17. water in Limburg. 19. ielwoord. 22. eenmaal. 24. plaats in Italië, 26. brilslang. 28. plaats in Limburg, 29. karakter, 31. plaats in Engeland. 33. reus, 35. putemmertje, 37. landschap op de O. kust van Sumatra. 39. vierhandig dier, 41 plaats in Gelderland. 44. pen, voornaanw, 46. voorzetsel. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. os, 2. peper, 7. ba, 9. monster, 12. mes, 13. alm. 15. arm, 17. om, 18. armee, 20. e.o., 21. kopal 22 roest, 23. er, 24. leges. 26. Ee, 27. ris. 28. sol, 29. ent. 33. malloot 37. al 38. kaars, 39. Vert. 1. Ob, 2. pon, 3. en. 4. psalm, 5. et 6. rem, 8. as, 10. memorie. 11. present 12. moker, 13. Arles, 14. merel, 16. motet 18. taf 19. Eos. goela, 30. lak. 31. los, 31 ka. 34. la, 35. oz„ 36. meisjes betreft van vijftien tot vijf entwintig jaar tegen wie Indiase priesters zeggen, dat ze roeping heb ben om religieuze te worden, maar dat ze voor de „uitbouw" daarvan naar Europa moeten. Deze meisjes worder. vooral opge nomen in D't'tse, Italiaonse, Engelse, Franse en Zwitserse kloosters, die anders zouden moeten sluiten wegens gebrek aan belangstelling. Enthousiast Eenmaal aangekomen zijn de meisjes enthousiast, zoals blijkt uit verhalen aan hun familie. Ze zien voor het eerst televisie De meisjes in Italië bezoeken de Sint Pieter en gaan op audiëntie bij de paus, enz. Maar aan komen de problemen. Het blijkt, dat ze het niet verder brengen dan vloeren schrobben. Ze hadden zich hun relig>euze roeping anders voorgesteld. Veel meisjes kunnen zich ook niet aanpassen aan de nieuwe omgeving, waarin een an dere taal wordt gesproken, waar de gewoonten anders zijn en waar ze zich a3n streage voorschriften moe ten houden. Zo waren de meisjes in Duitsland vaak niet opgewassen tegen de Duitse Tüchtlgkeit Sommigen kwamen er bovenop, andere vluchtten, weer anderen strandden in het vreemde land en werden de prostitutie ingedreven. Kerala De meeste meisjes komen uit de Indiase uee'sïaat Kerala, waar zus- ter-zijn een sociale status geeft met alle zekerheden daaraan verbonden. Maar in die riaat is weinig mogelijk heid tot het opleiden en vormen van kloosterzusters Op de 18 miljoen in woners van Kerala zijr 3.5 miljoen rooms-kathoiieken. Zes priesters in Kerala zijn bij het wegzenden van de meisjes betrok ken. Hun handel kan worden verge leken met s'avinnenhandel. Aan de familie van de meisjes wordt duizend gulden gevraagd voor de service. Soms vragen ze in- Italië van de kloosters eenzelfde bedrag Cyriacus Puthenpuro is de naam van een bekend pater-handelaar. Zijn activiteiten werden in 1968 al verboden ciqor bisschop Sebastian Vayalil van-het-bisdom Palai in KeT rala. Maar de man gaat gewoon door en de, Italiaanse Roosters zeggen dat, zij als pauselijke instituten niets té. maken hebben met wat een diocesa ne bisschop zegt. Uitzondering Een uitzondering vormt een Ita liaanse congregatie, die serieus bezig is een huis in India zelf te stichten. Een andere congregatie geeft de meisjes om de zoveel jaar vrij om het eigen land en de familie te be zoeken. Verschillende Italiaanse congrega ties wefen van de misbruiken en men wil er een eind aan maken. De congregatie ven de Oosterse kerken heeft onlangs pater Vllangatt aange steld om de kwestie te onderzoeken. In mei heeft hij een reis gemaakt langs alle kloosters in Europa waar Indiase meisjes zijn gehuisvest. Indiase studenten aan de Romeinse universiteiten verzekeren echter, dat Vilangatt zelf bij de handel is be trokken en zij zien zijn aanstelling als een bewiis te meer, dat de han delaren hun contacten tot op de hoogste niveaus hebben. UTRECHT Op de al voortdurend door conflicten In het nieuws zijnde Utrechtse academie voor beeldende kunsten Artibus heeft zich gisteren een handgemeen afgespeeld tussen docent R. Goene en adjunct-directeur F. Koot. De heer Goene wenste de heer Koot te spreken, nadat deze de docenten- vergadering vroegtijdig had verlaten. Daarop sloeg hij de heer Koot. Het handgemeen liep zo hoog, dat de poli tie erbij werd geroepen. De progressieve groep docenten verklaart nadrukkelijk dat zij zich distantieert van het optreden van de heer Goene. Tijdens de vergadering had de progressieve doc»ntengroep een motie ingediend, naar hun zeggen om de spanning op de academie in banen te brengen. De heer Koot wen ste deze motie niet op Ie agenda te brengen en vertrok. Dit droeg niet bij tot de goede sfeer, die toch al geprik keld was omdat twee nieuwe docen ten op de vergadering aanwezig wa ren, die in de plaats waren gekomen van ontslagen docenten. Bijbels in Rusland ROME In Rusland worden vol gens Radio Vaticana thans twintig duizend bijbels uitgegeven, bestemd voor de Russische Orthodoxe kerk en de Unie van Br.ptistengemeenten. (Van onze kcrkredactic) GENÈVE De Wereldraad van Kerken heeft een beroep gedaan op de aangesloten ker ken, hulp mogelijk te maken in Noord-India en Pakistan. Door een zwart overstroming en re genval zijn minstens een miljoen mensen dakloos geworden. De raden van kerken in West- Oost-Pakistan hebben telegrafisch' om geld gevraagd voor de aankoop van levensmiddelen, kleding en me dicamenten. De Wereldraad is verder bijge sprongen in Gambella, Ethiopië, waar veertigduizend mensen door hongersnood bedreigd worden. (Van onze kerkreöactie) LONDEN Elfduizend mensen worden ve.-wacht op de Negende Pinkster Wereldconferentie, die 3-i november in Dallas (VS) wordt ge houden. Zij zullen luisteren naar veertien sprekers uit twaalf landen. De confe- rentieiaien zijr Engels en Spaans. Het :hema is „De uitslaande vlam van Pinksteren." Hoewel d"» Verenigde Staten de ba kermat zijn van de Pinksterbeweging, is dit de eerste wereldconferentie, die in dit land wordt gehouden. De vori ge conferenties, alle na de tweede wereldoorlog, werden gehouden Parijs, Zürich, Londen, Stockholm, Toronto, Jeruzalem, Helsinki en (in 1967) io Rio de Janeiro De gastvrouworganisatie is de Pen tecostal Fellowship van Noord-Ame- rika, die geleid wordt door dr. Tho mas F. Zimmerman. Het voorberei- dingscommité wordt geleid dpor de Engelsman Percy's Brewster. Het weer in Europa weer max. temp. neersl. gisteren Amsterdam zwaar bew. 31 1 Brussel half bew 22 4 Frankfort regen 28 10 Genève regen 28 18 Innsbruck licht bew. 23 0 Kopenhagen half bew. 18 0 Locarno regenbui 24 30 Londen mist 17 18 Luxemburg geh. bew. 22 8 Madrid onbew. 28 Majorca licht bew 2e 0 Mtinchen licht bew. 22 0 Nice licht bew. 26 0 Parijs half bew. •23 3 onbew. 29 0 Wenen onbew. 28 0 Zürich regenbui 24 2 (Van onze kerkredactie) WELLINGTON (Nieuw-Zee- land) De ICCC van dr. Carl Mclntire (over wie het Ameri kaanse blad Time vorig jaar de kwaadaardige, maar niet geheel onjuiste opmerking maakte, dat hij het charisma bezit, dat .alles wat hij aanraakt onmiddellijk verandert in een scheuring) is nu een aanval begonnen op prof. dr. K. Runia van de Australische Gereformeerde Kerken. Op een vergadering in Wellington is een resolutie aangenomen, waarin vier dwalingen van pro*. Runia wor den opgesomd. „Het is onbestaanbaar met de eisen van de Heilige Schrift, dat dit onzeker geluid wordt geduid in een leider van de Kerk van Jezus Christus en een hoogleraar van een theologische hogeschool", aldus de re solutie. Prof. Runia wordt verweten, dat hij bezwaar heeft tegen bepaalde passa ges van de belijdenisgeschriften (ge noemd worden de leer van de ver werping en van de sabbat), zonder dat hij daarover gravamina Indient. Genesis Hij trekt verder „traditionele bijbel- I uitleggingen ln twijfel zonder dulde- lijke en toereikende bijbelse alterna- j tieven te b'.eden." Daar gaat het om de eerste hoofdstukken van Genesis. In de derde plaats brengt prof. Ru nia „niet noodzakelijke en gevaarlijke j stellingen". Gewezen wordt op een I artikel van zijn hand in het Calvin Theological Journal over het Schrift- j gezag, waarin hij Genesis 1-11 „pro- j fetische openbaring" noemde en sprak over Paulus' rabbijnse metho- j den van bijb+citering en -uitlegging. Tenslotte verweet de vergadering i in Wellington prof. Runia, dat hij „valse leraars prijst om hun zoge naamd juiste opvattingen, zonder vol doende duidelijke waarschuwing te gen en duidelijke veroordeling van hun valse lee-." Dr. Mclntire, die deze resolutie in zijn blad Christian Beacon doorgeeft, schrijft in eery inleiding, dat er in Australië en Nieuw-Zeeland een strijd aan de gang is „als gevolg van de pro-oecumenische theoloog dr. Klaus Runia". Conservatief De Australische en de Nieuwzee- landse Gereformeerde Kerken be staan voor een groot aeel uit emi granten uit Nederland. In vergelij king met de Nederlandse Gerefor meerde Kercen zijn zij bepaald conservatief. Hun synoden tonen zich verontrust over de gang van zaken in Nederland en de Nieuwzeelanders bezinnen zich zelfs no de vraag, of de zusterhand met de Gereformeerde Kerken in Ne derland gezien de theologische ver schuiving hier nog wel gehandhaafd kan blijven. De Australische Gereformeerde Kerken zijn echter ook nooit lid van de ICCC geweest. De Nieuwzeelandse Gereformeerde Kerken waren wel lid, maar beslot m vorig jaar op hun sy node om met de ICCC te breken om dat zij overwegende bezwaren had den tegen de manier waarop de ICCC optreed*. Het. gevolg was toen dat pen van de predikanten, ds. Fred Channing van Nelson, die lid is van het uitvoe rend comité van de ICCC, zioh geroe pen voelde om deze kerk de rug toe te keren en de Bijbel Presbytériaanse Kerk in Nieuw-Zeeland te stichten (Mclntire's kerk in de Verenigde Sta ten heeft dezelfde naam.) Op de vergadering in Wellington, die mede door ds. Channing was be legd en grotendeels bezocht werd door verontruste gei eformeerden, werd een „Gereformeerde en Presby teriaanse Gemeenschap" opgericht. PROF. RUNIA Aan ds. Channing werd de hoofdre dactie van een uit te geven blad, dt „Reformed Guardian" opgedragen. DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met de bon uit de kratit. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. NED. HERV. KERK Beroepen te Geldrop (toez.), D. Bouman te Garijp. GEREF. KERKEN (vrtfg.) Beroepen te Mussel, R. T. Urban te Ferwerd-Hallum. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen te Franeker, W. de Goede te Nijverdal. (Van onze kerkredactie) KAMPEN Het was vakan tie en heerlijk stil in Nederland. Vacare betekent dan ook: vrij zijn van iets. Je niet gebonden voelen. We hebben kunnen bele ven dat de aarde groter is dan ons landje. Ja, u wist dat na tuurlijk wel, maar zoiets dringt vaak niet wezenlijk tot je door als je het van horen zeggen hebt. Op vakantie hebben de progressie ve en de behoudende elkaar ontmoet. Zonder eikaars Instelling te kennen. Waar ontmoetten ze elkaar? O, in dat kleine witte kerkje ergens in het bui tenland. Helemaal niet van hun kerk genootschap. Je besefte iets van de eenheid der Kerk. Het was heerlijk stil in Nederland, zo zegt ds. E. Th. Thijs in een nabe trachting op de afgelopen vakantiepe riode die hij aan (zijn) kerkbode voor de gereformeerde kerken in Kampen en omgeving toevertrouwde. En hij vervolgt: het aantal ingezonden stuk ken in de dagbladen was tot welhaast nul gereduceerd. Geen beschuldigin gen over en weer, geen verontrusting. Alleen maar rust: gewoon met elkaar zijn. Totdat... de bel weer luidt. Het werk wacht. De overall en ook de pen. De afwas en ook de. tong. Alles in beweging. Weg vliegtuig, weg wit- kerkje. Op, waakt op. de kerk is ons lief. We vechten ervoor. We gaan weer aan de slag. De kerkbodes en al die andere kerkelijke bladen moeten het weer doen. Vergaderen. Telefone ren. Overleggen... Tot meerdere eer van God. En dan menen we (menen we). - Mogelijk? En ds. Thijs vraagt dan: is het mo gelijk om vakantie te nemen van zul ke hoogst belangrijke zaken als bin nen de kerk aan de orde zijn? Be zwaarschriften. Belijdenisvragen. Ho rizontaal. Vertikaal. Hemel. Hel. Op standing... Al die vragen waar we zo druk mee zijn, waar we ons over kunnen opwinden, waar we „niet van kunnen slapen" (zeggen we). Je zou verwachten, dat mensen die zich zo sterk betrokken voelen bij de gang van zaken binnen de kerk geen tijd zouden hebben om met vakantie te gaan. Maar toch doen we het, alle maal. Terecht of ten onrechte, maar het is dus mogelijk. Zou het dan niet mogelijk zijn om iets van die „vakantiestemming" vast te houden nu we thuis zijn? Iets meer „loslaterig"? Vooral ook onszelf meer „loslaten".' We konden het immers in onze va kantie ook: -eens niet op onze praat stoel, eens niet scherpslijpen, eens niet over een strootje struikelen en eens niet verdrinken in een droge sloot. Kunnen we er dan niets van vast houden? De milde toon, die na een paar dagen vakantie bij de gezinsle den opviel (je kunt merken, dat va der vakantie heeft). Dat ontspannen gezicht... Het speelse, dat we ineens weer bij onszelf terugontdekten? Er zit iets angstigs in heel de ma nier waarop het binnen de kerk reilt en zeilt, aldus ds. Thijs. Wanneer ik op mijn bureau kijk, dan liggen daar nogal wat lezenswaardige artikelen en boeken (Die moet je beslist eens lezen). Inhoud van al dat lezenswaar dige: de kerk en hoe het daarbinnen moet toegaan. Maar bij al dat leesvoer ligt een zestal brieven (oogst van een halve week) van jonge mensen, kris-kras uit Nederland, die vanuit een gewel dige en ook eerlijke geloofsnood ge schreven hebben. Angst spreekt uit die brieven. Het is een angst, die mij met angst vervult: wat moet ik ant woorden. wat verwachten ze veel. Het verlossende woord. De bevrij ding! Terwijl deze situatie van radeloos zoekende mensen in de kerk aanwe zig is, maken wij ons druk metja. waarmee eigenlijk? Voor de vakantie maakten we er ons druk over in de vakantie niet en na de vakantie zal het lieve leven weer beginnen. Heer, wees ons genadig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2