Topmarkt in
geen faillisement
Morgen stichten 129 kerken'
wereldorganisatie
nieuwe
HERVORMDEN, CONGREGATIONALISTEN,
GEREFORMEERDEN EN PRESBYTERIANEN
f
Nauwe samenwerking
met Wereldraad
Gods woord heeft
hoogste gezag
Verwoesting van
tempel herdacht
Actie joodse
nieuwjaars
kaarten
Expositie over bewogei
historie van de Jodenl
Een woord voor vandaag
Vakbeweging wil
wettelijke straf
naast fusiecode
Uitgevers van
tijdschriften
laken discriminatie
Kerkbouw is
diefstal
BEROEPINGSWERK
Dominees uit
Noord-Ierland
naar ons land
Het evangelie door God beloofd handelt over Jezus Christus. Maar
heeft zo'n evangelie ons nog wel iets te zeggen? Christus was een
historische figuurmaar Hij leefde tweeduizend jaar geleden. Zo
kunnen mensen klagen. Maar zij zijn vergeten dat Paulus in het
begin van zijn brief aan de Romeinen nog iets zegt. Als er gespro
ken wordt over Christus dan wordt er meteen bij gezegd: „Naar de
Geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaart
Gods Zoon te zijn in kracht." Het gaat niet om de opstanding van
Christus uit de doden, er wordt gesproken óver de opstanding van
de doden door de Geest der heiligheid. Het gaat om mensen die
dood zijn voor God, maar door Zijn Geest tol nieuw leven komen.
Het is de Geest die ons weer verbindt met God. Eens blies God in
de neusgaten van de pasgeschapen mens zijn levensadem, beter, zijn
Levensgeest. Nu de mens dood is door de zonde wil God opnieuw
naast de mens neerknielen om ons door de Heilige Geest opnieuw
leven te geven, opdat wij weer voor God kunnen leven.
I We lezen vandaag: 1 Timoteus 5 vers 17 tot 25.
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1970
(Van onze soc.-econ. redactie)
HILVERSUM „Het wordt tyd
dat de vakbeweging gaat streven naar
een wettelijke regeling, waarbij het
niet naleven van de fusie-code van
de Sociaal-Economische Raad straf
baar wordt gesteld".
Dit verklaarde de voorzitter van het
NVV, de heer A. H. Kloos, gistera
vond in een uitzending van Avro's
Televizier. Volgens de heer Kloos zijn
er de laatste weken nauwelijks nog
fusies geweest, waarbij de betrokken
ondernemers de code goed hebben na
geleefd.
„Voor een openbare berisping (de
enige straf, die daaraan verbonden
is), zijn ze kennelijk niet bang", aldus
de NVV-voorzitter. die o.m. doelde op
de gang van zaken rondom de Cen
trum Bank en de fusie tussen ETNA
en DRU.
Drs. S. C. Bakkenist, die per 1 sep
tember voorzitter wordt van het
Verbond van Nederlandse Onderne
mingen, zei in dezelfde uitzending dat
het onjuist is het bedrijfsleven te be
oordelen op incidentele gevallen,
waarbij zich ongewenste dingen voor
doen, die dan vaak „door de pers nog
al worden opgeblazen".
DRIEBERGEN Met de
kerk gebeurt vandaag wat er
plaats heeft als men met een ha
mer op een bolletje kwik slaat:
het springt in dertig kleine bol
letjes uit elkaar. Op één plaats
gaat de kerk dicht, op grond van
nuchtere, onontkoombare feiten.
Op tien of twintig duikt ze weer
op, in andere gestalte, met nieu
we vormen, onder andere men
sen, haar kostbare tradities gevat
in de lijst van deze tijd.
Het bekende evangelisatieblad De
Open Deur peeft in zijn laatste afle
vering nog een bijdrage kunnen op
nemen. die ds. G P. Klijn. kort voor
zijn overlijdm heeft geschreven.
Hij senrijft naar aanleiding van het
verscnijnsel, cat kerkgebouwen in de
binnenstad v?n grote sleden in het
westen van ons land r.iet meer voor
hun oorspronkelijke bestemming
kunnen worden gebruikt, maar inge
richt zijn als verkooploEa'en.
Werkkleding
„De .kooplui van de markt om de
hoek staan er nu warm en droog met
hup stallen en kramen Zij kondigen
aan, dat zij scmen de Topmarkt vor
men met vrij entree voor iedereen.
Hun plakka vt aan de kerkdeur be
richten, dat ci „een grote partij
werkkleding" is aangekomen mis
schien is die vroeger te weinig mee
gegeven aan het zondagse publiek bij
het uitgaan van de kerk.
Er wordt zoete Spamse wijn aan
bevolen voor f 4,79 de fles misschien
vonden de mensen het allengs te saai
worden in die kerk. te weinig wijn, te
weinig wat fe°stelijk aandoet en fon
kelt... Een kerkdienst, die niet eindigt
met de oproep: en nu de overall aan,
jongens, zakt weg als water in het
zand. Een p-eek die mets heeft van
de vurig leid van wijn gaat als lauwe
havermoutpap naar binnen, geen ge
recht voor een feest, voor vreugde en
gemeenschap." Toch wil de schrij
ver zo'n ges.oien stadskerk niet ver
wijten: nou zie je waar je terechtge
komen bent met je sleur en sloom
heid. „Er zit nog een spikkeltje hu
mor in het feit. dat die marktjongens,
die misschiïn van hun leven niet in
de kerk icwamen, er nu dagelijks in
en uit rennen om er hun boterham te
verdienen. En bovendien: hier spelen
tal van andere factoien mee. De
mensen uit de binnenstad trekken
weg, zij vesMgen zich in de buiten
wijken, waar ze weer een andere J
kerk vinden, moderrer, hopelijk
energiekin opvangen presentatie.
Overbodig
Vier of vijf van zulke stadskerken,
in de vorige eeuw te dicht op elkaar
gebouwd, zijn nu grotendeels overbo
dig geworden. Wat te doen? Afbraak
is een dure zaak. Een nieuwe bestem
ming? Alleen maar als die heel prak
tisch, platvloers en midden tussen de
mensen ligt: een Topmarkt, een ten
toonstellingsruimte, een jongerencen
trum, plaats voor discussie en ludieke
experimenten van jongeren.
En eigenlijk komt een kerk op die
manier min of meer noodgedwongen
toe aan een wezenlijk deel van haar
opdraent: dienst aan alle mensen
zonder onderscheid. Ei gewoon te
zijn, niet voor zichzelf en eigen sta
tus, maar vo.v mensen voor ieder die
haar nodig leeft.
Daar zit ook een vingerwijzing in
voor hen, die met de kerk in haar
massieve vroeger centra'e plaats wei
nig of niets :--ieer beginnen kunnen.
Zeg niet te gauw: kijK es even, een
failliete ooel, afgezakt tot Topmarkt."
(Van onze kerkredactie)
NAIROBI De Taifa-hal van de universiteit van Kenia zal
morgen het toneel zgn van een ongebruikelijke gebeurtenis. Twee
confessionele wereldbonden zullen na korte aparte vergaderingen
samensmelten.
De afgevaardigden van de assemblee van de Internationale Con-
gregationalistische Raad zullen toekijken, als de assemblee van de
Hervormde Wereldbond vergadert en besluit om zichzelf op te
heffen.
De hervormde afgevaardigden zullen vervolgens het publiek vor
men, als de ICR-mensen formeel besluiten, om hun organisatie te
ontbinden.
Alle afgevaardigden zullen dan gezamenlijk stemmen over de
oprichting van een nieuwe organisatie, die de naam „Hervormde
Wereldbond (presbyteraal en congregationalistisch)" zal krijgen.
Daarna zullen de leiders van beide
organisaties, dr. Wilhelm Niesel, de
president van de HWB en dr. Ashby
E. Bladen, de voorzitter van de ICR
de nu verenigde assemblee toespre
ken.
Het hele gebeuren zal niet langer
dan een uur duren. Het betekent de
bekroning van tien jaar besprekingen
en naar elkaar toegroeien. In 1968
stemde de meerderheid van de aan
gesloten kerken voor fusie. In dat
zelfde jaar begon de integratie al,
doordat het kantoor van de ICR. dat
in Londen gevestigd was, bij de HWB
in Geneve introk.
Onmiddellijk na deze vergadering
zullen de 350 afgevaardigden van 129
kerken uit 75 landen lopen naar de
grote Sint-Andreaskerk in de Ke- j den onder het thema „God verzoent
niaase hoofdstad vooreen kerkdienst. jaaje
Secretaris-generaal dr. Eugene
Carson Blake van de Wereldraad van
Kerken (hij heeft ook zitting in het
AMSTERDAM Het bestuur van
de Nederlandse organisatie van tijd
schriftuitgevers noemt het rege
ringsbesluit om nogmaals gedurende
drie jaar telkens 10 miljoen uit
de STER-gelden ter beschikking van
de dagbladen te stellen, maar de
tijdschriften daarvan uit te sluiten,
een flagrante discriminatie.
De organisatie stelt dat de tijd
schriften een even belangrijke func
tie vervullen in de vrije menings
vorming als de dagbladen, terwijl
de schade voor de tijdschriften door
de STER-reclame zeker zo duidelijk
is aa nte tonen als voor de dagbla
den.
Bepleit wordt de tijdschriften ten
minste in verhouding tot de vroegere
maatstaven ook in de compensatie
regeling te laten delen. Verder
dringt de organisatie er op aan de
abonnementsprijzen onder het BTW-
nultarief te plaatsen.
bestuur van de Hervormde Wereld
bond) zal in deze diepst preken over
„het oude en het nieuwe verbond"
naar aanleiding van Jeremia 31:31-34
en Lucas 1:78-79.
Avondmaal
Na de preek zal de plechtige „Ver-
bondssluiting" plaatsvinden. Dr. Nie
sel en dr. Bladen leggen vervolgens
de tekenen van hun waardigheid op
de avondmaalstafel. Daarna wordt
het avondmaal gevierd.
De dien6t in de Sint-Andreaskerk
zal worden uitgezonden door de Ke-
niase televisie.
Daarna zal er tot 30 augustus een
verenigde assemblee worden gehou-
en maakt vrij"
Tot de Hervormde Wereldbond be
horen 114 kerken. Het zijn aan de ene
kant hervormde of gereformeerde
kerken in Nederland, Duitsland,
Zwitserland, aan de andere kant
presbyteriaanse kerken in de an-
gelsaksische wereld en verder vele
minderheidskerken in totaal meer
dan zeventig landen. In Nederland is
de Nederlandse Hervormde Kerk als
vanouds lid. Enkele jaren geleden
traden ook de Gereformeerde Kerken
toe.
De Internationale Congregationalis-
tische Raad telt 19 leden. Tot deze
organisatie behoort in ons land de
Remonstrantse Broederschap. Een
van deze kerken heeft zich terugge
trokken wegens principiële bezwaren
tegen de fusie. Het is de Unie van
Onafhankelijken in Wales, die vreest
dat de fusie een gevaar is voor de
onafhankelijkheid van de plaatselijke
gemeente, vanouds een adagium van
de congregationalisten.
Vijf ICR-kerken waren reeds tege
lijk lid van dc HWB. Zodoende zullen
na de fusie bij de nieuwe HWB 127 i
kerken aangesloten zijn. Daarbij ko
men er nog twee, die het lidmaat
schap hebben aangevraagd, onder
welke de Toradjakerk op Celebes.
Vreemd
„Hoe vreemd is het, dat wij apart
bleven, terwijl wij zoveel gemeen-»
schappelijks hebben in geloofsbelij
denis en kerkorganisatie", zegt de
boodschap, die naar de aangesloten
kerken is uitgegaan.
Er zullen op deze assemblee meer
jongeren zijn dan ooit tevoren. In
1968 (vóór Uppsala!) vroeg het uitvoe
rende comité aan alle kerken om
minstens één jongere af te vaardigen.
De kleinere kerken, die normaal
maar een afgevaardigde mochten
zenden, werden uitgenodigd, om er
een meer te sturen, mits hij/zij bene
den de dertig zou zijn. Zodoende kon
den 69 kerken, voornamelijk uit de
Derde Wereld, hun delegatie verdub
belen.
Men verwacht ongeveer 550
mensen, waarvan 350 officiële afge
vaardigden en tweehonderd advi
seurs, waarnemers, gasten en
persmensen.
Verzoening
Het thema „God verzoent en maakt
vrij" heeft betrekking op het centrale
van het christelijk geloof: hoe spre
ken wij zinvol tot onze medemensen
over Cod, die verzoenend werkt? Hoe
kunnen wij goedkope interpretaties
van het begrip verzoening vermijden,
„een woord dat genezen moet worden
om genezing te kunnen brengen."
De bekende Duitse theoloog Jürgen
Moltmann, zal het assemblee-thema
op de eerste plenaire vergadering,
'morgenavond Inleiden. Dat zal tevens
het enige grote referaat van deze as
semblee zijn.
In een voorstudie maakt Moltmann
al duidelijk, dat het niet om twee
aparte thema's gaat: verzoening en
vrijheid. Het laatste hangt onlosma
kelijk samen met Gods verzoenings
daad.
Verzoening beschrijft hij als „niet
slechts het herstel van de oude
schepping, maar het begin van een
nieuwe schepping." Als verzoening
niet het begin is van verandering, is
het alleen maar een goedkope en ge
makkelijk sanctionering van bestaand
onrecht.
Er zijn vier secties. De eerste, die
dogmatisch is en tot thema va* Gods
wereld", zal worden ingeleid door
prof. dr. H. Berkhof uit Leiden. In
deze sectie zal het gaan over verzoe
ning als sleutel tot de schepping Na
gegaan zal worden hoe het komt, dat
de calvinistische theologie er niet in
geslaagd is, om de persoonlijke en de
kosmische elementen in het geloof
bijeen te houden.
Sectie II „Verzoening en de mens;
de vrijheid van de nieuwe mens"
houdt zich bezig met ethische vragen.
Inleider is hier prof. George Caird uit
Oxford.
Prof. Charles West van de Prince-
ton Theological Seminary (VS) zal del
derde sectie inleiden, die waarsehijn-l
lijk de meeste aandacht zal trekkenM
„Verzoening en samenleving; de vrijfl
beid van een rechtvaardige orde.1*
Hier zal het gaan om de grenzen en
de rechtvaardiging van het geweld, g
een juiste verdeling van de welvaart, E
om rassenintegratie en om de vraag:
kan een christen revolutionair zijn?
Van belang is hier, dat de Neder
duitse Gereformeerde Kerk en de Ne-,
derduitsch Hervormde Kerk
Zuid-Afrika ook in Nairobi prcsen£
zullen zijn.
Prof. C. S. Song uit Formosa
sectie IV inleiden „Verzoening en
kerk; de vrijheid van het christelijk
getuigenis". Hier zal het vooral gaa
om de verhouding christendom-ande
re godsdiensten en om de plaats va
de kerken in de Derde Wereld.
En verder komen de huishoudelij
zaken aan de orde, zoals de nieuw
constitutie waarop de toekomstig
ontwikkeling van de HWB kan wor
den gebaseerd.
Sober
Men verwacht niet, dat de organi
satie zal worden uitgebreid. De
miljoen leden tellende bond he
maar zeven man personeel, een heel
verschil met de Lutherse Wereldfede
ratie.
Dat past geheel in de opzet van
Hervormde Wereldbond. Zodra
Wereldraad van Kerken werd opge
richt, stelde de HWB zich op he
standpunt, dat ze niets meer zelf wil
de doen, wat door de Wereldraad zo
kunnen worden gedaan.
Daarom werd het bureau van
HWB al meteen in 1948 overgebracl
van Edinburgh naar Genève. Daaroi
heeft de HWB ook niet, als
Lutherse Wereldfederatie, een eige
apparaat voor internationale hulpve
lening.
Voorgesteld wordt, dat het burea
in Genève zal bestaan uit een secri
tariaat en twee departementen:
voor theologie en een voor sameifl
werkingen getuigenis.
De constitutie gaat ook in de ricfl
ting van een kleinere assemblee
een kleiner uitvoerend comité.
NAIROBI Als tijdens de plechtige kerkdienst, morgen in
de Sint-Andreaskerk, de „verbondssluiting" plaatsvindt, zul
len 350 afgevaardigden van 129 kerken uit 75 landen, tezamen
55 miljoen mensen vertegenwoordigend, samen de volgende
woorden uitspreken:
Wij, de vertegenwoordigers van hervormde, presbyteriaanse en con-
gregationalistische kerken uit alle delen van de wereld,
die het Woord van God, gegeven in de Bijbel, houden voor het hoogste
gezag in zaken van geloof en leven,
Jezus Christus erkennen als Hoofd van de kerk
en ons verheugen in onze gemeenschap met de hele kerk,
verenigen ons
om in alles de gezindheid van Christus te zoeken,
om samen te getuigen vn zijn evangelie,
om Hem te*dienen in de hele wereld
en opdat wij beter toegerust zullen zijn voor de taken, die Hij
ons oplegt
om vandaag de nieuwe Hervormde Wereldbond te stichten.
Heer, help ons U en onze medemensen trouw te blijven. Amen.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. rund 2. specenj. 7. foei. 9.
•taal. 12. snijwctfctuig. 1?. bergweide, IJ. be
hoeftig. 17. voorzetsel. 18. leger, 20. en omstre
ken (aflt.X 21. op barnsteen gelijkende han-
soort. 22. uitslag op metalen. 23. voorvoegsel,
24. schrijfkostcn. 26. water in Friesland 27.
reeks, 28. muzieknoot, 29. loot, 33. dwaas. 37.
reeds. 38. pit met was omgeven. 39 rondhout
Verticaal: 1. rivier in Rusland. 2. nachtge
waad 3. voegwoord 4. godsdienstig lied 5
vocgwooi
i (Fr.). 6. vertragingstoestel. 8. spil
L 10. geheugen. II. aanwezig, i2.
r.-13. plaats -
Frankrijk, 14. vogel,
16. kerk. rangstuk, 18. vu, 19. Myth. Figuur 25.
suiker (MaL). 30. maling, 31. lynx. 32. volks
naam van de kauw, 34. bergplaats, 35. oude re
kening (afk.X 36. dierengeluid
OpkMaiag rorige puzzel
2. adem - Made
3. riet - her
4. Aram - raam
5. boer - robe
6. ooit - tooi
Bij klaagmuur waren
50.000 mensen
(Van onze kerkredactie)
JERUZALEM In Jeruzalem is de
verwoesting van de tempel door de
Romeinen. 19 eeuwen geleden, her
dacht met een manifestatie, die naar
schatting 50.000 mensen bij de klaag
muur verenigde, waar religieuze sa
menkomsten werden gehouden. Dui-
zenden van hen verwijlden een hele i zelfs mobiel bouwen,
nacht zingend en biddend bij de muur.
In Israël waren winkels, banken,
café's en amusementscentra de hele
dag gesloten. Vorme joden in Israël
i en daarbuiten vastten de hele herden
kingsdag en legden zich. traditiege
trouw zonder hoofdkussen te slapen,
dan wel strekten zich in plaats van op
bed, op de grond uit.
(Van onze kerkredactie)
LONDEN „Eigendom is diefstal."
Deze oude socialistische leus geldt
ook voor kerkelijk eigendom, meent
„Outlook", het blad van de Presby
teriaanse Kerk in Engeland.
Het blad geeft commentaar op een
recent onderzoek naar het gebruik
van de gebouwen van deze kerk. De
meeste kerken worden maar twee
of drie uur in de week gebruikt en
zijn zelfs dan nog voor het grootste
deel leeg.
Slechts een op de vijf kerken is
zondagsmorgens voor meer dan de
helft gevuld en zondagsavonds een op
de veertig. Daarom noemt Outlook
de huidige kerkbouwpraktijk dief
stal van geld, tijd en energie van
goedwillige kerkleden.
Het blad adviseert: kleiner bouwen,
samen bouwen, semi-permanent en
NED. HERV. KERK
Beroepen te Twijzelerheide (toez.):
J. L. Couvée te Nieuw Weerdinge; te
Soest: Jac. Smit te Klazienaveen; te
Dokkum: A. v. d. Bovenkamo te Alk-
1 maar.
Weer vragen over
inhaalverbod
voor vrachtwagens
DEN HAAG De Kamerleden
Comelissen, v. d. Heuvel en Kolf
schoten (allen KVP) hebben opnieuw
vragen gesteld over het instellen van
een inhaalverbod voor vrachtwagens.
Minister Bakker had eerder te ken
nen gegeven, dat hij hiervoor geen
aanleiding zag. De Kamerleden willen
een onderzoek naar de voor- en na
delen van een inhaalverbod voor
vrachtauto's.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Volgende week
hoopt de hervormde gemeente van de
hoofdstad twee Noordierse dominees
als gast in zijn midden te hebben.
Zij behoren tot de Presbyteriaanse
kerk in Noord-Ierland (Belfast), de
grootste protestantse demonstratie in
dit door herhaalde onlusten ge
plaagde gebied.
Het betreft de komst van reverend
H. R. Allen en reverend W. J. Vance.
Hun komst moet worden gezien als
een vervolg op het bezoek dat twee
rooms-katholieken uit Noord-Ierland
vorig jaar aan Amsterdam hebben
gebracht.
Zij zijn bereid gevonden hun visii
te geven op de problematiek en d
recente gebeurtenissen in hun lan<
Er worden verscheidene samenkom;
ten in verband met dit bezoek gehot
den: een voorlichtingsmiddag in h<
centrum Amstelhof op donderdag
augustus, een interkerkelijke ontmoi
tingssamenkomst in de Thomasker
op donderdagavond, een lunchgespre
met gemeenteraadsleden op vrijda
en enkele samenkomsten met rooms-
-katholieken op vrijdag en zaterdag.
Zondagmorgen 30 augustus tenslot
te zullen de beide Ierse dominees
aanwezig zijn in de Westerkerk, waar
zij in een dienst, die door ds. F.
Oberman wordt geleid, een boodschap
zullen voorlezen gericht tot protes
tanten en rooms-katholieken. Er
staan ook bezoeken op het program
ma aan het Anne Frankhuis en het
Rembrandthuis.
AMSTERDAM Ter gele
genheid van het joodse nieuw
jaar (deze keer 1 oktober)
brengt de Alijat Hanoar, de be
kende jeugdimmigratie naar Is
raël, ook dit jaar weer haar
kaarten van Rosj Hasj ana in de
handel.
De opbrengst van deze nieuwjaars
kaarten is ee.i bijdrage aan het werk
van deze organisatie: het overbrengen
en begeleiden van joodse kinderen
naar Israël.
Het betreft, hier doorgaans tra
nche gevallen: kinderen van wie de
iders het land niet mogen verlaten,
nderen van wie de ouders recht
reeks worden bedreigd, kinderen die
un ouders verloren. Uiteraard be
eft dit thans over het algemeen
^en Westeuropese landeen meer.
De Alijat Hanoar begeleidt deze
nderen in Israël tot ze volwassen
jn. leert ze een vak of verzorgt hun
oleiding in overeenstemming met de
vensen van hun ouders.
Vrijwilligsters verkopen de nieuw
jaarskaarten In verschillende grote
warenhuizen in speciale stands. In
DELFT - Onder de Israëlische
vlag welke in dit geval de gehele
lading volkomen dekt is in het
priesterkoor van de Oude Kerk
gisteren een uiterst interessante
expositie geopend.
Tot 6 september kan men de frap
pante beelden uit de bewogen en met
bloed en tranen gemarkeerde historie
van de joden zien en ook een schat
aan zilveren en koperen voorwerpen,
die een indruk geven van de luister
en religieuze erediensten der Israë
liërs.
Zo zijn er een besnijdeniskistje met
inhoud, gebedsriemen, zilveren sier
torens uit Amsterdam (1716), een rijk
bewerkt en kostbaar toraschild uit
Praag (1770), een suggestief gedeco
reerde ramshoorn, welke alleen op de
Joodse Nieuwjaarsdag (1 okt.) gebla
zen wordt in de synagogen, minutieus
knipwerk van perkament en zijden
toont de Nederlandse Esterrol (Megil-
lah) uit de 17de eeuw.
Wetsrollen
Verder zijn er zorgvuldig gecalli-
grafeerde wetsrollen, de eerste vijf
boeken van Mozes, fraai verlucht met
gravures van Bernard Picard (1663
1733). Imponerend zijh een koperen
Den Haag gebeurt dat van 14 tot 25 chanoëkandelaar en een zevenarmi-
september en in Rotterdam van 31
augustus tot 14 september, beiden bij
Gerzon en in De Bijenkorf
De kaarten en luchtpostbrieven zijn
heel mooi. HM zijn reproducties van
bekende Nederlandse schilders en
werkstukken van Israëlische schil
ders en grafici.
ge synagogelamp (Nederland 18de
eeuw), thans symbool van het eeuwi
ge licht en de staat Israël.
Curieus zijn ten slotte de twintig
boeken van Flavius Josephus, in het
Nederlands uitgegeven bij Marten
Schagen in 1732 in Amsterdam. Zij
geven de strijd tussen de Joden en
de Romeinen weer. Aan die stri
herinneren de 'foto's van recente op]
gravingen van de tempelfundamei
ten van de bergvesting Herodion t^j
noordwesten van Bethlehem en
het onneembare fort Massada.
Natuur getrouw
Bij de vele opgravingen kwarrn
talrijke voorwerpen te voorschijn e(
zo brengt de expositie natuurgetrc
we en uit dezelfde materie
maakte modellen uit de vroeg Kl
naanitische periode tot aan het H<
linistische tijdperk der Macabeeën.
Indrukwekkende foto's roepen
droeve jaren '40'45 in herinnerin
terwijl een andere serie met een ui
voerige documentatie uitstekeni
voorlichting geeft over de opbouw
het wel en wee var: de huidige sta
Israël. Ook toeristische mogelijk»
den zijn daarbij niet vergeten.
De tentoonstelling kwam tot stan
met medewerking van de Israëlisd
ambassade in Den Haag.
liet weer in Europa
weer
nax. temp.
neei#
gisteren
Amsterdam
zwaar bew
17
1
Brussel
geh. bew
20
0
Frankfort
zwaar bew.
21
f
Genève
regen
20
J
Innsbruck
half bew.
22
0
Kopenhagen
licht bew.
17
01
Locarno
onweer
25
3
Londen
motregen
18
9
OJ
Luxemburg
regen
19
Madrid
on bew.
32
0
Majorca
licht bew.
29
0
München
half bew.
20
0
Nice
zwaar bew.
27
0
Parijs
zwaar bew
20
3
Rome
licht bew.
29
0
ZUrlcb
regen
21
01