Televisie kan alleen de
opvallendekerk tonen
r
Keuze van wijkgemeente
nu al vrijlaten
Engelse kerk pruimt
BBC niet langer
Conservatieve r.k.
willen noodbisdom
Em woord voor vandaag
DS. RUITENBERG: IKOR-CVK OOK FACET VAN DE KERK
Uw probleem
is het onze
k
L
J
p
L
j
NB
Discussie verdringt verkondiging
Peru: race
tegen klok
Paus keert zich
tegen nudisme
Zending terug
in Cambodja
Actie pater Krekelberg
Met oog op eenwording hervormd-gereformeerd
Van Beusekom
doet suggestie
School na veertien
jaar uit de ban
PAK-leden
gaan actie
voeren
esl BEROEPINGSWERK
Puchinger over
Klaas Schilder
In de brief van Paulus aan de Romeinen komt herhaaldelijk
de uitdrukking ,Jiet evangelie van God" voor. In die paar
woorden ligt het antwoord op het zoeken van de mens. In
ieder hart leeft een verlangen naar God. In heel de geschie
denis hebben mensen steeds weer gezocht om God te vinden.
Maar het is een verhaal van vruchteloos zoeken. Duizenden
bloedige offers van dieren en mensen hebben de deur tot God
niet geopend. Duizenden theorieën van grote filosofen hebben
de weg niet gewezen. Steeds weer kwam er een andere leraar,
een andere filosofische school, die een andere weg zocht, om
dat de vorige niet voldeed. En teleurgesteld heeft Nietzsche
het uitgeroepen: God is dood. Maar dan spreekt Paulus. Het
evangelie van God is de blijde boodschap van God. De Here
van de Hemel heeft de mensen iets te zeggen. Hij wil Zich
openbaren. Hij komt tot de vruchteloos zoekende mens. Hij
Zelf zoekt ons. Een van de grootste uitspraken van de bijbel
is de uitdrukking: God sprakDe hemel zwijgt niet. God
weert ons niet af. Hij wil Zich openbaren aan wie luisteren
wil.
We lezen vandaag: 1 Timotheüs 4 vers 1 tot 16
MAANDAG 17 AUGUSTUS
(Van een onzer verslaggeefsters)
BUSSUM Televisie en in
mindere mate ook de radio kun
nen slechts een bepaald facet
van de kerk naar voren bren
gen. De kerk moet het vooral
hebben van het Woord ge
lezen, getuigd, gezongen en ge
beden, terwijl het medium tele
visie juist naar zijn aard de kij
kers iets wil laten zien. Waarbij
nog komt, dat men het moet
hebben van het opvallende.
Deze beperking wordt aan de ene
kant door de televisiemakers als hin
derlijk ervaren, maar maakt aan de
andere kant ook een aantal kijkers
ontevreden. Dit concludeert ds. L. H.
Uw brieven worden alle
persoonlek beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bij te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Iemand trekt WAO, omdat
hij wegens hernia voor zijn beroep
is afgekeurd. Mag hij thuis wat bij
verdienen met schrijfwerk of iets
anders? Of wordt het dan gekort op
zijn WAO?
ANTWOORD: Hij kan proberen,
wat bij te verdienen, maar bij het
verrichten van werkzaamheden,
welke meer omvatten dan evenredig
is aan de mate van invaliditeit, kan
de uitkering worden verlaagd, het
uitkeringspercentage worden her
zien, of de uitkering worden inge
trokken.
In dit geval van schrijfwerk, dat
wat bijverdienste oplevert, lijkt het
gevaar niet groot.
Hulp van lezer: Het gevraagde
kruidenkussen Herbadorm kan men
krijgen op het adres: Neuer Wall
Apotheke, Dr. Lübke, Neuer Wall 53,
Hamburg 36. W.Dld.
VRAAG: Vroeger had ik een boek
over het Indische dwerghertje Kan-
tjil. Ik ben het kwijtgeraakt. Is het
nog te krijgen?
Antwoord: Het blijkt uitgegeven
door Kluitman te Alkmaar. Het is
uitverkocht.
Vraag: Ik bezit een halve gulden
met de afbeelding van koning Wil
lem III uit 1850. Hoeveel is de waar
de?
Antwoord: Ongeveer ƒ4.
Vraag: Ik heb een bepaald regi
stratiesysteem op kaarten uitgedok
terd en wil dit in de handel brengen.
Ook bedacht ik een eenvoudige en
doeltreffende manier om fraude te
voorkomen. Dit zijn geen zaken, die
voor patent of octrooi in aanmerking
komen omdat er niets technisch of
constructiefs mee gemoeid is. Geeft
hier auteursrecht enige bescher
ming?
Antwoord: Het is niet geheel uit
gesloten. dat er een octrooi te krij
gen zal zijn. U kunt zich wenden tot
het Bureau voor uitvinders, Rokin
9-15, Amsterdam, een semi-officiële
instelling, die gaarne adviseren zal.
Auteursrecht beschermt wel tegen
nadruk, maar biedt verder geen be
scherming. Ook kan men zich beroe
pen op artikel 1401 van het Burger
lijk Wetboek tegen kennelijk on
rechtmatig handelen, maar in dit ge
val heeft men hierbij weinig baat.
2
2
r_
HonionUil woorden invullen die verticaal
dezelfde betekenis hebben. 1 kolfhamer. 2.
prol 3. wreedaard.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. 2. let, 3. menie, 4. statuut. 5. soever
ein, 6. estentieus, 7. staatloos, 8. kanboe. 9.
moede, 10. nut. 11. s.
Vert I. sententieus.
Receptie afgelast
KINSJASA De pauselijke pro
nuntius voor Midden-Afrika, E. Gal-
lina. heeft dit jaar afgezien van de
dure receptie, die de pauselijke ver
tegenwoordigers over heel de wereld
elk jaar plegen te geven bij geleeen
heid van de verjaardag van de paus-
kroning. Gallina ging die dag met het
uitgespaarde geld zelf naar een me
laatsenkolonie in Kameroen.
Invul-puzzel
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Het zijn uiteinde
lijk maar twee of drie mensen,
die vorm en inhoud van de gods
dienstige uitzendingen van de
BBC bepalen. Deze toestand is
niet alleen hoogst ongewenst,
maar ook hoogst gevaarlijk.
Want hun denken verschilt mij
lenver van de opvattingen van
de meeste kerkleden.
Deze beschuldiging werd op de
kerkvergadering van de Kerk van
Engeland gelanceerd door dr. Cuth-
bert Bardsley, bisschop van Coventry,
zelf ervaren in het radiowerk en
voorzitter van de raad voor de evan
gelisatie van zijn kerk.
Dr. Bardsley laakte het, dat in vele
programma's een specifiek christelijke
inhoud ontbreekt. Discussie heeft de
verkondiging en het onderwijs ver
drongen.
Sommigen vinden een vrije en on
belemmerde discussie in een gods
dienstige uitzending gepast, ook als
dat leidt tot het zaaien van twijfel,
aldus dr. Bardsley. Maar is het dan
onredelijk te vragen, dat het onder
wijs en de verkondiging van het
evangelie ook nog een plaatsje in
deze uitzendingen mogen krijgen? Op
dit moment hebben zij dat zeketffrjet.
Er is een centrale godsdiensti(Pmd-
viescommissie, maar die heeft alleen
Om 10.000 huizen
GENEVE Hulpteams van de
Amerikaanse kerken houden in
het door een aardbeving getei
sterde gebied van Peru een race
tegen de klok om nog voor sep
tember waterdichté onderkomens
gereed te hebben voor tiendui
zend dakloze gezinnen. In sep
tember begint namelijk de regen
tijd.
De Amerikaanse teams werken
in Peru in opdracht van de We
reldraad van Kerken. De regering
heeft hen een gebied toegewezen,
dat zich uitstrekt van de nage^-
noeg vo'ledig verwoeste kust
plaats Fuarmey tot de plaats
Aija in de bergen, zestig.kilome
ter 'andinwaarts.
In het kader van een voedsel-
voor-werk-program, waarin
53.000 Ttrunianen meeweken,
worden rans de weien in dit ge
bied herteld. Een wederopbouw-
program. met bijzoncere plannen
op het gebied var landbouw, on-
herwijs en gezondheidszorg,
wordt oo het ogenblik met de
bevolking doorgesproken.
De kerken hebben al 2,5 nB
joen aan de Wereldraad ter 1*
schikking gesteld voor hulp
aan de slachtoffers van de
aardbevingsramp in Peru. In
Genève verwacht men, dat er
nog enkele miljoenen zullen
volgen.
CASTELGAXDOLFO Paus Pau
lus heeft zich zondag in een toe
spraak tot pelgrims in zijn buitenver
blijf in Castelgandolfo fel gekeerd te
gen het nudisme en de verheerlijking
van het lichaam.
Hij hekelde het nudsime, de over
spannen erotiek, de vrije liefde en
..de poging om in het leven aan het
lichaam de hoogste voorrang te ge
ven", omdat de mens zich daardoor
steeds meer en vrijwel ongelimiteerd
verlaagt In dit verband, aldus paus
Paulus, is het dan ook niet verras
send dat „het egoisme, de misdadig
heid en het gebruik van verdovende
middelen de boventoon gaan voeren
in het leven en uitgroeien tot een
epidemie die de maatschappij aantast
en het leven verlaagt en triest
maakt"'.
de mogelijkheid tot kritiek achteraf.
„Zeker heeft de kerk het recht, dat
haar mening gevraagd wordt voordat
de programma's gemaakt worden of
voordat een bepaalde gedragslijn is
bepaald. Als dat zou worden gedaan,
zouden daar waarschijnlijk verras
sende resultaten uit voortkomen", al
dus dr. Bardsley.
De kerkvergadering besloot, dat er
een commissie zou worden ingesteld,
die zo spoedig mogelijk zal rappor
teren aan de komende generale
synode.
Deze commissie zal een onderzoek
instellen naar de omroepstructuur in
Engeland, aanvaardbare programma-
normen, godsdienstige uitzendingen
en de mogelijkheden tot opleiding
voor medewerkers aan dergelijke uit
zendingen.
Ook het weekblad Church Times
bepaald niet conservatief deelt de
kritiek op de godsdienstige uitzen
dingen in Engeland. De enkelingen
die deze uitzendingen in handen heb
ben, tonen constant een voorkeur
voor twijfel in plaats van zekerheid,
discussie in plaats van leer, scepti
cisme in plaats van duidelijk onder
richt van de waarheid in Christus,
schrijft het blad.
Rabbi J.
FRANKFORT In Zuid-West-
Duitsland hebben de Rooms-Katho-
lieke Kerk en de Evangelische Kerk
samen geprotesteerd tegen een serie
uitzendingen van radio-Stuttgart over
Jezus. Hun bezwaren hadden tot re
sultaat, dat er in plaats van de veer
tiende en laatste uitzending een
discussieprogramma kwam.
De serie was getiteld „Het geheim
van rabbi J. bericht van een mis
verstand." De schrijver dr. Johannes
Lehmann stelde erin, dat Jezus niets
anders is geweest dan een politieke
leider, die een joodse opstand tegen
de Romeinen voorbereidde. Hij mis
lukte en werd terechtgesteld. Eerst
'Paulus kwam volgens Lehmann op de
gedachte, Hem voor te stellen als de
Zoon van God, de Levende en de
Overwinnaar.
Bestudering van de Dode-Zeerollen
zou Lehmann tot deze visie hebben
gebracht. De Göttinger theoloog prof.
Eduard Lohse heeft zijn werk ver
oordeeld als derderangs, zonder we
tenschappelijke waarde en gespeend
aan elke zakelijkheid, onzinnig. De
kerken vinden de uitzending een
schandaal. De serie zal bovendien ook
in boekvorm verschijnen.
PHNOM PENH Ondanks de oor
log en de onzekere politieke situatie
keren Amerikaanse zendelingen terug
naar Cambodja. Vijf jaar geleden
werden zij gedwongen het land te
verlaten.
De eersten, die in Cambodja
teruggekeerd zijn, zijn het echtpaar
Hall van de Christian and Missionary
Alliance (CAMA). De Cambodjaanse
autoriteiten hebben meer visa toege
zegd.
De CAMA werkt sinds 1923 als
praktisch enige protestantse zen
dingsorganisatie in Cambodja. In 1954
kwam de Bijbel in he Kmerh, de taal
van Cambodja gereed.
In 1965 moesten alle Amerikaanse
zendelingen het land verlaten als ge
volg van de spanningen tusse nde re
geringen. Er waren toen 29 gemeen
ten.
Ruitenberg, voorzitter van de IKOR-
CVK-televisiecommissie in het blad
Reveille voor de militairen. Zoals be
kend verzorgt IKOR-CVK in op
dracht van bij de Raad van Kerken
aangesloten niet-rooms-katholieke
kerken kerkelijke uitzendingen.
Bij het woord kerk wordt lang niet
door iedereen hetzelfde gedacht,
omdat het „een heleboel tegelijk is".
Het is een zingende gemeente, een
vergaderende synode, een groep pre
dikanten, een experimentele actie
groep. maar het is ook een Billy Gra-
ham-bijeenkomst.
En is een oud-gereformeerde kerk
dienst, die nog psalmen van Datheen
zingt meer of minder kerk dan een
Quaker-meeting, waar men geen
ambten of liturgie kent? vraagt
ds. Ruitenberg zich af.
Geïrriteerd
Door de televisie en in mindere
mate ook door de radio, kan slechts
een beperkt facet van de „kerk" naar
voren komen. Wie zijn eigen vorm-
vindt. zal geirriteerd raken, dat hij zo
-van-kerk-zijn de enige mogelijke
weinig van zijn eigen kerk-beleven
op het scherm of uit de luidspreker
merkt. Rondom IKOR-CVK zijn dan
ook altijd een aantal ontevreden
mensen.
Veel zaken, zoals het geloof naar
Een tekening van Bert Bouman
voor de bekende televisie-uit
zending IKOR-CVK „Woord
voor Woord" voor kinderen,
maar waar volwassenen ook
nog graag naar kijken. Op deze
plaat de profeet Jesaja.
z"n binnenkant kan niet zichtbaar
worden gemaakt. De televisie moet
naar zijn aard beelden en beweging
laten zien en de woorden begeleiden
het hoogstens. De televisiemaker wil,
dat men zijn programma ziet. Hij
weet, dat tachtig procent van de toe-
stelbezitters naar de cup-finale kijkt.
Hij is niet tevreden als er maar een
procent naar zijn programma kijkt.
Opvallend
De kijket wordt geboeid door het
opvallende, de televisiemaker zal dus
de kerk naar' zijn opvallende kant la
ten zien: de uitzonderlijke prestatie,
de kwesties die in het nieuws zijn.
Vandaar: het Noordwijkerhoutse con
cilie, vandaar Helder Camara, van
daar de kindervertelling Woord voor
Woord.
Als het kerklied gebracht wordt,
dan „Zingend geloven" zorgvuldig
voorbereid en bepaald niet zomaar
een zangdienst. Vandaar ook de gast
vrijheid voor liedjesmakers die het
hunne zeggen over de kerk, over God,
met een ondertoon van hoop of te
leurgestelde verwachting waarover
dan weer kerkmensen, die hun beeld
van kerk-zijn met ijver koesteren
boos worden.
Men kan dus niet zeggen, dat de
kerk op het scherm komt, zoals zij is.
Dat kan ook niet. Het is steeds een
bepaalde kant van de kerk, en wel
die het beste binnen het scherm past.
Zendtijd
Wij gaan zelf een stap verder: de
kerk is zo wijd, dat ook de uitzendin
gen van IKOR-CVK zelf een facet
van de kerk geworden zijn. Als de
kerken krachtens de omroepwet het
recht op zendtijd krijgen en zij ma
ken daar gezamenlijk gebruik van,
dan verandert daardoor alleen al iets
aan het beeld van de kerk in het
openbare leven.
Wie begeert, dat de kerk zich al
leen maar representeert op de wijze
als zij zich voordoet in catechisatie
lokalen, kerkeraadsvergaderingen,
evangelisatie-bijeenkomsten en kerk
diensten, maakt van de radio en tele
visie een nogal dure huistelefoon op
kosten van de omroeppot. Daar zijn
alleen de mensen van de binnenste
Ds. L. H. Ruitenberg
cirkel van het traditionele kerkelijk«|v<
leven in geïnteresseerd.
Maar wie de kerk daar ziet, waai
mensen omgaan met de Boodschap -
de blijde, aangevochten, vreemde,!
heilbrengende Boodschap is diepj
verheugd, dat door radio en televisie!
een afmeting aan het kerk-zijn iif®1
toegevoegd.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT In de Nederlandse
Hervormde Kerk kent men al lang
het bestaan van „evangelisaties",
„noodgemeenten" of „buitengewone
wykgemeenten", waarin kerkleden
zich bundelen omdat z(j het niet eens
z(jn met de heersénde modaliteit ter
plaatse.
Conservatieve rooms-katholieken
hebben thans een actiegroep gevormd,
die openlijk streeft naar de vorming
van dergelijke noodgemeenten, „inter-
parochies" genaamd. Zij hebben zelfi
de stichting van een „interdiocees"
op het oog als bundeling van de be
houdende rooms-katholieken in Ne
derland.
Initiatiefnemers zijn pater drs. E. J.
H. Krekelberg uit Delft (nog onlangs
in het nieuws door zijn steen in de
ruit van een sexshop in Maastricht)
en drs. W. Kotte uit Boxtel. Pater
Krekelberg, in het dagelijks leven
wiskundeleraar, leidt al enige tijd een
interparochie in Delft.
Zaterdag, op de dag van Maria He
melvaart, hebben zij hun plannen in
een circulaire bekendgemaakt. Zij ho
pen dat bestaande groeperingen van
verontruste rooms-katholieken, zoals
Confrontatie, het Michaël-legioen en
Waarheid en Leven zich bij de actie
zullen aansluiten.
De bedoeling van de groep, die zich£~r
„Stichting Sint Willibrord" noemt. i.< j j
uitdrukkelijk niet een afscheiding* j;
ook niet een afscheiding binnen cii j
kerk. Het gaat om de vorming van ee:
hecht bolwerk, waarin het geloof ka*^
worden beleefd op de oude gn vei
trouwde wijze.
Men zal echter niet aarzelen, om al*®
het moet zelfs een eigen bisschop aan
te trekken voor de interdiocees. Lm
zal gebeuren als de Nederlandse bit
schoppen zich niet zullen distantiëren
van de koers van Noordwijkerhout.
De stichting heeft geld nodig, om
de Willibrordkerk aan de Minderbroe
dersstraat te Utrecht te kunnen ko
pen. Deze kerk is buiten gebruik ge
steld en wordt met de ondergang be
dreigd. Men wil van deze kerk het
centrum van conservatief Nederland
maken.
(Van onze kerkredactie)
DORDRECHT Prof. dr. ir.
H. G. van Beusekom acht het met
het oog op de eenwording van
de Nederlandse Hervormde Kerk
en de Gereformeerde Kerken be
langrijk, dat de kerkleden nu al^
vrijgelaten worden in de keuze
van hun (wijk-) gemeente.
Hij gaat eiVan uit, dat op een dag
tussen 1970 en 1980 de synodes van
beide kerken tot vereniging zullen
besluiten. Op die dag zullen de her
vormde gemeente en de gereformeer
de kerk van Hilversum (de woon
plaats van prof. Van Beusekom; red.)
tot één landelijke kerkgemeenschap
behoren.
Betekent dit nu, dat de plaatselijke
gemeenten volgens de volkstelling
van 1960 24.772 hervormden en 6.451
gereformeerden samengevoegd en
dooreen gemengd en hererkaveld
moeten worden tot een zo efficiët
(Van onze kerkredactie)
DUBLIN De Ierse rooms-katholieke bisschoppen hebben de paus toe
stemming gevraagd, om de ban in te trekken op rooms-katholieken, die aan
het Trinity College in de Ierse hoofdstad gaan studeren.
Het Trinity College is een anglicaanse instelling. In 1956 spraken de Ierse
bisschoppen nog uit, dat het een doodzonde was, om aan het Trinity College
te gaan studeren. Alleen in speciale gevallen was dispensatie door de aarts
bisschop van Dublin mogelijk.
Op het ogenblik zijn van de vierduizend studenten aan Trinity 1400 rooms-
katholiek. de meesten met dispensatie van de aartsbisschop.
mogelijke opbouw? Natuurlijk niet,
aldus prof. Van Beusekom.
Hij schrijft in De Kerkvoogdij:
eMn zal alles moeten laten zoals het
is, ieder in zijn eigen omgeving en op
zijn eigen plaats. Men zal alleen vrij
zijn om een andere plaats te kiezen.
En dan zal omstreeks het jaar 2000
alles wel zover uitgeschommeld zijn,
dat een meer efficiente organisatie
zal zijn verkregen en dat de veren
iging ook materieel effect heeft.
SCHOTLAND
In dat verband wijst prof. Van
Beusekom op de situatie zoals die bij
voorbeeld in Schotland bestaat. Men
kent daar niet grote gemeenten met
meerdere predikanten, mzar zeltijd
zelfsrandige gemeenten met eigen
predikanten, dus eenmansgemeenten.
Deze gemeenten hebben een geogra
fische begrenzing, doch deze is voor
de leden niet bindend.
Van nature behoort ieder lid tot de
gemeente binnen welke grenzen hij
woont, maar bij verhuizing mag hij
bij zijn oude gemeente blijven. In de
steden wordt van dit recht veel ge
bruik gemaakt, Wie zich in een be
paalde gemeente thuis voelt, wil
daarbij blijven horen.
Voor de kinderen is deze band niet
zo sterk. Men ziet dan ook veelvuldig,
dat de volgende generatie vooral
in geval van huwelijk zich naar de
woongemeente laat overschrijen.
De herormden en de gereformeer
den kennen in ons land het systeem
van centrale gemeenten en wijkge-
meenten met een bindende geogra
fische indeling, maar de laatste tijd
wordt de wens wel geuit, om op het
Schotse systeem overt e gaan.
LEEGLOPEN?
Het gevaar, dat dan wel eens een
wijkgemeente zou kunnen leeglopen,
ziet prof. Van Beusekom niet zo
groot. Ook nu zijn er honderden le
den, die in een andere wijkgemeente
dan de hunne ter kerke gaan. Het is
volgens hem formeel juister, dat zij
daar dan ook verkiesbaar zijn als
ambtsdrager en dat zij zich ook fi
nancieel voor die gemeente verant
woordelijk weten.
„Willen wij tot eenheid met de Ge
reformeerde Kerken komen, dan zul
len wij eerst op dit systeem moeten
overgaan. De hervormde moet in zijn
hervormde wijkgemeente kunnen
blijven en de gereformeerde in de ge
reformeerde, ook al lopen deze ge
ografisch dooreen.
En dan mogen wij verwachten .dat
na een genratie de integratie zich zal
hebben voltrokken en dat dan nie-
mand meer weet. wie gereformeerd
en wie hervormd is geweest'"
AMERSFOORT In een zaterdag
gehouden vergadering heeft eau"
groep zich progressieven noemendl
leden van de PvdA, de PPR, de PSP
en D'66 besloten tot een actie „pro
gressief alternatief".
De actie „progressief alternatief
heeft de volgende doelstellingen voor^
de verkiezingen van 1971.
Zij richt zich tot partijen. groe-Hc
pen en personen, die een fundarnen- ra
tele verandering in de samenleving, ar
met name in het sociaal-economischi as
vlak, de conjunctuurpolitiek en op n,
het terrein van actieve vredespolitiek w;
willen bewerkstelligen. Zij richt zicï ie
dus tot hen die openlijk voor de ver- ai
kiezingen van 1971 willen uitspreken ig<
met welke progressieve partijen en ar
groepen zij willen samenwerken as
Daarom wijst zij elke samenwerking n
af met die groepen, die in de praktijk ar
een behoudend beleid voeren dooi ai
bereid te zijn samen met de WD in
een regering te gaan zitten.
Zij wil partijen, groepen
personen aansporen besprekingen tl sti
voeren met het doel de kiezer op ba- uc
sis van een gemeenschappelijk kern- jh
program een alternatief voor regerin- oe
gen als het kabinet De Jong aan ti oc
bieden.
De actie wenst op korte termijn
een discussie hierover in alle partijen
te openen teneinde op tijdig te hou
den partijcongressen hierover beslui
ten te nemen.
De actie wil een lijst publiceren
van leden binnen de verschillendl
partijen die dit initiatief steunen.
Ir
Pie
KAMPEN Dr. G. Puchinger
houdt de theologie van prof. dr. Klaas
Schilder in discussie.
Thans heeft hij in een bij Kok in
Kampen verschenen studie „Een
theologie in discussie" zijn NCRV-
causerieën over deze „profeet-dich-
ter-polemist" gebundeld en aange
vuld met een fel debat uit 1936 met
dr. O. Noordmans ovei verschillen in
de gereformeerde theologie.
Voor geïnteresseerden boeiende
stof, voor vele anderen toch wel te
historisch. Het boek telt 152 bladzij
den. De prijs 11.75.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sommelsdijk: A.
Beek te Poederoijen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Curasao (als koop-
vaardijpredikant): M. Boot te Oude
water.
GEREF. KERKEN (vrygem.)
Beroepen te Zuidhorn: J. Slotman
te Urk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Aalsmeer: K. Boersm»
te Haarlem.