Hervormd predikant zendt
brief aan gereformeerden
i
A
Ook bidden voor
communisten
Reclasserings-
ambtenaar
dolgedraaid
De kerk wil spreken
maar luistert ze nog
„Bericht Time
Uw probleem
is het onze
bovenste beste
onderzetters
GRATIS A
s
spaar alle 12
Een woord voor vandaag
Ds. Melles overleden
BEROEPÏNGSWERK
Duitse kerketr
verdedigen
klokgelui J
Krokodil verstoort
doopplechtigheid
Faculteit voor
management
in Maastricht
Wij mensen zijn sterk in het aanvoeren van verzachtende omstan
digheden als wij verkeerd hebben gehandeld. Het kost ons altijd bij
zonder veel moeite royaal toe te gevendat wij fout zijn geweest. Er
Is altijd wel een verklaring te vinden en als wij zeggen, dat wij onze
overtredingen kennen, dan proberen wij die op z'n minst wat te klei
neren. De koning-dichter David zegt in Psalm 51 tegen God: L wilt
waarheid in het verborgene. Dat wil zeggen: God wenst, dat h j te
genover Hem voor de volle honderd procent toegeven, dat ons opt re
ien verkeerd is geweest, dat de zelfkritiek totaal is. Wij behoeven
bij Hem niet met verzachtende omstandigheden aan te komen.
Daarom mogen wij dat ook niet doen ten opzichte van de mensen.
Wanneer wij ons in onze verhouding tot de naaste misgaan of mis
dragendan staat dit nooit op zichzelf, dan kan dit nooit worden
geïsoleerd uit onze relatie tot God. Onze liefde tot God is onbe
staanbaar als .zij zich nietpositief uit in onze verhouding tot de
mensen, met wie wij omgaan en leven. Aan de wijze waarop wij ons
gedragen in de samenleving, meet God onze liefde tot Hem af. Hij
wil waarheid in het verborgene, maar daar kan het nooit bij blijven.
Die waarheid vindt haar vervolg in de manier, waarop wij ons elke
dag openbaren.
We lezen vandaagExodus 40 vers 16 tot 38.
WOENSDAG 72 AUGUSTUS 1970
NEW YORK Uitlatingen van het
Medewerkers King
NEW YORK Uitlatingen van het
weekblad „Tinie" over het privéleven
van Martin Luther King hebben de
woede van Amerikaanse negerleiders
opgewekt.
Het blad schrijft, dat de Ameri
kaanse federale recherche (FBI) in
1963 King in al zijn hotelkamers ging
bespioneren. Dat leverde geen be
wijzen op voor vermoede ondermij
nende activiteiten, maar wel ..een
verbazingwekkende hoeveelheid in
formatie over Kings uitgebreide en
actieve sexuele activiteiten."
FBI-chef J. Edgar Hoover zou King
in 1964 met een aantal geluidsbanden
geconfronteerd hebben. Hij zou hem
op deze wijze gedwongen hebben zijn
kritiek op de FBI te matigen. King
volgde Hoovers advies op en boette
vervolgens snel aan achting in de
zwarte gemeenschap in, aldus Time.
Ds. Ralph Abernathy, die nu Kings
organisatie leidt, en twee collega-pre
dikanten hebben verklaard, dat zij
tegenwoordig waren bij het bewuste
gesprek tussen Hoover en King en
dat Hoover geen ogenblik Kings pri-
veleven ter sprake zou hebben ge
bracht. Het bericht in Time is vol
gens hen volledig vals.
Een andere negerleider, ds. Jesse
Jackson, beschuldigt de FBI ervan, te
trachten de nagedachtenis aan King
te besmeuren door publikatie van de
banden. Hij eist het aftreden van
Hoover.
BURUM Geheel op eigen ini
tiatief heeft ds. P. P. Miede-
ma, hervormd predikant van de
Friese plaatsjes Burum en Mun-
nekezijl een lange brief geschre
ven «aan de leden van de gere
formeerde kerk aldaar om hen
op te wekken een eind te maken
aan de verdeeldheid.
Het lijkt misschien een ongebrui
kelijke manier om als predikant aan
leden van een ander kerkgenootschap
te schrijven, maar ds. Miedema stelt
daartegenover de vraag: „Is het zo
vreemd, als je aan iemand iets te
vertellen hebt, een brief te schrij
ven?"
Ik zou het ook best vinden, wan
neer een gereformeerde dominee mijn
gemeenteleden zou schrijven.
Vraag: Een vrouw laat bij haar
sterven een spaarbankboekje met
enkele duizenden guldens achter.
Moeten de man en haar zoon (die
vrouw en kinderen heeft) successie
rechten betalen?
Antwoord: De man in dit'geval de
zoon (zijn vrouw en kindeken tellen
niet mee al erfgenamen) waarschijn
lijk niets. Wel zullen beiden aan
gifte voor successierechten moeten
doen. Op het belastingkantoor kan
dit op een formulier geschieden.
Vraag: Moet men zich laten in
schrijven om een aannemingsbedrijf
in grondwerk te beginnen? Welke
vergunningen of diploma's zijn no
dig?
Atwoord: Een vakdiploma is no
dig. Heeft men dit, dan kan men
vergunning aanvragen bij de kamer
van koophandel. Tevens kan men
daar alle nodige inlichtingen inwin
nen.
Vraag: Kan ik mijn nalatenschap
geheel aan mijn vrouw nalaten zo
dat de kinderen niet kunnen komen
om hun kindsgedeelte? Is er een re
geling te treffen, waarbij als ik
overlijd, alles aan mijn vrouw blijft
tot ook zij sterft?
Antwoord: Dit is niet 100 procent
mogelijk, maai' een notaris kan u
een regeling aanraden, waarbij zo
veel mogelijk aan de belangen van
uw vrouw wordt tegemoet gekomen.
Vraag: Man en vrouw hebben
ieder een spaarbankboekje met en
kele duizenden guldens Zij hebben
elkaar niet gemachtigd het geld op
te nemen. Zou het beter zijn alles op
één boekje te zetten? Zo ja, worden
dan de successierechten minder?
Hoe kunnen de kinderen het geld in
handen krijgen als de ouders er niet
meer zijn?
Antwoord: Het is niet dringend
noodzakelijk alles op één boek'e te
zetten. Het is misschien wel gemak
kelijk wanneer' men elkaar over en
weer machtigt De kinderen kunnen
na overlijden overleg plegen met de
spaarbank. Waarschijnlijk zal deze
dan een akte van erfrecht verlangen.
Als de echtgenoten in gemeenschap
van goederen gehuwd zijn,maakt
dit alles generlei verschil voor de
successierechten. In het andere ge
val is het spaarbedrag trouwens zo
laag. dat het evenmin verschil
maakt.
Vraag: Kan men na afloop van
een faillissement zijn bedrijf weer
voortzetten?
Antwoord: Na afloop van een fail
lissement is men gerechtigd zijn
zaak voort te zetten, maar het is de
vraag of dit praktisch mogelijk zal
zijn.
Kruiswoord-puzzel
TT"
Horizontal Izuiver gewicht. 5. zoutziederij.
7. plaats in Z.H.. 9. nazi, 10 Gedeputeerde Sta
ten (allO. 12. wijnsoort. 13. Spaans paard, 14
droogoven (Z.N.). 15. ingewand van haring. 16.
pers. voornaam».. 17. overblijfsel bij verbran
ding. 18. eerste boek van Mozes (a/V.). 19. bloet-
wiizc, 20. oorzaak. 21. reus. 22. inhoudsmaat
(ark.). 23. soort duif, 25 voortreffelijk. 27. keer.
28. schoeisel.
Verticaal. I. heden, 2 gebak. 3. gevoel van
kiesheid, 4. zwaardvis. 5 jongensnaam. 6. Eme
ritus (alk.). 8. wapen. v. schaaldier. 10. verve
lend gezeur. II. duurzaam. 12. ro». 15. genoe
gen. 18. aantal. 19. persbureau. 21. vulkaan. 24.
opstootje, 25. familielid, 26. spil van een wiel
Oplossing vorige puzzel
Hor. I. Pan. 5. aap. 8. bestand. 10. deel. 12.
kers, 14. IU, 15. pop, 17. ree, 18. kapel. 20. agaat.
21. gelag. 21 tabel. 24. enk. 26 tal. 27. til, 29.
star. 31. kree, 32. memorie. 33 lam. 34. lel.
Vert 2. Abel, nel. 4. stoop. 5. ank. 6. ader, 7
(Van onze kerkredactie)
BAYREUTH Na een weken
lange discussie over de vraag, of
het geoorloofd is in de openbare
eredienst voor communisten te
bidden, hebben ds. Klaus Die-
gritz te Bad Berneck en zijn ge
meentelid de CSU-politcicus en
vice-president van de Beierse
Landdag Simon Nüssel de strijd
bijl begraven.
Met een verklaring van verzoening
hebben zij een streep gezet onder wat
de Duitse kranten de „gebedsoorlog
in Boven-Franken" noemden.
Ds. Diegritz had op Tweede Pink
sterdag gebeden voor Willy Brandt
en zijn Oostduitse collega Willi Stoph
naar aanleiding van het gesprek te
Kassei, dat toen voor de deur stond.
Nüssel was hgt daar helemaal niet
mee eens en sprak zelfs van een
.tgrote- christelijke- -stommiteit". Hij
dacht er niet aan, om voor Stoph te
bidden, bad liever om bewaard te
mogen worden voor „het gevaar uit
het oosten".
De predikant verdedigde zich met
Christus' woord „Hebt uw vijanden
lief en bidt voor wie u vervolgen."
Hij zou ook voor Mao bidden, als dat
te pas kwam, want hij wist niemand
voor wie God verboden heeft te bid
den.
De grote publiciteit, die dit me
ningsverschil in Duitsland kreeg, had
geen van beiden verwacht. Bij chris
tenen en niet-christenen kwamen
grote emoties los. Ds. Diegritz kreeg
een lawine van brieven. Een agressie- I"
ve Duisburger, die zich anoniem als I
„de wreker" voorstelde, waarschuwde
hem zelfs, dat hij met zijn preekstoel
levend ter helle zou varen. De meeste i
schrijvers toonden echter sympatie j
voor de dominee die zich niet van
zijn stuk liet brengen door de klacht
van zijn gemeentelid Nüssel.
Verzoening
In hun verklaring zeggen beide he
ren: De in de publiciteit ontstane me- j
ning, als zou de heer Nüssel de kerk
het recht ontzeggen, in haar voorbede
politieke gebeurtenissen te betrekken,
is onjuist. De eveneens ontstane me
ning, als zou ds. Diegritz in zijn ge
bed bepaalde gevaren die van ideolo
gieën uitgaan, veronachtzaamen, is
ook onjuist. Beiden verklaren zich
bereid verder in de gemeente vol
vertrouwen samen te werken. Zij
vinden het voor christenen belang
rijk, om zakelijke verschillen niet te
verdoezelen en zich tegelijk ieder met
zijn gaven in te zetten voor de zaak
van Christus."
Ds. Miedema, die 55 jaar is en,van
1952 tot 1968 in Canada heeft ge
werkt, voelt zich machteloos en steeds
verontruster worden bij de blijven
de verdeeldheid van de kerken in
een wereld, „die naar de ondergang
wordt gestuwd".
Stencils
Hij hoopt medestanders te vinden in
de geadresseerden, die hij in twaalf
stencils probeert uit te leggen, „dat
men toch wel heel ver verwijderd I
is van de gemeente, waaraan de we- i
reld behoefte heeft en van de ge-
meente, zoals die door de wondere i
werking van het Woord Gods in de
eerste christentijd ontstond."
..Er is een mogelijkheid, die ver uit
reikt boven onze menselijke moge
lijkheden: het Woord dat de wereld
schiep kan ook de meest halsstarrige
mensen samenbrengen. Ds. Miedema
noemt acht punten om praktisch naar
een samengaan toe te werken.
1. Ik zou iedere oudere en jongere
willen aanraden er een gewoonte van
te maken om nu eens de hervormde
en dan weer de gereformeerde kerk
diensten te bezoeken.
2. Zo zou ik de catechisanten ook
willen aanraden de ene week bij de
gereformeerde predikant op les te
gaan en de andere week bij de her
vormde.
3. Lidmaten zou ik willen aanra
den het avondmaal mee te vieren in
de kerk „waartoe men niet behoort".
4. In oktober beginnen bijbelstu
dies. Ik zou velen willen opwekken
om aan deze avonden mee te doen.
Petitie
5. Ik'zou iedereen willen opwek
ken om de kerkeraden te bestoken
met lijsten en petities om zo spoed:
mogelijk een zakelijke regeling
treffen voor een beëindiging van i
zondige gescheurdheid van het Bi
rumer en Munnekezijler kerkelijk 1(
ven.
6. Ik zou de gereformeerde ke:
keraad en de gemeente van Buru
willen aanraden geen nieuwe pred
kant te beroepen (er komt eerstdaai
een vacature), maar de hervormt
predikanten in te schakelen bij hi
kerkelijk ambtelijk werk. In Munni
kezijl zou dan de gereformeerde pre
öikant de pastorale taak over bei<
gemeenten op zich moeten nemen.
7. In plaats van acht diensten p<
zondag worden er vier gehouden
respectievelijk het meest geschik
kerkgebouw ter plaatse. In deze dier
sten wordt afwisselend voorgega:
door de gereformeerde predikant, d
in Munnekezijl woont en de hervorn
de predikant, die in Burum woont.
8. Als we dit allemaal eerst eer
hebben gedaan, komt de rest vanze
wel.
Zelfbehoud
Over de verdeedlheid zegt ds. Mi
dema ook nog, dat zelfbehoud zo'
grote rol speelt, dat het evangelie i
niet aan te pas kan komen. ,.M<
zegt, we moesten het eigenlijk eer
zijn. maarHet is het duivels
demonische „maar", dat bijvoorbee
wordt gevolgd door de opmerking d
de mensen of de tijd er nog niet ri;
voor zijn.
De veelgehoorde opmerking „Zuil
zaken hebben tijd nodig" weerlegt c
Miedema met: „De Heer heeft ongel
veer twee en een half jaar tijd g#
had om Zijn werk op aarde te vo['
brengen. De enige tijd, die nodig f
is Go$s tijd".
Met grote zorg is men begonnen de Willibrorduskerk aande Amstel in
Amsterdam te slopen. Een markante kerk in de hoofdstad zal er straks
niet meer zijn. Andere gebouwen komen ervoor in de plaats.
Ontvolking van de binnenstad en achteruitgang in kerkgang maken, dat
het voor veel rooms-katholieke kerken in de hoofdstad niet rendabel
meer is te blijven bestaan.
Daarom zullen ook zij worden afgebroken. Er komt' dan in veel gevallen
een parochiehuis met een zaaltje voor in de plaats.
Dezer dagen buigen Amsterdamse geestelijken zich zorgelijk over de
sanering van de kerken in de binnenstad.
Structuren
Naar aanleiding van de drie artike
len van dr. G. de Ru over de vraag
„Kunnen structuren zich bekeren?"
waarin deze een duidelijke, bijbelse
kijk op deze en dergelijke vragen
heeft gegeven, verschenen er twee ar
tikelen in de krant van de heer A. J.
Stolp, die helemaal tegen de artikelen
en de visie van dr. De Ru ingaan. Op
zichzelf heeft de heer Stolp natuurlijk
het recht om het al of niet met dr. De
Ru eens te zijn.
Tqch zou ik gaarne enkele opmer
kingen willen maken Bijbels gezien
vind ik de argumentatie van de heer
Stolp uiterst zwak. Dat wij de roeping
hebben de aarde „leefbaar" te maken. J
is geen ontdekking van deze tijd. Dat i
staat al in Genesis 1 en 2. Dat er ver- j
keerde structuren zijn en dat die ver-
anderd zouden moeten worden, is niet
in het geding. Dat erkent dr. De Ru
trouwens ook.
Maar ligt hier een taak voor de
kerk? Heeft Jezus Zelf niet gezegd,
dat Zijn Koninkrijk niet van deze we
reld is? Een van de grote gevaren van
een bepaalde groep in de theologie en
in de kerk is dunkt mij. dat zij de
tegenwoordige wereld, de nu-wereld
zoals er in II Timotheus 4 staat, zo lief
eekrpgen hebben, dat zij geen oog
meer hebben voor de „toekomende".
„Het christendom weet niet 'waar
heen het op weg is", zo schreef de
heer Stolp. Maar wie zijn bijbel kent
en gelooft weet het wel: niet zomaar
op weg naar een door nieuwe structu
ren paradijselijke wereld als stad van
de mens. maar naar de wederkomst
van Christus en daarbij de ondergang j
van deze bedeling en de komst van de j
stad Gods. Zie ook artikel 37 van de
Nederlandse geloofsbelijdenis.
De naakten. hon?erieen er.z. uit de
gelijkenis van Matthews 25. die nogal
pens ten tonele gevoerd worden, in wie j
■'an Christus tot ons komt en die door j
de christenen geholpen moeten worden;
zouden wel eens juist de discioelen
van de Here Jezus kunnen zijn. of i
missch'en wel de verdrukten uit Israel j
en de gemeente: dan moet de «angbare j
uitleg worden omeekeerd. Niet wat
christenen gedaan hebben met en aar j
..hongerigen" is hier dan aan de orde.
maar wat de volken gedaan hebben
met Israel en of de gemeente-in-nood.
Ik was zo dankbaar voor het duide-
'üke'. bijbelse geluid van dr. De Ru.
Juist omdat we het ook nogal eens
moeten dóen met allerlei berichten uit
de in bepaalde richting geëngageerde
hoek. En nu enkele dagen later prak
tisch op dezelfde plaats in de krant
haast tegengestelde artikelen Jammer.
Katwjjk aan Zee Ds. 3. P. van Roon
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN De eerste taak
van de kerk is niet het spreken,
maar het luisteren. De kerk van
Christus is een kerk, die leeft
van het horen naar het op schrift
gestelde en gepredikte woord der
apostelen. Dat horen is geen pas
siviteit, geen collectieve traag
heid van een onmondig volk. Het
is integendeel hoogste activiteit
dé liturgische houding van
een volk, dat weet te leven van
geloof en genade alleen.
Aldus prof. dr. C. Trimp. de nieuwe
hoogleraar in de ambtelijke vakken
aan de Theologische Hogeschool van
de Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt). In het weekblad „De Refor
matie" reageert hij op een artikel, dat
ds. E. Pijlman in „Kosmos en Oecu
mene" schreef over de inmiddels op
geheven actiegroep van Amsterdamse
gereformeerde jongeren Synoodkreet.
Deze groep werd geboren, aldus ds.
Pijlman, uit een diepe verontrusting
ten aanzien van de machteloosheid
der kerk in het spreken in de wereld.
Het werd hun een last lid te zijn van
een kerk die de vragen van de hoog
ste prioriteit uit de weg ging.
Maar prof. Trimp vindt het een vradg
van veel hoger prioriteit, of er nog
geluisterd wordt. Hij vervolgt:
„In hetzelfde verhaal, waarin ons
van de oprichting (en opheffing) van
Synoodkreet wordt verteld, publiceert
ds. Pijlman een aantal cijfers omtrent
de kerkgang in dezelfde gemeente
van Amsterdam-Centrum. Daaruit
blijkt, dat in 1969 de morgendienst
door 23 procent en de middagdienst
door 7.5 procent van het aantal ge
meenteleden wordt bezocht (respec
tievelijk 1900 en 600 van de ruim 8000
gemeenteleden). Tien jaar eerder wa
ren de percentages nog 32 procent en
53 procent.
Stellen wij nu het percentage van
de gemeenteleden die in staat zijn de
eredienst bij te wonen, op 60 pro
cent. dan blijkt uit déze gegevens, dat
's morgens bijna 3000 en 's middags
ruim 4000 gemeenteleden zonder wet
tige verhindering de eredienst ver
zuimden. Zij luisterden niet naar
het spreken van God.
Zij spreken niet mee in de lof
zang. de aanbidding, de geloofsbelij
denis.
Vanuit deze gemeente wordt door I re
de jongeren geklaagd over de mach-
teloosheid der kerk terzake van haar
spreken
Wat de kerk gezegd heeft en bij
voorbeeld in haar catechismus heeft
vastgelegd, interesseert nog slechts
één op de veertien gemeenteleden.
Maar de kerk zal spreken over
Zuid-Afrika. over de atoombommen,
over de ontwikkelingslanden, over de
homofilie!
Geloof
Voelt men nu niet, hoezeer de ex
clamaties der jongeren aan de pri
maire nood en machteloosheid der
kerk voorbij-schreeuwen? Want er is
in dit land iets heel anders aan de
hand. als het gaat over de machte
loosheid der kerk. De kerk is bezig
haar eigen bronnen toe te stoppen.
Zij kent niet meer de kracht van het
geloof, het luisterende geloof.
Zij gelooft niet meer in de zaak
van Jezus Christus, die de komst van
zijn heerschappij in de wereld heeft
gebonden aan het onaanzienlijk mid
del van de prediking. Want "de zaai
er zaait het woord" (Marcus 4:14) en
dat is het hele geheim van het Ko
ninkrijk. waarin de vrede en de ver
lossing der wereld worden gevonden.
Dat woord is een dermate onaan
zienlijke zaak. dat de wereld het niet
opneemt in haar statistiek, noch in
haar prognoses. Intussen doet het
woord zijn werk, want de Here slaapt
noch sluimert.
Daarom stonden de apostelen met
hun ongeloofwaardige boodschap zeer
onkrampachtig in een wereld vol hei
dendom en kwade religiositeit. Want
zij geloofden aan de zaak van hun
Heer en kenden Hem in Zijn konink
lijke kracht.
Structuren
De structuren van de samenleving
lieten zij voorlopig voor wat ze waren
en die structuren waren echt niet zo
best. Die waren integendeel vol afgo
disch venijn.
Maar de apostelen spraken het
woord, dat de zonden vergeeft en het
hart bekeert en zij haastten zich
voort naar de goede toekomst van
hun IHeer. Zij hadden het woord van
God gehoord en omdat zij geloofden,
spraken zij en gaven het op hun
beurt door. Zo immers wilde hun He-
het leven nieuw maken en komen
tot zijn dag?
Maar waar is dit spreken van de
woorden Gods in onze samenleving
gebleven? Waar is de vindplaats van
dat woord in onze eeuw van opdrin
gende schriftkritiek?
Wat zal een kerk, die de eenvoudige
kracht van de apostelen niet meer
kent. Juist nu onze samenleving haar
heidendom onverhuld gaat vertonen,
de compromissen afwerpt, de vormen
en manieren van een vroegere gene
ratie als lege blikjes opzij gooit en
even radicaal als brutaal haar god
loosheid demonstreert wat zal in
zo'n tijd een kerk, die niet meer luis
teren wil? Luisteren, voordat zij
spreekt?
GRONINGEN In de leeftijd van
72 jaar is overleden de gereformeerde
emeritus-predikant ds. P. Melles. De
begrafenis heeft in stilte plaatsge-
had. Ds. Melles was van 1928 tot 1962 j
j predikant achtereenvolgens in Gees,
Grijpskerk. Maarssen en Hijken.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kamerik: dr. C. A.
i Tukker te Kinderdijk.
Een aantal presbyteriaanse en her- I
vormde kerken in Midden-Amerika j
(Columbia, Guatemala, Mexico en Ve- i
nezuela) hebben samen een theologi-
sche faculteit gesticht in Mexico City j
die in september zal worden geopend. I
DEN HAAG De vice-presi
dent van de Haagse rechtbank,
prof. mr. W. F. C. van Hattum,
heeft gisteren scherpe kritiek
geleverd op de gedragingen van
vooral jeugdige reclasserings-
ambtenaren.
De „dolgedraaide" reclasserings-
ambtenaren vormen een blamage, al
dus prof. Van Hattum in een zitting
van de rechtbank ter gelegenheid van
de beëdiging van een ambtenares van
de reclassering.
In feite stellen zij zich op tegenover
de rechterlijke macht en wensen zij
ieder overleg van de tafel te vegen.
Het staat iedere reclasseringsambte-
naar vrij om kritiek uit te oefenen,
doch het gaat niet aan om lak te
hebben aan de instelling waaraan
ambtenaren zelf verbonden zijn.
Prof. Van Hattum wees er vervol
gens op, dat er bij de reclasseringsin-
stellingen een toenemende tendens is
om in uitgebrachte rapporten niet
neutraal te blijven. Er kunnen zware
eisen gesteld worden aan de rappor
ten. Het is gewenst zich in te leyen in
de situatie van de delinouenten. doch
ambtenaren moeten zich daarmee
niét identificeren. Men dient zich ook
niet vijandig op te stellen tegenover
de rechterlijke macht. Te vaak wor
den allerlei praatjes van verdachten
geslikt en aan de rechter als de
waarheid voorgesteld, aldus de vice-
president.
Het reclasseringsstelsel in ons land
is allerminst volmaakt. We weten ook
wel. dat het gevangenissysteem nie
voldoet, doch wij zoeken even hai
naar een vervanging, die nog steef 0]
niet is gevonden. fe
Prof. Van. Hattjum besloot zijn be
schouwing met de nieuw Hocdi^A.
ambtenares toe te wensen dat zij
in haar :werk zal „doldraaien". pi
O ro
(Van onze kerkredactie) Fe
011
KEULEN De Duitse kerkei
zijn in het geweer gekomen tegeiV
de kritiek op het „hinderlijkeVe
luiden van de kerkklokken. fla
De verkondiging van de klokka
wordt ook nu nog heel goed begreper'
Ongetwijfeld wordt het daarom ni£U
door iedereen graag gehoord. Achtfl;
het afwijzen van het klokgelui staaU
dikwijls veel diepere emoties. 71
grijpen de klokken aan, maar ze be~
doelen de kerken. y
i Aldus een verklaring van de ge
I meenschappelijke studiecommissi)
I voor het Duitse klokkenwezen van di
I Rooms-Katholieke en de Evangelisch!
Kerk.
Overigens erkent de commissie, dti
I het klokgelui kan ontaarden in hiri
derlijk lawaai. Ze geeft dan ook aart
I wijzingen inzake de juiste ophangir'
en stemming van de klokken en goi
de constructie van de klokkestoeh
j Tien minuten moet de maximale li
I tijd zijn.
In Keulen heeft de orgel-
klokkendienst van de Evangeliscl
Kerk een deskundig onderzoek lat<
instellen naar de geluidshinder vt
achttien kerken. In vier gevallen bli
ken de klokken inderdaad te veel va
de omwonenden te vergen, maar dl
was het gevolg van een niet in acl
nemen van elementaire regels van
akoestiek.
dubro onderzetters
met uw sterrenbeeld
HET IDEALE AFWASMIDDEL
(Van onze kerkredactie)
LOESAKA Een Jehovah's getuige, die gedoopt werd door onderdom
peling in een rivier b(j Loesaka, de hoofdstad van Zambia, belandde tijdens
deze plechtigheid in de bek van een vier meter lange krokodil.
Tweehonderd andere kandidaten voor de doop bevrijdden hun makker en
vervolgens de krokodil. „Het is een schepsel van God", zei bun voorganger.
MAASTRICHT De Stichting we«ei
tenschappelijk onderwijs Limbui it
(SWOL) heeft een commissie ingi e;
steld ter bestudering van de vraag cl
I en pp welke wijze aan de universite >e
van Maastricht ook opleidingsfacu la
teiten op het gebied van managemei
zouden kunnen worden verbonden.
Een bijzonder accent zou daarb 1
vallen op de mogelijkheden en b( 'ai
hoeften aan opleiding c.q. bijscholir ie
en nascholing in organisatiekunde ade:
bedrijfsbeheer in de dienstensecto
buiten het particuliere bedrijfsleven. 1U
.Men denkt daarbij vooral aan dj*
sectoren gezondheidszorg, welzijn!
zorg. overheidsadministratie en on
derwijs. ha
De commissie is gisteren geïnstal
leerd door mr. dr. Ch. van Roo
commissaris van de Koningin
Limburg. In zijn installatierede wecde
de commissaris op de achterstand di(aa
West-Europa ten aanzien van de V ti
vertoont juist op het punt van sys ki
tematisch aankweken van mana 20
gers-kwaliteiten. in