Dr. Mooi: geboorteleden in kerkorde handhaven Kloos pleit voor instelling wettelijk maximumloon Hervormde gemeente schrijft Braziliaanse ambassadeur Christus' kruis dragen: opkomen voor ontrechten „MAG IN KERK OOK PLAATS ZIJN VOOR NIET-ZO-BEWUSTE GELOOFSHOUDING?" KUITERT IN ENGELS EERDMANS Eeiiheidsbesprekiiigen in Zweden vastgelopen Een woord voor vandaag Leger des Heils BEROEPINGSWERK Structuren moeten ook bekeerd worden (2) Gemakkelijk heeft de apostel Paulus het niet in de gemeente van Thessalonica. Hij zegt zelf dat hij .de mensen hier "onder zware strijd" het Evangelie van God heeft gebracht. Er moesten barrières worden geslecht en als Paulus wijst op ernstige fouten dan neemt men zijn kritiek en vermaningen beslist niet onmiddellijk en blij moedig aan! Het kost hem enorm veel moeite de mensen ervan te overtuigendat God de volledige mens opeist, dat die eis vierkant ingaat tegen menselijke opvattingen en gedachten, dat het volstrekt uitgesloten is op een vrijblijvende manier God te dienen. Er vallen zware beschuldigingen aan het adres van Paulus: wat hij vertelt be rust op een waanvoorstelling, hij is zélf misleid en hij wil de mensen nu op zijn beurt misleiden. Met grote kracht werpt Paulus al deze verwijten van zich: hoe komt u er bij, ik doe niet anders dan door geven wat God mij heeft opgedragen te zeggen tot u, God heeft mij waardig gekeurd het Evangelie door te geven en als ik dat doe, dan moet u ervan overtuigd zijn, dat het gaat om de God van het Evan gelie. Niet ik, maar Hij komt u mededelen, dat het fout gaat, als u zich niet gewonnen geeft. Hij keurt uw hart en het mijne. Hij is getuige, dat er bij mij geen enkele bijbedoeling bestaat. Wc lezen vandaag: Exodus 33 vers 1 tot 11. WOENSDAG 5 AUGUSTUS 1970 (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Artikel II van de kerkorde der Nederlandse Her vormde Kerk luidt aldus: Krachtens het genadeverbond behoren tot een hervormde gemeente, die rondom Woord en sacramenten wordt vergaderd, en mitsdien tot de Nederlandse Hervormde Kerk, gesteld onder haar opzicht en gehouden tot dienstbetoon aan el kander en de wereld, zij, die door openbare belijdenis des geloofs belijdende leden (lidmaten) der kerk zijn geworden; zij, wier inlijving in de gemeente der kerk is bekrachtigd door de Heilige Doop; en zij, die uit hervormde ouders zijn geboren. Senaat gaat snel akkoord met verhoging minimumloon (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De leden van de Eerste Kamer van, zoals voorzitter De Niet zei, „ver schillende delen van de aardbol teruggekeerd" hebben gisteren snel de verhoging van het mini mum-loon tot 157,50 per week goedgekeurd. Dit geoeurde na een discussie, waarin de heer A. H. Kloos (soc.), voorzitter van het NW, het a.r. Tweede-Kamerlid drs. J. Boersma, maar conservatief noemce. Minister Rnolvink van sociale za ken betojgde de betekenis van de wet voor het minimumloon in sociaal op zicht niet te onderschatten. Het mini mumloon »s een scharnierpunt. Enke le honderdduizenden hebben er direct en indirect mee te maken, zei de mi nister. De heer J. A. Middelhuis van de KVP, die ook namens ARP en CHU sprak, noemde de verhoging van het mimimumloon een stukje goede inko- Naamlijst 1970 van Hervormde Kerk DEN HAAG Verschenen is Naamlijst 1970 van de Nederlandse Hervormde Kerk. Deze is afgeslo ten op 22 mei jl. Deze lijst bevat gegevens over de generale synode, provinciale en clas sical kerkvergaderingen, opleiding en vorming van predikanten, kerkvi sitatie enzovoort. Verder is achterin opgenomen de kerkelijke indeling van de gemeensen en adressen voor de kerkelijke admi nistratie in gemeenten met drie of meer predikplaatsen. Deze lijst is wat betreft de gege vens voor de kerkelijke administratie een kleine aanvulling op Van Al phens Nieuw Kerkelijk handboek, waarvan de laatste uitgave van 1967 dateert en in september van dit jaar door een nieuwe zal worden vervan gen. De Naamlijst, die 190 bladzijden telt, is ingenaaid en kost ƒ3.50. Het besteladres is: secretariaat-generaal van de Hervormde kerk; Carnegie- laan9, Den Haag. menspolitiek. De heer Middelhuis zou ook akkoord eaan met een verhoging tot 160 per week. Maar het kosten- problejm mag niet vergeten worden. Herverdeling Ook de heer Kloos vond het mimi mumloon belangrijk voor de inko menspolitiek. Juist door de verhoging van het minimumloon kan men een herverdeling van de inkomens berei ken. Pen ander middel zou kunnen zijn het instellen van een wettelijk maxim i.nloon. Drs. Boersma had in de Tweede Kamer gezegd, dat van het mini mumloon maar in zeer bescheiden mate gebruik kan worden gemaakt voor dit doel. Daar maakte de heer Kloos zich boos over en dat was voor hem de reden om drs. Boersma in de conservatieve hoek te dirwen. De heer Kloos constateerde een on wil om een inkomensbeleid te voeren. Men laat zich afschrikken door schijnargumenten en men wijst op het gevaar van inflatie en voor de werkgelegenheid. Maar niets wordt concreet aangetoond. Nuttige bijdrage In zijn antwoord herinnerde minis ter Roolvink senator Kloos fijntjes aan de motie-De Gaay Fortman, waarin om een inkomensbeleid wordt gevraagd (de heer Kloos en zijn frac tie stemden tegen deze motie) en aan het SER-advies over dit probleem, waarom :s gevraagd. De opmerkingen van de heer Kloos zag minister Roolvink als een nuttige bijdrage tot de discussie De bewinds man hoopte, dat het SER-advies tij dig zou worden uitgebracht, zodat het nog een punt van discussie kon zijn voor de komende verkiezingen. Minister Roolvink kreeg het nog even aan Je stok met ir. H. J. Louwes van de VVD, die had gevraagd waar om het minimumloon ir. Nederland twintig procent hoger ligt dan bij voorbeeld in Frankrijk en Luxem burg. Interruptie Kloos: vindt de heer Louwes dat erg? Antwoord minister: Laten die lan den zich aan ons minimumloon aan passen. We moeten het een eer vin den in Nederland voorop te lopen. Louwes: door verdere scherpstel- ling van onze sociale wetgeving ne men de spanningen in de periferie (regio) toe. Felicitaties Het PSP-lid M. van Pelt mopperde nog over «ie onderbreking van het re ces. Had de SER niet vlotter kunnen werken, vroeg hij. Na de goedkeuring van de wetswij ziging (vorige week gaf de Tweede Kamer haar fiat) wer 1 minister Rool vink gefeliciteerd. Ook door de heer Kloos. Dit overkomt de minister niet na elke discussie met deze afgevaar digde van de PvdA. Horizontaal: 1-. zuivelprodukt, 4. vrucht, 7. ge melijk.'10. strijdperk. 12. persbureau, 14. wate ring, 15. wig. 17 roeipen. 18. soort onderwijs, .20. afgelegen. 21. spelleiding. 22. vernis, 24. tijdrekening. 26. plechtige gelofte, 27. bid (Lat.), '29. plaats in Gelderland. 31. koord van een speeltuig. 33. eiland in de Bandazee, 35. Stof. 36. «jgoven, 37. wintervoenuig. Verticaal: 1. niet begroeid, 2. boom, 3. bijrivier van de Weichsel. 4. deel van het gelaal, 5. Noora christen prediker. 6. dierenverblijf. 8. maling, 9. spinneweb, 11. ordenen. 13. hevige stormwind, 16. aalgeer. 19. zwaardvis, 20. huisdieren, 23. tweede president van Amerika. 25. opstande ling. 26. plaats in Italië, 27. onder rabbinaal toe zicht (aft.). 28. bloeiwijze, 30. einde. 32. bas taarduitgang. 34. verkeerd. Oplossing Torige puzzel Hor. 1. pekel. 4. Ee. 5. el. 7. Deli, 9. aker, 11. les. 12. kar. 14. eed. 16. te. 18. e.k., 19. do, 20. tg., 21. en. 22. eg. 23. os. 25. te. 27. rem. 29. Pan. 31. lel, 33. mees, 35. naar. 37. Ne.. 39. An. 40. kater. Vert I. pel. 2. ka, 3. lek. 4. eest, 6. leek, 7. de, 8. ik, 9. ar, 10. re, II. leder, 13. as, 15. degel, 17. ets, 18. ent, 23. omen, 24. ia, 26. elan. 28. Em., 29. pi, 30. nm., 32. er, 34. eek, 36. aar, 38. mi. (Van een onzer verslaggeefsters) VEENENDAAL De her vormde wijkgemeente Sola Fide in Veenendaal heeft aan de am- issadeur van Brazilië in ons nd, de heer Carlos da Ponte Ribei- Edras, een brief geschreven naar aanleiding van de martelin gen van gevangenen. Daarin wordt gezegd: „Het bestu ren van een land. is een moeilijke taak, die veel wijsheid en kracht ver eist. Voor ons christenen is een lands bestuur er om mede te werken aan de dienst van het Koninkrijk Gods op aarde. Het nastreven van gerechtig heid is daarbij een dringende eis en door de Heer ons opgelegd. Folteringen Het is ons bekend, dat met name in uw land, verschrikkelijke folteringen worden gebruikt als methoden van ondervraging en bestraffing. Wij wij zen in dit verband ook op het getui genis van de bisschop van Recife, Dom Helder Camara, en op het be sluit van de bisschoppenconferentie in uw land tot veroordeling van ge pleegde martelingen van politieke gevangenen. Met hen zijn wij ais mede-christe nen verontrust over die foltermetho den en moeten deze met klem afwij zen als zijnde in strijd met Gods ge rechtigheid. Wij verzoeken u drin gend alles te doen wat in uw vermo gen ligt om deze folteringen te laten Het weer in Enropa max. temp. neerslag gisteren Amsterdam licht bew. 24 Brussel onbew. 28 Frankfort onbew. 28 Genève licht bew. 30 Innsbruck - licht bew. 27 Kopenhagen regenbul 20 Locarno licht bew. 28 Londen geh. bew. 28 Luxemburg onbew. 27 Madrid zwaar bew 30 Majorca half bew. 30 München onbew. 26 Nice onbew. 27 Par«a licht bew. 25 Rome onbew. 29 Wenen geh. bew. 28 Zürich zwaar bew 29 De laatste groep, dc „geboortele den" 's de laatste tijd zeer in dis cussie gekomen. Men vraagt zich steeds meer af. met welk recht zij tot de kerk gerekend kunnen worden. Zij hebben nimmer aan de kerk doen weten, dat zij graag geacht willen worden deel uit te maken van die kerk. Het enige, dat van hen gezegd kan worden, is dat hun ouders „her vormd" waren, dat wil zeggen lid maat der kerk, of misschien alleen maar dooplid, of misschien zelf op hun beurt uit hervormde ouders ge boren. Het zou bovendien nog kunnen zijn, dat slechts één der laatstge noemde ouders hervormd was. Een krachtig pleidooi voor de handhaving van de geboorteleden in de kerkorde houdt dr. R J. Mooi, se cretaris voor algemene zaken van de generale synode, in he* julinummer van het tijdschrift „Kerk en Theo logie" Dr. Mooi wijst eerst als misver stand af. als zou de kerkorde bedoe len, dat de grenzen van de kerk sa menvallen met die van het genade- verbo.id. „Men dient het aldus te stellen: 'o.nnen het gem deverbond is men niet geïnteresseerd ir de grenzen van dit verbond, maar men is in zijn aandacht gericht op de Schenker van het verbond, de genadige God. Op de zelfde wijze is de kerk naar de op vatting van artikel II der kerkorde niet geïn'eresseerd in haar grenzen, maar veeleer in haar centrum: de plaats maken voor een menselijke be handeling van uw gevangenen en ge rechtigheid te betrachten tegen diege nen die een andere politieke mening hebben. Dat God u hierbij kracht en zegen mag schenken." Nieuive boeken Evangelie en wetenschappen Bij alle politieke contestatie van te genwoordig dreigt men wel eens te vergeten, dat de „wereld" meer is dan politiek en maatschappij en dat de visie op de situatie van de mens in de wereld mede en misschien wel op indringender wijze bepaald wordt door andere „wetenschappen". Het is daarom een goede gedachte van de hoogleraren Roscam Abbing en Van der Woude geweest om de confrontatie van het Evangelie met de „wereld" ook op die andere gebie den te zoeken; daarbij uiteraard die met de sociale wetenschappen niet overslaande. Zij hebben vakgeleerden uitgeno digd met elkaar de diverse „Grensge- sprekken" tussen Evangelie en we tenschappen vanuit hun specialisme te formuleren. Zo schrijven dr. G. den Otter en ds. J. van Buuren over Evangelie en ge neeskunde; dr. C. C. Jonker en ds. S. Ypma over Evangelie en natuurwe tenschappen; mer. W. C. van Blns- bergen en dr. J. de Graaf over Evan gelie en rechtswetenschap; dr. J. G. Bomhoff en ds. R. Hensen over Evan gelie en literatuur; dr. W. den Boer en dr. G. C. v, Niftrik over Evangelie en geschiedeniswetenschap; dr. ir. J. Dekker en ds. F. N. M. Nijssen over Evangelie en landbouwwetenschap; dr F, J. de Jong en dr. A. Troost over Evangelie en economische weten schap; dr. H. J. van Zuthem en dr. H. M. Kuitert over Evangelie en sociale wetenschappen en dr. J. J. Broese en dr. P. van der Hoeven over Evangelie en techniek. Een zeer veelzijdige bundel. Grens- gesprekken Evangelie en wetenschap pen. Uitg. J. H. Kok te Kampen. 183 blz. 14.75. Ev.G. DO voy UNOfeftSTANO WHAT YOU REA O* On peeHna tttf "i-. verkondiging van Gods Woord en de viering oer sacramenten. Daarom kent de kerkorde een vage buiteiyVe cirkel van hen, die ener zijds het volste recht hebben om te zeggen, dot zij niets ooit met de kerk te maken hebben gehad, doch die an derzijds ook en dit dank zij deze kerkordehjke bepaling het volste recht hebben om zich tot die kerk te rekenen en aanspraak te maken op de zorg en de liefde vanwege die kerk." Het probleem der geboorteleden, zo maakt dr. Mooi in zijn artikel duide lijk, is een typisch modern probleem. Het kan zich alleen maar voordoen, omdat de secularisatie voortgeschre den is In het leven der kerk. Dwingen „Moet men thans deze mens bena deren en op een min o' meer opdrin gerige wijze plaatsen voor de keuze van voor het instituut der kerk of tegen het instituut der kerk? Deze mens zal, op deze wijze benaderd, wellicht gedwongen uitspraak doen en „ja" zeggen, om zich daarna toch ongelukkig te voelen in de uiterlijke verschijningsvormen van het leven der kerkelijke gemeente. Wellicht ook zal die mens „neen" zeggen en door de werking van dit door hem uitgesproken „neen", hoe wel dit hem was afgedwongen, zich verwijderd gaan gevoelen van de prediking van het Woord en van de inhoud van het Evangelie, dat hem tevoren a ingegrepen had. Het standpunt dat wij innemen ter zake van de geboorteleden, hangt sterk samen met de wiize waarop wij de kers zien en in verband hiermede ook met de w'ize, waarop wij waarde hecht-m aan de persoonlijke wilsbe- slissing van de mens. Indien wij van mening zijn, dat het mens-zijn zich vooral verwerkelijkt in de persoon lijke wilsbeslissing, zal het instituut der geboorteleden een doorn in het oog moeten zijn. Indien wij echter van oordeel zijn, dat mens-zijn veel meei is dan wat in vrije beslissing kan'worden gerea liseerd, dan komt er ruimte voor het verstaan van het instituut der ge boorteleden." Dr. Mooi wijst er dan op, dat mens zijn ook delen is in en ondergaan van dienst, die anderen aan mij als mens (vaak niet op mijn beslissing) bewijzen. Vandaar geboorteleden en ook doopleden. In de bezinning op de leer der kerk treffen we In de kerkgeschiedenis steeds een rigoristische en een latitu- dinariscische. In overeenstemming met de grotere nadruk op de persoon lijke wilsbeslissing nemen thans ve len het rigoristische standpunt in. Volgens dr. Mooi houdt dit wellicht verband met de steeds groter wor dende bedreiging van het persoonlijk leven door de automatisering en de overbevolking. In een soort afweerhouding tegen de massamensmentaliteit wordt de nadruk gelegd op de mondigheid van de mens, de persoonlijke overtuiging. De ge'ovigen dienen duidelijk uit te spreken of zij bij de kerk willen be horen. Men moet iedereen er toe brengen, dat hij precies aangeeft waar hij slaan wil. Maar. zo vraagt dr. Mooi, mag er misschien in de kerk ook plaats zijn voor dc niet-zo-bewuste geloofshou ding? Is er plaats in de kerk voor mensen, die het niet zo goed weten, die van nature niet zo erg „keuze- achtig" zjjn? Is het mogelijk dat de ze mensen er toch bij horen? Of moet alles in het werk gesteld worden, dat deze mensen geprest worden zich uit te spreken: bij de kerk, al dan niet? Het komt dr. Mooi voor, dat naar de opvattingen van mannen als Augustinus en Calvijn de energie der kerk beter besteed zou zijn indien de aandacht gericht werd op de kern van het kerkeliik leven: de verkondi ging van Gods Woord en de bedie ning van de sacramenten. Tenslotte schrijft dr. Mooi: „Het zal voor de Nederlandse Hervormde Kerk van groot gewicht zijn, indien zij zich in de naaste toekomst concen treert op de vraag welke ecclesiologie zij aanhangt. En nauw verbonden hiermede is de vraag .welk mensbeeld zij heeft. Ecclesiologie en anthropolo gic gaan thans hand in hand. Gereformeerd De ecclesiologische bezinning is van des te meer belang, omdat een nau were samenwerking met de Gerefor meerde Kerken thans voor de deur staat en velen van een eenwording binnen afzienbare tijd spreken. Voor dat het zover is, zal er veel te regelen zijn, ook organisatorisch. Maar het zal onvermijdelijk zijn,- dat er ook theologisch gesproken wordt en wel op anthropologisch en ecclesiologisch terrein. Aan de Gereformeerde Kerken im mers is in de geschiedenis van hun bestaan altijd een zekere juridische trek eigen geweest. Ten aanzien van de belijdenis, maar ook ten aanzien van het kerklidmaatschap heeft men altijd precies willen weten, waaraan men toe was. Dat voor alles geeste lijke duidelijkheid gewenst werd, was tot dusver de kracht van de Gerefor meerde Kerken. Thans echter zal gesproken moeten worden over de waarde en de bete kenis van die ecclesiologische ge zichtspunten, waarbij de grenzen der kerk niet in de eerste plaats de aan dacht krijgen, ten voordele van de gerichtheid op het middelpunt." Acht kleine kerken blijven gescheiden (Van onze kerkredactie) STOCKHOLM De eenheids besprekingen tussen de vrije kerken in Zweden zijn defini tief vastgelopen, nu de vrije evangelischen een verenigings plan van de baptisten hebben afgewezen. De vrije evangelischen kwamen vo rig jaar met een plan, dat voorzag in een volledige fusie van de acht vrije kerken, die Zweden kent. Maar vijf van de acht verwierpen dit plan. Al leen de baptisten en de methodisten zagen er wat in. De baptisten publiceerden daarom in het begin van dit jaar een nieuw plan, dat een gedeeltelijke fusie zou betekenen. Het was in eerste in stantie bedoeld voor baptisten, me thodisten en vrije evangelischen, maar het was zo opgesteld, dat de andere vrije kerken er eventueel la ter zo in zouden kunnen stappen. Het baptistenplan voorzag in een sahiengaan van de landelijke bu reaus, zending, werelddiakonaat, zon-, dagsschoolwerk en jeugdorganisaties. Leerverschillen zouden plaatselijk besproken moeten worden en plaatse lijk zou ook moeten worden beslist, of men de gemeenten wilde samenvoe gen of niet. Maar vooralsnog zou elke groep zijn eigen identiteit moeten be waren. Door hun geringe aantal kunnen de vrije kerken zich in de moderne Zweedse samenleving met haar vel^, migratie niet meer afzonderlijk hand haven. In tien jaar hebben zij tien procent van hun leden verloren door dat zij verhuisden naar plaatsen waar geen gemeente was. Er zijn in Zweden 93.000 vrije evangelischen, 26.000 baptisten en 9.500 methodisten. Van de andere vijf vrije kerken zijn de pinkstergemeen ten met 91.000 zielen de belangrijkste. Samen zouden de vrije kerken een kerk met 260.000 zielen kunnen vor men. Nieuw van Kuitert" zegt uit gever Eerdmans uit Grand Ra pids in een bllkvangende adver tentie in een groot aantal Ameri kaanse kerkbladen. Prof. dr. H. M Kuitert's be faamde boekje Verstaat gij wat gij leest?" is nu ook in vertaling op de Amerikaanse markt geko men. Een scherpzinnig boek mei nieuwe inzichten en verhelderin gen betreffende de tijdloze bood schap van de Schrift" aldus de advertentie. In Nederland heeft het boek Inmiddels zijn elfde druk beleefd en een twaalfde zal stellig nog volgen. AMSTERDAM Verleden jaar zijn in de samenkomsten van het Le ger des Heils in Nederland 292 men sen voor het eerst tot een geloofsbe- slissing gekomen. In de bijeenkomsten op de Trefdag in Hilversum op Tweede Pinksterdag betrof dit 43 personen. NED. HERV. KERK Beroepen te Neder-Langbroek, C. J. van den Broek te Weesp. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bentheim (Dtsld), D. L. Averes te Leimuiden. door Andre J. Stolp Het christendom verkeert in een identiteitscrisis, ook omdat het niet meer met zekerheid weet, waartoe het er is. Het weet wel waar het vandaan komt, maar niet meer waarheen het op weg is. Vandaar de radeloos heid tegenover de toekomst (hier op aarde). Maar men krijgt zijn identiteit niet terug door op zoek te gaan naar wat men geweest is, maar door zich in te zetten voor wat ter wille van de toe komst in het heden gevraagd wordt. Als christenen weer zouden weten waartoe zij er zijn, zullen ze ook weer ontdekken wie ze eigenlijk zijn.' Als christenen niet alleen maar "ge loven" in God en zijn Zoon, maar ook zijn wil doen en zich laten leiden en inspireren door de Heilige Geest, die vernieuwt (niet alleen maar harten), dan zullen ze zich in kerkelijke ver gaderingen niet meer zo vrijblijvend en besluiteloos opstellen. Het is in ieder geval wel de hoop van geëngageerde christenen (is dit niet dubbel gezegd?), dat de kerk anders kan zijn dan ze geweest is. Er zijn nog zoveel mogelijkheden (zie Kosmoschrift 10, 1969). ANGST Ik lijd eraan dat geloof (dat in feite eschatologisch van aard is) verbonden wordt met angst voor de toekomst. Dat de kerk autoritair aan banden wordt (of is?) gelegd. Dat de kerken, de "grote" althans, een alliantie heb ben gesloten met de bestaande, on deugdelijke, onrechtvaardige machts groepen. Na een lange periode waarin de kerken in Woord, sacrament en hiër archie eenzijdig de hemelse Christus hebben gepresenteerd, zoek ik, en veel mensen met mij, de gemeenschap met de gekruisigde Mensenzoon, die "in" de hongerenden, naakten, gevangenen (vaak terwille van een politiek of maatschappelijk standpunt gevangen) en ontrechten op de daden van de "gerechtvaardigden" wacht. Trouwens, de exegese van dr.De Ru van het begrip "naaste" is tegenge steld aan die, welke ik er op na houd: de naaste is niet hij, die gehol pen moet worden, maar hij die helpt. Kijkt u maar na in de Bijbel; het slot van de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan. Christus' kruis, dat wij elke dag blijmoedig op ons moeten nemen, be staat dan hieruit, dat we smaad, hoon, spot, laster en tot martelingen toe hebben te verwachten als we het opnemen voor de underdog. Een voorbeeld? Dat christenen die het over de noodzaak van revolutie heb ben, zich volgens dr. De Ru op de zelfde weg zouden bevinden als de Duitse christenen van het Derde Rijk, vind ik bijna een belediging. Het slaat nergens op. GELD Als u vindt, dat "vorming in mon diaal denken (en doen)" van belang is, dan houdt het toch niet op bij die mening? Dan moet het toch op zijn minst financieel mogelijk gemaakt worden? Dan moet er toch geld op tafel komen? Ja, geld uit de kerken. Voorbeeld; de enige organisatie in Nederland, die het belang inziet van professioneel-informatie-scc ais mid del voor de algemeen zo noodbakelijk geachte mentaliteitsverandering vor men de Witte Paters. Zij financieren twee informatiecentra, in Tilburg en in Rotterdam. Zouden de hervormde gemeenten van Rotterdam geneigd zijn hierin financieel deel te nemen? Dat is nu op dit gebied in Rotterdam het meest concrete. Voor de gereformeerden geldt het zelfde alsmede: waar blijft de concre tisering van de aanbevelingen van het synoderapport „Gerechtigheid en Barmhartigheid"? Iets anders; wat baat het als men sen van zonde en bekering weten, maar zich niet inzetten voor wijziging van wrede structuren die mede door de kerken instand worden gehouden? ILLEGAAL De nederlandse ondergrondse knok ploegen in de WO II waren in feite gewelddadige revolutionaire bewe gingen. Hun daden werden door de kerken rechtvaardig genoemd! En waarom? Juist, zij handelden uit ver dediging. Wist u, dat in sommige ar me landen een gewelddadige (ecomo- nische en politieke) bezetting plaats vindt? En dat wij, in de kerken, pas sief blijven, alhoewel we het weten kunnen....weet u nog: Wir haben es nicht gewusst. Er zijn daar christenen die het erg moeilijk hebben omdat ze voor de ontrechten opkomen. Zij worden soms gemarteld. Als u het niet ge looft, weet ik wel iemand die het vijf jaar meegemaakt heeft ln Brazilië en zegt, dat je daar illegaal moet wer ken, als je je als christen wilt blijven gedragen. Jazeker, er zitten ook Nederlandse geestelijken gevangen. Daarom zijn er inderdaad groepen, die zoals onze knokploegen destijds Illegaal en soms met geweld opereren... zie het boek van Camillo Torres. Nogmaals: als het nou niet waar was... Goed, ik heb ook enorm veel kri tiek op het cömmunisme en de volks- dem^-"eën, maar zegt u toch niet dat christenen zulke lieverdjes zijn. In ieder geval heb ik voor u nog een lijst met 44 vragen klaar liggen. Belt u nog eens op? Of komt u eens langs, tijdens een avond dat Aksiesoos Komplot I open is. Inlichtingen bij B. Dubbeldam, tel. 010 - 32.70.45. Mijn adres? A. J. Stolp, Huygensstraat 15a. Rotterdam-7, tel. 010 - 37.54.47.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2