Brief hervormde moderamen Halve t0" gaat in op geloofscrisis Muziek voor mensen zonder vakantie Kindergebeden zijn menselijke belangen te vaak oj afgestemi voor l'Abri Pfarrer H. Fischer (64) plotseling overleden Een woord voor vandaag Kentering van getij is niet onmogelijk Zieken - bejaarden -gehandicapten BEROEPÏNGSWEh KIND EN GELOOF (5) --1 De vraag naar de zin der geschiedenis is al vele duizenden malen gesteld en zij wordt elke dag herhaald. Wie de Bijbel leest en zich verdiept in de historie van het oude Israël vraagt zich weieens af waarom dit alles zo nauwkeurig is opgeschreven. Zeker: in abstrac- to zal het, om te weten hoe het alles is verlopen vóór de volheid van de tijd wel nodig zijn. Maar is het verder méér dan interessant om die geschiedenissen te lezen, vaak vol ellende, oorlog en moord, ge bodsovertreding en afval? Zouden we iets verliezen als wij in het vervolg dat alles maar zouden overslaan en een paar honderd blad zijden uit de Bijbel zouden scheuren? Het zou niet in ons belang zijn dit te doen! Wij zullen ons voortdurend moeten realiseren, dat óók in al die verhalen God bezig is de geschiedenis van het heil voor de mensen van déze tijd te schrijven, al is het soms niet zo eenvoudig dit te ontdekken. In die historie, ook van het oude Israël, loopt de rode draad van de genade, van de verkiezing van mensen, van een volk, tot de dienst van God. En zullen wij dan niet met ingèhouden adem luisteren? In een door de bemoeienissen van God met Israël spreekt God tot ons, moderne mensen. Wc lezen Exodus 26 vers 30 tot 37. VRIJDAG 24 JULI 1970 (V L ■v (Van onze kerkredactie DEN HAAG Van vele zijden en in allerlei vormen komt de verzekering tot ons. dat de tijd van de religie voorbij is en dat de mens voortaan aan zichzelf genoeg heeft. Daarom zou de kerk zeker als instituut helemaal haar tijd gehad hebben. Als men aan deze beweringen voet geeft, kan dat wel eens ten gevolge hebben, dat men er net niet meer bij is, als de tijd van de kentering van het geestelijk getij is gekomen en de ogen weer opengaan voor de andere, meest wezenlijke, dimensie van het menszijn, waar het geloof van weet en waaruit het spreekt als het met de Geest die uit God is, belijdt dat wij Zijn kinderen mogen heten. Dit schrjjft het moderamen van de hervormde synode in een uitvoerige brief aan alle kerke raden, predikanten en classicale vergaderingen. Deze brief dient ter voorbereiding op de werk bezoeken, die het moderamen in de maanden augustus, septem ber en oktober gaat brengen aan de 54 classicale vergaderingen. Het doel van deze werkbezoeken is niet alleen om de communicatie tus sen synode en classicale vergaderin gen en gemeenten te bevorderen, maar vooral om enkele kernvragen van het christen-zijn en het kerk-zijn aan de orde te stellen, waarbij het punt van de geloofscrisis zeer sterke aandacht krijgt. „Wij kunnen ons moeilijk aan de indruk onttrekken, dat menselijker wijs gesproken, de zeventiger jaren beslissend zullen zijn voor de toe komst van de Nederlandse Hervorm de Kerk, voor die van de gemeen schap der kerken hier te lande en misschien zelfs wel voor de kerk in het algemeen." Over de Algemene Kerkvergade ring schrijft het moderamen, dat niet kan worden ontkend, dat de gedach ten, die in deze vergadering naar vo ren werden gebracht, weergeven wat in brede lagen van de kerk leeft. Daarmede zal ernstig rekening moe ten worden gehouden. Hij of spreekt Hij ook tot onze gene ratie? Velen van ons, aldus het mode ramen, zullen deze vragen als even- zovele lasteringen van 7ijn Naam in de oren klinken. Maar wil de christe lijke gemeente niet verwoeden tot een gesloten gemeenschap van op den duur wellicht nog weinigen, dan kan het niet anders of wij zullen al die vragen ernstig moeten nemen. Wij zullen dan de moed op moeten bren gen om te zamen de moeilijke weg van het belijden, ook in het heden, te gaan. Wel zegt het moderamen met na druk. dat al het vragen zinloos zal blijven en tot niets zal leiden dan tot een wanhopig, cynisch of berustend afzien van elk leven verwekkend en vernieuwend antwoord, als het zich niet door het evangelie wil laten le ren. Fundamenteel De enige wijze, waarop de kerk uit het slop kan komen, waarin zij ge raakt is, is dat zij opnieuw de funda mentele en reddende werkelijkheid van het leven in de vrede met God, gerechtvaardigd uit het geloof in Je- Christus. leert verstaan. Alleen van daaruit is het ook mo gelijk zo te spreken over en te han delen in de nood vèn de christelijke gemeente en van de Nederlandse Hervormde Kerk en in de nood van de huidige wereld, dat dit niet leidt tot onvruchtbare berusting of over haaste en onberaden activiteiten, maar tot die woorden en daden, die werke- lijkk kunnen helpen. Daarom is het hervormd modera men dan ook van oordeel, dat de ge loofsverkondiging in het werk van de Nederlandse Hervormde Kerk en van de andere kerken centraal moet staan en dat het zeker op de weg van de hervormde synode ligt om alle mid delen aan te grijpen, die er toe kun nen leiden om zowel als Hervormde Kerk als met de andere kerkgemeen schappen te zamen tot een duidelijk en helpend opnieuw belijden van de waarheid omtrent God te komen. Na en naast de geloofsvraag noemt het moderamen de kwestie van de plaatselijke gemeenten het meest fun damentele en dringende probleem. Het hangt ten nauwste samen met de geloofscrisis en heeft ook alles te ma ken met de breuklijnen in het chris telijk levensbesef en in het christelijk levenspatroon. De brief signaleert groeiende ver ontrusting in vele gemeenten over de teruggang in de kerkgang en de ver minderde bereidheid om mee te wer ken in de kerk. Maar het moderamen waarschuwt tegen een „mismoedig heid, die gemakkelijk kan overslaan in een gevoel van hopeloosheid en hulpeloosheid, dat drijft tot het ne men van maatregelen, die een af braak inluiden." Schrappen Over de ijver, waarmee men in sommige gemeenten bezig is de le- denregisters te zuiveren, zegt het mo deramen: „Hoe begrijpelijk ook als w?.j letten op de hoge kosten, die een goede ledenadministratie met zich meebrengt, toch vragen wij ons be zorgd af of dit middel, als het niet met de allergrootste zorg en omzich tigheid wordt toegepast, niet erger is dan de kwaal." Het leven van christelijke ge meente staat of valt met de intensi teit en de veelvuldigheid van de per soonlijke contacten, de persoonlijke toewijding en zorg en het persoonlijk gerichte dienstbetoon. Dat is niet al leen een kwestie voor de predikant en de andere ambtsdragers. Het gaat hier om. een stuk zorg en hulpbetoon van elk lid van de gemeente voor de anderen. Waar dat er niet is of gezocht wordt, is een „zuivering" van de re gisters van gemeenteleden het inslaan van een weg, die tot niets leidt, aldus het moderamen. LANGERAK De actie van vrienden van l'Abri (de sehuilpli die een grotere accommodatie dit bijzondere evangelisatiewerk ken heeft tot nu toe goede result gehad. Ondanks de vakantietijd k men er ruim driehonderd rea< binnen. Aan bijdragen is nu al i meer dan een halve ton genoteerd De Vrienden van l'Abri willen definitief tehuis stichten, waar i met name als men in nioeilijkh< verkeert tn er eens een tijd „uit" zijn, ook geestelijke begeleiding ontvangen. Dit werk, door dr. Francis Sch fer in Zwitserland na de tweede reldooriog begonnen, vond in land navolging, waarbij met n prof. dr. H. R. Rookmaaker geno moet wofden. Men heeft nog altijd het oof villa Donkervliet in Baambrugge zeer geschikt voor het doel blij! zijn. Echter vergt de aankoot daarvan drie ton, een bedrag dat bij lange na nog niet bijeen heeft. Vandaar dat men ook naar ar mogelijkheden omziet. Na de va ties zal men definitief besluiten pand het beste kan worden aa kocht. Giften (giro 59480 Amro-E Schoonhoven met vermelding Amelink-Van der Veen, inzake 1' Nederland) blijven welkom. NED. HERV. KERK Beroepen te Tholen: C. den Boe Zeist. GEREF. KERKEN (vrijgem.)" Bcdankl voor Brouwershal H. Mostert te Harderwijk. Het moderamen van de hervon synode. Van links naar rechtsi M. Groenenberg (aan het mom men toegevoegd als praeses visitatoren-generaal), ds. G. sten, assessor, ds. J. A. G. Zanten, praeses, ds. F. H. Lands scriba, ds. J. C. H. Jörg, secuk assessor en dr. R. J. Mooi, secrel voor algemene zaken. Op de I ontbreekt ouderling W. R. van Heijden, tertius assessor. Belijden (Van onze kerkredactie) HAARLEM Al enkele jaren is het in de vakantiemaanden mogelijk voor chronisch zieken, gehandicapten, blinden, bejaar den, in sanatoria verpleegden en anderen die door hun lichame lijke gesteldheid niet in staat zijn met vakantie te gaan, gratis een pakket grammofoonplaten aan te vragen. Elk pakket bevat een twaalftal pla ten, overwegend lp's, met geestelijke liederen. Deze platen worden aange boden door de stichting „De Band met God", die op deze wijze bemoedi ging en blijdschap wil brengen bij hen, die geen vakantievreugde ken nen. De actie geldt alleen voor de maanden juli en augustus. Een aanvraag om voor zo'n pakket in aanmerking te komen kan men richten tot de stichting „De Band met God", postbus 34, Bloemmendaal. Om misbruik te voorkomen wordt als eis gesteld, dat de aanvraag voorzien moet zijn van de naam, het adres en de handtekening van de predikant en of huisarts. Voor verzend- en ad ministratiekosten wordt vijf gulden per aanvrage berekend. Zij, die vori ge jaren via deze ziekenactie een pakket ontyingen, kunnen niet op nieuw in aanmerking komen. De stichting „De Band met God" bestaat thans tien jaar. Het prille be gin was als in zovele plaatsen: voor zieken en bejaarden die niet naar de kerk kunnen gaan bandopnamen ma ken, die thuis kunnen worden beluis terd. Maar al gauw kreeg ons werk een landelijk karakter, aldus de directeur van de stichting, de heer J. W. Praat, die de bandrecorderdienst met een r aantal vrijwilligers uit idealisme op zette. Er kwam veel vraag naar de preken, zelfs uit emigratielanden en het werk breidde zich stelselmatig uit. Later zijn we ook grammofoonpla ten gaan maken met religieuze mu ziek. Ze zijn gewoon in de handel verkrijgbaar onder de naam BMG. In feite hebben we nu twee afdelingen: de bandrecorderdienst en de (eigen) grammofoonplatenmaatschappij, die per maand gemiddeld tien nieuwe platen uitbrengt. Tot op dit ogenblik hebben we in totaal zo'n driehonderd platen gemaakt. In eigen beheer, inderdaad. We hebben onze ultra-moderne opname apparatuur, die volledig professioneel is en niet voor die van welke andere platenmaatschappij ook onderdoet, integendeel. We hebben uiteraard on ze eigen sludio in ons eigen gebouw aan de Judith Leysterstraat 16 in Haarlem Noord, waar tien perso- Links de auto. die door het hele land zwerft om opnamen te maken voor grammofoonplaten, allemaal religieuze muziek, en overwegend koorzang. Rechts het opnameteam in de studio. Boven rechts het embleem van de stichting. neelsleden (technische en administra tieve kracht) werkzaam zijn. De (interkerkelijke) stichting be oogt nadrukkelijk niet het maken van winst. Vandaar dat een deel van het batige saldo ten goede kan komen aan bovengenoemde ziekenactie, weN ke elk jaar voor zovelen een bemoe digend effect blijkt te hebben, zoals te lezen is uit de dankbrieven die na ontvangst van een zending plegen binnen te komen. Deze evangelieverkondiging kan op zo grote schaal worden voortgezet dankzij enerzijds de platenverkoop en anderzijds de giften, die regelmatig binnenkomen. In de eerste plaats ging het in deze vergadering over het geloven en het belijden van de kerk. Door velen werd krachtig gepleit voor een nieu we verwoording van het geloof van de gemeente in een nieuwe catechis mus en een nieuw belijdenisgeschrift. „Als wij goed hebben geluisterd, zat hier niet zozeer de behoefte ach ter aan nieuwe, de kerk bindende „formulieren van enigheid", als wel het verlangen naar een nieuwe, tot de kern van de zaak doordringende be zinning op al die vragen die in onze tijd in en buiten de christelijke ge meente worden gesteld en die de aan vechtingen en twijfels vertolken, die in vele harten leven." Wie is God? Waar is God? Zwijgt Directeur van de Stichting, de heer J. ff'. Praat ROTTERDAM Op 64-jarige leef tijd is plotseling, terwijl hij zich aan boord van een schip te Amsterdam bevond, overleden ds. R. H. J. Fi scher, vriend van Dietrich Bonhoeffer en Martin Niemöller, bestrijder van het Duitse nazisme, die dertig jaar lang predikant van de Deutsche Evangelische Gemeinde te Rotterdam is geweest. Ds. Fischer, in Voerde bij Hagen in Westfalen geboren, studeerde theo logie in Tübingen, waar hij Karl Barth als een van zijn leermeesters had, een figuur die hij als zijn meest geliefde en vereerde leraar placht te kenschetsen. Zijn eerste gemeente was Bochum. waar hij in het begin van de jaren dertig het opkomend nazisme reeds als een bedreiging ging zien en er zich dan ook fel tegen verzette. Dit had tot gevolg dat hij in 1934 moest uitwijken naar Nederland. Eerst was hij predikant in de hoofdstad en van 1940 af in Rotterdam. In de bezettingsjaren bewoog hij zich actief in verzetskringen, in ver band waarmee hij in 1943 werd gear resteerd. Korte tijd daarna werd hij vrijgelaten. In 1945 werd hij geeste lijk verzorger van politieke gevange nen en oorlogsmisdadigers. Tenslotte bleef het werk onder zeelieden en in de eigen Rotterdamse gemeente. Ds. Fischer en zijn echtgenote had den veel contacten met koningin Wil- helmina, wier bekende boek "Een zaam maar niet alleen" hij in het Duits vertaalde. Zijn naam is ook verbonden aan de actie „Sühnezeichen". die uitmondde in het bouwen door Duitse jongeren van een (Van een onzer verslaggeefsters) BILTHOVEN De hoofd thema's van de kinderge- beden zijn danken voor het voedsel en vragen om bescher ming voor de nacht. Danken voor voedsel lijkt in de welvaart een wat vreemde traditie, maar men kan dan juist beseffen hoe dankbaar men mag zijn dat men zioh te goed mag doen. Toch vindt dr. Klink het wat karig, dat nooit wordt gedankt voor het feit dat men mag leven. Dat is toch veel fundamenteler. Ook merkt ze op, dat de traditionele kindergebeden zijn gericht op de menselijke belangen. Zelden of nooit treffen we een ele ment van de aanbidding aan, het be langeloos verheerlijken van God. Ze heeft in haar boek verschillende kindergebeden opgenomen, zoals dit: „God. onze Vader, ik dank u dat ik mag leven. Dank voor alle mensen die van mij houden en voor een veilig huis. Dank voor de zon en de bloe men. voor alles wat het leven goed maakt". Weerumme Een probleem voor kleine kinderen is, dat je Gods stem niet hoort. „Wilt U de zieke kinderen beter maken. Here Jezus? Ik zal een mooi kastje oecumenisch centrum aan de Maas boulevard. De begrafenis is bepaald op dinsdag 28 juli om half vier op Oud-Kralin- en te Rotterdam, na een rouwdienst die om twee uur in de kerk van de Deutsche Evangelische Gemeinde tan de Zwarte Paardenstraat begint Eind augustus verschijnt b(j uitgeverij AMBO in Bilthoven het boek Kind en Geloof van I remonstrantse predikante dr. J. I L. Klink uit Haarlem. Het boek op ingaan. Het boek telt 300 pagina's en kost 12,50. Zaterdag gaven wij een al gemene beschouwing. Vandaag en in de komende dagen zullen wjj er nog verder op ingaan. maken voor de vogels, Here Jezus", bidt een jongetje van zeven jaar. Ti mide laat hij erop volgen: „De Here Jezus zegt niks weerumme". Een hoofdstuk heeft dr. Klink ge wijd aan de zoals zij hem noemt „Zwarte bladzij" in de kindercateche se. Het is nog niet zo lang geleden dat leerkrachten, die voor de kinde ren wilden getuigen van de overstel pende liefde van God, een duistere achtergrond nodig hadden om deze liefde ten volle te laten uitkomen. „Natuurlijk, men kan de boodschap van het goddelijk licht niet doorge ven zonder te reppen over de duister nis. „Wie argeloos bijbelverhalen vertelt, kan moeilijk de donkere diepten van deze verhalen overslaan En wie van het bijbelse geloof iets begrepen heeft, kan er niet omheen, dat Gods gerechtigheid ontzagwekkende conse quenties heeft voor de menselijke ge schiedenis op aarde. Verzwaren „Maar waarom deze verhalen dan nog verzwaren voor de kinderen, er vele schepjes bovenop doen en hen in hun allerprilste jaren al de volle laag geven van de verschrikkingen der mensenwereld en zelfs perspectieven openen van eeuwige verschrikkingen van Gods gerechtigheid? Terwijl hel en duivel in de bijbel maar hoogst zelden worden genoemd, zijn het blijkbaar centrale thema's van de kindercatechese geweest. Hoeveel mensen lopen er heden ten dage nog rond met dez» erfenis der kinder catechese en komen er nooit meer uit", vVaagt dr. Klink zich af. Achter dc laatste opmerking zet ik wel een vraagteken. Gebed en ge sprek zijn toch middelen om van mensen, die het slachtoffer zijn ge worden van een angstrcligic, geloofs- blije mensen te maken. Dat heeft te maken met echt Geloven, immers bij God zijn alle dingen mogelijk! „Dank U, dat U mij een vader en moeder heeft gegeven en hun kinden" en de hond en vissen. Dank U voor de mooie wereld waarin wij leven. I voor de ogen, waarmee we dat kunnen zien. En voor ons eten en onze herst om mee Ie denken. Dank U voor alles." Een eigengemaakt kindergebedje I een opwelling van Maxine in het boekje Brieven van kinderen aan God. -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2