Lutheranen onttrekken zich
niet aan politiek engagement
ONTWIK
KEUNGS.,
SAMEN
WERKING
Geweldloos verzr
in Vietnam
neemt toe X
Surinamers in hoofdstad
naar verbouwde kerk
RHODESIA-ZENDING
MUDT OEGSTGEEST
Een woord voor vandaag
Assemblee gestart
Uw probleem
is het onze
Groter bedehuis in gebruik
Kerken moeten
revolutionaire
acties steunen
BEROEPINGSWERK
Ruim 1100 op zendingsdag
Urk handhaa
hele noten
Drs. Eterman: traangas...
PROMQTIERE0
APELDOORïk
WOENSDAG 15 JULI 197(
Ziet toe, dat niemand u meeslepe door zijn wijsbegeerte en door
ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen,
met de wereldgeesten en niet met Christus, want in Hem woont al
de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid gekregen
in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht" (Colossenzen
2:9 en 10).
Paulus' waarschuwing heeft haar kracht de eeuwen door behouden.
Tot op de dag van vandaag staan de kinderen Gods bloot aan de
aanvallen van hen, die met gladde tong en met een veelheid van
woorden gevaarlijke zg. wijsheden verkondigen met geen ander doel
dan twijfel in hun hart te zaaien in de hoop, dat zij zich van hun
Here zullen afwenden.
Valse leer en valse leraren ze zijn er altijd geweest. Paulus
spreekt van ijdel bedrog, en het bedrog is ook ijdel in die zin, dat
de valse leer geen hoop geeft. Men spreekt van godsdiensten, maar
er is geen God. men spreekt van verlossing maar er is geen Verlos
ser, er is geen uitzicht en er is geen toekomst, er is niets anders dan
wat ijdel geklap, dat de mens op een voetstuk plaatst en hem de eer
geeft, die god toekomt.
Ziet toe, dat niemand u meeslepe... Men denke hierover niet gering.
Er zullen er onder ons zijn, die moeten getuigen, dat zij slechts door
Gods genade zijn ontkomen aan de fluwelen stem van hen, die in de
wereld Gods kinderen strikken spannen. Maar zij hebben getriom
feerd in Hem. Die het hoofd is van alle macht en overheid. Die de
kruisdood is gestorven, opdat een ieder, die in Hem gelooft, het
eeuwige leven hebbe. De Enige, in Wie de belaagde mens kan glo
riëren.
Wy lezen vandaag Galaten 5 13-26. j.
(Van onze kerkredactie)
EVIAN „Godsvrucht en geloof mogen geen reden zijn, om zich
uit de wereld terug te trekken. Het volk van God draagt verant
woordelijkheid ten aanzien van de rechtvaardigheid en het welzijn
van alle mensen. Op dat punt moet de kerk een kritische functie ver
vullen tegenover de staat. Maar dan wel constructieve kritiek."
Dit zei de president van de Lutherse Wereldfederatie, de Ameri
kaan dr. A. Schiotz, gisteren in zijn rede, waarmee hij de vijfde
lutherse wereldassemblee opende.
Hij legde in zijn rede opvallend
veel nadruk op de noodzaak van poli
tiek en sociaal engagement van de
kerk. Dat was ook wel begrijpelijk.
De rond vijftig jongeren, die aan de
assemblee deelnemen, hebben aan het
slot van hun eigen jeugdconferentie
scherpe kritiek uitgeoefend op het
besluit van de LWF, om de wereldas
semblee van Porto Alegre te ver
plaatsen naar de Franse badplaats
Evian en niet naar een andere plaats
in de Derde Wereld.
In een verklaring wijzen de jonge
ren er .op, dat deze beslissing geno
men werd uitsluitend door Europese
en Noordamerikaanse kerkleiders. (De
enige vertegenwoordiger van de Der
de Wereld in het LWF-presidium, de
Tanzanische bisschop Mosji, was de
dag, dat de beslissing genomen moest
worden, onbereikbaar; red.)
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Wegens een door mij inge
diend beroepschrift tegen een aan
slag inkomstenbelasting moet ik ver
schijnen voor de enkelvoudige belas
tingkamer. Het is mogelijk bezwaar
te maken tegen afdoening door een
enkelvoudige kamer. Wat houdt dit
in?
Antwoord: Behandeling door de
enkelvoudige kamer betekent, dat
één rechte»- in plaats van drie de
zaak behandelt. Deze zoekt de een
voudigste gevallen uit. Acht men
zijn zaak theoretisch te moeilijk of
feitelijk te belangrijk voor behande
ling door één rechter, dan kan men
behandeling door de volledige belas
tingkamer (drie raadsheren) verzoe
ken. Dit is echter niet gebruikelijk.
Zonder zeer speciale gronden make
men liever geen bezwaar tegen de
samenstelling van het Hof.
Op de zitting zijn behalve u en de
inspecteur als partijen aanwezig een
raadsheer en een griffier.
Vraag: Kan ik aluminium solde
ren?
Antwoord: Normaal niet, omdat
zich op aluminium onmiddellijk een
dunne, doch hechte oxydelaag
vormt. Er is wel een soort soldeer in
de handel voor aluminium, doch dit
gaat niet met een gewone bout. Men
moet de te solderen plaats verwar
men met een liefst reducerende
vlam. Door stevig wrijven met de
staaf speciaal soldeer is dan een
verbinding te maken.
Tegenwoordig gebruikt men wel
een ultrasonoor trillende soldeer
bout, waarmee het oxydehuidje op
het aluminium plaatselijk doorbro
ken wordt. Men kan dan met nor
maal tinsoldeer solderen.
Vraag: Onder welk sterrenbeeld
valt een kind dat twee maanden te
vroeg geboren is? Mijns inziens is
het toch noodzakelijk dat het ster
renbeeld bepaald is op een mens, die
onder normale omstandigheden ge
boren is. Zijn sterrenbeeld is al be
paald voor de geboorte.
Antwoord: Uw vraag komt hierop
neer of de astrologie niet te eenzij
dig let op het uur der geboorte. Dit
is alleen te beantwoorden voor hen,
die overtuigd zijn van de juistheid
van de astrologie.
In vroeger eeuwen, toen de astro
logie nog nauw verbonden was met
de astrale godsdienst, werd ook meer
aandacht besteed aan het tijdstip
van de ontvangenis. Vandaar dat
ook tegenwoordig nog Bedoeïenen in
Palestina zich in januari onthouden,
omdat deze maand beheerst wordt
door ,.el beda". de sterrenloze streek
in de Boogschutter en dit als een
teken geldt voor slechte zonen. Later
heeft men zich steeds meer beperkt
tot het uur der geboorte (horoscoop
betekent urenteller), dat gemakke
lijker vast te stellen is dan het uur
van de ontvangenis.
Vraag: Dit jaar gaan we met vijf
man naar Oost-Europa, o.a. Tsjecho-
slowakije. Nu werd ons bij de
ANWB medegedeeld dat er in Tsje-
choslowakije geen mannen met lan
ge haren of baarden worden toegela
ten. Aangezien ik een baard draag,
wil ik weten of er toch een moge
lijkheid bestaat, het land binnen te
komen.
Antwoord: Bij de Tsjechoslowaak-
se ambassade deelde men ons mede,
dat het hier gevallen betreft, dat er
op de pasfoto geen baard of lang
haar staat. De ANWB blijft echter
bij het advies, geen lang haar of
baard te dragen en de pasfoto tijdig
daarmee in overeenstemming te
brengen.
Het kan natuurlijk voorkomen dat
de grenswacht van u vergt naar de
kapper te gaan en tevens nieuwe
pasfoto's te laten maken. Deze moe
ten door een officiële instantie in het
paspoort worden vervangen en dat
kén een vakantieplan danig in de
war brengen.
AMSTERDAM Voor vele Suri
namers is de onkerkelijkheid in Ne
derland een schok en soms een reden
de toch al losse banden met de kerk
helemaal te verbreken. Bovendien
zijn onze Nederlandse kerken hen
vreemd en doen hen kil aan. Daarom
is het voor de Evangelische Broeder-
ROME Tot directe steun aan de
vrijheidsbewegingen in dictatoriaal
geregeerde of niet onafhankelijke
landen in Latijns-Amerika, Azië en
Afrika heeft een vooraanstaand func
tionaris van de VN de kerken in de
gehele wereld opgeroepen.
„Als de christenen de landen van
de Derde Wereld werkelijk vooruit
gang toewensen, dan moeten zij
zoals de Cubaanse president Fidel
Castro onlangs gezegd heeft hun
'zedelijk vijgeblad' afleggen en mee
doen aan sociaal-revolutionaire ac
ties". Dat zei de Columbiaanse socio
loog prof. Falf Borda, directeur van
het VN-instituut voor sociaal onder
zoek in New York, op een bijeen
komst van Sodepax in Nemi bij Ro
me.
Sodepax is het gemeenschappelijk
orgaan van de Wereldraad van Ker
ken en het Vaticaan voor samenle
ving, ontwikkeling en vrede.
Borda wees op het voorbeeld van
Christus, die in zijn tijd ook een om
mekeer van de maatschappelijke ver
houdingen nastreefde. De kerken
moeten ontwikkelingshulp bedrijven
zonder enige sentimentaliteit, maar
met het weloverwogen doel, verou
derde structuren omver te werpen.
Zou de ontwikkelingshulp doorgaan,
zoals ze nu gebeurt, dan zal men
uiterlijk in 1980 tot het inzicht ko
men, dat ze een groot fiasco gewor
den is, omdat ze niet tevens de over
winning van onrechtvaardige sociale
en politieke verhoudingen bewerkte,
aldus Borda.
Besloten werd om Sodepax, dat als
een experiment voor drie jaar be
doeld was, permanent te maken.
gemeente in Amsterdam temeer een
noodzaak dat ze nu over een ruim
kerkgebouw kan beschikken, nadat
zij vele jaren in een grachtenhuis
haar centrum had.
Dit zegt ds J.J. Legéne, predikant
van de Broedergemeente in de hoofd
stad, als hij het over de nieuwe taak
heeft voor zijn gemeente: het geeste
lijk opvangen en begeleiden van Su
rinamers, die zich daar kwamen ves
tigen.
Velen zijn door de zending van de
Broedergemeente in Suriname in
aanraking en onder het beslag van
het evangelie gekomen. De Broeder
gemeente in de hoofdstad wist, dat
het haar taak was hen hier de moge
lijkheid te geven in de vertrouwde
sfeer van de eigen liturgie-weer bij
elkaar te komen.
Ds. Legêne maakt in het maand
blad van het zendingsgenootschap
graag gebruik van de gelegenheid
vrienden van de Suriname-zending
uit te nodigen met deze broeders en
zusters uit Suriname eens kennis te
komen maken. Want: „hier bestaat de
gelegenheid om iets te zien van de
vruchten van meer dan twee eeuwen
zending.
En misschien, zo voegt de predikant
er aan toe, kunnen wij nu op onze
beurt wel iets leren en ontvangen
van hen tot wie wij uitgingen en die
nu binnen onze poorten zijn. Zij zien
graag naar uw komst uit elke zon
dagmorgen om half elf: Kerkstraat
342-344.
Zij noemen dit een bewijs van het
„Noordatlantisch kerkelijk kolonialis
me", dat de structuur van de LWF
stempelt en zij wijzen erop. dat de
Noordatlantische landen medeplichtig
zijn aan het instandhouden van het
onrecht in Brazilië en andere landen
van de Derde Wereld.
Angst
Verder vinden de jongeren, dat de
beslissing om dan maar in Evian te
vergaderen de angst van de lutherse
leiders demonstreert voor politiek en
sociaal engagement. De oorzaak daar
van ligt volgens hen in een indivi
dualistische ethiek, die het gevolg is
van een verkeerde interpretatie van
Luthers twee-rijken-leer.
Schiotz gaf in zijn rede onomwon
den toe. dat de verplaatsing van de
assemblee „theologisch verkeerd" is
geweest. „Regeringen kunnen kritiek
op elkaar uitoefenen door zich uit el-
kaars landen terug te trekken. De
kerk kan dat niet. Wij hebben door
ons gebaar zeker geen indruk ge
maakt op de Braziliaanse regering,
maar wij hebben wel de Braziliaanse
kerk verdriet gedaan".
Maar de beslissing om naar Evian
te gaan heeft geen luthers-theologi-
sche basis gehad. Het was om zuiver
praktische redenen, omdat steeds
meer gedelegeerden aan Genève be
richtten, dat zij niet naar Porto Ale
gre zouden gaan.
De 69-jarige Amerikaan (hij zal op
deze assemblee aftreden als presi
dent) zei, dat het bijzonder duidelijk
is, dat door de Braziliaanse geheime
politie bijzonder ruw wordt opgetre-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Paramaribo (vac. J.
van der Werff), J. Jukema te Eist
(Gld.).
Aangenomen naar Eindhoven
(wijkgem. Woensel; 2e pred.pl.), D. P.
Rijpma te Paesens; naar Pernis (toez.),
B. Baks te Kruiningen; naar Wierden
(vac. G. Westland; toez.), J. Kruijt te
Hillegersberg; het beroep van de ge
nerale synode tot zendingspred. (ten
dienste van de Christelijke Kerk op
Midden-Celebes), dra. J. Visser, kand.
te Oegstgeest.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Avereest, kand. G. P.
Wijnbeek te Lemmer; te Elim, kand.
J. Vree te Amsterdam; te Minnertsga,
kand. K. Eyketenboom te Rotterdam.
EVANG. LUTHERSE KERK
Aangenomen een benoeming bij de
theologische faculteit van de univer
siteit te Utrecht, mej. ds. mr. M. N.
M. Riemers te Beverwijk.
Beroepbaar prop. J. Kraima, Mar
conistraat 88, 's-Gravenhage.
(Van een onzer medewerkers)
URK Meer dan elfhonderd
mensen vulden de oud-gerefor
meerde kerk van Urk geheel,
toen de „Rhodesia-zending" daar
haar tweede zendingsdag hield.
De collecten brachten bijna elf
duizend gulden op.
In zijn openingswoord noemde de
de kleine catechismus van de
DRS. C.H. KOETSIER
UUGAVE W D. MEINEMA N.V. DELFT
VRAAG 40: Wat kunnen we in de plaatselijke kerken aan ontwikke
lingshulp doen?
ANTWOORD 40: Er zijn vele mogelijkheden: meer voorlichting verzame
len en doorgeven; bezinning en studie; actie, niet alleen voor bijdragen,
maar ook door kritisch het werk van de kerkeraden te volgen, ook t.a.v.
begroting, plannen voor kerkbouw e.d.; contacten intensiveren met chris
tenen uit kerken van de ontwikkelingslanden, ook met die hier wonen, en
hen uitnodigen; zendingscommissies en diaconie inschakelen.
Persoonlijk: de bijbel ernstig nemen; bidden en werken; deelnemen aan
kerkelijke en algemene acties: produkten uit ontwikkelingslanden kopen;
actief zijn in party, vakbond en andere organisaties voor ontwikkelings
samenwerking; vast aandeel van inkomen geven aan zending-werelddia-
konaat-ontwikkelingshulp; erop aandringen dat dit onderwerp uitvoerig op
scholen aan de orde komt.
Dit alles zoveel mogelijk in oecumenisch verband, want onze verdeeld
heid hier breekt de kracht van het Evangelie.
voorzitter, de heer L. de Boer uit
Urk, het een zegen, dat het mogelijk
bleek, in het begin van dit jaar twee
verpleegsters naar Rhodesië te zen
den, vooral omdat Rhodesië bijna
geen buitenlanders meer toelaat.
Voor het vertrek moest een moeilij
ke beslissing genomen worden. De
meeste Nederlandse zendingsarbei
ders volgen voor hun vertrek een
korte cursus aan de hervormde zen
dingshogeschool te Oegstgeest, die ge
richt is op het land waar zij naar
toegaan en het werk, dat zij daar
gaan doen.
„Tot onze teleurstelling namen we
er kennis van, dat men in begstgeest
de zendingsarbeid die gedaan wordt
volgens Gods onfeilbaar woord als
ouderwets beschouwt. In de opleiding
legt men in Oegstgeest meer de na
druk op ontwikkelingshulp en sociale
verbetering van de heidenen, dan dat
men een prediking van persoonlijke
bekering vdorstaat", aldus de heer De
Boer.
De verpleegsters ontvangen daarom
nu hun opleidling in het zendingszie
kenhuis 'Morgenster' van de Zuid-
afrikaanse Nederduitse gereformeerde
kerk in Rhodesië.
Bijbelverspreiding
Zendeling J. D. van Woerden tracht
in samenwerking met het Trinitarisch
Bijbelgenootschap in Londen, die
weer in nauwe verbinding staat met
de Gereformeerde Bijbelstichting,
Gods woord in zuivere vertalingen te
verspreiden door heel Rhodesië. En
kele tienduizenden evangeliën wer
den reeds in verschillende talen ver
spreid. Verder wordt er veel aan ver
taalwerk gedaan. Ook is een psalm
berijming in de Sjona-taal ter hand
genomen.
Hierna werden toespraken gehou
den door ds. K. van de Belt uit Twij-
zel, de heer L. van der Sluys uit Kol-
lum, ds. H. Wiltink uit Doetinchem
en ds. J.W. Kloot uit Gouda. De heer
B. Florijn uit Gouda vertelde enkele
episoden uit het leven van de Schotse
prediker ds. Peden, waarna ds. E. du
Marchie van Voorthuysen uit Urk een
slotwoord sprak.
den hoewel sommige berichten over
onderdrukking en mishandeling on
juist bleken te zijn.
„Anderzijds kunnen wij niet ont
kennen. dat de huidige regering de
inflatie tot staan heeft gebracht, in
staat is tot effectieve belastingheffing
en overheidsgelden besteedt aan
waardevolle openbare werken", ver
volgde Schiotz.
Op dat moment gingen dertig jon
geren staan. Zij deden zwarte rouw
banden om hun arm ten teken van
(kennelijk van te voren afgesproken)
protest. Twee jonge Brazilianen op de
publieke tribune volgden hun voor
beeld.
Even later kwamen de jongeren
met een „parallel informatiebulletin",
waarin zij zeggen, dat de toespraak
van dr. Schiotz bewijst, dat het hem
aan politieke verantwoordelijkheid
ontbreekt. Op een persconferentie
reageerde de Amerikaan op deze kri
tiek. Hij zei, dat erkenning van de
successen van de Braziliaanse rege
ring op economisch gebied niet in
hield, dat hij het stelsel als zodanig
goedkeurde. „Ik blijf alle martelingen
en daden van onderdrukking veroor
delen, of zij nu in Brazilië of welk
ander land ook plaatsvinden."
Vragen
Het is duideiyk, dat over de
plaatsing baar Evian het laatste
woord nog lang niet is gezegd. Maar
tegelijk en daarmee samenhangend is
een andere serig kritische vragen
over de LWF losgekomen.
Ze betreffen de plaats en taak van
deze organisatie. Voorstellen over een
nieuwe organisatievorm zijn er al.
Maar de LWF zal in Evian duidelijk
organisatie nog een specifieke taak
moeten maken, dat een dergelijke
heeft, die alleen maar door haar
waargenomen kan worden en niet bij
voorbeeld door een onderafdeling van
de Wereldraad van Kerken.
Datzelfde geldt precies zo voor de
Hervormde Wereldbond, die volgende
maand in Nairobi haar wereldassem
blee heeft. De positie van de confes
sionele wereldbonden is een heel an
dere nu, dan tien jaar geleden, en
sommigen zeggen zelfs, dat zij meer
een rem, dan een stimulans voor de
oecumenische beweging zijn geworden.
Het thema van deze assemblee is
„Gezonden in de wereld." Drie dagen
zullen de 245 afgevaardigden dit the
ma in secties bespreken.
Het thema van sectie I is de zen
ding, waarbij de hele wereld als zen-
dingsgebied^ wordt gezien. De zending
wordt omschreven in het voorberei
dingsmateriaal als „deelname in Gods
liefde, die in de wereld worstelt om
dood om te zetten in nieuw leven en
die de wereld voert naar Gods bedoe
ling." Veel aandacht krijgt ook de
toerusting van het gewone gemeente
lid voor zijn eigen zendingstaak: in
eigen omgeving christen zijn.
Seculier
Sectie II houdt zich bezig met
oecumenische vraagstukken. Naast
traditionele vragen (verhouding tot
de Wereldraad, intercommunie, een
heidsonderhandelingen van lutherse
kerken met niet-lutherse kerken) zal
het in deze sectie met name ook gaan
om het „seculier oecumenisme".
Daarmee wordt aangeduid de verbon
denheid met hen, die zonder christe
lijke naam toch metterdaad christe
lijk in de wereld aan het werk zijn.
Sectie III tenslotte denkt na over
de dienst van de kerk in de samenle
ving. Op het programma hier staat
een breed scala: oorlog en vrede, eco
nomische gerechtigheid, de rechten
van de mens, maar ook de crisis in de
opvoeding.
De 245 afgevaardigden zullen een
fraaie prestatie leveren, als het hen
lukt. om over al deze zaken binnen
de tien dagen, dat de assemblee
duurt, met stellingnamen te komen,
die in toon en taal voor iedereen be
grijpelijk zijn, en die zich losmaken
van oude voorstellingen en open
staan voor het nieuwe.
Dat de lutheranen deze richting
willen gaan, toont de ruime plaats,
die op deze assemblee is ingeruimd
voor de jeugd (18 - 25 jaar). Nog
nooit was op een internationale ker
kelijke conferentie van dergelijke he
als hier in Evian. Dat pleit voor de
LWF. Maar zij heeft het zich daar
mee bepaald niet gemakkelijk ge
maakt.
URK De gereformeerde kj
van Urk blijft (voorzover bekj
als enige in het land) de psalif
„op hele noten" zingen.
De kerkeraad voerde dit j|
als proef het ritmisch zingen vi
het begin van de dienst in. 1
enquête heeft nu uitgewezen,
64 procent van de kerkgani
tegen de invoering van ritm
psalmgezang is.
d
(Van onze kerkredactie)
SCHIPHOL Het verzet, maar
dan volkomen geweldloos, van met
name jonge Zuid-Vietnamezen tegen
het Amerikaanse optreden in Viet
nam neemt toe. Drs. P. A. Eterman,
een Nederlander die internationaal
secretaris is van de internationale
broederschap van verzoening, de
IFOR: International Fellowship of
Reconciliation, is tot deze conclusie
gekomen na een bezoek aan Zuid-
Vietnam te hebben gebracht. Gisteren
arriveerde hü op Schiphol.
In feite is een protestdemonstratie
tekenis zoveel jeugd met stemrecht tegen Amerika en Saigon niet moge-
Vriendelijk en voorkomend als
altijd maar uiterst zwijgzaam
over het punt priestercelibaat,
stond kardinaal Alfrink na uit
Rome op Schiphol te zijn aange
komen gisteren tientallen vragen
stellers te woord Ze kregen in
feite niet anders te horen dan dat
de kardinaal zyn voldoening uit
sprak over zijn bezoek aan de
paus. In zijn gezelschap was dr.
L. Tersteeg, de secretaris van dc
Nederlandse bisschoppenconfe
rentie.
lijk. Zaterdag had hij met #n
jongeren, uit de hele wereld af1^
stig, onder wie ook Zuidvietniei
en Amerikaanse studenten, boei
ten, familieleden van studentë®
gevangen zitten en anderen in
naar de Amerikaanse ambassai
lert gaan.
De optocht zelf kon zaterdag;,
den geformeerd, maar in de buirJ
het gebouw aangekomen werdi
der waarschuwing traangasl
geworpen en werd een rook]
opgetrokken, zodat de protesti
stratie onmogelijk werd. Niemai
de demonstrerenden had tevoi
weid gebruikt, de tooht had
kelijk een ordelijk verloop.
Eterman, die vroeger sev»
was van de Nederlandse afdeli}
IFOR, de vereniging Kerk en
heeft ook trachten te onderzot
er in Zuid-Vietnam sprake
martelingen. Inderdaad, zo is h{
bleken, worden gevangenen wi
handeld. Hij heeft daarvoor
bewijzen. De bedoeling is, dat
zijn bezoek een rapport aan^
uitbrengt.
Degenen, die zich voor gewLj-
verzet in Zuid-Vietnam beijvert^
ben het vaste geloof dat vrede c
land nog mogelijk is. Ze wens j
vertrek van de Zuidvietnames^
rionettenregering" en wensei
niet akkoord te verklaren met
lossing die het zg. bevrijdi
voorstaat. Zij streven ernaa ft
nieuwe neutrale regering in v
Vietnam te verkrijgen, met als) f,
doel stopzetting van alle vijaijd
heden. 21
De heer Eterman verklaard
vrijwillig Zuid-Vietnam te 1
verlaten en niet te zijn uitgewïf
ZWOLLE De particuliere]6
van het noorden van de ChrfÊ
Gereformeerde Kerken wil, P3
komende generale synode een? 11
zoek Instelt naar de mogelijkhPp
.uitoefening van het promo»eli
aan de Theologische Hogescpjh
Apeldoorn. p"
Een andere wens van de F*1*
lijke synode is dat aanstaanpeh
dikanten, voordat zij beroepba» s
een half jaar hulpdiensten veil
in een plaatselijke kerk onderuit
van kerkeraad en predikantjda
ook in de Gereformeerdf KerBer
gel is. line
De generale synode komt <vo
jaar in Rotterdam bijeen.
nse^
dinj 4