ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Wijkdominee veroordeelt houding
synode tegenover Beyers Naudé
Theologie der revolutie
is iets onbestaanbaars
Paus en
praten
AH>inl
verder
Dr. N. J. Hommes neemt
langere naam aan
In 1971 Kirchentag met
ook rooms-katholieken
Een woord voor vandaag
Kerkelijke tucht is een heilige zaak1
Houding Nederduitse Geref Kerken onjuist
Dr. Van Rooyen
schreef brochure
Uw probleem
is het onze
BEROEPINGSWERK
KUNNEN STRUCTUREN ZICH BEKEREN? (1)
Vrouw houc
preek in
rk-kerk
Zes kadetteif
van de KMif
verwijderd
Als hoopvol teken gezien
de kleine catechismus van de
Doopaanvraag no
voor geboorte
"Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door
gebed en smeking mei dankzegging bekend worden bij God. En de
vrede Gods, die alle verstand te boven gaatzal uw harten en uw
gedachten behoeden in Christus Jezus" (Filippenzen 4:6 en 7).
Weest in geen ding bezorgd. De mens die bezorgd is trekt zich alles
aan, hij is een pieker aar. iemand die in niets uitkomst ziet.
Paulus richt het woord tot hem. Deze vijf woorden, zonder meer,
zullen niet een ieder aanspreken. Het antwoord is bekend: Je moet
maar in de moeilijkheden zitten. Natuurlijk daarom de raadge
ving, die er op volgt: bij alles uw wensen door gebed en smeking
met dankzegging bekend maken bij God. Dis is het medicijn. Alle
last, waaronder men gebukt gaat, overdragen aan God. Zeggen: He-
re, hier is het nu, ik weet er geen raad meer mee, zegt Gij het
maar. Door gebed en smeking.
Dat ten eerste. Maar Paulus spreekt daarnaast van dankzegging.
Bidden ligt de mens beter dan danken. Hij ziet in zijn leven meer
de dalen dan de hoogten, meer de duisternis dan het licht. Maar het
hoort bij elkander. Zonder duisternis geen licht.
We lezen vandaag: Galaten 4 vers 1 tot 11
We lezen morgen: Galaten 4 vers 12 tot 20.
ZATERDAG 11 JULI 197
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM In het najaar zal de synode van de Nederduitse
Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika zioh opnieuw gaan bezighou
den met het ook in ons land bekende Christelijk Instituut voor
Zuidelijk Afrika. Dit instituut werd in augustus 1963 opgericht. Di
recteur is ds. C. F. Beyers Naudé en dr. B. Engelbrecht was tot voor
kort staflid en hoofdredacteur van de spreekbuis van dit instituut,
het maandblad Pro Veritate.
De synode 1966 van de Nederduitse
Gereformeerde Kerken veroordeelde
het Christelijk Instituut, dat actief is
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Velen beweren dat aal en
paling hetzelfde is. Dit spreek ik al
tijd tegen.
Antwoord: Aal en paling zijn in
de spreektaal synoniem. Vissers ech
ter maken onderscheid. Zij spreken
van paling als het geslachtsrijpe
dieren betreft, die naar zee trekken.
Verder spreken zij steeds van aal.
Vraag: Hoe is in het nieuwe erf
recht de positie van een tweede
echtgenote bij het overlijden van
een echtgenoot met kinderen uit een
vorig huwelijk?
Antwoord: De tweede echtgenoot
kan bij het overlijden van de ander,
indien er geen testament is, aan
spraak maken op een kinsdeel van
de nalatenschap. Bovendien kan zij
(hij) bij gemeenschap van goederen
aanspraak maken op de helft van
de huwelijksgoederengemeenschap.
Hierdoor zijn veel van de achter
stellingen van de oude wetgeving
verdwenen.
Vraag: Ik heb iets gelezen over
verwarming van een kleine broeikas
door middel van elektrische kabels.
Hoe gaat dit in zijn werk en is het
kostbaar?
Antwoord: Elektrische verwar-
.ming door middel van kabels is voor
bakken zeer geschikt, mits u over
goedkope nachtstroom kan beschik
ken en de elektrische leidingen
dichtbij liggen, zodat de aanleg niet
al te duur wordt. Laat het werk
door een vakman uitvoeren en vraag
inlichtingen bij de elektriciteits
maatschappij. Ook de grootte van
het verwarmingsoppervlak is van
belang, daar de install at iekosten op
een kleiner vlak zwaarder drukken
dan op een groot. De Provinciale
Gelderse Electriciteitsmij. heeft in
1962 een mooie brochure uitgegeven
met prijsopgaven, getiteld „Electri-
sche grondverwarming op de tuin
derij". De prijzen zullen inmiddels
wel sterk gestegen zijn.
Vraag: Onlangs kocht ik een
tweehonderd jaar oyde eikehouten
kast, die geloogd is met een oplos
sing van caustic soda. Volgens mij is
dit loog niet voldoende geneutrali
seerd, daar er nog steeds witte vlek
ken in het hout verschijnen. Hoe
kan ik deze vlekken afdoende be
strijden? Ik heb de kast al enkele
malen ingesmeerd met een mengsel
van pure, donkergekleurde bijenwas
en terpentine. Dit helpt maar tijde
lijk.
Antwoord: Het loog is diep in het
hout doorgedrongen en vandaar dit
terugkeren van de vlekken. Verwij
der eerst met een ammonia-oplos
sing alle was, enz. Behandel daarna
de kast met veel warm water met
een druppeltje soda erin. Herhaal dit
telkens, totdat de caustic soda eruit
getrokken is.
Voordat u de kast weer in de was
zet, moet u eerst maar op een plekje,
bijvoorbeeld aan de zijkant proberen
of het hout nu zuiver is. Pas dan
kunt u de hele kast verder bewer
ken. Gebruik liefst blanke was,
waardoor de mooie nervatuur beter
uit zal komen.
Opmerking lezer: In de krant van
30 juni stond een lokaal adres voor
veilingen van postzegels en sigaren
bandjes. Landelijk adres is: H. J.
van den Brink, W. van Noortstraat
59, Utrecht. Uitgave De Verzame
laar: tel. 030 - 10969. Hobbyclub Ar
no: uitgave Arno-news, postbus 28.
Bladel (N.-B.).
Vraag: Zijn voor postzegelverza
melaars rijen en blokken meer
waard dan evenveel enkelvoudige
exemplaren? Ziin ongestempelde zg.
postproche-zegels meer waard dan
gestempelde? Wordt in dit laatste
geval de waarde ook beïnvloed door
stempeling (vooral licht stempelen
en liefst niet over het gelaat van de
afgebeelde persoon)?
Antwoord: Dat rijen en blokken
meer waard zijn dan losse zegels,
geldt alleen vopr zegels ouder dan
1913. In het algemeen zijn ongestem
pelde zegels meer waard dan ge
stempelde, maar er zijn uitzonderin
gen, bijvoorbeeld die van Curasao.
Dat zwaar gestempelde zegels min
der waard zijn dan licht gestempel
de. spreekt voor zichzelf.
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM Een bekend ge
reformeerd predikant heet met in
gang van heden anders: dr. N. J.
Hommes heeft zijn naam uitge
breid tot dr. N. J. van Eïkema
Hommes.' Hij heeft, zoals in dit
verband te doen gebruikelijk
daarvoor koninklijke goedkeuring
aangevraagd en verkregen, het
geen pas geschiedt als men ge
gronde redenen voor naamswijzi
ging heeft aan te voeren.
Wel. die hééft deze emeritus-predi
kant van Rotterdam-Hillegersberg.
Zeer geïnteresseerd in het verle
den van zijn familie, waarvan hij
een omvangrijk geslachtsregister
bezit, heeft hij het altijd jammer
gevonden dat de naam van zijn
moeder: Van Eikema, zou uitster
ven. Daar hij de enige manlijke
nakomeling is stelde hij het op
prijs ook deze geslachtsnaam te
mogen dragen.
Voor zoiets moet de nodige docu
mentatie worden overgelegd. Dat
is gebeurd nadat heel wat naspeu
ringen in de provincie Groningen
door dr. Hommes waren gedaan.
Na een procedure van enkele
jaren is tenslotte op 12 juni jl. bij
koninklijk besluit aan hem het
recht verleend om deze geslachts
naam te gaan voeren.
Dat geldt niet alleen dr. Hommes,
maar uiteraard ook zijn kinderen,
die evenzeer van dit recht gebruik
kunnen maken, hetgeen ze dan
ook overwegend zullen doen.
Dr. Hommes vertelde als aardige
bijzonderheid, dat in de provincie
Groningen, vlak bij Loppersum,
nog een boerderij staat die de naam
van de familie draagt en Van
Eikema Heert heet. Deze dateert
uit de achttiende eeuw. ,Jk heb
na kunnen gaan, dat daar mijn
betover-overgrootvader van moe
derszijde heeft gewoond", aldus de
predikant.
Dr. N. J. van Eikema Hommes.
met hulp aan niet-blanken en hun
kerken, als een dwaalrichting, die de
zuivere leer ondermijnt, de goede or
de in de kerk ondergraaft en twee
dracht onder deleden zaait.
Ambtsdragers en leden van de Ne
derduitse Gereformeerde Kerken zou
den zich hierom verre moeten houden
van het Centraal Instituut. Op de
kerkeraad van de gemeente van Park-
hurst (Johannesburg), waartoe ds. en
mevrouw Beyers Naudé en dr. en
mevrouw Engelbrecht behoren, werd
druk uitgeoefend om deze echtparen
onder censuur te stellen
Onder de titel „kerklike tug - 'n
heilige saak" heeft nu dr. J. H. P. van
Rooyen, predikant van de gemeente
Parkhurst een brochure geschreven,
waarin hij zich keert tegen deze aan
pak van de synode.
Ds. Beyers Naudé was 22 jaar lang
secretaris-generaal van de Nederduit
se Geref. Kerk van Transvaal. Hij
stond als oredikant in de goedgesi-
tueerde wijkgemeente Parkhurst. Het
bloedbad in Sharpville en de nasleep
ervan binnen de kerken (het beraad
van Cottesloe) openden hem de ogen.
In november 1963 verwisselde hij de
status als geëerd predikant voor de
verguizing van het directeurschap
van het toen pas opgerichte Christe
lijk Instituut.
ZELF GEVRAAGD
Hij werd „gewoon" gemeentelid. Na
de veroordelende synodeuitspraak en
met een mogelijke cer.suurprocedure
in het verschiet verzochten de echt
paren Beyers Naudé en Engelbrecht
hun kerkeraad een onderzoek naar
hun leer en leven in te stellen.
In zijn uitspraak wees de kerke
raad erop, dat de Nederlandse Ge
loofsbelijdenis (artikelen 28 - 30 en
32) bepaalt, dat kerkelijke tucht al
leen toegepast mag worden bij leer
en leven als deze tegen Gods Woord
indruisen.
Dat was hier volgens de kerkeraad
duidelijk niet het geval. -Hij4" kon
daarom niet meegaan met de synode
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Vriezeveen, kand. A.
Hekman te Stadskanaal.
GEREF. KERKEN (vrygem.)
Bedankt: voor Den Helder, M. van
Dooren te Vlaardingen.
(Van onze kerkredactie)
AUGSBURG In West-Duitsland
wordt een Kirchentag voorbereid
voor protestanten en rooms-katholie
ken, een soort samensmelting van de
Katholiekendag en de Kirchentag.
Deze Kirchentag-nieuwe stijl zal met
pinksteren in 1971 gehouden worden.
Een werkvergadering zal aan de mas
sale bijeenkomst, die twee dagen
duurt voorafgaan.
Zes thema's zullen tevoren in paro
chies en gemeenten aan de orde wor
den gesteld, die schriftelijke reacties
bij het organiserende comité in kun
nen dienen.
Vervolgens gaan werkgroepen het
totale binnengekomen materiaal per
thema bestuderen en samenvatten.
Parochies en gemeenten krijgen dit
verwerkte materiaal weer terug ter
nadere bespreking.
Dé werkvergadering, onmiddellijk
voorafgaand aan de massale bijeen
komst, zal alle gespreksstof in een
vorm gieten, die geschikt is voor
openbare discussie.
De thema's zijn: geloof snood en
kerk, de kerkdienst, het huwelijk,
zorg voor de eenzame mens, dienst
aan maatschappelijke minderheden
(gastarbeiders) en ontwikkelingssa
menwerking.
Deze Kirchentag is bedoeld als de
eerste stap op weg naar een gemeen
schappelijk protestants-rooms-katho-
liek handelen.
- «loor «Ir. G. de Rh -
Men spreekt tegenwoordig
nogal eens over „zondige struc
turen" en over „structurele be
kering". Naar. het mij voorkomt
zijn dat (theologisch) onmoge
lijke woordcombinaties, voor
beelden van een onzuiver taal
gebruik. Zonde en bekering heb
ben alleen betrekking op de re
latie van mens of mensen tot
God. Structuren, economische
systemen, staatsvormen op zich
zelf zijn niet zondig en kunnen
zich ook niet bekeren.
Ze kunnen wel, als ze ondeugdelijk,
onrechtvaardig, wreed zijn, door
mensen worden gewijzigd. Maar wat
baat die wijziging, als de mensen
zelf die haar tot stand brengen, van
zonde noch bekeren weten?
Er zal eerst iets met die mensen
moeten gebeuren, voordat de structu
rele veranderingen enig effect ten
goede sorteren. Daarom gaat het in
de bijbel primair ook niet om veran
dering van structuren, maar om ver
andering van mensen.
De profeten van het oude Israële,
hoezeer ook bewogen door sociale
I misstanden, begrepen dit en predik-
ten nimmer een programma van
structurele verandering, maar vóór
j alles Gods gericht en beloften.
De door hen beoogde transformatie
van intermenselijke verhoudingen
wij zouden vandaag zeggen: de aan
pak van de samenlevingsvragen
begint dan ook steeds met de veran
dering van „hart", de verwisseling
van een „hart van steen" voor een
„hart van vlees" (Jer. 24 7, 31 33;
Ezech. 11 19. 36 26).
Meer en meer wordt men er zich in
onze tijd van bewust, dat Jezus niet
zoals Albert Schweitzer dacht
.de „grote individualist" was, die aan
zijn heroïsch protest tegen de cultuur
van zijn dagen te gronde ging, maar
dat zijn Evangelie het Evangelie
van Hem en over Hem ook conse
quenties heeft voor het politieke en
sociale handelen van de méns, voor
.de samenlevingsproblemen, zowel na
tionaal als mondiaal.
Maar bij de makro-ethiek zal men
steeds goed moeten weten in wiens
naam men spreekt en wat het „voor
teken" is, dat de gedachten ten deze
beslissend bepaalt.
Het zou namelijk niet de eerste
keer in de geschiedenis der kerk
zijn, dat men, gedreven door een dui
delijk christelijk motief, op weg gaat
om het volgende moment zich al aan
„vreemde machten" te onderwerpen.
In het recente verleden waren de
„duitse christenen" van het Derde
Rijk daarvan een waarschuwend
voorbeeld: Zo zou heden ten dage een
bepaald soort theologie wel eens de
kerkelijke variant kunnen zijn van
het algemeen drijven naar revolutie
in sociologische en politieke zin.
Zodra men in de greep komt van
de afgoden van een eenzijdige struc
turele ideologie wordt het lichaam
van Christus verscheurd en is het
onmachtig het „Heil" van de wereld
te dienen.
De fout van wat men bij het huidi
ge „politieke engagement" met de on
mogelijke term „theologie der revo
lutie" pleegt aan te duiden een
dergelijke theologie bestaat niet! is
niet dat zij, boven het zuiver indivi
dualistische aspect uit, de ogen pro
beert te openen voor de betekenis
van de structuren in hun dikwijls fa
tale invloed *op het „welzijn" der
mensheid. Dat is alleen maar bijbels.
Een mens is altijd: mens-met-de
ander. Hij is verantwoordelijk voor
de ander. Hij leeft niet voor zichzelf.
Vooral ook: hij zondigt niet voor
eigen rekening.
Daarom is het dienen van God
nooit alleen een particuliere zaak,
evenmin als de zonde zich in zijn le-
venvernietigende gevolgen tot de zon
digende individu beperkt.
en eindigde zijn verklaring zelfs met
zijn dank uit te spreken tegenover
deze leden voor hun voorbeeldige
wandel in de eemeentc*.
De gemeente van Parkhurst kwam
daardoor in de storm te staan. Intus
sen heeft de ring Johannesburg de
synode gevraagd naar de (feitelijk
ontbrekende) Schriftgronden voor de
verwerping van het Christelijk Insti
tuut. De komende synode (oktober)
zal zich hierover moeten uitspreken.
Dr. Van Rooyen is zelf geen lid van
het Christelijk Instituut; dat de ker
keraad bet in het bijzonder een goed
hart zou toedragen is evenmin in het
geding. Hi] maakt duidelijk ,waar het
hem en de kerkeraad, waar hij de
voorzitter van is, om gaat: ker
kelijke tucht is een heilige za"ak, die
niet lichtvaardig gehanteerd mag
worden.
GEEN LID
Dr. Van Rooyen: 'Tucht is alleen
kerkelijk en waar en heilig als dit
tucht met het Woord is en over wer
kelijke zonde gaat; zo niet, dan is het
gewone genootschapstucht, die niet
ernstig hoeft te worden genomen,
omdat zij niet uitsluit van het hemel
rijk maar alleen uit een vereniging
van gelijkgezinden' -
In zijn helder verhaal gaat dr. Van
Rooyen in op deze hele zaak. Van de
motivering van het synodebesluit van
1966 toont hij aan, dat die oppervlak
kig is en kennelijk a'leen van toepas
sing op medewerkers van het Insti
tuut en niet op andere lidmaten in
vergelijkbare omstandigheden.
De schrijver pleit ervoor, dat de
kerk een degelijk onderzoek naar het
Christelijk instituut zal instellen,
'rechtvaardig en gevrijwaard van
eenzijdigheid' daarin or.der meer tot
uiting komende dat de 'beschuldigde'
gelegenheid tot verweet zal krijgen.
.Kerklike tug 'n heilige saak' (39
bldz.) door dr. J. H. P. van Rooyen, is
verkrijgbaar door overschrijving van
2,50 op giro 63 26 86 t.n.v. penning
meester werkgroep Kairos, Rotter
dam.
Kairos is de in februari 1970 opge
richte Nederlandse werkgroep, die
ten doel heeft het medeleven in ons
Ds. C. F. BEYERS NALDÉ
land met het Christelijk Instituut te
bevorderen. Kairos onderhoudt goede
betrekkingen met de sectie interna
tionale hulpverlening vn de hervorm
de generale diakonale raad en met het
algemeen diakonaal bureau van de
Gereformeerde Kerken.
DEN BRIEL Morgen zal
vrouw de predikatie houden in
r.k. kerk: die van de Martelaren
Gorkum in Den Briel. Voorgang!
is zuster Clementine van de order
Goddelijke Voorzienigheid, wonent
Den Briel, die op dit unicum r
geerde met: „Eens moet een vro
de eerste zyn, maar het gaat niet
my, maar om onze lieve Heer".
nij zal de preekstoel betreden
Gods Woord te verkondigen door
de Bergrede stil te staan. Het one
werp van haar predikatie zal
„I have a dream" (Ik neb een drool
woorden, die gevleugeld werden,
dat Martin Luther King ze had
brui kt door er een indringend ge'
genis aan te verbinden.
Een bijzonderheid is, dat zij
.preek zal houden onder de mis
herdenking van 19 martelaren,
op bevel van Lumey in 1572
opgehangen.
Zuster Clerhentine zei verder r
„De emancipatie werkt ook in
verband (andere plaats van de vrc
in de kerk) door, al betwijfel ik,
dit wel voldoende gebeurt in o
katholieke kerk. Ik hoop op
creatieve reactie naar aanleiding
dit gebeuren."
Wegens fraude
examen L
r
BREDA Wegens fraude by
examen zyn zes eerstejaars kadeP
van de Koninklijke Militaire Acaf>
mie te Breda van het instituut 11
wyderd. Minister Den Toom
defensie heeft deze beslissing gt
men op advies van gouverneur B
Mulders en de assessoren van de K
De zes zijn nu in de rang van
daat ingedeld bij de dienstpiich
lichting van september 1969. Zij n
ten nog acht maanden dienen.
Eind mei slaagden drie van
erin op de kamer van de leraar
nomie de examenvragen te bekij!-
Drie jaargenoten lieten zij daar
meeprofiteren, maar nog voor
examen waren andere kadetten oj
hoogte van de fraude.
Zij probeerden het zéstal van
foute gedrag te overtuigen en d
gen erop aan zich te melden, heti
gebeurde. De verwijdering van
KMA wordt in een brief door de
nister als volgt gemotiveerd: „De
trokkenen bezitten niet de eigenscl
pen, die noodzakelijk worden
voor het beroep van officier".
(Van onze kerkredactie)
VATICAANSTAD Nadat paus
Paulus en kardinaal Alfrink gisteren
gedurende een uur in de pauselyke
bibliotheek hadden gesproken over
de celibaatskwestie, besprekingen,
waarover uiteraard geen enkele mede
deling kon worden gedaan, is officieel
bekend gemaakt dat de paus cn de
kardinaal elkaar op zeer korte ter
mijn opnieuw zullen ontmoeten.
Dat laatste is vrij ongebruikelijk en
het meest voor-de hand liggende wat
hieruit kan worden afgeleid is, dat
er blijkbaar voldoende aanknopings
punten zijn om het gesprek voort te
zetten. Waarnemers, die het optimis
tischer willen bezien, durven zelfs te
stellen, dat eruit blijkt, dat de curie
in Rome wat soepeler kan zijn ge
worden en niet zonder meer een cate
gorisch „neen" wil laten horen op de
wens, die op het Nederlandse pasto
raal concilie is geuit, om voor ge
huwde priesters ambtsbediening mo
gelijk te maken.
DRS. C. H. KOETSIER
UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 37: Is het niet heel gevaarlyk om ook revolutionaire be
wegingen te steunen?
ANTWOORD 37: Het is maar de vraag wat men onder revolutie ver
staat. We moeten niet direct denken aan gewelddadige revolutie. Als
revolutie een omkeer is naar meer sociale gerechtigheid, dan moeten
we steunen.
Liever een verandering van de samenleving van binnenuit, dan een
bloedige revolutie. De kerk zal alles moeten doen om een bloedige re
volutie te voorkomen door een sociale revolutie te bevorderen. Noemen
we misschien daarom de revolutie gevaarlyk, omdat ze onze eigen
zekerheden aantast?
Een veronderstelling van de 1
York Times van héde ngaat in
zelfde richting. Dit blad meeni
weten dat een zekere bereidheid
het Vaticaan zou bestaan om e£
souplesse te betonen in de gev<
van de meer dan honderd Nef'
landse priesters, die het ambt hél'"
neergelegd en in het huwelijk
getreden. Tot die groep kunnen
gerekend worden de priesters
dispensatie hebben aangevraagd.
Beperkt
Nog altyd volgens hetzelfde
zou de curie, na bestudering van!
vraagstuk, dat zich ook buiten
Nederlandse kerkprovincie voord
willen overwegen om sommige vl
malige priesters een (beperkte) am!
bediening toe te staan. Gedacht
daarbyworden aan preken,, catccl]
cn het toedienen van bepaalde sai
inenten.
Het Tweede Vaticaanse Coi
opende reeds de mogelijkheid
gehuwde mannen tot diaken
status zouden de voormalige prie:
dan eventueel weer kunnen kri
te wijden, maar daarbij had
vooral het oog 'op leken en niej
voormalige geestelijken, die wei
het celibaat uit het ambt zijn}'
treden.
Paus Paulus heeft al eerder
klaard gehuwde mannen toe telal
tot het diakenambt. Echter alleen}'
er sprake zou zijn van een
aan priesters, waarbij geval
géval zou moeten worden bekeki
Verwacht wordt, dat de twj
ontmoeting tussend e paus en'
'kardinaal dit weekeinde zal pj'
hebben.
(Van onze kerkredactie)
GENT Rooms-katholieken
nen het bisdom Gent in België li
ten voortaan voor de geboorte I
een kind de doop van dit kind |l
hun parochiepriester regelen. I
schop Van Peteghem heeft dit
diocesanen officieel voorgeschrevef
De achtergrond van deze maatrE
is, dat er een ruimere periode I
staat tussen doopaanvraag en dof
bediening. Deze langere periode
dan gebruikt worden om de oul
grondig voor te bereiden op en.
confronteren met de betekenis va
doop.