WERK VAN 6 EDELSMEDEN LOKT ONWEERSTAANBAAR DRUGS Een liefde in Ierland te over op aarde DEZE WEEK Kanttekening ZATERDAG 11 JULI 1970 door Cora de Vos Wie bij het woord „sieraden" nog aan het geijkte parel snoertje en de eeuwige gouden ring met steen denkt, moet eens gaan kijken rn het COSA-expositie centrum m Delft. Hier exposeren deze maand zes jonge Nederlandse edelsme den fraaie staaltjes van hun scheppend ambacht en kunt u, tegen niet al te gekke prijzen, variërend van 200 tot 1400 in het bezit komen van een eigentijds sieraad, dat qua vormgeving en originaliteit aan hoge eisen voldoet. Alle zes edelsmeden gaan uit van de eigenschappen van hun verrukkelijke materiaal en weten door hun specifieke be werking de glans, de kleur en de kracht van het goud en zilver ten volle uit te buiten. Maar binnen deze groep zijn heel wat variaties te zien, zowel in de gebruikte techniek als in het ontwerp. rt Een hand vol sieraden van Lucie Leene. EEN van de verwarrende verschijnselen van onze tijd vormen wel de „drugs": de middelen waarvan ihet gebruik weliswaar bij de wet verboden is, maar waarvan althans voor sommige dat gebruik soms wel oogluikend is toegelaten en waarvan het gebruik in elk geval tamelijk sferk toenemend lijkt te zijn. Het zijn middelen die de strekking hebben de werkelijkheid van het hierennu voor enige tijd in te ruilen voor een „andere,", naar het heet een „hogere". Men kan ook spreken van een ontvluchten van de werkelijkheid en haar beknellende structuren. Ik heb er vorige week al iets van gezegd, toen ik enkele op merkingen maakte naar aanleiding van het popfestival. AI deze zaken horen bij elkaar en samen maken ze deel uit van de gelaatstrek ken van deze tijd. Wat de drugs betreft, is zeker als zorgelijk te vermelden dat er nog altijd onvoldoende ken nis is, ook onder de deskundigen, terwijl nochtans het gebruik bepaald niet wacht op de afronding van die kennis. DAT gebrek aan kennis is een handicap. Enkele factoren werken hier extra bemoeilij kend. Daar is bijvoorbeeld de omstandigheid dat er binnen het totale verschijnsel van de drugs zoveel verscheidenheid is. Er zijn „soft drugs", er zijn „hard drugs", maar bij de gebruiker kan het verschillend vallen. Er is namelijk veel onzekerheid over de uit werking van het gebruik. Die uitwerking blijkt bij de een anders dan bij de ander. Gesteld dat een soft drug „onschadelijk" zou zijn, is dan toch niet te verwachten dat te zijner tijd van de soft drug op de. hard drug tal worden overgegaan? Er zit stellig iets griezeligs in, dat, terwijl er wordt beraad slaagd en bestudeerd, intussen het druggebruik zijn eigen zelfstandige gang schijnt te gaan. Er is dus onzekerheid. Deze is er ook bij politie en justitie. Zij zijn zoekende naar een juist beleid, en in afwachting daarvan wordt althans ten aanzien van bepaalde drugs een feitelijke toelaatbaarheid beoefend. Maar ook dat is natuurlijk al een beleid. Een genuan ceerde benadering lijkt geboden, maar zulk een benadering schept weer eigen problemen. Immers, hóé dan te nuanceren, èn hoe de nunancering én aanvaardbaar én voor iede- nunancering èn aanvaardbaar èn voor iedereen begrijpelijk te maken? DE positie van de overheid in een mate rie als deze is geen gemakkelijke. Men kan stellen: verbod is bescherming. Maar dan moet duidelijk zijn dat er iets beschermd be hoort te worden, en wel nader door de over heid. De beschermingstaak van dc overheid staat in onze tijd niet bijster hoog genoteerd, en ook dat heeft zijn oorzaken. De mens meent een zekere graad van volwassenheid te hebben bereikt, en in zekere opzichten is dat nog waar ook. Hij weet zo het een en ander, en bovendien op tamelijk jeugdige leeftijd al. In zulk een situatie wordt bemoeienis van de zijde der overheid niet spoedig gewaardeerd. Op haar beurt zal in zulk een situatie de overheid spoediger geneigd zijn tot terughou dendheid. Ook is er het feit, dat elk nieuw „medium" en ook de drug is een medium al met enige bekommerdheid pleegt te worden bezien. Des tijds was dit zo met de boekdrukkunst, later met de radio, nog later met de televisie. Er is beduchtheid omtrent werking en gevolgen, vaak weer ingegeven door gebrek aan kennis en weten. Ook ten aanzien van de drugs wenst men meer van die informatie. IS er dus gebrek aan kennis omtrent werking en gevolgen van de drugs, met aan zekerheid grenzende vermoedens over de oorzaken van de behoefte zijn er overigens wel. Die schuilen in onbehagen om het heden en van onzekerheid omtrent de toekomst. Er is een verlangen om, zij het telkens weer voor betrekkelijk korte duur, het niveau van dit bestaan te verlaten, om het „hogerop" te gaan zoeken. Misschien toch ook wel weer verlangen om vanuit die vermeend hogere positie de kijk op het verwarde en vertvar- rende heden te verhelderen. Het resultaat echter kan heel wel gezichtsbedrog zijn. Met instemming zullen velen met mij kennis nemen van de beschouwing van ds. H. J. Teutscher over deze materie in het jongste nummer van het als steeds belangrijke week blad Hervormd Nederland. Ik neem de vol gende passages over: „Want waarom moeten zo veel jongeren het zo nodig eens met de drugs proberen? En waarom is er zo'n massale hang naar de roes? Is het niet de leegte, de uitzichtloosheid, de verveling, de angst, die, hen opjaagt?" EN ook: „We lossen geen alcohol- en drugproblemen op vla wettelijke regelin gen, via bureaus en een leger van deskundi gen. Deze sociale en geestelijke problematiek wordt slechts daar aangepakt, waar we bereid zijn om over de grondslagen van ons bestaan en de zin van ons leven wezenlijk met de ander in gesprek te komen. Het gaat ten diepste om de strijd tegen de roes, tegen de vlucht uit de werkelijkheid, om de aanvaarding van de opdracht, die we in en met ons leven van de Heer ontvangen heb ben. En juist hier wachten duizenden jonge ren op een écht getuigenis van mensen, die weet hebben van een levende Heer, aan Wien gegeven is all macht in hemel en op aarde. Waar dat getuigenis overkomt, zien we men sen bevrijd worden van hun gebondenheid en opstaan tot de vreugde van het kindschap Gods!" DIEMER Delftenaar ton van Bokhoven, thans eigenaar van de sieraden- boetiek annex atelier 'In den gulden mortier', volgde zijn op leiding aan de vakschool in Schoonhoven. Op de expositie komt zijn voorkeur voor royale vormen duidelijk tot uiting. In zijn spanningsvolle vormgeving past hij kleine details toe, waardoor de kracht gehand haafd blijft zonder dat het sie raad grof wordt. Een goed voor beeld is zijn opmerkelijke gou den broche met hydrokwarts en, als details, kleine saffieren. Ton van Bokhoven legt zich niet vast op één techniek. Hij giet zijn sieraden of monteert ze uit plaat en draad. Dick Wessels bouwt zijn sie raden op uit plaat in verschil lende lagen. Door zijn huidige, wat Scandinavische gerichtheid, vertoont hij een neiging tot ver sobering. Zijn vaak geestige de tails nemen een bescheiden plaats in, dus de hoofdvorm treedt op de voorgrond. Dick Wessels volgde zijn opleiding aan de Stadsacademie van Maastricht, waar hij thans per manent exposeert in de Plank- straat Eveneens aan de Maastrichtse academie kreeg Jef Wishaupt de smaak van het edelsmeden te pakken. Hij gebruikt uitslui tend de cire-verdu techniek, waarbij de vormen eerst in was geboetseerd en vervolgens in metaal gegoten worden. Met een schijnbaar gemak maakt hij hangers en ringen, die soms een flink formaat kunnen aanne men. Sommige van zijn creaties zijn zo exclusief, dat de draag ster ze slechts één keer kan dragen. Daarom verhuurt Wis haupt enkele van zijn meest unieke en forse hangers, waar mee hij een primeur in Neder land heeft. Eveneens robuust zijn de vierkante broches van Delfte naar Jacob de Groes. Opvallend is de steeds wisselende vlakver deling, vaak gecombineerd met stenen in contrasterende kleu ren. Zijn gouden sieraden, waarvoor hij de al eeuwenoude smelttechniek toepast, zijn van een zeer hoog gehalte en krij gen van hem een fijne opper vlaktestructuur. Jacob de Groes studeerde aanvankelijk binnen huisarchitectuur, maar keerde deze studie de rug toe en volgde een opleiding tot goudsmid aan de Kunst- und Werkschule in Pferzheim—West-Duitsland. Met de mannelijke collega's exposeren twee vrouwelijke be oefenaars van het scheppend ambacht. Lucie Leene verwierf al enige bekendheid door haar sculptures, die ze voor enkele scholen, fabrieken en ziekenhui zen maakte. Haar plastisch ta lent komt ook in haar sieraden tot uiting. Deze zijn vaak grillig en speels van vorm, sterk geba seerd op organische vormen. Naast de cire-perdu techniek gebruikt Lucie ook de sepia- giettedhniek. De vorm van het sieraad wordt dan uitgesneden in zeeschuim, waarvan de structuur een boeiende opper vlaktebewerking van het giet- materiaal garandeert. Lucie leerde deze techniek in het voorjaar van '69 onder supervi sie van de Italiaan Arnoldo Po- modoroin Milaan. De grote uitschieter op deze tentoonstelling is Amsterdamse Anneke Schat. Haar juwelen zijn wondermooie kunststukjes; stralen de bezoeker onweer staanbaar toe. Schijnbaar moei teloos bouwt Anneke haar sie raden op uit staafjes, bolletjes en draadjes. Ook haar wat gro tere sieraden blijven door hun vormgeving tere lichtvoetige weefseltjes, waarin vaak kris tallen en mineralen ongelooflijk geraffineerd zijn ingesloten. Dit raffinement wordt ner gens een maniertje, bij elk sie raad verwondert men zich over het stralende en luchtige effect, juweeltjes in de ware zin van het woord. Op de expositie kunt u onder meer een verrukkelijke amethystkwartsring zien, die sterke associaties oproept met de bedrieglijk mooie, maar vleesetende, zeeanemoon. Tot en met 25 juli kunt u zich verbazen in het COSA-exposi- tiecentrum, Oude Delft 183b, Delft Gouden armband van Jacob de Groes en een zilveren hanger van Lucie Leene. Het gaat deze week over een tamelijk dikke romen van de Ierse schrijver Aidan Higgins. Een late lente (uitg. De Bezige Bij/Meulenhoff, Amsterdam, 295 blz., ƒ16.50). Men kan het boek een soort drieluik noemen: een uitvoerig mid dengedeelte, waarin de lief desverhouding wordt beschre ven tussen Imogen Langrishe een ongetrouwde vrouw van achter in de dertig met de enkele jaren jongere Beierse student Otto Bock, een terug blikkend voorstuk waarin ook een oudere, eveneens onge huwde zuster Helen de scherp observerende aandacht van de auteur krijgt, en een slotge deelte waarin Imogen, na de dood van Helen, eenzaam ver oudert. Na de dood van vader Langrishe leven de gezusters Langrishe op het landgoed van deze oude, Ierse familie. Ze worden niet ten huwe lijk gevraagd. Er is geen man die de hereboerderij met krachtige hand bestuurt Personeel wordt wegene financiële moeilijkheden ontslagen. Verval en verwaarlozing treden in, zowel buiten als bin nenshuis. Het schijnt niet in het Ierse karakter te liggen schoon schip te maken. Otto Beck is een intelligente man van goede familie, die voor een deel een Engelse opvoeding heeft gehad en zelfs nog beter En gels spreekt dan de provinciale Ierse Langrishes. Hij werkt aan een dissertatie over een Iers onder werp met een vertakking naar de klassieke Duitse literatuur. Hij ia •en groot natuurkenner en veelwe ter, Interesseert zich voor alles, zoals bijv. de herkomst van lerae aardrijkskundige namen. Beek woont in een tuinhuis van de familie Langrishe en zorgt voor zichzelf, nauwkeurig waar het zijn werk en studie betreft en bohémlenachtig slordig in zijn huishoudelijk doen en vooral laten. Imogen, preuts en stijf, komt met hem In aanraking, laat zich door hem veroveren en leeft ongeveer twee en een half jaar met hem eamen. door dr. C. Rijnsdorp Wat opvalt, is, dat de lezer niet te weten komt hoe Helen op deze verhouding reageert, al is hiervoor niet veel fantasie nodig. Een enke le maal is er een confrontatie tus sen de beide zusters, naar aanlei ding van een rekening. Otto Beek heeft brutaalweg Iets gekocht op rekening van de familie. Maar ver der blijft Helen in het middenge deelte bulten de lijst. Wat zijn eigenlijk 'gebeurtenis sen' in een roman? In de ruim hon derdtachtig bladzijden van het mid dengedeelte. gebeurt er tegelijk veel en weinig. Het is de kroniek van een liefdesverhouding: het aar zelende begin, de middaghoogte en het tamelijk abrupte einde wanneer Imogen merkt dat de egocentrische Otto Beek het is gaan aanleggen met een veel jonger meisje in de buurt. Het zou allemaal in een bladzij of dertig kunnen worden verteld. Maar de auteur geeft aan zijn kro niek een brede omlijsting mee. Het Is het Ierse landschap in elk jaar getijde en bij elke weersgesteld heid; het is de Ierse historie en prehistorie, het zijn de Ierse men sen. Bovendien is het de geestelijke wereld van de Duitse intellectueel, zijn lectuur, zijn citaten en verwij zingen, de herinneringen aan zijn jeugd in Beleren, de Spaanse bur geroorlog en de opkomst van de nazi's in Duitsland, die, althans voor hem, in deze tijd van liefde meespelen. Hij is arrogant en egoïstisch; Imogen is er alleen voor de licha melijke liefde, voor de orde In zijn hut en voor zijn verzorging. Hij praat met haar over alles wat hem interesseert, zonder op gelijk ni veau een antwoord te verwachten. Imogen is weliswaar als jong meis je in Frankrijk op de kostschool geweest, maar intellectueel timmert zij niet hoog. Het gaat goed zolang de lichamelijke aantrekkingskracht over en weer sterk werkt, maar zelfs zo is Imogen niet veel meer dan de slavin van haar hartstocht en dus ook van de man die deze passies in haar heeft ontstoken. De auteur wil dus de liefdesver houding niet uit de ruime context isoleren. De mensen zijn product van hun milieu en hun verleden, je kunt ze er niet los van maken; liefde komt altijd weer op hetzelfde neer, maar door verleden en mi lieu, door de individuele karakters en hun botsingen, door de seizoe nen en de uren. door de humeuren van het ogenblik, is het altijd weer anders. In dit alles zet Higgins de traditie voort van de grote romans van de negentiende eeuw, maar zijn visie is moderner, zijn techniek nerveuzer. De schrijver is niet de alweter, de man die in alles aan de touw tjes trekt, want soms vertélt de auteur, dan weer kruipt hij voor korter of langer tijd In de huid van Helen, van Imogen of van Otto Beek. Het is een soort unanisme, een stroming in de literatuur, die juist in de tijd waarin de roman speelt was opgekomen; met dit verschil, dat het aantal mensen hier sterk beperkt Is en dat de una anima het wonderlijke, fascine rende Ierland Is, waarvan de toe rist alleen maar een oppervlakkige indruk meeneemt. Higgins heeft een grote aandacht en liefde voor het detail. De figuur van Otto Beek; geleerd, sportief, onafhankelijk, rücksichtslos wat an deren betreft, ondankbaar, onvat baar voor de echte liefdespassie die lichamelijk is èn geestelijk in een, enorm geïnteresseerd In het leven met al zijn verschijnselen (behalve de godsdienst), lééft van binnen en van buiten. Ook dit laat ste. Zijn uiterlijk, meestal uiterst nonchalant, soms verzorgd, zijn ge dragingen, doen en laten, zijn ma nier van zitten, drinken en roken, het wordt alles zo scherp getekend en geschilderd, dat men hem niet vergeten kan. Imogen leeft ook wel. maar meer secundair, zoals trouwens ook haar rol is. Na de breuk met Otto ver wacht ze een baby. Het kind wordt dood geboren. Dan is alles voorbij en vegeteert ze verder, te midden van achteruitgang en verwaarlo zing. Helen is gestorven (de be grafenis is een meesterlijke episo de). Niets is er overgebleven dan een pijnlijke en knagende herinne ring. Ouderwetse beschrijvingskunst met een modern sentiment. Een ro man van Europese allure, met, om zo te zeggen, een sterk Iers ac cent. Men ziet: ditmaal een bespre king zonder een enkel citaat. PAUL VAN LANGSTRAAT Er is teel veel ophef gemaakt over het maanstof dat de bemanning van de Apollo 11 naar de aarde bracht, maar als Amerikaanse onderzoekers gelijk hebben, ligt er al minstens tien miljoen ton van op onze planeet. Verspreid over verscheidene delen van de wereld treft men kleine glasachtige bolletjes aan genaamd „tek- titen" die al meer dan een eeuw een geologische curiositeit zijn. Na tien jaar van intensief speurwerk meent dr Dean R. Chapman, verbonden aan het Ames Research Centrum, dat deze bolletjes van de maan afkomstig zijn. Zijn onderzoek wees uit dat de laatste „bui" van maansteen ongeveer 700.000 jaar geleden plaats had, toen een asterïde die een omvang had van een kleine berg. de maan raakte en een grote krater in de bodem sloeg. Maansteen en gesmolten rots vlogen met grote snelheid alle richtingen uit, hetgeen is af te leiden uit de kerven die radiaalsgewijs vanuit de krater „Tycho" weglopen. Eén van deze kerven is zo uitgediept dat dit de weg markeert waarlangs volgens de theorie van dr Chap man een deel van de maansteen naar de aarde werd geslingerd. De stenen kwamen terecht in een gebied van Madagascar tot aan Tasmanië. ten zuiden van Australië. Met de computer is de baan berekend die het maanmateriaal volgde en men kwam tot de conclusie dat dit geland moet zijn in een S-vormig patroon, hetgeen overeen stemde met de werkelijkheid. Alle gevonden tektiteh in dit gebied zijn chemisch aan elkaar gelijk en blijkbaar het gevolg van één enkele gebeurtenis. Andere „tektitebuien" zouden 15 en 35 miljoen jaar geleden zijn voorgekomen. Ze troffen gebieden in Tsjechoslowakije en de Verenigde Staten. Het glasachtig uiterlijk van de tektiten en hun ronde vorm is volgens dr Chapman een aanduiding dat de botsing van de meteoriet met de maan een zeer grote hoeveelheid vrijwingswarmte tot gevolg had die het materiaal deed smelten en bij het binnentreden in de aardse dampkring aërodynamisch vervormde tot gladde bolletjes. -M- De krater „Tycho", die waarschijnlijk de t de tektiteregen. De meest uiteenlopende be richten van het binnenlandse so ciaal-economische front vroegen deze week onze aandacht. Bo vendien werd bekend dat Enge* land en het genabuurde Noord- -lerland spannende dagen tege moet gaan: maandag de jaarlijkse optochten van protestanten in Ul ster, waarbij ongeregeldheden stellig niet zullen uitblijven, de volgende dag zullen 47.000 Britse havenarbeiders het werk neerleg gen. Het Centraal Planbureau ver* wacht dat onze economie zich gunstig zal blijven ontwikkelen* Tot 1973 gaat het besteedbaar in komen met gemiddeld 3 procent omhoog, de prijzen met 2,5 3 procent, de produktivlteit met 5 procent. Het staat vast dat de wagon- fabriek niet blijft, daarmee lijkt het lot van de afdeling rollend materieel van Werkspoor-Utrecht beslecht. Het kabinet dient wetsontwerp In ter optrekking van het mini mumloon tot f 157,50. De Total-raffinaderij komt In het Sloegebied en niet in de om geving van Rotterdam, waar geen ruimte is. Ze biedt 200 man werkgelegenheid. De textielfabriek Transburg In Enschede (300 man) krijgt uitstel van betaling. Het verfconcern ICM gaat fu seren met het Belgische oliecon cern Petrofina. De werkloosheid daalt verder door seizoeninvloeden. De winkeliers hebben volgens een wetsontwerp straks slechts één vergunning nodig voor uit oefening van de hele detailhan del. En verder weigert het Kamer presidium vragen van de heer Van der Spek (PSP) door te stu ren naar minister Den Toom om dat hij geciteerd heeft uit een dienstgeheim over abc-wapens; verze keraars menen dat de premie voor autoverzekeringen twaalf procent omhoog moet; Het gerenommeerde hotel 't Heerenhof in Emmen gaat dicht, een nieuwe Soefi-tcmpel in Kat wijk open en het Holland Festival wordt ludiek besloten in het Am sterdamse Concertgebouw. Ten slotte dreigt een steking onder het omroeppersoneel. Buiten onze landsgrenzen de den zich vijf vliegrampen voor, waaronder twee ernstige. Bij Bar celona slaat een Britse Cornet te pletter tegen een berg: 112 do den en in Toronto stort een Ca nadese DC-8 brandend neer: 106. Indochina: het afgezette Cam bodjaanse staatshoofd Sihanoek wordt bij verstek ter dood ver oordeeld wegens corruptie. Thal- landse troepen komen in actie om een aanval van Vietcoogmiii- tairen die vanuit Cambodja het land zijn binnengetrokken, af te slaan. Israel is boos over de posi tieve reactie van Oe Thant op het Russische voorstel inzake het Nabije Oosten. Ook gelooft men dat Israëlische straaljagers zijn neergehaald vanaf Egyptische ra ketbases die door Russen zouden zijn bemand. De Beneiuxtop blijft steken in het accijnzenprobieem. Alles zal wor den gedaan om per 1 januari de formaliteiten aan de grenzen op te heffen. De CSU doet een felle aanval op Brandts Ostoolitiek. Even later kondigt de Westduitse regering maatregelen af om de overspannen economie af te rem men. Mexico heeft een nieuwe presi dent, de communisten winnen bij verkiezingen op Cyprus, het Ita liaanse kabinet-Rumor treedt af wegens onderlinge verdeeldheid. De premier van IJsland ver brandt in zijn vakantiehuisje. De nieuwe Europese commissie, on der voorzitterschap van de Ita liaan Malfatti wordt geinstalleerd en in New York begint de we- reldjeugdsassemblee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 13