ONS LICHAAM GEEN KERKER, MAAR TEMPEL In Ghana heeft men dringend behoefte aan oogartsen ONTWIK KEUNGS SAMENH WERKING Angolees: paus Paulus zag ons als rebellenleiders KERN Geen gastcolleges of geen gasthoogleraar? Uw probleem is het onze BEROEPINGSWERK Eind oktober sluit geref. synode Een woord voor vandaag Dr. Schroten: afrekenen met mythe "En de koning werd bedroefd, maar om zijn eden, en om hen die mede aanlagen, beval hij het haar te geven, en hij liet Johannes in de gevangenis onthoofden" (Mattheus 14:9). Daar zit Herodus in al zijn glorie op zijn troon. Hij viert zijn ver jaardag en ter gelegenheid daarvan danst de dochter van Herodias voor hem haar dans, en zij bekoort de koning. In een overmoedige bui staat hij haar toe alles te vragen wat zij wil, en hij zal het haar geven. Hij hoeft niet lang op het antwoord te wachten. Opgestookt door haar moeder zegt ze zonder blikken of blozen: Geef mij hier op een schotel het hoofd van Johannes de Doper. Herodias lacht, maar "de koning werd bedroefd". Nog kan hij, naar de mens gesproken, Johannes redden. Hij kan opstaan en zeggen: Vraag mij alles, maar niet het 'leven van die man. Herodus zegt niets. Hij werd bedroefd. Het is het beeld van de mens, die God uit zijn leven heeft verbannen, die gevangen zit in de zonde en dat weet, en toch die zonde een plaats geeft. Hij wordt alleen bedroefd. We lezen vandaag: Galaten 3 vers 15 tot 29. (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM Wanneer je de situatie in de Afrikaanse staat Ghana vergelijkt met die in Nederland, dan zouden er in ons land niet meer dan tien oogartsen zijn. In Ghana komen echter veel en veel meer oogziekten voor. Vooral het noorden van het land is bekend om de river-blindness (rivier- blindheid). die door kleine vliegjes wordt overgebracht. In sommige dorpen is 75 tot 90 procent van de mensen geïnfecteerd. Maar in dat gebied is niet één oogarts. ..Er is heel hard hulp nodig: gewo ne artsen, chirurgen, maar vooral oogartsen. Als we een oogarts konden krijgen.." Mevrouw dokter E. Berg hout, zelf oogarts, met verlof ln ons land, vertelt met bezorgdheid over de situatie in Ghana, het land waar ze tien jaar in dienst van de Bazelse zending (Baseier Mission) werkzaam is. Ze is verbonden aan een ziekenhuis met tweehonderd bedden in het plaatsje Agogo in het zuiden van Ghana. Ook daar is veel oogzi-'kte, maar nog niet zoveel als in het noor den. Ongeveer honderd patiënten per maand komen er uit het noorden naar haar toe. Ze maken een grote reis in vrachtwagens, maar ze zijn meestal zo arm. dat ze te laat komen. De ziekte is al te ver doorgewoekerd of ze zijn al blind. En dan is er niets meer aan te doen. Dokter Berghout kan meestal al leen maar curatief werken. Wel is een aparte afdeling van de Wereld Gezondheids Organisatie bezig deze en andere oogziekten te bestuderen, maar men is nog niet zo ver, dat preventief kan worden ingegrepen. Dagelijks behandelt ze in Agogo ze ventig tot tachtig patiënten met oog ziekten. Het ziekenhuis is veertig jaar gele- Hoewel wij vandaag weer de rubriek Uw probleem is het onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden, daar onze medewerker, die de zorg over uw problemen heeft, nog niet is hersteld van zijn ziekte. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. Vraag: Op mijn donkerblauwe jersey jurk zit een grote koffievlek. Na alles geprobeerd te hebben en zelfs na stomen is die vlek er niet uitte krijgen. Antwoord: Als er melk in de kof fie zat, moet eerst de vetvlek van de melk weg met een vetoplossend middel als tetra, tri of vlekkenwater. Daarna de overgebleven koffievlek zo mogelijk uitwassen met een lauw wolvlokkensop. Eerst te week zetten in een biologisch middel doet ook veel vlekken verdwijnen. Als u dit alles geprobeerd heeft en ook stomen niet heeft geholpen, moeten wij concluderen dat het zeer sterke koffie is gewrest, die de kleurstof van de jurk heeft aange tast. Het enige is dan, bij een goede ververij te informeren of de jurk geverfd kan worden. Vraag: Hoe kan ik een kromge trokken grammofoonplaat weer recht krijgen? Antwoord: Door ze in een bak ko kend water te leggen en er een etens bord bovenop te plaatsen. Daarop zet u weer een gewicht of ander zwaar voorwerp. Vervolgens laat u het water afkoelen tot kamertempe ratuur. Dan is de plaat weer reent en de muziek heeft niet geleden. Vraag: Een vrouw huwde negen jaar geleden met een weduwnaar, die zes kinderen had uit het eerste huwelijk. Het huwelijk is gesloten zonder huwelijksvoorwaarden. Enige jaren geleden is de man gestorven en het spaargeld is verdeeld. Ook de voorkinderen hebben hun deel ont vangen. Als de vrouw komt te over lijden, hebben dan de voorkinderen recht op een deel van haar spaar geld of kan zij het aan een liefdadig doel schenken? Antwoord: Als de hele nalaten schap verdeeld is hebben de voor kinderen generlei aanspraak op het spaargeld van de vrouw, tenzij deze hen in haar testament gedenkt. Vraag: Een geestelijk gehandicapt kind is 18 jaar geworden. Hebben de ouders recht op een of andere uit kering van rijk of gemeente? Antwoord: Volgens de tijdelijke groepenregeling hebben de ouders in beginsel recht op een uitkering. Na dere inlichtingen bij de afdeling so ciale zaken van de gemeente. Vraag: Onder welke omstandighe den kunnen een Hongaarse vrouw en haar dochter asiel krijgen in Ne derland? ram den door de Bazelse zending gesticht, maar inmiddels door de Presbyte riaanse Kerk van Ghana overgeno men. Er werken drie Nederlandse artsen, de vrouwelijke kinderarts dokter J. van der Mei, een gewone arts. dokter Van Enk en dan dokter Berghout. Aan het hoofd staat een Zwitserse arts. Het is vooral de laatste tien jaar geweldig vooruitgegaan. Men is al zo ver, dat de laatste Europese verpleeg sters vertrokken zijn en Ghanesen hun werk konden overnemen. Er zijn vijftig verpleegsters en verplegers en zeventig leerlingen. Ook de directrice komt uit het land zelf. Sinds twee maanden is ook de administrateur Ghanees. Ghana staat op een betrekkelijk hoog ontwikkelingspeil. Er is een uni versiteit en de eerste artsen worden dit jaar afgeleverd. Maar die moeten eerst nog twee jaar praktisch werken in de ziekenhuizen. Artsen uit andere landen worden in Ghana alleen maar toegelaten als ze drie jaar ervaring hebben. Er is wel eens gezegd, dat het nog twintig jaar duurt voor Afrika zelf genoeg eigen artsen hueft. Maar het is te hopen, dat deze mensen in Afrika gaan wer ken en niet in Europa achter blijven. Dokter Berghout heeft ook ander half jaar in een leprozerie met vier honderd patiënten in Kameroen ge werkt. Ook in west-Kameroen is geen oogarts en er is er toch zo hard een nodig. Genezen Reactie prof. Van Dongen Canada) Verpleegsters en verplegers in het ziekenhuis in de Ghanese plaats Agogo. Prof. drs. C. van Dongen te Guelph. Ontario, Canada, schrijft ons: Met enige verbazing nam ik kennis van uw bericht dat de synode van de Christian Reformed Church (United States and Canada) van 1970. die in middels gesloten is, haar toestemming heeft onthouden aan de uitnodiging door de faculteit en het curatorium van Calvin Seminary van professor Verkuyl om aan genoemde kerke lijke instelling voor theologisch ho ger onderwijs gastcolleges te geven. Als lid van de synode van 1970 moge ik op het volgende wijzen. In derdaad is door de synode met (vol gens mijn aantekeningen) 65 tegen 74 stemmen het volgende voorstel van de synodale commissie van prae-ad- vies voor schoolzaken: „That Synod appoint dr. Johannes Verkuyl as guest lecturer in Missions for two months beginning in January, 1971" verwor pen. Ik geef deze motie in het uor- spronkelijk opdat duidelijk blijken moge, dat het hier ging om een be noeming en niet om het geven van toestemming. Bovendien kan men niet zonder meer het geven van gast colleges gelijk stellen met gast hoogleraar zijn. Calvin Theological Seminary kan te allen tijde geleerden uitnodigen tot het geven van gast-colleges, zoals het ook gedaan heeft met bijvoor beeld de hoogleraar Tillich, maar het benoemen van een persoon die inte graal betrokken is bij het onderwijs proces, voor hoe korte tijd ook, is een geheel andere zaak. Zonder meer te stellen dat professor Verkuyl niet welkom zou zijn aan Calvin Semi nary is daarom minder juist. Ten goede Terecht schrijft u dat voor de ne gatieve actie van de synode geen re denen gegeven worden. Wat de „Grand Rapids Press" hierover schreef is, zoals uw kerkredactie ook duidelijk aangeeft, apocrief. Welis waar werd in de plenaire discussie de naam van de hoogleraar in de dogmatiek en sociale ethiek van de VU (prof. Kuitert - red.) genoemd, maar de suggestie dat professor Ver kuyl de meningen van eerstgenoem de zou delen werd zo duidelijk tegen gesproken door de „fraternal dele gate" uit Nederland, de zeer gewaar deerde dr. Rietveld, dat het de uit eindelijke stemming alleen maar ten goede beïnvloed kan hebben. Hoe nu deze niet-benoeming te ver klaren? Wie onder de mensen weet welke overwegingen de 79 tegen stemmers geleid hebben? En welke NED. HERV. KERK Benoemd tot jeugdwerkleider in Utrecht (wijkgem. Oog in Al): kand. II. P. v. d. Horst te Utrecht. Aangenomen naar Groningen (3e studentenpred. - toez.): mej. vie. H. G. I v. d. Waals te Utrecht. Bedankt voor Leusden (toez.): H. F. Venema te St. Johannesga. GEREF. KERKEN Beroepen te Echten: kand. J. Vree te Amsterdam. Aangenomen naar Zwolle: J. H. j Kappers te Velp, die bedankte voor I Pijnakker-Nootdorp. Beroepbaarstelling: kand. drs. A. Hekman, Frieselaan 53, Stadskanaal. GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Nijkerk: J. v. Benhtem I te Ulrum. Bedankt, voor Den Haag: M. v.'Doo- ren te Vlaardingen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Wormerveer: kand. E. E. Slofstra te 's-Gravenzande. Een fijne herinnering heeft ze aan de kerkdienst, die ieder jaar wordt gehouden als er dertig tot veertig en soms zestig mensen genezen worden ontslagen. Deze mensen zijn zo blij, als ze soms na tien jaar naar huis terug mogen, dat ze in de kerk gaan dansen. „We zouden zo graag meer willen doen", verzucht ze, „maar we hebben de middelen en de mensen niet. Maar mochten we een oogarts kunnen krij gen, dan liever niet een, die maar twee jaar blijft. Als iedereen dat doet gaat het werk achteruit. Ze moeten minstens zes jaar willen blijven. Ontwikkelingswerkers, die maar twee jaar komen hebben amper aan de dingen geroken, als ze vlug weer weggaan." Over de iinpuls, die er bij zen dingswerk achter zit om het vol te houden zegt dokter Berghout: „Be langrijk is het, dat we het niet uit eigen kracht doen. Dat geldt voor de Afrikanen en voor ons en daarom werken we op hetzelfde niveau." Dan gaat het er niet meer om of je als Europeaan of Afrikaan daar werkt. Het belangrijkste van ons werk is, dat mensen zich de nood le ren aantrekken. Daardoor is het echt zendingswerk, als de barrières weg vallen. Het is zo goed, dat het zendings werk door blijft gaan en dat de men sen in Nederland er belangstelling voor blijven houden. Wij helpen om dat de nood groot is, omdat we het als christenen niet mogen laten!" van die overwegingen is dan de over weging van de synode? U ziet wel dat het een onmogelijke zaak is dat uit te maken. Men kan dan natuurlijk wel gaan speculeren, maar dat heeft geen en kele positieve zin en het zou slechts de relaties onnodig verslechteren. Het besluit als zodanig doet dat al voldoende, maar als de synode ge sproken heeft dan is de zaak afge daan. Wat daar bovenuit wil gaan of beter er achter, is, in dezen, onzin. Dokter Berghout neemt afscheid van genezen lepra-patiënten. KOPENHAGEN De Angolese re bellenleider dr. Antonio Neto heeft gisteren gezegd dat de Portugese pre mier Marcello Caetano niet de waar heid heeft gesproken tofen hij dins dagavond aankondigde dat paus Pau- 1 lus VI geen politieke betekenis toe kende aan de audiëntie die h(j de vorige week aan Neto en nog twee vrijheidsstrijders uit de Portugese koloniën heeft toegestaan. Wij werden ontvangen als politieke leiders nadat wij ons in het verzoek om de audiëntie als zodanig had den voorgesteld, zo zei Neto op een persconferentie in Denemarken. Hij verklaarde met klem dat de paus had gezegd dat hij van mening is dat de Angolanen recht op vrijheid, onaf hankelijkheid en vrede hebben. De paus had daaraan de vermaning ge koppeld dat zij die voor de vrijheid vechten, hun kinderen een christe lijke opvoeding behoren te geven, al dus Neto. Caetano De audiëntie had tot gevolg dat I Portugal een protestnota aan het Va- ticaan stuurde en zijn ambassadeur (Van onze kefkredactie) UTRECHT In de laatste week van oktober zal de gereformeerde sy node voor de laatste maal bijeenko men om de by haar binnengekomen bezwaarschriften, die voornamelijk de nieuwere theologische inzichten be treffen, te behandelen. Deze zaak heeft veel voorbereidend werk geëist. Dat de vergaderdatum zo laat wordt gesteld houdt verband met de voorgenomen reis van synodeprae- ses dr. Kunst en een nog aan te wij zen tweede lid van het moderamen naar Zuid-Afrika, die medio septem ber aanvangt. De synode zal na behandeling van genoemde gravamina definitief wor den gesloten. De politie in het Spaanse Pam plona he-eft een groep hippies, die op het dorpsolein sliepen opgebracht en het land uitgezet. Onder hen waren verscheidene buitenlanders. bij het Vaticaan terugriep. Dinsdag avond deelde Caetano echter mee dat een toelichting, die van de paus wasP_f ontvangen, de controverse tot de juis te verhoudingen had teruggebracht, aangezien de paus het trio slechts all rooms-katholieken en christenen had ontvangen. De leiders van de bevrijdingsbewe- ing in Angola. Mozambique en Gui-L nee hebben een reis gemaakt door* Zweden, Finland, Noorwegen en De nemarken. Dr. Neto heeft verder bekendge maakt, dat de sociaal-democratisch partij in Zweden en Denemarken ei de regeringshulpfondsen in Finland Zweden en Noorwegen aanzienlijke hulp hebben toegezegd in de vorm van kleding, medicijnen en schoolbe-i hoeften voor de Angolese gebieden, i' Dr. Neto is nog door de Zweedse pre mier Olof Paline ontvangen. Invul-puzzel Horizontaal woorden invullen die betekenen: ,1 platvis, 2 opstootje, 3 duw, 4 Turks bevelheb- ber,5 heks,- 6 vlaktemaat, 7 koor van zangers. 8 droogoven (Z.N.), 9 kever, 10 broeibak, 11 in- sekteneter. Bij juiste invulling leest men in verticale rij 1 de naam van natuurlijk kristal. Oplossing vorige puzzel 1 standaard, 2 clementie, 3 treuzelig, 4 strek king. S schadelijk, 6 plokworst. 7 reukeloos, 8 plaatwerk, 9 ordeteken. SLEEDOORN. VRIJDAG 10 JULI 1970 Antwoord: Asiel wordt alleen ver leend op grond van vervolging in eigen land om reden van ras. geloof of politiek. Dat moet door de betrok kene aangetoond kunnen worden. Heeft deze van zijn eigen overheid een uitreis vergunning ontvangen, dan kan men in vele gevallen moei lijk van vervolging spreken. In elk geval wordt zowel over de gewone jaarlijkse verblijfsvergun ningen (in verband met financiële middelen, huisvesting, enz.) als over asiel geval voor geval geoordeeld, nadat men dit bij le plaatselijke vreemdelingenpolitie ^eft aange vraagd. Vraag: Iemand heeft al driemaal examen afgelegd voor autorijden. Het praktisch gedeelte gaat prima, maar het theoretisch deel kan hij schriftelijk niet met succes afleggen. Hij raakt steeds in de war, hoewel hij tekens en borden langs de weg :n de puntjes kent. Is er een moge lijkheid om mondeling examen theo rie te doen? Antwoord: In bijzondere gevallen kan men daarom vragen. Daarbij dient men een schriftelijke verkla ring van een leraar of een arts te voegen, die de reden van de moei lijkheid nader toelicht. Vraag: Is het toegestaan voor een postpakket als rembourszending ook 12 procent BTW over de porto te berekenen? Antwoord: Dat is inderdaad juist. UTRECHT De heer E. Schroten. I wetenschappelijk medewerker aan de faculteit der godgeleerdheid van de Utrechtse universiteit en docent in dc filosofie aan het seminarium der Unie 1 van Baptisten Gemeenten in Neder land te Bosch en Duin, Bllthoven, heeft gistermiddag, met als promotor prof. dr. J. de Graaf, een belangwek kend proefschrift verdedigd, getiteld: „Kerker of tempel. Over dc zin van dc lichamelijkheid". In zijn dissertatie zet dr. Schroten uiteen, dat de mens in het westerse denken veelal wordt beschouwd als een samenstelling van een geestelijke en een stoffelijke substantie: ziel en lichaam. Deze mensbeschouwing noemt hij „de mythe van de kerker der ziel". Deze mythe vervult twee functies. In de eerste plaats doet hij dienst als zingevend model, aan de hand waarvan een antwoord wordt ge geven op de vraag wat de zin van het mens-zijn is. De ziel, het eigen lijke „ik" van de mens, moet bevrijd worden uit het lichaam, waarin ze gekluisterd is aan een oneigenlijke ziel. namelijk de stoffelijke bestaans wijze. De andere functie van de „mythe van de kerker der ziel" is die van verklaringsmodel. Met behulp van dit dualistische mensbeeld wordt ge poogd een verklaring te geven van het geestesleven van de mens. Onbruikbaar In de dissertatie tracht dr. Schroten aan te tonen, dat dit dualistische mensbeeld als verklaringmodel on bruikbaar is, omdat de ziel een prin cipieel niet herstelbare grootheid, een „metafysisch ding" is en daarom in wetenschappelijk opzicht een „on ding". Daarbij komt nog, dat er. op grond van gegevens uit de ervaring, waar op de wetenschap is aangewezen, geen aanleiding bestaat de hypothese (veronderstelling - red.) op te stellen, dat de mens uit twee delen is samen gesteld. Veeleer zou mogen worden gesteld, dat het geestesleven van de mens "met de structuur van het li- chaam is gegeven. In de tweed j plaats maakt dr. Schroten duidelijk, dat „de mythe van de kerker der ziel" als zingevend mo del onbijbels is. In het licht van het christelijk geloof ligt de zin van het bestaan niet in het verlost worden van de ziel uit het lichaam, doch daarin, dat dc mens zijn lichaam dat is zjjn concrete, lichamelijke be staan hier op aarde mag beschou wen als „tempel van de Heilige Geest" (1 Cor. 6, 19), hetgeen be- 1 tekent, dat hy bestemd is om Gods handcliqgsmogelijkheid, Gods „pied a terre" te'zijn. Consequenties Dat heeft ethische consequenties: de mens wordt opgeroepen aan zijn bestemming te beantwoorden. Als Gods „pied terre" wordt hij opge roepen tot een handelwijze die ana loog is aan Gods scheppend, verlos send en herscheppend bezig zijn met deze wereld. Die handelwijze is derhalve norm, motief en ideaal voor het handelen van de mens. Dr. Schroten concreti seert dit dan nader op vier punten, teweten in een herwaardering van j de ascese, in 's mensen omgaan met zijn leefmilieu, in de sociale ethiek en in de recreatie. Stellingen Enkele van de stellingen, die aan liet proefschrift zijn toegevoegd: De lichamelijkheid is niet de oneigen lijke, maar de eigenlijke bestaans- j wijze van de mens (1). Het doel van de ascese is niet de uitschakeling van het lichaam, maar de beschikbaar- held van de totale mens voor de na- I volging van God (4). Wetenschap en i techniek hebben ten doel de leef baarheid van het bestaan te bevorde- ren. Zij ontaarden, als zij voor andere doeleinden worden gebruikt (5). Biecht en absolutie verdienen in het pastoraat van de reformatorische kerken een belangrijker plaats te krij gen, dan zij op dit moment hebben (12). DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met de bon uit de krant. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. Een gedeelte van de in Kameroen. de kleine catechismus van de DRS. C.H. KOETSIER UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT VRAAG 36: Hebben we als kerk al niet genoeg om handen om daar naast ook meer voor ontwikkelingssamenwerking te gaan doen? ANTWOORD 36: Wc zullen onze kerkelyke inkomsten en uitgaven onder ogen moeten zien: 1. onze bydragen voor ontwikkelingssamenwerking en werelddiakonaat mogen geen sluitpost zyn. 2. er zjjn kerken, die zich zo zwaar in de schulden gestoken hebben, dat zjj niet meer aan minimale verplichtingenvoor getuigen en dienen naar buiten kunnen voldoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2