ONTWIK O KEUNGSjX SAMEN WERKING i Hoeveel aan evenf Veel joden bevinden zich in een geloofscrisis Dominee mocht geen bijbels uitreiken Op Engelse scholen geen „godsdienst" Tsjechen verbieden op het laatste ogenblik christelijk congres Een ivoord voor vandaag Rabbijn Shankman op wereldcongres Uw probleem is het onze Bij Russen in arrest Priesters van terrorisme beschuldigd BEROEPINGSWERK Oecumene in handen van wijkgemeente Praktisch geen geloofsvragen aan SOS-Berlijn Eerste Lisoe edoopt fa "Gij zijt het zout der aarde: indien nu het zout zijn kracht verliest, w aarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe dan om weggeworpen en door de mensen vertreden te worden(Mat- theus 5:13). Jezus zegt dit tot Zijn discipelen - Gij zijt het zout der aarde. De betekenis en de waarde van het zout kennen we wel. Om het in het beeld van alledag te plaatsehhet zout geeft aan het voedsel dat we tot ons nemen de smaak. Mensen, die geen zout mogen gebruiken, weten te vertellen, dat hun eten smakeloos is. Gij zijt het zout der aarde. Jezus wil hiermee zeggen: Gij en dat zijn wij allen, die de Here kennen als onze Heiland hebt aan en in deze wereld wal te doen, er ligt voor u een taak, gij hebt er dat gene aan te geven wat de aarde tot volheid doet komen. Zonder uw taak is deze aarde niets. Taak? Ja, deze: zich voor hel Evangelie van Jezus Christus niet te schamen, door een blijmoedig leven te allen tijde tonen wat Jezus Christus voor ons betekent, door onze daden bewijzen, dat wij leven uit hel geloot "i We lezen vandaag: Exodus 16 vers 22 lot 36. vrijdag 3 juli 1970 (Van een medewerker) AMSTERDAM „Wat is een jood zonder jodendom?" Deze vraag steldf! rabbijn dr. K. Shankman, president van de World Union for Progressive Judaism Wereldunie van het progressieve jodendom) op de zestiende internationale conferentie van zijn organisatie, die in de RAI in Amsterdam wordt gehouden en tot maandag duurt. „Van dat jodendom wordt steeds meer afgeknabbeld door de crisis in het geloof waarin ook veel joden verkeren". Het internationale congres heeft ten doel deze crisis uitputtend te be handelen, opdat het liberale joden dom vele joden een antwoord kan ge ven. Als achtergrond weet men, dat het joodse volk iedere crisis die het tot nu toe heeft gekend zowel van gees telijke als van lichamelijke onder drukking het hoofd heeft kunnen bie den en sterker dan voordien naar vo ren kwam. Rabbijn Shankman achtte Israël in het bijzonder een testgebied voor een oplossing van de crisis in het geloof. „Zeer velen in Israël bevinden ich in deze crisis, terwijl het liberale jo dendom niet door regering en ortho doxe rabbijnen wordt geaccepteerd. De president van de wereldunie maakte duidelijk, dat eens ie meer aandacht aan Israël geschonken zal worden om erkenning voor liberale rabbijnen te krijgen opdat zij de cri sis van vele joden kunnen oplossen. Daartoe is reeds in Amsterdam voor de internationale conferentie een aanvang van een bespreking geweest tussen de liberale rabbijnen in Euro pa. die tot een nauwere samenwer king besloten. Aan de discussies over de crisis in het geloof op deze rabbijnenconfe rentie werd ook deelgenomen door prof. dr. C. Rijk, van het Vaticaanse secretariaat voor joden en christenen en door ds. J. Snoek namens de We reldraad van kerken. Op de internationale conferentie zal tevens aandacht worden geschonken aan de joden in de Sowjet Unie. Rabbijn Shankman merkte op, dat de wereld moet worden wakker ge schud voor wat met de joden in de Sowjet Unie gebeurt. Dat kan door steeds weer openlijk te protesteren. Hoewel wij vandaag weer de rubriek Uw probleem is het onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer \n te zenden, daar onze medewerker, die de zorg over uw problemen heeft, nog niet is hersteld van zijn ziekte. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. VRAAG: Zijn er invoerrechten verschuldigd voor planten die men bij terugkeer uit Australië mee brengt? ANTWOORD: Voor deze tot de in boedel behorende planten zijn geen invoerrechten verschuldigd. Wel kan het bij het passeren van de douane gebeuren, dat enkele exemplaren voor een keuring worden doorgezon den naar de plantenziektekundige dienst. Heeft het betrokken Austra lische departement doorvoer toege staan. dan is de kans daarop zeer gering. VRAAG: Mijn zoon is leerplichtig, maar toch ontving ik een aanslag schoolgeld. Is het juist? ANTWOORD: Volgens de School- geldwet 1955 zijn leerlingen die la ger onderwijs ontvangen, alsmede leerlingen van de eerste twee leerja ren. volgend op het lager onderwijs, tchoolgeldvrij. VRAAG: Wat zijn de wereldre cords hardlopen, zwemmen, autoren nen, bootrenen. vliegen en Apollo- schepen? ANTWOORD: Honderd meter hardlopen: dames: Wyoma Tyus (Amerika), 11 seconden (1968), heren: James Hines (Am.) 9,9 sec. (1968) 100 m zwemmen vrije slag: dames: Dawn Fraser (Australië) 58,9 sec. (1964). heren: Michael Wendon (Austr.) 52.5 sec. (1968). Worldland- apeedrecord: Breed Love in The Spi rit of America (1965) 966.367 km per uur. Powerboat racing record: Ron Misson met Miss Barda hl (1963) 184,47 km per uur. Official world airplane record door Col. R. L. Ste phens. V.S.. in de Lockheed YF 12A jet (1965) 3330,792 km per uur. Apol- lo-ruimtevaartuigen 40.000 km per uur. Vraag: Iemand heeft zeer vele jaren geleden een verhouding ge had. Nu wordt hij hiermede ge chanteerd. Hij staat allerwegen te goeder naam en faam bekend. Kan men het hem nu moeilijk maken over iets dat in zijn jeugd gebeurd is? Antwoord: Chantage is strafbaar. De betrokkene kan veilig een ver trouwelijk onderhoud aanvragen bij de officier van justitie, of een advocaat nemen, die de chanteur tot zwijgen brengt. KOPENHAGEN Een Deense Lu therse predikant, ds. H. K. Neerskov, heeft gisteren verklaard, dat hij en vriend in de Russische stad Brest-Li- towsk onder huisarrest zijn gehouden en door de politie zijn verhoord nadat zij bijbels hadden uitgedeeld aan Russische burgers. Ds Neerskow zie, dat hij en inge nieur Bent Kofoed Jacobsen eind juni een veertigtal bijbels in de Russische taal de Sowjet-Unie hadden binnen gesmokkeld. De bijbels waren ver stopt onder de achterbank van hun auto. Tien van deze boeken werden uit gereikt aan iemand, die zij tegenkwa men en de overige bijbels werden bij tussenpozen aan de kant van de weg gedeponeerd, aldus ds Neerskow op een persconferentie in Kopenhagen. Toen de Deense predikant en zijn vriend jl naar Brest-Litowsk aan de Poolse grens terugkeerden, werden zij gearresteerd en in een ho tel onder huisarrest gesteld. De poli tie verhoorde hen maandag vier en een half uur en stelde vragen over Kruiswoord-puzzel HORIZONTAAL: 1 vervoermiddel. 4 gelogen kwaad. 9 boom, 10 duikereend, 11 lied, 12 grooi wijnglas, 14 opening in een muur. IS zelfkant. 16 van de leeftijd (afk. Lat). 17 voegwoord, 19 ontzag 22 vogelbek. 24 ontkenning. 25 vernis. 27 soort klok. 30 lidwoord (Fr.). 32 watering 33 snijwerktuig 35 vreemde munt, 37 brugschip, 39 hogepriester te Silo, 40 sporcplant, 41 jongens naam. 42 schade. 43 oorlogsgod. VERTICAAL: 1 plagen. 2 rivier. 3 plaats in Duitsland, 4 vod, 5 in het jaar der wereld (afk. Lat), 6 soort duif, 7 plaats in Gelderland. 8 overblijfsel, 10 vertelling. 13 honingdrank, 14 turkse titel, 16 plant met geurende zaden, 18 be drog (bug.), 20 mannetjeshond, 21 vallei, 23 overleg 26 bekende. 28 troefkaart, 29 telwoord 31 voedsel 34 strak. 36 op de wijze van, 37 stronkje, 38 vr-J- munt, 40 pers. voor- de kleine catechismus van de DRS.C.H. KOETSIER UITGAVE W D MEINEMA N.V. DELFT VRAAG 31: Wat betekent al dat gepraat over structuren toch? ANTWOORD 31: Structuren zijn de vormen, waarin wij onze samen leving geordend hebben. Soms merken we nauwelijks dat ze er zijn, soms voelen we ze ala knellend, maar er zonder leven kunnen we niet. Er is een structuur van de staat, van de universiteit, van het bedrijfs leven, van de vakbonden, van organisaties en partijen. Samen ordenen ze ons leven en leggen het in vaste verbanden. Ze zijn gemaakt door mensen en gegroeid in de traditie. Wie mocht denken, dat ze buiten onze kritiek en controle mogen staan, vergist zich. Ze zijn er om het menselijk samenleven te dienen. De struc turen z(jn er om de mens. niet de mens om de structuren. We gaan steeds meer zien. dat zonde niet alleen een persoonlijke zaak is. maar ook in de maatschappelijke verbanden doorwerkt. Westerse bijbelgenootschappen kerkelijke organisaties. Gevaar Toen ds Neerskow de Russische po litie vroeg of bijbels als een gevaar voor het Sowjetstelsel worden be schouwd was het antwoord bevesti gend. Voordat ds Neerskow en zijn vriend dinsdag w erden vrijgelaten, moesten zij een persconferentie bij wonen waar televisiefilms werden opgenomen van hun auto en de plaats waar de bijbels waren verborgen, al dus het relaas van de Deense domi nee. (Van onze kerkredactie) SAO PAULO Van Braziliaans militair-rechterlijke zijde zijn 138 personen, onder wie elf rk priesters, ervan beschuldigd tot de ALN te be horen, de terroristische groep van de nationale bevrijdingsactie, die ten de- lê verantwoordelijk zou zijn voor de ontvoering van diplomaten (de Ame rikaanse ambassadeur Elbrick en de Westduitse ambassadeur Van Holle ben). De geestelijken, die overwegend tot de orde der Dominicanen behoren, zouden steunbases voor de opstande lingen hebben gevormd, voor plaatsen waar bijeenkomsten konden worden gehouden en voor vervalsing van al lerlei documenten. Verder zou her haaldelijk hulp aan vluchtelingen zijn verleend en zou p^litie-onder- zoek zijn belemmerd, (Van onze kerkredactie) j LONDEN Een werkgroep van j christenen, joden en humanisten is I met een rapport gekomen, dat waar schijnlijk een eind zal maken aan het verplichte godsdienstonderwijs op de openbare school in Engeland. Het godsdienstonderwijs (religious education) moet plaats maken voor het vak zedeleer (moral education). In het kader van dit vak is ruimte voor de behandeling van de chris telijke godsdienst, maar dan op een volstrekt open manier. Ook de gezamenlijke dagopening, die volgens het rapport tot een on gezonde situatie aanleiding kan geven, zou moeten verdwijnen. De Britse humanistenvereniging heeft het rapport toegejuicht. Het an glicaanse weekblad Church Times wijst erop, dat opinie-onderzoeken uitwijzen, dat verreweg de meeste ouders aan de bestaande situatie wil len vasthouden en voorziet, dat als deze voorstellen worden doorgevoerd, het bijzonder onderwijs (de kerkelijke scholen) in Engeland aanzienlijk in betekenis zal toenemen. COMPUTER TEN DIENSTE VAN DE ABONNEES. NIET MEER ZELF GIREREN Maand- en kwartaalabonneee krijgen een (door de computer vervaardigde) kaart toegestuurd. WIE GIRO HEEFT kan met deze kaart zonder kosten het abonnements geld naar ons bureau laten over schrijven. Men kan ook de kaart van hand tekening voorzien en aan z'n bank afgeven. WIE GEEN GIRO HEEFT kan met deze kaart aan het postkantoor be talen. Ren deel van de kaart krijgt u dan terug als kwitantie ten bewijze dat u hebt betaald. In plaats van aan het postkantoor kunt u met deze kaart ook aan het kantoor van de krant betalen. Men kan ook als men geen giro heeft de kaart van handtekening voorzien en aan z'n bank afgeven. Wie ons machtigde om per AUTOMATI SCHE GIRO het abonnementsgeld van zijn rekening af te schrijven, valt na tuurlijk buiten deze regeling. RABBIJN SHANKMAN de oplossing Esperantisten naar Oostenrijk NED. HERV. KERK Beroepen te Silvolde: kand. P. Lootsma te Amersfoort. GEREF. KERKEN Beroepen te Heemstede: mr. ds. C. Brouwer te Curagao, die dit beroep heeft aangenomen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Gorkum en te Lutten: kand. E. E. Slofstra te 's-Graven- zande. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hellevoetsluis: A. Hoo- gerland te Werkendam. ROTTERDAM Het interna tionaal congres van christen esperantisten, dat eind van deze maand in de Tsjechoslowaakse stad Brno zou worden gehou den (van 24-31 juli), kan daar niet doorgaan en moet in aller ijl elders worden georganiseerd. Het zal nu Klagenfurt in Oosten rijk worden. De Tsjechische overheid heeft op het allerlaatste ogenblik laten weten geen toestemming voor het congres in dit land te kunnen geven. Redenen worden niet vermeld. Tijdens zijn algemene audiëntie h Vaticaanstad ontving paus Paulus gisteren een ongewone bezoeker: Paige Baker uit Fort Bartholt, Noord-Dakota, die zich voor deze gelegenheid in vol Iindiaans ornaat had gestoken. Beslissing te Zeist (Van onze kerkredactie) ZEIST De kerkeraad algemene zaken van de gereformeerde kerk heeft een unieke beslissing genomen door de verantwoordelijkheid voor het contact met hervormden te dele geren aan de wijkgemeenten. De gereformeerde wijkgemeenten van Zeist mogen nu afzonderlijk zelf beslissen of zij met een hervormde wijkgemeente willen komen tot ge- j gemeenschappelijke kerkdiensten. In- I hakend op de eigen situatie kan men ook in ander opzicht tot meer samen- I werking trachten te komen. Wat blijft is de toestemming van de classis, die benodigd is bij het I aangaan van interkerkelijke samen- i werking. Maar dit behoeft, gezien de praktijk, geen belemmering te zijn om als hervormden en gereformeer- 1 den „samen op weg" te gaan. (Van onze kerkredactie) BERLIJN Een van de oudste SOS-telefoondiensten is die van Ber lijn. Het blijkt, dat deze het meest wordt gebeld door mensen tussen de 30 en 40 jaar (25 procent), terwijl 63 j procent van alle hulpzoekenden vrou wen zijn, aldus de statistiek van het afgelopen jaar. Het zijn vervolgens de leeftijds- groepen 40 tot 50 (20 procent), van 20 tot 30 (19 procent). 50 tot 60 (13 pro- J cent), 60 tot 70 (12 provent) alsmede zeventigjarigen en ouder 7 procent) die zich tot de „Telefonseelsorge I Berlin" wenden. Jeugd onder de I twintig maakt slechts vier procent van het totaal uit. i De aard van de problemen bleek te zijn: psychische (1944 gevallen), hu- j welijksproblemen (1348), economische j en sociale vragen (794), eenzaamheid (549), opvoeding (547), beroepsproble- men (195). Geloofsvragen komen zeer I weinig aan de orde. De belangstelling voor het congr^j was groot, vooral ook van christene^ uit Oosteuropese landen. Er zijn bijn vijfhonderd deelnemers ingeschreven Dit oecumenische congres, tot stai*< gekomen door samenwerking van du rk en protestantse esperantobonde^ zou het grootste tot nu toe gehoude zijn. Pas enkele dagen geleden werdé de besturen van deze bonden door h(,c voorbereidingscomité in Brno telee grafisch verwittigd, dat, hoewel hjc Tsjechoslowaakse ministerie van cti tuur verleden jaar al toestemmiijl voor het houden van het congres ha gegeven, het ministerie van binneL landse zaken nu plotseling geweigeiL heeft zijn fiat te verlenen. ja Dank zij allerlei activiteiten die ic, allerijl ondernomen werden door besturen van beide bonden en mi^ behulp van het internationale net vt gedelegeerden van Universala Espt ranto-Asocio in Rotterdam is men e^. in geslaagd te Klagenfurt de benL digde accoipmodatie te reserveren. Door deze wijziging wordt echtjh een niet zo grote deelname verwacljo omdat .het veel deelnemers uit Oo^a europese landen wegens moeilijkhedjii met deviezen en vergunningen oje mogelijk zal zijn naar Oostenrijk la reizen. ig BANGKOK Na negentig jaar getuigenis zijn onlangs c eerste leden van de Lisoe-stai in Thailand gedoopt. John en Isobel Kuhn van de Ove( seas Missionary Fellowship begonnj na hun gedwongen vertrek uit ChiL in 1951 onder de Lisoes te werken. E|e andere OMF-zendelinge, Lilian hL- mer, werd in hetzelfde gebied ve^ moord. Later kwam de assistenL van Lisoe-evangelisten uit Bint Maar tot voor kort bleef het w^a zonder enig zichtbaar resultaat. ,e Onlangs kwamen vijf echtparfa een oude vrouw en een meisje tot |0l beslissing, dat zij Christus in lL openbaar wilden belijden en hun goden wilden vernietigen. .e Drie Lisoe christenen uit Bir^i leidden het verbrandingsritueel kj vervolgens de doopplechtigheid in e0 rivier. Het hele dorp was uitgelopj om hiervan getuige te zijn. ,Q( (Van onze kerkredactie) ZWOLLE Dat wij mensen geen hemel op aarde kunnen maken, dat is waar. Maar we zijn, geloof Ik, wel in staat, deze aarde wat minder op een hel te doen lijken. Als we maar willen, zegt inzender G. Postema in Trefpunt, de ingezonden stukken- rubriek van Hervormd Nederland. En hij vraagt dan: Willen we? Ik vind het wel een moeilijk vraagstuk. Zijn we er, als we allemaal 2 geven, in plaats van 1 Mij is geleerd, dat je de bijbel moet raadplegen, als je in een bepaalde situatie niet weet hoe je moet handelen. Maar op dit punt kan ik in de bij bel geen vastomlijnd antwoord vin den. In het Oude Testament lukt het nog zo'n beetje. De joden gaven 10 Een mooi percentage. Maar, als ik het wel heb. was de belasting daarbij in begrepen. Trouwensde joden ppoesten om de 50 jaar opnieuw verdelen. Vraag aan degenen die precies trachten te doen wat in de bijbel staat: Geldt deze bepaling niet voor ons? In het Nieuwe Testament wordt de situatie nog onduidelijker, vind ik. Daar staat bijvoorbeeld eenvoudig: ..doet wel aan alle mensen, maar meest aan de huisgenoten des ge- loofs". Wij doen vaak net of die eerste regel er niet staat (alle mensen) en van die huisgenoten hebben wij ge maakt „leden van de eigen kerk". De (joodse) 10% komt ook in het Nieuwe Testament aan de orde. Maar- die farizeeër, die inderdaad 10 gaf, en die dat op zijn „tegoedrekening bij God wou schrijven" krijgt de kous op de kop. Aan de andere kans lezen we van die weduwe, die maar één pen ning gaf, maar desondanks werd ge prezen! Tussen haakjes: voor de we duwen werd toen blijkbaar niet best gezorgd. Jezus zelf praat niet over 10 maar zelfs over 50 „Die twee rok ken heeft geve één aan degene, die geen rok heeft." Dat is de helft. Als wij zes kostuums hebben, geven wij er ook wel eens één weg, maar dan wel een, die het meest versleten is, of niet meer in de mode is. Er staat een geschiedenis in de bijbel van iemand, die inderdaad 50 geeftè Annanias! Maar die deed het blijkbaar ook niet goed. Wel staat er bij aangetekend: „Je had het niet be hoeven te doen, maar nu je het wel deed, maar uit een verkeerde menta liteit, nu is het niets waard." Ik zit ook nog met een praktische moeilijkheid. Stel we zouden 50% juist vinden. Hoe moet dat dan met de kleine groep financieel het meest bevoorrechten onder ons, die alleen aan inkomsten- en vermogensbelas- ting jaarlijks 80 van hun inkomsf moeten neertellen? Neen, het vraagstuk is niet eenvd dig. En nu heb ik het nog niet eq| gehad over de rijke jongeling, wie 100 werd gevraagd. Dat soms blijkbaar ook nodig zijn. En d niet over Jezus' eigen woord: „de 1 men hebt gij altijd met u." Tenslotte: wij moeten toch allem de horizontalen en de vertikalei maar ons best blijven doen de werf wat beter bewoonbaar te maken. C de wereld vlakbij. In veel gevall hoeft dat niets te kosten, alleen t beetje medemenselijkheid, of. ald^ dat op kunt brengen, een beetje naf tenliefde. En verder zouden we er allem bij onze eigen politieke partij telkl weer op aan moeten dringen mettl daad voor de achtergeblevenen opl bres te staan. Denk er eens overtt en doe wat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2