Goya^expo si tie ie het Mauritshuis POPGENOTEN BLEVEN RUSTIG KIJKEN „Apocalyptic Needle vreselijk vervelend MIREILLE MATHIEU OP DE NEDERLANDSE TOUR Ome Lou, Mies en Johnny VRIJDAG 3 JUU 1970 DEN HAAG Het wa« de dierbaarste wens van de na 23 jaren als directeur van het Koninklijk Kabinet van Schilderijen „Het Mauritshuis" te hebben gefungeerd sinds 1 juni oud-direkteur, dr. A. B. de Vries, nog eenmaal, als kroon op zijn werk, een belangrijke tentoonstelling te organiseren. Hij koos daarvoor het werk van de in 1746 te Fuendetotos bij Saragossa geboren, Francisco José Goya y Lucientes, kortweg Goya genoemd. Dat dr. De Vries het zichzelf met deze keuze niet ge makkelijk zou maken, stond bij voorbaat al vast. Dat niet temin 'dit evenement tot stand is gekomen, valt te danken aan de innige mede- en samenwerking van velen. De Vereniging Johan Maurits van Nassau, de Spaanse musea, het „Louvre", om maar een paar instanties te noe men, benevens talloze musea over de gehele wereld ver spreid, alsmede diverse particulieren, maakten dit alles mogelijk. Dr. De Vries heeft hiermee niet slechts de kroon op zijn levenswerk gezet, maar meer nog een onvergelij kelijk monument voor zichzelf opgericht. Na tentoonstel lingen als van „Vermeer" en meer exposities van een der gelijk hoog gehalte, getoond in een museum dat in vol strekte zin door zijn beperkte ruimte allerminst geëigend is, naast het eigen kostelijke en kostbare bezit, tentoon stellingen te houden, mocht men nauwelijks verwachten dat De Vries op de valreep nog met zoiets schoons voor de dag zou kunnen komen. Goya, een van de betrekkelijk weinige genieën dia de 18de eeuw (overigens wat Spanje betreft wel degelijk een verlichte eeuw) heeft voortgebracht, toont zich hier een meester op alle wapens. De omstandigheid dat hij aan het begin van zijn studietijd niet in aanmerking kon komen voor een beurs ten spijt, ontwikkelde hij zich tot een van de. meest vooraanstaande kunstenaars die Spanje ooit le verde. Dat hij tenslotte opklom tot Eerste Hofschilder aan het Hof van Karei IV, spreekt boekdelen. Desondanks is Goya voor het grote publiek altijd wat in de schaduw gebleven. Reden temeer om dit manco, nu de unieke kans be staat, aan te vullen. Men zal er een voornaam deel van zjjn oeuvre kunnen bewonderen, al ligt het voor de hand dat men er de topstukken, die terecht worden ge koesterd als de Cullinan diamant en De Nederlandse ploeg van het elfde songfestival van Knokke, dat 10 juli begint. Van links naar rechts: Helen Shepherd, Jacco van Ren esse. Jose den Burger, teamleider Rob Touber, Bonny St.-Clair en Marius Monkau. Gekraakt zwembad op zondag open HUIZEN Het onlangs gekraakte zwembad „Sijsjesberg" in Huizen zal met ingang van 12 juli elke zondag middag geopend zijn. echter alleen bij mooi weer. 1 Na de kraakactie in „Sijsjesberg" enige weken geleden besloot de ge meenteraad met een kleine meerder heid tot openstelling van het bad op zondag. Om praktische redenen kon dit besluit echter niet direct worden uitgevoerd. Het is verschrikkelijk moeilijk een link te leggen tussen het pop- I gebeuren in VPRO's Piknik en de kitscherige stokoude India- nenfilms die er overvloedig tus sendoor worden gedraaid. Het is ook heel bewonderenswaardig, Er waren wat luchtige gesprekjes dat de popgenoten zelfs in regen J onder meer over de groetaktie van Het met bussen aangevoerde pu bliek schoolde gisteravond samen bij de Ruïne van Brederode, die een zeldzaam goed decor vormde: de sa menstellers van Piknik weten hun programma (buiten de films om) prima te plannen. en kou rustig ernaar blijven kij ken. Misschien is het een nog niet herkende vorm van zacht aardig protest, maar daarvoor was toch wel iets pittigers te be denken geweest. ROTTERDAM Zo'n Holland Fes tival gaat snel voorbij; aangezien de massale toneelhappening „Zigger Zagger" van het National Youth Theatre in Rotterdam niet doorgaat, (beleefden wij hier donderdag al weer 'de laatste toneelvoorstelling van het seizoen. Helaas werd het nogal een matige presentatie van The New Troupe uit New York. Deze off-off- "iroadway-groep speelde onder regie an Tom O'Horgan „Gurtons Apoca lyptic needle," een soort Middel- éeuws-achtige ,Hair"-toestand vol lymbolisch en ritueel theater. De inhoud van het stuk is nauwe lijks uit te duiden, fen ziet steeds (een wir-war van spelers die erg druk (doen om een gestolen naald. Er wordt F door de in Middeleeuwse kledij ge- (stoken spelers constant over de grond gedold, aan elkaar gezeten, gedanst, gezongen, kreten geslaakt, kortom overzichtelijk gerotzooid. Nu is het wel aardig om zo'n sint- vitus-dans voor een kwartiertje aan le zien, maar anderhalf uur is abso luut te veel van het goede. De diverse tafereeltjes (waarin ook enkele wei nig functionele naaktscènes) worden aan elkaar verbonden met moeilijk te volgen teksten. De taal is afwisselend Latijn en oud-Engels wat door de toeschouwer nauwelijks te verstaan is, De kreten en gebaren die dan nog over komen zijn meestal boertig en plat, wat op zichzelf niet zo erg is, het verveelt alleen zo gauw. Wat de bedoelingen van dit alles is? De regisseur zegt de culturele en geestelijke erfenis van het verleden kritisch te willen doorlichten door middel van het ritueel. Een zalig streven, dat hij dan maar moet uit- HOLLAND FESTIVAL voeren, alleen liever niet meer in het kader van het (culturele) Holland Festival. Oh, ja, de acteurs deden allemaal braaf hun best, deelden elegant stok jes wierook uit. zongen goed getimed hun Latijnse teksten, buitelden be hendig over elkaar heen, en daar is dan ook alles mee gezegd. Vervelend, pretentieus toneel, wat we gauw weer zullen vergeten. J. Boddaert militairen, waarop verder niet werd ingegaan en met bereiders van hek senzalf, die wel „high" kan maken, maar ook levensgevaarlijk kan wer ken. Hierover werd vriendelijk ge converseerd met een dikke pad in de hand. Eigenlijk behoorde ook zijn huid in de zalf te worden verwerkt.,- maar het is- zo sneu een aardig dier te doden. Romantiek Er was een heel fijn optreden van The Humble Bums en later een brok fascinerende Amerikaanse ro mantiek. teweeggebracht door de be roemde Amerikaanse groep Dr. John en The Nighttrippers. Bij deze tref fende harmonieën van muziek, rit miek en zang bleef het publiek over 't geheel kalm appels eten en bellen blazen, al werd er hier en daar wel iemand „high", maar daarop mikt het hartstochtelijke negerlied nu een maal. De aanwezige baby met de dikke fopspeen werd op het steeds intense re ritme lustig gewiegd en keek al les zoet met grote ogen aan, ook de fraai opgesmukte Dr. John met zijn fakkel en totempaal in één hand. De TROS had de „tussen wal en schip" geraakte songfestivalliedjes niet uit het water behoeven op te vissen: ze waren stuk voor stuk be neden de maat. Als deden solisten ook nog zo hun best, er was weinig van te maken. Dat radio geen tv is, werd duidelijk doordat het akelige werkdecor en vooral de enorme microfoon die de gezichten, van de solisten deels be dekten, irriterend en storend werk ten. Beeld-illustratie ontstond alleen door zware hengelmicrofoons met een tweede camera te bewerken en ook dat droeg geen charme bij tot de voorstelling. Spanje nooit mogen verlaten, tever geefs zal zoeken. Hetgeen niet weg neemt dat wat er wèl te zien valt, be hoort tot het beste dat ooit door men senhanden is voortgebracht. De zogeheten wereldberoemde „zwarte schilderijen" die Goya in een moeilijke periode van zijn leven in zijn landhuis buiten Madrid schilder de, zijn veilig op hun vaste plaatsen achtergebleven, maar als een ingeni eus substituut in de vorm van kleu rendia's (mèt gesproken tekst in een zoetgevooisd Zuidnederlands vastge legd) kan men er'toch volop van ge nieten. Deze dia's worden vertoond in wat wonderlijke bouwseltjes die (tij delijk natuurlijk) op het voorplein van „Het Mauritshuis" zijn opgetrok ken. Het geheel geeft, mede daar door, een compleet inzicht in het werk van de eminente meester die Goya, buiten kijf, was. De tentoonstelling gaat zaterdag 4 juli voor het publiek open en sluit op 13 september a.s. Als een prachtig staaltje van orga nisatie en medewerking van alle be trokkenen dient nog te worden ver meld dat men er dagelijks (continu) Zelfportret Francisco José Goya Lucientes" geschilderd op de grens ran de 18e en 19e eeuu1. terecht kan van 10 tot 22 uur, behal ve op zaterdagen en zondagen, dan gelden de „normale" openingstijden. Binnenkort hopen we uitvoeriger op het tentoongestelde terug te komen. G. K. DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met de bon uit de krant. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. «Muoftlm- j l i (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De AVRO duikt vanavond in het „tele-archief" en haalt er een serie amusementspro gramma's van tien jaar geleden uit tevoorschijn. Ruim een uur lang wor den daaruit fragmenten vertoond. U zult Ome Lou van Burg zien in zijn spectaculaire spellenshów „Een kwartje per seconde", met bui- tengebeuren en al. Mies Bouman is er om met John ny Kraaykamp over zijn leven te praten: dat was de serie „In de hoofdrol". Henri Salvador, Juliette Gréco en anderen zingen bij het or kest van Glenn Miller, en u wordt herinnerd aan de wijze waarop Ton Lensink de professor speelde in de jeugdreeks „Morgen gebeurt 't": dat spannende ruimtevaartverhaal waarin eigenlijk niets gebeurde. ,t Zal aardig zijn, tv-bekenden van nu te zien zoals zij tien jaar ge leden warenen let u op. ze zyn geen dag ouder geworden! Vanavond te zien NEDERLAND 1 KRO 7.04 Piste. 8.20 Brits amusementsprogramma Benny Hill. 9.10 Portret van kardinaal Alfrink. 9.55 Bonanza: het huwelijksaanzoek. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAASNICKLEBY 216 Ik vraag het u als een gunst, een weldaad, meneer- 'U hoeft slechts een wenk te geven als u iets verlangt,' antwoordde Nicolaas met vuur, 'en ik zou mijn leven wagen om uw verlangen te vervullen.' - 'U overdrijft, meneer!' - 'Ik spreek oprecht,' hernam Nicolaas met bevende lippen. 'Ik versta de kunst niet mijn aandoeningen te veinzen en al was dit zo, dan zou ik toch u mijn hart niet kunnen verbergen. Lieve juffrouwik heb uw geschiedenis gehoord, en die heeft mij getroffen. Geloof mij, ik zou u ten koste van mijn leven willen dienen.' Zij draaide haar hoofd om, en Nicolaas zag dat zij huilde. 'Vergeef me,' zei hij met eerbiedige ernst, 'als ik te veel zeg, of mij te veel laat voorstaan op het vertrouwen, waarmee men mij vereerd heeftMaar ik kon niet weggaan alsof ik maar een gewone boodschap had gedaan waarbij ik verder niets dacht of voelde. Van dit uur afkunt u geheèhover mij beschikken. Ik koester geen andere wens, dan uw vertrouwen en dat van hem die mij gezonden heeft, in gelijke mate te verdienen. Als ik meer of minder meende dan dit, zou ik u beider achting onwaardig zijn.' Zij wenkte met haar hand, als wilde zij hem vragen om weg te gaan, maar zei geen woord. Nicolaas koiyniet verder spreken, en verwijderde zich stilzwijgend. Zo eindigde zijn eerste gesprek met Madeline Bray. ESENVEERTIGSTE HOOFDSTUK/ONDER HANDELINGEN OP LAAG NIVEAU/'Daar slaat het al kwart voor drie,' mompelde Newman Noggs, 'en etenstijd is twee uur.' Het was in zijn kantoortje dat Newman deze alleen spraak hield, die zoals zijn meeste brommende alleen spraken op Ralph Nickleby betrekking had. 'Ik geloof niet dat hij ooit honger heeft gehad,' zei Newman, 'behalve naar ponden, en daarop is hij zo happig als een wolf. Ik zou hem wel eens willen dwin gen een stuk van iedere Engelse muntsoort in te slikken. Een stuiver zou al een lastig brokje zijn, maar een kroonstuk - ha, ha, ha!' 'Vijf minuten voor drie,' bromde Newman. 'Dat moet het nu al wel zijn, en ik heb al om acht uur ontbeten. 'Wacht tot ik terugkom! Wacht tot ik terugkom!' Zo gaat het alle dagen. Waarom gaat u altijd uit tegen de tijd dat ik moet gaan eten? U weet immers zelf wel dat u het doet om mij te plagen, zeg?' Deze woorden waren tot niets anders dan de lucht gericht. 'Daar is hij,' bromde Newman, 'en nog iemand. Nu zal het wezen: 'Wacht totdat die heer weg isMaar ik wil niet, en daarmee uit.' Dit zeg gende, verschool hij zich in een grote lege kast, met twee halve deuren. 'Noggsriep Ralph. 'Waar zit die kerel nu? Noggs Newman zweeg. 1 CWordt vervolgd) NEDERLAND 2 AVRO 7.30 Portret van de zanger Franco Corelli. 8.20 Non-stop circusprogramma. 9.40 Amusement uit het televisie archief: tien jaar geleden. Vanavond te horen HILVERSUM I VPRO EN VARA 4—9 Actueel gevarieerd programma VPRO - Vrijdag. Laatste uur in 't Engels. Radio Philharmonisch Orkest concerteert1 Macha en Tsjai- kowskL 11.05 Prettig platen. weekend met lichte HILVERSUM II NCRV EN TROS 8 Opnamen Haarlemse Orgel- maand. 9.30 Metropole orkest en solisten. 10.00 (TROS) Actualiteiten. 10.40 Cabaret en quiz uit Hulshorst. 11.10 Vervolgspel XXI deel 5. TELEVISIE: VAWVOM» weekeinde: 20.35 De schone vrouw. 9 00 Stereo: Promenade HILVERSUM 1. 402 11 VPRO-vrijdag (verv 18.00 Nieuws. Tussen 19.00 - 19.30 Nabeschouwing Tour de France; 19.30 Nieuws. VARA: 21.00 Stereo: Radio Filharmo- nisch Orkest: Groot omroep- programma, koor en solist; 22.40 Nieuws. (K) Reclame. 22.50 Mededelingen. 22.55 Ac tualiteiten. 23.05 Stereo: Licht gevarieerd platenprogramma 23.55 - 24.00 Nieuws. NEDERLAND I. NOS: 18.25 Samenvatting Tour de France. 18.45 Plpo de Clown. STER: 18.51 (K) Recla me. NOS: 18.55 (K) Journaal. SER: 19.00 (K) Reclame. KRO: 19.04 (K) Piste: varièté- STER: 19.55 NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 (K) Re- Hllversum II. 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en nu: actualiteiten. 19 0» Wereldpanorama. 19.10 Veel gevraagde gewijde muziek (gr.). 19.40 Wijd als de wereld: internationale oriëntatie in ketk, zending en oecumen: 19.50 Stereo: Lichte muziek (opn.). 20.00 Holland Festival: Haarlemse Orgelmaand 1970: Internationale orgellmprovisa- tiewedstrijd. 21.30 Stereo: Me tropole orkest en solisten. TROS: 22.00 Aktua: radio-ma gazine met reportages, ko.n- mentaren en muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 De Beyaerd-Hicr cabaretprogramma. 23.10 Apol lo XXI (deel 5). ruimtevaart- mysterie. 23.30 Stereo: Licht muziekprogramma. 23.55 -24.00 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO- GRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND van 18 - 20 uur: EngelbeM Humperdink: ..Hansel Gretel" Sprookjesopera bedrijven. Hill-Show. 2l.lo (K) Filmpor- trtft van Z. E. Bernardus Kar dinaal Alfrink. 21.55 (K) de miljardair: komische speel- orkest. 9.35 Gymnastiek voor film; 22.0a Nieuws; 12.10 Mees- de huisvrouw. 9.45 Stereo: tercursus met Irmgard See- Grand Gala du Dlsquc Clas- fried. Instudering en vertolking sique (keuze uit afgelopen tien van drie aria's resp. uit De jaar). 11.00 Nieuws. 11.03 Visie. t* lezing. 11.15 Stereo. Omroep orkest. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Zonder grenzen: over missie en zending. 12.10 Uit balans: uitzending in sa menwerking met het N.K.O.V. 12.14 Marktberichten. 12.16 Overheidsvoorlichting. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Buitenlands commentaar. CHRISTIAN SCIENCE: 13.00 Bevrijding van jeugdprogramma. VPRO: 7.54 spanning op het werk, vraag de0;. KRO,\ ,2„0-2? ,?ennv" gymnastiek. 7.23 Weekeind- Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws, gesprek. KRO: 14.00 Stereo tv Mnc. 811 van de voorpagina. 8.15 p.m. een weekblad met veel Stereo: Z.O. 135: gevarieerd plaatjes. (16:00-10.02 Nieuws). Water- NOS: 16.30 Inzet: - 22.50 (K) Journaal. programma. (9.35-9.40 een program- NEDERLAND II. NOS: 18.00 (K) Wimbledon reportages van de finale da mes enkel 18.45 Plpo de Clown. STER 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Reclame. NOS: 19.04 (K) VriJ- •ult: het wel en wee van de recreatie. AVRO: 19.30 (K) Nieuw' sfahden) 10 «3 Stereo: Lichte ma over amateuristische mu- orkestmuziek uit Cuba Cgr). 10.50 Voor nu en later, lezing. HIRO-Magaz 11.00 Nieuws. 11.03 Nieuwe op- Gasten van 17.30 Stereo; heren dubbel, namen van jazz- en amuse- mentsmuziek. 11.25 Afrikaanse gramma, kroniek. 11.45 Oude grammo foonplaten. 12.05 Made in Bri tain: amusementspr. (herh.) 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 ggjaoaoM 13.11 VARA-Varia. 17.00 HIRO: e. 17.15 HIRO: ie week. KRO: Licht platenpro- 18.19 KRO Kanjer tSSSFfSLm""-*# ..ÏPSK iS-Ï! Actualiteiten: li!» "sië- Rec?arne NOS: 30 00(K) Jour- D" h" naai. STER: 20.15 <K) Reclame. AVRO: 20.20 (K) Circus Inter- „cctllovJ> RNM nationaal: non-stop circuspro- Nleuws. 16.03 Stereo: Scan: po- le-Archief: ongeveer NOS: 22.45 BELGIE. KANALEN NEDERLANDS en 10. 19.20 Zandmannetje; 19.25 Lu- Koning Kompetitie. Hilversum III. 240 in en FM- -kanalen. KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd programma. (10.00 cn 11.00 Nieuws) NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Gevolmachtigd: Radio Een koning te rijk voor de 13.00 door U gevraagde plaat. 13.00 16.00 Nieuws. 13.03 Radio Tour de France: Pop-muzlek in 4 etap- pulair programma over elee- pes. afgewisseld met direkte Franse MÊJÊÊ- en 16.00 Nieuws). NCRV: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Sportshow met lich te platen. renprogramma. 14.35 Jazz Magazine. NOS: Beethoven - 200 (opn.) tronlca. VARA: 16.15 Hoorns reportages JSP ..- TY"pro,gramm8 8 y®n Kamerkoor. 16.35 Artistieke wielerfeest. <14.00. 15. Beleden. staalkaart. 17.10 Stereo: Ver- -2.50 (K) Journaal, zoekprogramma van klassieke muziek. 17.55 Mededelingen. Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Hel en De Weerman: 20.00 Nieuws; muziek (gr.). 20.20 Ronde van Frankrijk, zien: 7.30 Nieuws; 7.32-7.50 Hier ren. filmverslag van de vandaag en Nu: actualiteiten.) 8.00 und verreden etappe en van de tijd- Nieuws. 8.11 Stereo: Te Deum rit: 20.30 Ziet u er wat in? Laudamus (gr.) 8.30 Nieuws. De programma's van het 6.32 Stereo: Voor TELEVISIE MORGEN Nederland I NOS: 16.00 (K) Journaal. VA RA: 16.02 Dagje ouder (7.25 Horen en 17.00-17.30 (K) Voor de kinde- progr. België: Nederlands kan. 2 en 10 Plm. 11.15-15.50 Eurovisie: Ron- F ankrijk (8e etappe). Smidje Verholen en de Marsmannetjes 67: „Heb je begrepen wat jdeze man zei Halvag?" vroeg toen een van de klei- ne Marsakkerljes aan de andere. Hij gebruikte daar bij natuurlijk de vreemde taal van de Marsakkers. I maar dat hebben we netjes door een kenner laten ver talen, want anders zou er van dit gesprak niets te begrijpen zijn geweest. „En óf ik net begrepen heb. Nohaglan", antwoord de Halvag plechtig. „Blijkbaar is er iemand in geslaagd tot deze burcht door te dringen om ons te bevrijden. Die iemand moet een tweehandige van de aarde zijn, die na listig en slim overleg de plaats heeft ingenomen van een der soldaten uit deze burcht des doods." „Juist. Halvag". zei Mohaglan, -terwijl hij zijn makkertje ernstig aankeek. „En begrijp je nu ook wat dat zeggen wil? Dat betekent, dat deze man, wie hij ook moge zijn. hier is gekomen met medeweten van onze eigen oude en wijze Grurantrog. Hij heeft immers een vermomming gedragen, die hem deed gelijken op óns, de inwoners van de stad Marsak? En wat hebben wij nu gedaan? Wij hebben de hele zaak in de war gestuurd, want zie, daar staat de echte soldaat zich uit te sloven om de aandacht van zijn wapenbroeders te trekken met behulp van een stok. Overmeesteren kun nen wij hem niet, want wij kunnen niemand kwaad doen. Wij zijn dus wel verplicht de ontwikkeling van deze geschiedenis over te laten aan het lot en de mogelijke gevolgen als mannen te dragen. Misschien gaat alles goed en misschien gaat alles verkeerd. Dat weet ik niet Maar als alles verkeerd gaat. dan is het ónze schuld." „Je hebt gelijk merkte Halvag ernstig op. „Strekke het ons dan alleen tot troost, dat wij volkomen te goedertrouw waren bij wat wij deden En terwijl de twee Marsakkertjes dit gesprek met elkaar hielden, geviel het dat de valse sleuteldrager juist door de gang liep, waar de knekelkelders gelegen waren. „Wel verdikkeme", gromde de sleuteldrager. „Wat heeft dat lawaai te betekenen? Daar zitten me die brutale apen van een Marsakkers gewoonweg met een stok tegen de deur te rammen! Zijn ze nou heleméal van Lotje getikt' Wacht maar dét zal ik ze Inpeperen!" De sleuteldrager liep de celdeur af en opende die. Inplaats dat hij een Marsakker zag. zag hij echter een of ander vreemd kereltje staan, dat helemaa geen voelsprletjes had op zijn oudemannenkopje. Het kereltje had wél het bekende Marsakkerse bontjasje aan en riep met kra kende stem: „Sleuteldrager! Sleuteldrager! Ik ben soldaat Knekelbleker' Herken je me niet? Breng me gauw naar Mars. want ik heb iets zéér belangrilks te vertellen!" J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 13