De westerse
in Britse
beschaving
tv-serie
Lange Nono-avond
in Concertgebouw
NOS VERTOONT „CIVILISATIE"
Succesvolle show
Mireille Mathieu
TV-commentaar
Nieuw geweld:
The outsider
■'I
Eindelijk Tarzan
eens op de buis
Drugs
WOENSDAG 1 JULI 1970
HOLLAND FESTIVAL - HOLLAND FESTIVAL
AMSTERDAM De tweede
Holland-Festival-avond, die ge
heel aan de Italiaanse avant-gar-
dist en duidelijk politiek-gerichte
Luigi Nono was gewijd, en die
dinsdagavond in het Concertge
bouw werd gegeven, was een
uitermate langdurige en ver
moeiende zaak, die bovendien
vrij uitzichtloos bleek.
De avond, die door Nono zelf, als
een moderne alchemist gezeten achter
de twee bedieners van electronische
apparatuur werd geleid, zette al met
een heel moeilijk in met het irritant
lange „Y entonces comprendio" (En
toen begreep hij), op teksten van
Carlos Franqui, voor vrouwenstem
men, koor, geluidsbanden, frequentie
generator, filters en ringmodulator
(1969-1970), ontstaan na bezoeken aan
Cuba, uit sympathie met de strijd
van de bewoners van dit eiland. Na
tuurlijk werden er knappe prestaties
geleverd door de vele solisten, maar
afgezien van een tweetal werkzame
climaxen was het een vrij chaotisch
geheel met af en toe een hoop herrie.
Wèl indruk maakte het hierna ge
brachte „Ricorda cosa ti hanno fatto
in Auschwitz" (Herinner wat ze jou
in Auschwitz hebben aangedaan), lie
deren uit „Het onderzoek" van Peter
Weiss, voor geluidsband uit 1966. Al
leen was het een vrij griezelige en
troosteloze impressie, die werd opge
roepen.
Na de hierop volgende pauze klonk
het eveneens in 1966 ontstane „A flo-
resta e' jovem echeja de vida" (Het
woud is jong en bruisend van leven),
voor geluidsbanden, klarinet (op bij
zondere wijze bespeeld door William
O. Smith), stemmen en koperplaten,
op teksten die werden bijeengebracht
door „makker" Giovanni Pirelli, en
opgedragen aan het Nationale Bevrij
dingsfront van Vietnam.
Eigenlijk bleek dit ook weer bui
tengewoon taaie en lange stuk, aan
gevuld met vrij amateuristisch ge
brachte dia-projecties van leuzen, een
reeks „variaties" op een jammer
klacht met een „opstandig" Coda. No
no wil, zoals in de programmatoelich
ting bleek, de „concertinstellingen" te
lijf. maar hij zal toch wel verheugd
zijn geweest, dat zijn producten in
het Concertgebouw konden worden
uitgevoerd!
Nadat een in het rood gehulde Ka
bouter voor wat hilariteit had ge
zorgd. door n.l. na een Amerikaanse
bom-ballon te hebben leeggeknepen,
op te roepen tot steun aan het nood
lijdende Artis, werd de avond besloten
met een alweer zo'n lastig te ver
teren brok, bestaande uit twee in
elkaar overgaande gedeelten, resp.
„Een gelaat, van de zee" overigens
qua klankexperiment nog het meest
boeiende van de avond en „Laten
we Marx niet consumeren".
Het laatstgenoemde is gebaseerd op
de boycot en het verzet van studen
ten, arbeiders en intellectuelen tegen
de Biennale te Venetië (1968) en op
een 20-tal leuzen op de muren van
Parijs (mei '68). Dit neo-realistische
gewrocht werd voor deze gelegenheid
nog aangevuld met anti-imperialisti
sche en anti-bourgeois-kreten in het
Nederlands door Floris Rommerts en
in het Duits door Konrad Boehmer.
Dat een en ander niet naar de zin
van een groot deel van het publiek
was, bleek uit veel boe-geroep en uit
het feit, dat een vrij groot aantal lie
den voortijdig de ruimte verliet. Het
applaus was overigens ook al niet
overtuigend.
V.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De 66-jarige Sir
Kenneth Clark is in zijn vaderland
Groot-Britannië een gezaghebbend
kunsthistoricus en hij weet door een
aantal jaren voorzitterschap van de
Britse commerciële ITA ook het nodi
ge van televisie af. Voor de BBC
maakte hij in twee jaren tijds tegen
een som van bijna 2 miljoen gulden
een 13-delige documentaire die de
westerse beschaving, ontstaan na de
ineenstorting van het Romeinse rijk,
treffend in beeld brengt.
De NOS gaat deze serie op zondag
avond via Ned 2 te beginnen op 5
juli, vertonen Het is een kleuren pro
gramma en de afleveringen duren 50
minuten. De Britse kijkers genoten er
verleden jaar oprecht van en de pers
was over 't geheel ook tevreden.
Sir Kenneth leidde een opname
team, dat 125.000 km heeft gereisd
naar 117 plaatsen. 18 bibliotheken en
118 musea in elf verschillende landen.
Men kwam thuis met ongeveer 65.000
meter kleurenfilm
Sir Kenneth presenteert de reeks
zelf. maar de door Manus van de
Kamp vertaalde teks'. wordt inge
sproken door Hans Blankesteijn.
„Civilisatie" benadert de Europese
historie door de kunstuitingen en het
was voor de maker al een heel karwei
om zich te beperken tot de meest
markante gegevens. Het team reisde
van de Hcbriden tot de Middellandse
Zee en van Ravenna aan de Italiaan
se kust tot Virginia in Amerika.
Met de paleizen van Blenheim, Ver- De reeks wordt in de 13e afleve-
sailles en Edinburgh wordt de omge- ring afgerond met een overzicht van
ving getoond, waarin aan het einde
van de 18e eeuw in salons werd ge
sproken over het veranderen van de
maatschappij De daar converserende
dames en heren konden niet vermoe-
den. dat de Franse revolutie korte
tijd later meer zou veranderen dan i
hun lief was!
Het Engelse Lake District en de
Zwitserse Alpen illustreren Sir Ken
neth's verhaal over dc terug naar de
natuur filosofie van de 19e eeuw.
„Civilisatie" beperkt zich echter
niet alleen tot het Europese denken
en leven zoals dat blijkt uit architec
tuur. schilder- en beeldhouwkunst.
Ook godsdienst en godsdienstige be
wegingen hebben de hun toekomende
plaatsen in de maatschappij-ontwik
keling gekregen. Evenals trouwens
muziek en literatuur.
20ste eeuw, waarin als specimen
van de moderne, op techniek inge
stelde westerse wereld o.m. de New
Yorkse wolkenkrabbers in beeld ko
men.
Sir Kenneth is een goed verteller
en zal de kijker zeker boeien met zijn
verhalen waarin hjj filosofie en kunst
heel dichtbij brengt.
Grote drie
ROTTERDAM Mireille Mathieu.
het populaire Franse zangeresje is
dinsdagavond met een zeer succesvol
optreden in de Doelenzaal een korte
tournee door ons land begonnen. Dat
de zaal ondanks de vrij hoge toe
gangsprijzen vrijwel hélemaal vol
zat, mag geen verwondering wekken
want de bijna 24-jarige vedette is
met haar populaire liedjes nu al een
begrip bij het grote publiek.
Haar platen vliegen de deur uit de
zangeres treedt in alle delen van de
wereld op. zij heeft haar eigen T.V.-
show en geniet in Frankrijk een on
gekende populariteit.
Mireille is in korte tijd als een ko
meet naar de top geschoten wat zij
behalve aan haar stem ook voor een
groot deel te danken heeft aan haar
manager Johnny Stark. Deze zorgt
voor dat Mireille met makkelijke,
goed in het gehoor liggende liedjes
haar repertoire opbouwt dat het bij
een zo groot mogelijk publiek doet.
Geen intellectuele teksten als bij
Barbara of Brassens. geen knappe
composities als bij Aznavour of
Bécaud, gewoon fijne deuntjes recht
op de man af. Het moet gezegd wor
den. Mireille bracht haar tour de
chant met een enorme eenvoud en
flair, haar stemgeluid bleef gedu
rende anderhalf uur op hoog niveau.
Toch ontdekten wij bij haar optre
den een zekere eentonigheid, zo u
wilt oppervlakkigheid die er bij het
grote publiek weliswaar als koek in
gaat maar die haar duidelijk doet
verschillen met zangeressèn als een
Edith Piaf of een Juliette Gréco. En
fin, meezingers als „la chanson de
mon bonheur", „la dernière walse'
„hinter den coiissen von Paris" kun
nen nu eenmaal niet subtiel zijn.
Mireille werd muzikaal uitstekend
begeleid door een vlot spelend quintet
o.l.v. Gilbert Roussel. verder zorgden
drie meisjes onder wie de bekende
Daniele Licari) voor de backingsouncï.
wal de show een extra swingend
je gaf. Over sfeer hoeven we niet te
praten, het publiek was na ieder
De Franse zangeres Mireille Mathieu
bij aankomst gistermiddag op Schiphol.
nummer laaiend enthousiast, er werd
bij de bekende toegiften bijna machi
naal meegeklapt en dat was al weer
enige tijd niet in de Doelen voorge
vallen.
Vanavond treedt Mireille op in het
Haagse Congresgebouw, morgen in
het al uitverkochte Concertgebouw te
Amsterdam.
J. Bnddaert
De eerste aflevering toont aan, hoe
na de ineenstorting van het overheer
sende Romeinse rijk de Europese
kunst en het Europese denken wer
den gered uit duistere eeuwen van
ondergang.
De. tweede aflevering is a! gesi
tueerd in de 12e eeuw met zijn mo
numenten van kloosters, abdijen en
kathedralen. Nadien voert Sir Ken
neth de kijker mee naar een kasteel
aan de Loire, door de stadjes van
Toscane en Umbria naar de kathe
draal van Pisa
Bij de renaissance komt vooral Flo
rence aan bod en in Rome aangeko
men wijdt de samensteller een aparte
aflevering aan de drie grote kunste
naars Michelangelo, Raphael en Leo
nardo da Vinci
Maar in het tijdperk van de 17e
eeuw worden !n Nedetland ook wer
ken van Rembrandt er Vermeer be
studeerd.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NOS zet van
avond eindelijk een van de legendari
sche Tarzan-films op de buis. Gene
raties lang heeft de veredelde aap
mens het uitgehouden in de bioscopen
en hoe hij het in 1945 deed kunt u nu
nog eens zien.
Even een duik in de historie: Edgar
Rice Burroughs schreef in 1914 in het
Californische dorp Tarzana een heel
romantisch boek over een adellijk
jongetje, dat tijdens een safari zoek
raakte en door apen in de wildernis
werd gevonden. De apen voedden
hem als „zoon" op. Het boek vloog de
deur uit. in enkele jaren tijd waren
er 5 miljoen exemplaren verkocht.
In 1918 werd „Tarzan van de apen"
(de auteur noemde de jongen naar
het dorp waar hij woonde) voor de
eerste maal verfilmd en het werd een
ongekend succes. De ene film na de
andere volgde.
In 1932 werd een heel nieuwe serie
begonnen, met de wereldkampioen
zwemmen Johnny Weismüller in de
hoofdrol. In de meeste van deze films
trad Maureen O'Sullivan op als Tar
zan's vrouw Jane en dat doet zij ook
in de film „Tarzan en de Amazones",
die u vanavond krijgt te zien.
Johnny hield het uit tot 1948. toen
i De KRO begint vanavond op Ned. 2
j met een nieuwe, keihardespeurders-
serie „The outsider". Amerikaans ge
teeld van de bovenste plank. De acteur
Darren McGavin (hier op de foto) speelt
de centrale rol van David Ross. die
alles kan. alles durft en natuurlijk alles
Rudi ving bol
bij Ironside
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Overal, waar de
Amerikaanse acteur Raymond Burr
op zijn „goodwill-reis" verschijnt, wil
men hem iets „laten doen", maar de
man. die zo'n enorme populariteit
heeft veroverd met zijn rollen Perry
Mason en Ironside, laat zich niet
strikken.
Daarom is het Rudi Carrell ook
niet gelukt het plan, hem in een van
zijn Duitse shows te laten optreden,
te volvoeren. Burr weigere beslist
en wilde ook niet eventjes voor de
camera's plaatsnemen in een rolstoel,
die studio Hamburg had aangesleept.
Hij komt na zijn toer door Amerika
nu in alle Europese landen die zijn
series uitzenden, even gedagzeggen en
er te zijn. en bewondert elke tv-orga-
ties om te tonen, dat hij werkelijk
een heel vriendelijke persoonlijkheid
is.
Hij vindt elk land heel mooi, is blij
er te ijn, en bewondert elke tv-orga-
Brandpunt kwam gisteravond
breedvoerig terug op het popfestival
in Rotterdam, daarbij de nadruk leg
gende op het druggebruik. Heel listig
liet men eerst de arts Caljé vertellen
over de akties van het drugteam, la
ter de jonge leider daarvan.
De feiten zijn reeds bekend: drie
van de ongeveer 500 hulpzoekende
gebruikers belandden in een zieken
huis, dertig mensen raakten van de
wijs, maar de meesten hadden alleen
een opkikkertje dan wel informatie
nodig.
Uit de gesprekken kwam goed naar
voren dat een behoorlijk aantal jon
gelui tijdens het festival voor het
eerst kennismaakte met drugs.
Daarna kwam Brandpunt met een
uittreksel van kritische dagbladarti
kelen, waarin de Rotterdamse autori
teiten werd verweten dat zij binnen
de afrastering van het Kralingse Bos
niet waren opgetreden tegen het in
Nederland bij de wet verboden vrije
druggebruik. Burgemeester Thomas
sen prees het zelfs en de politie hielp
„fantastisch".
De autoriteiten waren niet bereid
om in de uitzending commentaar te
komen geven. Brandpunt kwam tot
de conclusie dat het Rotterdamse be
leid nog niet zo slecht was: politie
optreden had zeker tot provocatie
geleid en nu zijn zware excessen uit
gebleven. „Het kan soms erg verstan
dig zijn, zich niet aan de letter van
de wet te houden", besloot Ad Lange-
bent.
Bij de AVRO liet later op de avond
in de actualiteitenrubriek Jan Brusse
de belangstellende kijker in een re
portage nader kennismaken met de
Parijse journalist Servan Schreiber
en diens politieke akties, welke mede
zijn gericht op een verenigd Europa
mét parlement, maar zonder presi
dent.
Voor de tweede maal viel bij de
AVRO zeer veel te genieten van het
feuilleton „De opstanding", niet al
leen door bewonderenswaardig spel,
maar ook door de treffende wijze
waarop de toestanden "in Russische
gevangenissen in de vorige eeuw
werden weergegeven, dank zij Tol
stoy's levendige beschrijving ervan.
nisatie die hem ontvangt van harte.
Dan stapt hij weer in een vliegtuig
en bezoekt een volgend land.
Burr, die volle zes dagen per week
werkt aan de afleveringen van Iron-
side, verdient zo'n slordige 4 miljoen I
gulden per jaar. Hij heeft dat geld
niet echt nodig, want al voert hij een
grote staat in Beverly Hills, hij is al I
vele malen miljonair. Hij is een ver- I
woed verzamelaar van schilderijen en
andere kunstschatten.
Burr betreurt drie vrouwen en wil 1
niet voor een vierde maal trouwen.
Zijn enig kind kwam. samen met zijn
tweede vrouw, door een ongeluk om
het leven. Zijn derde vrouw overleed
na een langdurige ziekte.
Oorspronkelijk speelde hij als film
acteur vele gangsterrollen, maar
sinds hij succes als Perry Mason
heeft hij de andere kant van het ge
weld gekozen. Ironside speelt hij voor
zijn genoegen.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN VAN
NI COLAAS NICKLEBY
214
Het huis zag er van buiten zeer armoedig uit, met vuile ramen, zeer karig
van gordijnen voorzien, en toen de deur geopend werd, verloochende het
inwendige het uitwendige niet, want de loper op de trap en het be
schilderde zeildoek in de gang waren zeer oud, en in de openstaande
voorkamer zat iemand te roken, terwijl de vrouw des huizes bezig was in
de achterkamer de stukken van een ledikant te boenen, als voorbereiding
op de ontvangst van een nieuwe huurder.
Nicolaas ging naar boven, werd in een voorkamer gelaten en daar aan
een kleine tafel voor het raam, bezig aan een tekening, zat het knappe
meisje, dat zijn gedachten zo vervulde en hem nu, omringd met de nieuwe
belangstelling die haar geschiedenis hem had ingeboezemd, duizend maal
knapper voorkwam, dan hij zich haar ooit had voorgesteld.
Maar hoe werd zijn hart vooral ontroerd door de blijken van vroegere
weelde, die zij door de armoedige^kamer had verspreid! Bloemen, vo
geltjes, een harp, een oude piano
Met de eerste blik overzag hij echter niet alles, want tot nog toe had hij
de zieke niet gezien, die door kussens ondersteund in een armstoel zat, en
eindelijk door zijn onrustig heen en weer schuiven zijn aandacht trok.
Deze man was niet ver over de vijftig, maar zo uitgeteerd, dat hij veel
ouder leek. Zijn trekken bewezen dat zijn gelaat eens knap was geweest,
maar de sporen van hevige driften en hartstochten waren er duidelijk op.
getekend. Een andere uitdrukking zou een veel lelijker gezicht veel inne
mender hebben gemaakt. Zijn wangen waren ingevallen, zijn lichaam
tot op het been uitgeteerd, maar er was nog iets van het vorige vuur in
zijn ingezonken oog, dat begon te fonkelen terwijl hij met een dikke stok
die hem als kruk scheen te dienen, ongeduldig op de vloer stampte en zijn
dochter riep.
'Madeline! Wie is dat? Wie heeft een vreemde boven laten komen? Wat
is er?' - 'Ik geloof...' zei zijn dochter, terwijl ze verlegen haar hoofd
boog, om de groet van Nicolaas te beantwoorden. - 'Jij gelooft altijd/
hernam de zieke kregelig. 'Wat is er?'
Nicolaas had zich genoeg hersteld, om zelf te spreken, en zei, dat hij
kwam om een paar schermpjes en een stuk geschilderd fluweel voor een
sofa te bestellen, wat zo mooi mogelijk moest zijn, daar het niet op kosten
aankwam. Hij moest ook nog twee tekeningen betalen.
'Kijk of het geld in orde is, Madeline!' zei de vader. 'Vijf pond. Is dat
goed?' - 'Jawel,' zei Madeline, zich over hem heenbuigend. Terwijl ze
de kussens schikte, kon Nicolaas haar gezicht niet zien, maar toen zij
bukte meende hij een traan te zien vallen. - 'Bel de meid! Bel de meid!'
zei de zieke driftig en wees naar de bel met zo'n bevende hand, dat het
ritselde. 'Laat zij gaan wisselen. Laat ze een krant gaan halen, wat drui
ven en een fles wijn, zoals ik verleden week had. Maar vlug, Madeline!
Hemel, wat ben je langzaam!' - 'Hij denkt niet aan wat zij nodig heeft/
dacht Nicolaas.
Misschien was er een zweem van die gedachte zichtbaar in de uitdruk
king op zijn gezicht; want de zieke keerde zich tot hem en vroeg knorrig
of hij op een kwitantie wachtte.
(Worrlt vervolgd)
te
Vanavond
zien
NEDERLAND 1 NOS
7.09 Puffenstuf voor de jeugd.
7.30 (CVK'IKOR RKK) Kenmerk.
8.25 speelfilm Tarzan en de ama-
zoAes (14 jaar).
9.40 sport.
10.05 Holland Festival: rechtstreek-
se reportage popmusical Stomp, 1
eerste deel.
SEDF.RD1.AND II KRO
7.04 Engelse natuurfilm, daarna
Debbie Reynolds-show.
8.20 Amerikaanse documentaire
over boeren en kleine zaken-
lieden.
Vanavond te
horen
HILVERSUM 1 VARA
7.45 gevarieerde lichte muziek.
8.40 poëzie van de manifestatie in
Apeldoorn.
9.00 Promenadeorkest speelt.
10.00 Praten met iMes Bouwman.
11.20 ïazzmagazine.
HILVERSUM II NOS
7.45 cursus Burgerschapskunde.
8.00 Holland Festival: magazine en
concert met muziek van elec
tron ica en solisten onder lei
ding van Luigi Nono.
10.38 actueel magazine Cosa NOS-
tra.
Smid je Verholen en de Marsmannetjes
65: „Ik begrijp er geen
snars van," antwoordde de
dikzak nadenkend. „Vroe
ger had-ie zoveel praatjes
niet. Maar sinds hij etn
ring van Mars heeft gekre-
,gen, loopt-ie naast z'n
werd hij als aapmens verr angen door schoene„ van verwaaod-
Lex Barker, want aap de films van !hejd Heb Je die rlng al
Tarzan komt geen einde. 1
Hilversum I 4UZ m.
VAHA 18.00 Nieuws. 18:11 Ac
tualiteiten. 18.20 Stereo: Klink
Klaar - zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.35 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 Stereo:
Melodieën Expres. 20.10 Stereo:
Tango Rumba Orkest met
zangsollsten. 20.40 Voordracht
van gedichten. 21.00 Stereo:
Promenade-orkest en Mari
niers Kapel. 21.35 Made in Bri
tain: amusementsprogramma.
22.00 Praten met Mies, 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen.
22.43 Actualiteiten. 22.55 Ste
reo: Symfonie-orkest van Chi-
solist (opn.). 23.20 IK) Studio Sport.
Radio Jazz Magazine.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m.
NCRV: 18.30 Niéuws. 18.41
Hier en Nu, actualiteiten.
NOS: 19.00 Openbaar Kunstbe
zit. 19.10 De Ronde van Frank
rijk 1970: nabeschouwing etap
pe Llsieux-Amiens. 19.20 Be
roep: cultureel werker, dis
cussie. 19.45 Geen onderdaan
maar burger, klankbeeld. 20.00-
Stereo: Holland Festival 1970:
magazine, met muziek, voor
elektronica en solisten. 22.30
Nieuws. 23 38 Cosa NOStra -
ook uw zaak. 23.55-24.00
Nieuws.
TELEVISIES
vanavond!
NEDERLAND 1.
NOS: 18.25 Samenvatting
Tour de France. 18.45 Pipo de
Clown STER: 18.51 <K) Recla
me. NOS: 18.55 (K) Journaal.
STER: 19.00 (Kl Reclame. NOS:
19.04 Den Haag Vandaag. 19.09
(K) Puffenstuf. TV-serie voor
de jeugd. IKOR: 19.30 Ken
merk; informatierubriek over
kerk en samenleving. STER.
19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00
(K) Journaal. STER: 20.15 (K)
Reclame. 20.20 Uitzending
Stichting Socutera. 20.25 Tar
zan en de Amazone, speelfilm.
(Rijkskeuring: 14 jaar). 21.40
mS ten-
De Weerman. 20.UU Nieuws.
20.20 Ronde van Frankrijk,
filmverslag van de vandaag
verreden etappe. 20.30 Please
Sir: tv-feuUleton (3). 21.10
Adieu Richard, spel door Mar
cel Achard. (herh.
Nieuws.
teiten: 7.so Overweging;
8.00-8.10 Nieuws). 8.11 Voor de
kinderen. 8.30 Nieuw
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de vrouw.i
NOS: 10.00 Wat heeft dat
23.10 kind?: pedagogische kroniek.
10.20 Stereo. Muziek uit de Ba
rok. KRO: 11.00 Nieuws. 11.03
Voor de zieken. 11.55 Medede
lingen. NCRV: 12.00 Los-Vast,
gevarieerd programma. (12.26
Mededeligen t.b.v. land- en
tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41
Hier en Nu: actualiteiten.)
14.00 Stereo. The Kllima Ha-
waiians Show. 14.30 Stereo:
Gaudeamuskwartet. 15.00 Her
vormde mlddagdlensl NOS
HILVERSUM L 402 m.
AVRQ: 7.no Nieuws, en och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 15.30 Informatie over nieuwe
8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour- langspeelscliijven. (16.00-16.02
groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Muzikaal contact
met
nis: halve finales dames-enkel
!2 M ïïfit- n
Festival 1970- Stomp, een pop
musical. 22.40-22.45 (K) Jour
naal.
NEDERLAND II.
18.55 (K) Journaal. STER: 19.00
(K) Reclame. KRO: 19.04 (K)
Land boven de wolken, afleve
ring van de Engelse natuur
filmserie Survival. 19.30 (K) De
Debbie Reynolds-show. STER:
19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00
(K) Journaal. STER: 20.15 (K)
wijk; li. Europees muziekfes
tival voor de jeugd te Neer- Mannenkoor
pelt: III. Faso-Festival te corps.
Eindhoven: IV: Jeugdensem-
bles te Zuidlaren. 9.5 Water-
dingen die minder
op de voorgrond treden. NCRV:
Lichte grammo
foonmuziek. 18.00 Tijd vrij
voor muziek In vrije tijd:
Harmonie-
rondom de jeugd.
Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nieuws). 11.30 Voor de vrouw.
HILVERSUM TIL 240 m. en
FM-kanalen.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.U2 Mu
ziek van toen voor luisteraars
van nu. 9.30 Lichte Instrumen
tale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03
Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 1.30 Stereo;
Muzikantenuur: I. Strijktrio:
bs «uuiiia.. o-x-aü axi 2 Omroepkamerkoor; 3. Blaas-
Reclame. KRO: 20.20* (K) Land trl?- Is ,hc'®t„orl®ch: ov®r
van belofte: documentaire geschiedenis. 15.00 Voor
(11.55 Beursberichten). 12.30 Muziek bij de koffie. <11.00
GRAMMOFOONPL.PROGR.
Van 18-20 uur: Le Beau Da
nube. Fragm. „Gröfln Marlza",
De moedige Don Kozakken,
Gedicht van de Oekraine, Een
berkeboom stond ln de welde,
Lied van de vlakten. -
film. 21.15 (K) De Vriend
schapsclub. eerste aflevering
van de Amerikaanse filmserie
The Outsider. NOS: 22.05-22.10
(K) Journaal.
BELG it: Kanalen Nederland.
Blue 2 en
Nieuws.) NOS: 12.00 Nieuws.
12.03 Licht platenprogramma.
13.00 Nieuws. 13.03 Radio Tour
Blaas- de France: Popmuziek in 4
etappes, afgewisseld met di-
rekte reportages van het
Franse fletsfeest. (14.00, 15.00
en 16.00 Nieuws.) KRO: 17.00
Nieuws. 17.02-18.00 Verzoekpla-
zieken. 16.00 Nieuws. 16.03
Land der Muzen: kunstkroniek.
17.00 Platenprogramma. 17.30
„O" - oen rondje radio. 17.55 tenprogramma.
Mededelingen.
HILVERSUM n. 298 m.
KRO: 7 00 Nieuws. 7.11 Het
levende woord 7.16 Stereo:
Badlnerie: klassieke muziek
(gr.) (7.30 Nieuws; 7.32 Actuall-
TELEVISIE MORGEN
België: N ederlands
15.20-15.50 Ronde v
rijk; 6e etappe.
gezien? Hij zegt. dat-ie hem
Ivan Mars persoonlijk heeft
i gekregen. Maar als je het
]mij vraagt
„Nou, ik geloof er gei n
klap van."" viel een klein
imaar driftig soldaatje ir
„Mars zal daar gek zijn'
Mars zal daar een ring
igeven! Leer mij Mars ken
nen! Hahaha! Niks hoor!"
„Dat is nou net wat ik
ook al tegen Kneek heb gezegd." zei de dikzak weer. „Ik zei tegen Kneek.
j Knéék, zei ik, ik geloof vast, dat jij die ring hebt gestolen van die gevangen
genomen Marsakker." „Wat zei-ie toen?" wilden de anderen nieuwsgierig
weten. „Toen niks." gromde de dikzak ten antwoord. „Kneek zei, dat er
j niks van. waar was en hij dreigde me, dat-ie alles aan Mars zou vertellen, wam
j ehnou ja, jullie begrijpen wel
1 „We begrijpen er niks van," vielen de anderen hem in de rede. „Nou,
i ik dacht, wat Kneek kan, kan ik ook. Daarom had ik die ring weer van hém
gestolen, toen-ie sliep Maar hij kreeg me in de gaten en* toen moest ik die
ring teruggeven."
I „Bah! Wat gemeen! Echt iets voor Knekelbleker, dat klikken!" vielen de
anderen verontwaardigd in en terwijl ze over hun vermeende kameraad Kne-
kelbleker spraken, lag de echte Knekelbleker nog steeds op het muffe hooi in
de onfrisse knekelkelder.
i Natuurlijk herinneren we ons nog wel, dat er reeds twee Marsakkertjes
ln die kelder opgesloten zaten. Dat waren twee goedige kereltjes en zij zaten
daar met medelijden in hun oogjes naar Kneek te kijken „Naar zijn kleding
te oordelen, is hij een van ons," merkte een der Marsakkertjes op.
„Tjaamaar toch lijkt-ie me wat te groot," zei de andere. „En om je
de waarheid zeggen, ik vind eigenlijk, dat-tie maar een verdraaid rare kop
heeft. Hij ziet er niks vriendelijk uit." „Och, misschien komt dat wel omdat
hij een prop in zijn mond heeft", zei het eerste Marsakkertje weer. „Zou jij
er vriendelijk uitzien met een prop in je mond? Wij moesten die prop er maar
eens uithalen, dan zien we vanzelf wel wat hij te zeggen heeft."
De twee brave niets vermoedende Marsakkertjes knielden bij soldaat Kne
kelbleker neer en begonnen de prop uit diens mond te verwijderen. Dat was
me dan ook een prop wel. Het leek wel of er geen eind kwam aan de afge
scheurde reep goed,waarmee smidje Verholen de mond van Kneek had gevuld.
Ja. Jaen terwijl dit allemaal in de knekelkelder gebeurde, stond smidje
Verholen in de smederij ijverig te werken aan de stalen deur en wist van
niets
FERDNAND