ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Rabbijn Jacob
Soetendorp:
„God verbest niet"
in
Licht op Soemba
iie Werelt
Blij.
BUSKES BRENGT AAN
FREULE ERESALUUT
Toenemende invloed
kerk in Bulgarije
Een woord voor vandaag
28 juni zondag
van zwarte
bevrijding
Joocls wereldcongres
over geloofscrisis
Uw probleem
is het onze
de kleine catechismus van de
BEROEPÏNGSWERK
Vooral belangstelling van jeugd
Zweedse kerk
gaat naar
vakantiecentra
Humanistische
bedriifsraadsman
bij Hoogovens
Nieuwe voorzitter
joodse gemeenten
Confederatie
twee Britse
zendingen
Geen reactie
synodebesluii
EL
Beraad kerken
over technologies
Vogels van Europa
"Daarom zijn wij te allen tijde vol goede moed (2 Corinthiérs
5:6). Vol goede moed zijn de uitdrukking is ons wel bekend.
Meermalen in het leven zijn we vol goede moed ten aanzien van
veel zaken. We hoeven hier niet nader op in te gaan. Maar Paulus
schrijft er in zijn brief aan de Corinthiërs iets voor, n.l. te allen
tijde. Nu wordt het een tikkeltje moeilijker en vreemder. Te allen
tijde vol goede moed? We weten wel beter. Er kunnen zich omstan
digheden voordoen, waaronder we helemaal niet vol goede moed
zijn, omstandigheden op elk gebied Dat we de moed laten zakken
en ronduit zeggen: We hebben alle moed verloren. Te allen tijde vol
goede moed? - hoe kan Paulus het zeggen! Daarom: „want wij
wandelen in geloof'. Hier ligt het grote geheim dat ons te allen tij
de vol goede moed doet zijn. Het geloof in Hem, in Wiens Hand
ons leven ligt, onze goede en kwade dagen. Daarorh: Omdat wij
mogen weten dat Hij ons nabij is en blijft.
We lezen vandaag: Exodus lOvers 1 tot 20.
MAANDAG 22 JUNI 197o'E
(Van onze kerkredactie)
ATLANTA (VS) Het na
tionaal comité van zwarte pre
dikanten (NCBC) in de Ver
enigde Staten heeft 28 juni
uitgeroepen tot de „zondag van
de zwarte bevrijding".
Deze datum is gekozen, om voor 4
juli (de Amerikaanse onafhankelijk
heidsdag) een onafhankelijkheidsver
klaring van de zwarte bevolking af te
leggen.
In een oproep aan de zwarte ge
meenten wordt nn hun morele plicht
genoemd, de strijd aan te binden te
gen de onderdrukking en de schen
ding van de rechten van de mens
door de blanke Amerikanen.
„Wij kunnen niet rustig en stil blij
ven, als jonge mensen in de straten
van onze steden geslagen en bescho
ten, op weg naar school aangevallen,
in getto's gebrutaliseerd en in Indo
china vernietigd woeden."
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Wij zijn eigenaars van een
pand, waarin een winkel is. Achter
bevindt zich een opslagplaats waar
men bij koude stookt. Enige maan
den geleden is het bovenste deel van
de schoorsteen door storm er af ge
waaid. Voor alle veiligheid is do
schoorsteen gemaakt, hoewel de ka
chel goed bleef branden, en de
huurders toch op aardgas zouden
overgaan.
Maar nu nemen de huurders een
kachel in de muur of voor de muur
met een uitlaat op de plaats en wil
len zij dat wij de kosten van de
afvoer betalen omdat de schoorsteen
afgekeurd zal worden. Maar de
huurders plaatsen de kachel in geen
geval voor de schoorsteen. De repa
ratie van deze schoorsteen heeft ons
al veel geld gekost. Moeten wij de
uitlaat betalen?
Antwoord: U kan de herstelde
schoorsteen laten keuren door de ge
meentelijke brandweer. En als het
blijkt dat de schoorsteen goed is of
na reparatie weer goed zal worden,
kan u daarmee volstaan, en is u niet
verplicht de afvoer te betalen.
Is het echter niet mogelijk de
schoorsteen te repareren of zou dat
u op te hoge kosten komen, dan kan
men als redelijke mensen toch tot
een oplossing komen, waarbij u een
tegemoetkoming in de kosten geeft.
Vraag: De Nederlandse Gasunie
betaalt aan de eigenaar van een
stuk grond 3 per vierkante meter
voor het onder de grond leggen van
gasbuizen. Is dit ten volle belast
voor de inkomstenbelasting of wordt
die 3 betaald voor waardevermin
dering?
Antwoordt Het hangt af van de
aard der schade, die vergoed wordt.
Betreft dit bedrag de waardever
mindering van grond buiten bedrijf,
dans is het bedrag belastingvrij. Is
het deel van bedrijfsgrond, dan
moet de boekwaarde van de grond
met een evenredig deel worden ver
laagd. en dan is het meerdere winst,
al dan niet vrijgesteld op grond van
de landbouwvrijsteling.
Bevat de vergoeding ook een be
drag voor verminderde opbrengst,
dan wordt dit inkomen of winst,
tegenover de niet-genoten opbrengst
die dan natuurlijk niet moet wor
den aangegeven. Zo kan de ver
goeding nog meer elementen bevat
ten welke fiscaal moeten worden ge
splitst. ook al zou bij de vaststelling
van de vergoeding zo'n splitsing niet
zijn gemaakt
KERK GROEIT ER SNEL
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Speciaal voor
de gasten van de komende maan
den op De Blije Werelt: bejaar
den, gehandicapten en overbe
zette huisvrouwen die op ver
haal moeten komen, maar ook
voor andere belangstellenden die
met vakantie in de buurt van
Lun teren komen is een interes
sante expositie over het wereld-
diakonaat op Soemba ingericht.
We menen, dat juist zij, die niet
zo'n gemakkelijk leven hebben veel
begrip kunnen opbrengen voor de
nood in (ook deze) wereld en daar
graag meer over willen weten, aldus
bij de opening dr. J. van Klinken,
directeur van het Algemeen Diakonaal
Bureau der gereformeerde kerken.
Prof. dr. L. Onvlee, die als taalkun
dige van het bijbelgenootschap dertig
jaar op Soemba werkte en daar o.a.
het nieuwe testament vertaalde,
maakte in zijn openingstoespraak
duidelijk, dat de tentoonstelling voor
al een beeld wil geven van de Soem-
banese mens.
In een lange wandelgang vol foto
panelen kijken Soembanezen ons aan
en de vakantiegasten van De Blije
Werelt lopen een paar keer per dag
door die gang op weg naar hun ka
mers. Ook zijn in die gangen allerlei
dingen van de Soembanezen te zien
keukengerei, muziekinstrumenten, sie
raden. landbouwgereedschap, vruch
ten, weefkunst. De kunstzinnige voor
werpen geven een indruk van de ar
tistieke smaak van de mensen op dit
280.000 bewoners tellende eiland.
Tien procent
Van de totale bevolking behoort
bijna 12 procent tot de protestantse
kerk. die is voortgekomen uit het ge
reformeerde zendingswerk, dat hier
sinds 1881 wordt verricht. De kerk
groeit jaarlijks met tien procent (in
Nederland met nog niet één procent).
De laatste jaren is ook het wereld-
diakonaat werkzaam op Soemba,
met name in een zich nog steeds
uitbreidend landbouw-trainingscen-
trum.
Hier probeert men nieuwe land
bouwmethoden ingang te doen vin
den. Dit vooral om de regelmatig per
vier jaar terugkerende hongersnoden
tengevolge van mislukte oogsten te
bestrijden. Zo raakte men zelfs be
trokken bij een project voor wegen
aanleg. dat de noodgebieden goed
bereikbaar moet maken.
Ook is er een technische werk
plaats gesticht, waar jonge Soem
banezen een vak kunnen leren. Voor
al deze activiteiten heeft het wereld-
diakonaat verscheidene deskun
digen naar Soemba gezonden.
Zending en werelddiakonaat
van de gereformeerde kerken zijn op
het ogenblik met 16 medewerkers
vertegenwoordigd. Dit zijn vier pre
dikanten en verder artsen, bouwkun
digen, verpleegsters, landbouw-inge-
nieurs en een socioloog.
Elk
jaar
Met de tentoonstelling in De Blije
Werelt begint men een nieuwe vorm
van voorlichting. Volgend jaar wordt
opnieuw een expositie ingericht. Deze
zal gewijd zijn aan Pakistan, een
land waar zowel zending als wereld
diakonaat van de gereformeerde
kerken eveneens een zeer gevari
eerd programma van activiteiten
hebben ontwikkeld.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Van 1 tot 7
juli zal in Amsterdam een we
reldconferentie worden gehou
den van liberale joden. Ruim
vierhonderd joodse leiders uit de
hele wereld komen naar ons land
om in het bijzonder het thema,
de geloofscrisis, te bespreken.
Volgens gastheer rabbijn dr. J.
Soetendorp is deze conferentie te ver
gelijken met de belangrijke conferen
ties in de christelijke wereld, die zich
bezig houden met de vraag: waar
staat de kerk vanda.'g?
Rabbijn Soetend'rp stelt, dat het
jodendom de „God is dood '-theo
logie steeds heeft verworpen, omdat
het er van uitgaat, dat God één is,
leeft en blijft bestaan Maar na
Auschwitz is bi] vele joden wel de
vraag opgekomen, wat Gods ant
woord is.
„Bij veel joden is een algehele on
verschilligheid, d'3 je echter niet mag
vergelijken met de onverschilligheid
in christelijke kring. Alle joden heb
ben na de oorlog namelijk te maken
gehad met de vraag naar de zin van
hun bestaan. En dat is een buitenge
woon diepe, theologische vraag.
Er zijn joden, die radicaal alles af
wijzen. Die zeggen na wat in Ausch
witz is gebeurd is er geen recht en
geen rechter. Dat is toch wel een cri
sis in het geloof en in het geloven. Er
zijn er ook, lie zc-ggen: mijn geloof
heeft mij over de afgrond geholpen.
,Onze conferentie is er om die zware
en diepe vragen aan de orde te stel
len."
Identiteit
De Russische dreiging voor Israël,
de mogelijkheid, Hat in het Nabije
Oosten op de duur een nieuw Ausch
witz ontstaat, anders dan de gaska
mers maar even verschrikkelijk,
maakt volgens rabbijn Soetendorp de
joden meer bewust wat zij werkelijk
geloven. De joodse identiteit is een
belemmering voo" het communisme,
dat gelijkschakeling voorstaat.
„Het is als na de eerste eeuwen
christendom. Toen de kerk er achter
kwam, dat als gevolg van de snelle
kerstening van Europa en het daarom
laten voortbestaan /an alle mogelijke
heidense motieven, het christendom
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM JonkvTouwe Cor
nelia Maria van Asch van Wijck, me
de-oprichtster van de CJVF, jaren
lang voorzitster van de HVD: de Her
vormde Vrouwendienst en bestuurslid
van diverse vrouwenorganisaties, is
tachtig jaar geworden en ze krijgt (in
een der laatste Terzijdes van het bij
na overleden blad In de Waagschaal)
van dr. J. J. Buskes een complimen
teuze gelukwens.
Voor mij, zegt dr Buskes, was ze
van jongsaf „de. freule" een freule,
die haar leven lang een werk-vrouw
is geweest, in wie een leven lang de
adel van de geest vlees en bloed is
geweest. Voor zo'n freule ga ik in de
houding staan.
Als kleine jongen zat ik als tienja
rige schuin achter haar in de gerefor
meerde kerk van Utrecht Dat was
een kerk van de kleine luyden. Maar
in Utrecht waren wij als gerefor
meerden trots op twee adellijke fami
lies, de familie Van Beeck Calkoen en
de familie Van Asch van Wijck.
De gereformeerde kerken waren
toen een nog wat gesloten groep van
eenvoudige mensen en het was niet
onbegrijpelijk, dal wij trots waren op
deze twee adellijke families, die door
hun medeleven en trouw die trots
voluit rechtvaardigden.
Wij zijn er" beiden uitgeraakt, uit
de gereformeerde kerken maar zon-
DRS.CH. KOETSIER
UITGAVE W. D. MEINEMA N.V. DELFT
VRAAG 25: Maar hier op aarde kunnen we toch nooit de volmaakte
gerechtigheid bereiken
ANTWOORD 25: Inderdaad, deze zal pas werkelijkheid worden ais Chris
tus weerkomt en een nieuwe hemel en een nieuwe aarde tot stand brengt,
waarop gerechtigheid heersen zal. Maar van zijn gemeente verwacht de
Heer, dat te hier alvast een voorteken daarvan opricht en juist zó de
hoop van de wereld op Hem vestigt.
Kruiswoord-puzzel
motorschip (afk.), 31. vochtmaat, 33.
gesloten, 37. rondhout, 38.
Horizontaal. 1. streek op de grens van
N.Br. en Limb. 4. vogel. 7. kroon (afk.),
8 kweker. 10. scheik. element, 12. zee
hond. 14. hoop, 15. vlaktemaat, 16.
bergplaats, 18. trustee (alle.). 19. gram
schap. 22. begrip. 24. afvaardiging, 25.
tuchtroede, 26. kweek, 28. boom, 30.
:hip
mand, 35.
wat niet gemist kan worden, 40. voor
voegsel. 41. veerboot, 42 bijrivier van
de Moezel.
Verticaal. 1. voor. 2. voegwoord
(Frans), 3. Europeaan. 4. snijwerktuig, 5.
daar, 6. plaaggeest, 7. latwerk. 9. vernis,
11. gindse, 13. bloeisel, 15. kunstenaar,
17. plaats in Frankrijk, 18. stamsvmbool,
20. lied. 21. troefkaart. 22. doorweekt.
23. niet dicht opeen staande, 25. genoeg
gekookt. 27. tocht. 29. plechtige gelofte,
32. vierhandig dier, 33. platvis, 34. holte
in een muur, 36. grondsoort, 38. onbe
kende, 39. bevel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. moraliter, 2. nijverheid, 3. piere
ment, 4. delegatie, 5. stecnvlas, 6. ne-
hittegolf, 8. omgekeerd, 9.
kruiperig.
De zegswijze luidt: Mij een zorg.
Jkvr. Van Asch van Wijk
der ze als achtergrond in ons leven
kwijt te raken. Van de freule geldt in
elk geval, dat ze vanuit de rustige
binnenzee, die de gereformeerde ker
ken toen waren, op de woelige grote
vaart is terecht gekomen.
Zij heeft in de kerk de vrouw en
niet in mindere mate de man bewust
gemaakt van wat de vrouw in het
leven in al zijn aspecten betekent en
dat niet in het luchtledige, maar te
gen de achtergrond van het bijbels
getuigenis: „Door God samengevoegd"
en „Tweezaam is de mens".
Ik moet nog ziP i, aldus dr. Buskes,
dat de Dolle Mina s het zo lang vol
houden. Alle waardering voor hen,
maar ik ben er heilig van overtuigd,
dat ze het afleggen tegen deze wijze
en bescheiden M'na
Het werk van de Dolle Mina's
draagt een ludiek karakter. Dat is het
aantrekkelijke van de Dolle Mina's.
Maar het spel houdt geen mens, zelfs
geen vrouw, jarenlang vol
In het werk vnn freule Van Asch
van Wijck ontbreekt het ludieke ele
ment niet. Dat ze het zo vele jaren
heeft volgehouden, dankt ze echter
aan het feit, dat ze bouwt op een
fundament, dat ze van huis uit heeft
leren kennen an niet minder aan het
feit, dat ze weet de titel van een
van haar boeken Gods werk gaat
door.
NED HERV. KERK
Aangenomen naar IJsselstein (vac.
J. Korpershoek) J. W. Zimmerman te
Schiedam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Pijnacker en Nootdorp
(vac. D. N. Wouters) J. H. Kappers
te Velp; te Scharnegoutum, mej. E. E.
Ebling, kandidate te Eindhoven.
Bedankt voor Dokkum, Haarlem-Z.,
Hoogeveen, Smilde en Stadskanaal L.
Raven te Bierum.
Beroepbaar kand. G. B. Wijnbeek,
Schouw 11 Lemmer.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Deventer, J. van Am-
stel te Middelburg.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Poortugaal, kand. J.
Mijnders te De Meern.
toch wel definitief afweek van het
jodendom, werd het joodse volk een
doorn in het oog.
Je kunt niet voortdurend gecon
fronteerd worden niet de erflater, die
je dood hebt verklaard. Hij behoort
er niet meer te zijn En toch staat hij
iedere keer achter je en zegt: Ik ben
er nog en dit is mijn leer en mijn
waarheid. Dat werkt frustrerend. Dat
is ook van toepassing op de verhou
ding Rusland-Israël."
Rabbijn dr. J. Soetendorp
Volgens rabbijn Soetendorp kan het
joodse volk niet worden gelijkgescha
keld, omdat hat niet onverschillig
staat tegenover zijn identiteit. Hij
zegt ervan: „Daarom wordt die drei
ging wel groter, maar tevens onze
vastberadenheid. Ik ben geen profeet,
maar de enige voorspelling die ik met
volle overtuiging doe. is dat God niet
verliest.
Natuurlijk kun je zeggen „Heeft
God dan niet in de concentratiekam
pen verloren?" en dan zeg ik: Wij
hebben ontzettend veel verloren. Er
is tenslotte alleen een verkoold stukje
hout uit het vuur gered. Maar het
was voldoende om het joodse volk
verder te laten ga-m.
Het klinkt eerder grimmig dan jui
chend. Maar dat beeft het jodendom
vaak. Grimmig is het als gezegd
wordt in de smeekgebeden: „Wij zijn
als schapen ter s achtbank gevoerd.
Uw Naam, God, hebben wij niet ver
geten. Vergeet ook ons niet." Dat is
niet lyrisch. Het voeren naar de
slachtbank was realiteit.
En of God hen ir derdaad niet zou
vergeten, dat was alleen maar hoop
en geloof. Maar dat is typisch joden
dom. Die hoop en dat geloof verlaat
ons ook met Israël niet. Een ding is
zeker: God verliest niet."
SOFIA Ondanks atheïsti
sche propaganda beleeft de or
thodoxe kerk van Bulgarije, die
dit jaar 1100 jaar bestaat, een
wedergeboorte. Twijfel en on
enigheid mogen andere christe
lijke kerken teisteren, Bulgaarse
kerkelijke leiders zeggen, dat
het geloof in dit land toeneemt.
De laatste tijd met name tonen jon
ge mensen in toenemende mate be
langstelling voor de kerk constateert
bisschop Stephan, de eerste secretaris
van het Heilige Syuode. die het hoog
ste gezag in de Kerk is. Hij merkt dat
elke zondag en zegt: deze jonge man
nen en vrouwen zf-eken nieuwe ant
woorden en zij doen dat met grote
ernst.
Kerkelijke functionarissen registre
ren een toeneming vari het aantal
kerkelijk geslopen huwelijken, van
doopsbedieningen er van kerkelijke
begrafenissen. Voor het seminarium
van Tejrepisj, waar jonge mannen
worden opgeleid "oor het priester
schap melden zi^i meer kandidaten
dan kunnen wor iei toegelaten.
Krachtens een concessie is de kerk
(Van onze kerkredactie)
STOCKHOLM De Zweedse
kerk gaat naar de vakantiegangers
toe. Deze zomer zal op elke vijfdui
zend vakantiegangers een pastorale
werker actief zijn. Dit is besloten op
de jongste bisschoppenconferentie
van de Lutherse kerk.
Aartsbisschop R. Josefson lichtte
toe, dat het enerzijds gaat om pasto
rale bijstand, waar die maar nodig
mocht zijn en anderzijds om mobiele
kerkdiensten', die door een gemotori
seerd team in de vakantiecentra in
moderne stijl zullen worden geleid.
Volgens recente onderzoekingen
zijn alleen in Stockholm met april al
22 procent van de bewoners met de
weekeinden elders en voor hun thuis-
gemeenten onbereikbaar. In juli is
nog maar eenderde van de Stockhol-
mers thuis; de helft van alle hoofd
stadbewoners is met Pasen in hun
buitenhuisjes te vinden en een kwart
van hen met Kerst.
Dr. E. J. F. Smits
overleden
GRONINGEN Op 70-jarige leef
tijd is overleden dr. E. J. F. Smits,
hervormd emeritus-predikant. Dr.
Smits was predikant van 1931 tot
1961. achtereenvolgens in Aduard,
Loppersum en in Adorp.
ROME Het Vaticaan heeft toege
geven, dat paus Paulus in het begin
van dit jaar een uitnodiging voor een
bezoek aan Polen heeft afgeslagen.
De Poosie oisschoppen hadden hem
gevraagd naar Czestochowa te komen
ter gelegenheid van de viering van 3
mei. de dag van de maag Maria, de
patrones van Polen Het officiële
commentaar van het Vaticaan is. dat
de oaus geen gevolg aan de uitnodi
ging kon geven wegens zijn overlo-
den programma.
Volgens minder officiële Vaticaanse
bron vreesde de paus. dat zijn bezoek
zou kunnen worden uitgelegd als een
goedkeuring van de gelijktijdige vie
ring in Polen van de inlijving van
het -.oormalie Duitse gebied ten oos
ten 'an de Oder-NeissegTens, 25 jaar
geleden.
de enige particuliere grondbezitster
van het land gebleven. Weliswaar
zijn grote delen land onteigend, maar
de kerk bezit nog altijd ruim 10.000
ha landbouwgebied, dat overwegend
bij kloosters (er zijn er zo'n honderd
in het land) behoort.
De inkomsten van de landbouwpro-
dukten, die grotendeels door onbe
taalde vrijwilligers en met materieel
van de staat worden geoogst, komen
tezamen met de opbrengst van kaar
sen van de verkoop heeft de kerk
het monopolie de kerk ten goede.
Van dit geld en liet subsidie van de
staat, dat vorig jaar bijna anderhalf
miljoen gulden bedroeg, wordt het
onderhoud en de nieuwbouw van
kerkgebouwen betaald alsmede
de salarissen van de ongeveer 3000
geestelijken. De priesters vullen hun
schrale inkomen van ongeveer 200
gulden per maand aan met de kleine
giften, die ze van eelovigen ontvan
gen.
UTRECHT Het Humanistisch
Verbond heeft zijn taak uitgebreid
tot in het bedrijfsleven. Als eerste
bcdrijfsraadsman begint de heer J. F.
Smits uit Breda zijn werkzaamheden
bij Hoogovens. Het is een experiment,
waaraan Hoogovens steun verleent.
De eerste taak van de heer Sipits
zal rijn het bieden van individuele
hulp. Later zal hij trachten gespreks
groepen te vormen.
Amsterdam Tot voorzitter van
de centrale commissie en het dage
lijks bestuur van het Nederlands-Is-
raelisch Kerkgenootschap is benoemd
de neer I. Zadoks uit Den Haag, tot
dusver ondervoorzitter
Hij volgt dr. I Dasberg op, die deze
functie zestien jaar heeft bekleed.
Mr. S. Boas uit Amsterdam is de
nieuwe ondervoorzitter
■ft De bekende joodse historicus Ce
cil Roth is zondag in Jeruzalem over
leden. Hij werd 71 jaar.
OMFenBMMF J
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Twee van
grootste Britse zendingsorgj
saties, de Overseas Mission
Fellowship (OMF) en de B
and Medical Missionary Fell
ship (BMMF), gaan zo
mogelijk met elkaar san
werken.
Zij werken in India en Oost
en vinden hun thuisfront behalv
Engeland in de Verenigde Staten,
nada en Australië.
In Azië gaan zij samenwerkei
de gebieden van radio, film, lil
tuurwerk en theologische opleii
In de thuislanden zullen de kant
worden samengevoegd en de
dingsbijeenkomsten, jeugd- en
dentenconferenties gemeenscha
lijk worden gehouden.
Zij hopen dat ook andere zendi
genootschappen tot deze confede
zullen toetreden.
Naast de kerkelijk gebonden
dingsorganisaties kent men in de
gelsaksische wereld veel van d<
lijke zendingsgenootschappen,
niet door kerken maar door in
duele christenen en gemeenten
steund worden. Zij worden wel
loofszendingen" genoemd. De la
vijf jaar is er onder de evangel
christenen in deze landen sterk
gedrongen op nauwere samenwei
tussen deze geloofszendingen. D
het eerste resultaat.
De OMF is de voormalige c
Inland Mission.
lerl
AMSTERDAM De particu
synode van de Gereformeerde Ke
(buiten verband) in Noord-Hol
heeft een voorstel van de classis
sterdam verworpen, om in een
voerige brief aan alle kerkeraden
de Gereformeerde kerken (vr jkl
maakt) nader in te gaan op het,
sluit van de synode te Hoogeveei
zake de afvaardiging uit Noord-
land- or
De meeste leden van de Noorc t
landse synode waren defaitistiscl ak'
aanzien van elke poging tot con Ta
nicatie met de in de Hoogeveens lg
node vertegenwoordigde kerken. ,„a
vreesden zij, dat een antwoord ofrvj
besluit van Hoogeveen slechts .„a
zou leveren voor nieuwe polemie^
waardoor de zaak van het evama(|
niet zou worden gediend. \,a
Recente gevallen va»* predikan®
die bulten het vrijgemaakte kerlr"*
band zijn geraakt, zijn ds. C. Baprlt
met het merendeel van de "kerk:^n
Glanerbrug en ds. G. van Atten"-
een groep te Zwijndrecht-GrootelFei
Laatstgenoemden hebben zich vod
pig aangesloten bij de buiten verPee'
staande kerk van Bar'endrecht. £t
(Van onze kerkredactie)
GENEVE Milieuverontreini^
bevolkingsexplosies en biologl
experimenten zullen aan de orde[
men op een conferentie over „De f
komst van mens en samenleving
een technologische wereld", in
vevan 28 juni tot 4 juli.
Honderd mensen worden ven
op deze conferentie, die is georgj1
seerd door de afdeling kerk ennnt
menleving van de Wereldraad kg;
Kerken. Professor Samuel Parmajez?
India zal de leiding hebben. ladi
„De oecumenische beweging lC 1
laat in het debat over wetenschaL
samenleving," zegt ds. Paul A&r(ee[
directeur van de afdeling kerk en
menleving. „Pas in 1966 zijn wijj
gonnen, de menselijke konsekweri
van de technologische revolutie l
stigte nemen." A
Hij ziet de bijdrage van de Wei
raad vooral daarin, dat ze de st
men van de derde wereld in het
sprek kan brengen. Tot nu toe i le
hele discussie toegespitst op de
blemen van de gegndustrialise lge;
landen. De mensen in de derde Aft
reld staan heel anders tegenover >er
ken als milieuverontreiniging. injrn',
triële productiviteit en stedenb [rt
felste
irg,
IDEAAL BOEK VOOR NATUURVRIENDEN
Dr. Claus König
Een unieke vogelgids.
te leren kennen. In bos
en aan de binnenwateren.
met
286
kleurenfoto's
Hét boek om de vogels
veld, langs de kust
Bekende en zeldzame vogels. Van Nederland. Van
heel Europa. Alle In schitterende groot-formaat
kleurenfoto's die de kenmerken duidelijk doen uit
komen. Geen plaatjes, maar 286 echte opnamen
uit de natuur. Een meesterlijke collectie.
In de tekst deskundige beschrijvingen van de vo
gels en een schat van bijzonderheden. Een dubbel
dik boek van niet minder dan 512 bladzijdenl
In de serie DE NATUUR IN KLEUREN f 26.90
Afd
:pel
nbu
>ek
;nbi
oorl
Verkrijgbaar in de boekhandel
Zomer Keuning - Wageningen
tel. 1
uite