nthousiaste Davis Consumptie'69: in Concertgebouw Italiaanse vreugde kwam niet over T exas-kabouters hosten en stompten 57 miljard Pakistaanse veel succes broers Ali in Leiden Kleuter overleeft val van 12 meter Holding Hoesch- Hoogovens 11 MAANDAG 22 JUNI 1970 )LLAND FESTIVAL - HOLLAND FESTIVAL -HOLLAND FESTIVAL - HOLLAND FESTIVAL -HOLLAND FESTIVAL - HOLLAND FESTIVAL AMSTERDAM Zaterdagavond erd het Concertgebouworkest tij- een Festival-concert in het „ge- ruw" geleid door de bekende Engel dirigent Colin Davis. Medewer- g aan dit evenement werd ver- •nd door de sopraan Maria Suchel, tenor Lode Devos en het Toon- nstkoor, afd. Amsterdam (koorlei- r Frans Moonenï. Het programma rmeldde werken van de centraal in lopende Festival gestelde compo- ;en Haydn en Janacek, benevens Overleg China-YS gestopt HONGKONG Communistisch iina heeft besloten de ambassa- ursbesprekingen met de VS in arschau voorlopig te staken, „met t oog op de huidige toestand", aldus :t persbureau Nieuw China. Dit laatste slaat kennelijk op het nerikaanse optreden in Cambodja, r 18 mei had het 137ste onderhoud ssen beide landen moeten plaats- nden, maar China had dat geannu- srd uit protest tegen de inval van VS in Cambodja. Babylijkje in plastic zak FINSTERWOLDE Kinderen •bben zaterdagavond in het recrea- >plan Hardenberg in Finsterwolde j het zwembad het lijkje van een isgeboren baby gevonden. Het meis- was in een plastic zak verpakt en gin de berm. VU-dag Iet doet mij leed in het openbaar ing te moeten geven aan mijn leed zen over het verloop van de Vrije iversiteitsdag te Deventer, woens- 17 juni. f2.j. die zich voor het wel en wee f de VU interesseren, zijn bekend t het daar behandelde voorstel: de orden met betrekking tot de indslag te wijzigen, ia het profetische woord van prof. G. C. Berkouwer, waarin te beluis- en viel: een universiteit op christe- ce grondslag is in deze tijd meer ivaardbaar dan een universiteit op •eformeerde grondslag, had de ver- lering daarmee moeten instemmen, fadat door enkele sprekers heerlijk tnabbeld was aan deze koek, die in- daad meer dan eenmaal omgekeerd s en terdege gaar, werd hij in vele nden bitter bevonden. De Kleyne yden, van wie toch velen dachten zij niet meer klein waren, bleken volwassenheid nog niet behaald te >ben. nmiddels verliet In droeve stem- ïg de koekstad Deventer: sterdam A. C. de Gooyer 3024 Iet ontzetting las ik dat het verkeer ig jaar 3024 doden heeft opgele- d. Om over hen die hun leven lang minkt ziin, dan nog maar te zwij- let is om te huiveren en de hand de ploeg te slaan Ik ben moeder vier zoner. waarvan de oudste ia 16 is en dan mag hij „brommen", •t geld is al gespaard, de brommer al teld, maar een veiligheidshelm wil niet. Dat doet toch niemand? Dat at toch stom? Lis de overheid zo'n helm nu eens plicht stelde? Laat de jeugd dat be- grijke veiligheidsmiddel desnoods franje versieren zoals ze ook met kleren doen. De angst van veel eders zou er door getemperd wor- echt Ongeruste moeder de symfonische studie „Falstaff" van sir Edward Elgar. Dirigent Davis neeft alle mede werkenden met zijn plastische en vu rige leiding dermate weten te enthou siasmeren, dat het een in alle opzich ten geslaagd concert is geworden, dat niet naliet grote indruk op het audi torium te maken. Direct al in de 84e symfonie in Es, uit 1786, van Haydn, een enerzijds door zijn charme, maar aan de ande re kant door zijn verrassende innova ties op structureel gebied treffende compositie, wist Colin Davis zijn in tenties volledig op het Concertge bouworkest over te dragen. Naast een prachtig vloeiende strijkersklank vie len met name de vaak solistisch ope- rende blazers op. Van Janacek werd hierna het aan de vooravond van de eerste Wereld oorlog gecomponeerde „Het eeuwige Evangelie" voor sopraan- en tenorso lo, gemengd koor, orkest en orgel uit gevoerd. In dit werk, op tekst van (Aroslav Vrchlicky, wordt de Italiaan se Mysticus Joachim van Fiore (plm. 1130-1202) ten tonele gevoerd, die aankondigde, dat na het Rijk van de Vader en het Rijk van de Zoon een „Derde Rijk" (uiteraard kon niemand er in 1914 weet van hebben wat er een 20-tal jaren later in Duitsland gebeurde) zou komen, een Rijk van de Geest, dat te /eis een Rijk van de Liefde zou zijn. Gelijk in andere koor-composities is Jancek in dit opus weer uitermate te bewonderen door de sterke muzi kale zeggingskracht en de geladen heid. Onder de scipt aangevende-Da- vis werd het een verzorgde en hoogst boeiende verklanking met volledig voor hun taken berekende solisten, een genuanceerd zingend koor en een accuraat reagerend orkestensemble. Na de pauze was er nog de bijzon dere verrassing van een levendige re productie van het zelden gespeelde werk „Falstaff", de symfonische stu die op 68 van Elgar. Onder leiding van Davis, die rok hier weer enorm stimulerend werkte kreeg de luiste raar de indruk, da* hij al lang ver trouwd was met dit onbekende stuk: zo duidelijk en nelder werd de op bouw van het stuk gedemonstreerd tijdens deze weer,'ave. In deze visie was het stuk ook geenszins te lang, te meer omdat de ontrasten goed werden uitgebuit, met juistë beklem toning van de vele humoristische pas sages, waaraan deze partituur rijk is. Het orkest heeft in alle geledingen steeds voortreffelijk gemusiceerd en bijgevolg toonde het publiek zich na afloop ten zeerste ingenomen met de ze hartverwarmende prestatie. DEN HAAG De consumptieve bestedingen van gezinshoudingen zijn in 1969 toegenomen met 10% procent tot bijna 57 miljard gulden. Dat kwam door een prijsstijging van 7 procent en een volumestijging van 3% pro cent. Dit meldt het Economisch instituut voor het midden- en kleinbedrijf. Het nationale produkt steeg met 12 procent (naar volume met 5 procent). In 1968 was de volumestijging 6 pro cent. Mede door de gestegen werk gelegenheid nam het totale looninko- men met 12.5 procent toe. Het overige inkomen (winst, rente e.d.) vertoonde een stijging van 10.5 procent. Beide inkomenscomponenten stegen sterker dan in 1968. De forse prijsstijgingen in 1969 had den een nadelige invloed op kooplust en koopmogelijkheden van de consu ment. DEN HAAG Barok in Venetië. Deze benaming van het zaterdagavond in de Klooster kerk gegeven concert wekt associaties op met de San Marco in Venetië, met dubbelkorigheid en een polyfone kleurenrijkdom. Zij die met dergelijke verwachtin gen naar de Kloosterkerk waren ge komen zullen hun vergissing snel hebben ingezien. Hier werd muziek, in de barokperiode in Venetië gecom poneerd en daar ook uitgevoerd, door een Nederlands koor en orkest op zorgvuldige wijze afgewerkt en wel haast calvinistisch-sober ten gehore gebracht. LEIDEN Een merkwaardig verschijnsel van de laatste jaren is de belangstelling in bredere kring voor de niet-Europese muzeiktradi- ties. De leiding van het Holland Festival heeft al vroeger pogingen gedaan tot integratie van Oosterse élementen, o.m. door de Pekingopera uit te nodigen. Minder spectaculair, maar waar schijnlijk authentieker is het optre den van de broers Nazacat en Sala- mat Ali Khan uit Pakistan, die zaterdag in de Leidse Schouwburg een programjna brachten van Indo- Pakistaanse muziek, dat ze al eerder in Amsterdam hadden uitgevoerd. Het was een uiterst merkwaardige belevenis. Niet alleen wat betreft de aard van dit recital, maar ook wat de weerklank aangaat, die deze exo tische muziek vond bij een vrij tal rijk publiek van geïnteresseerden. In nationale dracht gekleed versche nen de broers op het podium, resp. voorzien van een lange luit, een tampurs, en een citer, svaramandala genaamd. Beide instrumenten zijn bestemd voor begeleiding van de klassieke zang. Ze werden bijgestaan door een tablaspeler en een sarangi- speler. Vonden de improvisaties op oude toonpatronen, raga's, gemodelleerd naar traditionele ritmische patronen, tala's, een adequaat begrip bij de toehoorders? Het is moeilijk te zeg- DEN HAAG Het Holland- Festival heeft dit weekeinde zo'n twintig kabouters uit Texas op bezoek gehad om het alles-in- één-gebeuren „Stomp" te laten zingen, dansen en hossen onder leiding van Douglas Dyer. Het Hot-theater liep er warm voor. De studenten van de universiteit van Austin willen door deze expres sievormen hun onbehagen over de maatschappij onbesuisd en vaak kei hard uiten. Als centraal punt heb ben zij de doorsneejongen Billie als onderwerp gekozen die zij psychisch en lichamelijk uit elkaar rafelen. Door middel van de songs met vaak rake en puntige teksten en de vele filmbeelden die op twee ernorme la kens te zien zijn, spuwen zij hun gal op het instituut, staat, kerk, ouders en seksualiteit. Billie is de jongen die het slacht offer is van zijn opvoeding. Hij krijgt voortdurend de klappen en vlucht als het hem te benauw J wordt. Onbekend „Stomp" is niet te vergelijken met „Hair". Het is een produkt op zich met een onbekend merk. Voor impro visatie biedt het totaalgebeuren ge noeg kansen, waarvan gebruik wordt gemaakt Ook kan het publiek participeren in een chaos van muzikale en lichame lijke beweging, terwijl de ouderen verbaasd zullen toekijken, zoals in het Hot te cons av**ren viel. „Stomp" moet h» l hebben van de communicatie, dat wil echter niet zeggen dat het de taak is van de Amerikaanse kabouters hun politieke ideologie op te dringen, waar 't soms op leek. Aan d^ze modegril deden vooral de jonge toeschouwers klap pend en zingend n ee. Verschillende scènes zijn ondanks aardig genoeg om een avond van le vensblijheid mee te maken. Er zijn lijkt ons geen massale uitkleedpar- tijen voor nodig, zoals in traditionele stijl gebeurde. Sympathiek Het meest sympathiek kwam de groep die de naam heeft van The Combine ons voor in hun stellingna- me tegen de luchtverontreiniging en de dode vissen. Zo hebben zij iets gemeen met de Staelduinse kabou ters. Na afloop kreeg „Stomp" een hos sende voortzetting op de Haagse straatkeien. Vanavond en dinsdag avond zijn de Amerikanen in het Pic colotheater. DAMMIS DE GEUS Hilversum I 402 m. AVRO 18.00 Nieuws. 1811 Radiojour naal. 18.25 Ik verbind u door... praatje. 18.30 Stereo: Licht muziekprogramma en praatje. 19.30 Nieuws R.V.U.: 19.35 Educatief Toerisme: Een be langrijk facet van het Volks- ontwlkkellngswerk. NOS: 20.05 Stereo- Jazz In aktie (opn). 21.00 Taalbeheersing: over spreken en luisteren, schrijven en lezen (IV). 21.10 Stereo: Lichte grammofoon- muzlek. 21.40 Gamma van Al pha en Bèta: recente vorde ringen ln de wetenschap. NVSH: 22.10 Sextant - radio magazine van de NVSH. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelin gen. AVRO: 22.43 Radiojour naal. NOS: 22.55 Stereo: Me tro's Midnight Music: licht muziekprogramma met Metro- pole-orkest. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Hllver- en Nu: actualiteiten. E.O.: 19 00 Veelgevraagde geeste lijke muziek. 19.20 Reforma tie en Reveil: Israël m het brandpunt, lezing. 19.35 Muzi kaal Intermezzo. 19.45 Op bouw: wekelijkse bijbelstudie. NOS: 20.00 Stereo: Holland Festival 1970 20.00 Magazine met reportages. Interviews, discussies en perscritleken; 21 00 Portret van John Cage. NCRV: 22.20 Avondoverden king. 22.80 Nieuws. 22.40 Ste reo: Platennieuws. 23.30 Ste reo: NCRV-Vocaal-ensemble. 23 55-24.00 Nieuws. GRAMMOFOONPLATENPRO- GRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND van 18-20 uur 18.00 I Ouverture „Die Weihe des Hauses". 1. Concert voor plano en orkest nr. 1 in d kl. t. op. 15. Johannes Brahms. 2. Rhapsodle voor alt, mannen koor en orkest op. 53. 3. Varia ties over een thema van Haydn op 58a III. Till Eulen- spiegels lustige Strelche op. 28. Richard Strauss. TELEVISIE VANAVOND NEDERLAND I NOS: 18.45 Pipo de Clown. STER: 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Reclame NCRV: 19.04 Scheepsjongens van Bontekoe. vervolgverhaal. 19.12 Please Sir, TV-serle. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Jour naal. STER: 20.15 (K) Reclame. NCRV: 20.20 De ongrijpbare Pimpernel, TV-feullleton. 21.10 Licht gevarieerd muziekpro gramma en -wedstrijd. 22.00 Ik zie, ik zie. quiz. 22.10 <K) do cumentaire over Het Leger des Hells. NOS: 23.00-23.05 (K) Journaal. NEDERLAND II NOS: 18.45 Plpo de Clown. STER: 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Reclame. NOS: 19.04 (K) de 21e Eeuw: Auto's straks...: do cumentaire. VARA: 19.30 Coro nation Street, TV-feuilleton. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame. VARA: 20.20 (K) Hier is Lucy. TV-serle. 20.45 Analyse van een moord, speel film van Otto Premlnger. NOS: 23.20-23.25 (K) Journaal. BELGIë 19.25 Zandmannetje; 19.30 Sporttribune: 19.55 Mededelin gen; 20.00 Nieuws: 20.25 Alle dag: Openluchtweekeinden ln provinciale- en rijksdomeinen: 20.50 Moord op zijn Italiaans, politiefilm; 22.40 Nieuws. Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radlojourn. 8.20 Ste reo: Lichte gram.muz. (8.30 - 8.33 De groenteman.) 8.50 Mor genwijding. NOS: 9.00 Uitge breide rep. of herh. NOS- progr. 9.35 Waterst. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Re naissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (hr)- (11.00 - 11.02 Nws.) 11.30 Voor de vrouw. <11.55 Beursber.) 12.30 Voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van Toen (gr). 13.00 Nws. 13.11 Radlojourn. NOS: 13.00 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zuider buren. 14 00 Promenade Mati nee. AVRO: 15.10 Amerlk. muz. van onze eeuw. muz. le zing (IV). 15.35 Oude in strum. uit het privé-bezit van Koen van Slogteren, muzik. lezing. 16.00 Nws. 16.03 Kwl9pel, quiz. 16.10 Spanje en zijn muziek. 16.35 Stereo: Nwe. klass. en mod. gram.platen met toelich ting. 17.30 Trefpunt: discussie- rubriek voor actuele zaken. 17.56 Sieded. Hilversum n. 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klass. muz. (gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Hier en Nu: act.) 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Te Deum Laudamus (gr). 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de hulsvrouw. <9.00 - 9.10 Gymn. voor de vrouw.) 9.35 Schoolra dio. 10.00 Bijbelse verkennin gen. 10.15 Stereo: Operafrag menten van Wagner (gr). 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Nederlands Kamerork. en solist. 11.25 Voor de zieken. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Gevar. progr. (12.22 Wij van het land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws.; 12.41 Act.: 13.00 Raden maar..., quiz.) 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: Muzik. middag-magazine. (16 00 - 16.01 Nws.) 17.00 Overhelds- voorl. KRO: 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hall: jeugd- progr. Pollt. Partijen: 18.19 Uitzending van het GPV. Hilversum III. 240 m en FM- kanalen. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Licht platenprogr. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevar. visite. (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16 00 Nws. 16.03 - 18.00 Mix: licht platenprogr. (17.00 Nws.). gen. Men had enige tjjd nodig om zich aan deze wereld aan te passen, maar na de pauze leek het toch wel te lukken. Het gedeelte voor de pauze bes lend eigenlijk maar uit één grote impro visatie op een beperkte toonreeks. Het gezinder van de tampure met zijn ostinate orgelpunt ondersteunde de zang, die door het getokkel op de svaramandala en de nabootsing vai. de sarangi (Indische vedel) werd ge ïmiteerd, en werd gescandeerd door het virtuoze spel op de tabla (dubbele trommel). Een dergelijke improvisatie bracht ook het slot van de avond, zij het op een ander raga. Bijzonder indruk wekkend vonden we het intermezzo, een solo voor de sarangi, begeleid door de tabla. Wat hier mogeiijk bleek op één instrument grensde aan het onvoorstelbare. De lezer moge het mij vergeven in dien ik hier van een kritiek in de ware zin van het woord afzie. Men kan hoogstens zeggen: de musici wa ren goed op dreef. In elk geval had den de Ali Brothers veel succes, on danks de lange duur van hun op treden. Dr. J. van der Veen HAARLEM De driejarige Frank Slobbé heeft zaterdagmiddag een val van ruim twaalf meter overleefd. (Het jongetje was met zijn ouders bij C. en A. aan het winkelen. Via een ge opende branddeur was hij op de der de verdieping terecht gekomen waar hij door een openstaand raam in een steeg viel. De kleuter raakte bewus teloos maar in het ziekenhuis bleek dat hij geen verwondingen had opge lopen. „Valse indruk over Vietnam WASHINGTON Volgens de Amerikaanse Senator Fulbright zijn sommige films, die vijf filmploegen van het Amerikaanse ministerie van defensie in Vietnam maken, in scène gezet. Zij zouden ten doel hebben het Amerikaanse volk ertoe te bewegen de oorlogvoering in Vietnam te steu nen. Het enige Italiaanse was het uiter lijk fraaiverzorgde programma, waar van aan de inhoud nogal het een en ander ontbrak. Beheerst Het concert was gewijd aan werken van Giovanni Galbrieli en Piere Francesco Cavalli. Het programma weidde uitvoerig uit over de inder daad zeer belangrijke Cavalli, maar volstond bij Gabrieli met het afdruk ken van de tekst van de 3 gezongen werken. Van G. Gabrieli valt te vermelden dat hij als eerste organist verbonden was aan de San Marco en dat hij als componist vooral op instrumentaal gebied in zijn tijd een grote invloed heeft gehad. Zijn kwaliteiten waren deze avond vooral in het werk 'In Ecclesis' te beluisteren. Dirigent Felix de Nobel leidde het Nederlands Kamerorkest en het Fil harmonisch Koor de verzamel naam voor het Nederlands Kamer koor en het Nederlands Operakoor bij gezamenlijk optreden op de hem eigen beheerste wijze. Het resultaat was geen groot ver toon van rijke kleuren, maar een ge dempt scala van vele kleurschakerin gen, vooral opvallend door het vraag- en antwoordspel van de verschillende instrumentale groepen en zangstem men. (Hoewel het geheel toch wel te mat bleef, dient men zich anderszijds af te vragen hoe de bepaald niet ideale akoestiek op een meer uitbundig mu siceren zou hebben gereageerd. Het hoofdwerk van dit concert, de 'Messa Concertant' van Cavalli, ging in nog sterker mate aan dit euvel mank, waardoor Cavalli bepaald on recht werd gedaan. Wisselend Ook Cavalli was in zijn tijd eerste organist in de San Marco. Als compo nist was hij voornamelijk werkzaam op het gebied van de wereldse mu ziek, met name de opera. In zijn prachtige concertante mis overheerst de Venetiaanse vreugde aan klank. Met alle respect voor de tot in details zorgvuldig afgewerkte uitvoering, kan niet gezegd worden dat veel van deze Venetiaanse vreug de overkwam. Vooral het koor en de koorsolisten, met wat betreft de da mes zeer wisselend niveau, bleef wei nig geïnspireerd. Het orkest viel in dit opzicht meer te waarderen. Voor geïnteresseerden zij vermeld dat de clavecimbelpartij en de beide (koor)orgelpartijen resp. door Janny van Wering. Albert de Clerq en Gert Oost werden vervuld. Op 5 juli is een laatste uitvoering in de Noorderkerk te Amsterdam. E. J. Besier IJMUIDEN Voor de verdieping van een samenwerking tussen beide NV's. hebben Hoogovens en Hoesch besloten de oprichting van een hol dingmaatschappij te overwegen. De beslissing of en in welke vorm de samenwerking kan worden uitge breid, zal pas over enkele maanden worden genomen. Van verscheidene kanten in Duits land vooral uit kringen van werk nemers is bedenking geuit tegen de vorming van een holding-maat schappij. Gezegd wordt dat dit in fei te neerkomt op een overwicht van Hoogovens van 60 op 40 procent, doordat het Nederlandse concern al circa vijftien procent van de aande len Hoesch in handen heeft. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 206 Zo hield hij hem vast, en stak, als wilde hij de hemel danken, met een uitgestrekte arm zijn breedgerande hoed in de lucht, uitroepende: 'Hoe weinig dacht ik aan zo'n heuglijk weervinden, toen ik hem voor de laatste maal zag! O, hoe weinig dacht ik toen daaraan!' - 'Wees bedaard, meneer!' zei Ralph met grove goedhartigheid. 'U hebt hem nu.' - 'Heb ik hemHeb ik hem?' riep Snawley, als kon hij het nog niet geloven. 'Ja! hier is hij, vlees en bloed, vlees en bloed.' - 'Heel wei nig vlees,' viel John Browdie in de rede. Snawley deed alsof hij deze opmerking niet hoorde, en vervolgde, nog met het hoofd van Smike onder zijn arm: 'Wat was het, dat mij zoveel belang in hem deed stellen, toen deze waardige onderwijzer der jeugd mét hem bij mij in huis kwam? Wat deed mij branden van verlangen, om hem streng te kastijden, omdat hij van zijn beste vriend, zijn opvoeder, zijn tweede vader was weggelopen?' - 'Het was het instinct van kinder liefde,' merkte Squeers op. - 'Ja, dat was het!' vervolgde Snawley. 'Het verheven gevoel, het gevoel der oude Grieken en Romeinen, - het gevoel van de dieren des velds en de vogelen der lucht, - met uitzondering van konijnen en katers, die soms hun jongen opvreten. Mijn hart werd ont roerd, toen ik hem zag.' - 'Daaraan ziet u wat de natuur is,' zei Squeers. 'Het is een raar ding, die natuur.' - 'Het is een heilig ding, mijnheer,* merkte Snawley op. - 'Ik geloof u graag,' hervatte Squeers, met een pein zende zucht. 'Ik zou wel eens willen weten hoe wij het er buiten moesten stellen. De natuur,' vervolgde hij plechtig, 'is gemakkelijker te verbeel den dan te beschrijven. O hoe zalig is het, meneer, in de natuurstaat te verkeren!' Op dit ogenblik rukte Smike zich van zijn vader los, vluchtte naar Nico- laas, en smeekte hem in de aandoenlijkste uitdrukkingen, om hem niet over te leveren. 'Als u de vader van die jongen bent,' zei Nicolaas, 'kunt u dan zien wat er van hem geworden is, en zeggen, of u hem wilt terugzenden naar de .schandelijke moordkuil, waaruit ik hem verlost heb?' - 'Dat is weer laster en eerroof!' riep Squeers. 'Ik zal het u wel betaald zetten.' - 'Zwijg!' zei Ralph, toen Snawley wilde spreken. 'Laten wij ter zake komen, en geen ruzie maken met een paar kwajongens. Dit is uw zoon, zoals u bewijzen kunt, en u, mijnheer Squeers, u weet dat die jongen dezelfde is, die zolang onder de naam 'Smike' bij u heeft gewoond, nietwaar?' - 'Zeker weet ik dat,' antwoordde Squeers. - 'Goed!' hernam Ralph. 'Wij zullen het kort maken. U had een zoon bij uw eerste vrouw, mijnheer Snawley?' - 'Ja,' antwoordde deze; 'en daar staat hij.' - 'Dat zullen wij zo meteen bewij zen,' zei Ralph. 'U liet u van uw vrouw scheiden,' en zij nam het kind mee, toen het een jaar oud was. Een jaar paar later ontving u bericht van haar, dat het dood was, en u geloofde dit?' - 'Ikmoest wel,'antwoord de Snawley. 'O wat een vreugde...* - 'Wees bedaard, mijnheer!' zei Ralph. 'Wij moeten de zaak afdoen, en zulke verrukkingen zijn maar hinderlijk. Die vrouw stierf omtrent anderhalf jaar geleden, in een afge legen dorp, waar zij huishoudster was. (Wordt vervolgd) Vanavond te zien NEDERLAND I NCRV 7.12 Herhaling van Please Sir 8.20 De ongrijpbare Pimpernel 9.10 Met liedjes het land in 10.00 Ik zie, ik zie (quiz) 10.00 Leger des Heils NEDERLAND II VARA 7.04 De 21e eeuw (Auto's straks (NOS) 7.30 Coronation Street 8.20 Hier is Lucy 8.45 Analyse van een moord, film Vanavond te horen HILVERSUM I NOS 7.35 Educatief toerisme 8.05 Jazz in aktie 10.55 Metro's midnight muziek HILVERSUM n EO. NOS, NCRV 7.00 Wij hebben een woord voor de wereld 8.00 Holland Festival 1970 10.40 Platennieuws 11.30 NCRV Vocaal Ensemble Smidje Verholen en de Marsmannetjes 57: Ja, dat geloven we graag. Natuurlijk verlang de smidje Verholen er naar aan zijn vrienden mee te delen, dat hij er in ge slaagd was in de burcht van Mars door te dringen. Maar ja, hier in die druk ke slaapzaal kon de smid natuurlijk moeilijk begin nen met uitzenden. Dót zou wel een beetje brutaal zijn. Zo peinzend en piekerend lag hij op het muffe bed te woelen en werktuigelijk draaide hij de zendring aan zijn vinger rond. Doch hoe onfris het bed van soldaat Knekelble- ker ook mocht zijn, toch ontfermde de slaap zich tenslotte over smidje Verholen. En toen hij eindelijk was ingeslapen, bemerkte hij natuurlijk niet, dat er in het bed boven hem een lichte beweging ontstond. Daar was iemand wakker en die iemand keek nu voorzichtig over het randje van zijn eigen bed en wierp een brutale blik in het bed van de vermeende sol daat Knekelbleker. Het is beslist moeilijk om in deze nauwelijks zichtbare, van slaapmuts voorziene figuur de ruwe gelaatstrekken te herkennen van de dikke soldaat, met wie wij kennis hebben gemaakt, toen hij met een verrekijker in de hand ruzie stond te maken met de geweerdrager. Nu was deze verrekijker soldaat van nature een nieuwsgierig mens, hetwelk een eigenschap is, die men typisch kan noemen voor dikke soldaten. Bovendien torste hij nog een andere last op zijn vette schouders en deze last was zeker niet van minder belang. De man leed namelijk vreselijk onder de gedachte, dat hij nog nooit een ring had gehad, zo'n fijne eigen ring om aan je vinger te doen. Geen wonder dut, dat 'smans aandacht onmiddellijk werd getrokken door de ring aan smidja Verholens vinger. „Verdikkeme!" gromde de dikke soldaat binnensmonds. „Kneek draagt een ring! Een échte ring! Kneek heeft vroeger nooit een ring gehad, dat weet ik zéker! Dan heeft hij die ring vast van de gevangen Larsakker gestolen! Nouals dat zo is, dan zie ik niet in waarom ik er niet evenveel recht op heb als Kneek! Ik had toch immers al dadelijk door, dat er een Mars akker naderde! Maar die sufferd met zijn geweer wou me niet geloven. Nou..., ja! Ik doe het. Ik neem hem!" En de dikke soldaat voegde de daad bij hét woord. Heel voorzichtig schoof hij de ring van smidje Verholens vinger af om deze vervolgens te laten verdwijnen in zijn eigen zak

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 11