VRIJE EVANGELISCHEN 2eref#rmeerden ZOEKEN DE RUIMTE Dóórgroei-kamera... Promotie ds. A. J. Jelsma op Adriaan van Haemstede Samenleving is veel lager gaan het recht waarderer Geen inzegening bij verbintenis van Exakta RTL1000 Oecumene gevaar van nieuwe verdeeldheid Zendingsarts nu zelf slachtoffer van virus SCHAKINl GEZANT Een woord voor vandaag Zendingsmogelijkheden uitgebreid Lutheraan helpt Samenwerking Functie van belijdenis geschriften Kerkcollecte voor Peru Dr. Veerman: kritiek op VVD Graham inl97 in Dortmund VRIJDAG 12 JUNI 1970 "Maar Jezus zeide tot hen: Zij behoeven niet weg te gaan, geeft gij hun te eten" (Mattheus 1416). Daar is een schare van vijfduizend mannen, vrouwen en kinderen niet meegerekend, en Jezus vraagt de discipelen die schare te spij zen. Ze kijken naar wat ze hebben: vijf broden en twee vissen. Het is niets. De opdracht is voor de discipelen niet uit te voeren. Ze beginnen er ook zelfs niet eens aan. Dit is nu letterlijk onbegonnen werk. En dan grijpt Jezus in. Geeft maar hier die broden en die vissen. En dan zien de discipelen het voor hen onbegrijpelijkede schare niet alleen verzadigd, maar er is nog over. Hoe is het mogelijk1 Ja, hoe is het mogetijk! Jezus zegt: Begin maar, het komt allemaal in orde. De mens verweert zich: Het gaat niet. En hij vergeet, dat in Gods kracht alles mogelijk is, tot vijfduizend mensen eten te ge ven met vijf broden en twee vissen. Het is de tragiek van de mens, dat hij alles tracht te omvatten met zijn verstandelijke vermogens en niet begrijpt, dat die gezien in het tickt van Gods macht o zo be perkt zijn. Weiezen vandaag: Exodus4 vers 1 tot 17. Waarom zou u geld steken In een wel aardige systeemkamera die straks toch "HO" zegt tegen uw groeiend fototalent. Kies liever een kamera die er helemaal op gebouwd Is om uit te groeien tot een werkelijk kompleet kamera-systeem. Dat Is nu al mogelijk voor f 569,— met de nieuwe Exakta RTL 1000 Exakta kamera's: beroemd van oudsher gebouwd op de toekomst! Enkele van de vele eigenschappen: 1/1000 tot 8 volle se- konden, 3 verwissel bare zoekersystemen, synch roonflitsen tot 1/125 aek., etc. etc. Hij Is al bij uw fotohandelaarl (Van onze kerkredactie) UTRECHT Kerkelijke inzege ning van een homofiele vriendschaps verbintenis is pastoraal ongewenst en tegen het belang zowel van de homo fielen zelf, als van de gemeenschap. Dit is gisteren meegedeeld door het secretariaat van de rooms-katholieke bisschoppenconferentie. De bisschoppen lichten hun weige ring tot goedkeuring nog nader als volgt toe: vervreemding moet het ge volg zijn, als de vele ethische en psy chologische vragen, die rondom de homofiele levenshouding bestaan op de gevraagde wijze namelijk goed keuring van kerkelijke inzegening zouden worden beantwoord. Het probleem van de kerkelijke in zegening van een homofiele verbin tenis kan namelijk niet los wos wor den gezien van de vele andere vraag stukken, waarvoor de homofielen zelf en de gemeenschap zijn gesteld. De bisschoppen zijn, mèt de werk groep pastorale hulp aan homofielen, van mening, dat de kerken aan de problemen van deze medemens, meer dan in het verleden, aadnacht moeten besteden, discriminatie moeten tege ngaan en all pastorale hulp moete bieden, waartoe de krken in staat zijn. De aanleiding tot deze uitspraak was het plan van twee homofielen in Utrecht om hun relatie op 28 juni door een rooms-katholiek geestelijke kerkelijk te laten inzegenen. Zoals destijds werd gemeld is erder in Rotterdam in een rooms-katholieke kerk een inzegening van zo'n vriend schapsverbintenis geweest, waarbij de geestelijke aldaar min of meer voor een voldbngen feit werd ge plaatst. (Van een onzer medewerkers) LAGE VUURSCHE Sterker dan jarenlang het geval is geweest hebben de Vrjje Evangelische Gemeenten in Nederland zich deze week op hun bondsvergadering bezig gehouden met hun verhouding tot andere kerken en met hun opdracht in de wereld. De mogelijkheden voor de zending zullen op vrij korte termijn kunnen worden uitgebreid door het vertrek van een verpleegster naar de Bataklanden, van een zendingscchtpaar naar Suriname en van een predikantsgezin naar een eilandengroep ten noorden van Celebes, waar het vooral betrokken zal worden bij het vormingswerk. Er is een einde gekomen aan een zelfstandig stukje medisch werk in Tiberias, dat onder auspiciën van de ze gemeenten in Israël plaats vond. In de toekomst zullen de Vrije Evan gelische Gemeenten participeren in een samenwerkingsverband van de Hervormde, Gereformeerde en Chris telijk Gereformeerde kerken Samenwerking is ook tot stand ge komen met betrekking tot de oplei ding van predikanten Met ingang van juli 1970 zal de theologische op leiding plaats vinden aan de Rijks universiteit te Utrecht voor zover het de kandidaatsstudie betreft, terwijl tijdens en na deze studie een eigen kerkelijke opleiding zal worden gege ven aan het seminarie van de ge meenten, dat eveneens te Utrecht is gevestigd. In deze zomer is een uitvoerig dis- oussierapport aangeboden aan de ge meenten, betreffende de Vrije Evan- Promotie ds. Wentsel in Kampen Orwo Foto N.V. - Postbus 127 - Hilversum (Van onze kerkredactie) KAMPEN Aan de theolo- gische academie, die uitgaat van de Johannes Calvijnstich- ting, is vanmiddag ds. B. Wentsel te Beverwijk gepro moveerd tot doctor in de theo logie. Promotor was prof. A. D. R. Polman. De eerste opponent was prof. dr. H, A. M. Fiolet. Het (lijvige) proefschrift van ds. Wentsel is getiteld „Natuur en gena de, een introductie in en confrontatie met de jongste ontwikkelingen in de rooms-katholieke theologie inzake dit thema". Hij behandelt de opvat- gelische Gemeenten en de Oekumen- Lsche Beweging. Aan dit rapport is meegewerkt door voor- en tegenstan ders van de Oekumenische beweging, terwijl adviseurs uit de kring van de zending en de jeugdorganisatie waren aangetrokken. Dit rapport zal in het komende jaar in discussie blijven en volgend jaar de basis vormen voor het nemen van meer definitieve beslissingen met be trekking tot de Raad van Kerken in Nederland en de Wereldraad van Kerken. INTERN Vrij veel aandacht is besteed aan een rapport over de problematiek van de kleine gemeenten, die niet in staat zijn tot het beroepen van een eigen predikant en aan het over enkele ja ren dreigend predikantentekort. Een volgend jaar zullen definitieve voorstellen worden ingediend, waar bij de oplossing wordt gezocht in een samenwerkingsverhand van kleine gemeenten en in het optrekken van de predikantssalarissen tot een aan vaardbaar niveau. Ruimere subsidies zullen worden toegekend aan het twee maal per maand verschijnend blad van de ge meenten „Ons Orgaan", aan de Bin nenlandse Zending n aan de Vrije Evangelische Jeugdorganisatie. Deze bondsvergadering onder scheidde zich van alle voorgaande, doordat voor de eerste maal ook vrouwelijke ambtsdragers aanwezig waren. Bovendien hadden enkele leden van de Vrije Evangelische Studenten vereniging op het terrein van de Ernst Sillemhoeve een tent opgesla gen. Vanuit dit „Aksiesentrum" wer den de besluiten en de besluitelooshe den van de bondsvergadering becom mentarieerd op kleurig papier, dat regelmatig uit de stencilmachine rol de Al draaiend bleken de studenten fi ducie te krijgen in de gevolgen van deze kerkelijke vergadering. En dat is anno 1970 ook wl eens anders. DOETINCHEM Ds. G. W. Dunnewold, predikant van de i kleine Lutherse gemeente van D tinchem, helpt op het ogenblik de reformeerde kerk, omdat daar vacature is. Een dag in de week verricht Van Dunnewold pastoraal werk en gaat voor in de avonddiensten. Dit ook een waardevolle ondersteun van het tractement van de luthe predikant. Het is merkwaardig, zo cite ELK, het weekblad van de Evan lisch Lutherse Kerk, ds. Van Dun wold, dat deze samenwerking niet n gelijk was met de hervormde geme te, die in oecumenische zaken plaatse altijd zo voorop wil gaan, wel met de gereformeerden, die dit opzicht juist als lastig in Doet chem bekend staan. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Onder grote belangstelling is vanmorgen de Haagse gereformeerde predikant ds. A. J. Jelsma aan de Vrije Universiteit gepromoveerd tot Kruiswoord-puzzel Horizontaal. I opbrengst. 10 dwaas, 11. opgeld, 12. slede. 14 stap. 16. grond soort, P. vierhandig dier. 11. vreemde munt. 21. muzieknoot. 22. bijrivier van de Moezel. 24. deel van een boom. 26. latwerk. 28. aantal. 31. welige was. 33. opstootje, 35. rondhout. 3'. jongens naam, 39. dierengeluid. 40. bar. 42 wa ter in Limburg. 44. soort hond. 45. mijt. Verticaal. 2. voegwoord, 3. houten bakje, 4. moerassig, 5. familielid, 6. ik fLat.), 7. inwendji orgaan, 8. hoog bouwwerk, 9. zuivelprocukt, 13. getroffen, 15. sport- term, 18. deel, 20. doorweekt, 23. spoor slaaf. 25. voertuig. 27. deel van de voet, 29. steensoort, 30. ruk. haal, 32. kier. 34. tussenzetsel, 36. vlaktemaat, 38. ontken ning. 41. pen. voornaamw., 43. muziek noot OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. ambt, 4. nar, 7. paar. 8. foto, 9. Arras, 11. Dee, 12. enige. 14. To, 15. Ier, 16. ra, 17. genet, 19. kol, 21. Amoer, 23. Edam, 24. eend, 25. les, 26. alge. Vert. 1. aar, 2. mare, 3. branie, 4. node, 5. Ate, 6. roetaard, 7. partikel, 10. SiCna, 13. grand. 17. glas. 18. toeg. 20. ode, 22. ene. doctor in de theologie. Zijn pro motor was prof. dr. D. Nauta. Het proefschrift van ds. Jelsma (ge titeld 'Adriaan van Haemstede en zijn martelaarsboek' en uitgegeven bij het Boekencentrum in Den Haag) behandelt een fase van de reforma tiegeschiedenis. namelijk de tijd van het opkomend confessionalisme. Voor deze periode is de laatste tijd' in de gereformerde kerken grote be langstelling gekomen door de publi- katies van prof. dr. C. Augustijn en de konsekwenties, die deze daaruit trekt voor de funktie van de belij denisgeschriften nu. Adriaan van Haemstede werd ln 1556 predikant van de calvinistische schuilkerk in Antwerpen. Zijn kolle- ga Gaspar van der Heyden trachtte daar een calvinistische gemeente op te bouwen, afgesloten voor rooms-ka tholieke, doperse en lutherse invloe den. Andere visie Van Haemstede had een andere vi sie op de kerk. Hij wenste openheid voor mensen, die nog niet volledig met de rooms-katholieke kerk durf den breken, maar wel bij de calvinis ten nun huwelijken wilden laten slui ten en hun kindren wilden laten do pen. Op geen enkele wijze wenste hij pressie uit te oefenen op hun gewe ten. Enkele jaren later, in de vluchte lingengemeente in Londen, raakte Van Haemstede op nog ernstiger wijze in konflikt met kerkeraad en kollega's. Hij vroeg binnen de kerk ruimte voor bepaalde dopersen, die weliswaar een afwijkende opvatting hadden over de vleeswording van Christus, maar eerder gekenmerkt werden door gematigdheid en ver draagzaamheid. Om zijn tolerante houding werd hij geschorst en zelfs verbannen. Vanuit de zestiende eeuw trekt ds. Jelsma dan de lijnen door naar de twintigste: Hoe bindend mag een be lijdenisgeschrift zijn7 Behoort er bin nen de kerk ruimte te blijven voor mensen, die ten aanzien van minder fundamentele zaken een visie hebben, die van de belijdenis afwijkt? Of is het geoorloofd de grenzen van de kerk zo nauw te maken, dat ook mensen die ondanks hun afwijkende opvattingen toch onmiskenbaar Christus volgen willen, buitengesloten worden? Tenslotte hlüft Adriaan van Haem stede van betekenis om het marte- laarsboek, dat hij in 1559 schreef, het eerste dat de hele geschiedenis van het christendom bestrijkt. Stellingen Jelsma heeft bij zijn proef- gen gevoegd, zoals deze: O De nieuwe benadering van de bij bel moet, wil ze werkelijk zinvol zijn voor de kerk, gepaard gaan met een nieuwe benadering van de kerkge schiedenis. O De uitspraak van dr. W. Aalders „De heilige schrift vertegenwoordigt in de meest letterlijke zin des woords voor ons de levende, drieënige God" kan gemakkelijk leiden tot afgoderij met de bijbel. O De bewering in Zondag 19, vraag 52, van de Heidelbergse catechismus, dat de wederkomst van Christus troostvol zou zijn omdat hij dan „al zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen" zal, komt in strijd met de wens van God „dat alle mensen behouden worden", en is daarom onaanvaardbaar, tenzij in af wijking van de oorspronkelijke be doeling onder die vijanden geen men sen maar machten worden verstaan. O De uitspraak dat televisie zich niet leent voor het uitzenden van kerkdiensten berust niet zozeer op de eigenaardigheden van dit kommuni- katie-medium, als wel op het gebrek aan kreatief ta'ent in de gemeente. O Het is wenselijk, dat de kerk i auteurs in dienst neemt, aan wie zij I de opdracht zeeft het evangelie te vertolken door middel van televisie spelen, hoorspelen, romans en verha- I len. Dr. Jelsma werd 28 augustus 1933 te Amsterdam geboren Na zijn studie aan de Vrije Universiteit was hij pre dikant, achtereenvolgens in Zaltbom- mel-Gameren en in Dordrecht, Thans is dat in Den Haag-West met een bijzondere orodracht voor de oudere jeugd). Tevens doceert hij kerkge schiedenis aan het christelijk gymna sium Sorghvliet. Hij publiceerde twee romans, een aantal korte verhalen en essays, ont ving in 1964 de Visser-Neerlandia- prijs voor zijn tv-spel 'Het geweer' en is voorzitter var riet- Visser-Neer- landiaprijs vooMM'Middenprijs met ruim zes ton. UTRECHT ln de meeste kerken in ons land zal zondag of de volgende week zondag gecollecteerd worden voor de slachtoffers van de ramp in Peru.. De Wereldraad van Kerken in Ge neve heeft als eerste hulp 100.000 dol- I schrift een aantal interessante stellin- I lar beschikbaar gesteld. tingen van de theologen de Lubac, von Balthasar, Rahner en Schille- beeckx. De opvattingen van deze theolo gen kenmerken zich door de heils historische visie: ieder mens wordt de genade van God aangeboden; de niet-christelijke godsdiensten zijn verkleinde uitgaven van de grote heilsgeschiedenis van God met de mens in Christus. Het specifiek- christelijke en het humane of religi euze komen in eikaars verlengde te liggen. Deze opvatingen hebben hun stempel gedrukt op de documenten van het Tweede Vaticaans concilie. Ds. Wentsel stelt hiertegen, dat Gods algemene bemoeienis met de volken onderscheiden dient te wor den van zijn bijzondere bemoeienis met Israël. Bovendien meent hij, dat de antithese tussen zonde en genade in de rooms-katholieke theologische ontwikkeling onvoldoende tot uit drukking komt. Hoewel er op dit punt beslist nog geen gemeenschappelijke visie is be reikt, ziet ds. Wentsel wel een ge meenschappelijke taak van de rooms- katholieke en reformatorische ker ken in Nederland. Vanuit de geopen baarde waarachtigheid Gods als kri- terium voor geloof en leven zullen zij de dogmatisch-bevroren posities moeten doorbreken. Waarheid Indien de oecumene zich puur door een sociaal-daad-christendom laat leiden, ziet ds. Wentsel een humanis- tisch-nivellerings-christendom ont staan. Dit zal zich volgens hem wre ken in een nog groter aantal berk scheuringen. In een van zijn stellingen zegt hij: „Wanneer de door de grote hoge priester afgebeden eenheid van de zijnen (Johannes 17) en de daarom ook organisatorisch na te streven eenwording van de kerken zal gaan ten koste van de ene ondeelbare waarheid als integrale uitdrukking van de waarachtigheid Gods, ligt krachtens het paradigma (voorbeeld) der kerkgeschiedenis het vermoeden voor de hand, dat het effect tegen overgesteld zal zijn en nieuwe kerk scheuringen ontstaan." Twee andere stellingen van ds. Wentsel: „Terfecht bestrijdt H. N. Ridderbos G. C. Berkouwer. als deze de toe rekening van de gerechtigheid van de tweede Adam wèl juridisch wil verstaan, maar die van de ongerech tigheid van de eerste Adam niet (Ro meinen 5. 18-19)." „Inzake het „conflict" tussen de schrift en de natuurwetenschap met betrekking tot de protologie, dienen als uitgangspunten aangenomen te worden, dat naar het getuigenis van de schrift Adam een historische fi guur en stamvader der mensheid Is. en dat de EIckerlyck-theorie als een onwetenschappelijk, de problematiek mystificerend escapisme afgewezen moet worden." Ds. Wentsel is 40 jaar oud. Voor hij in Beverwijk kwam, diende hij de gereformeerde kerken van Pingjum, Oudewater en De Lier. BFROFPTNGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonrewoerd en te Neerlangbroek: kand. A. W. v. d. Plas te Katwijk a. Zee; te Spijkenlsse: W. Sirag te Rotterdam-Zuid. Bedankt voor Wierden (toez.): J. Smit te Putten. Beroepbaarstelllng: kand. J. A. W. v. d. Plas. Varkevissersstraat 75, Kat wijk a. Zee. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Smilde en Oosterwolde (accl.): B. v. Riet te Bolnes. Slikker veer: te Uithuizen (accl.): P. Deddens te Rozenburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te IJsselmonde: kand. J. Mijnders te De Meern. Bedankt voor Paterson (N.Y. - V.S.): J. C. Weststrate te Meliskerk: voor Barneveld: P. Blok te Dirksland. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Dordrecht: kand. A. Wink te Gouda. (Vervolg van pag. 1) Een tweede conclusie is, dat de kie zers zich toch in de eerste plaats verbonden voelden met de eigen par tij. Dat geldt ook voor de CHU en ARP. Men wil zijn eigen partij her kennen en de eigen lijst met de eigen namen, waarmee men zich emotioneel verbonden voelt. De uitslag, zei dr. Veerman, was bemoedigend voor de christelijke partijen. Impasse Dokter Troup bestreed Lassa-koorts (Van een onzer verslaggeefsters) NEW YORK De vrouwe-, lijke zendingsarts dokter Jea- nette M. Troup uit de Verenigde Staten, onder wiens leiding ver leden jaar in Nigeria een dode lijke virus werd ontmaskerd, is zelf het slachtoffer vam dit virus geworden. Dokter Troup, die 46 jaar is geworden, was verbonden aan de Sudan Interior Mission (de Soedanese binnenlandse zen ding). Verleden jaar september berichtten wij over het raadselachtige Afrikaan se virus, waarvan men eerst aannam, dat het malaria was, dat veel mensen het leven heeft gekost. Januari In januari verleden jaar werd een ernstig zieke zendingsverpleegster naar het Bingham hospitaal in het Nigeriaanse Jos gebracht. Ze werd verzorgd door dokter Jeanette Troup en de verpleegster Charlotte Shaw. De volgende dag overleed ze. Een week later werd Charlotte Shaw ziek. Dokter Troup, nu bijge staan door zuster Lily Pinneo, werk te tegen de klok om het leven van zuster Shaw te redden. Tevergeefs, ze overleed na tien dagen. Zuster Pinneo dreigde het derde slachtoffer te worden. Ze werd ook ziek en de koorts steeg tot bijna 42 graden. Ze werd naar een ziekenhuis in New York overgebracht en her stelde op wonderlijke wijze. Het bleek, dat in het lichaam van zuster Pinneo zich antistof had ontwikkeld. Met behulp daarvan wil men nu Maar dat geldt niet voor de PvdA en de PPR. De heren Den Uyl en Aarden openden geen nieuwe per spectieven. Zij blijven gevangen in hun opstelling. De muren, die zij ge bouwd hebben, stutten zij. Alleen af breken zou ruimte geven voor een verfrissing van de Nederlandse poli tiek. De samenwerking met de KVP en CHU besprekend, zei dr Veerman dat in het najaar aan het partijconvent een gemeenschappelijk urgentiepro gram zal worden voorgelegd. De eigen programma's van de drie par tijen zullen hiervoor een bijdrage le veren. De ARP heaht aan de mentaliteit, die de gemeenschappelijke politiek moet beheersen. De opdracht is de vernieuwing van de samenleving. In mondiaal verband dringen zich de problemen op van Oost en West, van rijke en arme landen en van ras en huidskleur. Nationaal is daar de eis van ge rechtigheid. dat elk mens in zijn scholing, zijn werk. zijn vrije tijd tot volle ontplooiing kan komen, zodat elk zijn verantwoordelijkheid beleven^ kan. Dat, zei voorzitter Veerman, mo-' gen niet alleen leuzen zijn, die bij ons niet verder komen dan de kouwe kle ren. Eerste vrouwelijke rabbijn (in spe) NEW YORK Sally Priesand, een derdejaars studente aan een rabbij- nenschool in de Amerikaanse staat Cincinnati, verwacht de eerste vrou welijke rabbijn ter wereld te zullen worden. Wetgeving Op een „smeekschrift" van gees telijken, artsen enz. om een paar grote gezinnen te helpen met een huis dat al zes jaar (leeg) staat te vergaan: „geen commentaar!" Daarvóór had de eigenaresse, desgevraagd, reeds geantwoord: „Niemand heeft er iets mee te ma ken, al laat ik het tien jaar leeg staan." Ze heeft nog gelijk ook! Want de wetten zijn niet gemaakt door het volk om zich te beschermen tegen de heersende klasse, maar precies omgekeerd: de zogenaamde sociale en vele andere wetten zijn niet meer dan zoethoudertjes voor de massa, omdat opstand met vernieling en moord niet netjes is; zelfs stakin gen zijn al vervelend Geen commentaar, recht is recht Vraag het maar aan de officier van justitie. Een universitair gediplomeerde, die het lef heeft de burgemeester te dreigen met dagvaardiging wegens wanbeleid, krijgt ogenblikkelijk met hulp van justitie en politie de flat vrij. Ten behoeve van zijn praktijk. O ja, en als leuk flatje voor zijn as sistente. Dit soort figuren worden door het „recht" gesteund, omdat de schijn van de heiligheid van het privaat bezit niet mag worden aangetast. Ik verwijt de officier van justitie niets. Misschien ligt hij wel in zijn bed te huilen, omdat hij zulke schandalige wetten moet toepas sen Wie weetik ken hem niet eens Den Haag F. M. Steeneken medicijnen maken, waarmee de vaarlijke Lassa-koorts. zoals de zie# is genoemd die het virus verc kan worden bestreden. Helaas heeft dokter Troup zelf d niet meer van kunnen profiteren. (Vervolg van pag. 1) Zodra er een revolutionair wo gearresteerd, zal het aantal gevan nen, wier vrijlating wordt geëist, o hoog worden gebracht. Aangekond werd dat er spoedig een lijst zal \v den overhandigd met namen van mi sen, die moeten worden vrijgelate In het manifest schrijven de a voerders het te betreuren hun t vlucht te moeten nemen tot methot die zij steeds hebben geprobeerd vermijden. „Maar zolang patriot in gevangenissen worden gemarl en vermoord, zullen wij geen and keuze hebben". Aanvankelij weigerden de fedei autoriteiten het nieuws over de voering bekend te maken maar 1 werd toestemming gegeven aan Braziliaanse tv-stations een foto von Holleben te tonen met het v zoek om inlichtingen. ..CRISISSTAF" De Wcstduitse regering kondig vanmorgen aan al het mogelijke doen om het leven van de ambas deur te beschermen. De net in 1 leven geroepen „crisisstaf van ministerie van buitenlandse zak die probeert dc gijzelaar in de J< daanse hoofdstad Amman vrjj te ki gen, is ingeschakeld. Minister Scheel van buitenlan zaken gaf opdracht tot een ware plomatiek veldslag. Von Holleben (61) is sinds 1966 a bassadeur in Brazilië. Zijn vroi woont daar ook, maar zijn drie kini ren verblijven in West-Duitsland. Hij is de tweede Westduitse amb sadeur die binnen drie maanden Zuid-Amerika is ontvoerd. Op maart werd de ambassadeur in Gi temala, Karl graf von Spreti, o voerd en daarna vermoord. De rej ring van dat land had geweigerd a de eis van de ontvoerders tot vrij] •ting van politieke gevangenen te v doen", ondanks zware diplomatie druk van Bonn. DORTMUND De Duitse Evan lische Alliantie wil in 1974 weer e grote evangelisatiecampagne met Amerikaanse evangelist Billy Gl ham houden in Dortmund. Dr. Gl ham heeft nog niet beslist op de ul nodiging. i KMA-kadetten zijn geschorst DEN HAAG De zes kadetten v de Koninklijke Militaire Academie Breda, die beschuldigd worden v fraude bij het examen economie i hen op 1 juni wenl afgenomen, r in afwachting van de definitieve 1 slissing van minister Den Toom schorst. DEN HAAG In de afgelopen tien jaar is de samenleving het recht als maat schappelijke kracht en als ideële waarde veel lager gaan waarde ren. Dit zei vandaag de procureur-gene raal bij de hoge raad mr. G. E. Lan- gemeijer tijdens de algemene verga dering van de Nederlandse Juristen vereniging. Die mindere waardering bHjkt, al dus mr. Langemeijer. uit een sterk verminderde bereidheid om zich naar de geldende rechtsregel te gedragen, een veel verder gaande en veel onge duldiger klinkende kritiek op de in houd van het recht. Hij constateerde voorts dat onte vredenheid met de inhoud van het recht er in vele tijden is geweest en dikwijls ernstiger en met meer reden dan thans. Toen echter keerde die ontevredenheid zich niet tegen het recht als zodanig. Mr. Langemeijer zei van oordeel te zijn dat de mogelijkheden voor elk lid van de gemeenschap om zich te uiten moeten worden verruimd tot 'het dragelijke maximum'. iHiermee zal men echtter niet ontkomen aan de noodzakelijkheid om soms een halt toe te roepen in naam van het recht, simpelweg om der wille van mense lijke belangen en niet om der wille van 'een vermeende heiligheid v het recht' en nog minder 'bij wi; vap handhaving van het zelfgevi van de organen van de rechtsorde'. Mr. Langemeijer noemde drie br« nen waaruit de hedendaagse gerinl re waardering van het recht voc vloeit. In de eerste plaats een anal tisch-positivistische denkwijze. Voo een existentialistische instelling i leidt tot het oordeel, dat de m< door zich naar algemene normen richten de mogelijkheid van autht tieke zelfverwerkelijking misloo Tenslotte een religieus-idealistisc houding, die de mens ziet als ger< pen tot menselijke betrekkingen v hoger orde dan volgens de rechtsni men mogelijk is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2