Palaveree met het
pop^praatboe
Tijdgeest werkt
ongeloof in hand
VOORUIT KIIKEN
baptisten
geven toe
Puzzelboek
Onderwijs
onderweg
Andere kerken meer
bij AKV betrekken
Em woord voor vandaag
JEUGD GAAT OVER DE BIJBEL PRATEN
BEROEPINGSWERK
(God is niet konservatief)
Evangelisatieconferentie IZB
BONDSDAG VROUWEN GEREF: GEM.
Niet te snel berusten
in bepaalde ziekten
V O
Ds. H. J. Diekema
(39) overleden
„Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten (of drinken),
of over uw lichaam, waarmee gij hét zult kleden(Mattheus 6:25).
Als er nu één ding is, wat de mens moeilijk van zich kan afzetten,
dan is dat de bezorgdheid Wij leven altijd in zorgen, altijd zijn er
de Vragen: ,^fts dit of als dat....?'*.
En nu komt daar Jezus met dat woord: „Weest niet bezorgd..." dat
betekent: Mens, verdiep u niet in vraagstukken, die in wezen niet de
uwe zijn. Maak het u niet moeilijker dan nodig is.
Ja, het staat er. En nu kunnen we het met Jezus' woord wagen, of
we kunnen er schouderophalend aan voorbijgaan en in de bezorgd
heid blijven voortleven. We staan voor de keus: ons leven in Zijn
handen leggen of het in eigen hand houden.
Weest niet bezorgd en waarom niet? Omdat, zegt de Here, uw
hemelse Vader precies weet wat ge behoeft. Hij is er niet onkundig
van, ge zijt Hem niet onbekend, Hij volgt u precies van dag tot
dag nog voordat gij zelf weet wat u ontbreekt heeft Hij dat alle
maal al gezien.
Wc lezen vandaag: Psalm 14 vers 1 tot 7.
WOENSDAG 3 JUNI 1970
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Het Praatboek
in het kader van Palaver '70 is
uit. Het is een origineel pop
art erig magazine, in een oplaag
van200.000, waarvan de initiatief
nemers hopen, dat het de jeugd
van Nederland aanzet om de
Bijbel te gaan lezen, 't Ziet er
eigentijds uit? Dat is ook zo,
want de Bijbel is ook voor deze
tijd, al is de kloof voor velen,
niet in de laatste plaats voor de
jongeren zo groot.
Nog even herhalen. „Palaveren"
betekent praten en Palaver '70 is be
doeld om de jeugd de Bijbel open te
laten slaan om te lezen, erin te gelo
ven en de inhoud toe te passen. Dat
kan dan «liet alleen verandering ten
gevolge hebben in het eigen leven,
maar ook doorwerken in de maat
schappij, zowel in geestelijk als ma
terieel opzicht.
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De vrije baptis
ten in Rusland schijnen door de
knieën te zijn gegaan.
De „Daily Telegraph" meldt uit
goede bron te hebben vernomen, dat
zij na jarenlange weigering besloten
hebben, hun gemeenten officieel te
laten registreren bij de autoriteiten.
Hierdoor zullen zij gemakkelijker
kunnen werken.
De kwestie van de registratie was
een van de belangrijkste punten,
waarom de vrije baptisten zich in
1961 afscheidden van de Unie van
Baptistengemee.nlen in Rusland.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Rotterdam-Zuid C. J.
P. Lam, te Putten, te Marknesse
(NOP) J. A. Rietberg te Vaassen.
Bedankt: voor Naaldwijk M. H.
Boogert te Hellendoorn, voor Ede C.
den Boer te Zeist, voor Carltonville
(Transvaal), Nederduitse hervormde
kerk van Afrika: G. J. H. Gijmink
te Rotterdam.
Emeritaat: aan W. Oost, predikant
te Vijfhuizen is emeritaat verleend.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Landsmeer drs. J. C.
Hielema, predikant bij de Chr. Ref.
Church van Victoria BC, Canada.
Benoemd: tot pastoraal medewer
ker diakonessenhuis Groningen, dr.
J. C. A. van Loon, emeritus-predi
kant van Rotterdam-Delfshaven,
woonachtig in Groningen.
Bedankt: voor Middelburg J. van
Dalen te Rotterdam-Overschie.
GEREF. KERKEN VRIJGEM.
Beroepen: te Rijnsburg voor mis
sionaire dienst op Curasao kand. R.
van Nus te Amersfoort, die dit be
roep heeft aangenomen, te Haren A.
Kooij te Emmen.
Bedankt: voor Dalfsen P. Lok te
Zuidhorn.
UNIE VAN BA PT. GEM.
Beroepen: te Hoogeveen G. Bron-
gers te Leeuwarden.
Bedankt: voor Apeldoorn G. van
t Wout te IJmuiden.
Je zou zo kunnen zeggen „engage
ment vanuit de Bijbel", maar je be
gint bij jezelf, ook vanuit de Bijbel
natuurlijk.
Praatboek moet nu worden ver
spreid onder de jeugd; op scholen,
jeugdverenigingen, in dienst, in de
gevangenissen of waar ze maar te
vinden zijn; en besproken worden
met predikanten, jeugdleiders, enz.
Op die manier wordt gekoerst naar
het relipopfestival dat op 2 januari in
de jaarbeurshallen in Utrecht zal
worden gehouden. De slotmanifestatie
met een grote markt, speakerscorners
(Dorothee Sölle en Phillip Potter).
Verder komen er bekende buiten
landse artiesten, maar de organisato
ren weten nog niet precies wie, en een
songfestival.
Ideeën
Maar nu weer terug naar het
Praatboek, waarvan de schrijver £ip-
ke van der Land is. Samen met foto
graaf Hans Samsom en cartoonist Cor
Hoekstra (Cork) is hij verantwoorde
lijk voor de inhoud. En het is een
kleurig, goed verzorgd tijdschrift ge
worden, waarin je gauw even bladert
omdat het er leuk uitziet Je struikelt
iedere keer over nieuwe ideeën en je
blijft alleen al wakker door de provo
cerende spelling zoals: antoesjast,
kattegessasie en kompjoeters.
Sipke is uitgegaan van de refor
matie onder de Joodse tienerkoning
Josia (zoiets spreekt aan) 2 Konin
gen 22 en 2 Kronieken 34. Onder
diens regering wordt in een tijd van
overgeërfde decadentie in de tempel,
een wetboek van God gevonden. Toe
passing van wat erin staat heeft een
maatschappelijk reveil ten gevolg.
Vergelijken we dit met onze tijd:
ook nu leven we in een periode van
geestelijk verval, maar we hebben
zelfs de hele Bijbel, die we kunnen
lezen, geloven en toepassen.
Om even iets van het sfeertje te
proeven, zoals dat heet, volgt hier iets
uit het Praatboek:
Rommeltje
Wat een rommeltje moet dat daar
geweest zijn! Een hele santekraam
van folklore en flauwekul. Allerlei
spektakels en orakels. Hele kollekties
goden en godjes. Hadden ze voor een
zacht prijsje van de Kanaanieten
overgenomen De offerplaatsen kregen
ze op de koop toe. Het religieuze
zaakje liep prima. Ze wisten niet be
ter of het hoorde zo. 's Lands wijs, 's
lands eer.
Hadden ze dan zo'n grote plaat
voor hun hoofd? Tja, dat was alle
maal zo gegroeid. Scheefgegroeid.
Misvormd. Ontaard. Ze wisten niet
anders. Het was altijd zo geweest,
dachten ze. Traditie is sterk. Vooral
godsdienstige traditie. Je krijgt er
haast geen beweging in. Vastgeroest.
Daar sta je nooit bij stil, wat een
grote indruk die ontdekking van dat
boek gemaakt moet hebben op de
mensen van toen. Net zo groot als de
verhalen van het Midden Oosten en
de ruimtevaart, en de demokratise-
ring van het onderwijs en het be
drijfsleven, op óns.
Er waren mensen die antoesjast
meededen. Voorstanders van de ver
nieuwing.
Koplopers. Progressieven. Er waren
ook tegenstanders. Konservatieven.
Vanwege de portemonnee, of de taaie
traditie, of nog andere motieven. Zo
gaat het altijd als er wat nieuws te
beleven is.
Josia veranderde zijn wereldje
doordat hij een boek vond. Het stond
op papier. Wat er goed was en wat er
fout was. Je wist weer waar je aan
toe was, waar je je aan te houden
had. Er was weer houvast. Omdat het
woorden van God waren.
God had al zo vaak het woord ge
nomen. Ingegrepen als het te bont
werd. Hij had ook zijn wetten en
wensen gegeven. Je weet wel: die
twee stenen platen waar de tien ge
boden in gebeiteld waren. Daar
kwam Mozes mee van de berg.
Het was dus niks nieuws dat er
schriftelijk bericht van God kwam.
Je zou ook kunnen zeggen: zo'n boek
blijft nieuw omdat wij mensen altijd
vastroestenaan tradities. Of niet
soms?"
Praatboek is te bestellen bij het se
cretariaat Palaver'70, Herengracht 366
in Amsterdam en het kost een gul
den.
Een belangrijke treK in de God van de Bijbel «s dat H i
niet konservatief is. Hij is de enige die niet konservatief ij-.
De mens zit tenslotte vast aan het oude. Daaraan denkt
hij met weemoed terug Hij herinnert zich zijn jeugd
Hij durft amper de wereld in. Hij ziet op tegen de dood
en nog meer tegen de toekomst De levende God zit niet
vast aan het oude. Hij gaat door, de toekomst in. Ht
L
Illustraties uit het Praatboek met een onderschrift van prof. dr. A. A. tan Ruler.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. wild, 5. vruchtje, 7.
meisjesnaam, 8. kippenloop. 10. vorde
ring. 11. Myth. figuur. 12. bergplaats,
13. zangnoot, 14. vruchtenat. 15. meisjes
naam, 16. landmaat in Zeeland, 17. kle
verige stof, 18. grondsoort, 20. gekneed
meel. 21. meisjesnaam, 22. onverschrok
kenheid, 24. deel van de bijbel, 25. wa
pen, 26. rondhout, 27. toespraak, 28. vis
je, 29. oprolbaar zonnescherm, 30.
schoorsteen zwart.
Verticaal. 1. echo, 2. vette vloeistof, 3.
priem, 4. welaan, 5. mand, 6. voeg
woord, 8. vlug, 9. vreemd, 11. knaagdier.
12. ongeyuld, 14. bijb. figuur, 15. smart,
.16. snijwerktuig, 17. mijl, 19. loot, 20.
torenkraai (gew.), 22. manier van kle
derdracht, 23. deel van een schip. 25. ri
vier in Engeland, 26. stok, 27. Railroad
(afk.), 28. rivier in Italië.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. 1. ego, 3. mal, 6. era, 9. na, 10.
toren, 12. ar, 13. kabel, 15. Siêna, 17.
rei, 19. end, 21. illusie. 25. dia, 26. rat,
27. amoreel, 31. ore, 32. Dee, 34. adder.
36. Leine, 38. Ie, 39. Sedan, 41. de, 42,
«t. 43. Lek, 44. gek.
Vert 1. enk, 1 gaar, 3. mol, 4. ar, 5.
lea, 7. rand, 8. ara, 10. teil, 11. niet, 14.
beiaard. 16. enerlci, 18. nu, 20. Ede, 22.
Leo, 23. sté, 24. sta, 28. mees, 29. rx,
30. Eden, 31. Oder, 33. ende, 34. ale, 35.
rel, 36. lak. 37. eek, 40. de.
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Ruim duizend
leden van de Bond van meisjes-
en vrouwenverenigingen der Ge
reformeerde Gemeenten waren
gisteren aanwezig op de 23e jaar
vergadering die in Utrecht werd
gehouden. De ere-voorzitter ds.
H. Rijksen uit Gouda kon mee
delen, dat het aantal verenigin
gen het afgelopen jaar met drie
is toegenomen tot 77. Het aan
tal leden bedraagt tweeduizend.
De presidente mejuffrouw W.
den Hertog werd gisteren her
kozen.
In zijn openingswoord over Tabitha
uit Handelingen 9 merkte ds. Rijksen
op. dat deze vrouw na haar overlij
den niet alleen een lege plaats in het
gezin achterliet, maar ook in de ge
meente. Hij vroeg de aanwezigen of
zij ook buiten het gezin, in de ge
meente en voor de medemens een
eigen plaats innemen.
Gebedsgenezing
De heer W. den Hengst, arts te
Gorkum. sprak uit zijn praktijk over
het onderwerp: genezing op het ge
bed. Hij stelde de vraag: verwacht u
alles van de dokter of van de grote
Heelmeester en uw dokter? Dan weet
u, dat de Here het is, die de medicij
nen moet zegenen en dat de dokter
helemaal afhankelijk is van de Here
God. Mag ik u vragen zo uw heel
meester te zien?
Wil God onze ziekte? Hij wil dat
we beter worden en dat we er beter
van worden. Hij heeft veel middelen
ter genezing gegeven. Denk eens aan
de handen van de chirurg, aan de
medicijnen en aan het gebed. Wat
betreft genezing op het gebed gaf dok
ter Den Hengst enkele voorbeelden uit
zijn praktijk. In zijn wachtkamer zat
een patiënt, die een gevaarlijk gezwel
had. Ineens schoot haar te binnen de
woorden: zo gij een geloof had als
een mosterdzaadje... Het gezwel van
zoëven was eenmaal bij de dokter
verdwenen. Een heupbreuk, die men
selijkerwijs niet meer zou kunnen ge
nezen. heelde na gebed.
De Here geeft getuigenis in tekenen
en wonderen, aldus de Gorkumse
arts. Het valt op, zo vervolgde hij,
dat in de Schrift genezing vaak aan
de orde komt. De Here blijft dezelf
de. Hij die het toen deed wil het ook
nu doen.
Het speet de spreker, dat er rond
om de zieke zo weinig een biddende
gemeente is. Hij herinnerde aan het
bijbelwoord, waar staat dat als
iemand ziek is hij de oudste der ge
meente moet laten komen, in het bij
zonder om te bidden om genezing.
Beter verhoor
„Ik ben ook weieens bang, dat we
ons bij een bepaalde ziekte te snel
neerleggen. Dan zegt de Schrift neen
de Here wil het zo vaak anders. Maar
de Here heeft ook vaak een ander en
beter verhoor dan herstel van de
ziekte", aldus dokter Den Hengst.
Tweede spreker was ds. J. van
Vliet uit Aagtekerke, over de vrou
wen Naomi. Ruth en Orpa.
Gisteren werd gecollecteerd voor
Philadelphia, de oudervereniging voor
het geestelijk gehandicapte kind. Elf
honderd gulden werd opgehaald.
WOUDSCHOTEN Als we
rondom ons kijken, valt ons over
het algemeen een zékere onbe
wogenheid onder de trouwe
kerkleden op ten aanzien van
bijvoorbeeld de buurman, die „er
niet meer aan doet". Dat is
vreselijk. Men offert wel gewillig
voor allerlei zendingsdoeleinden,
maar heeft nooit in het gebed
geworsteld voor de naaste, die
als hij zo voortgaat geen behoud
zal vinden.
Dat zei drs. B. J. Wiegeraad gister
avond op de eerste dag van de evan
gelisatieconferentie van de hervorm
de bond voor mwendige zending op
gereformeerde grondslag (IZB). Pre
dikanten en evangelisten, ambtsdra
gers en gemeenteleden van gerefor-
meerde-bondsrichting zijn drie dagen
op Woudschoten om zich te bezinnen
op hun verantwoordelijkheid tegeno
ver hun naasten. Aan drs. Wiegeraad
de taak, om de achtergronden van het
ongeloof te belichten.
Hij legde er de nadruk op, dat de
mens in zijn ongeloof, met behoud
van zijn persoonlijke verantwoorde
lijkheid ook dikwijls slachtoffer is
van een heersende geest en een alge
mene verblinding.
Zo is de mens van vandaag sterk
relativistisch ingesteld. Hij vindt alle
dingen maar betrekkelijk. Hij wil
niet warm lopen voor het geloof en
voor de kerk. in de laatste tientallen
jaren zijn immers zoveel zekerheden
omvergeworpen. Dat Is een verhinde
ring voor een echte overgave. Wat is
het moeilijk, om door die instelling
heen te breken.
Ook wees drs. Wiegeraad orp de
vervlakkende invloed, die er uitgaat
van de moderne literatuur, van veel
tv-programma's, "nr heel het moder
ne welvaartsleven. Op allerlei manie
ren wordt de aandacht gevraagd voor
de levensvulling hier op aarde. Vóór
dit leven was er niets en na dit leven
zal er niets zijn. En boven dit leven
en deze wereld is er misschien een
God. maar veel te betekenen heeft
Hij niet. Anders zou het op deze we
reld wel anders gaan. Het beste is
maar te leven voor de vuist weg; een
goede baan, een mooi huis, een ple
zierige vakantie en verder zullen we
wel zien. Dit „wereldse" denken, dat
ook in de kerk om zich heen grijpt, is
ook de oorzaak (voor zover wij dit als
oorzaak kunnen noemen) van veel
ongeloof.
Toch benadrukte drs. Wiegeraad, dat
het in vrijwel alle gevallen niet
slechts een kwestie is van niet kun
nen geloven, maar nog meer van
niet-willen. Het ongeloof is ten diep-
WOLFHEZE Op 39-jarige leef
tijd is onverwacht overleden ds.
H. J. Diekema, gereformeerd predi
kant te Wolfheze.
Ds. Diekema werd in 1962 predi
kant te Monnickendam. Sinds 1966
stond hij in Wolfheze.
ste een verzet van het hart, ook al zal
men dat niet altijd zich bewust zijn.
Immers, wie tot het geloof komt.
moet zich niet alleen met het ver
stand, maar bovenal met het hart
prijsgeven. Men verdringt Gods
waarheid, omdat men zich niet wil
overgeven, maar zichzelf wil handha
ven.
KINDEREN
Tegenover het ongeloof wees drs.
Wiegeraad allereerst op de betekenis
van de opvoeding door de ouders.
Weliswaar geeft de beste opvoeding
nog geen garantie voor gelovige kin
deren, maar de opdracht ligt er. De
bekende schrijver Sartre zegt, dat hij
ongelovig is geworden door de onver
schillige houding van zijn (protes
tantse) ouders.
De prediking zal eenvoudig moeten
zijn, in de taal van deze tijd en ge
richt op de praktijk van het dage
lijkse leven. Dat behoeft niet in min
dering te komen op de diepte van het
gebrachte Woord. Als het eerlijk en
oprecht is, zal het zijn zegen zeker
geven.
Dat geldt voor heel het leven der
gemeente en voor alle geestelijke ar
beid, die daarin erricht wordt.
Daarmee is, aldus drs. Wiegeraad,
geen garantie gegeven, dat we het
ongeloof kunnen stuiten. Dat ligt bo
ven onze macht. Maar wel moeten we
proberen alle ergernis en belemme
ring te voorkomen, die niet naar het
Woord is. Dat betekent, dat we ons
zelf voortdurend onder kritiek van
de Schrift stellen en bereid zijn, ons
persoonlijk en gemeentelijk leven
steeds opnieuw op dat Woord te rich
ten.
Ontplooiing
„De Nederlandse klassen zijn
klein; in Ghicago hebben we er
meegemaakt van 60 tot 80 leer
lingen. U besteedt een kwart
van uw nationaal budget aan
het onderwijs en in de toe
komst nog meer; u doet het
goed in uw land."
Dat had Veringa nou eens
moeten horen maar de Brit
George Martin, die dit naar
voren bracht op een persconfe
rentie in Den Haag, bleek niet
speciaal gekomen te zijn om de
loftrompet van -de minister te
steken; hij wilde duidelijk ma
ken hoezeer zijn „System of
Personal Development" past in
zo'n bovenstebest land als het
onze.
Vijftien jaar geleden is Martin
begonnen met een methode voor
persoonlijke ontplooiing, die sinds
enige tijd ook op vier scholen in
Tilburg wordt toegepast. De docen
ten zien er een goede tegenhanger
van het te intellectualistische on
derwijs in. Volgens de Tilburgse le
raren biedt het systeem ook moge
lijkheden om kinderen uit sociaal
zwakke milieus hun beperktheden
te boven te doen komen.
..Nederland heeft de overwinning
behaald." betoogde George Martin
met warmte. In diverse landen
wordt zijn methode, bestaande uit
een drieledig programma („correcti
ve development," „character deve
lopment," „creative development"
kosten per programma 600) buiten
het onderwijs toegepast, maar de
stichting Ons Middelbaar Onder
wijs is er in Tilburg voor het eerst
op scholen mee begonnen. „Hiermee
is een nieuw tijdperk in de geschie
denis van het onderwijs en de
menselijke ontplooiing aangebro
ken."
De moeilijkheid met de heer
Martin is dat hij z*n systeem wel
te onderscheiden van de Ameri
kaanse „sensitivity training," die
hij verafschuwt aanprijst met de
geloofsijver van een Jehovagetuige
en een argumentatie la de STER-
reclame. Druk schermend met ter
men als concentratie, verbeelding,
gevoel, energie, vrijheid van span
ningen, versterking van positieve
impulsen enz. wil hij teveel bewij
zen.
Het kan best zijn dat zijn per
soonsontplooiing prachtig voorziet
in hiaten van de bestaande ontwik
keling-in geestelijk, emotioneel en
lichamelij-k opzicht. ïk mag dit al-
lerminst~uitsiuiten, maar wat moet
je er mee aan wanneer je op een
persconferentie voorgehouden
krijgt: „Het lijkt vandaag een on
opvallende dag, maar vergis U niet:
dit is de dag waarop bekendheid
Wordt gegeven aan (enz.)"...
Als ik in de toekomst af zou gaan
omdat ik die grote dag niet goed
gesignaleerd heb, is m'n excuus bij
voorbaat dat die meneer Martin
een te gedreven aanprater is om
een journalist tot persoonlijke ont
plooiing te laten komen.
Vrijblijvend
In Lochem was er vorige week
een tweedaagse conferentie over
het tertiair onderwijs, d.w.z. weten
schappelijk onderwijs plus hoger
beroepsonderwijs. Gemakshalve
wordt daarbij meestal als voorbeeld
de h.t.s. naast de TH genoemd, maar
er valt onder het hoger beroepson
derwijs veel meer: sociale, pedago
gische en kunstacademie, hoger
land- en tuinbouwonderwijs, hoger
economisch-administratief onder
wijs. opleidingen voor jeugdleiders,
verpleegster, journalisten, weten
schappelijk instituut voor toerisme
enz.
Het is nauwelijks meer een vraag
of de complete scheiding tussen dat
h.b.o. aan de ene kant en de uni
versiteiten en hogescholen aan de
andere juist is. Maar het is wel een
duchtig ingewikkelde kwestie hoe
men die twee vormen van onder
wijs zou kunnen coördineren tot
samenwerking brengen en er even
tueel een geheel van zou kunnen
maken.
De Lochemse conferentie ver
keerde in de geVnkkige omstandig
heid daarover geen welomlijnde
door Ton Elias
uitspraak te hoeven doen: het ging
om een „brainstorming" van men
sen. afkomstig uit zeer verschil
lende hoeken van het onderwijs.
Maar die vrijblijvendheid bracht'
ook mee dat het gesprek, hoe deug
delijk het met een geordende docu
mentatie ook voorbereid mocht zijn,
een paar dozijnen verschillende
richtingen inging.
Luister
Opmerkelijk in deze discussie
was een stencil getiteld „Luister"
dat de deelnemers op de tweede
conferentiedag bij hun ontbijtbord
je vonden. Het pamflet was samen
gesteld door Helge Bonset en twee
andere „kritiese leraren." Teneur:
er is tot nu alleen maar gepraat
over het rechttrekken van plooien
in het bestaande systeem; zo groei
en een verschoolst w.o. en een op
gekalefaterd h.b.o. naar elkaar toe
als beroepsopleidingen ten gerieve
van het huidige establishment, ter
wijl het zou moeten gaan om de
ontwikkeling van de MENS.
Citaat: „Niet alleen van belang is
dat onze economie floreert, maar
dat er ook vrije mensen rondlopen,
niet misvormd door een van boven
af gedicteerd onderwijs waarin ze
geleerd hebben voor een goed cijfer
de vereiste kunstjes uit te voeren,
zodat ze later bij hun baas voor een
goed loon hetzelfde zullen doen."
Het stuk was verder vrij ruim
voorzien van de bekende kritiek op
selectie, technocratische herstructu
rering, machtsconcentratie etc. Met
heel wat overdrijving dat moet
gezegd; en toch was het goed dat
die conferentie dat geluid te horen
kreeg: het dwong de deelnemers
zich meer bezig te houden met het
waarom van wat men in het onder
wijs wil veranderen.
De titel „Luister" klonk voor een
anti-autoritair getint pamflet erg
schools maar misschien is dat
een grapje van Bonset die ook een
boek schreef onder de titel „Nooit
met je rug naar de klas!"
Vakantie
Op de voorpagina van een Franse
krant een forse kop om te vertellen
dat de komende zomervakantie
voor het lager en het voortgezet
onderwijs verlengd wordt. Interes
sant dat nieuws, zowel de inhoud
als de' presentatie.
Franse kranten brengen berich
ten over begin en einde van het
schooljaar vaak op de voorpagina;
bij ons zal men een krant zelden
daarmee zien openen. Dan: de bij
zonderheid dat de onderwijzers en
leraren een paar dagen eerder moe-
ten terugkomen om het nieuwe
schooljaar vlot van start te laten
gaan. Een mooi thema bij discussies
over de taak van de docent.
Verder de duur van de vakantie:
de laatste dagen van juni, heel juli,
heel augustus en de helft van sep
tember zowel voor het lager als
voor het voortgezet onderwijs. Men
moet hierbij wel bedenken dat
Franse scholieren soms al vanaf
de kleuterschool langere, dik
wijls veel langere werkdagen ma
ken dan de Nederlandse en dat er
doorgaans straf gewerkt moet wor
den ook.
Een andere bijzonderheid is dat
minister Guichard de kleine vakan
ties in de loop van het schooljaar
zoveel mogelijk wil verminderen.
In ons land is men over het alge
meen juist voorstander van die on
derbrekingen.
En verder
....wil de Vereniging van Leraren
en Onderwijzers in de Lichamelijke
Opvoeding de scholen rekening la
ten houden met de Olympische'
Spelen in München: iedere Neder
lander moet in persoon of via pers,
tv en radio dit evenement mee
kunnen beleven. Aan de minister
raad is dan ook gevraagd ervoor te
zorgen dat er van 26 augustus t/m
10 september vakantie is. Wat je
van dit adres ook kunt zeggen, niet
dat die vereniging er laat bij is:
tenslotte gaat het hier om de zo
mervakantie van het jaar 1972.
En nu nog even terug naar dat
bericht uit Frankrijk: in mei een
ministeriële aankondiging die de
duur van de komende zomerva
kantie nog even verandert. Ik denk
dat we in Nederland op onze ach
terste benen zouden staan.
Ds. Endedijk enthousiast
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT „Als in het na
jaar de AKV voortgezet wordt
en ons wordt verzocht, op een
of andere wijze mee te doen, la
ten we dan alstublieft meedoen.
Zeker als de achtergrondsvragen
aan de orde komen."
Dat schrijft Ce gereformeerde ds.
H. C. Endedijk uit Arnhem in het
Centraal Weekblad. Als vertegen
woordiger van de Gereformeerde
Kerken maakte hij tijdens de pink
sterdagen de algemene kerkvergade
ring van de Nederlandse Hervormde
Kerk mee.
Het viel ds. Endedijk op, dat toen
er gestemd moest worden over de
motie „De AKV verzoekt de generale
synode te bevorderen, dat de hereni
ging met de Gereformeerde Kerken
zich uiterlijk binnen vijf jaar vol
trekt. Dit mag niet in mindering ko
men op de gesprekken die moeten
leiden tot één Evangelische Katholie
ke Kerk in Nederland" er opvallend
veel blanco stemmen waren.
Ds. Endedijk: ,.Is men dan toch niet
zo enthousiast als men wilde voorge
ven? Of is die termijn van vijf jaar
voor de een te lang en voor de ander
te kort? Of denkt men met de gere
formeerden het tweede gedeelte van
de motie niet te kunnen bewerkstelli
gen?"
Ds. Endedijk dringt tenslotte aan
op een gereformeerde AKV. „Ook bij
ons is er communicatiestoornis en on
begrip tussen gemeenteleden en syno
de; tussen gemeenteleden en gemeen
teleden. En beter dan allerlei confe
renties en congressen van groepen in
onze kerken, lijkt me een dergelijk
open gesprek, opgebouwd vanuit de
plaatselijke gemeente."
„En zou het niet een fris idee zijn
om in elke plaats, waar een raad van
kerken bestaat, met een plaatselijke
oecumenische kerkvergadering te be
ginnen? Dan dalen die raden eens
van hun Olympus af en gaat het ge
wone kerkvolk wat meer meedeken
en meewerken."
Lutheranen
In ELK, het orgaan van dc Evange-
lisch-Lutherse Kerk, wordt cr voor
gepleit, dat ook de lutheranen aan de
AKV gaan meedoen.
Extreem links en extreem rechts
ontbraken. „De AKV werd beheerst
door het constructieve midden, voor
het merendeel matig bezorgd, een
tikkeltje aan de progressieve kant,
zeker niet revolutionair en nog
niet van de kerk vervreemd. Een
groep, waar we ons als gemiddelde
lutheranen zeker thuis bij kunnen
voelen", schrijft ars. J. Kooiman.
„De problemen die hen bezig
houden zijn de onze, de opvattingen
die zij in meerderheid lijken te koes
teren zouden de onze kunnen zijn, de
richting waarin zij oplossingen zoe
ken behoeft ons niet vreemd aan te
doen. Daarom wat mij betreft maar
één conclusie: met de NUK van déze
AKV op naar een echte OKV, Oecu
menische Kerk Vergadering."
-M- De oud-katholieke bisschop van
Haarlem G. A. van Kleef is als eerste
bisschop lid geworden van de bond
van Nederlandse predikanten.