In Nyborg worden straks
kerken verwacht
88
Wereldwinkeltjes als
paddestoelen uit grond
Prof. Smits: eerst
rechten terug
Effatha kampt met
ruimtegebrek
Taak voor pastoraat
in vakantiecentra
Em woord voor vandaag
Roemeense metropoliet dankt voor hulp
HULP AAN DERDE WERELD
9,9%
COUPURES
a 100.-
BEROEPINGSWERK
Bijna half miljoen
nieuwe baptisten
Blake: geweld
neemt toe
geslaagd? naar een nieuwe school...
natuurlijk op een nieuwe fiets!
Bisschoppen pleiten
voor hervorming
in Brazilië
Wachten op nieuwbouw in Zoetermeer
DAARNA
PRATEN
alles
goed:
enl
wel1
VRIJDAG 29 MEI 1970
Indien zij niet aan boord blijven, kunt gij niet gered worden. Aan
deze waarschuwing van Paulus tot de hoofdman en de soldaten gaat
een mededeling vooraf: „Ik wek u op moed te houden.
Paulus zegt dit laatste als de nood het hoogste is en dat woord
vindt weerklank in van angst vervulde harten. Maar dan wordt de
toestand een tikkeltje beter, althans men peilt dat het schip land
nadert, doch tegelijk komt er een andere vrees, nl. deze, dat het
schip tegen de klippen uiteengeslagen zal worden. En ineens is het
woord van Paulus vergeten. Op slinkse wijze trachten enkele schepe
lingen het schip te verlaten en naar het land, naar de veiligheid, te
roeien.
..Indien zij niet aan boord blijven, kunt gij niet worden gered"
(Handelingen 27:31).
Het is het beeld van de mens. die ondanks Gods belofte toch de
eindbeslissing in eigen hand wil houden. Ik zal het wel maken met
u maar als de mens een klein gaatje ziet, probeert hij het toch op
eigen kracht te rooien. Zolang het maar even gaat vertrouwt hij lie
ver op zichzelf dan op God. En dit is misschien zijn grootste nood,
dat hem de moed ontbreekt te zeggen: „O Here, ik zie het wel niet,
maar Gij hebt het beloofd, de verantwoording ligt bij L'.
We lezen vandaag: 2 Korinthiërs 12 vers 1 tot 10.
(Van onze kerkredactie)
OEGSTGEEST Metropoliet Justin van Iasi, Roemenië, in ons
land vanwege de voorbereidingen van de Europese kerkenconfe-
rentie „Nyborg VI" die volgend jaar in Denemarken zal worden ge
houden, heeft gisteren de gelegenheid aangegrepen om alle Euro
pese kerken, in het bijzonder de Nederlandse, te danken voor de
spontane hulp in geld en goederen die na de overstromingscata
strofe naar zijn land werden en nog worden gezonden.
Terwijl ontroering in zijn stem
doorklonk gaf hij met enkele cijfers
de nood aan, waarin een deel van
zijn volk verkeert. Nimmer heeft zijn
land ooit zo'n natuurramp beleefd.
Meer dan een miljoen hectare land is
ROTTERDAM In het Bouw
centrum vlak bij het Rotter
damse Centraal station heeft
sinds kort een zogenaamde der
de-wereldwinkel een onderdak
gekregen.
Op het ogenblik telt Nederland
zes van dergelijke winkels, en
als alles volgens plan verloopt
straks zeventien. Ze willen een
kleine bijdrage bieden in de han
del met de ontwikkelingslanden,
terwijl tevens achtergrondinfor
matie wordt verschaft over die
landen.
Half mei is de landelijke stichting
Wereldwinkel (adres Drie Jofferen-
gaarde 7, Odijk) opgericht, met als
doel: „Het aanvallen van de structu-
ÏEen zogenaamde wereldwinkel
heeft in het Beursgebouw in
Rotterdam een onderdak ge
vonden. Een groep middelbare
scholieren komt een kijkje
nemen bij de produkten uit de
ontwikkelingslanden. Eerst kij
kers misschien straks kopers.
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
2
3
i
S
6
7
8
9
s
s
7
8
9
Horizon taal: 1. zill vocht - niet be
groeid, 2. vogel - muzieknoot, 3. ope
ning - tal. 4. voorteken - "koning(Frans)
- dat is (alk.). 5. erg - "plaats in Italic. 6.
bosvogel - Europeaan. 7. Republiek in
M.-Amerika - projectieplaatje, 8. tel
woord (Eng.) - verborgen, 9. socitté
(alk.) - krantenjongen - wandversiering.
Verticaal: 1. tempel - visje. 2. plaats in
N.-H. - doornachtige sierplant 3- ketting
- snede. 4. aanloop - ouaste bijbelverta
ling. 5. open plein in een dorp - geriefe
lijkheid, 6. bootje - muze van het min
nedicht, 7. dierentuin - denkbeeld, 8.
stad aan de Maros - kleur. 9. blocn -
verlegenheid.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. neger, 2. Egedc. 3. gebed. 4. edele, 5.
Teden, 6. Memel, 7 eloge. 8. mores. 9.
egels, 10 Lessc.
ren in de rijke lapoen. Belangrijk ne
vendoel is de importverhoging uit de
ontwikkelingslanden, opdat die lan
den daardoor meer zelf kunnen ver
dienen. Immers, de handel tussen
arme en rijke landen loopt steeds
meer terug en er zijn veel produkten,
die de arme landen op onze markt
zouden willen afzetten, maar waar de
rijke landen ze onder andere door ta
riefbelemmering in tegenwerken."
Het klinkt nogal serieus, maar voor
het kopen van een mooi exclusief ca
deautje kun je in zo'n winkel ook
terecht. Je kunt gewoon binnenlopen
en rondneuzen bij het aardewerk uit
Mexico, maskers uit Peru, houtsnij
werk. strowerk. kettingen, oorbellen,
geweven tafelkleden, place mats uit
de Filippijnen en natuurlijk de zakjes
rietsuiker en straks rijst uit Vietnam.
SO:
Importeur van deze artikelen is
de stichting SOS steun ontwikke
lingsstreken die ze betrekt van
coöperaties in de ontwikkelings
landen, dus niet via de geijkte han-
de'skanalen.
Zo'n coöperatie een primitieve
voor'oper van cle Boerenleenbank,
werd ons ter verduidelijking verteld
is in het leven geroepen en maakt het
verbouwt produkten gewoon om te
verdienen, terwijl SOS er dan onder
andere voor zorgt, dat deze in het bui
tenland worden verkocht en de winst
bij de makers terecht komt, zodat
niets aan de strijkstok blijft hangen.
„Geen hulp. maar handel" is het de
vies van SOS. dat al een jaar of tien
geleden in Kerkrade werd opgericht.
Rustig zit je er misschien niet al
tijd, want af en toe komt er een
schoolklas binnen, die wordt opge
vangen door Ans van Holst (19), die
aan de sociale academie in Rotterdam
studeert. Voor lagere scholieren heeft
ze weer een heul ander programma
dan voor middelbare scholieren. En
ook in die laatste categorie wordt
weer onderscheid gemaakt. Daar zijn
de beginners en de gevorderden in de
„wetenschap van de ontwikkelings
hulp".
Dia'
S
Ze krijgen informatie, onder andere
door middel van dis's en kunnen zich
later met papier, verf of op het
schoolbord creatief uiten. Voor het
onderwijzend personeel zijn pakket
ten te koop met instructiemateriaal.
De werkwinkel wil ook een tref
punt voor allerlei activiteiten zijn
van groepen, die zich bezig houden
met kosmopolitiek. Ze kunnen „met
behoud van eigen identiteit" gebruik
maken van de telefoon, typemachines
en het stencilapparaat.
En zo is iedereen hartelijk welkom,
kijkers, kopers en werkers in de we
reldwinkel in het Bouwcentrum in
Rotterdam, waar je snel en efficiënt
geïnformeerd kunt worden over de
ontwikkelingspolitiek.
RIET DIEMER
Zwart
Verder staat er in de wereldwinkel
een boekenstand met informatiemate
riaal over de .kosmopolitiek". Folders
en aanplakbiljetten vermelden wat je
wel en niet moet kopen Een zwarte
lijst is namelijk aangelegd met „na
men van artikelen, die je juist niet
moet kopen".
En tussen al die paperassen kun je
gewoon even gaan zitten. Je loopt
maar binnen en je pakt een van de
kranten van een stapel om zomaar te
gaan lezen en een sigaretje te roken.
UNIEKE
GELD
BELEGGING
K.I.P.O.
OBLIGATIES
K.I.P.O. n.y. Glashaven 2,
Rotterdam-C anno 1898
Vraag schr. tol., ook over de di
verse andere zeer aatrekkelijke
faciliteiten welke onze obligatie
houders genieten 1
overstroomd, 300 000 mensen of zelfs
meer zijn dakloos, tienduizenden wo-
ingen zijn met de grond gelijk ge
maakt en een nog groter aantal is
zwaar beschadigd. Ook honderden fa
brieken zijn vernietigd, dan wel voor
een groot deel verwoest.
Bij alle leed doet het zo goed dat
met name christenen uit andere ker
ken buiten ons land zo spontaan rea
geren, door geld, goederen en medica
menten te zenden, waaraan op het
ogenblik zo dringend behoefte be
staat. Dit gebaar van solidariteit zal
door onze kerken nooit worden ver
geten, zo zei hij.
De metropoliet maakt deel uit van
het presidium der Europese kerken-
conferentie, die zich meer nog dan
met theologische, met pastoraal-prak-
tische problemen wil bezighouden.
Vandaar, dat zelfs al op deze voorbe
reidingsdagen, die in Oud Poelgeest
onder leiding van dr. E. Emmen wor
den gehouden, leken aanwezig waren
van wie ook straks op de komende
conferentie weer een belangrijk aan
deel wordt verwacht.
Kerk en toerisme
Om met een uiterst actuele op
dracht te beginnen: het toeristenpas-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vijfhuizen (toez.): kand.
G. S. Alma te Amsterdam; te Colijns-
plaat (toez.): H. Smits te Jaarsveld;
te IJsselmuiden: H. Jongerden te Vee-
nendaal.
Bedankt voor Dubbeldam: C. W.
Slingemann te Valkenswaard.
GEREF. KERKEN (vrjjgem.)
Beroepen te Éde-Wagèningèn: P.
Lok te Zuidhorn.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-noord: J.
Vogel te Emmen.
BOND v. VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Utrecht-centrum: A.
Jonkman, vlootpred. te Veenendaal.
FLLORIDA (VS) De grote
baptistenkruistocht van Noord- en
Zuid-Amerika heeft bijna een half
miljoen „beslissingen vooro Christus"
opgeleverd.
Deze evangelisatiecampagne werd
in 19681969 eghouden door de ge
zamenlijke baptisten in dertig landen.
In verschillende landen verdubbelde
het aantal baptisten door de cam
pagne.
In de periode 19651969 is het
aantal baptisten in geheel Latijs-
Amerika met meer dan veertig
procent.
toraat zal op de conferentie een deel
van nader beraad urtmaken. Als jaar
lijks honderdduizenden vakantiegan
gers her en der over Europa uitzwer
men, dienen de kerken daar, met na
me in de grote toeristencentra, pre
sent te zijn;
De Duitse kerken zijn met dit toe
ristenpastoraat het verst gevorderd.
Dr. Ernst Wilm van de Evangelische
Kirche vertelde daarover en meende,
dat andere landen van de ervaringen,
die de Duitse kericen met de uitbouw
van dit werk hebben opgedaan, kun
nen profiteren.
Jaarlijks worden in het seizoen
driehonderd dominees naar allerlei
vakantiecentra n Europa: Grieken
land, Italië, Spanje, Frankrijk, Ne
derland, Denemarken, uitgezonden
waar ze vooral op campings nuttig
werk kunnen doen: kerkdiensten en
in het algemeen individuele pastorale
zorg, waar die maar nodig blijkt.
Met Nederland is de samenwerking
bijzonder intensief. De kerken hier
stellen als het even kan Duits spre
kende dominees beschikbaar voor het
werk en bieden ook zonodig kerkgebou
wen aan om voor diensten te gebrui
ken. Die aangeboden mankracht heeft
tot gevolg, dat doorgaans geen Duitse
dominees naar Nederland gezonden
behoeven te worden.
Regionale functie
Dit is uiteraard maar een van de
praktische aangelegenheden waar
Nyborg VI, dat volgend jaar van 26
april tot 3 mei gehouden zal worden,
zich mee bezig zal houden. De ge
dachte om „regionaal" als kerken re
gelmatig bijeen te komen en contact
te houden kreeg voor het eerst vorm
inde jaren vijftig.
In 1964 is de conferentie in feite
officieel gaan functioneren. In totaal
maken 88 kerken er deel van uit,
waarvan 20 niet tot de Wereldraad
van Kerken behoren. Men staat auto
noom naast de Wereldraad: heeft er
overigens wel contact (working rela
tionship) mee.
Enerzijds is de functie uitwisseling
van theologische gedachten, van vi
sies op en aanpak van vraagstukken
als secularisatie, de wijze van getui
gen in de moderne samenleving, an
derzijds is er het gesprek tussen de
oosters-orthodoxe en de westerse ker
ken, een intensiever contact met klei
nere kerken, waarvan in wereldver-
band nooit z»zeer sprake kan zijn.
Ook is er nauw contact met de
rooms-katholieke kerk, met name via
het secretariaat dat met oecumeni
sche zaken belast is in Rome, dat
naar de conferenties altijd afgevaar
digden zendt.
Belangrijk s ook de verhouding
van de Europese kerken tot de ker
ken buiten Europa, die vroeger ker
ken van de zending waren en hu een
zelfstandig leven leiden, die ter spra
ke zal komen, als ook de kwestie van
de diakonia in eigen landen, nu door
de verbeterde sociale wetgevingen
andere wegen op diakonaal terrein
moeten worden ingeslagen.
Geen instituut
Welbewust he-?ft Nyborg dat al
tijd zo is blijven heten ook al verga
derde men er niet steeds niet de
bedoeling „instituut", wil men: esta
blishment, te zijn. De arbeid verricht
men structureel het liefst in werk- en
studiegroepen, als het ware op ge
meenteniveau. Een belangrijk punt
van bezinning zal tenslotte ook zijn
de vraag: op welker toekomstige ta
ken zal de kerk, of zullen de kerken,
gezien de snelle veranderingen in de
samenlevingsverbanden, zich dienen
voor te bereiden?
Open brief Thant
(Van onze kerkredactie)
GENEVE Verontrust doordat hij
i overal het gebruik van geweld door
regeringen tegen hun eigen onder-
danen ziet toenemen, heeft dr
j Eugene Carson Blake, secretaris'
generaal van de Wereldraad van
Kerken, een open brief geschreven
aan zijn VN-collega Oe Thant.
Hij wil dat Oe Thant hier ietj
tegen gaat doen, bij voorbeeld dooi;
midel van de VN-commissie voor dt
rechten van de mens, waarbij hij zijn
volledige steun toezegt.
Blake schrijft, dat hem de laatst!
weken en maanden een stroom var
gedocumenteerde pleidooien bereik
van mannen en vrouwen, die klagen
dat hun burgerlijke of godsdienstig!
rechten geschonden worden. Zij ko
men uit zoveel landen, dat Blake nie
langer in staat is om te zwijgen ei
daarom de ongebruikelijke manie
van een open brief gekozen heeft.
Hij noemt elf landen, waar elemen
taire rechten van de mens geschon
den worden, met name: Angola, Bra
zilië, Griekenland, Guatemala, Leso
tho, Mozambique, Rhodesië, Ruslanc
Tsjechoslowakije, de Verenigde Sta
ten en Zuid-Afrika.
Zelfs onder de rijke landen schijn
het willekeurig en discrimineren
opdringen en uitvaardigen van wet
ten toe te nemen. Blake noemt di
„bepaald niet in overeenstemmin
met hun diverse tradities van reel
en vrijheid, hun huidige stoffelijk
welvaart of ideologische bewerin
gen".
U kunt er ook een winnen. Hoe?
Vraag dat aan uw fietsen-handelaar of
lees de advertentie in uw damesblad.
BRASILIA De Braziliaanse bis
schoppen hebben een officieel ver
zoek tot de regering gericht om de
rechten van de mens in Brazilië weer
in acht te nemen, om landbouwher
vormingen door te voeren en het be
staan van een politieke oppositie te
garanderen.
Een document dat aan het einde
van de tiendaagse algemene bijeen
komst van de Braziliaanse bisschop
pen werd uitgegeven werd goedge
keurd met 159 van de 183 sterqmen.
Het weer in Europa
KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES?
Dit kunt u uitsluitend opgeven met de
bon uit de krant.
Telefonische opgaven kunnen niet meer
worden aangenomen
weer max. temp.
neerslag
gisteren
Amsterdam
zw. bew
17
0
Brussel
zw bew.
19
0
Frankfort
zw. bew.
20
0
Genève
zw. bew.
22
0
Innsbruck
licht bew.
17
O
Kopenhagen geh. bew.
17
0
Locarno
zw. bew.
23
0.3
Londen
geh.bew.
21
0
Luxemburg
zw. bew.
20
0
Madrid
onbew.
32
0
Majorca
licht bew.
21
0
München
onbew.
15
0
Nice
licht bew.
21
0
Parijs
zw bew.
22
0
Rome
onbew.
22
0
Wenen
zw. bew.
17
0
Zürlch
zw. bew.
18
0
VOORBURG Het christelijk
instituut voor dove kinderen
Effatha wil het instituut gaan
uitbreiden omdat de huidige
accommodatie niet meer vol
doende is.
Gewacht wordt nog slechts op een
toezegging voor de bouw aan de Vor-
weg in Zoetermeer. De totale kosten:
worden geschat op tien miljoen gul
den. De aankoop van de bouwgrond
zal al twee miljoen gulden vergen.
Een en ander werd gisteren be
kendgemaakt tijdens de jaarlijkse
bijeenkomst van ouders en corres
pondenten in de Fonteinkerk.
Directeur J. L. van der Have noem
de de huidige situatie niet bevorder
lijk voor geordend onderwijs. Er zijn
negen klassen die in noodgebouwen
ondergebracht moeten worden.
Effatha telt 330 leerlingen, van wie
er 180 intern zijn. toen het huidige
terrein werd gekocht, achtte het be
stuur het geschikt voor hooguit 130
leerlingen. Dit aantal is nu dus ver
overschreden.
Het is de bedoeling dat de kinderen
van 3 tot 13 jaar in Voorburg blijven
en dat die van 13 tot 18 jaar naar
Zoetermeer zullen gaan De voordelen
van de nieuwe situatie, die hopelijk
binnen vijf jaar gerealiseerd zal zijn,
zijn volgens de heer Van der Have
vele.
„Het leef- en leermilieu kan aange
past worden aan de behoefte in de
puberteitsperiode. Er kan meer gespe
cialiseerd worden, zodat met de be
hoeften van het kind rekening kan
worden gehouden.
De observatiemogelijkheden worden
sterk vergroot zodat we kunnen be
kijken of de kinderen hier moeten
blijven of dat het beter is ze ergens
anders te plaatsen."
Penningmeester G. J Molenaar zei
de tien miljoen gulden door middel
i van leningen en akties op tafel zou
den moeten komen. Wat betreft de
i reacties van de ouders „De ouder -
I vereniging die in 1961 is opgericht,
staat er helemaal achter. We hebben
I schitterende reacties van hen ge
had", aldus de penningmeester.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Prof. dr. P.
Smits wil pas praten nadat h(j
z(jn rechten als van een emeri
tus-predikant heeft teruggekre
gen.
„Ik bezit een sterk ontwikkeld ge
voel voor rechtvaardigheid. Daarom
zou ik nooit een uitnodiging tot
gesprek aanvaarden, als van het ver
loop van dat gesprek zou moeten af
hangen of ik mijn rechten terugkrijg.
Dan is er namelijk pas sprake van
een ontoelaatbare vermenging van
twe zaken: een discipline- kwestie
en een leertuchtkwestie.
Hij zegt dit in een vraggesprek,
dat het weekblad Hervormd Neder
land opvallend op de voorpagina
heeft afgedrukt.
Prof. Smits zegt, dat de laatste ja
ren wel eens de gedachte door hem
heen is gegaan, met de Hervormde
Kerk te breken, maar zijn verbon
denheid met deze oude volkskerk is
toch nog te sterk. Wel zegt hij: „Ik
wil behoren tot een kerk die mij
ruimte geeft, een kerk waarin ik
niet word achtervolgd door ketter
jagers".
Zijn rechten als een emeritus wer
den hem ontnomen na een reeks ver
wikkelingen, die op gang kwam na
een artikel, waarin hij zich afzette
tegen het belijden van de Hervormde
Kerk inzake de verzoening door
Hervormd Nederland op voetspoor
van de algemene kerkvergadering
aangeduid als „de zogenaamde ob
jectieve verzoeningsleer van Anselmus
(elfde eeuw)".
Gelijk bekend besloot de AKV een
commissie uit haar midden te benoe
men, die de wegen moet effenen voor
een oplossing in deze zaak.
Prof. Smits zegt spijt te hebben van
de vorm van het omstreden artikel,
maar de feitelijke inhoud neemt hij
nog altijd voor zijn rekening.
Niet meer actueel
Overigens zou hij zo'n artikel nu
niet meer schrijven. Er staan op het
ogenblik heel ander vragen in het
middelpunt van de belangstelling. De
verzoening als dogmatische kwestie is
niet actueel.
Het vraagstuk van de verzoening
ligt theologisch heel anders dan tien
jaar geleden, volgens prof. Smits,
doordat intussen in de theologie dc
godsvoorstelling op totaal nieuwe
wijze in het geding is gekomen. Als
men God niet meer kan zien als een
persoon, valt het oude beeld van de
verzoening weg.
In plaats van „verzoening" wil
prof. Smits liever over „bevrijding"
spreken.
„In de traditie kent men de trits
zonde-genade-vergeving. Ik stel
graag de genade voorop, gevolgd
door verantwoordelijkheid en vrij
heid. Het leven is een geschenk van
God. Dat is genade. Omdat het een
geschenk is, bezit je verantwoorde
lijkheid. In de vrijheid waarin je
staat, kun je die verantwoordelijkheid
misbruiken en misbruiken is zonde.
Als je je niet zondig voelt in de zin
van dat je, het leven hebt verbeurd,
kun je met die traditionele leer niet
uit de voeten".
„Jezus is onze bevrijder. Hjj is de
manifestatie van het ware mens-z s
Evenals Kohnstamm zie ik Jezus
de mens met een hoofdletter. V
Hem kunnen we het ware mens-z
aflezen".
Op de opmerking van Hervorr I
Nederland, dat de apostel Paulus ri
wel iets verder gaat, antwooi
prof. Smits: Ik ben het op dit pwj
niet met Paulus eens, hoe hoogae
hem ook waardeer. Hij geeft mid'
inziens een verkeerde interpretid
van Genesis 3". ]i
Russische kerk
N,a,v. het door u in de krant vt
mei opgenomen artikel van J. R. f
over de Russische kerk wil ik gc
een paar dingen zeggen. Hoewel
schrijver verklaart, dat we deze
_,,niets, maar dan ook niets" mj11
verbijten, getuigt zijn hele stuk
een zo volkomen onbegrip t.o.v.
het Russische christendom werkke
beweegt, dat deze vriendelij kheii o
zijn ook overigens geuite symp 0
met „onze Russische medechriste c
mij hoogstens verklaarbaar lijke
een soort christelijke clubgeest, d f
naam toch altijd nog wel over he 0
halte weet te laten prevaleren. 'c
doet dat onsympathiek aan. k
Het ongeluk van de Russische e
thodoxie blijkt verder volgen e
schrijver hierin te liggen, dat
daar nog niet op de hoogte is ku
komen van allerlei vormen van
gressief denkende theologie, die hi
het westen de laatste jaren ontwil
zijn. M.i. getuigt deze veronderst!
zowel van aanmatiging als van z!
genomenheid. Ik zie niet in, wa
men zo zou oordelen over geloof
men van anderen, waarvan mei
vendien nog zelf erkent niets t<
grijpen.
Tenslotte roept de schrijver oi
tot dankbaarheid, dat wij „door
hebben kunnen ontdekken dat 1
de bijbel vaak over dezelfde d
gaat als die Lenin propageerde'
heeft men in de loop der eeuw
wel het een en ander „door stud
de bijbel ontdekt en zolang chris
de antiek-religieuze gedachte va
heilige Boek als maatstaf voo
eigen geloof in moderne en zelfsu
gressief aandoende vormen zuller
ven aanhangen, zullen we op di
rein nog wel meer beleven.
Ik zou alleen willen zeggen, lr
dingen die Lenin propageerde e
minder om zijn, wanneer ze een
door dit religieuze of semi-relij n
gezag zouden worden gedekt etG,
omgekeerd het geloof van de
doxie noch aan Lenins propaj lt
noch aan de bijbelopvatting v
heer Kok. maar alleen aan zichz^'
hoort te worden gemeten. Mis
dat het dan niet eens zo irreët tr,
blijken te zijn, als westerse chri: IS]
altijd denken.
Zo trof het mij als mede illus
voor dit geloofstype, dat een r ry
verpleegster, die haar hele lev
Vietnam gewerkt heeft, in Vrij I
land van 23 mei 1970 na het v
van haar uitwijzing uit Hanoi !n]
volgt: ..Als ze nu tegen me z
zeggen: kom maar terug, dan zou VI
gaan. Wie daar zitten, kan m he
schelen, ik vind alles best. Ik
voor de hemel, niet voor dc aard 2j,
Leiden Th. Kol aa