ONTWIK
KEUNGS
SAMEN Él
WERKING
I
Supermarkt in oecumene,
moed en toerusting
Verontrusten willen „gewoon
gereformeerd" blijven
Een ivoord voor vandaag
EVANGELISATIE WERKERS:
Vernieuw wereld en
begin bij toekomst
Vrijgemaakt commentaar:
BLIJE WEREL
VREEMDE WERELD
Pater Stokman
(67) overleden
Jubileumvergadering
geref. vrouwen
vrijgemaakt
Bijtanken op De Horst
Ds. Van den Brink: Bijhel heeft laatste woord
Ontmoetingsdag van
vrije evang. vrouwen
Europees congres
over evangelisatie
Beroepingswerl J
MAANDAG 11 MEI 191
In het eerste hoofdstuk van hel boek Handelingen wordt nauw
keurig verslag uitgebracht van het verschrikkelijke einde van Judas
de verrader van zijn Heer. Het is een verslag, dat de lezer met af
grijzen vervult en dat zonder enige twijfel een onuitwisbare indruk
zal hebben gemaakt op de ongeveer honderdentwinlig mannen en
vrouwen, die daar in een bovenzaal te Jeruzalem bijeen zijn. Het
verslag laat vele vragen onopgelostHet verraad is een blijkbaar
normaal verschijnsel in het mensenleven. Judas heeft de meest vol
strekte consequentie van zijn verraad getrokken. Petrus zegt van
hem en ook dat moet bijzondere indruk op de discipelen hebben
gemaakt dal hij tot hun getal werd gerekend en aandeel aan hun
bediening had gekregen. Had iemand ooit méér aan Judas gemerkt
dan dat hij erg op geld was gesteld? Zullen de discipelen niet tegen
elkaar hebben gezegd, dat ze zoiets nooit van Judas hadden ver
wacht? Was deze Judas een gespleten persoonlijkheid? Het is mis
schien het beste onze vragen maar in te houden, want wij konten er
toch niet uit. Zoals wij nooit ten volle kunnen doorgronden de diep
ste roerselen van de menselijke geest. Eén ding staat vast: als de
duivel iemand in zijn macht krijgt laat hij hem niet spoedig en ge
makkelijk los.
We lezen vandaag: 2 Kor. 2 vers 1 tot 17.
LAGE VUUBSCHE Vernieuw do
wereld i begin bij de toekomst, was
het thema van de gereformeerde
evangeiisatieconferentie, die het afge
lopen weekeinde veel praktijkvragen
opleverde. Deze jaarlijkse bezinnings
bijeenkomst stond onder leiding van
de nieuwe directeur van het evange-
lisatieoentrum, ds. H. J Bavinck.
Bijdragen werden geleverd over de
verschillen tussen het humanistisch
ideaal, de marxistische blauwdruk en
het evangelisch perspectief. Daaruit
lichten we een en ander wat de oud
communist A. J. Koejemans over
marxisme en leninisme naar voren
bracht.
Marx vond de klassenstrijd niet uit,
maar ontdekte deze, als de altijd
werkzame motor van de maatschap
pelijke ontwikkeling. De heer Koeje
mans accentueerde dat de veelvor
migheid bij de uitwerking van het
marxistisch-leninistisch principe niet
in strijd is met Marx" doctrine.
Dr. J. C. A. van Loon belichtte het
vreemdeling en erfgenaam zijn van
de christen. De christen heeft ook
vandaag iets te laten zien van het
koninkrijk Gods dat er reeds is. Dat
kan een riskante zaak betekenen
(denk aan Martin Luther King), maar
is een ook triomfante zaak.
De discussie spitste zich toe op de
vraag of men als chrjsten levens
marxist kan zijn, hetgeen de heer
Koejemans als mogelijkheid had ge
steld. Hoewel ook in de bijbel tegen
maatschappelijk onrecht wordt geful
mineerd zijn er naast deze overeen
komst met wat Marx wil. ook diep
gaande verschillen.
De kritiek van het christendom moet
zich richten op het feit dat bij Marx
de enkeling wordt opgeofferd aan een
systeem. De weg die begaan werd en
wordt naar de heilstaat waarvan
Marx droomde, met zijn terreur en
dictatuur, dient radicaal afgewezen.
Doch dit geluid werd door de heer
Koejemans even radicaal veroordeeld.
Volgens hem zijn dictatuur en geweld
geoorloofd wanneer het erom gaat de
heilstaat die immers Jezus ook be
loofd heeft, naderbij te brengen. Als
God eenmaal in een enorme catastrofe,
al zijn vijanden zal vernietigen moet
men niet jammeren over het feit dat
de revolutie enkele miljoenen slacht
offers maakt. Het is hoewel be
treurenswaardig een onvermijde
lijk iets. En men vergete niet wie
daarvan de oorzaak is. Niet degene
die aanvalt maar degene die op zijn
bezit blijft zitten.
In Oost-Duitsland pakte men de
zaak iets anders aan dan in de Sow-
jetunie. Daar bracht men de bezit
tende klasse niet om het leven maar
men nam „alleen" de fabriek van de
directeur-eigenaar af en liet hem op
diezelfde plaats in functie, maar nu
voortaan in dienst van de gemeen
schap. En als mede-arbeider.
Dat acht spreker christelijk verant
woord.
Vertrouwder was het te luisteren
naar de antwoorden die dr. Van Loon
gaf vanuit het evangelisch perspectief
op dezelfde vragen.
Al heeft de kerk al te lang slechts
aan „de ziel" en „het hiernamaals"
gedacht, al heeft ze nog te veel pas
sief afgewacht de dag dat de anti
christ komt, heeft zij ook te weinig
oog gehad voor verbetering van
maatschappelijke structuren, zij bezat
toch meer dan de humanist en de
marxist Want zij heeft de belofte'.
Ze mag wachten hoewel werkend
wachten op de grote „revolutie" die
God zelf :n de voleinding der dagen
brengt. En de kerk verwacht niet
maar „iets", maar iemand. Ondanks
het zuchten der schepping mogen we
vandaag toch reeds triomfantelijk-le
ven.
De conferentie werd besloten met
een agapé-viering»
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT We voelden ons
niet in een Blije Wereld, maar In een
vreemde wereld, zegt redacteur A. A.
Basoski van het Nederlands Dagblad,
waarin hij een halve pagina nabe
schouwing geeft over ..een machteloze
synode". In verband niet de kwestie
van de leeruitspraken uit de jaren
veertig was deze vrijgemaakte collega
vorige week namelijk een dagje in
Lunteren.
En hij zegt o.m.: al werden we er
gastvrij ontvangen (we kregen alle
stukken, we werden volledig ingelicht
cn we mochten zelfs aan tafel mee-
eten, we voelden ons in een vreemde
wereld.
Hier was geen verslagenheid voor
God omdat men boven de Schrift uit
had gebonden: omdat men trouwe
dienstknechten de mond had willen
snoeren, neen, hier was alleen sprake
van een oecumenistische geest, waar
door men het verleden wilde uitwis
sen. omdat men „ruimte" wil.
Ruimte voor Kuitert, Lever. Augus
tijn. c.s. vraagt toch zeker ook om
ruimte voor de vrijgemaakten?
Neen. hier was tteen sprake van te
rugkeer tot Schrift en belijdenis, al
dus de heer Basoski, die vooral was
VLEUTEN Gistermiddag is op
67-jarige leeftijd pater mag. dr. Sieg- j
fried Stokman OFM in zijn woon- j
plaats Vleuten na een langdurige
ziekte overleden.
Pater Stokman heeft een belang
rijke rol gespeeld bij de oprichting
van de KVP na de oorlog. Hij be
kleedde vooraanstaande functies: o.m.
directeur van het R.K. Werklieden
verbond en lid van de Tweede en
Eerste Kamer. Hjj zat in het college
van vertrouwensmannen en de natio
nale adviescommissie bij de bevrij
ding.
ZUID-LAREN Woensdag 13 mei
zal de Bond van verenigingen van
gereformeerde vrouwen vrijge
maakt haar 25e algemene vergadering
houden in de Prins Bernhardhoeve in
Zuid-Laren.
In verband met het jubileum zullen
beide vorige presidentes spreken. Dat
zijn: mejuffrouw L. de Hoog uit Den
Haag en mevrouw M. van Bekkem-
Velders uit Hendrik Ido Ambacht.
De huidige presidente mejuffrouw
I. Sennema zal aftreden. Het tweetal,
waaruit haar opvolgster wordt geko
zen bestaat uit mevrouw Wiskerke
uit Amersfoort en mevrouw Van
Herksenuit Heemse.
DRIEBERGEN Het Oekumenisch Aktie-centrum heeft het
afgelopen weekeinde zijn taak vervuld als tankstation. Werkers in
de oecumene op plaatselijk niveau waren naar De Horst gekomen
om oecumenisch te worden „bijgetankt".
Om weer moed en inspiratie op te doen na ervaren teleurstellin
gen, die bijna overal van zich doen spreken. Daartoe vormden de
gebouwen van Kerk en Wereld, één grote werkwinkel, waarin oecu
menische topfiguren nieuwe impulsen gaven aan vastgelopen ont
wikkelingen en in het slop geraakte gesprekken.
Meer dan een werkwinkel was het
eigenlijk een grote supermarkt. Het
voor het boodschappen-doen ver
plichte „wagentje" bestond uit een
smetteloos witte werkmap, die bij de
binnenkomst werd uitgereikt en op
dat ogenblik slechts een eenvoudige
wegwijzer voor de wandeling door de
winkel bevatte, niaar die in de loop
„Zijn dolle mina's in de kerk
nodig?" Een van de vragen waar
over het afgelopen weekend op
Kerk en Wereld druk werd ge
discussieerd onder leiding van
mevrouw W. de Ru-Schouten, die,
zoals op deze foto is te zien. tussen
de discussies door trouw in haar
eigen stand te vinden was.
van deze zaterdag en zondag tot
scheurens toe zou worden gevuld met
verzameld materiaal en zelf-gemaak-
te aantekeningen.
De deelnemers hadden het maar
voor het uitzoeken: Zij konden zelf
hun programma's vaststellen en de
keuze maken welke spreker ze op een
bepaald ogenblik wilden horen, ze
konden de folders en brochures kie
zen die zij voor hun eigen doel ge
schikt of interessant achtten en ze
konden zichzelf bedienen als ze kof
fie, thee of frisdrank wilden gebrui
ken.
Uittvisseling
Vooral in de discussies die op de
inleidingen volgden kon men vaak
ZWOLLE „Alleen het
Woord is de waarheid. Overal
kun ie aan trekken of plukken,
behalve aan dat ene Woord. We
accepteren in de kerk alleen die
mensen die onder het Woord
van de waarheid willen buigen.
Wie dat niet wil, moet maar
Weggaan. Dat is dan doodjam
mer als het zo moet, maar een
wettige plaats in de kerk kunnen
ze niet hebben."
Dit zei zaterdag ds. W. C. van den
Brink uit Nieuw-Loosdreeht op de
bijeenkomst van verontrusten i,n de
gereformeerde kerken te Zwolle. Uit
het hele land waren een paar hon
derd mensen voor het merendeel
van middelbare en oudere leeftijd
samengekomen.
aangesproken door de uitlating van
prof. dr. G. C. Berkouwer: „Dat we
niet over schuldbelijdenis mogen
spreken, wanneer we deze secularise
ren; het gaat om de schriftuurlijke
diepte ervan
We proefden een generatiever.schil,
er niet volgens de heer Basoski. die
de hoogleraren-sprekers nog het eer
lijkste fen het meest op de hoogte)
vond. En hij besluit: hoe de beslissing
straks ook uitvalt, hier is geen sprake
van bekering.
We poefden een generatieverschil.
De „oude garde" vindt, dat men al
ver genoeg gegaan is en zij houdt
vast aan de rechtmatigheid van de
besluiten.
De „jonge garde" wil de „verou
derde" zaak opruimen. Deze zaak
staat de nodige „ruimte", die men
voor de nieuwe theologie van Kuitert
c.s. wil scheppen, in de weg.
We waren metterdaad in een
vreemde wereld. Het was een wereld
van machteloosheid, van oecumenis-
tisch streven. Wat is de kloof diep
geworden! Alleen waarachtige vrij
making of wederkeer kan hier gene
zing brengen. Geve God dat velen die
weg zullen gaan bewandelen. Aldus
het commentaar in het Nederlands
Dagblad,
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. I. bergtop in Zwitserland,
4. gift. 7. niet nodig, 10. strijdperk, 12.
levendig. 14. vogel, 15. opstootje, 17.
holte in een muür, 18. halsdoek. 20.
wandversiering, 21. vlaskam. 22. hoge
priester te Silo, 24. opleidings-instituul
(alk.). 26. rivier, 27. wier. 29. werktuig
van de goudsmid, 31. plaats in Friesl.,
33. MyihTiguur, 35. hachelijk. 36'.vo-
gelverblijfV J7. lusthof.
Verticaal. 1. vreemd, 2. suiker (Mal.),
3. zijtak Donau. 4. kreet, 5. vertegen
woordiger. 6. metaalhoudende delfstof.
8. dwaas. 9 vallei, II snelheid, 13.
gewaagd. 16. mannetjes eend (Z.N.). 19.
geest van de rijstcultuur, 20. ieder, 23.
een weinig scheel. 25. teken in de die
renriem. 26. zuiver. 27.droogoven
(Vlaams). 28. ingewand van haring. 30.
wang. 32. keurig. 34. meisjesnaam.
Oplossing vorige, puzzel
I. zon. 2. idool, 3. las. 4. vloed, 5. en
ter, 6. rakel. 7. stoer. 8. mos. 9. imker.
10. dal. Het beroep luidt. ZILVF.R-
SMID.
„Op deze prachtige lentedag duiken
wij in een stuk kerkelijke misere, een
stuk kerkelijke afbraak", aldus ds.
Van den Brink. De verontrusten vin
den weinig begrip. Op veel vergade
ringen wordt hun gevraagd: ..Wat
willen jullie nu eigenlijk?" Het ant
woord is: „Gewone gereformeerden
zijn."
De verontrusten willen de klok niet
terugzetten. Er zijn mensen die aller
lei theorieen verkondigen. Waar ze ze
vandaan halen mag Joost weten,
maar niet uit de bijbel. Als ze zeggen
dat de belijdenis niet klopt. '3ten ze
dat dan aantonen aan de hand van de
heilige schrift, die heeft het laatste
woord.
Eenvoud
De vereniging van verontrusten
ontvangt regelmatig brieven van
mensen die schrijven dat ze in de
kerk niet meer geconfronteerd wor
den met Christus. „We zullen de een
voud van het evangelie weer moeten
vinden".
Ds. Van den Brink sprak cynisch
over de gereformeerde synode: „Is er
een profetisch getuigenis van U'tge-
i gaan? Welnee. Dan komt de t.v. en
dan zie je de heren zitten, samen met
meisjes in plastic regenjassen. Alsof
j de wereld daarop zit te wachten.". De
synodeleden mogen dan vriendelijk
doen, ze begrijpen niets van wat de
verontrusten beweegt. Hij riep aarom
i de synode op tot waarachtige beke-
ring.
En wat moeten de mensen in hun
eigen kerk? Als daar een predikant is
die zegt: „De actie voor ontwikke
lingshulp Ls me meer waard dan de
belijdenis" Wat moet je met zo'n
j man? Het beste is te zeggen: „Ga!"
De worste'ing van de verontrusten ?.s
1 het uit elkaar halen van wie God
UTRECHT Woensdag 13 mei
wordt in de jaarbeurs congreszaal in
Utrecht de jaarlijkse vrouwenont
moetingsdag van de vrije evangeli
sche gemeenten gehouden, die om
half elf begint.
Deze dag krijgt een bijzonder mu
zikaal accent, daar het Veluws Sym
phonic Orkest is uitgenodigd. Er wor
den werken van Joh. Chr. Bach,
Schubert en Bizet gespeeld.
Verder treedt Marie Cecile Moer
dijk op. die in bijbehorende costuums
volkslied-les uit verschillende landen
za' zingen.
De meditatie houdt de presidente,
mevrouw M. L. Timmerman-Hoeken
dijk uit Oldebroek.
kennis nemen van de stand van za
ken bij de ander en werden interes
sante ervaringen uitgewisseld.
Of daarnaast ook de inleiders con
crete ideeën en suggesties aanboden
die de plaatselijke werkers in de
oecumene als nieuw hebben ervaren
moet wel worden betwijfeld. Wie
heeft bijgehouden wat de oecumeni
sche markt de laatste jaren van de
mannen uit de landelijke stootgroep
heeft gebracht, zal dat ontkennen.
Déze bezoekers van oecumeni
sche werkwinkel zullen in de korte
inleidingen van de prominenten vaak
een notedop-herhaling van eerdere
publikaties hebben gevonden. Wat
overigens niet wegneemt dat de mon
delinge overdracht en het persoon
lijke contact met deze auteurs nieuwe
belichtingen van de problematiek, en
zeker ook van de mogelijkheden, kon
bewerkstelligen.
Veelal waren het dan ook wel be
kende geluiden, maar evenzeer bij
herhaling boeiende visies, die koplo
pers als drs. Darnel de Lange (de rol
van inspiratieve groepen), ds. F. N.
M. Nijssen (het gemengde huwelijk),
prof. dr. H. A. M. Fiolet (de conse
quenties van dooDerkenning voor ca
techese en confirmatie), ds. Th. M.
Loran (jong volwassenen-werk) en
mevrouw W. de Ru-Schouten (ver
houding man-vrouw in de kerk) te
bieden hadden.
Exposities
Interessant waren zeker de presen
taties van enkele werkgroepen met
panelen en kleine exposities uit
plaatsen als Vlaacdingen (Dynamo-
werk), Rotterdam-Ommoord (wijkop-
bouw), Amsterdam-city (oecumenisch
diakonaat van ds. R. G. H. Boiten) en
Amsterdam-BijJmer (waar men o.a.
aanwerkt op een „fijn-korrelige
structuur", dat wil zeggen kerkdien
sten met maximaal honderd bezoe
kers).
Instructief was het verhaal van
pastoor C. G. L. Roeleveld, secretaris
van het Oekumenisch Aktie Centrum,
over „De plaatselijke oecumene". Hij
constateerde dat, hoewel op landelijk
niveau uitspraken van wederzijdse
erkenning zijn gedaan, de plaatselijke
kerken nog rustig verder gaan met
het ontwikkelen van eigen structuren.
Pastoor Roeleveld gaf ook een hel
der inzicht in de taak en functie van
de plaatselijke Rac.en van Kerken,
die hij met het personeelsbeleid (ook
beroeping en benoeming van predi
kanten en pastoors) van de aan e
ten kerken zou willen belasten, j
Prof. Fiolet stelde onverb 1
vast dat de huidge kerkstructuri J
ven bij de gratie van de veri iisc
heid. Hij zei dat oecumene in 1
alleen maar plaatselijk kan geb
doordat christenen „eraan
staan". Dat wil zeggen; beginne
hospiteren in eikaars kerken Ned
ontvangende partij het huis be< e ft
baar maken voor de ander. Fiole
dat zo moeilijk?"
Deelnemers
and
ned
12C
Een groot aantal organisaties
met het Oekumenische Aktie
trum aan de opzet van de oecui
sche werkwinkel meegewerktprc
presenteerden zich met eigen
riaal-stands. Dit waren o.a. i
Willebrordverenigingen, de Werki-vi
2000, De Horstink, Ekklesia, Ke ndi
Wereld, De Open Deur, Werkjg t
Man/Vrouw, het Gereformeerd
gelisatiecentrum, Sjaloom, Werk
Uppsala-Nederland, het Interk aP
lijk Vredesberaad, de Stichting
vorrfide Recreatiecentra, de Stil ig
Recreatiewerk der Kerken, de
van Kerken in Nederland, de
vormde Jeugdraad en het Bedjlen
apostolaat.
Enorm groot is dc hoeveelhei
formatie-, voorlichtings-
mingsmateriaal die zij samen,
denteel en periodiek, het licht n
zien cn die veelal kosteloos vooi®c
belangstellende beschikbaar
Vrachten vol zijn gisteren uit
bergen mee naar huis genome
boeken die in de goed gesoriio»
stand van Ten Have werden verf
niet meegerekend.
Toerusting voor nieuwe fcx
ging op het oecumenisch gr 331
vlak. Want oecumene kan i
stilstand, maar moet altijd de
weging, actie, zijn. Daaror 'at
uitspraak van J. Moltman,
als sprekende blikvanger b
een van de stands te lezen
„Het nieuwe criterium
theologie en geloof moet gel n
worden in de actie".
J.
Voc
dient en wie niet. „U moet het niet
dulden als een dominee op de kansel
staat die er maar met de pet naar
gooit, riep hij uit.
Normloosheid
De bijeenkomst was belegd door de
persvereniging „Waarheid en Een
heid" en de Vereniging van veront
rusten in de Gereformeerde Kerken
„Schrift en Getuigenis".
„De grote massa is traag in haar
reactie op de meest ontstellende me
ningen. De moed zou je bijna in de
schoenen zinken. Daarom is het goed
om samen te komen en elkaar te
sterken," zei ds. E. J. Oomkes uit Uit
huizen, voorzitter van ie vereniging
van verontrusten, in zijn openings
woord. Hij noemde de situatie in de
kerken „hoogst ernsitg". Er is sprake
van een deformatieproces op schier
alle terreinen van het leven. Daarom
voeren de verontrusten een „totalitai
re strijd". Ook op het politieke vlak.
Een strijd tegen de „ontstellende
normloosheid".
„Wij zijn geen richting. Wij zijn
gereformeerd en willen niets anders
zijn. De keus gaat niet tussen conser
vatief of progressief. Elk verwijt van
conservatisme werpen wij van ons.
Maar het gaat vandaag om de keus
tussen Goj en de Baal in de moderne
gestalte."
Bedankt
Van de gelegenheid tot vragen stel
len werd druk gebruik gemaakt.
Iemand vroeg, of men de Vrije Uni
versiteit nog wel kon steunen. Hij
meende te weten, dat de meeste stu
denten en professoren bij de laatste
verkiezingen op linkse partijen had
den gestemd. „Ik heb als lid van de
VU bedankt", zei ds. Van den Brink.
Sommigen klaagden hun nood over
hun plaatselijke predikant of zeidëh
dat de verontrusten worden gepas
seerd bij verkiezingen voor de kerke-
raad.
Een mevrouw uit Drachten vroeg,
hoe het met de politiek moet. Ds. Van
den Brink: „Je kunt van JOngeling
denken wat je wilt, maar het is een
lust deze man in de Kamer te horen."
Die opmerking had applaus tot ge
volg.
s Middags" sprak ds. R. Akkerman
van Kampen over „Het koninkrijk
Gods: een zaak van nu of een zaaa
van straks?" De worsteling tussen het
riik van God en dat van de Duivel
blijft tot de jongste dag.p Ds. Ak
kerman noemde het '-en lichtvaardig
optimisme, als men denkt dat Gods
koninkrijk gevestigd wordt door de
kerk te laten opgaan in de wereld.
Het is onjuist tc denken, dat wij
langs „horizontale" weg het konink-
rijksGods op aarde kunnen brengen.
KOETST,
idi
de kleine catechismus van de
UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT
Vraag 8: Betekent het onvoldoende toegeven op de UNCTA
conferentie door de rijke landen, dat er nog weinig sprake is v u,
menta liteitsverandering
Antwoord 8: Ja, de mentaliteitsverandering is nog onv Mi
doende doorgedrongen. Daarvoor is nodig, dat wij zoals het h
mondiaal denken.
Dat wil zeggen dat wij over onze eigen grenzen heen zien
de belangen van de derde wereld even hoog waarderen als oi
eigen nationale belangen. Dan pas gaan we aanvaarden dat tr
zenden van geld en deskundigen niet voldoende is.
Duizend deelnemers in Amsterdam
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Volgend
jaar zal van 29 augustus tot 5
september een groot Europees
evangelisatiecongres worden ge
houden. Ongeveer duizend deel
nemers worden verwacht.
De organisatie is in handen van de
Billy Graham Evangelistic Associa
tion en de Europese Evangelische Al
liantie, die ook enkele weken geleden
de tele-evangelisatiecampagne Euro
'70 vanuit Dortmund met Billy Gra
ham organiseerden.
Het congres in Amsterdam is te be
schouwen als een vervolg op het we
reldevangelisatiecongres. dat in 1966
in Berlijn werd gehouden. Sindsdien
zijn er al regionale congressen gehou
den in Singapore, Bogota en in Min
neapolis voor Azië. Latijns-Amerika
en de Verenigde Staten. In verschil
lende Zuidamerikaanse landen wor
den nationale congressen voorbereid.
Reverend W. Gilbert Kirby, direc
teur van het London Bible College en
Peter Schneider uit Berlijn, directeur
van de Duitse Evangelische Alli
zijn belast met de voorbereiding b'
het congres in Amsterdam.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Asten en Someren
stand in het pastoraat): F. L.
Duijkeren te Amsterdam-west; te
terwoude: vie. S. L. Schoch te
Haag.
GEREF. KERKEN
Benoemd tot voorganger te Ee
de heer E. Wind, voorganger te
sum.
GEREF. KERKEN (vrggem.
Beroepen te Hattem; J. Meilfi
Beverwijk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Noordeschut: H.
Schaaf te Dordrecht
Bedankt
Dirksland.
GEREF. GEMEENTEN
voor Zeist: P. Blolle