Oeverloze discussies over Nieuwe wet vo* vrijheid voor de ander dienstweigerin Groeiende belangstelling voor Mbuma-zendigswer Theologie sluit kritiek op maatschappij in Bloemen op graf sergeant Meijer Veel animo geref. centre beroepingswe Nooit onderzoek naar fusillade ingesteld Eeii rvoord voor vandaag Nachtelijke happeningin Expohal Interkerkelijk vredesberaad *1 Proefschrift over de stad der toekomst Dr. Enklaar a.i. rector Baarn COMITÉ WIL EERHERSTEL Zending \h 15 miljoe" Vijfduizend mensen op zendingsdag Grootste actii voor bijbel ooit gehoudei WOENSDAG 6 MEI LEID! Toen werd Jezus opgenomen, terwijl de discipelen het zagen. En een wolk onttrok Hem aan hun ogen. Weinig woorden heeft de ge schiedschrijver nodig om het feil van Christus' hemelvaart aan te duiden. Meer woorden zijn ook niet nodig: dit vertrek is voorspeld en God realiseert nu Zijn plan. Als straks de Trooster als het ware de plaats van Christus inneemt, kan de wereld haar geschiedenis voltooien. Vanuit de hemel zal Christus haar besturen en Zijn aan wezigheid daar is voor degenen, die Hem willen volgen, het overtui gende bewijs, dat. Hij Zich eenmaal door hen zal doen omringen. Nee, Christus laat de mensen niet armer achter, nu Hij terugkeert tot de Vader. De taak, die Hij op Zich had genomen, is ten einde: Hij kan de Vader mededelen, dat de opdracht is volbracht en dat Hij door Zijn dood aan het kruis de mensen in de goede, de nieuwe relatie tot God heeft gesteld. En altijd weer, zonder onderbreking, zal Hij voor al degenen, die Hem hebben aanvaard, pleiten. Voor de duivel is dit een dag van grote verschrikkingen: God zet door en nu is de duivel geboeid, hoe fel hij nog tekeer zal kunnen gaan. En een wolk onttrok Hem aan de ogen van de discipelen: niet langer zullen zij met hun Meester door het land kunnen trekken. Maar straks gaan zij weer op pad. met als leidsman de Trooster, de Heilige Geest. We lezen vandaag Psalm 11 vers 1 tol 7 We lezen morgen: Handelingen 1 vers 1 tot 14 (Van onze kerkredactie) rakter van een disciplinair! (Van een onzer verslaggevers) HILVERSU MOnder het motto Vrijheid, ook voor de ander, is er van maandag op dinsdag een discussie nacht in de Expohal geweest. Alle mogelijke groenen overwegend jongeren deden dit konden daar aan deelnemen, voorwaarde was slechts, dat men over het onderwerp, het gaf niet welk als er maar „vrij heid, ook voor de ander' 'in het ge ding kwam, dat men ter discussie wilde stellen een aantal duidelijke stellingen deponeerde. Of het andere motto: Balans 1970" dat men voerde warir is gemaakt mag worden betwijfeld. Daarvoor waren de onderwerpen, die zich hoofdzake lijk tot de categorie „minderheden" beperkten, te weinig in aantal. Het had daarom meer iets van een teach- -in, waarmee je vele kanten uitkon. De hal, berekend op een kleine 6000 mers, die tot ongeveer middernacht mensen, telde ongeveer 600 deelne- werden toegesproken en bezig gehou den met zang van Jules de Corte en declamatie van Otto Sterman, ds. A. H. van de Heuvel, directeur (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM Met zijn proefschrift „Het beroep op de stad der toekomst" pi aktisch- dogmatische studie van de re volutie" heeft de heer G. H. ter Schegget (43) uit Doorn een bij drage willen leveren in de chris telijke ethiek, waar het pro bleem van de revolutie nog niet zoveel aandacht heeft gekregen. Aan de Universiteit van Amster dam promoveerde dr. Ter Schegget dezer dagen tot doctor in de godge leerdheid. Promotor was prof. dr. g. c. van Niftrik. Dr. Ter Schegget is cur susleider bij het vormingswerk van het instituut Kerk en Wereld in Drie bergen. Theologie als methodische bezin ning op het profetische woord der ge meente sluit kritiek op maatschappij en politiek in. De revolutie wordt be zien in het licht van de Messiaanse verwachting, schrijft de promoven dus. Onder revolutie verstaat hij de om verwerping van sociale vormen, die hun zin hebben verloren en de op richting van sociale vormen, die vol- BAARX De gerciormeerdc s>no de heeft dr. I. H. Enklaar te Oegst- geest genoemd tot waarnemend rector van het gereformeerde zendingssemi narie te Baarn. Dr. Enklaar is al rector van de her vormde zendingshogeschool te Oegst- geest. Hij volgt in Baarn prof. dr. A. G. Honig op. die onlangs om gezond- heidsredenen aftrad en nu alleen nog zendingshoogleraar is in Kampen. Gelijk bekend, worden de hervorm de zendingshogeschool en het gerefor meerd zendingsseminarie per 1 sep tember samengevoegd. De gerefor meerde synode gaf er haar fiat aan, dat dr. Enklaar van het verenigde se minarie rector wordt en de gerefor meerde ds. P. G. van Berge conrector. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuiden: C. den Boer te Zeist, die bedankte voor Zwol le (vac. W. L. Tukker); te Spijkenisse (toez.): H. v. Goslinga te Rijnsburg; te Grijpskerke: kand. C. Vermeulen te Amstelveen. Aangenomen naar Vlaardingen: W. W. Verhoef te Hoenderloo. Bedankt voor Tholen: J. H. Vlijm te Krimpen a.d. IJssel. Beroepbaarstelling: W. A. Hage met verlof in Nederland Wilhel- minastraat 68 te Dalfsen. GEREF. KERKEN Beroepen te Almelo: J. v. Loo t( Marum. Aangenomen naar IJmuiden: P Koster te Monster. Emeritaat verleend pe- oktober aan A. J. Stolte te T.Lselmuiden; per 1 november aan J. Vrolijk te Rotter dam-Del fsh a ven ,ANG. LUTHERSE KERK Beroepen te Rotterdam (vac. dr. C. H. Lindijer): W. Bley te Amstelveen. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-West: G. Bouw te Scheveningen: voor Murmer- woude: kand. J. v. d. Vlies te Apel doorn; voor Gorkum: J. v. Amstel te Middelburg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nieuw Beijerland: D Hakkenberg te Dordrecht: voor Ter- neuzen-Axel: J. C. v. Ravenswaay te Arnhem. DR. G. H. TER SCHEGGET doen aan de verlangens van de men sen. Deze verandering gaat altijd met rukken gepaard, omdat de institu- tiën een zekere taaiheid vertonen. Revolutie is dan ook „rückartige Nachholung verhinderter Entwitk- lung (Marx)". Voor hen, die in de oude waarden geloven is het onmoge lijk de revolutie positief te verstaan. Zij kunnen er slechts een geweldda dige actie van opstandige proleten in zien. Toch koerst revolutie altijd op j verzoening af: zij vindt haar einde in I een nieuwe, gemeenschappelijke taal, waarin de oude en de nieuwe mens elkaar opnieuw verstaan om zich van daaruit aan de toekomst te wijden. Als voorbeeld van een revolutionai re situatie wordt Latijns-Amerika ge kozen. Geconstateerd wordt, dat in dit continent zowel de subjectieve als de objectieve voorwaarde tot een re volutie aanwezig is. Gezien de totale politieke constellatie is er in de we reld niet zozeer een hete oorlog tus sen de blokken als wel een groot aan tal kleinere conflicten te verwachten in het raam van een langdurig revo lutionair proces. Ethiek zal altijd voorlopig zijn, meent dr. Ter Schegget. De eigenlijke vraag, die zij steeds weer dient te stellen is, kan theologie niet anders worden geformuleerd dan zo: hoe kan de mens tot een in zijn situatie pas sende reactie komen op de actie van God? De continuïteit van het menselijk handelen ligt niet in de ordening of institutionaire gestalten, maar in de geschiedenis van dit vragen. Het kind van God beroept zich op de stad der toekomst, waarvan hij zich nu reeds burger weet. Er is geen geloof in God mogelijk zonder protest tegen de grondstructu ren van de wereld, maar ook het om gekeerde is waar. De revolutionaire daad kan alleen worden gesteld als en akte van vrijheid en als waag stuk, vanuit een goed geweten, in de hoop op rechtvaardiging. Dr. Ter Schegget is de zoon van de in 1968 overleden Amsterdamse pre dikant ds. J. ter Schegget. jarenlang voorzitter van de Nederlandse Zon dagsschool Vereniging. van het departement voor communi catie van de Wereloraad van Kerken in Geneve was m elk geval goed. Hij stelde vast nog maar 14 jaar te zijn geweest toen de wereldoorlog tot het verleden behoorde. „Maar ik herinner mij goed de verhalen van mijn ouders die later vaak zeiden tijdens de bezetting zich innerlijk vrijer te hebben gevoeld dan tijdens de daarop gevolgde vrijheid. We moeten daarom voortdurend blijven werken aan de kwaliteit van de vrijheid. Eigca vrijheid kan alleen verdedigd worden als we de vrijheid van de ander ter harte willen nemen. Wie zelf vrij wil zijn, maar de ander zijn vrijheid onthoudt, blijft in feite een gebonden mens. Daarom gevraagd beschreef een andere spreker, dr. H. Kühn, ,minis- ter-president van de deelstaat Nordr- hein-Westfalen, de huidige Duitse jeugd nogal generaliserend aldus: Zij zal het gebod van geen enkele over heid volgen zonder de grondslag daarvan te toetsen en zonder de mo rele legitimiteit van die overheid-zelf tet oetsen. Kabouter Niet in het voor-nachtelijk pro gramma was het optreden van een kabouter-zendeling uit Oranje Vrijs taat opgenomen. Maar onder het mot to Vrijheid, ook voer de ander, kreeg hij na enige strubbelingen toch het woord. Hij vond dat de vergadering een te vast opgelegd programma had en wilde meer mense nuit de zaal aan het woord horen. Welnu, dat gebeurde: er kon oever loos in groepen worden gediscussieerd over allerlei onderwerpen, waarvan hier een kleine staalkaart. Sex: nergens hebben de mensen zo veel schuldgevoel over als juist daar bij. Homosexualiteit: je moet elkaar ge lijkwaardig aanvaarden zoals je bnt. Maar die demonstraties kan ik niet verdragen. Abortus: Mag een vrouw het recht hebben iets dat haar medicus als moord ziet maar zij niet, toch te doen? Mag zij die verantwoordelijk heid niet zelf dragen, komt die haar niet toe? Wat is vrij zijn? Je kunt dat nooit zijn, of je zou kluizenaar moeten worden, maar dan ben je nog gebon den aan de beperktheid van je geest. Trouwens, je kunt in de samenleving toch geen kluizenaar zijn? Surinamer In dat land is kolonialis me nog geen verleden tijd. Komen allerlei „witte kliekjes', 'zoals onlangs nog Bakker en Witteveen, om ont wikkelingshulp t e geven? Weineen, alleen om te halen. Jaarlijks gaan '(cijferg van Billiton) 700 miljoen uit Suriname. Eenzaamheid na groot verlies HILVERSl' M— „Er komt nooit meer iemand, cn dat terwijl je er juist zo'n behoefte aan hebt, je eens uit te spreken". Dit is het thema, dat morgenavond wordt behandeld in de 4c aflevering van de CVK/IKOR-se- rie „Tot onze diepe droefheid". Laten we hopen, dal er veel mensen naar kijken en vooral luisteren. DIEREN Het graf van de in mei 1940 als deserteur gefu silleerde sergeant J. C. Meijer is tijdens de dodenherdenking van maandagavond onder een zee van bloemen bedolven. Het wa ren familieleden, oud-Grebbe- bergstrijders en vroegere buurt genoten, die het graf bezochten, na dat het dertig jaar lang geen j speciale aandacht had gekregen. De herdenkingsplechtigheid 'was dit jaar in Dieren geheel rond het graf van deze sergant geconcentreerd als gevolg van het optreden van een ac- j tie-comité, dat eerherstel eist. Naar bekend werd sergeant Meijer gefusilleerd op last van de toenma lige generaal-majoor J. Harberts, j omdat de sergeant behoorde bij de militairen die zich na de Duitse aan- Twee oud-Grebbebergstrijder.; betrekken, in het uniform uit de jaren veertig, de wacht bij het graf van sergeant Meijer val op de Grebbeberg terugtrokken. De executie was bedoeld om een voorbeeld te stellen. Lafhartige moord Het actiecomité spreekt van een lafhartige moord en eist, dat er als nog maatregelen worden getroffen tegen generaal-majoor Harberts. Bo vendien wil men bewerkstelligen dat sergeant Meijer postuum wordt on derscheiden om het onrecht zoveel mogelijk te verzachten. Op een persconferentie van het ac tiecomité verklaarde de heer H. Sfg- mans, de voormalige ordonnans van generaal Harberts: „Wat sergeant Meijer heeft gedaan heb ik nooit als desertie beschouwd." „Generaal Harberts was mijn baas, een opgeschroefde soldaat zoals we dat toen noemden. Hij heeft voor de tv gezegd, dat het leger destijds uit een paar goede figuren bestond, maar hij vergat erbij te zeggen dat hij eigenlijk ook bij de slappelingen hoor de. Hij is nooit in Rhenen geweest", aldus de heer Sigmans. „Hij had wel een grote mond in die dagen dat hij zelf een kijkje zou nemen, maar dat is nooit gebeurd." H. VAN DEN HEUVEL Bejaarden: Waarom worden die mensen ingedeeld in hokjes? In her vormde, gereformeerde, rooms-katho- lieke bejaardentehuizen? Het selec tiesysteem is fout. Bejaarden moeten geïntegreerd blijven in de samenle ving en niet in aparte tehuizen. Vrijheid (en daarmee kwam' men weer op het uitgangspunt van ds. van den Heuvel terug): het is niet mijn vrijheid, maar de vrijheid voor de ander, waar je primair rekening mee moet houden. Het is geven en niet nemen. Tegen twee uur men had ge hoopt dat de discussies tot half vier zouden uitlopen bleken de deba ters er langzamerhand genoeg van te krijgen, men kwam weer in een soort plenaire vergadering bijeen, waarin men niets beters wist te doen dan de „happening" met bet verzenden van enige telegrammen afronden. „Vrijheid voor c'e ander" was weer achter de rug. Maar niet voor de schoonmakers van de Expohal, die een onbeschrijflijke rommel moesten opruimen. Een goedbedoelde, maar vrij zinloze bijeenkomst. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Dc minister van de fensie is bij gewetensbezwaren tegen de militaire dienst partij. Daarom zou de verantwoordelijkheid voor de toe passing van de Wet Gewetensbezwa ren beter bij andere ministeries kun nen berusten, zoals Algemene Zaken, CRM. Justitie. Binnenlandse Zaken. Dit is een der adviezen in het Ca hier „Dienstweigering, voorstel tot wijziging van de Wet Gewetensbe zwaren", die een studiecommissie van het Interkerkelijk Vredesberaad daarin heeft neergelegd. De ontwik kelde visie is inmiddels aan de orde geweest in de vaste Kamercommissie voor defensie. Het praktisch verplichte psychia trisch rapport bij de procedure inzake dienstweigering stuit eveneens op be zwaren. De redenering is: „anders denkende minderheden zijn nog niet geestelijk gestoord". Verder wordt als bezwaar gevoeld dat do leden van de commissie gewetensbezwaren, die de minister moeten adviseren, qua leef tijd zo ver van de bezwaarden af staan. Zo is de huidige voorzitter, 72 jaar, al 16 jaar achtereen in func tie. Vervangende dienst zou ook ver vuld moeten kunnen worden bij par ticuliere niet-commerciële instellin gen, dié de bevordering van interna tionale solidariteit nastreven: Novib, Unicef, Rode Kruis, kerkelijke orga nisaties en vredesbewegingen bij voorbeeld, aldus de commissie die de ze dienst zowel in binnen- als buiten land wil zien vervullen. Niet langer Tenslotte zou de vervangende dienst niet veel langer dan de mili taire dienst moeten duren. Het is im mers niet juist een extra offer te vra gen van een staatsburger, die om toe passing van een grondwettelijk recht vraagt. Het kamp Vledder, waar dienstwei geraars vaak te werk gesteld worden, zou de commissie willen opheffen. Het heeft wel enig nut,"maar plaat sing aldaar draagt toch te veel het ka- BREDA Er komen steeds meer getuigen opdagen van het drama in de meidagen van 1940, toen in Breda twee militairen zonder vorm van proces werden gefusilleerd. Duidelijk wordt dat er nooit een onderzoek is ingesteld. De sergeant majoor die de fatale opdracht gaf, is nu ook bekend. Het was de des tijds 47-jarige sergeant-majoor H. de Leeuw. Deze behoorde tot het grens- bataljon jagers dat op verscheidene plaatsen in Brabant gelegerd was en terugtrekkende was uit de Peel naar West-Brabant. De oude politieman G. Verdaas donk vertelde dat hij de heer De Leeuw destijds had gewaarschuwd de zaak te zullen aanbrengen als hij de mannen zou laten neerschieten. Hij heeft dit inderdaad gedaan, bij baron Van Boetzelaer, de eerste mi litaire commissaris in Breda. Dit deed hij vooral omdat hij wist dat de officier de troep in de steek hadden gelaten en het dus niet te to lereren was dat gewone dienstplich tige soldaten werden neergeknald, terwijl de officieren vrijuit gingen. Hij heeft nooit meer iets van de zaak gehoord. Ook de oud-brigadier van politie J. A. Vermeulen is ge tuige van de executie geweest. Hij heeft er nog over gedacht zijn re volver te trekken om de executie te gen te houden. Hy zei als verlamd te zijn geweest. Sergeant-majoor De Leeuw, die lange tijd in Breda gewoond heeft, is later naar Tilburg verhuisd en daar in januari van dit jaar op 77-jarige leeftijd overleden. Zijn weduwe zei niets te weten over het drama. Dit was eveneens het geval met de luitenanet-adjudant G. A. de Koster in Den Haag en de vroegere jurist van het bataljon, mr. P. C. Breed- veld uit Den Haag, die het hele dra ma pas uit de kranten hebben ver nomen. De gemeentepolitie van Breda zoekt naarstig naar het rapport van oud- brigadier Van Alebeek, terwijl er bij de Krijgsgeschiedkundige sectie van de Landmacht eveneens in de archie ven wordt gezocht. Zowel bij de gemeente- en rijkspo litie als bij de marechaussee begrijpt men niet hoe het komt dat deze zaak nooit aan het licht is gekomen, ter wijl er toch zoveel betrouwbare ge tuigen zijn (geweest). rakter van een disciplinaire I gel of van een uitwijkmoga wanneer er niet direct een n tewerkstelling voorhanden is. 1 Het zou in ons land tenslottl lijk moeten worden op gewetJ den bepaalde wapens, bepaal» en bepaalde oorlogen af te wf deze gewetensbezwaren officl kend te krijgen, want ook el tieke standpuntbepaling verdT kenning. Men denkt dan bij tl wapens aan atoombewapenil bepaalde legers aan een natioi ger in NATO-verband en bij de oorlogen aan de strijd in en Cambodja. Vakatures: (Van onze kerkredactie)^^ KAMPEN Het afgelopegsd zijn 65 gereformeerde kerken l co predikant wilden beroepen gu via het landelijk comité beroi.' werk te Kampen. Dit comitl1.6 particulier initiatief van Sisti F. Kruithof, zal, zo wordt vet binnen afzienbare tijd een status krijgen. Eg, Het landelijk comité had ged/aa dit jaar contact met ruim 200fc<z, kanten. Het aantal kerkeraden <^,n( de diensten van het comité maakte bedroeg 178. De manie? op via deze centrale wordt gsP; bleek snel en kosten bespari v zijn. Er is ook contact met pgbil studeerden, zowel aan de VU i de Theologische Hogeschool. oe Per 1 mei bedroeg het aantapV tures in de gereformeerde i j volgens het comité 233, waair™. Zuid-Holland 44. In deze pij maken 32 kerken gebruik t diensten van deze centrale, r land is het aantal vacatures doet slechts één gemeente ni«°® in Noord-Brabant zijn er negi^ predikplaatsen, waarbij even j| één geval niet van de dienst het comité gebruik wordt ger DJ >ksi OEGSTGEEST „Nog- twintig jaar geleden lee: z einde van de zending in Maar in plaats van te stc herleefde zij en ontdekte If we terreinen." Aldus de drie grote zendingsL ties in ons land, die steeds meP^ menwerken, de hervormde raa( Vt de zending, 'de gereformeerd^' l dingsbond in de hervormde k&g7 de gereformeerde zending („f geest". „Zeist" en „Baarn") in et171 zamenlijke publikatie bij gelegp van de gemeenschappelijke zenjrr week (10 tot 17 mei). w De Nederlandse Hervormde kt heeft op het ogenblik 92 werhe a de zending (met inbegrip van reformeerde Zendingsbond) en reformeerde Kerken 76. (Van een onzer medewerkers) UTRECHT Vijfduizend mensen uit het hele land vulden gisteren de Utrechtse Veemarkt hallen voor de zevende zendings dag van de Mbuma-zending. Zij konden er onder meer luisteren naar een van de zwarte predi kanten, die deze zending in Rho- desië heeft, ds. Aaron Ndebele. Hij vertelde dat het zendingswerk zich zo heeft uitgebreid, dat de tjjd nu gekomen is om een kerkelijke structuur op te bouwen: kerkeraden, classes en synode. „W(j houden onverkort vast aan de Bijbel en de Westminster Confessie als richtsnoer voor al ons doen en laten. W'U blijven tot het einde van ons leven een prediking brengen van wet en evangelie", aldus ds. Ndebele. Sinds het begin van deze eeuw drijft de kleine (enkele duizenden zie len tellende) Vrije Presbyteriaanse Kerk van Schotland zending in Rho- desië. Deze Schotse kerk is wat de leer betreft te vergelijken met de rechts-gereformeerde groepen in ons land. Twee Schotse predikanten woonden gisteren de zendingsdag bij. De Gereformeerde Gemeenten heb ben hun eigen zending, in West-Irian en Nigeria. Zij hadden verleden week hun zendingsdag in de Hilversumse Expohal. Maar in andere groeperingen, die geen eigen zending hebben, zoals de Gereformeerde Gemeenten in Neder land, de Oud-Gereformeerde Ge meenten, vrije gemeenten en ook en kele hervormden, steunt men via de Nederlandse Mbuma-stichting de zen ding van de Schotse zusterkerk. (Los hiervan staat dan nog de klei nere Rhodesië-zending. die het bijbel- colportage- en medisch werk onder leiding van de heer J. van Woerden in Rhodesië steunt.) Grondbeginsel De voorzitter van de Nederlandse Mbuma-stichting, de heer A. de Re delijkheid uit Den Hulst, zei in zijn openingswoord dat het grondbeginsel van alle zending is, dat de Heilige Geest heidenen maakt tot mede-deel genoten in Christus. Ds.' Donald MacLean uit Glasgow trok in zijn toespraak een parallel tussen de bevrijding van Nederland in 1945 en de bevrijding van de ziel van alle ongerechtigheid door het ver zoenend bloed van Christus. Ds. R. R. Sinclair stelde als voor waarde voor elke zendingspredikant, dat deze kan getuigen van zijn ver houding tot God, uit Wie hij alle kracht moet ontvangen. „Hoe zullen wij getuigen van Eén, die wij niet kennen?" vroeg ds. Sinclair, die voorts opriep tot gebed om genade, wijsheid en liefde. Ds. P. J. Dorsman, de hervormde dominee van Staphorst, en ds. G. van de Breevaart uit Hendrik Ido Ambacht wpzen op de onwil van ieder mens. blank of zwart, om te bukken voor de soeverme God en Hem be vindelijk te l--en kennen. Christus zal echter zijn kerk door alle oorde len heen tot de overwinning voeren. Ds. F. Mallan uit Gouda legde de nadruk op Christus' gebod aan zijn kerk, dat het evangelie moet worden aan alle creatun dankte allen voor hun groot n ven en offervaardigheid. S richtte hij zich tot de jeugd, groten getale aanwezig was. Het geweldige bedrag van 61.000 gulden werd deze dag gecollecteerd. MILJOEN FOLDER AMSTERDAM De grootste die ooit in ons land voor de werd gehouden is de Verenig::^ verspreiding van de Heilige i begonnen. In een oplaag van ruim een m exemplaren werd een folder vei digd. Daarin wordt enerzijds S wekt -financiële steun te vei Maar anderzijds wordt ook de i lijkheid geopend via een beste in het bezit te komen van een derbijbel, een jeugdbijbei of et wone bijbel. De bijzonderheid d is, dat dit tot iedere prijs kan, a! gelang men meent te kunnen b Het is zelfs mogelijk gratis bezit te komen van een kinderl jeugdbijbei of gewone bijbel. Wie er meer van wil weten, kff aanvraag nader geïnformeerd j' den. bij voornoemde vereniging.) Kolk 19 - 21, Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2