Centraal orgaan
geref. zending
Pauselijke brief geeft
bisschoppen de ruimte
Ds. Hoving: Licht ons
Nieuw-Zeeland voor
in
L
1
■j
3
r
4
5
6
7
J
8
ir
Mi
10
Nog een dagje praten
over leeruitspraken
Niemöller uit
vredesbeweging
OVER GEMENGDE HUWELIJKEN
Belofteplicht
andere partij
is vervallen
Aantal leerlingen op
chr. scholen groeit
Een woord voor vandaag
Boekje h uivel ijk-echtscheid ing
Ds. Ype Schaaf
naar Indonesië
Chr. geref. classis
bezorgd over
christelijke school
Kerkmis voor
Mussolini en
voor Hitier
We moeten samen zoeken
sm
Gemengd
gehuwden
op 25% geschat
Hakenkruisen voor
Joodse logé
Gebouw Besturenraad geopend
VRIJDAG 1 MEI 1970
De mensen, die geen acht slaan op het naderende einde
wannéér dat ook komen zal maken zich niet zo druk (of het
moest zijn: met zichzelf, met hun eigen belangen, hun eigen wel
vaart). Zij zeggen: het 'S alles vrede en rust. De apostel Paulus ci
teert deze mensen in zijn eerste brief aan de Thessalonicenzen. Het
zijn mensen, die wat meewarig glimlachen om anderen, als die hen
waarschuwen, dat er eenmaal een grote verandering zal komen en
dat zij die wetenschap in hun doen en laten van elke dag dienen te
verdisconteren Vrede en rust: wat kan ons overkomenAls we dood
gaan, is immers alles voorbij!- Van hen zegt Paulus dit: hun zal
overkomen een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen
Deze mensen zullen de schrik van hun leven krijgen zij zullen
zich in de meest reële zin van het woord doodschrikken. Terwijl het
lijkt, of er niets aan de hand is, of aan de voorspoed geen einde
komt en het genieten van het leven voorlopig nog geen maximum
schijnt te hebben bereikt, breekt het uur van God aan. De dag des
Heren komt als een dief in de nacht
We lezen vandaag: Psalm 6 vers 1 tot 11
Geen uitstel tot volgende synode
(Van onze kerkredactie
LUNTEREN Met 40 tegen
24 stemmen en twee onthoudin
gen heeft de gereformeerde sy
node woensdag besloten het rap
port leeruitspraken 1942-1944
(nader schuldbelijden tegenover
de vrijgemaakte broeders en zus
ters - red.) nog tijdens deze sy
nodezitting af te handelen. Daar
bij volgde men een voorstel in
die richting van de A. C. van
Nood te Velsen.
Dit besluit gaat in tegen de visie
van rapporteur drs. H. Schut te i
Utrecht, die ontraadde ,.de zaak ge- j
forceerd tot een einde te brengen" en
daarom meer voelde voor een voorstel I
van ds. J. M. Bloemkolk te Eindho-
ven. dat behelsde deputaten te benoe- i
men, die de hele zaak nog eens na der
bezien om dan de volgende synode
rapport uit te brengen. Dit was ook
de visie van de commissie die mede
voor het huidige rapport verantwoor
delijk is en die haar ingediende voor
stellen zou willen handhaven.
Prof. dr. H. N. Ridderbos te Kam
pen en ouderling G. van Galen uit
Zwijndrecht wilden evenals ds. Van
Nood zo spoedig mogelijk afhandelen.
Laatstgenoemde achtte uitstel een
ramp en prof. Ridderbos zei onder
meer: al het materiaal ligt ter tafel
AMSTERDAM Vanmorgen is ds.
Y. Schaaf, adjunct algemeen secre
taris (binnenland) van het Neder
lands B(jbelgenootschap, naar Indo
nesië vertrokken voor een fotoreis.
Volgende week vertrekt de foto
graaf Hans Samsom uit Alphen aan
de Rijn die dergelijke fotoreizen ook
reeds gemaakt heeft naar Afrika en
naar Latijns-Amerika.
Doel van de reis is de functie van
de religies in de Indonesische samen
leving en van kerk en bijbel in het
bijzonder in beeld te brengen. Er
/uilen zwart-wit foto's gemaakte wor
den en kleurendia's. Ds. Schaaf zal
bovendien een groot aantal gesprek
ken op de band vasUeggen.
Ds. Schaaf zal zijn aandacht vooral
richten op Java en Sumatra. Hans
Samsom zal ook Celebes. West-Irian
en een groot aantal eilanden in Oost-
Indonesië bezoeken.
en een deputaatschap, dus uitstel,
dienen, nu de zaak zover is gekomen,
het recht in de kerk niet. Er is geen
gebrek aan kennis, alleen verschil in
overtuiging.
Daartegenover stonden de menin
gen van o.m. ds. H. Hogenhuis van
Zwolle en prof. dr. G. Th. Rothuizen
te Kampen die het gewaagd vonden
op korte termijn over deze zaak een
beslissing te nemen. Prof. Rothuizen
meende zelfs dat zonder uitstel „een
nieuw stuk verdriet zou ontstaan".
Op korte termijn voor deze zaak op
nieuw een dag uittrekken zou volgens
hem een dubbele explosie van emo
tionaliteit veroorzaken.
De synode meende evenwel anders.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De classis Den
Haag van de Christelijke Gerefor
meerde Kerken heeft uitgesproken,
dat het in de huidige situatie drin
gend noodzakelijk is. dat de ouders er
nauwkeurig op letten of hun kinde
ren op de scholen onderwezen wor
den in positief christelijke en refor
matorische zin.
Zo nodig zullen de ouders middelen
en wegen moeten zoeken, opdat hun
kinderen dit onderwijs ontvangen, zo
mogelijk in samenwerking met leden
van andere reformatorische kerkge
meenschappen.
De classis kwam tot deze uitspra
ken naar aanleiding van een instruc
tie van de kerk van Nieuwkoop,
waarin gesteld werd dat het christe
lijk onderwijs in veel steden en dor
pen bezig is af te wijken van Schrift
en belijdenis.
Na haar actie mengden de Dolle
Mina's zich woensdagmorgen tus
sen de gereformeerde synodeleden
in Lanteren om zonodig nog nadere
toelichting op haar streven te
geven.
Hoewel vóór de komst van de
Mina's enige nervositeit achter de
moderamentafel en bij enkele
kerkelijke functionarissen merk
baar was de dames kunnen
soms rare dingen doen was die
verdwenen, toen ze als kippetjes
op een rij waren binnengekomen
en haar verhaal deden.
Op de ruggen van de in zwarte
plastic jassen gestoken Mina's zijn
nog letters zichtbaarwaarmee ze
samen het woorden GELJK-
WAARDIGHED vormden.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Op de voorlo
pig laatste dag van haar samen
komen heeft de gereformeerde
synode woensdag besloten een
pastoraal geschrift te doen op
stellen, waarin de gemeente
voorlichting wordt gegeven over
de hedendaagse vragen, van hu
welijk en echtscheiding.
Daarin zullen onder meer deze uit
spraken van de synode nader worden
uitgewerkt: „De Schrift leert, dat zij,
die in de Heer trouwen eljcaar als
man en vrouw uit Gods hand aan
vaarden en Hem beloven elkaar on-
DARMSTADT Dr. Martin
Niemöller, jarenlang een van de
stuwende krachten in de Praag
se christelijke vredesbeweging,
heeft zich uit deze beweging te
ruggetrokken.
Door de crisis in deze beweging
zijn er in West-Duitsland nu twee
regionale comité's. De meerderheid
heeft de samenwerking met de Oost-
europese top (Nikodim c.s.) opge
schort, evenals het Nederlandse re
gionale comité, maar er is een min
derheid die wil blijven samenwerken.
Niemöller wil aan geen van beide
comite's meewerken. In een af
scheidsbrief schrijft hij: „Wij christe
nen doen er beter aan, als wij in
algemeen menselijke organisaties
meewerken, waar het om de zaak en
niet om de pluralistische, zeer uiteen
lopende motiveringen gaat."
Niemöller is overigens in het paci
fisme nog zeer actief. Met de paasda
gen woonde hij de vijfde Stockhol-
mer Vietnam-conferentie bij. Hij
stelde daar de brief op, die aan
meer dan zestig kerken en christelijke
organisaties in de wereld gestuurd
werd en waarin gevraagd werd om
meerdere inspanning ter beëindiging
van de oorlog in Vietnam.
Van Stockholm reisde hij naar
Moskou, waar hij in het presidium
zat van de vierdaagse Lenin-herden-
king, die georganiseerd was door de
Wereldvredesraad.
(Van onze kerkredactie)
ROME/UTRECHT De lang
verwachte apostostolische brief
van paus Paulus over het ge
mengde huweljjk „Matrimonia
mixta" is in Nederland goed ont
vangen. Belangrijk acht men
vooral, dat de paus met even
zoveel woorden erkent, dat een
MADRID In de basiliek van Mi-
lagrosa te Madrid is gisteren een mis
gelezen voor Benito Mussoliin, ter
herdenking van het feit dat de Ita
liaanse dictator 25 jaar geleden werd
gedood.
De mis, die gelijktijdig was opge
dragen aan alle Italianen die voor de
fascistische idealen zijn gestorven,
was georganiseerd door de Italiaanse
neo-fascistische partij.
Onder de naar schatting 250 aan
wezigen bevond zich ook de voorma
lige SS-kolonel Otto Skorzeny, die in
1943 in opdracht van Hitler Mussolini
uit geallieerde handen bevrijdde door
een gewaagde parachutistenoverval
op een hotel op de Gran Saso d'Italia
in de Apennijnen.
Na de mis werden pamfletten ver
spreid, waarop stond aangekondigd
dat op 12 mei in Madrid een mis voor
Hitier zal worden gelezen en „alle
anderen die gevallen zijn bij de ver
dediging van de christelijke en wes
terse beschaving".
Invul-puzzel
Vul honzontaal in: 1. hemellichaam.
2. afgodsbeeld. 3. tusscnzetsel. 4 was
send waicr. 5. eenjarig kalf. 6. pookigzer.
7. flink, krachtig. X. sporeplant. 9. bijen
houder. 10. vallei. Bij juiste oplossing
vormen dc beginletters de naam van een
beroep.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: I. marode - els, 2 aroma
- stro. 3. sedert - oom. 4 snel - ten -
eb. S. aaneen - Epc, 6. port - lager. 7.
elan - Ede - da. X. eigen - Adda.
Recst real.
Verticaal: I. mass. peci. 2 are.ia
olie. 3. Roden - rage. 4 omelet - Ne-.
S. dartel - ent. 6. Ede - na - dar. 7.
Eton - Ecede, 8. troep - Edda. 4. som-
bcr - «al.'
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Ds. H. L. Hoving,
vier weken met verlof in Nederland,
heeft woensdag, namens de Reformed
Churches of New Zealand, de gere
formeerde synode toegesproken en
een toelichting gegeven op de brief
die zijn kerken aan de Nederlandse
zusterkerk geschreven hebben. In de
ze brief wordt verontrusting uitge
sproken over nieuwe theologische vi
sies. die onder meer door de hoogle
raren Kuitcrt, Augustijn. Kools en
drs. Baarda in publikaties naar voren
zijn gebracht.
Ds. Hoving, die predikant is in Sil-
versiream-Wainuiomota (het laatste
de Maori-aanduiding van deze plaats,
die twintig mijl van de hoofdstad
Wellington is gelegen), begon met de
dank van zijn kerken over te brengen
voor de wijze waarop de gerefor
meerde kerken de zusterkerken in
Nieuw Zeeland steunen. Financiële
steun wordt o.m. verleend aan een
fonds dat kerk- en pastoriebouw mo
gelijk maakt, alsmede aan de eigen
theologische opleiding in Geelong,
Australië.
De predikant schetste, dat zijn Re
formed Churches kleiner zijn dan één
classis in Nederland. Er zijn veertien
gemeenten die 2500 leden tellen. Het
predikantencorps bestaat uit acht
man. De kerken ontstonden, toen met
I name Nederlandse immigranten, die
uit reformatorische kerken kwamen,
bleek dat de Presbyterian Church
van Nieuw Zeeland niet het kerkelijk
dak bood. waaronder zij zich thuis
/ouden kunnen voelen, vooral door de
dogmatische ongeinteresseerdheld al-
I daar.
Door het stopzetten van de emi-
grantenstroom is de groei van de Re
formed Churches matig. De meerder-
I heid der kerkleden is van afkomst
I gereformeerd, verder zijn zij afkom- 1
Reverend H. L. Hoving
stig van de vrijgemaakte en chr. ge
ref. kerken, alsmede van de hervorm
de kerk (overwegend gereformeerde
bond). Voor die allen moet er ruimte
in onze kerk zijn, aldus ds. Hoving en
u begrijpt, dat dit wel eens spannin
gen kan oproepen. Maar het is ook
interessant te ervaren dat het kèn.
Die spanningen zijn de laatste ja
ren verhevigd doordat we kennis na
men van allerlei recente theologische
publikaties uit Nederland. Als je hier
weer bent, ervaar je het beter: er is
in Nederland, in Europa een cultuur
patroon aan het veranderen. Dat
heeft ook zijn invloed op het theolo
gisch denken.
Maar wij in Nieuw Zeeland hebben
aan die veranderingen geen deel,
hebben de neiging de kerken waaruit
we afkomstig zijn, te blijven zien
zoals we haar verlaten hebben. Dan
komen er vragen als: gaan de gere
formeerde kerken met twee monden
spreken? Ik zeg dit alles om meer
begrip te wekken voor onze situatie
en de brief van verontrusting die we
aan u deden toekomen, (reeds door
ons gesignaleerd red.).
TSK
Verdrietig
We zijn verdrietig over sommige
dingen die hier gepubliceerd worden.
We zijn inderdaad verontrust, ook al
is dat woord hier in Nederland in
middels besmet geworden. Hoewel ik
geloof, aldus ds. Hoving, dat al onze
predikanten, zo zij in Nederland
woonden, toe zouden treden tot de
vereniging van verontrusten.
Kunt u aantonen dat we als zuster
kerken hetzelfde belijden, maar dat
we het alleen maar verschillend zeg
gen of vertalen, dan zal ik de dag
prijzen waarop wij van u dat bericht
ontvangen. Want ik heb mijn moe
derkerken lief, zo besloot ds. Hoving.
Praeses dr. Kunst dankte voor dit
woord recht uit het hart. U hebt dui
delijk aangegeven waar uw moeilijk
heden liggen. Weet dit: wij worste
len en bidden om de goede weg. Maar
argumenten in de brief van uw ker
ken. waarin met aanhaling van woor
den uit Prediker 8 onze kerken wor
den verweten, dat velen er van geen
tucht willen horen, is een argumenta
tie die langs mij heen gaat. Mag ik
het even zo scherp zeggen? Wij wil
len wederzijds zoekend bezig zijn en
dan passen dergelijke „bombarde
menten" niet. Wij willen blijven bij
de Schrift. Zoudt u dat aan de broe
ders willen overbrengen? aldus dr.
Kunst. Hetgeen ds. Hoving beloofde.
Het antwoord-schrijven van de syno
de aan deze kerken en ook aan de
Orthodox Church of America die een
soortgelijke brief had gestuurd werd
vervolgens goedgekeurd.
eenvormig beleid niet meer mo
gelijk is.
Deskundigen beschouwen de zeven
tien richtlijnen als een raamwet,
waarbinnen de bisschoppen in elk
land hun eigen beleid kunnen bepa
len.
Verwacht wordt dan ook, dat de
Nederlandse bisschoppen nu op hun
eerstvolgende vergadering (dinsdag 12
mei) de overeenkomst met de Neder
landse Hervormde Kerk, de Gerefor
meerde Kerken en andere reformato
rische kerken zullen ratificeren.
De algemene regel blijft, dat een
gemengd huwelijk ongeoorloofd is,
tenzijde de kerk toestemming geeft.
Tot nu toe moest die toestemming uit
Rome komen, voortaan is het de
plaatselijke bisschop die beslist. De
toestemming is gebonden aan bepaal
de voorwaarden.
De belangrijkste voorwaarde is, dat
de rooms-katholieke partij moet belo
ven „alles naar vermogen te zullen
doen, opdat alle kinderen in de ka
tholieke kerk worden gedoopt en op
gevoed."
Dat er wordt gesproken van „naar
vermogen" betekent een duidelijke
verzachting. Het laat in de praktijk
vele mogelijkheden toe.
Van de andere partij wordt alleen
maar gezegd, dat hij of zij „tijdig op
de hoogte dient te worden gesteld"
van de tbeloften van dc r.k. partner.
Dat is een belangrijke verandering»
vergeleken bij de ontwerptekst van
de pauselijke brief, zoals die vorig»
maand nog luidde. De publikatie van
de brief werd toen op het laatste mo
ment uitgesteld. Toen werd gezegd,
dat de niet-rooms-katholiek moest
beloven, de geloofsverplichtingen van
zijn of haar roomskatholieke partner
„niet te zullen verhinderen."
DEN HAAG Op het ogenblik
schat men het aantal gemengd ge
huwden op vijfentwintig procent.
In 1968 bleken van de 1.200.000 hu
welijken er 175.000 te zijn van een
rooms-katholiek met een niet-rooms-
katholiek. Dat is 14,4 procent.
De laatste jaren is er sprake van
een sterke stijging in het aantal ge
mengd gehuwden. In het zuiden ligt
het percentage laag ongeveer vijf
procent maar in Groningen en de
randstad Holland overschrijdt dit
percentage het gemiddelde.
LEEUWARDEN De voordeur
van de hal van de flat van de voor
zitter van het Nederlands Israëlisch
genootschap, afdeling Friesland, is in
de nacht van woensdag op donderdag
met enkele hakenkruisen beklad. De
kruisen waren met krijt aangebracht.
De voorzitter, de heer Bos die in
Leeuwarden woont, heeft één van de
drie Israëliërs, die in het kader van
de bevrijdingsherdenking naar Fries
land waren gekomen, als logé in huis.
Het weer in Europa
Amsterdam zw. bew
Frankfort 7.w. bew.
Genive regen
Innsbruck sneeuw
Kopenhagen 1. bew.
Locamo onbew.
Londen zw. bew
Luxemburg zw. bew
Madrid onbew.
Majorca onbew
München
Nice
Parijs
Rome
Wenen
Zürich
De regel blijft gehandhaafd, dat het
huwelijk, om kerkelijk geldig te zijn,
gesloten moet worden ten overstaan
van een priester en twee getuigen.
Maar ook hier krijgen de bisschoppen
het recht om dispensatie te verlenen.
In feite is de enige bindende voor
waarde die Rome stelt, dat de huwe
lijkssluiting publiek moet zijn.
Niet alleen wordt het hierdoor mo
gelijk, dat een gemengd huwelijk
wordt bevestigd in een protestantse
kerk, zonder dat hierbij een r.k. gees
telijke tegenwoordig is.
Met deze richtlijn in de hand heb
ben de bisschoppen zelfs de mogelijk
heid gekregen, om het burgerlijk hu
welijk (het „trouwen voor de wet") te
beschouwen als formele huwelijks
sluiting, wanneer het om gemengd
huwenden gaat.
Interkerkelijke „oecumenische" hu
welijksdiensten zijn echter niet toe
gestaan.
PASTORAAT
Belangrijk is voorts de richtlijn,
waarin nadrukkelijk wordt aange
drongen op samenwerking met de
geestelijken van de andere kerk, om
tot een verantwoorde pastorale zorg
te komen voor de gemengd gehuwden
en hun kinderen.
Iedere schijn van proselitisme is in
deze richtlijn vermeden en ze kan
dienen als kader voor een meer uit
gewerkte plaatselijke consensus over
een oecumenisch pastoraat.
Ten slotte heeft de paus alle be
staande kerkelijke straffen jegens ge
mengd gehuwden opgeheven.
voorwaardelijk trouw te blijven tot
de dood. Tevens spreekt de Schrift
van een verantwoordelijkheid der ge
huwden jegens de kinderen door God
hun toevertrouwd en jegens de sa
menleving, waarbinnen zij hun plaats
ontvingen".
En verder: „In haar onderricht laat
de Schrift zien, dat er vanwege onze
zondigheid een situatie kan ontstaan,
waarin echtscheiding onontkoombaar
is. Kenmerkend voor een dergelijke
situatie is, dat door duurzame alge
hele ontwrichting het kriterium
ook van de nieuwe wet inzake de
echtscheiding van minister Polak
(red.) de voortzetting van het hu
welijk onmogelijk is geworden. Daar
om heeft de overheid voor een echt
scheidingsrecht te zorgen. De kerk is
geroepen tot pastorale bijstand in de
huwelijksproblematiek".
Andere struktuur
Eerder werd nog een ander belang
rijk onderwerp afgehandeld, te weten
de reorganisatie van de gereformeer
de zending. De organisatie daarvan
zal zo gewijzigd worden, dat een
overzichtelijk totaalbeleid voor het
hele zendingswerk mogelijk wordt.
De synode besloot hiertoe onder an
dere omdat de kerken overzee hierom
hebben gevraagd. Indonesië is bij
voorbeeld in de huidige organisatie
verdeeld in verschillende gebieden,
maar de kerken van Indonesië zelf
willen hun land zien als één gebied.
De bedoeling is de verschillende af
zonderlijke activiteiten samen te
bundelen in een regionaal orgaan
voor Indonesië. Ook voor West-Pakis
tan, Rwanda-Kongo en Latijns-Ame
rika wil men zulke organen vormen.
Deze vier regionale organen ontmoe
ten elkaar in een centraal orgaan, dat
het gehele gereformeerde zendings
werk overkoepelt.
Inmiddels zal nog nader beraad
over de reorganisatie nodig zijn. De
synode besloot namelijk, dat zij zelf
zal hebben te beslissen over de gehele
zendingsbegroting. Van de zijde van
de zending werden hier bezwaren te
gen ingebracht, omdat men in diverse
sectoren samenwerkt met andere
kerken, zoals die uit Zwitserland en
België, waardoor men ook gebonden
is aan financiële afspraken.
Persoonlijke noten
Nog enkele persoonlijke nootjes. De
voorzitter van de commissie Finan
ciën en Organisatie de heer T. van
der Kooy te Den Haag en ds. Th.
Boersma, die zondag jl. afscheid nam
van zijn gemeente te Grootegast, be
hoorden tot de synodeleden op wie
mede de lintjesregen was neerge
daald. Beiden waren door de Ko
ningin benoemd tot ridder in de orde
van Oranje Nassau.
Voor ds. Boersma was de burgerva
der van Grootegast, de heer K. Kos
ter speciaal naar Lunteren overgeko
men om (ook zijn) dominee de grote
medaille (verder doet u het maar met
het bescheidener lintje in uw knoops
gat) op te spelden. Goede woorden
ook van praeses Kunst voor beide he
ren, die op hun beurt weer bedank
ten. Bloemen voor de dames en een
Wilhelmus tot slot.
(Van een onzer verslaggevers)
VOORBURG „Als de Heer
het huis niet bouwt, werken te
vergeefs de arbeiders". Met deze
uitspraak opende prof. dr. W. J.
Wieringa woensdagmiddag het
gebouw aan het Oosteinde 114,
vanwaaruit de onlangs opgerich
te Besturenraad protestants
christelijk onderwijs zijn activi
teiten zal gaan ontplooien.
Het gebouw, rustfek gelegen aan de
Vliet, herbergt al enige tijd deze be
sturenraad, waarin vrijwel alle be
sturenorganisaties op het gebied van
het protestants-christelijk kleuter-,
basis- en voortgezet onderwijs ge
bundeld zijn.
De Raad is opgericht sinds de
Mammoetwet het gehele voortgezette
onderwijs is gaan regelen, en het la
ger onderwijs basisonderwijs gewor
den is. De scherpe scheidingen van de
geledingen, die het onderwijs vroeger
wel kende vervielen, zodat een „over
koepelende" organisatie een noodzaak
werd, om het gevaar van „langs el
kaar heen werken" te elimineren.
„De bedoeling van dit centrale bu
reau is slagvaardig te kunnen hande
len, in verband met de problemen in
de wereld van het onderwijs", zei
voorzitter Wieringa. „Het gaat erom
ons te concentreren op de struktuur
én de doelstellingen van het onder
wijs. Het onderwijs neemt, als gevolg
van de ontwikkeling in deze tijd, een
steeds grotere plaats in voor wat be
treft de vorming van het kind."
De raad van Beheer is het bestuur
van de Stichting Besturenraad Pro
testants-Christelijk Onderwijs en be
staat uit 31 leden afkomstig uit de
verschillende onderwijstakken. Het
dagelijks bestuur bestaat uit zeven
leden.
Zin
Een van de grote problemen van de
Stichting is het zoeken naar het zin
geven aan het christelijk onderwijs
in de modernp maatschappij: het zoe
ken napr "nrmen en doelstellingen
die aansprr':-'n in deze tijd. Prof.
Wieringa: Het christelijk onderwijs
heeft niet alleen een plaats, maar ook
een zin in de vorming van het kind
van leerling tot burger".
Het aantal leerlingen op „scholen i
met de bijbel", (volgens ds. Buskes
toch een juiste term) neemt overigens
gestaag toe. Bijna driekwart van de
leerlingen in Nederland bezoekt een
dergelijke school.
Over het oecumenische aspect in
het onderwijs zei prof. Wieringa:
„Eigen inbreng mi onderwijsinstituten
moeten we laten reguleren door de
Bijbel. Het is onze opdracht als
Christen deze scholen te laten func
tioneren. Nu, en over vijftig jaar".
Bemand
Staatssecretaris Grossheide meende
dat het ondermeer de taak van deze
„nieuwe" Besturenraad was, te on
derzoeken hoe schoolbesturen het
meest deskundig bemand kunnen
worden en de mate van betrokken
heid van de ouders bij de scholen.
Volgens hem is het van groot be-
lang dat het instituut van de ouder
commissie weer eens onder de loep
genomen wordt. „In het onderwijs,
maar ook daarbuiten, is er een ten
dentie, dat men zich op regionaal ter- i
rein wil losmaken van de strenge,
landelijke organisaties". Volgens mr.
Grosheide zou dit probleem ook door t
de Besturenraad onderzocht moeten
worden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kamerik, T. Lekker-
kerker te Oosterwolde (Gld.).
Bedankt voor Smilde, P. van der
Veer te Muiderberg.
Emeritaat verleend (per 1 mei) aan
T. D. Berghuis te Oldeholtpade; J. H.
W. Dickhout te IJmuiden-Oost; A.
Groot te 's-Gravenhage (ziekenhuis- j
predikant); M. J. Lekkerkerker te j
Montfoort; T. H. J. Nijland te Voorst;
A. J. van Renrxes te Avezaath; W. M.
van Reijendam te Gennep-Cuyk. E.
Schroten te Harmeien.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Heiloo, C. C. Verkuyl
te Arum.
Beroepbaer kand. B. K. Breeman,
Vermuydenstraat 138. Kampen, die is j
beroepen te Edam.
GEREF. KERKEN (vryg.)
Aangenomen naar Ommen (2e ber.),
J. van Dijk te Uithuizen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Wolfaartsdijk, J. C.
Weststrate te Meliskerke. A