Twee zusterkerken verontrust theologie" over „nieuwe m ONTWIK KEUNGS SAMEN WERKING Handleiding voor gemeentenberaad oorlogsvraagstuk Zaak aan gerefsynode niet geheel duidelijk U MOET GEEN GELD VAN KERK WILLEN Jehova's getuige na elf jaar vrij Een noord voor vandaag NIET SLECHTS RECLAME, MAAR BEGRIP Advies aan Dolle Mina's: Biafra-collecte 330.000 gulden Ontvoer dominee Landsman eens. Besluitenboekje geref. synode komt binnenkort Naast broeders van Sjaloom: Synode stelt coördinerend orgaan in Nieuwe koers vai Gereformeerde Sociale Arbeid DINSDAG 28 APRIL 1970 De dag des Heren komt als een dief in de nacht. Dat wil zeggen: Christus komt onverwacht, op een moment, dat niemand erop re kent. En tóch is dit niet de gehele waarheid. Die wederkomst be hoeft ons niet te overvallen, wij kunnen geheel voorbereid zijn op die dag. De apostel Paulus zegt Dit tegen de Thessalonicenzen: "Maar gij, broeders, zijl niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou: want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags" U ziet het: dit is toch wel een heel ander ge luid. Paulus brengt de vraag, of wij al dan niet door Christus' we derkomst zullen worden overrompeld, in direct verband met licht en duisternis, met dag en nacht. Een vreemde gedachtensprong? Toch niet: duisternis is naar Bijbels begrip het leven in het horizontale vlak, zonder geopende vensters omhoog en zonder licht, dat uit de hemel over al ons doen en laten valt. Licht is volgens het Evangelie het leven met de Heer, Die ons heeft ontdekt aan de betrekkelijk heid van ons bestaan en aan Wiens uitnodiging tot volledige over gave wij gevolg hebben gegeven. Dit laatste betekent ook. dat wij wéten wal eenmaal komt. zonder het ogenblik te weten. Het is een leven met toekomstmuziek, in wezen het enige en tegelijk hel eeuwige leven! We lezen vandaag: Genesis 50 vers 1 tot K (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Twee buitenlandse kerken, waarmee de gere formeerde kerken in correspondentie staan, hebben hun veront rusting uitgesproken over de theologische ontwikkelingen bin nen laatstgenoemde kerken, die huns inziens afwijken van de gereformeerde waarheid. Het zijn de Reformed Churches of New Zealand en de Orthodox Presbyterian Church of America, welke laatste, ofschoon minder duidelijk in haar vermaan, zelfs de correspondentie met de gereformeerde kerken in Nederland wil verbreken. UTRECHT De Biafra-collecte 1970 in de Nederlandse Hervormde Kerk heeft tot nu toe bijna 330.000 gulden opgebracht. Van dit bedrag is al 75.000 gulden naar Frankrijk verzonden. Er zijn daar veel vluchtelingen uit Biafra, die niet meer terug kunnen. Verder is honderdduizend gulden verzonden naar voormalig Biafra voor de uit voering van een landbouwprogramma en voor gezondheids- en welfarewerk. Tienduizend gulden is besteed voor de revalidatie van gehandicapte Biaf- ranen in Doorn. Gelijk bekend hebben de Gerefor meerde Kerken reeds 250.000 gulden beschikbaar gesteld voor de Nige- riaanse raad van kerken voor hulp verlening. Het gereformeerde wereld- dlakonaat wil binnenkort nog eens zo'n bedrag overmaken. (Van onze kerkredactie LUNTEREN Omdat er in de ge- j meenten grote behoefte bestaat op de j hoogte te zijn met alle besluiten die de synode der gereformeerde kerken lot nu toe genomen heeft en ook nog j deze week zal nemen komt het be kende „besluitenboekje" binnen de kortst mogelijke tijd ter beschikking. Het moderamen acht het niet ver antwoord te wachten tot deze synode definitief zal zijn gesloten. Zoals eer der gemeld werd, moet na deze week de synode nog een keer bijeenkomen ter afhandeling onder meer van de kwestie der verontrusten. Naar ver luidt zou dat in september kunnen zijn. Zekerheid hierover bestaat ech ter nog niet. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Langzamer hand begint ds. M. Groenenberg ook tot de verontrusten te be horen, zo belijdt hij in zijn weke lijkse babbels, waar tegenwoor dig Hervormd Nederland mee mag pronken. De onrust be kruipt me namelijk, zo gaat hij voort, dat het „volle leven", dat in alle rivieren, vaarten en ka nalen borrelt, de kerk voorbij- Hij is weer wat gerustgesteld, door dat de Dolle Mina's nu ook in de kerk verschenen zijn. Ze deden het zo or- delijk.'dat niemand goed in de gaten had dat het Dolle Mina's waren. Ze liepen vanuit alle hoeken van de Janskerk in Utrecht naar voren, één appel houdend in de hooggeheven hand en legden legden die op de avondmaalstafel. De gemeente keek er gesticht naar, dacht aan een nieuw onderdeel van de liturgie, waarvan ze de zin wel niet onmiddellijk zag, maar zoiets wordt je meestal pas later geopen baard. Toen de Dolle Mina's aan het eind van de dienst pamfletjes uitdeelden, was de openbaring er al. Hoe het ook zij, dit gebeuren was een troost voor ds. Groenenbergs gemoed. Waarom? (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Wij moeten naast deze broeders van Sjaloom gaan staan door te zeggen: u moet geen geld van de kerk willen, zo luidde de formulering var. dr. P. G. Kunst, ge reformeerd synodepraeses. nadat hij het verzoek var. deze beweging, die in Odijk resideert, aan de orde had gesteld en toegelicht „om een duide lijke financiële bijdrage te mogen ontvangen vanwege financiële moei lijkheden waarin Sjaloom zich be vindt". Na de weigering van her vormde kant komt er dus ook geen gereformeerde bijdrage. Sjaloom. die het rrcet hebben van particuliere vrijwillige bijdragen, zit financieel behoorlijk aan de grond. Daar komt nog bij, dat men van deze zijde een boerderij wil aankopen, res taureren en inrichVn ten behoeve van het Sjaloomwerk waarmee een bedrag van anderhalve ton is ge moeid. Naar aanleiding van het verzoek ontving het moderamen van de syno de onlangs een deputatie van Sja loom, die zijn arbeidsveld omschreef als „werkzaam van de kleine naar de grote oecumene". De beweging, zo bleek uit de be spreking, wil een bijdrage ineens zonder enige verplichting van zijn kant, omdat men vrij wil blijven te genover de kerken. Ten opzichte van de belijdenis der kerken wenst men zich aarzelend op te stellen. BAANBREKEND Echter: Sjaloom heeft vele taken aangepakt voordat de kerken die za gen, „wij traden en treden op als de negers in de Amerikaanse kerken", zo werd in de bespreking gezegd. En voor dit baanbrekende werk zou men graag gehonoreerd willen worden. De synode overwoog echter, dat er bij Sjaloom heel duidelijk geen enkel engagement met welke kerk ook is, dat men vanwege zijn volledige onaf hankelijkheid die gewaarborgd moet blijven zelfs geen normale lening met een kerk zou willen aangaan, ja ook geen controle op de besteding van eventueel te ontvangen gelden zou willen toestaan, hetgeen bij het ver lenen van financiële steun van de ge nerale synode toch nadrukkelijk een vaste regel is. VRAAG Om tot de vraag te komen: kan men geld beschikbaar stellen aan een beweging die zich zo tegenover de kerk opstelt? De conclusie was niet moeilijk: Sjaloom moet geen geld van de ker ken willen ontvangen. In deze zin zal Odijk worden ingelicht. Tot nu toe ontving Sjaloom wel in de een of an dere vorm steun van de Remon strantse Broederschap en van de Ne derlandse Zendingsraad. Niemand van de synodeleden vroeg over dit onderwerp het woord. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Blauwkapel-Groenekan: C. den Boer te Zeist: te Dreischor, c.a. (Z.): E. C. v. Offeren te Gelse- laar; te Zwijndrecht: G. J. Tijsse- ling te Uithuizermeeden; te Rotter dam-Zuid (vac. H. Schroten): H. W. Hielkema te Hilversum. Aangenomen naar Bilthoven (toez.) A. D. H. Roscam-Abbing te Amster dam: naar Obdam: T. A. Vonk Noor- dergraaf te Nuis en Niebert; naar IJsselmuiden: J. v. Rootselaar te Bar- neveld, die bedankte voor Brakel en voor Resteren. GEREF. KERKEN Beroepen te Bant en Rutten: kand. J. C. Pennekamp te Heerlen. Aangenomen naar Rijssen: H. J. Bouwhuis te Harderwijk. Afgestaan voor de zending op Soem- ba: P. J. Rozendal te Creil. Wel vraagt hij zich onrustig af: waarom ontvoeren ze wel minister Lardinois en niet bijvoorbeeld domi nee Landsman? Natuurlijk kunnen ze hem daarna ook wat inheems aarde werk of glaswerk meegeven, maar het zou een opwindende zaak zijn. Veel opwindender dan open brieven, protesten of telegrammen. Maar misschien, zo besluit ds. Groenenberg, ben ik te vroeg wat somber gestemd. In spetember en ok tober gaat het moderamen van de hervormde synode een rondreis ma ken langs alle 54 classicale vergade ringen van ons land. Dus als u iets wilt, de gelegenheid hebt u... De gereformeerde kerken ken nen correspondentie met buiten landse kerken in engere zin, in ruimere zin en volgens een bij zondere regeling. Beide veront ruste kerken behoren tot de eer ste categorie. In de brief van de Nieuwzeelandse kerken worden uitspraken van de hoogleraren dr. H. M. Kuitert, dr. C. Augustijn, dr. J. L. Koole, alsmede van drs .T. Baarda geciteerd, die naar de mening dezer kerken theologische inzichten naar voren brengen welke deze kerken met ernstige zorg ver vullen. De indruk bestaat bij de Nieuwzee landse kerken, dat de Nederlandse zusterkerken verkeerde dingen toela ten en de tucht inzake de leer onvol doende hanteren, kortom, zich te wei nig inspannen om op te treden tegen theologen bnnen die kerken die van deze nzichten blijk geven. Vandaar dt vermanend schrijven. Aantwoord Aan de synode werd een concept- antwoord aan de Reformed Churches of New Zealand voorgelezen, opge steld door het deputaatschap voor oecumenische aangelegenheden, waaraan wij onder meer ontlenen: „In de eerste plaats willen wij u er op wijzen dat de nieuwe theologische beznning in de gereformeerde kerken geboren s uit het oprechte pogen de waarheid, zoals ons die is overgele verd, te vertalen voor en door te ge ven aan de mens van deze tijd". „Hierbij komen problemen aan de orde, die reeds door bijvoorbeeld Herman Bavinck gezien zijn, maar die naar veler mening door verschil lende oorzaken niet die aandacht ont vangen hebben, die zij verdienden, zodat er in de bezinning op bepaalde punten iets van een achterstand was ontstaan, die thans moet worden in gehaald „Wanneer op oude vragen nieuwe antwoorden worden gegeven, of ook nieuwe problemen, die zich voordoen, onder ogen worden gezien, behoeft dit als zodanig geen reden tot verontrus ting te zijn. Kuyper en Bavinck heb ben dat in hun tijd evenzeer gedaan. Dit neemt niet weg, dat dit pogen door gevaren en risico's is omringd. Het kan voor de kerk in een bepaalde situatie dan ook noodzakelijk zijn nieuwe opvattingen te wegen en te toetsen". Graag wil de synode de brief ter kennis brengen, zo wordt verder uit eengezet, van de commissie die bezig is een aantal bezwaarschriften tegen nieuwere opvattingen nader te be zien, maar zij vraagt zich af of dit wel zal kunnen bijdragen tot de ma teriële bezinning ter synode. „Immers, ook al worden er zeer stellige beweringen in gedaan en al wordt voorts een aantal citaten uit publikaties van gereformeerde theo logen gegeven, toch blijkt uit het schrijven niet, dat de Nieuwzeelandse kerken op de hier gestelde problemen ingaan" I „In ieder geval zou de gereformeer de synode het op prijs stellen als de Reformed Churches of New Zealand met de gereformeerde kerken in Ne derland mee zouden willen worstelen om een antwoord te vinden op de vele vragen, die zich in deze tijd voordoen. Mogelijk kan zo van de zij de van de Nieuwzeelandse kerken een positieve bijdrage geleverd wor den, tot oplossing van problemen die in feite gemeenschappelijk zijn". De redenen waarom de Orthodox Presbyterian Church of America, naar prof. dr. C. van der Woude uit Kampen zei „een kleine, zeer posi tieve kerk met een Schotse achter grond" de relaties met de gerefor meerde kerken wil verbreken zijn onder meer: „dat de zusterkerkrelatie onwerkbaar wordt met het oog op ernstige verschillen tussen onze ker ken". En aangezien „niet voldoende mid delen voorhanden zijn voor een raad gevende overweging of een berech ting van kwesties die zich voordoen" komt deze kerk tot de conclusie, „dat de enige verantwoordelijke daad die ons mogelijk is blijkt te zijn ons te rug te trekken van een relatie waar van wij de verplichtingen niet vol doende kunnen nakomen" Synodepraeses dr. P. G. Kunst las het concept-antwoord voor, dat het moderamen aan deze kerk in Ameri ka behoudens goedkeuring van de sy node wil zenden. Ten aanzien van de .ernstige verschillen tussen onze ker ken" wordt daarin onder meer ge zegd: „over de betekenis daarvan tas ten wij enigermate in het duister, omdat ons althans van uw zijde nim mer welomschreven bezwaren bereikt hebben. Daarom rijst bij ons de vraag, of beëndiging van de relatie van zusterkerk we' de aangewezen weg s, omdat de factoren die u tot deze beëindiging gebracht hebben (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Uitvoerig heeft de gereformeerde synode maandag over haar werkwijze gesproken. Daarbij kwam onder meer de vraag aan de orde of men in verband met de toe nemende werkzaamheden enerzijds en om anderzijds de kerkelijke ont wikkelingen beter te kunnen volgen niet jaarlijks in plaats van om de twee jaar, zoals nu het geval is, bij een zou moeten komen. Concrete voorstellen hiertoe werden evenwel niet gedaan, pmdat in het rapport Werkwijze Synode onder meer voorzien werd in het instellen van een coördinerend orgaan voor de gemeenschappelijke arbeid der gere formeerde kerken. Hierin zullen de deputaatschappen, sectorsgewijs ge bundeld, een stem krijgen, evenals het moderamen der synode. Boven dien zullen als adviseurs deputaten voor financiën en organisatie worden toegevoegd. De synode oordeelde, dat men eerst de ervaringen met dit orgaan zou af wachten alvorens te beoordelen of een jaarlijkse dan wel een tweejaar lijkse synode wenselijk is. Het centrale orgaan zal ook organi satorisch dienstbaar zijn in de voor bereiding van het beleid van de syno de. Verder besloot de synode om de in formatie en documentatie te verbete ren. Aan deputaten Informatiedienst werd opgedragen in samenwerking met deputaten financiën en organisa tie en het moderamen der synode te komen tot het uitgeven van een offi cieel documentatieblad, zowel voor de kerkelijke ambtsdragers ais voor de gemeenteleden DS. LANDSMAN ontvoerd? GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Chatham (Can. Ref. Ch.): J. J. Wildeboer te Winschoten: te Brunssum-Treebeek (accl.): C. Bijl te Hilversum. GEREF. KERKEN (buiten verband) Beroepen te Katwijk a. Zee: G. v. d. Brink te Eindhoven. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Sliedrecht (Middel- diepstraat): J. v. Amstel te Middel burg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalburg: W. Hage te Krabbendijke; te H.I. Ambacht: H. Ligtenberg te Genemuiden. de kleine catechismus van de UITGAVE W. MEINEMA N.V. DELFT TRAAG 5: Betekent het onze schouders zetten onder het vraag stuk van de ontwikkelingssamenwerking dat we maar veel geld en deskundigen naar de arme landen moeten sturen om ze te helpen? ANTWOORD 5: Dat is zeker nodig, maar het is toch te simpel geredeneerd. Er is méér nodig: er moet ook veel veranderen op het gebied van internationale handel, verkeer en industrie. DRS. C.H. KOETSIER ijke landen de sleutelposities in dit op- Momenteel bezetten de zich t. Ontwikkelingshulp alleen, ontaardt in liefdadigheid, als niet de economische macht gedeeld wordt. Daarom vraagt men terecht om gerechtigheid. niet eens door ons konden worden overwogen." „Wij zouden u in overweging wil len geven, juist op grond van de on duidelijke situatie, die thans bestaat, nog niet tot beëindiging van de zus terkerkrelatie over te gaan, maar ons over de zaken die naar uw oordeel in het geding zijn zo te informeren, dat wij daarover een duidelijk beeld ver krijgen en u een verduidelijking van onze visie kunnen geven". Wèl bekend Prof. Van der Woude wilde naar aanleiding van dit concept-schrijven opmerken, dat de bezwaren van de Orthodox Presbyterian Church een aantal jaren geleden op de gerefor meerde synode wel degelijk kenbaar zijn gemaakt. En wel door reverend Shepherd, die destijds in ons land studeerde en als gast namens zijn kerk op de toen gehouden synode heeft gesproken. Er kan derhalve niet zonder meer gesteld worden, dat men hier niet geïnformeerd is. Daar komt nog bij, dat van gere formeerde zijde de relatie met deze kerk, waarin zeer positieve krachten werkzaam zijn, zijn verwaarloosd. Ik zelf, aldus prof. Van der Woude, was in 1956 bij mijn bezoek aan Amerika op de synode van deze kerk En bij mijn weten heeft daarna niemand van onze kerken meer contact met de Orthodox Presbyterian Church gehad De praeses stelde voor de kwestie met beide kerken later deze week af te handelen. OOSTERBEEK De Stichtinj Raad voor Gereformeerde Sociale Ar beid heeft het afgelopen weekeinde op een vergadering in Oosterbeek be sluiten genomen van ingrijpende be tekenis wat betreft de functie van sa menwerkingsorganen. Voornaamste functies van deze or ganen zullen zijn de vorming, voor j lichting en communicatie, waarbij d< i gereformeerde bevolkingsgroep zovee mogelijk dient te worden ingescha j keld in de welzijnsbehartiging. Zi zullen dus moeten fungeren als eer middelpunt van dit krachtenveld. Zij geven voorlichting aan en ove de eigen groep met betrekking tot d< j maatschappelijke ontwikkeling, fun I geert als adres voor de groep, ver j zorgt de communicatie binnen di j eigen groep. De GSA wil deze taken vervullet als representant van de gereformeer jj de bevolkingsgroep. Op deze wijze zal het samenwer kingsorgaan kunnen beschikken ovei de kennis en het vertrouwen om haat 3 functie goed te kunnen vervullen. De opzet van de samenwerkingsorganen nieuwe stijl zal gerealiseerd moetei worden in een experimentele periodi van drie vier jaar. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het modera men van de gereformeerde sy node zal de kerken gaan infor meren over de methode volgens welke het vraagstuk van oorlog en vrede, waar deze meerdere vergadering niet uit is gekomen, verder in de gemeenten aan de orde kan worden gesteld. Een brief met de nodige instructies daarover aan de kerken ligt ge reed. Daarnaast komt dan een pocket ter beschikking waarin alle belangrijke stukken die op dit onderwerp betrek ken hebben, zijn opgenomen, zoals een aantal voorstellen, dat ter synode is ingediend, de weerslag van de groepsdiscussies die ter synode zijn gevoerd, diverse amendementen en de MADRID Alberto Con- tqoch, een Spaanse Jehova's ge tuige, die elf jaar gevangen heeft gezeten wegens dienstwei gering, is vrijgelaten. Generaal Franco heeft hem gratie ver leend. De thans 32-jarige Contijoch had om gratie gevraagd, nadat hij in december in de gevangenis van Cadiz was getrouwd met een Engelse Je hova's getuige. Zij hadden elkaar in 1968 leren kennen, toen zij met een groep geloofsgenoten de gevangenis in Cadiz bezocht. Er zitten in Spanje nog 149 Jehova's getuigen gevangen voor hetzelfde feit, maar niemand zo lang als Con tijoch. In 1959 werd hij op Majorca tot drie jaar veroordeeld, omdat hij geen wapens wilde dragen. Na het uitzit ten van deze straf werd hij opnieuw opgeroepen, maar weer weigerde hij. Toen kreeg hij vier jaar. In 1966 werd hij naar de Spaanse Sahara gezonden, maar ook daar wilde hij geen dienst doen. Dat kostte hem een vonnis van zes jaar, waarvan hij slechts een deel hoefde uit te zitten. Maar in 1968 kreeg hij opnieuw zes jaar. De Spaanse regering heeft nu een wetsontwerp aangekondigd, waarin tegemoet zal worden gekomen aan gewetensbezwaren tegen de militaire dienst. Volgens dit ontwerp kunnen gewetensbezwaarden drie jaar spe ciale burgerdienstplicht vervullen in plaats van anderhalf jaar militaire dienst. Jehova's getuigen zijn geen abso lute pacifisten, maar zij willen alleen de wapens opnemen, „als God het vraagt". Sinds de dagen van oud- Israël heeft God het volgens hen niet meer gevraagd. Zij maken ook aanspraak op vrij stelling op grond van het feit, dat elke Johova's getuige een geestelijk ambt bekleedt. Spanje telt meer dan achtduizend Jehova's getuigen. open brief van de wis- en 'natuur kundige faculteit aan de VU. Vervolgens bevat dit boekje di een drietal schetsen, die ter handle ding van de gemeentegesprekken het komende seizoen kunnen dienei Eén daarvan wordt geschreven dot prof. mr. I. A. Diepenhorst te Zei#T een andere door hetzij ds. N. SchJ man te Westzaan hetzij door ds. w. J>an Bolt te Den Haag en de derde schelf door de generaal T. de Ruig te Wap1 sen a ar. Aan het slot van het boekje is ee aantal vragen opgenomen, waart van de gemeenten een zo duidelij[j( mogelijk antwoord wordt verwach Deputaten voor het oologsvraagstu L zullen dan aan de volgende synod ik mede naar aanleiding van hetgee ir geresulteerd is uit het gemeentenbe ir raad. nader moeten rapporteren. dsi bc Van de stichting Gemeentetoeiu ting was een brief binnengekomen Üg waarin het aanstellen van twee full time functionarissen wordt bepleit die de gesprekken in de gemeent nog nader zouden kunnen begeleidei en waardoor het landelijk gesprei beter op gang zou kunnen ko: Ook een slotconferentie na het meenteberaad wordt daarin bepleit suggesties, die drs. H. Schut Utrecht nog eens onderstreepte. De synode voelde daar geen be hoefte toe en wilde de werkwijze vai pe'J het moderamen volgen. Geen full-timers ike Kruiswoord-puzzel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 2 j i b 6 7 8 9 n s a G a •g 9 0 s D P P P d 1 Horizontaal: 1. stroperij - wandversic- ng, 2. geurigheid - afval van koren, 3. nds - familielid, 4. vlug - voorzetsel - "nemend getij, 5. verbonden - plaats in elderland, 6. wijnsoort - soort bier, 7. inloop - plaats in Gelderland - kinder- oet. 8. vertrouwelijk - rivier in Italië. water op de grens van Drente en verijsel - lengtemaat in Spanje. Verticaal: 1. menigte - vrucht, 2. rijdperk - vette vloeistof, 3. plaats in rente - woede. 4 eierpannekoek - aats op Ameland, 5. speels - loot, 6. aats in Italië - voorzetsel - bij, 7. aats in Engeland .-..noorrLchristen pre ker, 8. bende - hoofdwerk van de oud aorse letteren, 9. duister - vis. OPLOSSING VORIGE PUZZEL kanteel, 2. patriot. 3. steiger. Het weer in Europa Amsterdam Brussel Frankfort Genève Innsbruck Kopenhagen Locarno Londen Luxemburg Madrid Majorca Mllnchen Nice Parijs Rome Wenen Zürich weer max temp. gisteren half bew. 9 licht bew. 8 niet ontvangen half bew. sneeuw half bew. half bew. half bew. onbew. regenbui regen half bew. vrljw. onbew. zwaar bew. half bew. geheelbew. 13 neersla! ing vas1 Wp! ilar em uss lich ivee lebi ii'.S Prol al<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2