ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
HEIL IS AFGESCHEIDEN
VAN AARDSE UTOPIEËN
Kerken gaan niet mee met
oecumenische beweging
Recordcijfers
Jehova's
getuigen
Onenigheid
tussen
ouders en
stichting
Die Kerkbode begrijpt
niets van prof. Verkuyl
Waarom méér
betalen?
Prakticanoval f360,
Em woord voor vandaag
Dr. J. J. Speelman
(59) overleden
Hoofdonderwijzer
neemt ontslag
Kerken voor keuze
Willebrands
in Moskou
Loodsen krijgeG
een week
voorwaardelij li
Folders verleiden
Britse kerkrovers
Baptistenzending
in Laos
Ambtsaanvaarding
dr. G. N. Lammens
Literaire techni
in de Handelin
Zondagsscholen
vergaderen
DONDERDAG 23 APRIL 1970
Het effect van het wonder, dat God een mens van vervolger tot vol
geling maakt, kan zijn, dat anderen die mens als een gezant van
God accepteren. Maar het kan óók heel anders zijn. Het kan name
lijk gebeuren, dat zo iemand met de nek wordt aangezien en dat
geen waarde of geloof wordt gehecht aan de radicale omschakeling
van die man of vrouw. Men gaat dan speuren naar mogelijke on
juiste motieven van die "omzwaai" en u kunt aannemen, dat die al
tijd wel te vinden zijn. Worden, ook in de christelijke kerk van van
daag. niet vaak "bekeerlingen" niet voor vol aangezien? De apostel
Paulus kan in de brief aan de Galaten gelukkig verklaren dat hij
werd geaccepteerd. De christelijke gemeenten in Judéa, zo schrijft
hij, hoorden voortdurend van hem vertellen: "Hij die ons vroeger
vervolgde, verkondigt nu het geloof, dat hij tevoren trachtte- uit te
roeien". Van aanzien was Paulus die gemeenten onbekend. "Maar",
zo zegt de apostel dan, "zij verheerlijkten God in mij". Is dit op
zichzelf'niet ook een wonder. Zij dankten God. dat Hij hun deze
man had gezonden
Wc lezen vandaag: Genesis 47 vers 1 tot 19.
BENNEBROEK In de ouderdom
van 59 jaar is overleden dr. J. J.
Speelman, internist van het psychia
trisch ziekenhuis Vogelenzang. Van
1935 af is dr. Speelman in dienst ge
weest van de Vereniging tot christe
lijke verzorging van geestes- en ze
nuwzieken.
Allereerst in de psychiatrische zie
kenhuizen Bloemendaal te Loosdui
nen, vervolgens in Dennenoord te
Zuid-Laren en ten slotte, sinds 1963,
in Vogelenzang.
ROTTERDAM Met een rede
over de jurist in 1970, ijskastfiguur of
bouwer aan een gezonde t oekomst,
aanvaardde prof. mr. P. Zonderland
vanmiddag in het Groot Auditorium
van de Nederlandsche Economische
Hogeschool zijn ambt van gewoon
hoogleraar in burgerlijk recht, han
delsrecht en burgerlijk procesrecht.
DR. W. A ALDERS
heden kiezen
Drie moderamenleden van het Con
tactorgaan van de gereformeerde ge
zindte; van links naar rechts: ds. J.
H. Velema, christelijk gereformeerd
predikant te Apeldoorn, ds. G. Jans
sen, gereformeerd predikant (vrijge
maakt) te Amsterdam-West die de
conferentie leidde en dr. C. A. Tuk
ker, hervormd predikant te Kinder
dijk.
(Van onze kerkredactie)
NIJMEGEN De oecumene tussen
de grote christelijke kerken dreigt
vast te lopen. Het wordt steeds duide
lijker. dat deze kerken op het offi
ciële beleidsniveau niet meekunnen
met de grote oecumenische bewegin
gen van nu. Dit is de conclusie die uit
het jongste nummer van het interna
tionale tijdschrift voor theologie
..Concilium" valt te trekken, dat zijn
hele aprilnummer aan de oecume-
nisehe ontwikkelingen wijdt.
Onder redactie van prof. dr. Hans
Küng, r.k. theoloog aan de universi- j
teit van Tübingen, trachten specialis- j
BREDA In Breda-noord heerste I
al geruime tijd onenigheid tussen de j
oudervereniging en het personeel van j
de katholieke John F. Kennedysehool
enerzijds en het Stichtingsbestuur ka
tholiek onderwijs Breda-noord an
derzijds.
De eersten vinden dat dit te wijten
is aan de houding van het stichtings- j
bestuur dat niet alleen alle inspraak
van de oudervereniging en de ou
ders weigert, maar ook geen antwoord
wil geven, die door de ouders zijn
gesteld.
Deze houding heeft er destijds toe
geleid dat het vorige bestuur van de
oudervereniging is afgetreden. Thans
is de spanning zo hoog opgelopen dat
het hoofd van de school, de heer F.
Peerbooms per 1 augustus zijn ont
slag heeft ingediend. Als motief heeft
hij aangevoerd dat hij zich niet kan
verenigen met de ondemocratische
houding van het stichtingsbestuur te
genover de ouders.
Tijdens een ouderavond is door het
bestuur van de oudervereniging en
de ouders gezamenlijk een motie op
gesteld, waarin het ontslag van het
stichtingsbestuur op uiterlijk 10 mei
wordt geëist. Deze motie is aan de
bisschop van Breda gezonden.
Tevens is het Tweede-Kamerlid C.
F. Kleisterlee verzocht de minister
van onderwijs vragen te stellen over
d<"- invloed van ouders en leerkrach
ten in het schoolbestuur.
ten op het gebied van oecumene uit
verschillende kerken tot een plaats
bepaling te komen.
Unaniem heerst de mening dat het
Tweede Vaticaans concilie aanvanke
lijk grote mogelijkheden heeft gebo
den voor e«?n verder onderlinge toe
nadering. Anglicanen, oosters-ortho-
doxen en protestanten werden vooral
gestimuleerd door de groeiende colle-
gialiteitsgedachte tussen paus en bis
schoppen, door de grotere betekenis
dio men aan plaatselijke r.k. kerken
ging toekennen en aan de pluriforme
(meervoudige) beleving van de ge
loofsschat.
Maar er was meer. Zo schrijft de
Franse dominicaan Yves Congar: het
gevoel dat er zoveel tragische schei
dingen zijn tussen mensen: tussen
blank en zwart, tussen rijk en arm,
tussen machtigen en verworpenen,
blijkt scheidingen tussen christenen
op te heffen. Ten diepste is zo de
oecumenische dialoog geen louter in
terkerkelijke dialoog meer, maar een
gesprek van alle christenen en ker
ken samen met de grote problemen
van deze tijd.
Daar voegt dr. A. van den Heuvel
van de Wereldraad van Kerken onder
meer aan toe: Door het mondig wor
den van volkeren en individuen ont
staat een grote verscheidenheid van
overtuigingen en uitdrukkingsmoge
lijkheden, die over en weer herkend
worden als waardevolle aspecten van
de waarheid. Theologen, die vroeger
alles pretendeerden te weten, ontdoen
zich nu van hun eerbiedwaardige to
ga's, stellen vragen, luisteren naar
deskundigen van andere vakken en
bieden hun diensten aan.
Prof. Johann Baptist Metz uit Mini
ster, wel de „vbder van het kritische
katholicisme" genoemd,' wijst aan hoe
in feite de wereld de theologische
plaats is voor dz eenheid der christe
nen. Dat dwingt de kerk uit zichzelf
te treden, zichzelf te overtreffen, op
gevaar af zichzelf te verliezen.
Echter: de institutionele kerken
blijken, dat wordt steeds duidelijker,
moeilijk of niet mee te kunnen met
deze oecumenische bewegingen. De
anglicaanse bisschop mgr. Stephen
Neill en de Newyorkse hoogleraar in
de theologie prof. John Macquerrie
(«veneens anglicaan) geven aan hoe
zij hardhandig van hun toenadering
tot de r.k. kerk worden afgesloten
door de uitoefening van het primaat
door paus Paulus en zijn jongste en
cyclieken.
Vanuit de reformatie maakte Hé-
bert Roux uit Moutauban duidelijk,
hoezeer in Frankrijk nog ruimte ont
breekt voor de lokale kerken. Het
plechtige „credo" dat paus Paulus
heeft uitgesproken laat grote
veélvormingheid in de geloofsovertui
ging toe, zo meent ook de lutheraan
Kristen Skydsgauid uit Kopenhagen.
En van oosters-orthodoxe zijde kan
niet meer verhuld worden hoezeer
men daar verstrikt is in problemen
van politiek en binnenkerkelijke
theologie.
Het zijn feiten als deze die dr. Van
den Heuvel, eerder genoemd, doen
uitroepen, dat er moeilijk te „nemen"
barrières worden opgeworpen door de
angst en de defensieve reacties bij lei
ders van verscheidene kerken.
DRS.C.H. KOETSIER
de kleine catechismus van de
UITGAVE W. MEINEMA N.V. - DELFT
Vraag 2: Hoe komt het. dat de u\ zo ongelijk verdeeld
is, terwijl het zuiden van de wereld toch over veel natuurlijke
rijkdommen beschikt?
Antwoord 2: Dat is ten dele het gevolg van wat in het ver
leden gegroeid is, mede onder invloed van de koloniale ver
houdingen: het zuiden levert grondstof jen (zoals bauxiet, tin,
koper, petroleum) en tropische landbouwprodukten (zoals tabak,
koffie, thee, cacao). Dat brengt in het noorden werkgelegenheid
en winst, dus welvaart.
Anderzijds kampt het zuiden met allerlei eigen problemen, die
ontwikkeling tot welvaart in de weg staan. Daarentegen beschikt
het noorden over kapitaal, kennis, ervaring, ondernemingsgeest,
waardoor het zijn economische en politieke macht kan handhaven.
(Van een medewerker)
WOUDSCHOTEN Aan het slot van zijn betoog stelde dr. W.
Aalders op de goed bezochte conferentie van het Contactorgaan Ge
reformeerde Gezindte dat er voor de kerk vandaag maar twee moge
lijkheden zijn: een eigentijds Karmel waar we voor de roep geplaatst
worden kiest u heden wie gij dienen wilt en komt dan tot een nieuw
bloeiend reformatorisch geloofsleven dat nu zo verlept is, of een
apocalyptische crisis, waarin de pathos en ethos van de kerk door
trokken is van de geest van de leugen. De ware kerk moet dan uit
gaan in de woestijn.
Christus in de wereld, was het the
ma waarover dr. Aalders sprak. Het
thema komt al aan de orde in de
briefwisseling tussen Da Costa en
Kohlbrugge. Kuyper en Ba vine k heb
ben met kracht deze verhouding ge
poneerd. Gunning en Jonker verzet
ten zich tegen deze inzichten. Na de
Eerste en vooral na de Tweede We
reldoorlog is dit thema met grote
kracht doorgedrongen in kerk en
theologie.
Het religieuze moet zich geloofwaar
dig maken, was de reactie van het
Marxisme. Zware kritiek werd ge
maakt op de reformatie. Er moest
zich een Copernicaanse wending vol
trekken men moet nü Christus in
de wereld dienen. Karl Barth heeft
met groot élan willen aantonen dat de
reformatie geen oog had voor het op
dringende Godsrijk. Deze gedachten
hebben doorgewerkt in de hedendaag
se prediking, zending en oecumene.
Enkeling
De reformatie las de bijbel anders
dan men vandaag doet. Ze stelde niet
de schepping, het rijk Gods in het
middelpunt, het ging toen om God,
ziel, zaligheid. Luther werd de ver
nieuwer van de kerk omdat hij de
enkeling plaatste in betrekking tot de
levende God. Hij stelde eeuwigheids-
vragen aan de orde.
In vergelijking daarmee zijn de vra
gen die velen nu beheersen, vragen
van lager orde. Sterk werd de nadruk
MOSKOU Kardinaal J. Wille
brands uit Nederland, die hoofd is
van het Vaticaanse secretariaat voor
de eenheid der christenen, is namens
de paus in Moskou om de begrafenis
van patriarch Alexei, het hoofd van
de Russisch-orthodoxe kerk, bij te
wonen.
Hij zal daar tot maandag blijven om
met de leiders van in Moskou van ge
dachten te wisselen over de mogelijk
heid van een verder gaande verzoe
ning en een nauwere samenwerking
tussen de RK kerk en de Russisch-
orthodoxe kerk.
gelegd op het Woord Gods. Er kwam
een bijbelse subjectiviteit en inner
lijkheid als nooit tevoren. Deze wer
den bepaald door de omgang met God,
de levensgemeenschap met Christus
en de aanraking van de Heilige Geest.
Niet methodisch, niet wettisch, maar
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK De verkondi
ging dat het duizendjarig rijk
voor de deur staat, heeft de toe
loop tot het Wachttorengenoot
schap (Jehova's getuigen) tot on
gekende hoogten gebracht.
In 1969 zijn 120.905 mensen over de
gehele wereld door de doop in deze
organisatie opgenomen. Het aantal
„verkondigers" steeg van 1,15 tot
1.25 miljoen.
Verwacht wordt dat de groei dit
jaar nog aanzienlijk meer zal zijn
dan tien procent. In de eerste drie
maanden van 1970 zouden al 55.000
mensen zijn gedoopt.
De statistiek van de „liefdesver
richtingen" van de Jehova's getuigen
wordt nauwkeurig bijgehouden. In
1969 werden 14,4 miljoen boeken en
bijbels, 11,1 miljoen brochures en 186
miljoen exemplaren van „De Wacht
toren" en „Ontwaakt" in meer dan
160 talen verspreid en 2,1 miljoen
nieuwe abonnementen geworven.
In totaal besteedden de Jehova's
getuigen vorig jaar 239 miljoen uur
aan „velddienst" (huis-aan-huis-be-
zoek). Dat betekent, dat er 1981 veld
diensturen nodig zi\jn om één geloofs
genoot te winnen.
Nederland neemt met ruim 15.000
verkondigers de vijftiende plaats op
de wereldranglijst in. De eerste drie
plaatsen zijn voor de Verenigde Sta
ten, West-Duitsland en Engeland.
ruim en vrij. Zo werd de kerk een
lichtend licht en een zoutend zout. Op
deze wijze is zij niet verknocht aan
de bestaande orde en ze wordt niet
gegrepen door de nieuwe orde. Zij is
voor de wereld ten zegen omdat zij
de deur naar het rijk der genade
openhoudt.
Ontzonken
In het laatste gdeelte van zjjn rede
liet dr. Aalders zien dat we vandaag
aan dit reformatische leven ontzonken
zyn. Alles is nu op de wereld gericht
ten koste van het innerlijke en het
geestelijke. Het heil in Christus laat
zich met deze gerichtheid op de we
reld niet verbinden, dat heil is afge
scheiden van aardse utopieën en stelt
zich antithetisch daartegen op.
Men doet te kort aan het werk van
Christus en aan de Heilige Geest als
deze gerichtheid op de wereld de na
druk blijft krijgen. Er is veel politiek
engagement, maar wat is er over van
de reformatorische prediking, van de
gebedskracht en de Godsvrucht, die
de kracht van de kerk zijn geweest.
We zijn het hart van het Evangelie
kwijt, daarom een nieuwe reformatie
of de woestijn.
In zes secties werd het referaat be
sproken. Het bleek wel bij de eerste
peiling dat in alle secties dezelfde
vragen en bezwaren aan de orde wa
ren geweest. Vandaag werden deze
vragen in plenaire vergadering be
sproken. De conferentie stond onder
leiding van de vrijgemaakte predikant
ds. G. Janssen te Amsterdam.
HAARLEM De eerste
rijkszeeloodsen van de zestig,
zich in verband met de loodsenaffaj
voor de rechtbank in Haarlem m<
ten verantwoorden, zijn vanmori
veroordeeld tot een voorwaardeli
gevangenisstraf van een week. De
luidde ƒ500 boete of 50 dagen he<
tenis en twee maanden voorwaart
lijk.
De rechtbank achtte het prim
ten laste gelegde het als amb
naar aannemen van gelden
bewezen. De verdachten waren
43-jarige J. M. S. (Haarlem), de
jarige G. D. (Overveen) en de
jarige D. L. S. (IJmuiden). Ze ga
toe in de periode 1961 tot 1966 g
den te hebben ontvangen van
sleepvaartmaatschappijen Wijsmu
en Goedkoop. Deze bedragen varii
den van 100 tot 130 per maai
De loodsen gaven advies over
aantal sleepboten dat assiste
moest verlenen bij een berging,
meer boten ze adviseerden, des
hoger waren de bedragen die
loodsen ontvingen.
Voor de rechtbank zeiden de lc
sen dat ze steeds het juiste aai
sleepboten adviseerden. Binnenh
zullen nog veertig loodsen in Amst
dam terechtstaan.
riet -
R'dam. W.da Wilhslr. 25 Tal.1 1È588talex21
Kantoren te 's-Uravenhage, Leiden in Dordri
(Van onze kerkredactie)
KAAPSTAD Die Kerkbode,
Zuidafrikaans kerkblad van de
Nederduits Gereformeerde
Kerk, heeft uit de woorden van
prof. dr. J. Verkuyl tijdens zijn
verblijf in dat land begrepen dat
hij sabotage als een geldige vorm
van zelfexpressie beschouwt. Het
blad vraagt zich af: hoe is dit
te rijmen met zijn stellige ver
klaring dat hij tegen geweld is
en in Nederland een pacifist
wordt genoemd?
Neen, hier klopt iets niet, zo staat
in het hoofdartikel te lezen, dat ver
der stilstaat bij een uitspraak van
prof. Verkuyl dat de Nederduits Ge
reformeerde Kerk zijns inziens een
verandering in de rassenstructuur in
Zuid-Afrika zou kunnen bewerkstel-
I ligen, omdat deze kerk grote invloed
bij de regering van Zuid-Afrika
j heeft.
Als het inderdaad zo is. aldus hel
I hoofdartikel, dat onze regering een
I oor heeft voor de stem van de kerk,
I dan zijn wij daar van harte dankbaar
voor. Maar dat deze kerk zich zou
laten verleiden om te worden ge-
bruikt als een pressiegroep om de re
gering te dwingen tot een beleid van
eenzijdige beklemtoning van de een-
j heid van de mensheid, mei verlooche
ning van de even geldige Schriftbe
ginselen van veelvormigheid, daarop
behoeft waarlijk niemand te hopen.
Elders zegt het hoofdartikel nog:
Dat de besprekingen tussen de afge-
vaardigden van de Zuidafrikaanse
kerken en «de Nederlandse „kerkman- i
nen" in Lunteren liefdevol en eerlijk j
zijn verlopen en een beter wederzijds i
begrip tot gevolg hebben gehad, heeft j
prof. Verkuyl bevestigd. Daarvoor j
zijn wij zeer dankbaar, omdat wij de
banden met onze Nederlandse ge
loofsgenoten hoog waarderen.
Maar even duidelijk is het feit, al
dus Die Kerkbode, dat de mening van
prof. Verkuyl in zeer vele gevallen
zeker niet die van de meerderheid in
zijn kerk vertegenwoordigt. En ook
daarvoor zijn wij dankbaar.
NEW YORK De zuidelijke bap
tistenconventie (de grootste kerk in
de Verenigde Staten) heeft besloten
zendelingen uit te zenden naar Laos.
Zij zullen hun uitgangspunt nemen in
de nieuwe universiteit te Vientiane.
Er zijn in Laos, waar het boeddhis
me staatsgodsdienst is, 30.000 christe
nen op een bevolking van 2.8 miljoen.
De eerste zendelingen, die in Laos
kwamen, waren Zwitserse Broeders
in 1902. In 1927 nodigden zij de
Christian and Missionary Alliance
(Parousia-zending) uit. De Broeders
werken in de vijf zuidelijke provin
cies en de CA MA in de zeven noorde
lijke. De baptisten willen zich con
centreren op de steden.
(Van onze kerkredactie)
J^ONDEN Ga in Engeland een
historisch waardevolle kerk
bekijken (haast altijd open) en
je vindt er doorgaans een mooie
folder, waarin de kostbare schat
ten uitvoerig beschreven worden.
Alles ten gerieve van de toe
rist, maar ook van de kerkrovers.
De kerkelijke verzekeringsmaat
schappij heeft de geestelijken ver
zocht, wat voorzichtiger met hun
folders te zijn.
Goed georganiseerde benden spe
cialiseren zich in Engeland steeds
meer op kerkroof. In vijf jaar zijn
vijfduizend gevallen geregistreerd,
dat zijn er twintig per week.
In veel parochies hebben de ge
meenteleden daarom vrijwillige
wachtdiensten ingesteld. Waar dat
niet gebeurt, aldus de richtlijnen van
de verzekeringsmaatschappij, moeten
de kerken als er geen diensten gehou
den worden maar op slot, ondanks
alle pastorale bezwaren.
Ook adviseert deze maatschappij,
die veertig kathedralen en 20.000 an
dere kerken verzekerd heeft, waarde-
AMSTERDAM Dr. G. N. Lam
mens, benoemd tot buitengewoon
hoogleraar aan de Vrije Universiteit
in de faculteit der godgeleerdheid om
onderwijs te geven in de liturgiologie,
zal zijn ambt op vrijdagmiddag 8 mei
aanvaarden.
Deze bijeenkomst zal gehouden
worden in het Woestduincentrum cn
begint om half vier. Na afloop van de
plechtigheid is er receptie.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen de benoeming tot
het Weverziekenhuis te Heerlen i:
geestelijk verzorger (con-rector van
drs. W. Heins te Geleen.
Bedankt voor Ridderkerk (toez.-
vac L. Blok): G. H. v. Kooten te Delft;
voor Bameveld (vac. P. P. J. Mans-
ker): T. Lekkerkerker te Oosterwolde
(Gld.).
GEREF. KERKEN (vrijgem)
Beroepen te Hillegersberg/Terbreg-
i ge: W. Triemstra te Vrouwenpolder.
volle stukken door imitaties te
vangen, als doeltreffende bew
van de kerken niet mogelijk is. pj
De dieven hebben niet alleei^
oog op kunstvoorwerpen als a
kruisen of kaarsenhouders, maa
op het lood van de daken en
vaker zelfs op de klokken.
Voor de laatste hebben zij een
pele methode ontwikkeld.
Zij laten de klok eenvoudig
toren kapot vallen op de gronifl
stukken zijn gemakkelijk te vi
ren en brengen als schroot nog
gemiddeld een 3000 gulden perV?
op. 'ei
foc
Ui!
aa
AMSTERDAM Het is gebC
dat het Griekse proza in het Z1
gelie van Lucas en in de Handel
der Apostelen, rekent met de 1 r
greep als lengte-eenheid, zei gil
prof. dr. J. Smit Sibinga in zijl jr
„Literair handwerk in Handeli Zj
in de aula van de Amsterdamse n
versiteit. Met deze oratie aan va n
hij zijn benoeming tot gewoon
leraar in de uitlegging van d
schriften van het Nieuwe Test
en de oud-christelijke letterkum K
Zinnen, kleine episodes en g ie
eenheden vertonen in hun zo ge i
lengte een bepaalde regelmaa -
auteur, aldus prof. Smit, heef
zorgvuldig berekend en er herh
lijk een bepaalde symboliek mef~
bonden.
De hoogleraar betoogde eerdi
het tot nu toe nog onzeker
hoeverre de schrijver van Hanl
gen bewust bepaalde literaire]
nieken heeft toegepast.
UTRECHT De hervormde zon-
dagsscholenbond op gereformeerde
grondslag houdt haar jaarvergadering
zaterdag 2 mei om 11 uur in het ge-
I bouw voor kunsten en wetenschap-
pen, Mariaplaats te Utrecht. Naast de
i huishoudelijke zaken zal ds. E. M.
Bakker spreken over „Hoe hebben we
I de Bijbel ontvangen?"
ft;
Kijk maar esn? wat er allemaal op en aan zit,
dan 2<?ekt u niet verder!,
léénogige
spiegelreflexcamera 24 x 36 mm
automatisch diafragma,
prismazoeker met
micro-instelrastcr, en
sluitersigpaal,quick returnspiegel,
verwisselbaar objectief.
Spleetsluiter van
1 tot 1/500 sek. B
synchronisatie voor
elektronenffitsers en lampjes.
Pentacon quick loading systeem
met Domiplan 2,8/50 mm
Vraag uw fotohandelaar
I Orwo Foto N.V. - Postbus 127 - Hilvmum
Horizontaal: 1 boordsel, 4. grielfl
ter, 5. spil van een wiel, 7. zuiv
dukt, 9. roe. II. sportterm, 12. pla
N.Br. 14. bedekking van een ge
16. muzieknoot, 18. water in N Bi
bergplaats, 20. oude lengtemaat
landbouwwerktuig, 22. in het jaa
wereld (afk.Lat.), 23. slede, 25.
mend getij, 27. vogelbek. 29. diva
bloeiwijze, 33. teken, 35. karaktC
lidwoord (frans). 39 "vreemda
(afk.), 40. een der jaargetijden.
Verticaal: 1. kreet, 2. muzielcno
doorweekt, 4. klap, 6. reinigingso
7. pers. voornaamw. 8. sportte!
stoomschip (afk.). 10. volksnaam
kauw, 11. grote kamer, 13. senior
15. vertrek, 17. Europeaan, 18. 1
(frans), 23. bijb. 'figuur. 24. foei. 21
28. boom. 29. onbekende, 30. ron
32. in het jaar onzes Heren (afk.
34. niet dicht opeen staande, 36.
maat, 38. voegwoord.
OPLOSSING VORIGE PUZZ
I. week, 2. egel, 3. span, 4. tand.
6. taak, 7. eelt, 8. leek. 9. lade. II
II. naar. 12. gaar. 13. wand, 14.
15. rede, 16. fris.