Schuldbelijdenis synode spreekt niet iedereen aan V rijgemaakten zo hoeft het niet A. Soetendoi geweerd vaj ambassade Steun Palestijnei is terecht Ds. Van Harten leidt confessionelen Voorlopig geen vragen svp Een ivoord voor vandaag Overduin: Voorstel in strijd met waarheid en recht Van Niftrik: Daad van geloof en moed Niet radicaal genoeg Puzzelboek 6 7 8 3 7 Helder Camara komt eind mei Steeds minder talen Reis langs erevelden Engeland houdt zijn sixpence' Ds. Albert van den Heuvel DINSDAG 21 APRH IWO Weesl niet bezorgd uw hemelse Vader weel. Hel hoort bij el kander, onlosmakelijk is hel mei elkaar verbonden. Niet bezorgd omdat uw hemelse vader weet, alles weel. Maar hel is toch niet alles, er kom! nog iels bij. „Maar zoek! eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u boven dien geschonken worden". Hel belangrijkste in hel leven van de mens is, dai hij zich richt naar God, van Wie alle dingen komen. Dal hij hel Koninkrijk Gods zoekt. Het woord zoeken veronderstel! een handeling. Er moet iels worden gedaan. Men kan niet rustig op zijn sloel blijven zitten. Hel komt allemaal niet vanzelf. Zoekt het Koninkrijk Gods. Dat bete kent dat de mens aktief moet zijn en blijven, zo aktief dat hij het er benauwd van krijgt. Er zijn vele mensen die hel zoeken al lang hebben opgegeven, het was voor hen te moeilijk, het vereiste te veel inspanning Gods Koninkrijk zoeken. Weet u wat dat is? Dat de mens zich biddend richt lot de Here en Hem vraagt: O God, kom mij Ie hulp. Niet bezorgd zijn, niet gebukt gaan onder angst en vrees, maar de Here zoeken, wetende dat Hij alles wel zal maken. Wfc lezen vandaag: Genesis45vers 16 tot 28. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Volgende week komt de gereformeerde synode drie dagen bijeen, om het voorstel te bespreken van de commissie-Schut inzake de kerkscheuring van 1944. De commissie stelt onder meer voor de leeruitspraken van 1942 en de vervangingsformule van 1946 in te trekken; de tuchtmaatregelen van 1944 vervallen te verklaren; openlik schuld te erkennen „voor het aangezicht van God en ten overstaan van de vrijgemaakte broeders en zusters"; openlijk postuum eerherstel voor de professoren K. Schilder en Greijdanus. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Als deze synode zou zeggen: Wij hebben in 1942-'44 denk beeldige muggen uitgezift en we heb ben sindsdien werkelijk kamelen van ketterijen verzwolgen door de dwa lingen van Kuitert. Augustijn en vele anderen toe te iaten, de duidelijk aanwijsbare ondermijning van Schrift en belijdenis te tolereren, maar nu maken wij de zondige daden van ruim een kwart eeuw geleden naar vermogen weer goed en we ke ren terug tot de schriftuurlijke leer en tucht door een einde te maken aan het drijven van de dwaalleraars in ons midden wat zou er d&n een blijdschap zijn in de hemel en op de aarde. Deze lange volzin van het Tweede Kamerlid P. Jongeling is typerend voor de reactie in vrijgemaakte kring op het voorstel van de commissie- Schut. Van de negen geënquêteerde vrijgemaakten (vijf binnen kerkver band en vier er buiten) hebben er maar twee, de buiten-verbanders prof. C. Veenhof en ds. B. Telder, goede woorden over voor het voorstel. Als de synode zonder enige kerkpo litieke bijbedoeling de zondige beslui ten zou herroepen, dan is voor prof. Veenhof „het zwarte» gebeuren uit de jaren veertig" .ils zodanig van de baan. Van wrok, rancune, zelfhand having mag immers in de kerk van Christus geen sDrakezijn. Maar ook prof. Veenhof wijst er op, dat er in de Gereformeerde Kerken thans, kerkelijk ongehinderd, opvat tingen worden gepropageerd, die hij onverenigbaar vindt met de onfeil baarheid en het gezag van de Heilige Schrift. Eén lijn De gereformeerde synode behoeft zich dan ook geen enkele illusie te maken, dat een eventuele schuldbe lijdenis toenadering zou betekenen. De buiten-verbanders trekken wat dat betreft één lijn met de andere vrijgemaakten. Ds. G. Janssen te Amsterdam: „De vrijgemaakte Gereformeerde Kerken „buiten het verband", waartoe ik be- J hoor en waarover ik daarom alleen spreek, wijzen de ontwikkeling, die in de Gereforme»;rde Kerken (synodaal) hand over hand toeneemt, af. Het niet meer handhaven van de belijde- Invulpuzzel 1 2 3 4 5 2 3 C 5 ,0 6 ,2 Hor. 1. trechtervormige roeper, 2. treur dicht. 3. schuin toelopen, 4. plaats in Frankrijk, 5. F.uropeaan, 6. Oriënt Ex press (afk.), 7. ontkennend, 8. gewicht (afk.), 9. vrouw van Jacob, 10. figuur uit een kluchtspel. II. draagbalk. 12. bep. aankondigend voornaamw. Vert.: 1. trechtervormige roeper, 2. treurdicht, 3. schuin toelopen. 4. plaats in Frankrijk. 5. Europeaan, 6. Oriënt Express (afk.). 7. ontkennend, 12. ge wicht (alk.). 11. vrouw van Jacob, 10. fi guur uit een kluchtspel. 9. draagbalk, 8. bep. aankondigend voornaamw. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. moker. 2. krent. 3. lente, 4. manen. 5. neg. 6. m. 7. e, 8. are. 9. malie. 10. smaad. 11. rente. 11 rodeo. nis is naast het nieuwe kerkrecht steeds meer het grote struikelblok ge worden. En ds. G. Visee tc Kampen, even eens buiten verband, noemt de erken ning, dat de descijdse synodes confes sioneel met hun leeruitspraken faal den, waardeloos, als de kerkelijke vergaderingen zwijgen ten aanzien van wat thans ongehinderd geleerd wordt. Pover Maar de vrijgemaakten hebben ook inhoudelijke bezwaren tegen het voorstel-Schut. Ds. Janssen conclu deert uit de fundering van het voor stel, dat de commissie Schut de leer uitspraken en de tuchtmaatregelen in zichzelf niet onjuist vindt. Ze noemt alleen dc manier en de tijd onjuist. Dat wordt wei een pover eerherstel. Ds. Visee mist de erkenning, dat de toenmalige synoden zich confessioneel en kerkordelijk een bevoegdheid aan matigden, die hen niet toekwam. Prof. J. Kamphuis vindt hoofdfout van het voorstel, dat de tuchtmaatre gelen een logisch gevolg van de leer- beslissingen worden geacht. De com missie-Schut redeneert: neem de leeruitspraken van 1942 weg, dan val len ook de tuchtmaatregelen, die daar het logisch gevolg van waren weg. Maar dit logisch is volgens prof. Kamphuis helemaal niet logisch. Het was volgens Schrift en kerkorde het recht van Schilder en Greijdanus, om de leeruitspraken niet voor vast en bondig te houden. Toch veroordeelde de synode hen als muiters. Door dit kemconflict te negeren, wordt het nieuwe synodalistische kerkrecht in bescherming genomen, aldus prof. Kamphuis. Postuum eerherstel voor Schilder en Greijdanus van de kant van „Lun- teren" stellen de vrijgemaakte broe ders ook helemaal niet op prijs. In d»2 Vrijmaking hebben zij reeds tijdens hun leven herstel in hun kerkelijke eer gekregen, schrijft ds. D. van Houdt te Uithuizermeeden. Oecumenisme Heel het voorstel ademt het heden daagse oecumenisme, constateert prof. H. J. Schilder. Er is £2en spoor te ontdekken van wederkeer naar de sinds 1944 steeds verder verlaten con fessionele grondslag en gereformeerde kerkregering. Hij vervolgt: „Dit voorstel verlokt de onderhavige synodale vergadering tot een schijn gebaar van bekering, dat door de Schrift scherp veroor- j deeld wordt (bv P?50). Wat hier „eer herstel" heet is daarmee niets dan een nieuwe schending van christe lijke eer en een verharding op de weg van fundamentele aantasting van Christus' enige recht op de door j Hem in ware schriftuurlijke katholi- j citeit vergaderde en te vergaderen christgelovigen." Het weekblad Kerknieuws (van de heren Scheps senior en junior) heeft een heel nummer besteed aan dit voorstel. Uit een kleine enquête blijkt, dat kerkelijk en theologisch Nederland het voorstel niet onver deeld enthousiast begroet. Vrijge- maakt-gereformeerden staan zeer sceptisch tegenover het voorstel. Zij spreken van „pover", „waardeloos" en zelfs van een schijnbekering. Eerste Kamerlid prof. mr. W. F. de Gaay Fortman vindt, dat men een kerkelijke schuld uitdelgt door haar te belijden en om vergeving te vra gen. Meer kan niet en hoeft niet. De rest maakt de Heer in orde. Schorsin- gen en afzettingen kan men niet on gedaan maken. Ze zijn nu eenmaal geschied. Wel kan en moet men laten blijken, dat men gemaakte fouten in het handelen met mensen ziet en er kent en er vergeving voor vraagt. Maar dat hebben de Gereformeerde Kerken volgens prof. De Gaay Fort man al herhaaldelijk en royaal ge daan. En... men kan in zijn ijver een streep te halen door dingen, waaraan een smet kleeft, naar een geheel an dere zijde jegens mensen onzorgvul dig en onrechtvaardig handelen. Op datzelfde wijst ook drs. L. ten Kate te Groningen: „Waar moeten wij heen met onze mensen, die trouw geweest zijn en grotere en kleinere offers hebben gebracht?" Hij staat ook achter de dogmatische en kerkrechtelijke beslissingen van de synodes van de jaren veertig. Onwaar Ds. J. Overduin te Veenendaal schrijft, dat niet alleen het royaal schuld-vergeven, maar ook het royaal schuld-belijden een zaak van een rein geweten moet zijn. Het is in strijd met waarheid en recht onge veer honderd procent schuld op zich te nemen. De enige mogelijkheid voor een nieuw begin ziet hij in een we- UTRECHT De Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara zal 29 en 30 mei in Nederland zijn. Hij is uitgenodigd door de commissie La- tijns-Amerika van de rooms-katho- lieke bisschoppen. De Braziliaanse regering heeft er blijkbaar geen bezwaar tegen, dat Camara buitenlandse tournees maakt om zijn mening over Brazilië te zeg gen. Medio mei komt hij in Europa voor een bezoek van een maand. Hij zal onder meer spreken in Salzburg, Parijs, Lyon, Orleans, Uppsala en in Berlijn, terwijl hem aan de universi teit van Leuven een eredoctoraat zal worden verleend. In oktober gaat hij naar Japan, om daar deel te nemen aan de wereld conferentie van godsdiensten over de vrede. Eind januari woonde hij de ontwikkelingsconferentie van de We reldraad van Kerken in Montreux bij. waarna hij een toernee door Ca nada en de Verenigde Staten maakte. Volgt ds, C. M. Luteyn op (Van onze kerkredactie) VIANEN Ds. C. A. van Har ten te Bodegraven is benoemd tot voorzitter van de Confessio nele Vereniging in de Nederland se Hervormde Kerk. Hij volgt ds. C. M. Luteyn op. die zoals wij reeds meldden met het oog op zijn leeftijd (76) bedankt heeft. Ds. Luteyn blijft voorlopig wel lid van het bestuur. Ds. Van Harten heeft het voorzit terschap voorlopig voor een jaar op zich genomen. De drukke werkzaam heden in een expansieve gemeente noopten hem tot dit voorbehoud. De nieuwe voorzitter van de Con fessionele vereniging is 58 jaar. Hij werd in 1937 predikant en diende tot nu toe vier gemeenten, allen in Zuiid- Holland: Zevenhoven, Katwijk aan Zee. Delft en sinds 1964 Bodegraven. De jaarvergadering van de Confes sionele Vereniging wordt de dinsdag middag na Pinksteren (19 mei) op Woudschoten gehouden. Daarop in I aansluiting wordt dinsdagavond en j woensdagmorgen de jaarlijkse con ferentie gehouden. Prof. dr. A. J. Bronkhorst zal spreken over „De kerk naar buiten" en oud-synodepreases i dr. G. de Ru over ,.De kerk naar binnen". Opvolger Alexei niet voor eind mei MOSKOU De opvolger van pa triarch Alexei, de overleden leider van de Russisch Orthodoxe Kerk, zal niet voor 27 mei worden gekozen, het kerkprotocol schrijft veertig dagen rouw voor. De nieuwe patriarch zal worden gekozen door de synode. Vandaag is Alexei vanuit het klooster Zagorsk (65 kilometer buiten Moskou) begraven. De Nederlandse kardinaal Jan Willebrands vertegen woordigde de paus. AMSTERDAM De Wycliffe Bi ble Translators, een organisatie van Amerikaanse oorsprong, die de Bijbel in de talen van kleinere stammen vertaalt, heeft het werk in Baure, Itonama en Movima stopgezet. Deze talen worden gesproken door India nenstammen in Bolivia. De drie stammen hebben al veel lectuur, ook bijbelgedeelten, in hun taal ontvangen. Het is niet nodig het hele Nieuwe testament te vertalen, omdat de stamleden steeds meer ge bruik gaan maken van het Spaans. Een dergelijke beslissihg is door de wereldbond van bijbelgenootschappen genomen ten aanzien van de Gogo- -bijbel. De taal Cigogo, die gesproken wordt in Tanzanië, wordt steeds meer vervangen door het Swahili. Het bleek niet meer nodig extra fondsen aan te trekken om een Gogo-bijbel uit te geven, omdat de mensen de Swahili-bijbel kunnen lezen. Er zijn nog altijd ruim tweeduizend talen waarin niets van de Bijbel is overgezet. Deze mensen worden ech ter steeds meer twee- of meertalig, terwijl hun talen op den duur ver dwijnen. FRANKFORT a/d MAIN Op ini tiatief en onder auspiciën van de Ne derlandse Oorlogsgravenstichting is gisteren een groep Nederlandse pers vertegenwoordigers begonnen aan een vijfdaagse reis langs erevelden, inter nationale begraafplaatsen en voorma lige concentratiekampen in de Duitse Bondsrepubliek en Oostenrijk. De Stichting heeft daar, en ook el ders in de wereld waar Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog zijn om gekomen. erevelden laten aanleggen die ze laat verzorgen. Zij willen de nagedachtenis levend houden aan de ruim 270.000 landge noten die in de vijf oorlogsjaren het leven verloren ten gevolgen van oor logshandelingen: 104.000 joodse Ne derlanders, 30.000 dwangarbeiders, 20.400 slachtoffers van bombardemen ten. 18.000 doden door hongeroedeem, 4570 militairen, 2800 gevallenen door executies, 1500 zeelleden, 258 krijgs gevangenen en ongeveer 500 vermis- Prof. mr. W. F. de Gaay Fortman .reeds herhaaldelijk en royaal gedaan. derzijdse schulderkentenis, waarbij de hoeveelheid van schuld aan Gods barmhartig oordeel overgelaten wordt. Hij ziet overigens, net als de mees te geënquêteerden, geen enkel prak tisch effect uit de schuldbelijdenis voortkomen. „Het is een tragische si tuatie, dat zij, die ijveren voor con tact en hereniging met de vrijge maakte kerken, zoals Schut, Okke Ja ger, J. H. Sillevis Smitt, D. van Swig- chem. J. L. Wielenga geen kwartier ambtelijk leven in deze kerken ge gund zou worden." Zo ook prof. dr. H. Berkhof, die zijn oordeel geeft -onder het voorbe houd, dat hij als een buitenstaander spreekt: „Eerlijk gezegd weet ik niet, wat ik van een eerherstel van Schil der en Greijdanus moet denken. Wie daartoe overgaan, moeten zich de geestelijke gevolgen van die daad wel goed hebben ingedacht. Misschien ge ven ze daarmee eerherstel aan een kerkconceptie, die hen zelf buiten de Gereformeerde Kerken zou sluiten! Als Schilder en Greijdanus indertijd bedoeld zoóden hebben de Gerefor meerde Kerken vast te leggen op het patroon, dat de Vrijgemaakte Kerken nu vertonen, dan waren ze in mijn ogen inderdaad nog „schorsens- waardig" geweest ook! Maar hebben ze dat bedoeld!" Tegenover hen staan de voorstan ders, zoals de gereformeerde predi kanten B. A. Bos, dr. Okke Jager, S. J. Popma en dr. E. Masselink, de hervormde synodepraeses ds. J. A. G. van Zanten, dr. J. J. Bus- kes, prof. dr. G. C. van Niftrik, prof. dr. H. Jonker, de lutherse prof. dr. C. W. Mönnich, dr. G. Puchinger. Niet aan orde Dr. Okke Jager: Bij het beoordelen van dit voorstel is niet aan de orde, hoe de vrijgemaakte kerken zich ont wikkeld hebben en of zij na een royale terugtrekking van de tucht maatregelen ook royaal zullen reage ren. Dr. G. Puchinger: Wanneer men Schilders verzet van toen eens verge lijkt met wat velen vandaag binnen en buiten de Gereformeerde Kerken over een synode Diegen op te merken, is Schilders zonde wel zeer gering ge weest. Al kan men het verleden nooit ongedaan maken, men kan wel datgene terugnemen wat als maatre gel nog steeds rechtskracht heeft en achteraf niet goed blijkt te hebben gewerkt. Wij kunnen daarna de vrij gemaakten eerlijker in de ogen kij ken en de hoogleraren Berkouwer (synodepraeses in 1944; red.), Ridder bos enz. zullen er voor ons niet min der om zijnintegendeel! Prof. dr. G. C. van Niftrik: Het voorstel spreekt over het intrekken van leeruitspraken. Dat is een heel ding. Daartoe komt een kerk niet zo gemakkelijk. Immers, als het goed is, spreekt de synode niet uit menselijke wijsheid of onwijsheid, maar onder de leiding van de Heilige Geest. Het is een heel ding nog geen dertig jaren na dato te zeggen, dat de Heilige Geest er toch niet zo bij was als de synode in de veertiger jaren preten deerde. Het zal duidelijk zijn hoop, dat dit voorstel er doorkomt. Ik waardeer het als een daad van geloof en moed, bescheidenheid en christe lijke ingetogenheid. LONDEN Ondanks de invoering van het decimale muntenstelsel houdt Engeland zijn beroemde „sixpence". De Britse regering heeft moeten bui gen voor de wil van haar onderda- nen, die een landelijke protestactie op touw zetten om het muntje, beter be- I kend als de „tanner", nog minstens twee jaar in de roulatie te houden wanneer men volgend jaar het deci male stelsel gaat invoeren. De „tan ner" wordt door de meeste Britten gebruikt voor telefooncellen, alle mo gelijke automaten en veel alledaagse zaken. De grote belangstelling voor de rubriek „Uw probleem is het onze" noodzaakt ons de lezers te verzoeken temeer nu een onzer medewerkers al enige t(jd ziek is voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden. De meeste vragenstellers van de laatste weken hebben al persoonlijk antwoord ge kregen. Nu nog binnenkomende proble men zullen we op zeer drin gende gevallen na even moeten laten liggen. Verschil Ten slotte nog deze opmerking van de hervormde prof. dr. H. Jonker over de huidige verschillen tussen ge reformeerden en vrijgemaakten: De oorzaak ligt m.i. in een verstard con- fessionalisme enerzijds en een ge wild actualisme bij sommigen an derzijds. Aan de ene zijde reageert men uit verweer tegen „doorvloeiing" in een krampachtig intellectualistisch vasthouden aan de belijdenis. Som migen aan de andere zijde, bevreesd voor dit confessionalisme reageren in een gewild actualisme, waarbij men de gereformeerde belijdenis slechts van actueel belang achth voor de reformatietijd. De levende confessionaliteit vanuit de Heilige Schrift naar de belijdenis met de apostolaire openheid voor de wereld is de enige weg van beide kerken en ook van de andere kerken om tot een gezond kerkelijk leven te geraken. Dit speciale nummer van Kerknieuws is te verkrijgen door een gulden te storten op gironummer 1043437, Kerknieuws, Den Haag. Rabbijn A. Soetendorp DEN HAAG Rabbijn A. tendorp (27) van de liberaal-jd gemeente in Den Haag is er gil middag niet in geslaagd in de f sische ambassade in Den Haag de soluties te overhandigen, die zonj avond in Amsterdam op een s teitsbij eenkomst met de jodel Rusland door de 4.000 a zijn aangenomen. In de resoluties wordt een gedaan op de regering van de jet-Unie de joden in Rusland de gelijkheden te geven hun eigen de tuur te blijven beleven. 0 Voorts wordt de verspreiding propaganda tegen het zionisme er jodendom veroordeeld. Ook wor regering van de Sowjet-Unie r vraagd gehoor te geven „aan de fa dige en wanhopige verzoeken vaus le joden in de Sowjet-Unie die sl een toekomst zien in emigratie Israël". d Rabbijn Soetendorp, vergezelt s; drie joodse vrouwen, werd gis5£ ontvangen door de tweede secrL van de Russische ambassade, de V. N. Sorokin. Deze wilde de re e ties niet accepteren. De heer So|Fc heeft volgens rabbijn Soetendor zegd dat de situatie waarin de in Rusland leven, niet zo is alshq de rabbijn wordt voorgesteld. B IJ dien is dit een interne aangelege voorde Sowjet-Unie. p. Alleen in incidentele gevallet I er moeilijkheden geweest met J in Rusland,, zo was de strekkin het betoog van de ambassadese ris geweest volgens rabbijn Sod orp. De delegatie kreeg wat b< mee over de Russische visie o zionisme. De resoluties zullen worden vejDI den aan de secretaris-generaal eide de commissie van de rechten vji mens van de Verenigde Naties eie® de internationale parlementaire uen 'O (Van onze kerkredactie) GENÈVE Ds. Albert van den Heuvel van de Wereldraad van Kerken is het niet eens met de kritiek, die de laatste tijd in Nederland geuit is op de hou ding van de Wereldraad inzake Israël. Met name het feit, dat de Wereld raad geld beschikbaar heeft gesteld aan de Palestijnen, om voorlichting te geven over hun situatie, is slecht ge vallen. Ds. S. Gerssen, secretaris van de hervormde raad voor kerk en Is raël sohreef bij voorbeeld, dat de We reldraad het de mensen, die zich wil len inzetten voor een betere verhou ding tussen joden en christenen wel uitermate moeilijk maakt Ds. Van den Heuvel schrijft in het blad "Woord en Dienst", dat hij erg voor die eigen voorlichting van de Palestijnen is. Daar heeft hij drie re denen voor. "De Arabische kerken die hier spreken behoren tot de messiaanse gemeenschap en ik verwacht door hen beleerd te worden, zoals ik dat ook van andere medechristenen ver wacht. Ik verwacht voorlichting van hen en geen propaganda. In die ver wachting ben ik in de afgelopen ja ren niet bedrogen, omdat de Ara bische christenen vaak een andere toon hebben gevonden dan hun poli tieke woordvoerders. Niemand kan zulke voorlichting ge ven als degene om wiens zaak het gaat. Dat heb ik in de oecumene voor eens en altijd geleerd. Kennen wij de noden van de vluchtelingen beter dan zijzelf? Ik heb voldoende vertrouwen in hen die voorgelicht moeten worden, dat zij kaf van koren zullen kunnen scheiden. Stelt u zich voor, dat die vluchtelingen pure propaganda zou den verspreiden, dan denkt u toch niet dat de rest van de kerken dat zou slikken?" rI 70! Det weer in l urnpa weer max temp. neerslag gisteren Amsterdam motregen 10 0.2 Brussel regen onbew. 11 3 Frankfort 13 1 Genève onbew. 10 2 Innsbruck regen 8 26 Kopenhager l.bew. 9 0.1 Locarno h.bew 12 13 Londen regen 12 3 Luxemburg l.bew. 11 0.4 Madrid onbew. 15 0 Majorca zw.bew 15 1 14 München regen 7 Nice zw.bew 17 0 Partjs geh.bew. 11 2 Rome zw bew. 19 0.2 Wenen zw.bew. 17 2 Züricb vrijw.onbew. 7 12 eb De conclusie van ds. Van den vel is derhalve: "graag geld voorlichting. En als de Herv Kerk inderdaad voorzorg gei heeft, dat haar geld niet voor voorlichting kan worden get hoop en vertrouw ik, dat daaro de Hervormde Kerk eerst no hartig gesprek plaats vindt." Ds. Van den Heuvel wijst er hi op, dat de Wereldraad zich voorbehoud heeft uitgesproker h de erkenning van de staat Israfar er sindt 1948 binnen de leden-lZi van de Wereldraad veel teleurs 5 is ontstaan over de binnenlan aa buitenlandse politiek van Israêid, daar niets aan af of toe. Er is nm binnen de Wereldraad een pljiu zelfs maar een discussie om o ib erkenning terug te komen. ie< Beroepingswer NED. HERV. KERK fe Beroepen te Rotterdam-Zu Baas te Katwijk a.d. Rijn; te I ni en Giesbeek: Th. Tijsma te 3 r rum; te Nijverdal: E. J. N. Kia] burg te Middelburg; te Amh<g Ooms te De Bilt (U.). Aangenomen naar De Bilt le Coq jeugdpred. te Schieda bedankte voor Sittard; naar T< (toez.): kand. G. J. v. d. SU w Utrecht; naar Nieuwerkerk veland: kand. H. v. d. Heuvel wijk; naar Lichtenvoorde: W. sen te Delfzijl. Bedankt voor Alblasserdam de Ruiter te Beekbergen; vo< geningen: H. A. Deurloo, jeu te Eindhoven; voor Mijdre Smalbrugge te Herveld. GEREF. KERKEN Beroepen te Alphen a.d. Rij G. A. Westerveld): M. v. Ha te Amersfoort; te Niawier: Dijkstra te Amstelveen. Aangenomen naar Driesun g. terswoude: J. J. Dik te Wierur Rijnsburg /vac. drs. E. P. I px P. Huisman te Franeker. GEREF. KERKEN Beroepen te Hardenberg: J. deboer te Winschoten. GEREF. KERKEN (buiten vei Bedankt voor Wormer: J. D te Marknesse (N.O.P.). CHRIST. GEREF. KERKI "J Bedankt voor Broek op Lar^P' D. H. Biesma te Lisse. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Sprang-Capelle nl W. Haee te Krabbendijke. 1 Bedankt voor Rotterdam-v C. Weststrate te Meliskerke. UNIE V. BAPT. GEM. Beroepen te Staveren: E. zing te Hoogeveen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2