Volle Evangelie
kentering
na
Gemeentel"
koerl
nieuwe
t
wn
Gereformeerde
12 mei naar
vrouwen
op
Hoogeveen
Voorlopig geen
vragen svp
Ik houd het op
stuiptrekkingen
Los-vast
verband
CNV: overheid moet
bouwgrond bezitten
Een woord voor vandaag
SPERENZA
BLIJFT
BESTAAN
„Volle Evangelie"
voor de radio
Nu gemeenteopbouw
r
Fmzzelhoek
Half miljoen
naar Nigeria
55
Dr. Bushes over celibaat
55
Adhesie voor
prof. De Graaf
Kamer verwerpt
moties over
atoomwapens
Conclusies studieconferentie
PRIESTERS
BESCHULDIGD
VRIJDAG 17 APRIL 197Q ÏIW£ IE®
Autobiografieën zijn vaak buitengemeen boeiend. Als zij goed zijn
opgezet vormen zij meer dan een opsomming van feilen en data,
maar zijn zij als het ware geschreven zelfportretten Het is op zich
zelf al een prestatie zoveel afstand van zichzelf van eigen persoon
en eigen werk te kunnen nemen, dat iemand door over zichzelf te
schrijven de algemene facetten van een tijdperk, van een bepaalde
gebeurtenis, weet te belichten, zodat de lezer de grotere verbanden
ziel en iets gaat begrijpen van een geestelijke achtergrond Neem nu
een man als Paulus. Op diverse punten in zijn brieven heeft hij het
over zichzelf. Soms is het een zelfverdediging tegen misverstanden
en aantijgingen, soms is het ook een direct getuigenis. Paulus ver
zwijgt niets. "Ik heb de gemeente Gods bovenmate vervolgd en ge
tracht haar uit te roeien", zegt hij. in Galaten één. En dan volgt
daarop het aangrijpende verhaal over de wijze, waarop Christus hem
radicaal heeft veranderd. Hij begint met een conclusie: het Evan
gelie van Christus is niet naar de mens. Dat woord blijft haken in
onze gedachten. Paulus zegt hel zonder omwegen of restricties: er is
geen directe weg tussen onze menselijke zelfverzekerdheid of zelfvol
daanheid en de aanvaarding van Christus als onze levensvernieuwer.
Dat is een eerste les, die wij elke dag zullen moeten leren!
We lezen vandaag: Genesis 43 vers 16 tot 34.
SPERENZA (Sicilië) Spe-
renza, het dorp dat kerkelijke
hulporganisaties aan het bouwen
zijn voor de slachtoffers van de
aardbevingsramp van 1968, be
hoeft niet te worden afgebroken.
De ingenieur, die belast is met de
aanleg van de nieuwe autoweg, heeft
een oplossing toegezegd, waarbij de
huizen, die vorige zomer pas in gé
bruik genomen werden, gespaard zul
len blijven.
HILVERSUM De NCRV heeft de
middagdiensten in de week voor
Pinksteren, die de laatste jaren steeds
als een serie werden verzorgd door
een predikant onder de titel „Leven
naar Pinksteren," dit jaar afgestaan
aan de Broederschap van Pinksterge
meenten.
Maandag 11 mei spreekt de heer A.
van Polen over „Pinksteren: het
moeilijkste feest." Donderdag 14 mei
spreekt de heer P. van der Woude
over „Pinksteren: het heerlijkste
feest." De diensten zijn van drie uur
tot half vier.
libre
1st
nrlp
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM De Volle Evangelie Gemeenten in ons land
gaan in de richting van een nauwere samenwerking. Zij heb
ben de stichting Volle Evangelie Gemeenschap Nederland ge
vormd. Morgen houdt deze stichting een gemeentedag in Rot
terdam.
De oprichting van deze stichting hangt samen met de ken
tering. die zich de laatste jaren heeft voorgedaan in de Volle
Evangelie Beweging (Pinksterbeweging).
HOOGEVEEN De bonds
dag van de gereformeerde vrou
wen geefte steeds weer associa
ties met spaghetti en macaroni.
Op 12 mei in Hoogeveen is er
weer zo'n jaarlijkse uitgaans
dag, waarvoor, zij het soms nog
met enig schuldgevoel, dames uit
alle hoeken en gaten van Neder
land, uit het huishouden losbre
ken. Een dag, waarop veel ge
lachen wordt, gewoon gezellig
gedaan, maar getuige de toe
spraken de ernst des levens niet
wordt vergeten.
Bij de bondsdag, die nu ontmoe
tingsdag heet hoort een beetje dege
lijk, vooral niet te frivool program
maboekje. Nu kun je dit boekje niet
openslaan of het is altijd bij de ad
vertentiepagina van het bureau voor
lichting macaroni en spaghetti. Daar
bestaat dus een heel bureau voor, dat
tot taak heeft....enz.
men aan de andere kant van hoger
hand alle mogelijke moeite doet eigen
tijds te zijn. Het contact met de we
reld van vandaag, dat vroeger nogal
werd verwaarloosd, wordt gezocht en
men spant zich in om met problemen
van vandaag mee te denken.
„Wat maken we ervan met el
kaar" vraagt mevrouw Kraayeveld-
Wouters zich als presidente van de
bond af als ze de dames in haar ope
ningswoord op 12 mei toespreekt.
Zeven verschillende sprekers op
verspreide plaatsen in Hoogeveen
zeggen daarna het hunne over „Hoop
voorde samenleving".
Het zijn: dr. H. M. de Lange uit
Den Haag in De Tamboer, J. Lanser,
voorzitter van het CNV uit Utrecht in
de Hoofdstraatkerk, ds. R. J. v. d.
Veen uit Amstelveen in de Grote
Kerk, ds. J. C. Baumfalk uit Amster
dam in de Bentincklaankerk, ds. G.
H. Homans uit Eindhoven in de Zui-
derkerk, ds. J. P. Haspels uit Amster
dam in de Goede Herderkerk en ds.
P Heinen uit Utrecht in de Ooster-
kerk.
Tot besluit van het gereformeerd
vrouwelijk ontmotien is er op de
Markt in Hoogeveen de bekende sa
menzang, begeleid door de christe
lijke muziekvereniging Wilhelmina -
r.d.
Deze beweging kreeg in ons
land een geweldige impuls door
de Osborn-campagne in 1958.
Door heel Nederland schoten
nieuwe groepen en gemeenten
als paddestoelen uit de grond,
meestal zonder enig verband en
met allerlei namen: pinksterge
meente, volle evangelie gemeen
te, gemeente Gods, Philadelphia-
gemeente enzovoort.
Het was de tijd van de massale
organisaties: namen als „Kracht van
omhoog" (de Van den Brinks), „Stro
men van kracht" (de Hoekendijken),
Maasbach, „Beukenstein."
Het was de tijd van de massameet
ings, zoals de vreugdedagen van de
Volle Evangelie Zakenlieden.
Maar achter de jubel over overwin
ning en genezing stonden ook de con
flicten en de moeilijkheden. Er wat
de verleiding tot extremisme.
Vooral als op een gegeven moment
de toeloop soms minder werd, de
Etenswaar
Nu gaat de assiociatie bonds- of ont
moetingdag met deze etenswaar niet
zover, dat de slechte eigenschappen
slierterigheid en meligheid van toe
passing zijn.
Zoals gezegd het bondswerk en de
jaarlijkse feestdag spreken nog velen
aan. Enerzijds komt dat door een
trouw meeleven van de leden, terwijl
De grote belangstelling voor
de hibriek „Uw probleem is het
onze" noodzaakt ons de lezers te
verzoeken temeer nu een onzer
medewerkers al enige t(jd ziek is
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden.
De meeste vragenstellers van
de laatste weken hebben
al persoonlek antwoord ge
kregen.
Nu nog binnenkomende proble
men zullen we op zeer drin
gende gevallen na even moeten
laten liggen.
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. buideldier, 2. Mvlh. fi-
guur-didwoord (Frans), 3. onbeduidend-
ondoordringbaar, 4. schade-water in
Duitsland, S. aalgeer-meisjesnaam, 6.
slingerplanten-meisjesnaam. 7. in het
jaar der wereld (afle. Lat)-soort-schcik.
element. 8. water in N .-Br.-telwoord-dat
is (afk. Lat.) 9. handelsbetrekking-land
bouwwerktuig.
Verticaal; 1. kaarsdrager, 2. watergeest
honingbij. 3. inwendig orgaan-plant. 4.
opcning-lidwoord-tijdrckening. 5. Myth,
figuur-soort appel. 6. hemelgeest-num
mer (atk.)-voedsel. 7. toespraak-godin
van de vrede, 8. eertijds-slot. 9. eike-
schors-cevat
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
I. Uitvoer, 2. toendra. 3. Ierland. 4 nar
cose, 5. gelofte. 6. eenmaal.
Evenals in andere jaren komen
gerejormeerde vrouwen uit al
le delen van ons land naar de
ontmoetingsdag, die ditmaal
in Hoogeveen wordt gehouden.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Dank zij de collecten
voor Biafra is het Algemeen Diako-
naal Bureau van de Gereformeerde
Kerken in staat een bedrag van een
half miljoen gulden in twee de
len over te maken aan de natio
nale raad van kerken in Nigeria. De
ze kerken houden zich intens bezig
met hulp aam de door de burgeroorlog
geteisterde gebieden.
Daarmee wordt een bijdrage gele
verd aan het door dt Wereldraad van
Kerken totaal gevaagde bedrag, dat
ongeveer 15 miljoen omvat. Enerzijds
zal de bijdrage uit Nederland voor
een hulpprogramma op het gebied
van de landbouw gebruikt worden.
Speciaal zal het gele worden besteed
voor de aankoop van zaden en land
bouwwerktuigen. tlic aan de bevol
king ter beschikking zullen worden
gesteld.
Voor het wrdere gaat het geld naar
de teams die zich met hulpwerk in
het voormalige Biafra bezighouden.
I TOKIO De Jepanse kerken zijn
bezig, in eerste instantie 100.000 gul-
I den bijeen te brengen voor de slacht
offers van de burgeroorlog in Nigeria.
Van dit geld zullen tien of meer Ja
panse een-tons vrachtwagens worden
aangekocht, die het bijzonder goed
doen op de beschadigde wegen in het
vrcegere Biafraanse gebied. De Ja
panse kerken hebben al eerder actief
bijgedragen aan de lening van de
nood in Nigeria.
Hpt weer in Enropa
A-eer max. temp neerslag
wonderen tegenvielen en men de
zaak intern trachtte op te vangen
door nog groter radikalisme, fanatiek
heiligingsstreven, opgevoerd gebed en
zo dacht de voorwaarden te vervul
len, waardoor de Heilige Geest bood
schap en methode toch nog waar zou
doen blijken door wonderen.
Daar waren de moeilijkheden in de
persoonlijke sfeer, de soms erg we
reldse concurrentie tussen de voor
gangers, het individualisme, het ver
regaande subjectivisme als gevolg
van het „leven uit de Geest", de ver
absolutering van eigen geesteserva-
ring. Mensen hadden zich als voor
gangers opgeworpen, die daartoe te
enenmale niet geschikt bleken.
Er was de strijd over dogma's, zoals
over de eindtijd, de waterdoop, de ge
bedsgenezing.
Stormen zijn er soms over Neder
land gegaan, waarvan men alleen
maar blij kan zijn, achteraf, dat ze
buiten de publiciteit zijn gebleven.
Boek
Er ligt stof te over voor een kerk
historicus, om deze geschiedenis van
tien jaar Volle Evangelie Beweging
(1958 - 1968) te boek te stellen. Mis
schien komt dat boek nog wel eens.
Het zou bijzonder onthullend zijn en
leerzaam.
Het zou vertellen van overwinnin
gen en ongekende doorbraken van de
Heilige Geest, maar ook van veel te
leurstellingen en menselijke kleinhe
den.
Bij de volle-cvangeIie-gclovige«n
groeide geleidelijk naast de teleur
stelling een geest van verootmoedi
ging. In ieder geval ging men ontdek
ken, dat het niet ligt in het gewel
dige, in de tienduizenden op de mas
sameetings. Dat grote verzandde ge
leidelijk. Het werkte wel een poosje,
maar Ihet bleek niet blijvend. En toen
zag men, dat de eenvoudige gemeen
teopbouw al te zeer verwaarloosd
was.
Keerpunt
Het keerpunt was de nationale
pinksterzendingsdag, maart 1968 in de
Hilversumse Expohal. Onder de vier
duizend mensen waren ook tientallen
voorgangers. Uit daar gelegde contac
ten groeiden bidstonden, die in Hil
versum "werden gehouden. Voorgan
gers en evangelisten, die elkaar an
ders nooit Zagen, ontmoetten elkaar
hier geregeld, gingen samen op de
knieën en wisselden van gedachten
over dingen, die hen met betrekking
tot hun werk ter harte gingen. Ge
meenteopbouw werd een centrale no
tie van deze samenkomsten; elkaar
helpen en samen het hoofd bieden
aan de moeilijkheden.
Uit deze zaterdagse samenkomsten
is de stichting Volle Evangelie Ge
meenschap Nederlands gegroeid.
gisteren
Amsterdam
zw. bew
13
1
Brussel
zw. bew.
16
0
Frankfort
regen
17
0.2
Genève
mist
18
0
Innsbruck
regen
11
4
Kopenhagen
regen
9
3
Locarno
h. bew.
20
0
Londen
geh. bew
16
1
Luxemburg
zw. bew.
17
0
Madrid
onbew.
27
0
Majorca
mist
17
0
MOnchen
regen
9
9
Nice
b. bew.
17
0
Parijs
zw. bew.
21
0
Rome
zw. bew.
20
0
Wenen
regen
16
0.4
Züricb
zw. bew
18
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De discus
sies rondom het verplichte celi
baat zijn voorlopig tot rust geko
men. Het wachten is op het ge
sprek van de paus met de kar
dinaal. Ik verwacht niet, dat dit
gesprek veel zal opleveren, zegt
dr. J. J. Buskes.
Het zal wel een pauselijke mono
loog worden, .zo gaat hij in Terzijde
van „In de Waagschaal" voort Met
zijn absolute uitspraken heeft de
paus een wezenlijk gesprek al bij
voorbaat onmogelijk gemaakt. De
aartsbisschop zal wel naar Nederland
terugkeren met de verzekering van
de paus, dat hij vertrouwen heeft in
de trouw van de Nederlandse katho
lieken en dat de zaak op de oude voet
moet worden voortgezet.
Daar moet het Nederlandse episco
paat dan maar mee uit de voeten zien
te komen. Het zal de zaak wel probe
ren te redden met dispensaties, een
loskoppeling van prediking en bedie
ning van de sacramenten en veel ge
duld.
T riest
Een trieste zaak, die nog weer eens
bewijst welk een noodlottige aangele
genheid de roomse hiërarchie is voor
de opbouw en ontwikkeling van het
leven van de gemeente van Christus.
Het pausdom in zijn tegenwoordige
vorm blijft voor mij, aldus dr. Bus
kes. een onverteerbare en onaan
vaardbare zaak. Uit niets blijkt, dat
de ontwikkeling in Rome gaat in <fe
richting, die door professor Fiolet in
zijn boeken wordt aangewezen.
Irriterend zijn de dierbare en
geëxalteerde uitspraken van de paus
over het verplichte celibaat Het is
voor hem de schoonste parel aan de
kroon van de verrezen Heer.
Het meest gruwelijke vind ik, dat de
paus het zijn doornenkroon noemt,
dat zovele priesters met het verplich
te celibaat geen weg weten.
Ik kan begrijpen, zegt dr. Buskes,
dat een Nederlandse kapelaan daarop
reageert met de woorden: „Nou, wij
hebben hier gezegd, dan moet hij dat
ding maar afzetten, dat kan hij best,
hij is Jezus Christus niet". Maar deze
kapelaan behoort dan ook tot een pa
rochie die „De Goede Herder" heet.
Onbijbels
Paus Paulus met zijn „Mijn naam
is Petrus", zijn onbijbelse verliefd
heid op het verplichte celibaat en zijn
toespraken aan de lopende band ter
verdediging van tel pauselijk gezag,
is voor de oecumene een grote sta-in-
de-weg. Met zijn vermeende preten
ties verduistert hij het zicht op de
éne gemeente van Christus.
De vraag is alleen, of zijn pauselijk
optreden beschouv/d moet worden als
een van de laatste stuiptrekkingen
van een ten ondergang gedoemd sys
teem, of al het begin van de restau
ratie van dat systeem.
Ik houd het op stuiptrekkingen, be
sluit dr. Buskes, maar je kunt het
nooit weten. De rooms-katholieke
kerk in de zin van paus Paulus
maakt van alle kerken de grootste
karis, misschien wel de enige, om er
bij de wederkomst van Christus nog
te zijn.
DEN HAAG Nederland zal er in
de vergadering van het ministersco
mité van de Raad van Europa op
aandringen, dat de grootst mogelijke
openbaarheid wordt gegeven aan het
rapport over het schenden van de
vrijheidsrechten in Griekenland, zo
heeft premier De Jong meegedeeld in
antwoord op vragen van het Tweede
Kamerlid mr. Berkhouwer (WD).
Crisis „Praag"
DEN HAAG Het Nederlands re
gionaal comité van de Praagse chris
telijke vredesconferentie heeft una
niem het beleid van prof. dr. J. de
Graaf uit Utrecht tegenover de huidi
ge meerderheid binnen deze vredes
beweging goedgekeurd.
Op een vergadering eind februari
in Praag van het werkcomité heeft
prof. De Graaf als woordvoerder van
een groep van negen westerse verte
genwoordigers de verdere medewer
king opgeschort wegens de weige
ring van de meerderheid, om de gere
zen moeilijkheden in bespreking te
nemen.
Het Nederlandse comité wil nog
voor de zomervakantie een regionale
conferentie beleggen. Daar zal ook de
huidige secretaris-generaal ad inte
rim. de Pool Janusz Makowski, uitge
nodigd worden.
DEN HAAG De drie moties, die
D'66 in de Tweede Kamer heeft inge
diend naar aanleiding van de inter
pellatie van dr. Imkamp over het ge
bruik van atoomwapens, zijn gisteren
verworpen. Voor de motie, waarin
werd gevraagd bij een gewapend
conflict alleen in laatste instantie
atoomwapens te gebruiken, stemden
alleen D'66 en zes leden van de frak-
tie van de PvdA.
De motie met als strekking geleide
lijk verwijdering van de atoomwa
pens van Nederlands grondgebied
kreeg alleen de stemmen van D'66. de
PSP en drs. Franssen van de PvdA.
Met de wens bij de besluitvorming
over de oorlog ook de erkende pole-
mologische instituten in te schakelen
waren het alleen D'66, de PvdA, de
PPR en de PSP het eens.
In het maandblad „Opwekking" (van
Ben Hoekendijk) schrijft de Brusselse
voorganger Hans Koornstra: „Na ver
scheidene stormen, die over Nedcr-
zijn gegaan, is er een sterk verlangen
waarneembaar, om nauw aaneenge
sloten op te trekken tegen de duister
nis en Christus te vertegenwoordigen.
Naar de mens gesproken lijkt een sa
menbundeling onmogelijk, maar wij
mogen getuigen, dat de Heer wonde
ren heeft gedaan en vurige gebeden
heeft verhoord."
Koornstra zelf is voorzitter. Secre
taris is de Rotterdamse voorganger J.
Rothuizen en penningmeester voor
ganger E. Schuurman te Amsterdam.
Gemeenschap
De stichting is een samenwerkings
verband, niet zozeer van gemeenten,
•als wel van personen: voorgangers,
evangelisten en ook wel vertegen
woordigers van gemeenten. Boven
dien staan de samenkomsten in Hil
versum open voor mensen, die niet
toegetreden zijn. Het doel van de
stichting is niet de verdeeldheid te
institutionaliseren, maar de gemeen
schap te bevorderen.
Uit een gesprek met de heer Rot
huizen wordt ons duidelijk, dat men
een los-vast minimumverband prefe
reert met zoveel mogelijk vrijheid.
Men wil zich niet tegen anderen af
zetten en vooral positief zijn.
Bijvoorbeeld: onder de pinksterge
lovigen is veel verschil van mening
over de vraag, of de gemeente in de
eindtijd zal worden opgenomen in de
hemel vóór de grote verdrukking of
tijdens de grote verdrukking of mis
schien gedeeltelijk voor en gedeelte
lijk tijdens de grote verdrukking.
Over zulke dingen is binnen de
stichting een open gesprek mogelijk.
Die mogen geen reden zijn, om elkaar
buiten te sluiten.
tlDEN -
al te gr
krijgt c
groene e
perken za
voorma
mende
uopstrai
er tijd
Krengen
bestem
i r de c
gemeen
gekoest
Meen i
•Heren-si
stippelh
ide stati
imen in
zorg voorop staan. „Wij kunnen Inemers.
echt vrijmoedig om iemands gene nu een
bidden, als hij bereid is om te sl iustastra
ven." jfige ver
Broederschap rdt gerea
Tussen de Volle Evangelie Genu
schap en de Broederschap van Pi
stergemeenten bestaan geen ver* 9^nev
Ien in de leer. Het bezwaar vac let (op ri
heer Rothuizen tegen de oudere n 19de e
1967 gereorganiseerde broeders rrein zich
is de bijzondere zware organis rkante r
die samenhangt met de band, di keerterr
broederschap heeft met de An i(I ;Si l
kaanse Assemblies of God. mheden
Volgens de heer Rothuizen is de aanqebr<
ganisatie van de broederschap en b
zwaarder dan die van de Unie
Baptistengemeenten of van de B kmeente
van Vrije Evangelische Gemeentel op no9
In de broederschap zitten ook ov and is v
wegend oudere gemeenten, velen I men p<
voor de oorlog, en hoewel de h rt bomer
Rothuizen de wel gemaakte tegensl Wen te
ling tussen oud-pinksteren en niei wr als I
pinksteren zwaar overtrokken vl^j n0g
meent hij toch wel, dat „oud-pink aeeTde
ren" onze tijd minder goed verst
De opvang van de Osborn-golf T
1958 is deze gemeenten ook niet f
lukt. Maar nogmaals, een principl
verschil is er niet.
De samenkomsten in Hilv<
worden bezocht door circa
voorgangers, vooral uit het i
westen en zuiden van ons land,
het noorden en oosten groeit een di
gelijk samenwerkingsverband.
Nauw aan de Volle Evangelie G
meenschap verbonden is de
kerij-uitverij Gideon te Hoornaar.
n het tol
De heer Rothuizen is het niet eens
met het geweldig zware accent, dat
sommigen leggen op het uitwerpen
van demonen (bij wijze van spreken:
als je verkouden bent, moet er een j eerst een
demon worden uitgeworpen). Hij ge- 5'
looft in het bestaan van deze demo
nen en in de mogelijkheid, om ze uit
te werpen door de kracht van de
Geest, maar eenzijdige concentratie
op deze dingen is verkeerd.
Zending
De Volle Evangelie Gemeenii
steunen zendingswerk in vele lande
India, Zuid-Afrika, Kongo, Opp
Volta, Brazilië. Vaak zijn het i
een paar gemeenten, die zich toti
bepaalde zendeling aangetroÜ
voelen. De stichting wil ook
coördinerend werken.
sleut
,^een slu
orgar
de c
k;
staan
om i
Zo vindt hij het ook onjuist, dat
zoveel aandacht aan de gaven van de
Heilige Geest wordt gegeven, dat an
dere waarheden daaronder lijden.
In de gebedsgenezing moet de ziels-
Na de voorgangersdagen in Hih
sum volgt er dan nu morgen voor
gemeenten-dag. Ieda
welkom in zaal Lommerrijk, F'
weg 99, Rotterdam-Hillegei
Aanvang der diensten kwart vi
en twee uur.
Gastspreker is de bekende E'
list G. Jeffreys Williamson. Hi
van Rotterdam door naar Wi
om daar een bijbelschool e;
hoofdkwartier te openen. De
Williamson hoort' tót de Britse
fiemblies of God.
UTRECHT (ANP) Bij de
vaststelling van uitbreidings-,
recreatie-, saneringsplannen en
dergelijke behoren de daaronder
vallende gronden automatisch
eigendom te worden van de
overheid.
De eigenaars moet een redelijke
vergoeding worden toegekend op ba
sis van de oorspronkelijke gebruiks
waarde. Overdracht van de eigen
dom van bouwgronden en terreinen
voor recreatiedoeleinden is noodzake
lijk om prijsopdrijving en speculaties
tegen te gaan en om ernstige vertra
ging bij onteigeningsprocedures te
voorkomen.
Dit is een van de aanbevelingen die
is opgesteld aan het slot van een
tweedaagse studieconferentie van be
stuursleden en kaderleden van het
CNV over ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting.
Saneringswet
Een goede aanpak van de sanering
en reconstructie van oude binnenste
den en vervallen stadswijken kan
volgens de CNV-conferentie mis
schien worden bevorderd door de tot
standkoming van een saneringswet.
In een dergelijke wet dienen regels te
worden vastgesteld voor de onteige
ning van gronden, de inspraak van
belanghebbende groeperingen en de
financiering van de sanering en re
constructie. De deelnemers aan de
studieconferentie hebben het bestuur
van het CNV verzocht een studie
groep in te stellen om deze mogelijk
heid nader te onderzoeken.
Een andere aanbeveling luidt: „Or
ganisaties en belanghebbende bevol
kingsgroepen dienen al bij de vast
stelling van de uitgangspunten I
spraak te krijgen in de opstelling'
plannen op het gebied van ruim
lijke ordening, stadsuitbreiding en
constructie van oude stadskerni JIJ
De ervaring leert volgens de CNV-
dat de inspraak van de bevolking t
tot zijn recht komt wanneer de pli
nen eenma.al zijn afgerond en
diend. Belanghebbenden moei
daarom in een vroeger stadium w
den ingeschakeld. 0EGS
De deelnemers aan de conferelmslree
hebben het bestuur van het C IJnoeu
verzocht, op korte termijn concn [oonste
vdorstellen te doen ten aanzien vcn
de financiering van een redelij lcvrou
huisvesting van de laagst betaa. n
groepen van de bevolking. fns ui)
[ra raai
ra zie:
Het i
e twee
en en
iaaldw
Beroepen: te Harkstede-Schare
(toez.) kand. H. v. d. Heuvel, te St [aan
wyk; te Nieuweroord (Dr.) P. L. n
Sterrenburg te Broek op Langendij
te Oud-Alblas J. M. de Raad te A JJ
neland. t va;
Bedankt: voor Zetten-Andi wame
(toez.) E. J. Schimmel te Harderwi je twe
lag dc
GEREF. KERKEN
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
BELO HORIZONTE In Brazilië
zijn 34 priesters beschuldigd van
„misdaden tegen de nationale vei
ligheid". Onder hen zijn vier Neder
landers, twee Spanjaarden en een
Pool.
De Nederlanders zijn de geschoei
de karmelieten J. T. van Balen en
dr. J. G. H. Mesters en de francis
canen J. H. M. Meekes en W. P.
Tollenaar. Alle vier zijn zij werk
zaam in Belo Horizonte. Van Balen
en Mesters doceren theologie, Mee
kes is pastoor en Tollenaar redigeert
een blad. Het is niet bekend of ze
gearresteerd zijn.
He'S
ZOE
led
dien
af* Vi
Beroepen: te Rijssen H. J. Bou
huis te Harderwijk; te IJmuiden (v |e
G. Assies) P. C. Koster te Monst£..
Aangenomen: naar Hasselt
J. L. 't Hart te Rotterdam, die
dankte voor Blija, Echten
Scharnegoutum en Waardhuizen.
Bedankt: voor Dronten (wijk Bi
dinghuizen) A. E. van der Woude
Lisse (nadere beslissing).
Benoemd: tot legerpredikant F.
Dillingh te Luttelgeest, die deze
noeming heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN
(VRIJGEMAAKT)
Beroepen: te Utrecht-centrum
Triemstra te Vrouwenpolder.
ROERMOND Tegen burgem«(
ter J. Apers uit het Limburgse Mo:
fort is op last van de procureur-g»
raai te Den Bosch een onderzoek
gesteld naar aanleiding van <Jk
verklaringen tegenover het ambt*
arengerecht op 24 september in R#
mond. De burgemeester legde
belastende verklaringen af over
opper-wachtmeester bij do rijkspa
tie De Jong uit herten bij Roermoi»
Het ambtenarengerecht behandel
toen de klacht van deze politiem^
aie beweert onrechtmatig uit i
functie van postcommandant te i
ontheven.