KERN Christendom in China leeft voor in kleine huisgemeenten Verwerping van eeuwigheid geen steun in de bijbel Puzzelboek NIEUW ONDERZOEK NAAR NOACHS ARK Sonneheerdt wil nieu blindentehuis bouwe] VRIJZINNIGE VROUWEN VONDEN DOLLE MINA'S TE RUSTIG Bantoekerken uit Christelijk Instituut Een woord voor vandaag Samenkomsten van tien mensen wel het maximum Kerk heeft jongeren grotendeels verloren BEZWAAR TEGEN BELIJDENIS AANVAARD Zeldzame synodale beslissing Huub Oosterhuis is getrouwd Conferentiedag Zakbijbelbond Ruim 31 miljoen baptisten WOENSDAG 15 APRIL 1970 De laatste vijand: zo noemt de apostel Paulus de dood in de eer ste brief aan de Corinthiërs. Wij weten dat wel: de mens wordt ge durende zijn gehele leven door vele vijanden belaagd. Misschien is de grootste vijand wel.... de mens. En dan vaak nog niet eens een onder mens, maar hijzelf. Wij willen wel anders, maar het lijkt of. wij niet kunnen. Vijanden: het zijn ook de omstandigheden, die wij dikwijls- zélf hebben geschapen, het zijn ook de misverstanden, de naijver en de wrok, de zelfhandhaving en de trots. Of wij enige kans hebben al die vijanden eronder te krijgen? De kritiek op onszelf moet zijn, dat wij het vaak niet eens proberen. Dan komt de laatste vijand: de dood. En toch, zegt Paulus, zal deze laatste vijand wor den onttroond Niet in het horizontale vlak, maar door ingrijpen van hogerhand De dood zal namelijk niet meer het volstrekte einde zijn: de opstanding van Christus staat daar borg voor. Er is een leven na dit leven. Vraagt u bewijzen? Kunt u soms bewijzendat het niet zo is? Een overgang naar het óndere, het eeuwige leven, zoals de Heidelbergse Catechismus zegt. Alleen: u zult wél reken schap, verantwoording moeten afleggen van uw leven, zoals u het nu leidt. Anders gezegd: u moet accepteren, dat Christus voor li is op gestaan. We lezen vandaag: Genesis 42, vers 26 - 38. (Van onze kerkredactie) JOHANNESBURG Een aantal onafhankelijke Bantoekerken, dat met het Christelijk Instituut voor zuidelijk Afrika (van o.m. ds. Beyers Naude en dr. Bruckner VUliers) sa menwerkte, heeft zich van dit insti tuut afgewend en samenwerking met de Nederduitse Gereformeerde Kerk gezocht. Het betreft hier een kleine vijftig van de ongeveer driehonderd Bantoe kerken die van het Instituut binnen de z.g. African Independent Churches Association hulp ontvangen. In Lunteren, op de gereformeerde synode, signaleerde dr. Bruckner Vil- liers a 1 zekere spanningen, die nu kennelijk tot deze ontwikkeling heb ben geleid. Veelzeggend is, dat de nu uitgetreden kerken bij nader inzien adhesie betuigen met de apartheids politiek van de regering, die zij „aan vaarden als een beleid van christe lijke naastenliefde, dat een groot voordeel voor de Bantoes inhoudt". Verder zeggen zij dat de African Independent churches Association on bewust is gebruikt om bepaalde poli tieke denkbeelden te bevorderen, het geen tot schade van de Bantoes zou zijn. (Van onze kerkredactie) LEEUWARDEN Door de veel heid van agendastukken die de gere formeerde synode in haar laatst ge houden zittingsweek moest afhande len kan het velen zijn ontgaan, dat er toen een zeldzame beslissing is geno men. De synode erkende namelijk zo staat het officieel geformuleerd bezwaren tegen bepaalde passages in de Dordtse Leerregels, een van de Drie Formulieren van Enigheid, te (mogen) hebben en tot uiting te bren gen. Het is slechts één keer eerder ge beurd, dat een bezwaarschrift tegen een onderdeel van de belijdenis door een gereformeerde synode werd er kend, zo schrijft het synodelid ds. L. H. Kwast uit Leeuwarden in de Frie se Kerkbode. Dat was in 1905 en het ging toen tegen een zinsnede uit artikel 36 der Nederlandse Geloofsbelijdenis, die door „Utrecht" werd' geschrapt. Bijna tien jaar geleden heeft een eenzaam opererend belijdend lid van Den Haag-Escamp, dr. B. J. Brouwer, op nieuw een poging gewaagd. Hij werd tot ouderling benoemd ging doen wat de meeste nieuw be noemde ambtsdragers niet doen en zette zich aan een nauwgezette bestu dering van d'e belijdenis, omdat hij wilde weten wat hij straks moest on dertekenen. Ondeugend .Als ik even ondeugend mag zijn, aldus ds. Kwast, hij behoort tot de weinige mensen, die de kleine letter tjes op de polis naspeuren voordat ze hun handtekening plaatsen. Zandloper 1 13 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Vul horizontaal in: I. zware hamer, 2. zuidvrucht, 3. een der jaargetijden. 4. lange nekharen van dieren. 5. zelfkant, 6 medeklinker. 7. klinker. 8 vlaktemaat, 9. kolfhamer, 10. hoon. II. intrest, 12. ruiterfeest. Bij juiste oplossing leest men verticaal 13 dc naam van een streek in Noord-Holland. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: I. kangoeroe, 2. Adriadne- le, 3. nietig-dik, 4. dcrcn-Eems. 5. el- ger-Lien, 6. Ganen-Ric, 7. A.M.-genre- Nd., 8. Amer-een-d.i.. 9..relatie-eng. Verticaal: I. kandelaar. 2. Ariel-tmme. 3. nier-gagel, 4. gat-een-era, Odin-re- net, 6. engel.nr-ei. 7. rcde-Irene; 8. oiim-einde; 9. eek-snedig. Dr. Brouwer stuitte op enkele uitla tingen in de Dordtse Leerregels die hij niet kon rijmen met de bijbel. Zo las hij (in hoofdstuk I, lid 4), „Dat God....sommigen (in de tijd met het geloof) niet begiftigt, komt voort uit Zijn eeuwig besluit....Naar welk be sluit Hij....degenen, die niet zijn ver koren, naar Zijn rechtvaardig oor deel, in hun boosheid en hardheid laat". Er waren nog enkele andere uit spraken die hem pijn deden, maar zijn hoofdbezwaar gold toch wel het genoemde citaat. Dr. Brouwer diende een bezwaarschrift in bij zijn kerke- raad, dat na vele omzwervingen en herschrijvingen op de tafel van de synode terecht kwam. Ds. Kwast had de eer om in deze zaak rapporteur te zijn. Dat de bijbel herhaaldelijk van verwerping spreekt, aldus deze predi kant, staat buiten discussie. Maar mag men nu ook spreken van een verwerping van eeuwigheid? Deputaten kwamen tot de slotsom, dat om met de woorden van prof. dr. A. D. R. Polman te spreken die een boeiend college over deze materie hield ln de synode alle teksten, waarop de vaderen van Dordt zich in deze Leerregels beroepen, niet draag krachtig bevonden kunnen worden om daarop een leer van Gods verwer ping- van eeuwigheid van bepaalde personen te funderen. Daarom stelde de betrokken com missie aan de synode voor dit dan ook inderdaad uit te spreken. Maar hoe verder. Schrappen van die pas sages kon moeilijk, omdat de gerefor meerden niet de enige geestelijke eigenaars van de Dordtse Leerregels zijn. Daarom werd de voorlopige be slissing, zoals ln de aanhef genoemd, genomen. Ds. Kwast is blij met dit besluit. Punt één omdat bewezen is, dat de weg van het gravamen tegen de be lijdenis wel moeilijk, maar niet onbe gaanbaar is. Punt twee, omdat dr. Brouwer en vele anderen zich in ze kere zin van een last bevrijd gevoe len. „Neveldijk'' Utrecht geboren en getogen en daar is hij vroeger mensen tegengekomen die redeneerden: „En als God mij nu eens van eeuwigheid heeft verwor pen, dan begin ik niets". Het is een verkwikkende zaak, al dus ds. Kwast, dat de synode zich van het vèr-gaande spreken van de Dordtse vaderen heeft willen verwij deren om des te meer uitzicht te gevn op de God en Vader van de Heer Jezus Christus die in verloren men sen een welbehagen heeft. Wat niet inhoudt dat in de prediking van verwerping niet meer gesproken zou kunnen worden. Want de verkie zende God is ook een verwerpende God. Maar zijn verwerping van men sen is naar de bijbel Zijn ant woord op de keuze van ongehoor zaamheid en ongeloof van zijn volk. Dan wordt de prediking van de verwerping een vermaning om niet „onverschillig te zijn als Ezau, die voor één spijze zijn eerste geboor terecht verkocht", aldus ds. Kwast. (Van onze kerkredactie) HONGKONG Na twin- tig jaar communisme is het ge loof en de hoop van de chris tenen in China niet dood. On danks de felle vervolging tij dens de culturele revolutie, die gepaard ging met de sluiting van alle kerken, blijft het christendom voortleven in hei melijke huisgemeenten. Deze christelijke „cellen" komen samen in steden en dorpen over heel China en zijn voor al sterk in Sjanghai. Dit schrijft de journalist Paan Ming-To (waarschijnlijk een pseudoniem) vanuit Hongkong in het Amerikaanse blad Christi anity Today. Volgens betrouwbare bronnen zijn in een traditioneel christelijk gebied bij een stad aan de zuidkust thans (Van onze kerkredactie) WASHINGTON Een Ame rikaanse expeditie van 25 man gaat deze zomer en zomer 1971 naar het gebergte Ararat in Tur kije, in de hoop de ark van Noach te ontdekken. Een campagne, die op het ogenblik in de Verenigde Staten gevoerd wordt, moet hiervoor een miljoen dollar bijeenbrengen. Een teleurstelling is, dat het stuk hout, dat vorig jaar aan de rand van een gletsjer op 4300 meter hoogte ge vonden is, blijkens een carbon-test slechts 1500 jaar oud is. Meer houvast heeft men aan hout, dat in 1955 op dezelfde plek gevonden werd en dat 4000 - 5000 jaar oud is. Men meent in dit hout zelfs sporen van pek te hebben aangetroffen. Men hoopt meer te vinden onder de gletsjer, maar daarvoor zal 900.000 kubieke meter ijs moeten worden verwijderd. Ook al zou het hout niet van Noachs ark zijn, dan verwacht men in elk geval een antwoord te vinden op de vraag, hoe dit kennelijk door mensen bewerkte hout op deze hoogte terecht is gekomen. AMSTERDAM Studentenpastor Huub Oosterhuis is op 1 april te En schede getrouwd met mejuffrouw A. M. Melief. De kerkelijke inzegening zal zater dagmiddag 25 april geschieden in een dienst in de kapel van de Amster damse studentengemeente. De ontheffing van Oosterhuis' celi- baatsgelofte is overigens nog niet uit Rome binnengekomen. Oosterhuis wil in het team van hoofdstedelijke stu dentenpastores blijven werken. Sinds een half jaar gaat hij al niet meer voor in eucharistievieringen. nog drieduizend christenen op een to tale bevolking van meer dan 30.000. Deze gelovigen, die in kleine groepen samenkomen, zijn nog in staat, om een predikant te onderhouden. Deze ondergrondse herder reist van groep naar groep, leidt bijbelstudies, be moedigt en vertroost zijn kudde. Deze huissamenkomsten worden gemiddeld bezocht door acht tot tien mensen. Zelfs dat is nog erg moeilijk. In gebieden, waar de druk jegens de christenen het sterkst is vooral de grote steden zijn het er soms maar drie of vier en soms moeten de sa menkomsten helemaal worden stop gezet voor een tijd. Tijdens zo'n samenkomst wordt tijd en plaats van de volgende afgespro ken. De gelovigen bemoedigen elkaar met bijbelwoorden en bidden samen. De kerk is het zwaarst getroffen in de jongere generatie. Er zijn betrek kelijk weinig jonge mensen in de ge heime samenkomsten. Iemand, die pas uit China is gekomen, zei: „Jonge mensen. 25 jaar en jonger, hebben geen idee meer van God of gods dienst". Hoewel ook de boeddhisten en mos lims tijdens de culturele revolutie vervolgd werden, was de haat vooral gericht op de christenen, omdat hun godsdienst beschouwd werd als wes ters, gelieerd zowel met de veraf schuwde oude tijd, als met China's huidige vijanden. UTRECHT «-■ Zaterdag 25 april is er een conferentie van de Zakbijbel- bond, waar buitenlandse werkers over hun arbeid in verschillende lan den spreken. Het zijn Joe Copeland Amerika. Dan Poysti uit Rusland met enkele Slavische vrienden en John Jesberg uit Frankrijk. Muzikale medewerking aan deze conferentiedag, die in de Vrij Evan gelische Kerk aan de Boothstraat bij het Janskerkhof in Utrecht gehouden wordt, verleent Youth for Christ. Bovendien houdt de Zakbijbelbond in samenwerking met Youth for Christ een actie van 13 tot en met 25 april onder het motto „Trip zonder einde". Op scholen, in samenkomsten, onder militairen, bij gevangenen, op straat en in de Youth for Christ-boot aan de Muntkade zal door middel van gesprek, zang, muziek, spel en film gewezen worden op de bijbel en het leven daaruit. Er zijn voorts samenkomsten op za terdagavond 18 april ln dezelfde kerk. In het laatste geval dus na afloop van de conferentie van de Zakbijbelbond. Maoïsme en christendom. In feite twee religies. Elk met een hoek. Maar terwijl iedereen op de foto met zijn rode boek je kan zwaaien, is de Bijbel zo schaars geworden, dat waar ze nog zijn, ze vanzelf het mid- de punt worden van een huis gemeente. De Rode Gardisten hadden het in het bijzonder gemunt op de Bijbel. Alle kerken zagen hun bijbels in be slag genomen of vernietigd. In het Soen Jat Sen-park in Swatow werd zelfs een openbare verbranding geor ganiseerd. Zo schaars is dc Bijbel geworden, dat waar nog een bijbel is, deze van zelf het middelpunt wordt van huisgemeente. Als hij niet gebn wordt, is hij zorgvuldig verborgen, tijden van vervolging wordt hij graven. Buitenlandse radiostati dicteren dc Bijbel nu in kleine deelten. Christenen in Hongkong ma voorzichtig geld over naar hun vr den en verwanten in het moederl Zonder deze hulp zou het bes voor velen onmogelijk worden, zijn vooral gezinnen, waarvan kostwinner in een gevangeni werkkamp zit, die gesteund wor Dat wordt echter steeds moeilijki De Chinese autoriteiten spr van „imperialistengeld", houden vast op de bank of betalen het i kleine bedragen over lange peril Regelmatige ontvangers van geld zijn verdacht en komen son moeilijkheden. ABC Een felle uitbarsting van haa gens het christendom was te lez het augustusnummer van Vlag". De strijd tegen de godsd werd daarin het ABC van alle rialisme genoemd. „Communisme en godsdienst eikaars vijanden. De strijd voo verwerkelijking van de idealen het communisme in de hele wer de bouw van het koninkrijk i Christus op aarde verdragen net zo min als water en vuur". Het blad kritiseert Moskou ding jegens het „zogenaamde tencommunisme", Laakt Chroe die „schaamteloos de paus p een groot man, toegewijd aan reldvrede" en noemt het Va „bolwerk van de meest reacti krachten in de wereld en de trouwe verdediger van het kap me". Bitterheid jegens het verled de zending sterke invloed had na, klinkt door als „Rode schrijft: „Nog minder zal het volk vergeten, hoe de imperia de godsdienst gebruikt hebbei, een instrument van culturele ag en later van militaire en pol agressie jegens ons land, wai het veranderd werd in een semi niaal en semi-feodaal land." Deze eerste officiële stellin jegens de godsdienst sinds het van de culturele revolutie is ee wijzing, niet alleen van Pekin; 'u over de vasthoudendheid, w£ e blijkbaar nog velen christen b lcl maar ook van Pekings vastbesov heid, om alle godsdienst uit te r n Jubileumactie voor f 3 miljoen gestart. 1 (Van een onzer verslaggeefsters) ERMELO Het Christelijk Blindentehuis Sonneheerdt wil in het kader van het 50-jarig ju bileum in 1971 een nieuw tehuis voor de blinden bouwen. Tevens wil men het Henriëtte- paviljoen, de zogenaamde zie kenboeg van Sonneheerdt, aan de behoeften van bejaarde blin den aanpassen. Deze bewoners zullen dan in de vertrouwde omgeving kunnen worden ver zorgd, en niet meer naar onbe kende tehuizen elders behoeven te worden verwezen. Er moet ook nieuwe hulsvesting komen voor directie en kantoorperso neel, die thans in een 's zomers zeer brandgevaarlijke keet zijn onderge bracht. Penningmeester C. Hoytink deelde dit gisteren mee op de 49ste jaarver gadering van de vereniging, een bij eenkomst die geheel in het teken stond van het naderende jubileum. Reeds het afgelopen verenigings jaar zijn op verschillende plaatsen acties gehouden: een begin van acti viteiten om een jubileumfonds te vormen waarmee de verbouwingen Wie de roman van Hogenbirk „Ne veldijk" heeft gelezen, weet dat in bepaalde streken van ons land de leer van de verwerping van eeuwigheid heel wat slachtoffers heeft gemaakt. Er zijn mensen geweest, die zelf moord hebben gepleegd omdat deze leer hen geestelijk in een hoek dreef, waaruit zij geen uitweg meer zagen. Zelf is ds. Kwast in de provincie (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM Ze vallen best mee en ze zeggen eigenlijk precies hetzelfde als wij, was gisteren de enigszins teleurge stelde reactie van de dames, die de voorjaarsvergadering van de Vrijzinnig Hervormde Vrouwen Federatie uit Zuid-Holland mee maakten. „Ze", dat waren twee Dolle Mina's, die eerlijk gezegd de vrijzinnig hervormde vrou wen in gebouw Atrium in Rot terdam een beetje tegenvielen omdat ze felle reacties op hun visie over verantwoordelijkheid van ouderen voor jongeren en omgekeerd hadden verwacht. Aan de andere kant was er ech ter ook het ontdekken, dat wan neer je met lkaar praat tot be ter begrip komt. De beide Mina's, oranje en turkoise gebroekt, "sjekkies" draaiend, maak ten de indruk een beetje uitgedold te zijn. Ze gaven een rustige uitleg van hun idealen, die moeten leiden tot be vrijding van de mens. Ervaringen We leven in een snel veranderende wereld, aldus de beide meisjes, op voeding kun je niet los zien van de zich veranderende maatschappij, die je in je eentje niet kunt overzien. Ouders kunnen gezag echter niet on tlenen aan het feit dat ze ouder zijn, maar ze hebben wel ervaringen die waardevol zijn. Aan de andere kant is het zo, dat jongeren in een andere maatschappij groot worden dan indertijd de oude en. Een maatschappij waaraan ook de ouderen moeten wennen. Daarom vragen de jongeren aan de ouderen of ze mee willen denken, terwijl ook omgekeerd de jongeren met de oude ren mee kunnen denken. Overleg is alles! De voorzitster, mevrouw H. W. Mulder-Voorhoeve, vond het maar erdacht dat de zaal en de Dolle Mi na's het zo roerend met elkaar eens waren. Maar ze was nog niet uitge sproken of de Mina's kregen prak tisch de hele vergadering tegen zich toen het onderwerp crèche ter sprake kwam. „Waarom gaat een vrouw dan trouwen, als ze haar kinderen niet wil opvoeden, maar in een crèche Stopt," reageerde een van de aanwe zigen, meest oudere dames. Ze kreeg een daverend applaus. Mina's zwakke verdediging kon de dames niet overtuigen. De uitspraken van de beide Mina's waren reacties op een aantal stellin gen die vier dames hadden opgesteld over het onderwerp: Verantwoorde lijkheid van ouderen ten opzichte van jongeren en omgekeerd. Leeftijd We noemen hiervan enkele stellin gen van mevrouw Jezek-Aalbers uit Caplle aan de IJssel, die opmerkte dat ouderen vaak menen gezag te mogen ontlenen aan leeftijd en erva ring. Ze meende niet dat dat goed was. „Er zijn jongeren die al vroeg j volwassen zijn, terwijl er daarente gen ouderen zijn die het nooit wor den. Jonge mensen moeten de kans krijgen hun eigen toekomst te ma ken." Vervolgens merkte zij op dat vol wassenen, hoewel kritisch, open zul len moeten staan voor de ideeën van de jongeren. Eigen waarden moeten niet worden weggelaten, dat zullen de jongeren, zelfs niet altijd waarderen, maar samen moet men blijven zoe ken. (En zo dachten de Dolle Mina's er ook overred.) RÜSCHLIKON Er zijn thans meer dan 31 miljoen baptisten in de wereld. Op vier miljoen na wonen ie allen in dc Verenigde Staten. De statistiek laat over 1969 een toe name zien van 536.000, zodat het to taal per 1 januari 31.023.937 bedroeg. De grootste baptistengroepen buiten de Verenigde Staten zijn India (633.349), Rusland (550.000), Kongo (450.000), Brazilië (342.195) en Birma (249.474). Andere landen met meer dan 100.000 baptisten: Engeland, Ca nada, Haïti, Roemenie en (volgens schatting) China. fit en de nieuwbouw moeten wordég financierd. Gehoopt wordt opk gouden feest van Sonneheerdt] k minste drie miljoen bijeen te h(et Grammofoonplaat Een belangrijk onderdeel jubileumactie zal de verkoop lp zijn met zang,van het koor De Veluwse Zangers en derwijker Jongenskoor onder van dirigent Geert Gringhui orgelbegeleiding van Feike A: plaat zal ook in de handel gebracht. Hoewel de jubileumactie v< dacht vroeg, werden de gebi agendapunten niet vergeten, tredende en opnieuw kandidj stelde bestuursleden A. Srnit»/- C. Hoytink en dr. I. Diepenhoif1 den allen opnieuw benoemd.) J. C. Baronesse van Sijtzama haar verzoek van het dagelij stuur naar het minder tiji" algemeen bestuur. Het jaaroverzicht van ds. getuigde van een rustig en dig 1969. De omzet van de lijke stichting Werkplaatsen heerdt bedroeg ƒ660.000,-. blinden vervaardigde produklÈN den hun afname bij groot handel en de grootverbruik, zogenaamde leuren langs dera is verleden tijd. hie f 1 Beroepingswei NED. HERV. KERK h. ize Beroepen te Rouveen (toezj Ai Schoonhoven te Vreeswijk; ti cj- dingen: W. W. Verhoef te H( y GEREF. KERKEN <vr(j|jr" Aangenomen naar Arnhet Keegstra te Ermelo. Bedankt voor Hoogkerk: man te Urk. UNIE v. BAPT. GEft| Bedankt voor Nieuwe Brongers te Leeuwarden. OUD-KATHOLIEKE K«Uc ie Benoemd (allen per 1 juli) l foort, E. Wijker te Den I Enkhuizen; te Dordrecht, Thr te Utrecht (H. Jacobus) en hoven; te Gouda, Ouders Schoonhoven, prof. M. A. nd, Utrecht (H. Maria) en Oudefker Den Helder en EnkhuizeJ Eman te Krommenie en ZafJog Rotterdam (beide parochies aar, J. Blom te Dordrecht; te U jjj Gertrudls en H. Maria; tev% a met de pastorale begeleidin ^n theologische studenten), drs gers te Rotterdam (beide p te Utrecht (H. Jacobus), H-', maekers te Leiden. 1J Eervol ontslag verleend (I#op aan P. J. Jans te Gouda.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2