Omstreden Mussert-film morgen op het scherm Tros neemt het weer op voor Nederlandse film Peyton Place toch dubbel VU-faculteit iskunde tegen wetsontwerp CPN wil iterpellatie Miilips-NKF lL-dividend 9 pet. ise •■00 Nieuws. VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES ms, VPRO-leiding oordeelt nu anders 11 WOENSDAG 15 APRIL 1970 (Van onze radio- en tv-redactie) [LVERSUM Goed nieuws voor fans van Peyton Place: van dins- 21 april a.s. af gaat de AVRO dinsdagavond op de gerieflijke van 8.20 uur dubbele afleverin- uitzenden. Dit om tegemoet te en aan wensen, die door 77.500 de 82.027 personen die reageer- op een rondvraag in AVRO's rammabladen, werden kenbaar aakt. jorstanders (men wenste zelfs w»?l 7 uitzenden per week) zijn over- end dames tussen 35 en 55 jaar. hts 4,2 pet. van de 82.000 wilde de «liever laten ophouden. IAVRO had, voordat de „actie" „meer Peyton Place" in Amster- startte, toch al het voornemen zomermaanden de uitzendingen ►rdubbelen. Nu snijdt het mes twee kanten: er wordt meteen lan aan kijkerswensen. [STERDAM de faculteit der en natuurkunde aan de VU dat het wetsontwerp universi- bestuurshervorming 1970 van Iter Veringa onvoldoende moge- den biedt voor variaties, een brief aan de minister zegt estuur, dat het voorstel in feite één, heel bepaalde, structuur dt en dat het tegenstrijdig is ie aanhef, waarin de wenselijk- (vordt gesteld „nieuwe bestuurs- n tot stand te brengen en te iven." meent zelfs, dat de ontwikke- die thans op de faculteit gaan- n, ernstig kunnen worden ge el door de voorgestelde nieuwe lur. 7an onze parlementsrcdaktic) HAAG Vanmiddag zou de Kamer beslissen over een van CPN-fraktieleider Mar- minister Nelissen van zaken te mogen inter- over de overname van de Kabelfabriek door het de heer Bakker vooral om waarop deze samenwer- Jbt stand is gekomen en de rol l!R-voorzitter drs. J. de Pous heeft gespeeld. De heer De van beide ondernemingen Ssaris. ERDAM De raad van com- ssen en de raad van bestuur I Holland-Amerika Lijn stellen het afgelopen jaar een di ll van negen procent uit te ke- rig jaar was dit vijf procent, rvergadering zal op 12 mei l| gehouden. I overstromingen in de Pana- rovincies Bocas del Toro en 1 zijn 39 mensen omgekomen, feend zijn dakloos. De schade pingen en gewassen wordt op dollar geschat. (Van onze radio- en tv-redactle) HILVERSUM „Wat is nu eigenlijk de bedoeling van deze I film: een soort rehabilitatie van 1 de oorlogsmisdadiger Mussert of een vertoning om kotsmisselijk van te worden?" vragen wij Jan Blokker, die de VPRO vertegen woordigt bij de persvoorstel ling. „Je zou kunnen zeggen: al lebei. 't Is maar hoe het aankomt bij de kijkers", luidt het ant woord. Morgenavond heeft de VPRO op ned. 2 een opmerkelijk programma te bieden. Dat begint met een rehabili tatie van Marinus van der Lubbe in een korte film: „Dit is alleen moge lijk als we leren inzien dat niet de nazi's schuldig waren aan de Rijks dagbrand, maar da« het alleen zijn moedige en belangrijke daad was, en dat een mens het recht heeft Rijksda gen in brand te steken als Adolf Hit lers de macht grijpen en de wereld zwijgt", aldus Ruud de Heus in „Vrije Geluiden". Direct daarna een Franse griezel film op de moderne toer. een „homma ge aan de horror", in dit streven zeer geslaagd. Om 9.45 uur begint dan de vertoning van ,de film „Portret van Anton Adriaan Mussert", gemaakt door de zeer jonge Paul Verhoeven, die de tweede oorlog alleen als ge schiedenis kent. Anderhalf Jaar geleden was deze film al klaar, maar de toenmalige VPRO-leiding wilde hem niet uitzen den, omdat er „te lief" over Mussert werd gesproken, te zoet-emotioneel. Dr. L. de Jong was ook deze mening toegedaan en weigerde, er een inlei ding voor te geven. Zo bar veel is er sindsdien niet in veranderd. Een ooggetuigeverslag van zijn executie op de Waalsdorpervlak- te, met gebroken slem uitgebracht, is weggelaten. Daarvoor in de plaats zijn een paar archiefbeelden over de opkomst van het nationaal socialisme in Duitsland en Nederland opgeno men, zodat de film nu in plaats van 50, 53 minuten duurt. De huidige VPRO-leiding heeft geen bezwaar te gen uitzending nu. In de film wordt Mussert voorge steld („Ik deed dat sec en koel en af stand bewarend", zegt Verhoeven) als een goed ingenieur die opgroeide in (wederkerige) adoratie voor zijn va der, via zijn actie tegen het plan voor de aanleg van een kanaal tussen Rot terdam en Antwerp?n in de politiek verzeild raakte en zo bij de NSB te rechtkwam. „Een nietig ventje, dat eindelijk soldaatjespelen kon", zegt een van zijn vroegere leraren. (Mus sert wilde officier worden, maar werd omzijn ogen afgekeurd.) Maar: „Een profeet, een mysticus een trouw vaderlander die alles voel de ais Gods genade", betuigt een van zijn grootste medestanders, de voor malige landbouwer Roskam. „Hij zag Hitier ook als een profeet en hij be wonderde Mussolini met zijn hele hart." Van Mus£»?rt horen we verder, dat hij met zijn 18 jaren oudere tante trouwde, een zuster van zijn moeder, die hem in een ziekte had verpleegd: „Omdat hij voelde dat het vaderland hem geheel nodig had en hij dus geen gazin wilde stichten", betuigt Ros kam. Aan het woord komt ook mevrouw Rost van Tonningen, echtgenote van de Nederlandse SS-man. Verder zijn er studiegenoten, tot wie ook prof. Schermerhorn behoort. De tendens is: „Hij geloofde er zo in, hij meende het zo oprecht. Mr. Zaayer, een vroegere vriend van Mussert. z>agt: „Hij bleef tot het laatst oprecht, zijn misdaad was alleen, dat hij gemeenschap met de Duitsers onderhield en de Duitse oorlogvoering steunde, omdat hij ge loofde dat Nederland een belangrijk lid zou worden van een door Hitier te stichten Europese statenbond, en daarvoor heb ik de doodstraf tegen hem geëist." De oorlogsmisdaden van de Duit sers worden gesignaleerd, niet in ver band gebracht met de persoon van Mussert, wiens rol in de ogen van Hitler in 1943 al was uitgespeeld. Het verzet komt niet ter sprake. „Dat vond ik niet ter zake dienen de", zegt Verhoeven, „ik heb met ver zetsstrijders gesproken en die ageer den alleen tegen de Duitsers, Mussert en de NSB vonden ze de moeite niet waard. Niet één verzetsstrijder komt aan het woord in de film: „Nee, dat was niet nodig, ik heb alleen mensen ondervraagd, die hem van nabij ken den." Dat de NSB zow»l als Mussert zelf mede schuldig waren aan gepleegde Duitse oorlogsmisdaden, wil er bij de (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De TROS-televisie gaat verder met het op te nemen voor enige jaren oude Nederlandse films, die wel in de bioscopen verschenen, maar het grote publiek niet trokken. Op 23 april a .s. komt de thriller „10.32" op de beeldbuis, een verhaal van Arthur Dreifuss naar een idee van Leo Derksen. „Wij hebben", zegt de TROS, „on langs vrij aardig succes gehad met de vertoning van de film „De vergeten medeminnaar" en daarmee hebben we min of meer recht gedaan aan een Nederlandse filmproduktie die nau welijks de aandacht heeft getrokken bij haar verschijning". Maar ja, er is nog een heel verschil tussen het gaan naar een bioscoop om een film te bekijken of de aanbieding via de beeldbuis op een rustige don derdagavond „in te nemen". De tele visie is al gauw verzekerd van een miljoenenpubliek. „Willen de mensen er niet voor uit gaan, dan brengen wij het wel thuis en we gaan eens kijken, wat er dan gebeurt", is de mening van de TROS- programmaleiding. Wat er gebeurde, was dat de verto ning een redelijke kijkdichtheid had en mede vanwege het Nederlands- spreken nog een aardige waardering veroverde bovendien. Nu verschijnen er op onze beeld buis zo dikwijls kwaiitatief-zwakke buitenlandse amusementsprodukties, dat de concurrentie daar heel aftders ligt dan in de bioscopen, die het al jarenlang moeten hebben van sterk werk, om zich tegenover het gemak van de televisie als huisbioscoop, te kunnen handhaven. Slecht aangeslagen Nederlandse films doen het daarom op tv soms nog heel behoorlijk en daarom ziet de TFOS. sterk door eenvoudig amuse ment, er wel brood in. De film „10.32". te zien pp 23 april, gaat over de moord op een advocaat, die enkele minuten voor zijn dood de politie opbelt omdat hij meent in le vensgevaar te verkeren. Er volgt een dramatisch en spannend onderzoek, eer inspecteur Stroomer antwoord kan geven op de vraag: „Wat gebeur de er om 10.32 uur?" In de voornaamste rollen van dc film ziet u Linda Christian, Eric Schneider, Wim de Haas, Lex Goud- smit en Bob de Lange. I RADIO I \\OM> Rrsum I, 102 m. VARA: Kieuws. 18.11 Actualltel- Polltieke Partijen: 18.20 van de PSP. VA- 8 30 Stereo: Klink Klaar f nonsens. 19.30 Nieuws. Buitenlands weekover- j 19.45 Stereo: Licht vo- en instrumentaal en- I met zangsolist. 20.10 .-.««/fUiedjes. 20.25 Stereo: IUMIVI gevonden: gevarieerd inima uit Den Helder, fragenvuur. 21.35 Stereo: Jeën Expres. 22.00 Letter- D kortr: Hleralr programma. M Nieuws. 22.38 Mededelin- 12.43 Actualiteiten. 22-55 f Contrasten: moderne lassteke muziek (opn). rsum II. 298 m. NCRV: Neuws. 1841 Actualltel- 19 00 Openbaar «ING: 19.10 Mens en ln- welk doel. welk mo- prekken. NOS: 19.20 itaanse religie in Ne- 1, reportage van het Ka lt. 19.35 Geen onder- burger, de staat- vorming van de Ne- 19.50 Programma Inden en slechtzienden, lchte grammofoonmu- '25 Feijenoord - Legla reportage. 22.20 grammofoonmuztek. iws. 22.38 Parlements- 22.45 Stereo: X. een in het duister. 00 Nieuws. Rossa bonlca, Steel guitar rag. Rose room, Tlgerrag. Idaho. Guitar boogie. I feel better all over. Will we start it all over again. It's all over now. Keep dreaming. Forget the past. Put me on the trail to Carolina. Lonely little world. Come back little Pal. I can't go on this way. Red mud, Alexan der's Ragtime Band. Muskrat ramble, Doctor Jazz. When the saints go marching in. I've found a new baby. Dipper- mouth blues. Lullaby of Bird- land, Memories of you, Will you still be mine, Short'nln' bread, Basin Street blues, 01' man river. Gone with the wind. TELEVISIE MwmwzsxSÊM» VANAVOND: lie- :al zij jeleidi Id. WWk< lAMMOFOONPLATEN- HOOftrAMMA DRAADOM- jROEP VANAVOND ardam. P.® almada, L'Emporda. pana de les monges. Re ts Calella. Ball de Rams. {Hies seques. Torroella ►Ha. -Somnl, Capvespre, Nederland I. NOS: 18.45 <K> De Fabeltjeskrant. STER: 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Re clame. NOS: 19.04 Scala: Infor matief programma. 19.20 Zend tijd Politieke Partijen: Uitzen ding van de Boerenpartij. C VK/IKOR/RKK19.30 <K) Kenmerk: over kerk en sa menleving. NiOS: 18.56 (K) Re portage van de voetbalwed strijd Ajax - Arsenal in Am sterdam. 20.30 Reportage van de voetbalwedstrijd Feije noord - Legia Warschau te Rotterdam. 21.15 (K) Reportage van de voetbalwedstrijd Ajax - Arsenal, plm. 21.25 Reportage van de voetbalwedstrijd Feije noord - Legia Warschau, plm. 22.15 Samenvatting Ajax - Ar senal. 22.30 Uitzending Stich ting Socutera. 22.35 <K) Repor tage Apollo 13. STER: 23.05 <K) Reclame NOS: 23.10-23.15 (K) Journaal. Nederland II. NOS: 18.45 <K> De Fabeltjeskrant. STER: 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 (K> Journaal. STER: 19.00 (K) Re clame. NCRV: 19.04 Scheeps jongens van Bontekoe. ver volgverhaal. 19.13 (K) Eddy Ready Go: Veertig minuten muziek voor ledereen. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame. NCRV: 20 20 <K)Ro- deo: wedstrijdprogramma voor amateurs in de lichte muze. 21.10 Met speciale opdracht: De kinderen der vreugde. TV- film. 22.00 Avondsluiting. NOS: 22.05 (KI Journaal. TE- LEAC: 22.10-22.50 Spaanse les (les U) - Herh. België. Kanalen Nederlands: 2 en 10. 19.30 Zandmannetje. 19.35 Openbaar Kunstbezit. 19.45 Hier spreekt men Neder lands. 19.50 Zoeklicht: actuali teitenprogramma. 19.55 Mede delingen en de Weerman. 20.00 Nieuws. 20.35 Show voor jon geren. 21.20 Panorama. 22.05 De wereld van Beachcomber, tele visieprogramma, gebaseerd op de humoristische satirische ru briek. die J. B. Morton onder de schuilnaam Beachcomber schrijft voor de Daily Express 22.40 Nieuws. RAD MORGEN HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws en och tendgymnastiek. 7.20 stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.U Radiojour naal. 8.20 stereo: Lichte gram mofoonmuzlek (8.30 - 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 stereo: Klankjuwe len: amusementsmuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor dc kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.30 Voor de vrouw (11.55 Beursbe richten). 12.30 De Europese Plattelandsvrouwenconferentie in Bergen a. Zee. 12.35 Sport- revue. 13.00 Nieuws. 13 11 Ra diojournaal. 13.30 't Muzikan tenuur: FASO-Festlval door amateurorkesten te Eindho ven. 14.30 Herinneringen aan H. Marsman: literair program ma. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16 03 Van vier tot vijf: programma In een Notedop. 17.00 Lichte grammofoonmu zlek voor tieners. 17.30 ..O" een rondje radio. 17.55 Mede delingen. HILVERSUM II. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 stereo: Ba- dinerle: klassieke muziek (gr.) (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws.). 8 30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw (9.00 - 9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw.). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind? pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uil de Ba rok. KRO: 11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht SUS-Aktle. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast, geva rieerd programma (12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac tualiteiten 14 00 stereo: The Kilima Hawalians Show (opn.) 14.30 Sopraan en piano. 15.00 NOS: 15.30 Meer over minder: .meer informatie over mensen en dingen dlc minder op de voorgrond treden (16.00 - 16.02 Nieuws.). NCRV: 17.45 Hier en nu: sportaktualitelten. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: koren en korpsen radiocompetitie. HILVERSUM III. 240 m. en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Mu ziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Lichte instrumen tale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. 11.00 Nieuws.). NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Licht platenprogramma, KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Licht gevarieerd platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Holster: pop- en countrymuzlek (15.00 Nieuws.). 16.00 Nieuws. 16.03 Popmagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 - 18.00 Verzoekplatenpro- gramma (Het programma kan worden onderbroken voor Apollo 13 reportages van de NOS). jonge Verhoeven niet in: „Mij is j daarvan niets gebieken." Het is echter bepaald niet zo dat I Mussert uit deze film naar voren komt als een grote en respectabele figuur: als Jan Blokker zegt: „De film spreekt voor zichzelf", dan heeft I hij daarin gelijk. Het is een zeer objectief portret van „een leider" van „een beweging" in oorlogstijd. En als Roskam het laatste woord heeft in deze film, ter wijl hij half in tranen zegt: „Hij is in zegepraal als een offerdier gestorven, zijn ziel, in 't eeuwig leven, verwacht de jongste dag. God alleen is groot", dan is dit geladen slot voor meer dan een uitleg vatbaar: men kan er in meevoelen en men kan het afwijzen. Zo is het hele karakter van wat Verhoeven noemt „mijn afstandelijke visie op een man, die geen gigantisch slecht beest was zoals ik in mijn schoolboekjes las, maar ik zie wél dat deze film reminiscenties kan oproepen. Aan de kijkers zelf, persoon voor persoon, het oordeel. Boer Koekoek voor tv: „Als ze om me lachen denk ik. ze zijn niet wijzer" (Van onze parlementsredaktie) DEN HAAG Als ze in de Twee de Kamer om me lachen, denk ik: „Ze zijn niet wijzer. Deze uitspraak deed de heer Hendrik Koekoek, leider van de Boerenpartij en lid van de Tweede Kamer gisteravond in de te levisierubriek „Vanavond in Nieuws poort". De KRO bracht van de man uit Hollandscheveld, die nu in Bennekom woont, een televisieportret, dat werd opgefleurd door allerlei duidelijke uitspraken. Zoals: „Vrouwen vind ik nuttige mensen en.... ook belangrijke mensen En: „De KRO is een verlengstuk van de KVP De kwestie-Ha rmsen werd ook weer opgehaald. Hij zei het volste ge lijk aan zijn kant te hebben. Lijk aangespoeld op Terschelling TERSCHELLING Gistermiddag is op het strand van Terschelling het lijk gevonden van een dertig jaar oude man. De politie heeft door de verregaan de staat van ontbinding van het li chaam nog niet de identiteit kunnen vaststellen. In NCRV's „Eddy Ready go" vanavond op Ned. 2, direct na de Scheepsjongens, weer een stroom van mu- ziek en liedjes, ten beste gegeven door een reeks opge wekte artiesten. U ziet en hoort Steve Rowland, Family Dog. Adele Piet en Leen. Corry van de Rekels, Four Tak, de Pebbles uit België en Erich Achardin. j Wip ook niet ontbreken op het appèl z[jn Rob en j Marsia, hier op de foto terwijl zij „Young gifted ar.d j black" zingen. NED. 1 NOS (Onder voorbehoud doorgaan voetbalreportages). 7.04 uur Scala 7.30 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk 7.55 uur reportage AjaxArsenal 8.30 uur FeijenoordLegia Warschau 9.15 uur AjaxArsenal 9.25 uur FeijenoordLegia Warschau 10.15 uur samenvatting 2e helft AjaxArsenal 10.35 uur reportage Apollo-13 NED. 2 NCRV 7.04 uur aflevering Scheepsjongens, daarna muziek- parade: toppers, blijvertjes, smartlappen enz. 8.20 uur Rodeo 9.10 uur serie Met speciale opdracht: De kinderen der vreugde HILVERSUM I VARA 8.10 uur Adèle Bloemendaal in haar repertoire 8.25 uur gevarieerd programma uit Den Helder 9.15 uur Vragenvuur 10.00 uur Letter-grepen 10.55 uur Contrasten, muziek voor kenners en lief hebbers 12.00 uur de nacht door met de NOS en de Apo'llo-13 HILVERSUM II NOS I 7.5510.20 uur voetbalreportages: afwisselend Ajax Arsenal en Feijenoord—Legia Warschau. Daar tussen door berichten over Celtic- Leeds United 10.45 uur actueel magazine Iks. Het is een strelende gedachte en logenstraft diegenen die beweren dat het mensdom langzamerhand verbastert, dat ieder kind dat ter wereld komt mooier, knapper of sterker is dan het vorige. 'No-ó-oit zo'n kind gezien,* herhaalde Lumbey. - 'Morlina was toch ook een mooi kind,' merkte Kenwigs op, alsof het gezegde een bedekte schimp op zijn familie was. - 'Het waren allemaal mooie kinderen,' zei Lumbey, en bleef met een peinzend gezicht het jongste op één na zitten sussen. Of hij bedacht op welke manier hij dit sussen op de rekening zou zetten, wist hij zelf het beste. Onder dit korte gesprek had Morlina, als oudste van allen en plaatsvervangster van haar moeder, de drie jonge meisjes onop houdelijk beredderd en klappen gegeven, wat meneer Kenwigs dc tranen in de ogen bracht en deed verklaren dat, wat haar verstand en haar doen betrof, dat meisje een stouw was. - 'Zij zal een schat wezen voor de man die haar eens krijgt, meneer,' voegde hij eraan toe. 'Ik denk wel dat zij boven haar stand zal trouwen, meneer Lumbey.' - 'Dat zou mij ook niet verwonderen,' was het antwoord. - 'U hebt haar nooit zien dansen, wel?' vroeg Kenwigs. De dokter schudde zijn hoofd. 'O,' zei Kenwigs, alsof hij hem beklaagde. 'Dan weet u nog niet wat zij kan.' Ondertussen was er in de andere kamer gedurig in- en uitgewipt, de deur was ongeveer twintig maal per minuut zeer zachtjes geopend en gesloten en het kraamkind was even dikwijls vertoond aan een drom vriendinnen, die zich in de gang en voor de deur verzameld hadden om de zaak te be praten. Voor alle deuren zag men troepjes vrouwen staan, sommigen in de staat, waarin mevrouw Kenwigs zich het laatst in het openbaar had vertoond, die elkaar hun ervaring in zulke gevallen vertelden. Enkelen rekenden het tot een grote eer dat zij eergisteren hadden voorspeld wat er gebeuren zou; anderen vertelden dat zij al geraden hadden hoe het was, toen zij meneer Kenwigs zo bleek de straat zagen oplopen. Sommigen zeiden dit, anderen dat, maar allen spraken tegelijk en allen waren het op twee punten eens ten eerste dat mevrouw Kenwigs iets zeer verdien stelijks had verricht, ten tweede dat er geen knapper en kundiger man was dan dokter Lumbey. Onder die algemene opschudding zat deze heer met het jongste kind op één na op zijn knie, met meneer Kenwigs te praten. Hij was een zwaar lijvig man, met een blozend gezicht cn een baard die al een paar dagen oud was, want dokter Lumbey was algemeen bemind, en de buurt was vruchtbaar, binnen de laatste achtenveertig uur waren er niet minder dan drie andere kloppers omwonden. 'Wel, meneer Kenwigs!' zei de dokter. 'Dat js de zesde. U zult een mooi stel bij elkaar krijgen.' - 'Zes is al genoeg, naar mij dunkt,' antwoordde Kenwigs. - 'Niet half genoeg,' zei dc dokter, en lachte. Nadat Kenwigs op hoogdravende toon zijn plannen had ontvouwd, be gon hij de haarvlecht van zijn tweede dochter glad tc strijken, en beval haar een goed meisje te zijn. 'Dat meisje begint elke dag meer op haar moeder te lijken,' zei Lumbey, eensklaps een vurige bewondering voor Morlina opvattend. - 'Daar!' viel de buurvrouw in de rede. 'Dat is wat ik altijd zeg en altijd gezegd heb. Zij is volmaakt haar portret.' En aldus de algemene aandacht op Morlina gevestigd te hebben nam dc buurvrouw de gelegenheid waar om nog een lange teug uit het glas te nemen. - 'Ja, er is gelijkenis,' zei Kenwigs na een poosje. 'Maar zo'n meisje als mijn vrouw was voor haar i trouwen. O!' Lumbey schudde deftig zijn hoofd, als om te tonen dat hij het onderwerp zeer ernstig vond. 'Zo tenger en vlugriep Kenwigs uit. 'En zulke manieren, zo aardig en toch zo zedig! En haar houding! Men weet het niet algemeen,' vervolgde hij, terwijl hij zijn stem bet dalen, 'maar zij had toen zo'n figuur, dat de Brittannia op het uithangbord in Hollow ay-Road ernaar geschilderd werd.' CAROLINA D Smidje Verholen en de Marsmannetjes 3: Toen werd het licht in de cabinet aangedraaid en smidje Verholen maakte een luchtsprong van verba zing. Hij had in zijn leven reeds vele vreemde dingen gezien en meegemaakt, doch wat hij hier zag overtrof alles. Twee vreemde man- nekes stonden voor hem, twee héél vreemde manne- kes. Ze keken hem vriende lijk aan en maakten een beleefde buiging. Lieve help, wat een merkwaardige ke reltjes waren dat. Ze droe gen vreemde costuumpjes, die het midden hielden tus sen een Amerikaanse slob beroverhemd en een nacht pon. Ze hadden opvallend hoge voorhoofden evenals opvallend kale schedels. De hoge voorhoofden bewe zen, dat ze veel hersens bezaten, hetgeen nog eens extra beklemtoond werd door hun kaalhoofdigheid: een oud spreekwoord zegt immers „Waar hersens zitten, groeit geen haar". Het zou dan ook al gauw blijken, dat ze weinig spra ken en óls ze spraken, zeiden ze alleen maar buitengewoon verstandige dingen. Vandaar waarschijnlijk, dat ze zo'n klein en sierlijk mondje hadden. Zij on derscheidden zich dus wel héél duidelijk van ons aardbewoners, die gewoonlijk uitblinken door weinig hersens en een gróte mond. Het allervreemdste aan die mannekes was echter het feit, dat ze aan hun bovenarmen twee onderarmen hadden. Dit maakt ze onder ons gezegd wel héél geschikt voor het eerzame be roep van journalist, want als je vier handen hebt. kun je gemakkelijk tegelijk een sigaar, een blocnote, een vulpen en een klein glaasje van het een of ander vasthouden. Ja ja. zo was het. Wij kunnen er dus goed inkomen, dat smidje Verholen zich eens verbaasd op zijn kop krabbelde en mompelend vroeg: „Wat heb ik nou aan mijn klomp hangen'" „U heeft niets aan LTw klomp hangen", antwoordden de mannekes vriendelijk „U bent gewoon in ons ruimteschip be land. Héél gewoon. Wij hadden opdracht U van de aarde der tweehandigen op te pikken Wilt ge misschien nog eens een blik naar beneden werpen door deze kijker hier. die wij de teleprosmoïde noemen? Ge kunt dan precies zien wat er op aarde geschiedt. Wij vermaken ons daar zelf ook geregeld mee. alhoewel het ons ook maar al te vaak droevig stemt. Zéér droevig mogen wij wel zeggen. Enfin, overtuigt U zichzelf." Smidje Verholen keek verbaasd door de kij ker, die voor een der vensters was opgesteld en stelde hem.scherp. En wat hij toen zag FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 11