Een Nederlands kerkje
voor Zuid^Spaeje
Waarom niet een vrouw in
het bestuur van het CNV?
Kuyper actueel tegenover
humanisering prediking
Grahamopvallend meer
jeugd tijdens campagne
MAFIA LAAT NIE
DORP AFBREKE
Wat was bedoeling met
prins naai' Indonesië?
Een woord voor vandaag
Aan de witte kust wordt een huisorgeltje gevraagd
VEEL MINDER
HERVORMDE
STUDENTEN
Russische joden in
concentratiekampen
Intercommunie
in Polen
Perret nieu
secretaris
Hervormd
Wereldbond
Minister Roolvi
op hogeschoold t
DINSDAG 14 APRIl 19]
"Volgt gij Mij.De oproep van Jezus is in de eerste plaats voor
de apostel Petrus bestemd Maar via Petrus richt zij zich tot alle
mensen persoonlijk. Deze oproep blijft gelden, in alle omstandighe
den en in alle levensverhoudingen. Is niet het gevaar van deze tijd
van welvaart, dat er van dit volgen veel minder terechtkomt dan in
tijden, waarin wij op onszelf en op de meest wezenlijke waarde van
ons bestaan worden teruggeworpen? Dit volgen is niet het opvolgen
van een serie christelijke gedragsregels en richtlijnen. Als wij niei
oppassen, kunnen die zelfs het ware volgen van de Heer in de weg
staan.
Volgen van Jezus is in de eerste plaats Hem erkennen als de
Heer van ons leven, in de grote èn in de kleine dingen. Het is niet
een volgen in den blinde: wat Hij wil vindt u in Zijn Woord. Het is
ook niet een kwestie van zich spiegelen aan een ander of zich achter
een ander verschuilen. Wie zegt: ik kan (of ik wil) Jezus niet volgen
omdat ik zoveel onwaarachtigheid en zoveel kleinzieligheid in het
christelijk leven en bij christenen ontdek, die heeft nog niet veel van
Jezus' oproep begrepen. U gaat toch ook niet naar de kerk, omdat
alle kerkmensen u zo sympathiek zijn? Dit is de essentie van de
oproep: het gaat om u, zeer persoonlijk.
Wc lezen vandaag: Genesis 42, vers 1-25.
Prof. Trimp bij inauguratie
KAMPEN De volmacht tot
bediening der verzoening. Over
dit onderwerp inaugureerde
prof. dr. C. Trimp gisteren als
hoogleraar aan de Theologische
Hogeschool van de Gereformeer
de Kerken (vrijgemaakt). Hij
besprak de vraag naar de her
komst van de ambtelijke vol
macht met name in de predi
king van de verzoening.
Kuyper wilde in de theologie de
ambtelijke vakken niet "praktische
theologie" noemen, zoals gebruikelijk,
maar „diakoniologie". Daar zat verzet
tegen Schleiermacher achter.
Schleiermacher beschouwde Christus
als de ideale mens, die Gods schep
pingswerk voltooit. In zijn werken is
geen ruimte voor de gedachte, dat in
de prediking het woord der verzoe
ning gesproken wordt namens God.
Ook Barth kwam in verzet tegen
Schleiermacher. Bij Barth staat de
verzoening wel centraal, maar hij
komt niet boven Scheleiermacher uit,
DEN HAAG Het aantal her
vormde eerste-jaars theologische stu
denten is na de top van het jaar
1968'69 weer aanzienlijk teruggelo
pen.
In het lopende studiejaar 1969'70
hebben zich 97 eerste-jaars laten in
schrijven in het hervormd kerkelijk
album. In 1968'69 waren dat er 169.
Het huidige getal blijft ook beneden
1967'68, toen heter 118 waren.
In totaal zijn 555 studenten in het
album ingeschreven, waaronder 73
vrouwelijke. Vorig jaar waren er 625
ingeschreven en het jaar daarvoor
505.
De Utrechtse faculteit blijft verre
weg de meeste hervormde theologi
sche studenten trekken (261). Amster
dam (Gemeentelijke Universiteit;
want aan de Vrije Universiteit is de
hervormde predikantsopleiding nog
niet mogelijk) is definitief naar de
vierde plaats afgezakt met 84 studen
ten. Groningen heeft er 114 en Leiden
96.
PARIJS In Rusland worden gro
te aantallen joden in concentratie
kampen vastgehouden.
Dit werd door drie joden uit Rus
land meegedeeld tijdens een besloten
bijeenkomst in Parijs, waar driehon
derd vertegenwoordigers van joodse
'gemeenschappen in Europa bijeen
waren. Besloten werd, een joodse we
reldconferentie te beleggen om te
wijzen op het lot van de joden in
Rusland.
wanneer hij de vraag naar de her
komt niet boven Schleier macher uit,
niet beantwoordt.
Dr. Trimp zag de oorzaak in Barths
dualisme terzake van het spreken
van God en van de mensen. De pre
diking kan door God tot Gods Woord
worden gemaakt, maar er is ook hier
geen ruimte voor de gedachte van
een ambtelijke bediening van het
woord namens Christus.
De consequentie van Barths opvat
tingen is het vervluchtigen van de
antithese tussen geloof en ongeloof.
De prediking verwordt tot een mede
deling achteraf van een objectief vol
brachte verzoening. Ook bij Barth
ontbreekt de erkenning van het spre
ken van de Bijbel over een door
Christus ingesteld diakonia.
Tegenover de theologieën van
Schleiermacher en Barth bewijst de
overtuiging van Kuyper inzake de
herkomst van de ambtelijke volmacht
haar schriftuurlijke legitimatie. Aan
de kerk is door Christus zelf het
woord der verzoening toevertrouwd.
Daarin ging Kuyper geheel in de lijn
van Calvijn en in overeenstemming
met het spreker, van het Nieuwe Tes
tament over de diakonia.
Dit is de achtergrond van de
naamsverandering die Kuyper voor
stelde. Het motief van deze naams
verandering is in onze tijd, aldus
prof. Trimp. nog ten volle actueel.
Tegenover de dreigende verhuma-
nisering van de prediking, dient men
te blijven in de lijn van 2 Korinthe 5.
De lijn die Calvijn en Kuyper, Ba-
vinck en Veenhof hebben getrokken.
Het woord der verzoening is het ulti
matieve woord van de liefde Gods in
Christus tot deze wereld. Zo maakt
God alle dingen nieuw.
WARSCHAU Tussen de j
twee grootste protestantse ker- j
ken van Polen, de lutherse kerk
en de hervormde kerk, is van
daag een volledige kansel- en
avondmaalsgemeenschap tot
stand gekomen.
Deze dag is zorgvuldig gekozen. Het
is vandaag namelijk precies vierhon
derd jaar geleden, dat de consensus
var. Sandomir tot stand kkam.
Op 14 april 1570 besloten de luthe
ranen, de hervormden en de Moravi
sche broeders van Polen tot een losse
unie. Met behoud van hun eigen be
lijdenissen erkende ze elkaar voor
rechtzinnig en op een gemeenschap
pelijke avondmaalsformule werd in
tercommunie een feit. Het doel van
de consensus van Sandomir was „de
broederlijke vereniging" en de „op
bouw vin de kerk".
Sandomir was kerkhistorisch van
grote betekenis, al ging het effect
door latere ruzies weer verloren. Ook
in de oproep, die vandaag naar de
gemeenten is gegaan, wordt „de een
heid van de kerk van Christus in
zichtbare gestalte" het doel genoemd.
ROTTERDAM Zuid-Span-
je met zijn Costa del Sol en Cos
ta Blanca is de laatste jaren in
ons land een begrip geworden.
Plaatsen als Torremolinos en
Benidorm zijn ons bijna net zo
vertrouwd als Scheveningen en
Noordwijk. Het zijn grote toeris
tencentra in enkele jaren tijd
gegroeid uit kleine vissersdor
pen, die nu als arme kabouters
tegen reuzen van flats opkijken.
Voor sommige van onze landgeno
ten is Zuid-Spanje evenals trou
wens verschillende andere delen van
het land niet alleen als vakantie
oord een begrip, maar als semi-per-
manente of permanente verblijf
plaats.
Het zijn meestal 65-plussers, be
jaarden met niet altijd zo'n bijster
goede gezondheid en niet zo'n groot
pensioen, die soms op doktersadvies
vier tot vijf maanden in de winter
ons land ontvluchten om bij te komen
in het zonnige land met de bloeiende
amandelbomen, de mimosa en de si
naasappels.
Ze huren een appartement in een
flatgebouw of kopen een bungalow.
Voor ƒ50.000 kan dat al, want Zuid-
Spanje is goedkoop.
Spanje kent verschillende centra,
waar Nederlanders, al dan niet af
komstig uit voormalig Nederlands In-
die, voor lange of korte tijd neerstri-
ken. Daar is het protestantse pasto
raat van ds. H. v. d. Brink tot 1962
werkzaam in Makassar, uit gegroeid.
Vier jaar woont hij al in El Atabal,
vier kilometer van Malaga, van
waaruit hij regelmatig de „Neder
landse nederzettingen" bezoekt.
Dr. N. J. Hommes, gereformeerd
emeritus-predikant uit Rotterdam-
Hillegersberg, heeft hem twee maan
den bij dit werk geassisteerd en is
voornamelijk werkzaam geweest in
de plaatsen Torremolinos en Beni
dorm.
Enthousiast vertelt hij over zijn er
varingen. Bij de Nederlanders, die
naar Zuid-Spanje gaan zijn veel pro
testanten. Ze verlangen ernaar in een
kerkdienst regelmatig bij elkaar te
komen. In Torremolinos aan de Costa
del Sol is dat goed geregeld. Er is
daar sinds enkele maanden een
gloednieuwe kapel met tweehonderd
zitplaatsen, waaraan de Spaanse pro
testantse predikant ds. Daniel del
Vecchio eigenhandig heeft meege-
bouwd.
Zowel Spaanse, Engelse, Duitse,
Zweedse als Nederlandse diensten
kunnen hier worden gehouden. Ter
wijl het gebouw verder gelegenheid
biedt voor allerlei andere kerkelijke
activiteiten.
Om enige indruk te krijgen van
de situatie. In Torremolinos woont
De huisgemeente, die in de
tuin moest worden voortgezet
omdat de belangstelling zich
sterk uitbreidde in Alfaz del
Pi, zeven kilometer van Beni
dorm. Mensen, die genieten
van verdiende rust.
nog maar een Nederlands gezin per
manent: de heer J. Buining en zijn
vrouw, Appartementos Neptune 206
in Torremolinos. Hij is contactpersoon
voor ds. v. d. Brink. In de winter
maanden komen echter tientallen
landgenoten voor een tijdelijk ver
blijf naar deze plaats toe.
Groei
In Benidorm aan de Costa Blanca,
is men met een kerkelijk onderkomen
nog niet zover al is het pastoraat
geweldig gegroeid. Contactman is hier
de heer G. den Duik, onderwijsman
uit Indonesië. Hij woont in Alfaz del
Pi, zeven kilometer van Benidorm.
Bij hem werd, wat met recht een
huisgemeente kan worden genoemd,
gehouden, die zidh uitbreidde tot de
tuin. Men begon met twintig bezoe
kers, waarvoor stoelen bij de buren
moesten worden gehaald, later wer
den dit er 75.
Nu wordt gebruik gemaakt van een
restaurantzaal van de Holanda Cam
ping, waar 130 mensen kunnen zitten.
De diensten zijn zeer oecumenisch,
want er komen zowel hervormde, ge
reformeerden, leger-des-heilsmensen
als doopsgezinden samen. Maar, en
dat is het fijne van dit werk er ko
men ook mensen, die in Nederland
nooit in een kerk kwamen. Nog een
oecumenisch tintje: zondag voor een
week ging een rooms-katholiek rus
tend arts uit Nederland voor.
Nu de zaken zo staan wil men een
eigen Nederlands gemeentecentrum
stichten. In Benidorm wonen, be
halve de semi-permanenten, vier Ne
derlandse „emigrantengezinnen."
Een stuk grond zou dan moeten
worden gekocht en een huis met een
kerkzaal kan voor ƒ50.000 worden
gebouwd, waar zondags kan worden
gekerkt en waar men in de week
voor ontspanning bij elkaar kan ko
men, want daar heeft men bij lang
durig verblijf in het buitenland be
hoefte aan, want het oer-Hollandse
verlangen naar gezelligheid is wel
meegekomen naar Spanjes blanke
kust.
In het huis kan een predikant wo
nen, telkens een ander van een ander
kerkgenootschap, die enkele maanden
wordt uitgezonden. Op deze wijze
Het protestantse splinternieuwe
je in Torrolinot.
kan men ook in contact met niet
kelijken komen, terwijl nog een
ander aspect aan de horizon
namelijk een gesprek van proti
ten met de rooms-katholieke
Enige dagen geleden schreven
de krant over een gezanu
dienst van „beide partijen" in
thedraal van Malaga, terwijl d
schop van Malaga regelmatig j
tantse predikanten uitnodigt va
gesprek.
Een comité in Benidorm zet r
om gelden bijeen te krijgen
Nederlandse gemeensdhapsc*
Omdat de daar verblijvende
geld niet alleen op kunnen bi
gooien zij nu al een visje uil
Nederlanders, die tijdelijk of 1
in en rond Benidorm komen
Een bijdrage, ook van andert i
dit kerkewerk met zoveel as e
willen steunen is hartelijk welk r
giro 9011 van de Algemene bar o
derland te IJmuiden, ten nam t
de heer G. den Duik met de m
ling „Gift Nederlands gemeens
centrum." r
Het comité heeft dan nog twe
zoeken, namelijk wanneer Ned,i
ders zich voor langere tijd in u
Spanje willen vestigen en gras rai
langstelling van kerkelijke zijdi
gen of ze dan of in en rond Tor
linos of in en rond Benidorn
willen vestigen.
En dan een laatste wens: mis
staat er in een Hollandse huis
een orgeltje dat toch niet wor
bruikt, in Benidorm zouden ze
blij mee zijn. Een Hollands o>
onder de Spaanse zon aan de
Blanca.... j
Eerst verticaal, dan horizontaal
DORTMUND Drie dingen zijn
dr. Billy Graham opgevallen, nu hij
zijn campagne in Westeuropa beëin
digd heeft: de jeugd toonde deze zes
de maal dat hij in Duitsland een
campagne voerde, opvallend meer be
langstelling; met name dominees
staan meer open om over evangelisa-
Van buiten naar binnen woorden inrol
len die betekenen: 1. strandwachler, 2.
bloem, 3. levenslucht. 4. opgegeven
werk, 5. lusthof, 6. akelig, 7. bloedhuis,
8. oningewijde, 9. tooi, 10. hap, 11.
schooreteenzwart, 12. verbond, 13. hol.
14. keer. 15. koemestvocht, 16. klinkna-
geitje.
Bij de juiste invulling vormen de be
ginletters van 1 tot 16 een zegswijze. Elk
woord bestaat uit 4 letters.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. manie, 5. opera, 9.
meerkol, 11. N.P., 13. traan, 14. Ne, 15.
Iers, 17. taan. 19. ene, 20. ako, 22. sla,
23. Saar, 24. Rita, 25. Lea, 26. mak, 28.
ets, 30. oele. 32. snip, 33. el, 34. riant,
37. ga. 38. kordaat, 40. soesa, 41. plint.
Verticaal: 1. menie, 2. n.m., 3. iets, 4.
eer, 5. Oka, 6. pont, 7. El, 8. arena, 10.
raak, 12. penseel. 14. nalatig, 16. reaal,
18. Asten, 20. arm, 21. ork, 25. loens,
27. Arad, 29. spant, 31. Eros, 32. stal,
35. Ira, 36. nap, 38. K.E., 39. tl
UTRECHT „Wordt het geen
tijd, dat de christelijke vakbewe
ging een vrouwelijke bezoldigde
bestuurder in dienst neemt en
dat er een vrouw deel gaat uit
maken van het verbondsbestuur
of van de verbondsraad van het
CNV?" Deze vraag stelde me
vrouw G. C. Borstlap-Lagendijk,
presidente van de vrouwenbond
CNV, vanmiddag in Utrecht op
de algemene vergadering van de
bond.
Vanmorgen besloot de vergadering,
de naam van de bond die nu tien
jaar bestaat te wijzigen in „Chris
telijk Sociale Vrouwenorganisatie"
Mevrouw Borstlap stelde met nadruk.
dat deze naamsverandering niet bete
kent, dat de 1500 leden zich losser
willen opstellen van het CNV.
Volgens mevrouw Borstlap is de
huidige samenleving nog steeds een
mannen-maatschappij. Dat blijkt niet
alleen uit de samenstelling van de
bestuurscolleges in het CNV. In het
christelijk onderwijs zijn bijvoor
beeld nog steeds schoolverenigingen
die in hun statuten hebben bepaald
dat alleen mannen lid kunnen wor
den van het schoolbestuur.
Ster-reclame
Mevrouw Borstlap liet zich ook kri-
i tisch uit over de Ster-reclame. Ze
i vroeg zich af, wat voor type '/rouw
de maker van radio- en televisiere-
I clame eigenlijk voor ogen hebben.
„Vrouwen die in extase raken voor
een pakje soep of een nieuw soort
wasmiddel, vrouwen die zich als klei
ne kinderen aanstellen als het om li
chaamsverzorging of meubelen gaat".
Tenslotte zei ze, dat het niet de
bedoeling van de CSVO is, uitsluitend
te vergaderen en te praten. In een
rapport van het ministerie van CRM
is gesproken over plaatselijke te'.e-
diensten, particuliere organisaties,
die een telefoonnummer ter beschik
king stellen voor ieder die met moei
lijkheden te kampen heeft op welk
terrein ook. Mevrouw Borstlap zal in
het hoofdbestuur de vraag aan de or
de stellen, hoe de CSVO samen met
andere vrouwenorganisaties en even
tueel ook met jeugdverenigingen, In
de afdelingen dergelijke diensten zou
kunnen opzetten.
tiemethoden te spreken waarmee men
de velen kan bereiken die niet meer
in de kerk komen, en: er waren meer
rooms-katholieken dan vroeger.
In een interview met de Evangeli
sche Pressedienst zei Graham over
het geestelijke peil in Duitsland
voorzover hij dat beoordelen kon
praktisch alle mensen hebben de er
varing dat hun iets belangrijks ont
breekt. Dat is de eerste stap naar
geestelijke vernieuwing.
In het algemeen zou Graham zich
niet pessimistisch over „de kwaliteit
van het geloven" willen uitlaten. Hij
was juist bemoedigd door tekenen
van een verbeterd geestelijk peil.
Hij zag weinig verschil in publiek,
vergeleken met campagnes in Ameri
ka en Engeland en reageerde op de
ook nu weer ondervonden kritiek: ik
geloof dat het wezenlijke van alle
kritiek zou verstommen als deze met
de werkelijkheid en de Waarheid in
onze campagne zou worden gecon
fronteerd. Daarnaast berustte een
deel van de kritiek op onbekendheid
met de feiten.
Gevraagd naar zijn overtuiging dat
God nimmer is veranderd en ook
nooit zal veranderen, antwoordde
Graham: dat is niet mijn mening,
maar de overtuiging die uit de bijbel
naar voren komt. Zowel het oude als
het nieuwe testament spreken ervan
dat Hij altijd Dezelfde is. De ontwik
keling in de vragen van de Godsken
nis is zeer nadrukkelijk een zaak van
mensen. In de bijbel is sprake van
een toenemende Godskennis tot aan
de volledige openbaring in Jezus
Christus.
Hoofdojydracht
Vraag: Als God in deze zin naar
uw mening niet is veranderd, moet u
dan niet toegeven dat de opdrachten
van de christenen veranderd zijn?
Graham: De hoofdopdracht veran
dert nooit, hoezeer ook de toepassing
van het evangelie in de diverse cultu
ren en landen zich kan wijzigen. De
belangrijkste opdracht van de kerk is
evangelisatie. Daarna komt de toe
passing van het evangelie in sociaal
opzicht.
Tenslotte legde Graham er nog
eens de nadruk op, dat hij nimmer
zelf initiatieven neemt om in bepaal
de landen campagnes te voeren.
„Ik ga naar alle landen die mij uit
nodigen, ervan uitgaande dat de hele
wereld mijn parochie is. Zo werd ik
ook uitgenodigd naar Praag te gaan,
maar de politieke ontwikkeling daar
heeft ertoe geleid dat we ons plan om
te komen niet konden verwezenlijken
Ik hoop dat er een dag komt dat alle
landen van het oostblik voor ons
openstaan'
„Behalve Bolivia zijn we in alle
landen van latijns Amerika geweest.
Verder waren we in praktisch alle
Afrikaanse en Aziatische landen be
halve China".
Hel weer in Enropa
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Schoonrewoerd: kand.
C. Evers te Putten (Gldl.); te Tholen:
J. H. Vlijm te Krimpen a.d. IJssel; te
Zwolle (vac. W. LR. Tukker); C. den
Boer te Zeist; te Heerewaarden: kand.
J. Klinkhamer te Leeuwarden; te Bru-
chem-Kerkwijk: kand. C. Evers te Put
ten; te Wageningen (v. arbeid onder
studerenden): K. A. Deurloo, jeugd-
pred. te Eindhoven; te Hollandsche-
veld: J. Bos te Lunteren; te IJmuiden-
oost (toez.): Joh. Breuzet te Peize;
door de gen. synode t. secretaris v.
d. Raad v. d. Eredienst in Den Haag:
A. W. Lazonder te Den Haag.
Aangenomen naar Middelburg (vac.
D. v. Boven): R. P. Ytsma te Colijns-
plaat, die bedankte voor Vlissingen.
Bedankt voor Leusden: J. G. N. Cu-
pedo te Pijnacker; voor Boven-Har-
dinxveld (toez.): T. Lekkerkerker te
Oosterwolde (Gld.).
Beroepbaarstelling: mej. vie. H. G.
v. d. Wal, Patmosdreef 46, Utrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Appingedam: J. v. Loo
te Marum.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bereoepen te Gorkum: J. v. Amstel
te Middelburg.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Benthuizen: H. Ligten-
berg te Genemuiden.
Bedankt voor Slikkerveer: M. G.
Mouw te Oudemirdum.
(Van onze kerkredaotie)
VITA (Sicilië) Het Sici-
liaanse splinternieuwe dorp Spe-
renza moet worden afgebroken.
Sperenza werd gebouwd dankzij
een actie van oecumenische hulp or
ganisaties na de aardbeving, die Sici
lië in januari 1968 teisterde. Uit vele
landen kwam hulp, ook uit Neder
land.
Plotseling blijkt echter, dat er door
dit gebied een autoweg moet komen
en wel precies over Sperenza. Het
grootste deel van de twintig,
pen zomer klaargekomen,
moet worden afgebroken.
Volgens de Zwitserse
persdienst zijn de plannen v<
weg pas ontworpen, toen het
al in aanbouw was. Deze pent-'
vermoedt in een en ander defïa
van de mafia.
Zeker Is, dat het bestaan val
renza de mafia een doorn in 1 Ük
was. De hulporganisaties hoopt A1
er van dit modeldorp een green
vloed zou uitgaan op de omgev
verheffing van het sociale nive »a,
Vragen over AOW-
vakantietoeslag
DEN HAAG Het Tweede Ka-
merlid Van Lier (soc) heeft minister
Roolvink gevraagd de aow-vakantie-
toeslag dit jaar enkele maanden eer
der uit te betalen.
Het kamerlid pleit voor uitbetaling
vóór het vakantieseizoen en niet,
zoals eerder was overeengekomen, in
september.
Dr. Van Minnen: nieutve mensen
Amsterdam geh. bew.
I Brussel motregen
j FranWort zw. bew.
j Genève regenbul
Innsbruck regen
Kopenhagen zw. bew
Locarno onbew.
Londen mist
Luxemburg zw. bew
I Madrid onbew.
I Majorca half bew.
München
Nice
Partjg
Wenen
Ztlricb
sneeuw
onbew.
geh. bew.
zw. bew.
zw. bew.
zw. bew.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Prins Bernhard
bezocht Indonesië. Het gaat al
les nog in de oude stijl met ga
lamaaltijden en dure geschen
ken. Dat kan ook wel niet an
ders en het is goed, dat er zulke
beschermende en afschermende
conventies en plichtplegingen
zijn.
Toch komt daar doorheen iets op
ons af, zegt dr. J. M. van Minnen,
gereformeerd studentenpredikant te
Utrecht in de kroniek van het
maandblad Voorlopig. Namelijk de
vraag: wat willen we nu precies met
zo'n bezoek?
Ja, de wilde dieren beschermen na
tuurlijk. Handelsbetrekkingen mis
schien. Wat nog meer? Zien we daar
al iets van? Zullen we in de toekomst
de gevende of de ontvangende partij
zijn? Wèt ontvangen? Wat geven?
Men mag ze niet in één adem noe
men. maar onwillekeurig denkt men
aan Curacao. We zullen dat eiland wel
moeten afstaan. En dan daarmee de
bevolking, nadat deze letterlijk en fi
guurlijk eigen ruiten inwierp met het
straattumult en de brand. Prijs moe
ten geven aan... Ja waaraan? Aan de
cactusteelt? Of weet u iets anders?
(En de Papoea's...en Ambon...?). Is er
iets dat we ontvangen kunnen? Of
geven?
Men verneemt nieuwe en deels jon
ge stemmen uit de hoek, waar de r-k.
missie zit. die menen, dat wellicht la-
tijns-Amerika toch nog door het oog
van de naald heen kan. U weet wel,
dat oog waar rijken niet door kunnen
komen. Het „oog" zou dan zijn vroe
ger wel gesmade geloofszendingen.
Sommige daarvan zouden in staat
zijn latijns-Amerika te geven waar
M. van Minnen
het op wacht: een herboren mensen
type, wedergeboren uit lethargie
(slaap) tot nieuw bewuste verant
woordelijkheid. En.... zouden ze dat
dan ook waar kunnen maken in
maatschappelijke inzet?
Ja, als we dèt konden geven, ook
aan Indonesië nieuwe mensen, die
stand kunnen houden in aanvechting
en verleiding. Mensen, die in de toe
komst, een échte toekomst, durven
geloven. En die waar willen maken,
dat deze hoop in de liefde werkende
is (en: „de hoop-zonder-werken is
dood").
Maar op Curacao zou dat niet hel
pen. Want daar is geen hoop.
oh
(Van onze kerkredacti
GENÈVE De Geneefse? j
dikant Edmond Perret i st i
noemd tot secretaris-gei c
van de Hervormde Werelc
x
Hij volgt dr. Mare .\I Praderv [le®
die 31 oktober aftreedt, zeven 1
voor zijn 65e verjaardag. Prad L
eveneens e*n Zwitser, is dan emi
secretaris-generaal van de H«r;
de Wereldbond geweest. G
Perret is 45 jaar. Hij studt en,
Genève en in Montreal. Sinds ecl
hij predikant in Genève. Na
Op de drie laatste assemblel: A
de wereldbond (Princeton 195J H
Paulo 1959 en Frankfort 1964) 6-6-
de leiding van het vertalerstei ?nhc
spreekt naast zijn moedertaal n, 3'
Du'tsen Engels. 7: e
Op de komende assemb$-7-'
augustus in Nairobi, gaat de Rechg
tlonal Congregationalistische -9-'
met do Hervormde Wereldb 6, d
men. De predikant-secretaris oon;
ICR, de Nederlandse Engelsn ten:
Fred Kaan, wordt een van de ob C J
cretarissen van de HWB. ns. 2-
D-2-'
ter
KAMPEN Minister Roo lcj v,
een van de sprekers op d v d'
ichooldag van de Theologisoh«dbuu
school van de Gereformeerde otseli
die donderdag 14 mei wordt bijzc
den.
Het thema van deze dag ide J?
nieuwing en continuïteit, I We'l
beschouwingen over de ontw |eer
van het gereformeerde leven" be]
ter Roolvink zal dit ondei "S"P
middags vanuit de politieke .•?1chl
behandelen. JJ.. 1
Eerst heeft dan 's morgens
J. T. Bakker van de hogesch P
de kerkelijke en theologischt (g ,001
ten van het thema toegelicht. -pBscl
De dag begint kwart over I j
een toespraak van de rector
G. P. Hartvelt over de tegenw
zich snel ontwikkelende gang 1{
ken aan de hogeschool.
an c
:icl
VOO]