Nederlandse
vol
begrip
volk nog steeds
voor Israël
ia
KERK, WEES KERK EN
BEHOUD STRUCTUREN
Opvolging voor
Werkt hervormde AKV
aan
vernieuwing
M
Een woord voor vandaag
i
CONSUL-GENERAAL YAARI VERTROK
Driemansch*
leidt Kerke*,
Uw probleem
is het
onze....
Premie kerkbouw
totaal 77 miljoen
op
Recreatieteams
bij kampeerders
Kerken bespr^;
vredesstrateg i
Vaticaan talmt m
l'e
nieuwe
regeling fc
gemengde huwelij
Grotere vrijheid plaatselijke gemeente
K
Bezinning van
chr. geref.
predikanten
Tot Mattheüs zegt Christus: Volg mij. En waar komt deze douane
beambte met zijn mooie levietische naam Levi dan terecht? In zijn
eigen huis, temidden van zijn vroegere vrienden, maar ook temidden
van de discipelen van de Heiland.
Dat-is het opmerkelijke van het evangelie. Het brengt ons niet in
een geheel andere wereld. Het doet ons niet breken met onze fami
lieleden. Het maakt ons niet tot een soort heilige die zich niet meer
mag bezoedelen met de dingen van iedere dag.
Jezus zegt: Volg mij! En dan gaat Hij met ons naar huis. Hij
brengt ons waar wij waren, waar wij onze nederlagen leden. Maar
Hij laat ons daar niet in de steek. Hij gaat mee naar huis om bij
ons te blijven, om ons te helpen, om Zijn kracht te openbaren.
Christus laat ons niet emigreren dm een nieuw leven te beginnen.
Hij weet al te goed, dpt wij dan onszelf meenemen en ons leven al
gauw even troosteloos zou zijn als daarvoor. Christus komt bij ons
wonen om ons dagelijkse leven een nieuwe diepgang en een andere
dimensie te geven. En dat maakt het grootste verschil van de we-
We lezen vandaag: Genesis 31 vers 5 f tot 55, en Genesis 32 vers 1 tot 12.
VRIJDAG 3 APRIL lp'
(Van een medewerker)
AMSTERDAM De heer S'hmoeël Yaari (44) is teruggekeerd
naar Israël na de laatste zes jaar in Nederland gewoond te hebben.
Eerst als ambassaderaad te Den Haag, nadien, sinds 1968, als consul-
generaal te Amsterdam. Bij hem is het gedicht van Jacob Israël de
Haan, waar deze zegt in Jeruzalem aan Amsterdam te denken en in
Amsterdam naar Jeruzalem te hunkeren, wel zeer verwezenlijkt.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd, vragen
die niet onderling met eikaar In
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient en gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vraag: Heeft een bankbiljet van
ƒ25, dat in tweeën gescheurd is en
waarvan alleen de ene helft over is.
nog waarde? Hel nummer is erop
vermeld.
Antwoord: Aangezien de nummers
nog leesbaar zijn, zal het nog wel
mogelijk zijn het biljet in te wisse
len bij de Nederlandsche Bank,
Westeinde 1, Amsterdam. U moet
het aangetekend opzenden met ver
zoek om uitbetaling, zo mogelijk uw
gironummer erbij opgeven.
Vraag: Is er een instantie of ver
eniging, die zich bezig houdt met
uitwisseling van scholieren in de
leeftijd van 16 t/m 20 jaar (Enge
land, Canada of Amerika).
Antwoord: Dit is de stichting
„Erqu", Statenlaan 31, Den Haag.
Vraag: Enige jaren geleden kon
men inschrijven op een beleggings
fonds. Dit was dan zonder belas
tingaftrek bij uitbetaling na onge
veer 10 jaar. Is dit nog het geval?
Antwoord: Er geldt geen vrijstel
ling van inkomstenbelasting voor in
komsten uit een beleggingsfonds.
Wel Is er voor beleggingsfondsen die
aan bepaalde eisen voldoen, een
vrijstelling van vennootschapsbelas
ting, opdat de daar belegde gelden
niet dubbel belast zouden worden.
Betreft het wel inkomsten of waar
devermeerdering van effecten bij
voorbeeld? Bij een bank weet men
dit wel.
De grote belangstelling voor
deze rubriek noodzaakt ons de
lezers te verzoeken temeer
nu een onzer medewerkers
ziek geworden is voorlopig
geen nieuwe vragen meer in
te zenden.
De meeste vragenstellers
van de laatste weken hebben
al persoonlijk antwoord ge
kregen: de publicatie van de
antwoorden in de krant kan,
gezien onze grote voorraad,
gewoon doorgaan. Nu nog bin
nenkomende problemen zullen
we echter op zeer drin
gende gevallen na even
moeten laten liggen.
REDACTIE
Vraag: Is Sanne van Havelte
(meisjesboeken) een pseudoniem0
Antwoord: Ja. van Suzanne van
Hamersveld.
Vraag: In verband met mijn aan
staand huwelijk wil ik graag het
adres van een bureau oj. het gebied
van huishoudgeldproblemen, want ik
wil weten hoeveel geld ik moet ge
bruiken.
Antwoord: U kunt zich bijvoor
beeld wenden tot een bureau roor
huishoudelijke en gezinsvoorlichting,
of u kan lid worden van de Neder
landse vereniging van huisvrouwen,
J. van Nassaustraat 89. Den Haag.
Vraag: Daar ik eind augustus voor
familiebezoek naar Canada wil gaan,
zou ik mij als lid willen aansluiten
bij een vereniging die reizen boekt.
Particulier reizen is mij te duur.
Antwoord: Voor familiebezoek aan
Canada tegen gereduceerde tarieven
kunt u zich wenden tot de olgende
adressen: ..De blijvende banden",
Heulstraat 3. Den Haag; „Wij ko
men" Nationaal Spaar- en Reisfonds,
Burgemeester van Hasseltlaan 10,
Naarden; Nederlandse vereniging
..Ouders van Emigranten", Jonker
Fransstraat 97b. Rotterdam 1. Ned,
vereniging van ouders en familiele
den van emigranten, postbus 1058.
Rotterdam.
Verzoek van 80-jange lezer: Jaren
geleden las ik een boek „Heiliging"
van Anker Larsen. Het boek begint
met ..Waarde Heer Nielsen". Kan
Iemand me hierover inlichten en
melden waar het nog ter lezing te
krijgen is?
DEN HAAG Sedert het inwer
kingtreden van de wet premie ker
kenbouw in februari 1964 tot eind
1969 heeft het ministerie van volks
huisvesting en ruimtelijke ordening
voor een bedrag van 77,5 miloen
vastgesteld aan voorlopige premies.
Dit was bestemd voor de bouw van
539 kerken. Er werden in totaal 777
aanvragen ingediend, waarvan er 20
werden ingetrokken en 112 werden
afgewezen. (De premieregeling geldt
namelijk alleen voor kerken, die
voorzien in een nieuwe behoefte.
Kerken die gebouwd worden ter ver
vanging van bestaande kerken, ko
men voor deze regeling niet in aan
merking.)
De definitieve premies blijken ge
middeld dertig procent boven de
voorlopig vastgestelde premie te lig
gen.
Van zijn drie kinderen is een in
Jeruzalem, een in Den Haag en een
in Amsterdam geboren. Hoewel ver
heugd naar Israël terug te gaan, waar
hij (geboren in Polen) van zijn zesde
jaar woont, verlaat hij Nederland
met een beetje weemoed.
De heer Yaari heeft hier veel
vrienden gemaakt. Mogelijk is hij
vooralsnog de laatste consul-generaal
te Amsterdam geweest. De Israëlische
regering schijnt in overweging te
hebben wegens bezuiniging haar con
sulaat te Amsterdam te sluiten en
aan de ambassade te Den Haag een
consulaire afdeling /te openen.
IN 1964, toen dé heer Yaari naar
Nederland kwam. was het klimaat in
ons land uitgesproken pro-Israëlisch,
met als hoogtepunt voor en tijdens de
Zesdaagse oorlog in 1967. Nadien,
toen Israël in tegenstelling met de
Arabische bedoelingen stukken voor
heen Arabisch gebied veroverde,
scheen de opinie van sommige Ne
derlanders te veranderen. Voor velen
was Israël niet meer de verschoppe
ling. Consul-generaal Yabri is het
daar niet mee eens.
„Wij zijn nog steeds verschoppelin
gen Tegenover Israël zijn enorme
krachten geconcentreerd. Het zijn al
le Arabische vrijwel alle islamiti
sche, en de communistische landen.
Het zijn honderden en honderden
miljoenen mensen."
Daartegenover staat voor Israël
weinig steun, ook van Amerikaanse
zijde.
Bemiddeling
De lieer Yaari ziet niet veel moge
lijkheid voor bemiddeling voor Ne-
DS. W. VERHOEF MIST KERS
(Van onze kerkrcdactie)
HOENDERLOO Toen Jezus
de mensen zag werd hij met ont
ferming over hen bewogen, daar
zij voortgejaagd en afgemat wa
ren, als schapen die geen herder
hebben. Met dit woord uit
Mattheus tekent ds. W. W. Ver
hoef, hervormd predikant, de si
tuatie waarin de kerk verkeert.
Het is een kerk zonder herder
schap, door onvoldoende com
municatie met de ene Herder.
Hij stelt dit naar aanleiding van de
poging in de Heivormde Kerk om
met haar Algemene Kerkvergadering
een soort protestants pastoraal
concilie een biidrage aan de ver
nieuwing van het kerkelijk leven te
geven. Alleen, zo vraagt ds. Verhoef
zich af, wat voor vernieuwing?
Een ratjetoe van opmerkingen in
het hele land werd verzameld. Rijp
en groen, dom en verstandig. Een sa
menvatting van onze landelijke
verwarring We zitten diep in
de moeilijkheden. Kritiek is gemak
kelijk. positieve oplossingen zijn veel
moeilijker. Die heb ik bij andere kri-
tici ook niet gevonden, zo schrijft hij
in Vuur, het oecumenische maand
blad voor kerkvernieuwing.
In onze gezamenlijke nood zit een
nood om God-zei t. Onze paniek
vraagt om Jezus Christus. Al is dat
Iegelijk de typische situatie waarin
mensen domme dingen gaan doen. Dit
is dus als heil en onheil aan de hand.
Maar als Christus het leven van de
kerk is. zijn kracht, zijn aanwezig
heid, zijn doorwerking in ons door
woord en sacrament, wat moet er dan
allereerst vernieuwd worden? Of als
het vuur van de Geest op een laag
pitje staat, hoe zal dit weer opvlam
men? Is deze vernieuwing organiseer-
baar?
Beleid
Er is te weinig greep naar de kern
van dc vernieuwing, naar ruim baan
voor de Heer en zijn Geest. Er zal
een beleid moeten komen dat deze
dingen helder ziet en voortdurend
aan de orde stelt. Eén punt in de
AKV-agenda geeft hier opening voor:
de algemene vraag om intensivering
van de avondmaalsviering en de ver
breding tot kindereommunie.
Maar, aldus ds Verhoef, ik denk
alweer: wat zal de inhoud zijn? De
volle aanwezigheid van de Heer en
Zijn offer, of een religieus getinte ge
meenschapsviering? Het zal moeten
gaan om de totale rijkdom van het
sacrament.
Daarom is ook de ..leer" van de
kerk van groot belang. Laten we toch
eens optreden tegen alle moordende
vervaging. De fase van oecumene die
achter ons ligt maakt een verrijkte
geloofsbelevenis mogelijk, onder meer
een realistische avondmaalsvisie, die
aan alle gelovigen verkondigd moet
worden.
Dat is een kanaal van vernieuwing.
En van avondmaal naar wereld-
diakonaat is maar één stap. Dat is
-U"ifnnaat met inspiratie van
de Heer zelf.
Daarom ook het gebed. Gods werk
is antwoord op bidden. Zijn kracht in
de verkondiging, zijn effect in de sa
cramenten zijn gekoppeld aan de bid
dende kerk en aan smekende enke
lingen.
Ds. W. IV. VERHOEF
nood om God-zelj
Het is misleidend te suggereren
dat de verstaanbaarheid van de
prediking alleen een taalprobleem is.
Ze is dat zeer zeke» ook. We geloven
met alle aftandse woorden. Maar ver
kondiging is in de eerste plaats een
zaak van de Geest. Dus van gebed.
Ook de trefkans is niet alleen een
zaak van rake woorden of populaire
voorbeelden, maar heeft alles met
profetische verlichting te maken. Met
de Geest. Met gebed.
Deze vernieuwing is organiseer-
baar. We kunnen er samen aan gaan
staan We zijn zo moe en weten
het niet meer. Zoals de Heer in de
bijbel een begin maakte met de
ambtsdragers voor de kerk, zo gaat
het nu om een vernieuwd herder
schap en een profetische visie.
Opdat het volk Gods gevoed zal
worden met de wonderen van het ge
loof. Dat is het pastoraat, waar deze
tijd om vraagt.
UTRECHT De stichting ten
dienste van het rccreatiewerk van
kerken „Stirk" zoekt weer jongeren
van achttien jaar en ouder voor het
vormen van recreatieteams. Deze gaan
het komende seizoen activiteiten ont
plooien op kampeerterreinen en
stranden. Vorig jaar hebben meer
dan duizend jongeren aan dit vakan
tiewerk deelgenomen.
De teams, die worden begeleid door
plaatselijke interkerkelijke commis
sies, organiseren spelen, wedstrijden,
handenarbeid en voorstellingen voor
kinderen, en dans- en muziekavon
den, kerkdiensten, wandelingen en
dergelijke voor ouderen, terwijl ze
ook vaak kiosken exploiteren.
Elk team blijft twee of drie weken
op een camping en wordt dan afge
lost. De teamleden krijgen een zak
geld van 25 gulden per week plus
kost en inwoning en een reiskosten
vergoeding. In mei en juni worden
ter voorbereiding op verschillende
plaatsen regionale instructieweekends
georganiseerd.
derland of enig ander land. „Het pro
bleem van het Nabije Oosten ligt in
het Nabije Oosten. Het wachten is op
een andere houding van de Arabieren
jegens Israël. Het enige wat andere
landen kunnen -doen is bij de Ara
bische staten aandringen op vrede
met Israël."
Uiteraard is de publieke opinie in
andere landen daarbij van
belang. Over die in Nederland is de
heer Yaari, die sinds hij consul-gene
raal is geworden in het bijzonder be
last was met de voorlichting, niet on
tevreden.
„Het Nederlandse volk" zegt hij, „is
meer dan andere volken tolerant, in
het bijzonder wat betreft ras en reli
gie." Dat neemt niet weg, dat er nog
veel te doen is om begrip te kweken.
Daarover zegt hij: „Voor velen zijn
wij bezetters. Maar het is toch onzin
onze bezetting te vergelijken met de
Duitse bezetting van Nederland zoals
sommige verwarde geesten het willen
laten voorkomen. Er zit toch werke
lijk wel verschil in hoe wij naar Na
bloes zijn gekomen en de Duitsers
naar Rotterdam. Je kunt toch werke
lijk geen vergelijking trekken hoe
wij de rust in Bethlehem handhaven
en hoe de Duitsers dat deden in Put
ten."
Peiling
Dat nu meer Nederlanders ontvan
kelijk zijn geworden voor het Ara
bische standpunt neemt de heer
Yaari niet aan. Hij steunt daarbij on
der meer op het opinie-onderzoek dat
heeft uitgewezen dat slechts één pro
cent van mening is dat Nederland
achter de Arabische landen moet
staan in tegenstelling tot de 34 pet
die van opvatting is dat Nederland de
Israëlische kant behoort te kiezen.
Het is overigens zeven procent
minder dan in juni 1967. „Maar", zegt
de heer Yaari, „je kan geen vergelij
king trekken tussen nu en tijdens en
kort na de Zesdaagse oorlog. In 1967
was er grote opwinding onder de
mensen. Het was a ngstaanjagend,
dramatisch. En ook toen was het per
centage Nederlanders dat achter Is
raël stond niet veel groter dan nu
Maar je hoorde ze meer".
Het aantal Nederlanders dal tegen
Israël van leer trekt vindt de heer
Yaari echter niet verontrustend.
„Niet de grootste schreeuwers hebben
de grootste aanhang. Je hoort wat
stemmen uit kringen van Nieuw
Links. Maar bij de opiniepeiling is
gebleken, dat het procent Nederlan
ders dat pro-Arabisch is meer uit
rechtse kringen komt, dan uit linkse.
Het is ook bepaald niet zo, dat het
wordt veroorzaakt omdat de Ara
bische propaganda beter zou zijn ge
worden. De Nederlanders waren vrij
goed op -de hoogte met de Arabische
verlangens."
Dat neemt niet weg dat in sommige
kringen geklaagd wordt over de
voorlichting van Israël. Deze zou, en
vele journalisten kunnen daarover
meespreken, wel te wensen laten. De
heer Yaari is een andere opvatting
toegedaan: „Ik geloof niet erg in pro
paganda. Het is niet hoe luider je
schreeuwt hoe meer steun je krijgt.
De argumenten moeten het doen.
De Israëlische voorlichting in het
algemeen dus ook in Nederland is
goed. Maar de beste voorlichting be
staat uit mensen die in Israël zijn
geweest.
Trouwens .mensen die anti-Israël
zijn vallen niet te overtuigen. Wij be
steden geen geld en moeite aan men
sen die koste wat wil anti-Israël zijn,
of aan fellow-travellers die menen nu
Rusland tegen Israël is dat ook te moe
ten zijn. Wij richten ons alleen tot
AMSTERDAM Naar het
zich laat aanzien, zullen binnen
een kort aantal jaren opvolgers
gevonden moeten worden voor
de vier opperrabbijnen in ons
land.
Twee hebben de pensioengerechtig
de leeftijd al bereikt Het zijn opper
rabbijn E. Berlinger van Utrecht en
opperrabijn L. Vorst van Rotterdam.
Zij hebben zich bereid verklaard, hun
functie voorlopig te blijven vervullen.
Opperrabbijn S. Beërï van Den
Haag wordt volgende maand 65 jaar.
Hij heeft aangekondigd zijn ambt aan
het eind van dit jaar neer te zullen
leggen en naar Israël terug te keren.
De Amsterdamse opperrabbijn A.
Schuster zal over twee jaar de pen
sioengerechtigde leeftijd bereiken.
Te verwachten is ook, dat rabbijn
S. Haliwa, de studentenmentor van
het Nederlands Israëlietisch Kerkge
nootschap, over niet al te lange tijd
uit ons land zal vertrekken.
Het Nederlands Tsraëlietisch Kerk
genootschap heeft in buitenlandse
joodse kranten oproepen voor rabbij
nen geplaatst.
geen propaganda
mensen die objectief de waarheid
zoeken.
Dat zijn in Nederland zeer velen".
(Van onze kerkred actie'
FULDA De Duitse Evanj
Kerkedag krijgt een nieuwe
Voorzitter dr. Richard
Weizsacker heeft verzocht,
functie te worden ontheven,
hij er niet voldoende tijd me
vrij kan maken.
Besloten is dat het presidium
lopig (tot herfst 1971) zal
waargenomen door een driema^.
Behalve von Weizsacker
daarin zitting dr. Heinz Zal
mevrouw Gertrud Oosterloh.
Von Weizsacker heeft sindsLo
leiding van de Kerkedag gehi ft
der zijn leiding heeft de Kpr
een grote heroriëntatie doorgeTj.
Qac
ihn
(Van onze kerkredact^aa
WENEN Wat kunnen cljj^
voor de vrede doen, is het on|
van een internationale corf
die vrijdag in Baden b(j W»-,
fint. ljk
»nd
Zestig deskundigen uit 3*^
worden verwacht op dit beiUa
belegd is door de Wereldr^en
Kerken en de Rooms-K^st
Kerk via hun gemeenscha j
commissie Sodepax. GeneraLe,
Simatoepang uit Indonesië istns
de voorzitters.
Het conferentieboekje
vrede dynamisch moet wordj
vat: niet als een bevestiging
status quo, maar als een stre^
sociale en politieke gerecht%re
menselijk solidariteit. sjzj
5 to
pen
nti.
!flei
'|rd.
e zi
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het bl^ft een
open vraag, of de bisschoppen in
staat zullen zijn, om de inter*
kerkelijke conceptverklaring
over het gemengde huwelijk te
ratificeren.
Oorzaak hiervan is het uitblij
ven van de toegezegde nieuwe
regeling vanuit Rome.
De verklaring, die opgesteld is door
een gespreksgroep van rooms-katho-
lieke en reformatorische theologen,
werd begin dit jaar al goedgekeurd
door de gereformeerde syndTl1
hervormde synode.
Het was de verwachting
nieuwe Romeinse regeling
gemengde huwelijk eind n
worden gepubliceerd. Volge
caanse bron zou er thans i
op korte termijn op te rekpj#
Het secretariaat voor dém.
brengt er op verzoek van pat
verschillende verander in genf205
Het is niet bekend, van vittoi
de veranderingen zijn, die Zij
aangebracht wil zien. Aat
kant hebben verschillende f e'
bisschoppenconferenties bez°f&
gebracht tegen het ontwerpftoo
den het niet juist, dat Roirui
terrein meer verantwoor n
naar de nationale bisschop
rentieszou delegeren. oaf\
Aan de andere kant is dePlo
onder protestantse druk gei ge
taris-generaal dr. E. C. Blieer
Duitse protestantse bisschor
Kunst hebben recentelijk g
met de paus gehad, waar
protestantse bezwaren tegei
werp-regeling uitspraken,
Een vingerwijzing in well
het uiteindelijk gaan zal,
verklaring, die het Westdui'j
paat vorige maand over
mengde huwelijk heeft afge
De bisschoppen verkla?
BAARN De Christelijke Gere
formeerde Predikantenvereniging
heeft zich woensdag en gisteren op de
structuren van de kerk bezonnen. In
referaat en bespreking bleek niet dat
deze predikanten het zochten in ver
andering van de bestaande kerkstruc
turen. Wel werd sterk aangedrongen
op een goed functioneren van de be
staande structuren. Kerk, wees kerk,
was de kern van de gedachtenwisse-
ling.
De leiding was bij afwezigheid van
voorzitter prof. dr. W. H. Velema, die
in Zuid-Afrika is, in handen van de
Hilversumse predikant ds. H. W. Eer-
land. De visie van de reformatie werd
belicht door dr. W. van 't Spijker uit
Utrecht. Naar vier kanten werd deze
visie op de structuren van de kerk
uitgewerkt.
Allereerst de gemeente, die _ge-
noemd werd het mystieke lichaam
van Christus. Het hoofd-zijn van de
gemeente correspondeert met het Ko
ningschap van Christus. In de plaat
selijke kerk zag men de tastbare rea
liteit hiervan.
Dan de verhouding ambt-gemeente.
Is het ambt een instelling van God
ten behoeve van dc gemeente of is
het een verbijzondering van het ambt
der gelovigen? Komt het van bovenaf
of van onderop?
Dit dilemma is door de reformatie
overwonnen doordat sterke nadruk
viel op het charisma. Dan is er geen
tegenstelling tussen ambt en gemeen
te. Het wortelt in de gemeente door
het gezag van het Woord.
Het derde gezichtspunt raakt de
ambten onderling. De reformatie had
oog voor de pluriformiteit van het
kerkelijk ambt. Ten slotte werd de
visie belicht op de verhouding ge
meente-kerkverband. Het ging de re
formatie structureel om de bediening
van het heil.
Ontwerpen
Drs. T. Brienen te Groningen refe
reerde over hedendaagse visies. De
Dr. W. VAN 'T SPIJKER
reformatie en ambten
kerk is na de wereldoorlog sterke in
het centrum van de theologische en
praktische belangstelling gekomen. Er
is bezinning op verantwoorde struk-
turen van het kerk-zijn in deze tijd
en wereld. Allerlei experimenten zijn
aan de gang.
Tot deze bezinning en dit experi
menteren dragen bij de apostolaats-
theologie van Kraemer, de nieuwere
theologie van Winter en Cox, de re-
volutietheologie van Shaull, de eccle-
siologische inzet van het'tweede Vati
caanse Concilie.
Allerlei vragen zijn aan de orde.
Zijn de ambten in hun huidige vorm
wel noodzakelijk en voldoen ze wel?
Moet aan het ambt der gelovigen niet
veel meer konkreet gestalte worden
gegeven? Moet niet veel gedacht wor
den aan de wereld rondom ons.
Ds. Brienen meende dat beslissende
voorvragen niet vergeten mogen wor
den: Zijn de bijbelse gegevens voor
het gemeentelijke leven normatief
voor alle tijden? Is het verantwoord
de gemeente te structureren naar de
structuren van de huidige samenle
vingen naar de wereld van vandaag?
Met klem werd betoogd: het is on
juist te spreken over en aan te drin
gen op een herstructurering van het
kerkelijk leven. We moeten komen
tot een rijkere intensivering van het
gemeentelijke leven als het lichaam
van Christus, het volk van God en
het licht der wereld.
Er zijn nog veel bronnen m het
gemeentelijke leven niet aangeboord.
Gepleit werd voor uitbreiding van de
diensten der gemeenteleden; differen
tiëring van de gegeven ambten; in
tensivering van de gemeenschapsbe-
oefening der gemeenteleden vanuit de
kerkdiensten naar het dagelijks le
ven.
Dezetijd
De praktische toepassing werd ge
geven door ds K. Boersma te Haar
lem, die enkele perspectieven wilde
geven inzake het gemeente van
Christus-zijn vandaag.
Hij stelde de vraag aan de orde
naar de deugdelijkheid van de pres-
byteriaalsynodale kerkregering. Er
zijn onopgeloste vragen en spannin
gen overgebleven ondanks het gere
formeerde kerkrecht. De ook recente
kerkhistorie wijst daar schrijnend op
in bepaalde gevallen.
Wordt aan het stellen van synodale
bepalingen niet. teveel betekenis ge
hecht en speelde op de achtergrond
niet een N collegialistische tendens
mee?
Dc presbyteriale kerkvorm mag
niet worden opgegeven omdat in deze
kerkvorm het ambt betrokken wordt
op Christus en op de. gemeente. Sa
menleven in een synodaal kerkver
band mag gezien worden als een van
God geschonken instrument om dc
eenheid van hristus naar binnen en
naar buiten tot uiting te brengen en
om gemeenschappelijke taken uit te
voeren.
V rijheid
De plaatselijke gemeente heeft als
lichaam van Christus grotere vrijheid
dan door sommige synodale bepalein-
gen wordt gehonoreerd. Men moet
een heil verwachten van centrale
leiding en synodale uitspraken.
De plaatselijke gemeente moet van
uit haar Hoofd functioneren. De mo
gelijkheden zijn plaatselijk verschil
lend. Er is veel inspanning nodig van
de zijde van het bijzondere en alge
mene ambt.
Het beleven van de plaatselijke ge
meente als gemeente van Christus
biedt perspectieven voor het zoeken
naar een vorm om aan een in Chris
tus gevonden eenheid met andere
kerkgemeenschappen gestalte te ge
ven.
gemengd huwelijk, dat voojFP
dikant gesloten wordt, voCcc
als sacramenteel en ker!
geldig te zullen beschouwei*EAl
nte
BELOFTE
De rooms-katholieke pa'
echter beloven, dat hij of ioIwë
vermogen naar zal streWens
kinderen rooms-katholiek |(m
opgevoed zullen worden,
In het Nederlandse coni
de keuze van de kerkelijk5
schap, waarin de ouders
ren zullen laten dopen. ui| in"~
bij de verantwoordelijkhf tel.
ouders gelaten. Alleen woflag
het oog op de opvoeding v-17.3
deren gewenst genoemd, du.
zich op één kerk oriënteerl
Zeker is. dat de regel
Rome in de maak is, ver
blijven bij de overeenkomen
in Nederland is opgesteld.
alleen, of het streven van e va
decentralisatie van de verb de:
lijkheid zover strekt, datina
zal zijn voor een bisschotld"
leid, dat afgestemd is opis d<
landse situatie. jt go<
hie
En.
Beroepings^
^ne
NED. HERV.
Beroepen te Ee
van den Heuvel f
beek (vac. R. Jacobs), A. te b
te Tzum; te Haarlem, tteger
Rotterdam-Zuid; te Leutele
N. Cupédo te Pijnacker; I
kand. W. G. Gerritsen las,
Bedankt voor Blauwkt eer
veen, Leerbroek (toez.), laar i
en voor Scherpenisse, kagrote
te Putten.
Ds. P. L. Tasseron te Bancip
voorlopig nog niet met esse, i
GEREF. KERKEN (BUIlaar'i
Beroepen te Culemborg een
te Maastricht; te Wokelijk
Janse te Marknesse. jog ni
CHR. GEREF. KEfcrtsch
Beroepen te Broek op vroi
D. H. Biesma te Lisse. "net m
Bedankt voor Oosterbaoerde
te Zeist. Burge
Se zal
GEREF. GEMEEN te v<
Beroepen te Terneuzeriwenb<
van Ravenswaay te Arnfcegge
Bedankt voor 's-Gravr-:. flat
Suyker te Lisse.
piie c
IERV. KBwens
Ee (reet.]?) tc
te Stolw var