'Want Hij had hun ;en stad bereid... KORTE KRONIEK VAN JAAR 1920 f kqn:ned.toeristenbond anwb 61 "iS® JEAN PESIJN'S HOF; Gesticht in 1683 ingevolge testament van Jean Pesijn en Maria de Lannoy. Hier eertijds het huis waar John Robinson, de voorganger van de Pilgrimlathers, leefde en stierf. Voor de herdenking van de vlucht der Pilgrime uit Engedané, htm verblijf in Holland en hun vertrek naar Amerika werd vorig jaar een speciale stichting opgericht. Eind april zal tijdens een bijeenkomst in De Lakenhal de Leidse vroedschap van 1609 herleven, die na voorlezing van het verzoek van John Robinson besloot, de Pilgrims in deze stad toe te laten. Ook zal m het stedelijk museum een tentoonstelling, geheel gewijd aan de Pilgrim Fathers, worden ingericht. RIEHONDERDVIJFTIG JAAR geleden is het nu, dat een groep Engel sen, na elf jaar in Leiden te hebben gebivakkeerd, de oceaan overstak in Amerika een nieuw bestaan te bouwen. Ze woonden eerst in Amster- n, maar daar boterde het niet met andere groepen afgescheiden Engelsen, in lieten zij het oog op Leiden vallen. En het stadsbestuur van Leiden ld het goed. Maar moeilijkheden bleven ook in Leiden niet uit. De werk- !en vonden zij veel te lang. Sommigen konden met grote moeite nauwe- is de kost verdienen. lij vreesden ook een te grote invloed van de Hollandse maatschappij op i kinderen en zagen met lede ogen aan hoe dezen van de strenge zondags- liging werden afgehaald. De verwatering van hun engels-zijn konden ze den duur niet verkroppen. Ten slotte bekroop hun de angst dat de log met Spanje na het twaalfjarig bestand hier opnieuw zou uitbreken, t beleg van Leiden lag nog niet zo ver in de geschiedenis. Er zat voor ie verontrusten dan ook niets anders op dan definitief Europa, met zijn 'estigde tradities, te verlaten. 1 Engeland raakte koning Hen- i VIII in conflict met de paus Rome. Hij sneed de band met ne door en stichtte een nationale je, de anglicaanse. De koning zelf d het hoofd. De kerkelijke leer 5g een protestantse inhoud, maar roomse liturgie en het bisschop- jjke bestuur bleven goeddeels in- PURITEINEN k HENDRIK VIII kwam Eduard VI. De Hervorming had van hem D kwaad te duchten. Wel van ria de Bloedige, die hem opvolg- Zij vervolgde de protestanten. 'ig. Haar opvolgster was Elisa- k (1558-1603). Zij herstelde de 'icaanse kerk zoals deze zich on- Eduard Vl had gepresenteerd. Er en echter groepen in Engeland met de reformatie van de kerk verder wilden gaan. De liturgie Ie bisschop waren voor hen ono- ;omelijke overblijfsels uit de ïse tijd. Deze bezwaarden'zijn in geschiedenis bekend als puritei- jningin Elisabeth meende, dat bestaande toestand in de kerk st worden gestabiliseerd. Aan de tnde positie van de Church of and mocht niet worden getornd. rooms-katholieken werden aan jen gelegd, maar ook de puritei- die aanvankelijk binnen de ,'ch of England de reformatie en doorzetten. Zij zagen ten e in een afscheiding het enige lel om hun gedachten te realise- Als er geen verzoening mogelijk t, zouden zij verbannen worden. 1603 werd Elisabeth opgevolgd Jacobus I. De puriteinen hoop- lat zij hem aan hun kant zouden en, maar zij kwamen al gauw ogen uit. De vorst was een ld van de bisschoppen, die de jeinse ideeën fel bestreden. CONFLICT 1604 brandde een conflict los issen John Robinson, predikant een parochie in Norwich -Engeland), met de bisschop die plaats over het schriftuur- gezag van het bisschopsambt Ie liturgische vormen in de ch of England. Robinson wei- het episcopale gezag te aan- ïen en zijn bezwaren tegen de )ie gaf hij evenmin op. fsing was liet gevolg. j liet Norwich achter zich en t zijn geboorteplaats weer op: bn in Nottinghamshire. Daar n hij in aanraking met rector Ird Clyfton, een vooraanstaand ker. aanhanger van de Hervor- „Much good had he done in puntry where he lived and ma- >nverted to God by his faithful Itry both in preaching and or- }ng" (veel goeds heeft hij ge in het land waar hij woonde, jelen bekeerden zich tot God zijn gelovige en betrouwbare hing. zowel in prediking als in jisatie). k ontmoette hij John Smyth, ector was in Gainsborough, en am Brewster, postmeester van pats Scrooby, die in Leiden nog •ling is geweest. Robinson ging r de bevolking werken en dat B tot zijn definitieve breuk met irk van Engeland. De puriteinse door Simon de Grool groep in Scrooby koos hem tot lei der. De aartsbisschop van York en de bisschop van Lincoln lieten de afgescheidenen echter niet met rust. Dezen besloten in 1608 tot een vlucht naar Holland. Onder leiding van Robinson kwamen zij nog in dat jaar in Amsterdam aan. Voor deze uitgeweken puriteinen werd het elfde hoofdstuk uit het bij belboek Hebreeën werkelijkheid: zij hebben beleden dat zij vreemde lingen en bijwoners waren op aarde; zij geven te kennen dat zij een va derland zoeken. En als zij gedachtig waren geweest aan het vaderland dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren: maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vader land. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid". Uit hun geloofsverbondenheid met dit bijbelgedeelte is de naam Pilgrim Fathers ontsproten. LEIDEN jy ERFSTS TORM EN gierden over Amsterdam, toen de Pilgrims daar aanmeerden. Ze bleken een voorteken te zijn van de moeilijkhe den die zouden leiden tot hun ver zoek aan het stadsbestuur van Lei den om zich daar te mogen vestigen. In Amsterdam hadden zich al groe pen Engelse afgescheidenen ge vestigd en spanningen tussen deze en de Robinson-volgelingen vonden geen oplossing. Op 12 februari 1609 besloot het Leidse stadsbestuur de Pilgrims toe te laten. Immers, zij beleden de gereformeerde godsdienst en waarom zou men eerlijke perso nen weigeren. Engeland bleef het re calcitrante volkje achtervolgen en liet zijn ambassadeur in Holland po gingen doen om vestiging in Leiden te verhinderen. Zonder resultaat. Leiden wordt in die tijd beschre ven als „a busy city of about 50.000 inhabitants" (een drukke stad met ongeveer 50.000 inwoners). Een Franse geschiedschrijver typeerde Leiden (op grond van gedegen ken nis) zelfs als een van de voor naamste, schoonste en aangenaamste steden van de wereld. De Leidse groep bestond uit onge veer honderd personen. De Pie terskerk was als het ware hun ba ken. Robinson en een paar van zijn vrienden kochten in 1611 voor acht duizend gulden een huis aan de Kloksteeg. de Groene Poort ge naamd, waar hij woonde en werkte. In 1683 is op die plaats het Jean Pesijnhofje gebouwd. De timmerman William Jepson, lid van de Ro- binsongroep, bouwde een aantal kleine woningen in de tuin achter de Groene Poort. Enige families onder de Pilgrims konden zich dat finan cieel wel veroorloven. De anderen huurden een huis in de onmiddel lijke omgeving. The Green Gate van Robinson was hun hoofdkwartier. Wilde de groep hecht bijeenblijven, 1 januari: Leiden wordt door de denking van het vertrek der Pel- aimexatie van gedeelten van Lei- grimvaders van Leiden naar derdorp. Oegstgeest en Zoeterwoude Noord-Amerika in 1620 vijfduizend ingezetenen rijker; 1 september: te Katwijk aan Zee 1 januari: firma J. C. Zaalberg grote levende zeehond gevangen Zn. 150 jaar 7 september: vier aftredende 7 februari: Leidsch Studenten Leidse wethouders (mr. J. C. van Corps schaft de verplichte groentijd der Lip, J. A. Bots, J. de Lange en af en stelt daarvoor het patronaat W. Pera) herkozen in de plaats; 29 september: begin Leidse win- 7 februari: J. Varkevisser treedt kelweek af als gemeentesecretaris van Kat wijk 2 oktober: bij Noordwijk aan Zee strandt het Engelse s.s. Armistice, 10 februari: het Katwijkse boot- op weg van Londen naar Hamburg, je wordt opgeheven 4 oktober: viering 3 oktober 9 maart: de njksumversi- grote optocht, voorstellend de Vol- teitsmanege aan de Kaïserstraat in keren der Aarde betere staat hersteld en weer in ge bruik 1 november: het Oude Poet huis T onder Sassanheim brandt tot de 13 lebruan: hotel Levedag aan grond toe af Breestraat na 45 jaar opgeheven 1 april: het eerste nummer van de b"T*00'bl(?«*>P Nieuwe Leidsche Courant verschijnt Luxortheoter treedt in werking 19 april: burgemeester Visser van y-s Alphen aan den Rijn viert veertig- ÖÖ.UUU ITIWOYIGYS jarig ambtsjubileum GiMLrhuUing van dc De Leiden had toen ruim 06.000 In- 5 mei: inwerkingtreding win- woners; burgemeester was jhr. mr, keisluiting te 8 uren 's avonds, za- dr. N. C. de Gijselaar; commandant terdag te 11 uren van de gemeentepolitie: de heer P, no Stapel; dijkgraaf van Rijnland! mr, 28 juni: opening zaterdagavond- P. A. Pijnacker Hordijk. markt op Vis- en Boommarkt glotte dp gemeentfr. 29 juni: Leidsch Leesgezelschap raad- zoals die °P 30 juni 1920 werd Tot Nut en Genoegen 75 jaar gekozen: S. C. Baart-Braggaar, A. Bisschop, J. A. Bots, C. E. Dubbelde- 30 juni: verkiezing gemeenteraad. mr- ^.„va? dr- B- Eerdmans, F. Eikerbout, T. Groene - 15 juli: eervol ontslag veldwach- v^l<i, J. A. van Hamel, B, ter O. C. van Hemessen te Wou- Heemskerk, B. J. Huurman Dzn^ IX brugge M. Kuivenhoven, dr. J. A. N. Knut- lc tel, J. de Lange, mï. J. van der Lip, 16 juli: opening gemeentelijke J. B. Meynen, A. Mulder, A. J. drinkwaterleiding Noordwijk Oostdam, W. Pera, mr. C. W. van 2» Ju": post- en telegraafkantoor j v Hererwiucht 25"""^ verplaakt nr' Schoneveid, 'j. Splinter Gat, 1. i Herengracht 25 van stralen_ Th F c stljnman, K. 30 juli: J. P. Gouverneur biirge- D' Sytsma' Jac- Wilbrink, Th. Wil- meester van Sassenheim De verhouding was: 19 rechta «q 17 augustus: te Leimuiden een 12 'inks, rechts: 7 7 r.k., 5 ej».| meerval van 27 pond gevangen links: 7 soc.-democraten, 2 vrijz. dem., 1 Unie-Liberaal, 1 Vrij-Li be- 29 augustus tot 2 september: her- raai, 1 communist. ke belangrijkste reformatorische kerken, vooral in de angelsaksische landen. Leiden zal dit jaar ongetwijfeld meer Amerikanen ontvangen dan gewoonlijk in het toeristenseizoen. Vele toeristen uit de „Nieuwe We reld" zullen naar „Holland" komen met het speciale doel de historische Pilgrim-plaatsen te bezoeken. In Leiden zijn dat het hofje aan de Kloksteeg en de Pieterskerk. De uni versiteit en het gemeente-archief aan de Boisotkade, dat het Pilgrim- Op de plaats aan de Klok steeg te Leiden waar de Pilgrims hebben gewoond, werd later dit fraaie hofje gebouwd, het Jean Pesijnhofje. fathers-huisje exploiteert, zullen bet ook wel merken. Leiden heeft zich voorbereid op deze toeristische pelgrimage. Het voelt zich aan de historie verplicht, de tastbare herinnering aan dit boei ende „geloof«avontuur" zo gaaf mo gelijk te bewaren. fcr t yx- t f Q^yï.ïVtièrhvwrv£t^»a V S-«i hi) jWósl.V»-H-■ ijK-1. c '1 4-V Een stukje van de brief die de uitgeweken puriteinen vanuit Amsterdam richtten tot het gemeentebestuur van Leiden met het verzoek zich in deze stad te mogen vestigen. «uk Pilgrims genoten hier oprechte gastvrijheid, maar zij vreesden het verlies van tradities en konden ook niet op tegen lange werktijd In deze kledij bewoog de vrouw van de Pilgrim-father zich door het Leidse leven. dan moest zij zich niet over de hele stad verspreiden. Rijkdom hebben de Pilgrims hier niet vergaard. Zij moesten hard werken om in hun onderhoud te voorzien. Hun beroepen liepen nogal uiteen. Er waren lakenwevers onder, een bakker, een brouwer, een vlag- genmaker, een schrijnwerker, koop lieden, een zilversmid, tabakmakers, een schoenlapper, een kuiper, win keliers, metselaars en een drukker. Robinson zelf ging het financieel wat beter. Hij zag kans theolo- gie-colleges aan de universiteit te volgen. Dit confronteerde hem met de godsdienstige geschillen, die in die tijd ons land beroerden. De strijd tussen arminianen en goma- risten, rekkelijken en preciezen. Ro binson mengde zich in die contro verse en durfde zelfs het openbare debat aan. Op een dispuut tussen calvinisten en arminianen verdedig de hij het calvinisme hartstochtelijk. PERS TROUWENS, de Pilgrims waren In het algemeen toch een dyna mische groep. Van 16171619 onder hielden zij in Leiden zelfs een Pil grim Press, die onder meer theolo gische geschriften produceerde. Zij kritiseerden daarin de kerkelijke gang van zaken in Engeland en von den illegale wegen om de blaadjes daar in te voeren. William Brewster was er de drukker van. Deze clan destine oppositie irriteerde King Ja mes zo, dat hij via zijn ambassadeur in Den Haag probeerde Brewster te laten arresteren. Maar dat lukte niet. Toch nam de onzekerheid onder de Pilgrims toe. Sommigen twijfel den of zij hier wel konden aarden. Ze wilden toch het liefst in een stukje vrije wereld een nieuw bestaan opbouwen, waarbij zij niet werden gehinderd in de beleving van hun puriteinse opvattingen en gewoonten. Eerst lieten zij het oog vallen op het Amerikaanse Virginia, een En gels gebied, waar de Virginia Com pany de Pilgrims als kolonisten wil de toelaten en King James de godsdienstvrijheid voor de Pilgrims wel zou garanderen. Bij de onder handelingen in Londen hebben, zich nogal wat moeilijkheden voorge daan, ook financiële. Maar op 22 juli 1620 vertrok dan toch een aantal Pilgrims vanuit Delfshaven met de gekochte Speed well naar Engeland, waar de ge huurde Mayflower inmiddels in Sou thampton was aangekomen voor de grote oversteek naar Amerika. Rond de Speedwell ontstond ook al one nigheid. Het resultaat was dat dit schip in Engeland bleef en alle deel nemers zich op de Mayflower inscheepten. Dat waren niet alleen Leidse puriteinen. HEI.FT J^ANG NIET «He Leidie Piljrims gingen mee. Eén beschrijving heeft het over de helft, een andere zelfs over een minderheid. Brewster behoorde tot de leiders van deze emigranten. De anderen bleven in Leiden Robinson trouw. Onder hen was ene Richard Masterson, die aan de Uiterstegracht een eigen huis had. Hij is in 1629 de groep van 1620 naar Amerika gevolgd, ook met een schip dat de Mayflower heette. In 1625 stierf Robinson. De buiten muur van het Jean Pesijnhofje be vat een steen, die aan hem herin nert: „On this spot lived, taught and died John Robinson 10111625" (op deze plaats woonde, onderwees en stierf John Robinson). Reeds in 1650 restte nog slechts één tastbare herinnering aan de Leidse Pilgrims als groep: het huis aan de Kloksteeg. De reis van de Mayflower is niet zonder kritieke ogenblikken verlo pen. Het schip moest opzeilen tegen vervaarlijke winden en de Ameri kaanse kust was rijk aan grillige klippen. Na dagenlang de kust te hebben afgetast, slaagde het erin bij Cape Cod (boven New York) aan te leggen. Dat was op 10 november. In Amerika hebben de Pilgrims de nederzetting New Plymouth gesticht. In de Amerikaanse onafhankelijk heidsverklaring van 4 juli 1776. waarbij dertien staten zich op een congres te Philadelphia losmaakten van Engeland, komen elementen voor, die zijn te herleiden tot de opvattingen van vrijheid en demo cratie waaruit deze emigranten wil den leven. Vele Amerikanen kunnen zeggen, afstammeling van de Pil grims te zijn. De Congregational Churches zijn uit deze kolonisten voortgekomen. Een van hun kerkordelijke regels is, dat elke vergadering van gelovi gen (congregatie) zelfstandig is en dus niet staat onder het gezag van een staatskerk, zelfs niet onder sy nodale instellingen. Nog steeds vor men de congregationalisten een van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 73