Zonder ingrijpen gaan de
gemeenten ten onder
Consul en
attaché
ontvoerd
SER-advies
JAAR VAN JE LEVEN IN
DIENST VAN DE ANDER
Minder kerkelijk werk?
vraagt Van Beusekom
Paashaan: een irritant beest
y
Stichting Sociaal
en
Diakonaal Jaar
e
Lammens: protest EOfe
berust op ketterij
Een woord voor vandaag
„Nieuwe aanpak
drankbestrijding"
Utrecht heeft
schoolparlement
REUMATISCHE-
EN SPIERPIJNEN
NPB weigert
aanbod VPRO
Dolle Mina wordt
vorm i ngs leidster
van de NPB
Financiële nood steeds groter
Rk en Protestanten samen
WE LEI
WOENSDAG 25 MAART 197
Op Golgothaaan de roet van de drie daar opgerichte kruisen, gaat het
spektakel gewoon door. Twee moordenaars hangen er en daartussen Jezus.
Op dè heuvel zelf zitten soldaten te dobbelen om Jezus' kleren. En een
duizendkoppige nienigte, onder aanvoering van haar geestelijke leidslieden,
tiert en raast.... Dat is in korte trekken het beeld van Golgotha. Het is
alles begonnen om en gericht tegen Jezus.; Vit het feit van deze kruisiging
leiden de toeschouwers af, dat zij een God welgevallig werk 'hebben ver
richt.
Als Jezus gelijk had, als Hij wérkelijk de Zoon van God was. zou Hij
dan niet door Zijn Vader worden bevrijd, van dit kruis? Weet u wat Jezus
zegt? Hij bidt tot de Vader: „Vergeef het hun, want zij weten niet wat zij
doen." Men zou zo spoedig geneigd zijn te zeggen: iaat de Vader nu
ingrijpen, laat Hij een wonder verrichten en Jezus; verlossen van het kruis.
Dan moeten de mensen toch wel geloven, dat Jezus gelijk heeft, dat .Hij
is Die. Hij zegt te zijn. Denkt u dat werkelijk? Laten de mensen zich echt
door wonderen overtuigen? Het kan niet: de wereld zou ten ondergang
zijn gedoemd, ah dit kruis nu leeg zou zijn. God de Vader kan u en mij
alleen accepteren door dit kruis. Dit kruis is het centrale punt in Gods
plan van heil met de mensheid, mei u en met mij. Zonder het kruisoffer
van Jezusis er geen enkele mogelijkheid van verzoening.
We lezen vandaag; Marcns 14 vets 66 tot 72.
BUENOS AIRES/SANTO DOMIN
GO In de Argentijnse hoofdstad
Buenos Aires is gisteravond een con
sul van Paraguay ontvoerd en eerder
op de dag overkwam de Amerikaanse
luchtvaart consul in de Dominicaanse
republiek hetzelfde.
De dadders van de ontvoering van
consul Sanchez eisen in ruil voor hem
de vrijlating van twee politieke ge
vangenen.
De man was gisteren naar Buenos
Aires gekomen in verband met de
aankomst van zijn president Alfredo
Stroessner.
In telefoontjes aan kranten werd
meegedeeld dat men naar een café in
het centrum van de stad moest gaan
en daar achter een spiegel moest kij
ken. De journalisten vonden er een
boodschap, waarin stond dat Sanchez
was ontvoerd. De daders zouden deel
uitmaken van het Argentijnse bevrij
dingsfront.
Nog geen spoor is gevonden van
luitenant-kolonel Crowley, die door
guerrilla-strijders uit Santo Domingo
werd ontvoerd. In dit geval eisen de
ontvoerders de vrijlating van 21 po
litieke gevangenen. Gebeurt dit niet,
dan zal Crowley worden terechtge
steld.
De Amerikaanse regering heeft pre
sident Balaguer van Santo Domingo
intussen laten weten, dat de eisen
van de ontvoerders moeten worden in
gewilligd. Maar Balaguer deelde mee.
dat er in zijn land geen politieke ge
vangenen zijn.
Vijf of zes in militaire uniformen
geklede gewapende mensen namen de
diplomaat gisteren mee toen hij zich
op het poloveld van een hotel in Santo
Domingo bevond.
UTRECHT De drankbestrijding
behoeft een grondige nieuwe aanpak.
Er is In Nederland een hardnekkig
alcoholprobleem en bovendien grijpt
het gebruik van drugs om zich heen.
Dit schrijft de Algemene Neder
landse Drankbestrijders Organisatie
aan de afdelingen Gepleit wordt voor
instelling van één instituut om de
voorlichting over alcohol en drugs ter
hand te nemen. De organisatie rekent
op financiële steun van de overheid
voor het voorlichtingsinstituut, dat in
nauw contact zou moeten staan met
universitaire instituten en voorlich
tingsmedia.
Het structuurvoorstel, waarmee de
ANDO zichzelf in feite buiten spel zet
maar als vereniging voor geheelont
houders blijft bestaan, wordt bespro
ken op de algemene ledenvergadering
op 10 en 11 april.
De traditionele drankbestrijding,
die door het oproepen tot geheelont
houding van alle alcoholhoudend'»
dranken in het verleden een zekere
weerstand heeft gewekt wordt ver
oordeeld. De gedachte dat alleen dit
de enige juiste voorlichting over alco
holproblemen zou zijn, moet worden
opgegeven, aldus dcnota.
UTRECHT Het gemeentelijk
atheneum in Utrecht heeft een
schoolparlement, het eerste in Neder
land dat niet alleen adviserende
maar ook beslissingsbevoegdheid
heeft. Het parlement, gisteren geïn
stalleerd door wethouder van onder
wijs Van der Vlisl, is samengesteld
uit 12 leerlingen, vijf docenten, vier
ouders en twee vertegenwoordigers
van het niet docerend personeel.
Beslissingsbevoegdheid bestaat uit
het recht zelf algemene gedragsbepa
lingen vast te stellen voor de gehele
schoolbevolking en het recht sancties
vast te stellen bij overtreding van die
bepalingen.
Het gemeentelijk atheneum kwam
onlangs nog in het nieuws, toen de
politie 300 leerlingen uit het schoolge
bouw verwijderde. Er heerste daar
•1 enige tijd een ernstig conflict tus-
»en leerlingen, docenten en schoollei
ding.
(Advertentie)
Onmiddellijke verlichting van
Doorstraaltverlichtend weefsels en j
spieren tot in de gewrichten
Reumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,j
verstuikingen, stijve nek en ledematen
Iniets werkt sneller, niets werkt aangenamer;
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
I Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
I haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid tc|
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken'
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
Bij eeuwfeest
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De Nederlandse Pro
testantenbond zal bij de viering van
zijn eeuwfeest geen gebruik maken
van de diensten van de VPRO.
Het hoofdbestuur heeft het aanbod
van de VPRO afgewezen.
Als vrijzinnig protestantse groepe
ring had de NPB tot voor kort nauwe
relaties met de VPRO. De verande
ringen in deze omroep waren echter
voor de NPB aanleiding, vorig jaar
eigen zendtijd aan te vragen. Het
hoofdbestuur heeft goede hoop, dat de
beslissing van minister Klompé gun
stig zal zijn.
In afwachting daarvan heeft het
hoofdbestuur nog geen afspraken ge
maakt met een andere omroep in
verband met de jubileumviering.
Voor het eeuwfeest, dat in novem
ber in het Jaarbeurscongresgebouw
wordt gevierd, zijn onder meer de
Duitse theologe Dorothee Sölle en de
Amerikaan Harvey Cox uitgenodigd.
Ook is er overleg om een musical,
die in Amerika al een paar jaar loopt,
in première te brengen. Men denkt
erover, deze musical in samenwer
king met de Vrijzinnig Christelijke
Studentenbond en een theaterbureau
in roulatie te brengen bij enkele
NPB-afdelingen.
LAGE VUURSCHE Tot staflid
van het vormingscentrum Venwoude
in de Lage Vuursche is benoemd mej.
Connie M. van Nieuwkerk. Deze 25-
jarige afgestudeerde sociologe is een
van de leidsters van de Dolle Mina's.
ROME GELOOFT
IN LIJKW ADE
ZÜRICH Naar aanleiding van
het artikel in de Osservatore della
Domen ica door ons geciteerd in het
zondagsblad van zaterdag jl. dat
het onderzoek van de „lijkwade van
Turijn" vernietigend zou zijn geweest
voor de fantastische veronderstellin
gen van prof. Kurt Berna, bericht
Berna ons, dat hij van een lid van de
commissie van onderzoek een brief
heeft ontvangen, die tot een andere
conclusie komt.
De commissie is eenstemmig van
mening, aldus deze brief, dat de wade
authentiek is. De exacte ouderdom is
nog niet vastgesteld, maar de wade
dateert volgens de commissie in ieder
geval uit de tijd van Christus. De
kleurenfoto's, die gemaakt zijn, geven
een prachtige reproductie van de
bloeddruppels. Zij zullen in de naaste
toekomst gepubliceerd worden.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Als geen passende maatregelen worden genomen, dan zul
len de financiële zorgen van hervormde kerkvoogdijen blijven toenemen. Wij
zullen dan met open ogen moeten aanzien hoe de ene gemeente na de andere
het niet meer kan bolwerken en afsterft. Dit zegt prof. dr. ir. H. G. van Beu
sekom, erevoorzitter van de vereniging van kerkvoogdijen in de Hervormde
Kerk.
En hij vervolgt: „Terwijl in de afgelopen jaren de welvaart met tientallen procenten is
gestegen, zijn de zorgen van kerkvoogdijen (die verantwoordelijk zijn voor het financiële
beheer van gemeenten red.) alleen maar groter geworden. Zowel in plattelands-, als
grotere gemeenten.
Het financiële draagvlak van gemeenten wordt steeds kleiner, zodat het niet meer mo
gelijk is de stijgende uitgaven te bestrijden.. In de grotere gemeenten tracht men dan de
begroting in evenwicht te houden door een aantal predikantsplaatsen op te heffen. Maar
dit kan toch echt niet de oplossing zijn, wanneer men daar geen geheel nieuwe structuur
tegenover stelt.
Illustratie
Ter illustratie geeft prof. Van Beusekom dan enkele cijfers waaruit het regelmatig terug
lopen van het aantal hervormde kerkleden en ook het aantal belijdende leden blijkt.
DEN
hrikk
(Vervolg van pag. L)
Hieraan zijn echter moeilijkheden
verbonden. De groepen met lage in
komens —uitkeringsgerechtigden in
gevolge bodemvoorzieningen zullen
een structurele verhoging van deze
inkomens vragen bij vermindering
van de kinderbijslagen. De loontrek-
kenden zullen voorts een compensatie
vragen voor de inkomensverminde-
ring als gevolg van lagere kinderbij
slagen. Het beraad over het kinder-
bijslagbeleid is nog niet afgesloten,
zodat de SER geen definitieve aanbe
veling heeft gedaan in dit eerste ad
vies.
Op het ogenblik krijgen de zelf
standigen vanaf het derde kind en de
loontrekkenden vanaf het eerste kind
kinderbijslag. Alleen de laagste inko
mensgroepen bij de zelfstandigen
krijgen voor de eerste twee kinderen
ook een toeslag. Een compromis zou
kunnen zijn voor alle gezinnen de
kinderbijslag bij het tweede kind te
laten beginnen. Hierover moet de
SER zich nog uitspreken.
De meningen in de raad liepen uit
een over de wenselijkheid te komen
tot een duurzame wijziging in de in
komensverhoudingen tussen onge-
huwden, gehuwden zonder kinderen
en gehuwden met kinderen.
Het Zuidafrikaans bijbelgenoot
schap viert deze maand zijn 150-jarig i
bestaan. Thans wordt de Bijbel in I
zuidelijk Afrika verspreid in 71 talen j
en dialecten
In Den Haag liep van midden 1963
het totaal aantal hervormden tot mid
den 1969 terug van 168.078 tot 135.087
en het aantal belijdende leden van
43.688 tot 35.787. In Arnhem waren
deze cijfers van 42.100 terug naar
38.953 en bij de lidmaten van 11.235
naar 10.742. In Hilversum van 30.468
naar 28.864 en bij de lidmaten van
8.089 naar 7.565.
Steeds derhalve een kleiner aantal
kerkleden dat al zwaardere lasten
moest gaan dragen.
Kort geleden voerde het hoofdbe
stuur van de vereniging van kerk
voogdijen over de toenemende finan
ciële zorgen een bespreking met het
moderamen van de hervormde gene
rale synode, de generale financiële
raad en de algemene kerkvoogdijraad
binnen de hervormde kerk.
Vrag
en
In de laatste hoofdbestuursverga
dering van de vereniging van kerk
voogdijen zijn de volgende vragen ge
steld.
Moet op grond van de financiële
nood in de hervormde kerk het
kerkelijk werk aanzienlijk worden
besnoeid?
Zo ja, moet deze besnoeiing dan
voornamelijk liggen op plaatselijk
niveau (bijvoorbeeld opheffing van
veel predikantsplaatsen), landelijk
niveau (bijvoorbeeld door afschaf
fing van een groot deel van uit
collecten gefinancierd werk), dan
wel op internationaal niveau bij
voorbeeld (zending, ontwikkelings
hulp)?
Als het kerkelijk werk niet mag
worden besnoeid, op welke wijze
zou dan zijn te bereiken dat geld
middelen worden gevonden waar
door het werk kan worden voort
gezet en waar nodig kan wo
uitgebreid?
Overleggen
Prof. Van Beusekom schrijft in
jongste nummer van De Kerkvoi
dat het niet op zijn weg ligt op
vragen het beslissende antwoor
geven. Daardoor zal diepgaam"
ernstig overleg met de leidende
nen van de kerk nodig zijn.
Hij concludeert ten slotte: activ
ten op plaatselijk en landelijk nii
zullen geducht moeten worden d
gelicht, opdat passende maatreg
kunnen worden genomen.
Beroepingswerl»
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Niet meer door twee
instanties: het protestantse „Diakonaal
(Vaneen onzer verslaggeefsters)
DRIEBERGEN een opvallende
helblauwe haan van de tekenaar Bert
Bouman op de omslag van het evan
gelisatieblad De Open Deur/Onder
weg symboliseert het thema van het
Paasnummer.
„Ieder feest heeft zijn beest in de
bijbel. De haan hoort bij Pasen, zoals
schapen bij de kerstnacht, de ezel op
Palmzondag en de duif bij Pinksteren
horen. Het is wel zeker, dat de haan
die op de vroege vrijdagmorgen Pe
trus tot bezinning gekraaid heeft in
het proces om Jezus, twee dagen later
de dag van de opstanding van Chris
tus heeft aangekondigd als met een
proclamatie bij het eerste licht: Hij is
opgestaan", meent ds. G. P. Klijn.
die evenals vorige keren het inlei
dendartikel schreef.
Irritant
Hij ziet de haan van Pasen als eer
irritant beest, die „ons wakker kraait
uit de gezapigheid van onze onver
schillige rust. ..Hij krijst en protes
teert tegen de dooie-dieven-mentali-
teit van mij niet gezien en het za1
mijn tijd wel uitdienen".
Dr. J. J. Buskes vraagt zich o.
waarom hij inde opstanding gelooft.
„Omdat ik geloof, dat we met z'n
allen verzieken, wanneer we niet
dwars tegen alles in geloven in de
verrezen Heer. wiens Rijk geen einde
zal hebben. Er zijn er. die het evan
gelie van de opstanding uitholler
door te beweren, dat Jezus' opstan
ding alleen betekent, dat Jezus' voor
beeld aanstekelijk is geworden en wij
door Hem gestimuleerd worden, Zijn
voorbeeld te volgen. Dat betekent
dan. dat wij de wereld moeten red
den.
Onthulling
Er zijn ook mensen die geloven, dat
Jezus waarlijk is opgestaan, maar
Zijn opstanding uitsluitend zien als
de onthulling van het geheim van
Zijn dood aan het kruis. Dan wordt
het uitzicht de hemel met de verge
ving van onze zonde en de overwin
ning van onze dood. Wij worden ge
red. maar de wereld gaat verloren.
Jaar" en het rk „Sociaal Jaar" zal
in 1970 een beroep op jongeren wor
den gedaan om vrijwilligerswerk ge
durende een jaar te verrichten, maar
door één organisatie. Beide diensten
zyn samengevoegd tot een landelijke
stichting Sociaal en Diakonaal Jaar.
Men hoopt door gezamenlijke
krachtsinspanning te komen tot wer
ving van een groter aantal vrijwilli-
g(st)ers dan de enkele honderden, die
tot nu toe jaarlijks deze zinvolle taak
op zich nemen.
Het beroep om een jaar van zijn
leven beschikbaar te stellen als vrij
willige hulpkracht in ziekenhuizen,
verpleeginrichtingen, bejaardentehui
zen en dergelijke wordt gedaan op
jonge mensen zowel vrouwen als
mannen van 17 tot 30 jaar.
Met deze dienstverlening wordt zo
enigszins tegemoet gekomen in het
nijpende tekort aan personeel in zo
wel de gezondheids- als de sociale
zorg. Een bepaalde vooropleiding is
voor deelname niet nodig. Het gaat
uitsluitend om de bereidheid zich één
vol jaar daadwerkelijk beschikbaar
te stellen.
Voorbereiding
Het jaar in een ziekenhuis of in
richting begint in augustus. Tevoren
komen de deelnemers een week bij
een om op hun taak te worden voor
bereid. Daarna wordt men in groepjes
van twee of drie geplaatst in een
der bovengenoemde inrichtingen, of
ook wel in een sanatorium, een kin
dertehuis, een revalidatiecentrum of
een gezinszorginstelling. Met persoon
lijke voorkeur wordt zoveel mogelijk
rekening gehouden.
In beginsel kunnen de deelnemers
het hele jaar in hetzelfde domein
Ibijven wonen en werken. In samen
werking met de daar werkzame be
roepskrachten verrichten zij allerlei
lichte diensten op het gebied van ver-'
pleging, huishoudelijk werk en ver
zorging.
Tijdens het jaar komen groepen
deelnemers regelmatig bijeen om er-
Dat betekent dan, dat wij de werela
kunnen afschrijven.
In de bijbel betekent de opstanding
twee dingen. Ten eerste de opstan
ding van Jezus betrokken op het ver
leden: het kruis. Ten tweede de op
standing van Jezus betrokken op de
toekomst: de komst van het Konink
rijk Gods.
Dan is de opstanding van Jezus de
grote daad van God in de geschiede
nis: het voor goed begonnen begin!
Het begin: het werk van God gaat
~jui, Mi, „c...K.n ten niemee
aarde, waarop gerechtigheid woont.
Geloven in de verrezen Heer bete
kent, dat wij hoop mogen hebben,
voor ons zelf en voor heel de wereld."
Verder bevat het goed verzorgde
blad onder andere een meditatie van
de lutherse predikant ds. J. Blase,
een gefingeerd telexbericht van de
gereformeerde ds. E. Pijlman en een
artikel over Columbia ran ds. A. II.
ran den Heuvel, werkzaam bij de
Wereldraad.
Dr. Huijbregts bij
Kerk en Wereld
DRIEBERGEN Met ingang van 1
april is benoemd tot cursusleider aan
Kerk en Wereld dr. J. N. M. Huij
bregts (32).
Dr. Huijbregts is thans leraar ge
schiedenis, staatsinrichting en econo
mie in Eindhoven. Hij zal in het con
ferentieteam van Kerk en Wereld
bijzonder zijn belast met onderwijs-
vragen en het werk met groepen uit
het onderwijs.
varingen uit te wisselen. Functiona
rissen van de stichting zorgen voor
individuele begeleiding.
De vrijwilligers krijgen kost, inwo
ning, vakanties, de gebruikelijke so
ciale voorzieningen, tweemaal per
maand een reiskostenvergoeding en
een maandelijks zakgeld van 95 gul
den.
Motieven
Ook in het buitenland heeft het
Sociaal en Diakonaal Jaar inmiddels
vaste voet gekregen. De motieven
kunnen verschillend zijn: er zijn
scholieren bij, die net hun eindexa
men hebben gedaan en nog niet pre
cies weten wat ze nu zullen gaan
doen.
Anderen hebben toch een jaar
„over" in verband met een nieuwe
studie, voor ze gaan trouwen dan wel
in militaire dienst moeten.
Weer anderen willen desnoods wel
een jaar „forceren" om op deze ma
niet daadwerkelijk voor de ander
bezig te kunnen zijn.
Voor velen is deze periode ook
waardevol omdat deze een maat
schappelijke oriëntatie kan worden
genoemd, dan wel zicht geeft op een
gerichte beroepskeuze.
Wie meer wil weten over het So
ciaal Diakonaal Jaar kan inlichtingen
inwinnen bij het secretariaat van de
landelijke stichting, Nieuwe Gracht
27. Utrecht, telefoon 030-11463.
een
*fv
NED. HERV. KERK
Beroepen te Marken: kand. eE<*S
Teygeler te Uithoorn; te Burgh
kand. J. v.d. Stouw te Utrecht;
Goudswaard:, kand. W. G. J.
Sluijs te Putten; te Voorst: J. Br le,e
te Peize; te Vlissingen:-R. rv Ytsrr/com
Colynsplaat; te Rotterdam-zuid t be<
Blonet te Rotterdam-Overschie; intuin
blasserdam: J. N. de Ruiter te B
bergen. s
Aangenomen naar Den Briel (tc£r d«
D. J. Froentjes te Den Burg (Te?
Bedankt vvoor Naaldwijk (buiL,g.
gew. wijkgem. in wording toez*
C. Vijzelaar te Veenendaal.
GEREF. KERKEN he
Aangenomen naar Alkmaar: unc>m;
Firet te Eefde-Gorssel.
Emeritaat verleend aan ds. R. Y
te Hoogeveen.
de
g d«
i ov
ae e
Na!
GEREF KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Abbotsford (Can.-ljde e
Can. Ref. Ch): J. D. Wielenga te i ar
bany-W. Austr. (Free Ref. Ch).
e ku
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-west: Alkin
Weststrate te Meliskerke; te Enk >ner
zen-Andijk: G. J. v. d. Noort tejend
pelle a.d. IJssel.
liet weer in Europ: 15
weer
max. temp
gisteren
Amsterdam
geh.bew.
5
Brussel
mist
7'
Frankfort
zw.bew.
12
Genève
mist
S
Innsbruck
zw bew.
15
Kopenhagen
sneeuw
2
Locarno
regen
3
Londen
zw.bew.
6
Luxemburg
geh.bew.
9
Madrid
I.bew.
12
Majorca
h.bew.
16
München
zw.bew.
11
Nice
zw.bew.
10
Parijs
geh.bew.
Rome
geh.bew.
IS
Wenen
Lbew.
11
Zürich
mist
11
!S «ide
kir
een
ewe
unn
erki
(1
bezi
ren
es fc
ethc
goe
de 1
;ezi<
een
Christus in film een onmogelijkheid?
ers.
en
H
(Van onze kerkredactie)
HILVERSUM Het bestuur
en de stiohtingsraad van de
Evangelische Omroep hebben bij
IKOR en CVK geprotesteerd
tegen de uitzending van de film
„Zoon des mensen". Dit protest
berust volgens prof. dr. G. N.
Lammens, de directeur van het
CVK, op ketterij.
Naast kritiek op de inhoud van de
film (Christus wordt voorgesteld als
een ziekelijk fanaticus e.d.) heeft EO
vooral bezwaar tegen het feit, dat
überhaupt Christus in een film is op-
gevoerd.
Volgens EO is het onmogelijk,
„Christus waarheidsgetrouw in een
film of toneelstuk op te voeren, daar
niemand zich kan inleven in zijn zie-
leleven. Hij is immers waarachtig
mens, maar ook waarachtig God".
„Wij menen dan ook, dat het een
zonde van de kerken is geweest, dat
zij haar goedkeuring hebben gegeven
aan de uilzending van deze film, ter
wijl het voor iedere gelovige christen
al van tevoren moet vast staan, dat
Christus hierin vertekend zou v
den weergegeven," aldus de brief
de Evangelische Omroep.
Prof. Lammens zegt hiervanLgjj
gaat nog verder dan de ketterij
Apollinaris." bli
Apollinaris, bisschop van Laodi we
in Syrië in de vierde eeuw, leei
dat Jezus wel een waarachtig lichf c
en ook een ware menselijke ziel 1 r Sl
maar geen menselijke geest. Daarv ^n(
was in de plaats gekomen de god |^e
lijke logos van Johannes 1. Op t w„
wijze dacht hij Jezus' zondeloosl
te kunnen vasthouden.
Schadelijk
De oecumenische synode van
stantinopel in 381 oordeelde, dat is
visie te kort deed aan Christus' wa sidi
achtig, volkomen menszijn en of
.schadelijk voor onze verlossing d leid
Christus" was. de
Commentaar van prof. Lamrai
„De EO gaat nog verder dan Apo
naris: zelfs in het zicleleven van Je r0o_
kunnen wij ons al niet meer inle
vanwege zijn goddelijke natuur. G jjjj
gelukkig begin voor EO, deze ketle ,njll
die bijna zestien eeuwen gcledenf^
door de kerk veroordeeld is."
hie
irge
en
ko
tlaa1
idpu
rstel
tda,