Gereformeerde gezindte:
eenheid of herverkaveling
Deur onen houden naar
Christelijk Instituut
Reclassering van „Leger"
fusie onmogelijk
NA SPELDJESRAGli
Nü MEDAILLES
Een woord voor vandaag
Chr. geref. studenten discussiëren
over toekomst van hun kerk
Uw probleem
is het
onze....
Brief geref. synode aan Zuid-Afrika
BEROEPINGSWERK
Bisschoppe
kiezen ra
Aantal uitgetreden
priesters overschat
Meeleven met
Christelijk
Instituut
De woede van hel volk is nu tot het kookpunt gestegen, Zelfs stadhouder
Pilatus schrikt ervan. Hij posteert zich in zijn rechterstoel, op de plaats
Gabbatha in Jeruzalem en nog eenmaal wil ftij de Joden trachten tot rede
te brengen. Wil hij hun medelijden opwekken? Of is het sarcasme, is het
zijn bedoeling het volk nog meer op te hitsen? Pilatus zegt, wijzend op
Jezus: „Zie, uw koning!"
Als de Joden hem toeschreeuwen, dat Hij gekruisigd moet worden, vraagt
Pilatus: Jdoet ik uw koning kruisigen?" En als in spreekkoor volgt het
antwoord„Wij hebben geen'koning, alleen de keizer!" Het zal, in Rome,
de keizer later wel zijn verteld, die hele geschiedenis met Jezus in Jeruza
lem. Een godsdienstige kwestie, niet waard om zich er druk over te ma-
ken,
Geen koning, zeggen de Joden, ff iet omdat zij zo verguld zijn met de
keizer^ wiens bezettende macht zij voortdurend rond zich heen zien. Maar
dat is hun dan nog liever dan deze Jezus, Die niet dè opstand iegen de
keizerheefi gepredikt maar Die hen heeft opgeroepen tot een radicale
levensvernieuwing, tot een totale bekering van al hun boosheid. En dat
wensen zij niet te accepteren.
We lezen vandaag: Marcos 14 vers 43 tot 6 5.
(Van een onzer medewerkers)
APELDOORN Het corps van de christelijk gereformeerde
theologische studenten heeft twee discussie-avonden gewijd aan het
probleem van de eenheid in eigen kring en van de „herverkaveling"
van de kerken van gereformeerde signatuur.
Voor de laatste avond was drs. A. van der Meiden uitgenodigd
om naar aanleiding van zijn publikaties De Zwarte Kousen Kerken
en het zojuist verschenen AKV'70 vanuit de godsdienst-sociologische
hoek een paar kanttekeningen te maken bij de probleemstelling.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan 1
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Heeft een verzameling hal
ve centjes nog waarde?
Antwoord: Dat hangt sterk af van
kwaliteit en jaartal. Oude van 1820
kunnen in prachtige staat (ongeveer
stempelnieuw) wellicht 10 opbren
gen. in gebruikte staat een gedeelte.
De munten van de laatste jaren zijn
in den regel maar enkele dubbeltjes
of kwartjes waard, mits in goede
staat, anders niets. Bovendien zijn
er nog zeldzame jaartallen, waarvan
de halve centen duurder zijn.
Vraag: Ik verblijf in een bejaar
dentehuis. Begin december reikte
het bestuur van de stichting een cir
culaire uit, met de mededeling dat
de pensionpiijzen, die sinds 1 april
1967 voor de laatste maal werden
verhoogd, niet gehandhaafd kunnen
worden. Daarom voerde het 1 janua
ri 1970 een verhoging van 16 pet. in.
Exploitatiecijfers komen nooit ter
kennis van de bewoners, laat staan
dat zij enigszins in de zaken gekend
worden.
De minister staat slechts een ver
hoging van 4 pet. toe. In de verorde
ning op bejaardenoorden in onze
provincie staat, dat er een door de
verzorgden te verkiezen commissie
van overleg moet worden ingesteld,
als het oord meer dan 20 verzorgden
kan bevatten. Hoewel het huis al
vier jaar bestaat en de bewoners
erom verzocht hebben, geeft het be
stuur geen antwoord. Het reglement
van het huis staat niet toe fooien of
cadeaus aan het personeel te geven.
Toch moedigt de directrice het ge
ven van verjaarcadeaus aan perso
neel aan.
Antwoord: Inzake de vraag of de
tariefsverhoging juist is. kan u zich
wenden tot de economische contro
ledienst, Jan van Nassaustraat 50,
Den Haag, met uw klacht inzake de
commissie tot het provinciaal be
stuur, met die over niet-naleving
van het reglement van orde tot het
stichtingsbestuur. U kan de klachten
door zoveel mogelijk bewoners laten
tekenen.
Vraag: Kan u mij alle gegevens
verstrekken om de procedure voor
vrijstelling van militaire dienst zelf
aan te vragen en te behandelen. Er
zijn wel bureaus, maar deze vragen
300 tot 500 per geval. Het enige is
dat ze de gegevens in een verzoek
schrift omzetten en ze weten de
gang van zaken. Maar bij de Raad
van State moet men zelf pleiten en
zitten ze er alleen maar bij.
Antwoord: De minister kan vrij
stelling verlenen wegens kostwin
nerschap, persoonlijke onmisbaar
heid. bekleding van een geestelijk of
godsdienstig-menslievend ambt. op
leiding tot zodanig ambt, broeder-
dienst of aanwezigheid van een bij
zonder geval. In dergelijke gevallen
kan u inlichtingen vragen bij de ge
meentesecretarie. afdeling militaire
zaken.
Ieder die in staat is zijn zaak goed
te bepleiten, kan een aanvraag in
dienen en zelf geheel afhandelen, al
is het prettig de hulp van een des
kundige te hebben die u attent kan
maken op allerlei belangrijke pun
ten, welke u vergeten heeft en de
verzoekschriften behoorlijk kan op
stellen.
Van de ministeriële beslissing kan
men zo nodig in beroep komen bij
de Kroon. Is het om gewetensbezwa
ren, dan kan men zich omdat de
overheid niet lichtvaardig ontheffing
verleent om hulp wenden tot het
„Vredesbureau", p.a. C. Inja, Nic.
Beetslaan in. Baarn.
Vraag: Is het mogelijk van de we
genbelasting af te komen daar ik als
invalide een tweede-hands-wagentje
gekocht heb, omdat het lopen mij
zeer zwaar valt?
Antwoord: Een verzoek kan men.
richten tot het belastingkantoor voor
invoerrechen accijnzen, afdeling
motorrij tu igen belasting.
Het ging hierom: moeten de Chris
telijke Gereformeerde Kerken de na
druk leggen op het versterken van de
eenheid in eigen kring (die nogal eens
in gevaar gebracht wordt door ver
schillende opvattingen over bijbelver
taling, psalmberijming, vrouw in het
ambt en door wal genoemd wordt het
verschil in ligging), of moeten zij
meewerken aan een herverkaveling,
dat wil zeggen contacten zoeken met
groeperingen buiten de Chr. Geref.
Kerken, zoals de Gereformeerde
Bond, de verontrusten in de Gerefor
meerde Kerken of de Gereformeerde
Gemeenten, om te komen tot een
nieuwe constellatie van bijbelgetrou-
we kerken.
Op die manier zou veel werk sa-
men gedaan kunnen worden en min-
PÏjMck&'het op de gereformeerde I ^r energie besteed behoeven te wor-
synode zei, toen hij uit de Zuid- i den aan vruchteloze en frustrerende
afrikaanse bijbel Prediker 9 vers 9 interne discussie.
voorlas: Geniet van het leven met
de vrouw die bij liefhebt
Een andere houding ten opzichte
van de rassenproblematiek in Zuid-
Afrika betekent ook opheffing van
het verbod dat zwart en blank hu
wen. Zoals ds. D. N. Wouters vit
Uit de stellingen, die drs. Van der
Meiden ter discussie stelde kiezen we
er enkele.
SOCIOLOGIE
1. De problematiek van eenheid of
herverkaveling moet niet alleen dooi
de theologie bekeken worden. De op
lossing van het vraagstuk dient mede
door sociologie en sociale psychologie
voorbereid te worden. Eenheid en ge
scheidenheid zijn geen pure theologi
sche verschijnselen.
2. Wanneer men kiest voor de een
heid, voor de samenleving van uit
eenlopende liggingen, moet men dit
ook positief aan het kerkvolk presen
teren en niet werken volgens de lijn
van de negatieve tolerantie (we moe
ten elkaar verdragen). Uitgangspunt
moet dan zijn, dat verschillende ge
loofsbelevingen positief gewaardeerd
moeten worden en dat dulden plaats
maakt voor erkennen en herkennen.
3. Deze positieve waardering zou in
de Chr. Geref. Kerken de kanselruil
kunnen bevorderen (Niet iederp chr.
geref. predikant wordt nu toegelaten
op alle chr. geref. kansels) Kennisma
ken betekent de eerste stap op. weg
naar de erkenning.
FEDERATIE
4. Een federatieve samenwerking,
waarbij meerdere kerkgroeperingen
betrokken zijn, ligt goed in de markt.
De maatschappij waarin we leven
dwingt ons een federatief denken
(eenheid en fusie met behoud van het
eigene) op. Het is de vraag of we
mogen volstaan met eerst de eenheid
in eigen huis te zoeken en dan pas
over de grenzen te gaan. Waarom
niet beide acties tegelijk onderne
men?
5. We moeten oppassen bij de ge
dachte aan herverkaveling roman
tisch te worden. Als we denken gelij
ke visies te hebben als groepen in
andere kerken, betekent dat nog niet
dat die visies inderdaad gelijk zijn.
Het beeld dat we van onszelf en van
andere partners hebben is bedrieg
lijk. Bovendien zijn de visies van ge
lijkgestemden in verschillende kerken
ontstaan door geheel andere voorge
schiedenissen, totaal andere sociale
kaders.
6. De grote vijand van herverkave
ling is dat de Nederlander kennelijk
het eigene (de ei.gen vertrouwde ker
kelijke groep) hoger aanslaat dan de
dogmatisch of praktisch-theologische
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Met vrijmoedigheid
komen wij tot u om uit te spreken
dal de Heilige Schrift naar onze
overtuiging van de kerk een andere
houding eist ten opzichte van de ras
senproblematiek. dan wij in de be
sluiten en de praktijk van uw kerken
menen te horen, zo schrijft het mode-
ramen van de gereformee-de synode
aan de kerken van Zuid-Afrika.
Het moderamen zegt in deze brief
verder onder meer: „onze verbonden
heid in Christus met uw kerken
geeft ons de vriimoedigheid te pleiten
voor een zo bestuderen van en luiste
ren naar de Heilige Schrift, dat ge
waakt wordt voor elke dirigerende
invloed die sociale, politieke en an
dere omstandteheden op uw en ons
denken wil hebben."
„Wij willen u vragen, of het stre
ven naar zelfbehoud en het verdedi
gen van eigen bevoorrechte positie
ten koste van medemensen met de
eisen van de Schrift en de door haar
geboden sociale gerechtigheid te rij-
men zijn. De eenerale svnode spreekt i
de hoop uit, dat u in het leven van
kerk, staat en maatschanpii de conse-
ouenties van die gerechtigheid blij
moedig en in vertrouwen op Gods be-
lofte zult trekken."
Goede trouw
„Zoals wii geluisterd hebben naar i
uw vermaning aan ons eericht in
verband met vragen inzake Schrift en
beliidenis, zo komen wij tot u met de
boodschap die in deze brief is ver
vat". zo zegt het moderamen verder,
dat vaststeld ..dat de generale svnode
wil blijven uitgaan van de goede
trouw waarmee u in het licht van
de Schrift een oplossing begeert te
zoeken voor de veelvuldiee proble
men van de rassensituatie in uw
land."
Speciaal tot liet Nederduits Gere
formeerde Kerken van Zuid-Afrika
zegt het moderamen: „In gesprekken
op onze svnode hebben wij gehoord
en ln ons hart bewaard dat uw afge
vaardigden verklaarden voor het ge
sprek met het Christelijk Instituut de
deur geopend te houden. Omdat bij
zeer velen in ons land de begeerte
leeft dat de brug van uw kerken naar r)All1iniP911P11 1» 1Qnrpti
het werk van deze broeders geslagen IWlDlIllCaneil Kiageil
Brazilië aau
en begaanbaar gemaakt wordt, brengt
de synode dit verlangen met vrijmoe
digheid aanu over."
SOS
Houdt u verzekerd, van de oprechte
gezindheid waarin deze brief namens
de gereformeerde synode aan uw
kerkvergadering en aan de leden van
uw kerken geschreven is, zo eindigt
de brief, die verder de verwachting
uitspreekt, dat de besluiten van de
Gereformeerde oecumenische Synode
inzake de rassenverhoudingen ook
door de kerken van Zuid-Afrika zul
len worden aanvaard en naar de in
tentie van deze besluiten zullen wor
den toegepast.
ZWOLLE Een groep van 133 Do
minicanen in Nederland heeft een
schrijven gericht aan de ambassadeur
van Brazilië, waarin zij hun ernstlgo
bezorgdheid uitspreken over de be
handeling van de politieke gevange
nen in Brazilië.
Aanleiding tot het schrijven is het
geval van de Braziliaanse dominicaan
Tito de Alencar, die tijdens een ge
vangenschap van enkele maanden
kort geleden een poging tot zelfmoord
heeft gedaan, nadat hij elf uur
achtereen was verhoord.
Drs. A. van der Meiden
eenheid. Willen we eigenlijk wel zo
graag?
VEROUDERD
7. Het is erg gevaarlijk een nieuwe
constellatie te maken op basis van
verouderde belijdenisgeschriften, b.v.
op basis van de artikelen van de Ne
derlandse Geloofsbelijdenis over de
kerk. Daar komen we niet meer mee
uit. De geschiedenis van de Gerefor
meerde Kerken (vrij gemaakt) toont
aan dat we dan verdwalen in een
administratief-bureaucratisch confes-
sionalisme met alle sporen van de
splijtzwam in zich.
8. Men moet om de herverkave
lingskansen te „verkopen" niet wer
ken met de modellen van NRCV of
CNV. Deze groepen hebben totale
verschillende, geen kerkelijke ver
trekpunten. Hoezeer de Nederlander
-op het eigene gesteld is, hij is ook te
porren voor samenwerking, op basis
van betrekkelijke vrijblijvendheid.
9. Om zinnig te kunnen praten
over eenheid en herverkaveling zou
men eerst eens moetén onderzoeken
(denk aan de dissertatie van Van
Putten) hoe de wederzijdse beelden
van de fusie-partners liggen. Daarbij
zou wel eens een heei ander licht
kunnen vallen op de eenheidswil van
het kerkvolk. De niet-theologische
factoren spelen een enorme rol bij
eenheid en verscheidenheid en we
kunnen geen nieuwe constellaties
scheppen zonder die factoren te ken
nen en te gebruiken bij het plannen
maken.
Bij de discussie bleek, dat aan
staande predikanten enerzijds moeite
hadden met de verdeeldheid in eigen
kring en anderzijds niet zo verschrik
kelijk veel verwachtten van een her
verkaveling. Het meest kon hen de
gedachte boeien van een tegelijk
werken op twee fronten: de nadruk
binnenshuis leggen op mentaliteits
verandering, zodat men elkaar in
ieder geval leert kennen en waarde
ren én contacten leggen met groepen
buiten de kerk waarvan het vermoe
den bestaat dat hun vertrekpunten
gelijk l'.ggen.
Om te starten zou men met die
groepen een kennismakingsproces
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nijkerk: T. Lekkerkerker
te Oosterwolde.
Aangenomen naar Nieuw-Buinen:
kand. J. J. Valk te Bilthoven.
Benoemd door de sticht, interconf.
ziekenhuizen t. pred. v. h. Lucaszie-
kenhuis te Apeldoorn: P. C. de Bruijn
te Wageningen, die dit beroep heeft
aangenomen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Harderwijk: H. J. Kou-
wenhoven te Vlaardingen.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Aangenomen naar Pretoria (die vrije
geref. kerk): J. G. Meijer te Zwijn-
drecht.
GERF. KERKEN (buiten verb.)
Beroepen te Sliedrecht: M. Bakker te
Maastricht.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Schiedam: kand. J. v. d.
Vlies te Apeldoorn.
Bedankt voor Hoogeveen (vac. J. Kie
vit): J. Westerink te Kerkwerve.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Boskoop: J. v. Haaren te
Amersfoort
GEREF. GEM. in NED.
Beroepen te Bruinisse: M. v. Beek te
Opheusden.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Zowel de afdeling reclassering van het Leger
des Heils als de Protestants Christelijke Reclasserings Vereniging
hebben wij om reacties gevraagd naar aanleiding van de uitlating
van prof. mr. L. Hulsman vorige week donderdag. Sprekend over
een fusie over drie of vier jaar van drie reclasseringsverenigingen
Het Nederlandse Genootschap tot Reclassering, de Katholieke Re-
classeringsvereniging en de dr. F. S. Meijersvereniging merkte hij
op, dat nog niet is gebleken in hoeverre de Protestants Christelijke
Reclasserings Vereniging en het Leger des Heils willen meewerken
aan een nieuwe organisatorische structuur van de reclassering.
des Heils kan niet fusiëren omdat het
alle soorten werk doet, waaronder
ook reclasseringsarbeid. Samenwer
ken met andere instanties gebeurt
echter al. In de toekomst is men be-
Standpunt
De heer L. Oost, coördinator van
het psychiatrisch en maatschappelijk
werk van het Leger des Heils rea
geerde met: Wij waren de enigen, die reid op allerlei terreinen samen te
vanaf het begin een duidelijk stand- j werken.
punt hebben ingenomen. Hot Leger 1 Van de zijde van de Protestants
Christelijke Reclasserings Vereniging
deelde de heer M. M. Paling, adjunct
directeur ons mee „dat de PCKV
zich nog verder bezint op alle zich
voordoende ontwikkelingen. Samen
werking wordt overigens positief be
naderd, mits dit geen doel op zich is,
maar in het belang van de cliënt."
WASHINGTON De Ameri
kaanse federale recherche (FBI) heeft
bekendgemaakt dat Carlo Bambino,
die de leider zou zijr. van de misdadi-
gersorganisatie Cosa Nostra, gisteren
is gearresteerd
Hij wordt ervan beschuldigd be
trokken te zijn bij plannen om een
overval te plegen op een pantserwa
gen met een bedrag van zes miljoen
dollar. De 67-jarige Cambino werd in
New York gearresteerd.
moeten ontwikkelen, planmatig uit te
voeren en door een goede evaluatie
begeleid. Vanzelfsprekend moeten
daartoe een aantal technische maat
regelen genomen worden, zoals ver
dergaande kanselruil, integratie van
de opleidingen, nieuwe samenwer
kingsverbanden op terreinen waar
dat onmiddellijk mogelijk is.
Duidelijk bleek dat in dit waagstuk
de waarheidsvraag centraal komt te
staan. De kerkelijk verdeelde Neder
landers hebben er een handje van, de
waarheid voor eigen groepering op te
eisen.
Daarnaast valt .niet te ontkennen
dat niet alleen de geloofwaardigheid
van de kerk een heet hangijzer is,
maar veeleer de dieper liggende pro
blematiek van de geloofwaardigheid
van het evangelie zelf ons parten
speelt bij alle discussies over dit on
derwerp.
Tenslotte was men er het unaniem
over eens dat een intense voorlichting
met als doel mentaliteitsverbetering
nodig is om door de huidige barrières
heen te breken.
DINSDAG 24 MAART
4-
Betogingen vfi
ontslagen
priester
BRUSSEL Ruim drieduize
togers hebben zondagmiddag
Belgische plaatsje St. Gillis-D
monde betoogd tegen het ontsl
de onderpastoor van Nieuwk
-Waas, Gilbert Verhaeghen. D
de Vlaamse bevolking geliei
vooruitstrevende priester is en
geleden van zijn oorspronkelij
rochie Gillis-Dendermonde o
plaatst naar Nieuwkerken-W;
daarna de laan uitgestuurd.
Verhaeghen was overigens
blij met al deze opwinding ro
persoon. Over zijn ontslag zei
heb geprobeerd en dat zal
blijven doen, om als jong
mijn opdracht te vervullen
geest van een geëvolueerd
beeld".
ROME Het Vaticaan heef
ren de namen bekend gema
de vijftien'bisschoppen, die he
tariaat van de bisschoppe
zullen bijstaan.
De vorming van dit college
wens van de laatste bisschopp
de. Twaalf werden gekozen
schriftelijke stemming, waarafc
bisschoppen in de wereld mei||
en drie benoemd door de pau p
De vijftien zijn middenfigi
ronduit conservatief. Er is geei d
le erkende progressieve bisschU
der. Enkele bekende namen:
kardinaal Felici, Doepfner
München en Marty van Parijs. 1
LONDEN In de meeste lan
den heeft de pers de neiging het^
aantal priesters, dat het ambt"
verlaat, te overschatten. Aldus is
de conclusie in een vertrouwe-
ROTTERDAM Onder voor
zitterschap van prof. dr. J. Ver-
kuyl is een werkgroep gevormd,
die zich ten doel stelt in Neder
land het meeleven met het be
kende Christelijk Instituut voor
zuidelijk Afrika te bevorderen.
De werkgroep, die de stichtings
vorm heeft gekozen, draagt de naam
Kairos, een woord uit het Nieuwe
Testament, dat weergegeven zou kun
nen worden als „Nü is het de tijd".
Het eerste nummer van het kwar
taal-bulletin „Kairosberichten" is
verschenen. Belangstellenden kunnen
zich voor toezending opgeven aan
Werkgroep Kairos, Cornelis Houtman
straat 17, Utrecht.
De werkgroep wil informatie- en
documentatie-materiaal samenstel
len over de houding van de kerken in
Zuid-Afrika, in het bijzonder voorzo
ver het de verhouding der rassen be
treft.
lijk rapport, dat het Inteil
naai kerkelijk research eer®
in West-Europa heeft opg*'f
en aan de kerkelijke leidj(J
de hele wereld heeft gezonj
In het rapport staat onder 1
dat de kranten hebben gemej U
sinds 1943 in' Italië 10.000 pi
zijn uitgetreden, maar dat heipl
schijnlijk is, dat dit aantal dief
de 7000 zal liggen. De geheini
heid rond het uittreden brei
neiging tot overschatting me'*
mee, meent men.
Een andere conclusie is, datfai
woordig priesters op iedere F
uittreden. De meesten in defd
vijf jaar na de wijding.
Aandacht wordt besteed aarft(
ters, die jaren op machtiging J10
me hebben moeten wachten hg
kunnen trouwen. De vraas wojla
steld of dit voortaan niet betq i
de plaatselijke bisschoppen kalg
den behandeld. rsl
Het weer in Enrof'i'
weer max. temp. F
gisteren V
ide
ïe^
S
po.
fen
Kr
n
I
fel
geh.bew.
Brussel
Frankfort
geh.bew
Ui
Genève
Innsbruck
mist
H
Kopenhagen
zw.bew.
3
10
Londen
11
Luxemburg
zw bew.
10
Madrid
13
Majorca
zw.bew.
7
München
1 1
Nice
geh.bew.
12
13
Rome
18
Wenen
geh.bew.
14
Zürich
mist
9
de
(Van een onzer redactèuren)
AMSTERDAM De speld
jesrage, die Nederlands jeugd
drie jaar in de ban heeft ge
houden, is uitgedoofd. Maar
voor wie zijn verzameldrift
daardoor nog niet geblust
voelt, is er nieuwe hoop: in
mei kan hij zich werpen op de
medaille, die de nieuwe trek
ker wordt bij de verkooppro
motie van een groot aantal
merkartikelen.
De Amsterdamse reclame-advi
seurs Ph. T. Noordervliet en A. C.
M. Winninghof, zijn op het ogen
blik bezig met de voorbereidingen
voor een grote actie, waaraan ver
scheidene bedrijven meedoen. En
gaan de plannen door, dan wordt
dit de eerste collectieve verkoop
campagne van het bedrijfsleven.
De bedoeling is, dat de medaille
die ontworpen is in honderden
uitvoeringen alleen bij de ver-
Een van de vele hon
derden medaille-modellen
Rechts de heer Ph. T. Noor-i.^
dervliet, links ztfn compag-^
non A. C. M- Winninghof
koop van merkartikelen als p
wordt verstrekt aan de klan
dan nog alleen op basis van e
siviteit. Is er bijvoorbeeld een
nadefabrikant, die de medail!
zijn flesjes cadeau doet, dan
een concurrerende limonadefa
die medailles niet gebruiken.
Op het ogenblik is er één b
(een fabriek van reinigingsa
len), die bij zijn produkten
medaille als geschenk mc
maar verwacht wordt, dat er
al zo'n vijftig verschillende ml
'es op de markt zullen zijn.
Om de exclusiviteit van di
mies te waarborgen zijn de m^
'es wettig gedeponeerd,
namaak door de concurrent»
mogelijk is gemaakt. De recei
gerichte stichting Promerka
op toe, dat de spelregels goedj
den gehanteerd.