Zuid-Holland kiest 80 gedelegeerden Nederlandse orthodoxei eigen kerk in Den Haa Met Gods beweging naar de wereld meegaan Pinkstergemeenten vragen afgelasting Zoon des mensen Vredesactie wereldreligie Een ivoord voor vandaag Luthersen zoeken nieuw verstaan van de zending Geen biddag voor het gewas, maar industriezondag Nieuwe taak voor ds. H. van Andel BEROEPINGSWERK ny Lutheranen na Hervormde Ke Theologisci faculteit opheffen „DIT IS KAN UW ORGEL" KERKLIED WORDEN, MAAR... Zonder strijd geen overwinning. Maar de strijd is zwaar. Wie meent, dat hij af en toe slechts in een lichte schermutseling is ge wikkeld en dat hij het verder wel zal rooien op zijn reis naar de eeuwigheid, kent zichzelve niet. In zijn brief aan de Efeziërs vertelt Paulus zijn lezers precies wel ke gevaren zij op hun weg ontmoeten. A l vermanende laat hij hun zien wie de vijanden zijn. Maar hij geeft ook de kracht aan, waar mee ze zijn te weerstaan. In één zin geeft hij het geheim prijs. "Weest dan navolgers Gods, als geliefde kinderen, en wandelt in de liefde, zoals ook Christus heeft liefgehad..." Dit is het enige middel om de strijd te winnen. Hel is niet de intelligentie, ook niet de wijsheid uit langdurige studie verkregen het is niets anders dan trachten navolgers Gods te zijn, wandelend de liefde van Christus steeds voor ogen houdend. Op geen andere wijze zal de overwinning worden behaald. Navol gers Gods. Wie dit tracht te zijn heeft de goede wapenrusting aan getrokken. De vijanden kunnen hem belagen, maar al hun injecties stuiten af op een pantser van geloof, waarmee hij zich heeft om ringd Navolgers Gods. Voor lien is de kroon der gerechtigheid weg- gelegd. We lezen vandaag: Marcus 10 vers 46 tot 52 DONDERDAG 12 MAART 1! (Van een onzer verslaggeefsters) Amsterdam Ais deze zo mer van 14 tot 24 juli de Lu therse Wereldfederatie in de Braziliaanse havenstad Porto Alegre bijeenkomt zal men op drie manieren proberen uitdruk king te geven, dat de kerk er voor de wereld is. Ten eerste vraagt men zich af hoe je met het Evangelie de wereld in moet gaan. Dan verdiept men zich in de oecumenische verplichtingen en ten slotte wordt de maatschappelijke taak van de kerk onder de loep geno men. Drie secties houden zich met deze onderwerpen bezig. Om de lutheranen in ons land voor te bereiden op de komende wereld- 234 S&789 Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal'. 1. wijnsoort - brandverf. 2. jongensnaam - rij (Z.H.) - lidwoord, 3. goedertieren heid - plechtige gelofte, 4. smal deel - water in. N.Br., 5. verslag in snelschrift, 6. jongensnaam - water in Friesl. - bergplaats, 7. boom - muzieknoot - open ruimte in een stad, 8. ingang - titel van de vroe gere heersers in Algiers, 9. wezen lijk plaatsje in Italië. Verticaal. 1. edelknaap - lans, 2. Myth, figuur - scheik. element, 3. deurtje in een grote - deur - so- flëtcitjfafk.), 4. oogvocht - Ierland, 5. plechtige gelofte - drempel, 6. honingdrank - insektenetend zoog dier - water in Friesl., 7. putem- mertje - bereids, 8. volmaakt - onbep. yoornaamw., 9. Myth, fi- guiir - dwaze gewoonte. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. Born. 2. olie, 3. ring. 4. nego. ZAANDAM In plaats van een biddag voor het gewas wil men in de Zaanstreek bij wijze van proef een z.g. industriezondag houden. In alle kerken zal aandacht worden geschon ken aan de mens en zijn werk. Slaagt het experiment dan is de kans groot dat volgend jaar in het gehele land een industriezondag wordt gehouden. De organiserende instanties, de stichting Evangelie en Industrie en de stichting Bedrijfsapostolaat Zaan streek, zeggen ter toelichting: „In een agrarische cultuur kent men een bid dag voor het gewas en een oogst- dankdag, maar deze cultuur is in vele opzichten voorbij. Het is nu vooral de industrie, die belangrijke invloe- H den uitoefent op leven en denken van de mensen. De kerken moeten deze ontwikkeling volgen." PROF. C. H. L1NDIJER ontmoeting en vooral mee te laten denken is onder redactie van prof. C. H. Lindijer, ds. 'J. Happee en kand. G. F. G. E. Hallewas. een brochure ver schenen met als titel Gezonden in de wereld, wat het thema van de as semblee is. Pioniers Aansluitend op de secties van de assemblee komt eerst de zending aan de orde. Hierover zegt de brochure: „Wij zijn over het algemeen niet zo geweldig missionair, zo apostolisch ingesteld. Het zendingsëlan van vroe ger, uit de tijd van de pioniers van de zending en ook nog in de jaren vlak na de oorlog, is iets dat voor ons ver weg is, het behoort tot een wat romantisch verleden. De kerk lijkt vaak op allerlei maatschappelijke organisaties en we hebben de indruk dat zij net zo zwak en machteloos is als deze om iets in de wereld te veranderen. Persoonlijk vinden wij het al mooi als wij ons geloof niet geheel kwijt raken, maar geroepen tot verkondi ging... nee, daar zijn wij niet aan toe. Wij komen vaak niet verder dan het angstig bewaren van ons persoon lijk geloof, ons vastklampen aan tra dities en dan het angstvallig conser veren van onze gemeenten, gemeente- vormen en kerkgebouwen'". Een opnieuw oriënteren is noodza kelijk, aldus de brochure. „Wij moe ten weer oog krijgen voor de macht van God, voor het geweldig perspec tief dat Hij opent voor het evangelie dat alles verandert. Het vertrouwen in de betekenis van het evangelie voor het gehele menselijke bestaan moet weer een levende werkelijkheid worden in het geloof van de christen en in de verkondiging en het onder richt van de kerk. Verwondering anuit onze verwondering over Gods werk. Gods „zending" in de wereld, komen wij tot een nieuw ver staan van wat zending is. Het gaat bij zending niet alleen om het winnen van mensen voor evangelie of kerk. Zending is het gehele meegaan van mens en gemeente in de beweging van God naar de wereld toe. In deze lijn zegt men wel: de gehe le kerk is zending; of in de geest van Hoekendijk: zending is niet een func tie van de kerk, maar de kerk is een functie van de zending. De kerk is altijd in beweging naar GENÈVE De assemblee van Upp sala sprak zich uit voor intensiever uitwisseling van kerkelijke werkers als een zichtbare uitdrukking van het wereldkarakter van de kerk. De Wereldraad heeft thans de Ne derlander ds. H. van Andel belast met de taak. dit van de grond te krij gen. Ds. Van Andel, oud-secretaris van de oecumenische jeugdraad in ons land, was sinds 1964 secretaris van dc internationale christelijke jeugduitwisseling. Onder auspiciën van de afdelingen zending en evangelisatie en interker kelijke hulpverlening organiseert hij een eerste beraad over deze zaak van 2 tot 5 juni in Cartigny bij Genève. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Nu in vele Zuidhollandse hervormde ge meenten in het kader van de al gemene kerkvergadering voor ronde-bijeenkomsten zijn gehou den, komen in de eerstvolgende twee weken vijf regionale ver gaderingen aan bod. In de voorronde-bijeenkomsten zijn per predikantsplaats vier kandidaat gedelegeerden gekozen. In de regio nale vergaderingen zullen deze kan didaat-gedelegeerden optreden als kiesmannen en kiesvrouwen die uit hun midden de gedelegeerden voor de landelijke bijeenkomst in Driebergen gaan kiezen. Deze (eigenlijke) alge mene kerkvergadering zal, zoals ge meld, met Pinksteren worden gehou den. Verder worden op de regionale ver gaderingen in openbare plenaire bij eenkomsten die punten uit de agenda van de AKV besproken die regionale dan wel provinciale betekenis heb ben. Zuid-Holland zal in totaal 80 perso nen naar Driebergen kunnen afvaar digen, hetgeen ongeveer 40 procent van het totaal aantal gedelegeerden betekent. De regionale vergaderingen, die steeds 's avonds om half acht begin nen, worden gehouden op: maandag 16 maart te Dordrecht in de Paulus- kerk aan de Albertine Agnessstraat, dinsdag 17 maart te Alphen aan den Rijn in de Adventkerk aan de Julia- nastraat, donderdag 19 maart te Vlaardingen in de Ichthuskerk aan de Van Maerlantlaan. vrijdag 20 maart te Rotterdam in de Pauluskerk aan de Mauritsweg en dinsdag 24 maart te Den Haag in de Wilhelminakerk aan de Louise de Colignystraat. Het weer in Europa weer mm. temp. neerslag gisteren Amsterdam 2 0.3 Brussel 1 Franklort onbew. -6 0 Genève -6 0 -1 Kopenhagen geh.bew. -4 0.4 Locarno l.bew. 1 0 Londen onbew. -1 10 Luxemburg geh.bew. -4 0.1 Madrid 0 Majorca l.bew -1 0 sneeuw -1 Nice 3 7 Parijs regen 3 2 Rome zw.bew. 7 0.3 Wenen sneeuw 1 0.1 Zürich l.besn -3 0.1 Ned. Herv. Kerk Beroepen te Denekamp (toez.), kand. A. G. van Beem te Doorn; te Leens c.a. (streekgem. Marneambt), kand. J. Klinkhamer te Leeuwarden; te Mete ren, kand. L. Westland te Huizen. Aangenomen naar Bergambacht, kand. H. vap der Post te Beekbergen, die bedankt voor tien andere beroe pen; naar Lopikerkapel, kand. J. A. van de Velden te Amersfoort, die be dankt voor Daarle (toez naar Over- dinkel, J. G. F. Ankersmit te Koudum. Bedankt voor Amsterdam (Amstel- kerkgem.) C. Balk te Sluis Beroepbaar drs. L. A. Kopmels, J. S. Bachstraat 60, Utrecht. Geref. Kerken Aangenomen naar Emmer-Compas- cuum (in comb, met Emmer-Erfschei- denveen), F. van der Weij te Emmer- Erfscheidenveen. Geref. Kerken (buiten verband) Emeritaat verleend aan H. Veltman te Zeist. Geref. Gemeenten Beroepen te Zoetermeer, P. Blok te Dirksland. Bedankt voor Middelharnis, G. J. van den Noort te Capelle aan den IJssel. de wereld toe. iHet gaat haar niet om haarzelf, om haar eigen bestaan." In concrete» bestaat de zending uit drie delen: de verkondiging, de dienst of diakonia en de gemeenschap. Bij verkondiging kan men denken aan prediking, informatie over bijbel en geloof, publikaties, radio, televisie, kerkmuziek, film, persoonlijk ge sprek, catechese en kringwerk. Pantomime Onder diakonia valt dienst aan de wereld, aan hongerenden en verdruk ten, in ontwikkelingswerk vervult dc kerk een stuk van „Gods zending". Hoekendijk sprak over de pantomime van het heil zonder begeleidende ge sproken tekst, een verklaring van het evangelie in levende werken. Ook het stelling nemen van de kerk ten aan zien van maatschappelijke vragen valt onder deze dienst. De gemeenschap moet er zijn om iets van de verkondiging zichtbaar te maken, een gemeente in welke vorm dan ook. „Er is thans een neiging om alle nadruk op de dienst aan de we reld te leggen, maar wij pleiten er voor het drievoudig schema (verkon diging, dienst en gemeenschap) on verkort te handhaven", aldus prof. Lindijer in de brochure Gezonden in de wereld, die voor 1,25 is te bestel len bij de commissie lutherse uitga ven, Nieuwe Keizersgracht 28, Am sterdam. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De uitvoeren de raad van de Broederschap van Pinkstergemeenten heeft het IKOR/CVK gevraagd, nog eens te overwegen, het omstreden te levisiespel „Zoon des mensen" niet uit te zenden. „Mocht u in het uiterste geval aan dit verzoek geen gehoor kunnen ge ven, dan verzoeken wij u aan de uit zending een toelichting vooraf te doen gaan, waarin erop gewezen wordt, dat dit stuk een zeer persoon lijke visie is, waarin aan de bijbelse boodschap geen recht wordt gedaan", aldus de raad. Twee vertegenwoordigers van de broederschap hebben de voorverto ning van het televisiespel bijgewoond. Zij betwisten het recht van Dennis Potter niet, een persoonlijke visie op Jezus' leven te geven. „Maar", zo vervolgt de brief, „wij vragen ons wel af, waarom deze con troversiële, eenzijdig gerichte, niet in overeenstemming met de bijbelse boodschap zijnde visie, door het IKOR/CVK in naam van zoveel pro testantse kerken aan het Nederlandse volk moet worden uitgedragen". ..Wij kunnen ons voorstellen, dat u in een beperkte kring in een uitzen ding als de onderhavige bepaalde po sitieve waarden weet te vinden. U gaat echter thans met dit spel, dat vele gelovige mensen zal griet aan niet-kerkelijke mensen eei voorstelling van zaken geeft, i reld in". De broederschap herinnert dat het IKOR onlangs ook de ding over Weinreb afgelastte, zijn persoon en zijn ideeën cont ses opwekken. ENSCHEDE De lutherai Twente overwegen, om hun ge op te heffen en om zich te int( in hervormde wijkgeineentcn. De benoemingstermijn van 1 A. P. Ris loopt in september ij Daarna zal het, vooral om fin) redenen, waarschijnlijk nietj mogelijk zijn een fulltime-prl te beroepen. Men denkt nu aan de vorm lutherse werkgroepen in del plaatsen Almelo, Enschede en lo die elk geïntegreerd zoudei ten worden in een hervormde a meente. Deze werkgroepen dan gecoached moeten worde een lutherse predikant die een compacte gemeente op niet t< g afstand dient. Ook wordt overwogen de k« tijd te gebruiken om de luth I stuk voor stuk persoonlijk tl I brengen in. een hervormde -v meente waar ze dan gastlid worden. De lutherse gemeente Ensch< pas in 1956 gesticht werd ledenen 110 doopleden. KOPENHAGEN —Het Deeni lementslid prof. Morten Lange voorgesteld, de theologische fa ten aan de Deense universitei te heffen. Dc theologische studie zou d dergebracht kunnen worden in e losofische faculteit. Lange zei, niet de schijn te wekken antichristelijk te zijn il bij de afnemende belangstellii de theologie vond hij een zelfs faculteit niet langer op zijn Aan zijn eigen universiteit, i Kopenhagen, studeren van di studenten er maar vierhonder logie. Hij kreeg de steun van Orh Ier, oud-minister voor kerkelijl gelegenheden. L Het faculeitsbestuur irr Kopjés vindt het verdwijnen van de «4t niet noodzakelijk, maar heeft i geen principiële bezwaren tegf de theologie een zelfstandige van de filosofische faculteit zou den. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG De Nederlandse Or thodoxe Kerk heeft voor het eerst de beschikking gekregen over een eigen kerk. Op de hoek van de Dr. Kuy- perstraat en de Frederikstraat te Den Haag is een voormalig rooms-katho- liek zusterklooster aangekocht. Dit complex biedt ook ruimte voor ambtswoning voor bisschop Jacob en voor het klooster van de Nederlandss Orthodoxe Kerk. De huidige behuizing, twee panden in de De Ruyterstraat, was al lang veel te klein. De kerk was te klein, de ruimten voor drukkerij, binderij, timmeren en naaien veel te bekrom pen. Voor de aankoop, die geschiedt is na ampele besprekingen en na over leg met de aartsbisschop in Genève, heeft deze kleine kerk een zeer grote schuldenlast op zich genomen. Zondag 10 mei zullen kerk en klooster officieel in gebruik worden genomen. Dat zal gebeuren door een grote concelebratie van de bisschop pen, priesters en diakens, waarvoor (Van onze kerkredatie) MAASSLUIS De grammofoon plaat. opgenomen in de Grote Kerk van Maassluis en onder de naam van „Mijn gebed" een topper gewor den in de hitparade, heeft ook zoveel kerkmensen waarschijnlijk vooral om de melodie en de uitvoering door Feike Asma op het orgel aange sproken. dat dominee H. F. Meijer, hervormd predikant te Sint Nieo- laasga. die ons daarover schreef, verzucht: we zouden die melodie in de kerk moeten kunnen zingen. Maar ja. dan natuurlijk wel met an dere woorden... Inmiddels blijkt de melodie, die op zijn minst duidelijke herinneringen opwekt aan twee liederen uit de bundel van Johannes de Heer (de nummers 261 en 419), waarin de ma kers wellicht hebben gegrasduind om inspiratie op te doen. ook al deel uit te maken van de kerkorgelmu- ziek. In verscheidene kerken kunnen de thans overbekende klanken met name bij het uitgaan worden ge hoord. waarbij de zich naar de bui tenlucht begevende gemeente van harte pleegt mee te ieuriën. Kitscherig of niet. de wijs ligt kennelijk velen goed in het gehoor en daarom dacht het ds. Meijer goed om naast de nogal profane tekst die D. C. Lewis zingt, een tekst te ma ken. die hij ..Gebed der gemeente" heeft genoemd. Want. zo zegt hij, ..dan kunnen we dit lied misschien in de kerk gaan zingen en het onze jeugdzanggroepen in de mond leg gen". Alvorens hij zijn „proeve" prijs geeft heeft hij wat opmerkingen over „Mijn gebed", dat een topper is geworden. Hij vraagt zich om te be ginnen af of „Mijn Gebed" eigenlijk wel een gebed is. Het telkens her haalde „Heer" doet er wel aan den ken, maar het is toch inconsequentie om in dit gebed te zeggen: „maakt het wat uit, o Heer. dat ik niet bid?". Bovendien meent hij. dat een ge bed altijd met geloof te maken heeft: iemand die niet gelooft bidt ook niet. Wat is dan het geloof in dit gebed? Blijkbaar is de dichter alleen geïmponeerd door het kerkgebouw met zijn antieke inventaris en door het „deftige orgel". Zijn geloof is dus alleen een geloof in antiek en muziek en niet in de God en Vader van Jezus Christus. Zou je het dan een gebed van een buitenkerkelijke kunnen noemen? In elk geval weet ds. Meijer, dat reeds eerder, ook in de Grote Kerk te Maassluis, iemand voor het orgelspel wijlen Willem Oranje was toen organist en kon de kerstklokjes zo mooi laten klinken naar deze kerk ging en sedertdien een trouwe kerkganger is geworden. Maar ja, hij werd uiteindelijk niet door de muziek, maar door het Woord ge vangen. Hoe het zij, ten slotte komt ds Meijer dan met zijn pendant, die hij als volgt naast de oorspronkelijke tekst zet: Dit is Uw orgel, Heer, dit is Uw kerk. 'k Loop zo maar binnen, Heer, net van mijnwerk. Niet voor depriester, Heer of het antiek Ik kom alleen maar, Heer, voorde muziek. Is het bezwaarlijk, Heer, dat ik hier zit? Maakt het wat uit, o Heer, dat ik niet bid? 'k Ben niet Hervormd of zo. of Katholiek. Ik kom alleen maar, Heer. voorde muziek. Ik kom hier vaker, Heer. haast elke week. Nooit bij een zondagsdienst. nooit voor de preek. Als je alleen bent, Heer, zonder publiek, nou,dan genietje meer van de muziek. Ik had een rotdag, Heer. 't Lukte niet best. 'k Werd door collega's. Heer. ook nog gepest. 't Komt door 't orgel, Heer, door Uw trompet. Ik kwam haast ongemerkt tot een gebed. Hier Uw gemeente, Heer, luist'rend naar U. U zegt tot haar, o Heer: „Kom tot Mij nu!" Niet voor Uw dienaar, Heer, niet voor de kerk, zij komt alleen maar, Heer, voor't godd'lijk werk. U kunt haar helpen, Heer, U ook alleen. Maak het nu goed, o Heer, voor iedereen. Zij kan niet leven, Heer. zoals't behoort. Zijkan 't alleen maar, Heer, doör 't godd'lijk Woord. Zij komt hier zondags, Heer. rustdag der week, steeds in de eredienst, steeds voor de preek. Zij wil het vatten, Heer; maak het een feest! Zij kan 't alleen maar, Heer. doord' Heil'ge Geest. Ja, maak 't een feestdag. Heer. dankzij Uw werk. Uw Heil'ge Geest, o Heer. maakt blij Uw kerk. Kom met Uw kracht, o Heer! Zij is gered, alsU haar helpt. oHeer. Hoor haar gebed! velen uit het buitenland zuil men. De liturgie geschiedt dan selend in het Grieks, Slavisch, Duits, Engels en Nederlands. Zondag 12 april zal reeds de heilige liturgie worden gevierd. De Nederlandse Orthodoxe maakt deel iiit van de Russisc thodoxe Kerk in het Buitenlai zijn die Russische orthodoxe om theologische en politieke r het patriarchaat van Moskou n kennen. Conservatief Deze kerk gaat zich steed; van de andere orthodoxe kerk derscheiden door haar streng vatieve opvattingen. Zo dista zij zich geheel van de oecum beweging in onderscheiding vi voorbeeld de Moskou wèl'erker bisschop Dionysius te Rott Ook schermt zij zich volstrekt gen de moderne theologie. De leden zijn in ons land oi gend Nederlanders, zo ook schop. Vooral op teleurg rooms-katholieken oefent dez) een zekere aantrekkingskracl Buiten Den Haag zijn er gem in Amsterdam, Arnhem en De GENÈVE Verlegenwooi van alle wereldgodsdiensten zich van dinsdag 31 maart tot dag 4 april op een speciaal d belegde conferentie in Geneè raden of zij samen een actie vrede zullen voeren. Om te nen bijvoorbeeld door het uitscl van een wereldgebedsdag vo vrede. De afgevaardigden die worde wacht zullen ruim twee en ee miljard gelovigen vertegenw gen. Als deelnemers rekent men meer op de secretaris-genera) de Wereldraad van Kerken, dr Blake, prinses Poon Diskoel uit land, die voorzitster is van het dhistische Wereldverbond, en Achmad Hassan al Bakoery v Islaam. Hij is rector van Azahr-universiteit van Kaïro.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2