Priester voorganger in reformatorische dienst f NIEUWE FUSIE IN ZUID-INDIA Israëlische vakbeweging voor gigantische taak Sclimelzer wil van D 66 opheldering over sterilisatie Lunteren veel „begrip voor de apartheid Een woord voor vandaag DOMINEE NAAR R.K.-KERK Geref. predikant doopt in hervormde kerk Uw probleem is het onze.... MATTHAUS PASSION Onmenselijk middel r h Nu pas rechten voor Arabische werknemers Bijbel BER0EPINGSWE Bijna 3 miljoen vooi werelddiaconaat WOENSDAG 11 MAART 197 Als Jezus al predikend langs dorpen en steden naar Jeruzalem reist, wordt Hem een vraag gesteld, die nadien in de loop der eeuwen miljoenen mensen hebben gesteld. "Here, zijn het weinigen, die behouden worden?" Het is de vraag, die opwelt uit een hart, dat vol van verlangen is, een hart, dat hoopt, maar waarbij de hoop door vrees wordt besprongen. Zijn het weinigen, die behouden worden? Jezus geeft dan het vol gende antwoord: "Strijdt om in te gaan door de enge poort..." Een rechtstreeks antwoord krijgt de vragensteller feitelijk niet. Wat de Here in de eerste plaats bedoelt te zeggen is: Ach mens, wat doet er dat voor u toe. Gij hebt te strijden voor uzelf, laat de rest maar aan Mij over Strijdt om in te gaan. De weg naar de behoudenis, de weg naar het Vaderhuis is een weg vol strijd. Geen van hen, die zich tot Gods kinderen mogen rekenen, zal het durven ontkennen. De Here zelf spreekt van een enge poort en ook van een smalle weg. Smal en eng en strijd. Het zijn de punten, waarop de pelgrim op weg naar zijn eeuwig huis zijn koers dient uit te zetten. Op het eerste gezicht niet erg aanlokkelijk. Van nature houdt de mens van rust en niet van strijd, van wijdheid en niet van iets dat eng is. Maar het einde is een en al heerlijkheid. Aan het eind wacht de mens, die de strijd heeft gestre den, de smalle weg heeft afgelegd en de enge poort is doorgegaan, de rust en de vreugde, die is weggelegd voor hen, die God de Zijnen noemt. Na de strijd wacht de glorie, de overwinning. We lezen vandaag: Marcus 10 vers 32 tot 45. (Van onze kerkredactie) EINDHOVEN Op zondag 15 maart zal zowel in de gerefor meerde als in de hervormde dienst in de Morgensterkapel een pries ter voorgaan in de dienst van het Woord, zo schrijft ds. G. H. Harms in de Gereformeerde Kerkbode van Noord-Brabant en Limburg over de ontwikkelingen op interkerkelijke niveau in Eindhoven. En hij vervolgt: de kerkeraad be sloot tot de volgende vorm: een kerk dienst. waarin de dienstdoende ouderling de priester inleidt bij de gemeente. Die doet dan verder de dienst. Op deze wijze ontstaat ook de mogelijkheid voor ds. J. Bosman die oorspronkelijk deze predikbeurt zou vervullen, om te preken in de rooms- katholieke kerk Op die zondag heb ik, aldus ds. Harms, «en uitnodiging van r.k. zijde om in de Thomaskerk de dienst van het Woord te leiden, met vreugde aanvaard. Dit alles gebeurt op verzoek van de regionale Raad van Kerken in Woen- sel-oost, die zich op allerlei wijzen Brieven die niet xljn vooralen van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vracen die niet onderling met elkaar ln x'erband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Kan een echtpaar een zelf geschreven testament opmaken? Kan het met één testament vol staan? Moet hiervan kennis gegeven worden aan een notaris e.d.? Is zulks een testament aan een minimum- of maximum-bedrag gebonden? Kan men ook een persoon benoemen die de begrafenis regelt en na het over lijden van beiden voor het graf moet zorgen? Antwoord: Elk moet zelfstandig een eigen testament opmaken. Eigen handig geschreven, gedateerde en ondertekende stukken, die zonder hulp van een notaris worden opge maakt, gelden alleen voor afzonder lijke voorwerpen, aanwijzingen in zake de regeling der nalatenschap, zoals benoeming van een executeur, en omtrent de begrafenis. Dus geen geldbedragen. Wel kan men een zelfgeschreven testament maken, maar daarvoor gelden allerlei formaliteiten waarbij dë hulp van een notaris nodig is. Men kan beter een openbaar testa ment maken (daarvan behoeft nie mand te weten dan de notaris en de getuigen). Het voordeel daarvan is dat men van de raad van de notaris kan profiteren. Vooral met het oog op de verzorging van het graf is dit wel gewenst. Is het echtpaar kinder loos, dan wordt de langstlevende echtgenoot(ote) de enige erfgenaam van de ander als er géén testament is. Vraag: Sinds kort werk ik op een kantoor, waar de ventilatie zeer te wensen laat. Het ligt op het zuiden en temperaturen van 28 a 30 graden komen veelvuldig voor. De directie is voorlopig niet bereid iets te ver beteren, waarschijnlijk wegens de hoge kosten. Medisch gezien is dit volkomen onverantwoord. Tot welke instantie kan !k mij wanden? Op de afdeling zitten 35 personen en er wordt ook nog flink gerookt. Wanneer een raam wordt opengezet, zijn er dames die zich er tegen verzetten wegens de tocht. Antwoord: Bespreek de zaak nog eens rustig met de directie. Helpt dit niet, dan met een vakbond die kan bemiddelen of met de arbeidsinspec tie. 1 2 3 4 2 3 i INVUL-PUZZEL Horizontaal woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben: 1. plaats in Limburg, -2. vette vloeistof, 3. cirkelvormig voorwerp, 4. ik ontken (Lat). OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. merel - mare, 2. adelaar - Ag., 3. danig - Nede, 4. Ernst - ril - ar, 5. rat - roe - ark, 6. arak - loren, 7. atlas - rose, 8. gier - Adèle. 9. Asennet - A P. VerL 1. madera - aga. 2. Edam - artis, 3. ren - stal - Ee, 4. Eli - tr - kam, 5. la - grot - San, 6. manie orde, 7. are - la - roet. 8. radar - Esla, 9. Eger - kneep. Johann Sebastian Bach op maandag 16 maart (verkorte uitvoering) en dinsdag 17 maart a.s. - beide dagen aanvang 19.30 uur in de NIEUWE AULA van de T.H. te DELFT Mekelweg 1 - (parkeerruimte aanwezig) Gewestelijk Orkest van Z.H. - Koor ..Cantarella" - Dirigent Jan Vermeulen SOLISTEN: Erna Spoorenberg. Wilh. Matthea, Chris van Woerkom. David Hol- lestelle, Nico Boer. Edmund lllerhaus. Arie Keijzer (orgel). TOEGANGSKAARTEN: (Verk. uitv. f 4.—) 6,— en 8.— bij de WV-Delft - tel. 01730-26100 - en de W^-theaterbespreekbureaus - Kassa van de Nieuwe Aula geopend van 18.30 uur af. beijvert voor een wederzijdse (rooms- katholieke-reformatorische) volle dige erkenning van de ander» kerk als kerk van de Heer Jezus en die streeft naar een even volledige er kenning, over en weer, van de amb ten in beide kerken. Belijdenis Elders in dezelfde kerkbode schrijft ds. J. Bosman, wijkpredikant van Eindhoven-zuid: één keer per veer tien dagen hebben de belijdeniscate chisanten van ons en die van de her vormde gemeente in Stratum bij el kaar gezeten om met. de twee predi kanten over hetzelfde onderwerp te praten. Zij willen graag naar buiten toe tot uiting brengen, dat ze een tijdlang samen op weg zijn geweest en straks hun geloof in één Heer gaan belijden. Vandaar hun verzoek om in een ge meenschappelijke hervormd- geref or- meerde dienst deze belijdenis te mo gen afleggen. Beide kerkeraden zijn op dit voorstel ingegaan. Dit bete kent. dat op de zondag voor Pasen in de hervormde Opstandingskerk een belijdenisdienst wordt gehouden, waar beide groepen het „ja" gullen xeggen. De maandag daarop worden ze in twee verschillende kaartenbakken in geschreven, inderdaad, maar in een l gesprek hebben we tegen elkaar ge- j zegd, dat dew dienst toch meer in houdt dan een gebaar, hoe zinvol dit ook is. i We willen er ook mee duidelijk maken, aldus ds. Bosman, dat we als belijdend lid van de gereformeerde kerk een stuk verantwoordelijkheid voor de hervormde gemeente dragen. In elk geval voortaan die gemeente j niet uit het oog willen verliezen. Om gekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Avondmaal Er wordt, zo staat nog steeds in dezelfde kerkbode te lezen, in de avonddienst van de Morgensterkapel op zondag 15 maart een nieuw expe riment uitgevoerd Vanwege prakti sche beperkingen zijn hiervoor uitno digingen rondgestuurd van de vol gende inhoud: „Hierbij nodigen wij ieder van u, die Christus in deze tijd als Heer erkent en dit ook daadwer kelijk in zijn leven waar wil maken, uit om gezamenlijk het Heilig Avond maal te vieren". En even verder: omdat wij nauw willen aansluiten bij de Avondmaals viering zoals deze in de Nieuwtesta mentische kerk gebruikelijk was, wordt u een broodmaaltijd aangebo den. De gehele d'enst zal zich rond dit avondmaal afspelen. Als voorgan gers zullen fungeren ds. Bosman, ge reformeerd en dr Deurlo, hervormd predikant te Eindhoven. Tenslotte schrijft nog ds. Th. Vol lenhoven van de wijk Veldhoven: op zondag 15 maart zullen ds. Schlinge- mann (hervormd) en ik van kansel ruilen. Dat ik in de hervormde kerk een z.g. doopdienst houden mag is voorlopig de laatste nieuwigheid in de samenwerking tussen de gemeen ten. Hoe de verdere vormen van samen werking «ruit zullen zien? Ik weet het niet, maar vast staat, dat te zijner tijd daarover het gesprek heropend moet worden. Denkt u mee in deze zaak, die weliswaar niet de énige be langrijke is voor de toekomst van de kerken, maar die toch wel bijzonder meetelt, naar binnen en naar buiten? (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De KVP-frac- tielei/der drs. Sdhmelzer heeft dinsdagavond in een radio praatje van zijn partij in verband met de verkiezingen volgende week aan D'66 duidelijkheid ge vraagd over de door deze partij gewenste bevolkingspolitiek. Drs. Schmelzer zei: „Voor ons, als christen-dèmocraten, wil ik er geen enkele twijfel over laten bestaan, dat de verantwoordelijkheid voor de be paling van de gezinsomvang uitslui tend is gelegen bij de ouders persoon lijk. Inmenging van staatswege onder welk motief ook in de vorm van ver plichte sterilisatie, wijzen wij met stelligheid af." In een verkiezingscampagne in Ze venaar heeft drs. Schmelzer reeds een felle aanval gedaan op D'66 wegens het rapport van een werkgroep van deze partij over de bevolkingspolitiek. Volgens dit rapport zouden de kin derbijslag en de kinderaftrek geleide lijk moeten worden afgeschaft. Hier tegen heeft de fraktieleider van de KVP ernstige bezwaren. Maar principiële kritiek heeft drs. Schmelzer tegen de mogelijkheid van dwang en wel in de vorm van ver plichte sterilisatie. Nu heeft het hoofdbestuur van D'66 na de kritiek van drs. Schmelzer offi cieel verklaard dat men niet aan dwang denkt en heeft men hem het partijblad Demokraat van februari toegestuurd. Hierin staat dan wat ge noemd wordt de „originele werk- groepvoorstellen". ONJUISTE BERICHTGEVING (Door Hans W. Ledeboer) JERUZALEM Schlomo Shoshani, 42 jaar, is geboren in de oude stad van Jeruzalem, die van 1948 tot 1967 geen deel heeft uitgemaakt van Israël. Direct na de zesdaagse oorlog keerde hg terug naar zijn wgk in Jeruzalem en sedert december 1967 is hg secretaris van de Histadroet-afdeling voor deze wgk. De Histadroet is de grote Israë lische socialistische vakbond. Een t n_ vergelijking me, het NVVin Neder lem en f werd begonnen De Histadroet werd opengesteld voor iedere burger van Oost-Jeruza- land gaat in grote trekken op, maar niet helemaal: de Histadroet beheert het grote ziekenfonds in Israël, zij treedt in een aantal projecten zelfs als werkgever op. De Histadroet is heel wat ouder dan de staat Israël en omdat allerlei sociale voorzieningen, die in Neder land rechtstreeks door de overheid zijn geregeld, in Israël via de Hista droet lopen, heeft zij een groot aantal léden van wie het lidmaatschap niet in de eerste plaats steunt op een poli tiek ideaal. Daartegenover staat dat socialisme in Israël een ander karakter heeft dan in Nederland: ook voor de niet-orthodoxe Jood is de Bijbel een levend en bepalend organisme, en de verantwoordelijkheid voor de mede mens gaat in de vakbeweging ver boven de vakbondspolitiek. In dat opzicht is een vergelijking met het CNV in Nederland niet eens zo vreemd. Toen Schlomo Shoshani terugkeer de in wat nu Oost-Jeruzalem heet, vond hij veertien Arabische vakbon den, die geen enkel onderling ver band hadden en van vakbewegings standpunt uit machteloos stonden. Bovendien vond hij er arbeidsver houdingen en lonen die rechtstreeks in strijd waren met de elementairste bepalingen van de Israëlische ar beidswetgeving. De Israëlische arbei der werkt in Westeuropese verhou dingen, zijn rechten komen vrijwel overeen met die in Nederland. I zetten van, een kadercursus voor Arabische werknemers. Dat ging eerst natuurlijk nogal moeilijk: onder zijdelingse Arabische na beëindiging van deze kadercursus. na beëindiging van deze kadercursus. Later kwamen velen geleidelijk aan terug en nu heeft de Histadroet in 1 Oost-Jeruzalem zelfs een groot aantal Arabieren in het bestuur, dat met de Joden broederlijk samenwerkt. En belangrijk is het dat oudere leden van vóór 1948 zich weer hebben aan gemeld. Het volgende hoofdstuk was de strijd tegen de Arabische werkge vers, die van de in Israël geldende rechten voor de arbeider niets ge voelden. In die strijd is er een tijd geweest, dat ieder Arabisch Hista- droetlid prompt werd ontslagen. Werkgevers gebruikten nationa- listischc leuzen om hun werknemers buiten de vakbeweging te houden. Het kwam tot enkele scherpe con flicten: de Histadroet steunde de ge zinnen van de ontslagenen e>n orga niseerde zelfs een staking tegen en kele hoteleigenaars. De verhoudingen waren dan ook te gortig: voor ongeschoolde arbeiders was het loon honderd pond per maand in Oost-Jeruzalem, het basis- Restaurant in Oost-Jeruzalem in ,Bedoëinen-stijl". Voortreffelijke keukenhoogst romantische sfeer. Maar voor het personeel erbar melijke arbeidstoestanden, die nu door de Israëlische vakbeweging terdege worden gesaneerd. loon voor ongeschoolde arbeiders in het overige Jeruzalem is 320 pond per maand, het Israëlische pond komt ongeveer overeen met de Neder landse gulden. Boven dat wettelijk minimumloon komen de nodige toeslagen en bijko mende voorzieningen. Die waren in Oost-Jeruzalem geheel onbekend en onder het Jordaanse bewind was de toestand van de ongeschoolde en ook van de geschoolde arbeider verre van rooskleurig. De hotelhouders zijn in Oost-Jeru zalem de voornaamste werkgevers. Er is weinig industrie, er zijn enkele kleine bedrijfjes. Er kwam een c.a.o. tot stand, die alvast een loonsverhoging van veer tig procent inhield. Daarmee is men nog niet gekomen op de basis van de Israëlische normen, maar zelfs de fel le Schlomo Shoshani, die liever van daag dan morgen de zaak wil sane ren, beseft dat de zaak niet kan wor den geforceerd. Een tweede staking, die door de Histadroet werd gesteund en die suc ces had was die van de openbare busonderneming. Bleef nog het punt van de ar beidstijden: er waren nog arbeiders in Oost-Jeruzalem, die veertien tot zestien uur per dag werken, zonder wekelijkse rustdag, zonder enige va kantie. Hier heeft de Israëlische ar beidsinspectie moeten ingrijpen. Geleidelijk wil het Ara- j bisch-Joodse bestuur van de Hista- I droet in Oost-Jeruzalem opbouwen tot normale, westerse en vooral i menselijke arbeidsverhoudingen. Dat gebeurt met steun van de Histadroet i en de Israëlische arbeidsinspectie. KAAPSTAD Zoals ook eerder is gebeurd, heeft de pers in Zuid-Afrika ook nu weer heel andere conclusies getrokken uit het synodedebat over de apartheid in Lunteren, dan de pers in Nederland. De broederlijke toon, waarin toch overwegend het gesprek is gevoerd, wordt uitgelegd als „Afrikaanse kerk- leiers vind heel wat begrip ln Ne derland" (Die Burger). Die Transvaler doet het al niet veel anders, want met forse koppen ver meldt dit blad: „Groot sege vir ons kerkleiers", waaraan onder meer wordt toegevoegd dat deze „leiers 'n oorwinning behaal het toe die sinode van die Gereformeerde Kerk in Ne derland hoogs kritiese besluite oor die rassebeleid van die Afrikaanse kerke in Suid-Afrika laat vaar het". Inderdaad heeft de gereformeerde synode niet alle voorgestelde beslui ten die in het rapport „Zaken rond om de Gereformeerde Oecumenische Synode" stonden, genomen. Deze gol den met name de kwestie Christelijk Instituut, omdat de synode van dr. Gericke, praeses van de synode der Nederduitse Geref. Kerk van Zuid- Afrika, de verzekering verkregen, dat „kerkleiers" in Zuid-Afrika nu met vertegenwoordigers van het Chris telijk Instituut (van Beyers Naudé) om de ronde tafel, zouden gaan zit ten. Verzoening Deze uitspraak kwam in een sfeer van verzoening, die ontstond nadat synodepraeses dr. Kunst de vergade ring had geschorst omdat het debat was vastgelopen vanwege persoonlij ke verdachtmakingen. In de heropende vergadering zegde dr. Gericke een gesprek aan dr. Bruckner de Villiers van het Chris telijk Instituut, toe. Juist met het oog hierop wilde men van synodewege toen geen besluiten over de kwestie Christelijk Instituut meer nemen. In de wandelgangen kon men ver volgens horen, dat dr. Gericke deze belofte in informele gesprekken een beetje had afgezwakt, waartegen over van Nederlandse zijde dan weer werd gesteld: „maar wij houden hem hieraan". In Zuidafrikaanse bladen is verder te lezen de pertinentee onwaarheid, dat blijkens een verklaring van dr. Gericke „velen in Lunteren erkenden, dat zij een verkeerd beeld van ons beleid en onze bedoelingen hebben ge had". Het tegendeel is juist het geval ge weest, want zo er nog mensen ter ge reformeerde synode waren die de apartheid niet geheel veroordeelden, dan zijn zij na het befaamde debat in dit opzicht hetzij „bekeerd", dan wel ernstig aan het denken gezet De fei ten waren dat de broeders uit Zuid- Afrika met hun inzichten over het ras- senbeleid alleen stonden. Inmiddels heeft in het Zuidafri kaanse zondagsblad Dagbreek een bericht gestaan, dat dr. Gericke zon der meer zou hebben ontkend, dat er sprake is van een komende bespre king tussen de Zuidafrikaanse kerken en het Christelijk Instituut. Met name over dit bericht maakt men zich in kringen van dit instituut ernstige zorgen. DEN HAAG De wijziging van de Kieswet de afschaffing van de op komstplicht bij de verkiezingen is in de Staatscourant opgenomen. Zoals bekend heeft de Tweede Ka mer zich op 19 februari uitgesproken voor afschaffing en heeft de Eerste Kamer op 3 maart het wetsontwerp aangenomen. Minister Beernink heeft er bij de bevolking op aangedrongen, nu de opkomstplicht definitief is afgeschaft, de morele plicht in acht te nemen om de volksvertegenwoordigers te kiezen. In deze voorstellen wordt indei niet over dwang gesproken. Maaf dens een persconferentie is eenM treksel van het rapport van de groep uitgereikt en hierin staat fer we reeds berichtten): „Dwang. Iel een zeer effektief middel, maai wijzen het af als zijnde in strijdj onze democratische opvattingen: j dit moment is de nood nog nietL' genoeg daarvoor, maar bij mislul£ van een spoedig binnen bereik k^n van een stationair niveau zou d^, wel eens bittere noodzaak kvC worden." te, In zijn radiopraatje vroeg F Schmelzer aan D'66: ei Waarom kreeg ik alleen de >n ginele werkgroepvoorstellen'®1 gestuurd en niet het docup1 (met de dwangpassage), dat'* dens de persconferentie is dei reikt? h Is deze passage de mening v? werkgroep en/of haar voorzipi Als dat waar is, waarom het dagelijks bestuur van ir zich niet onmiddellijk en opd gedistantieerd van het stand van zijn eigen werkgroej plaats van kritiek te leveren p' Zevenaarse verkiezingsrede?1 Wat is de betekenis van dit ment en waarom heeft de Ie? van D'66 in een zo principled ernstige zaak niet onmidt' een verzoek tot rektificatie kranten gericht die hierovi richtten? Over sterilisatie als dwanL om de bevolkingsgroei af te ri zei drs. Schmelzer nog: „Vanuit onze visie op de men! waardigheid en persoonlijke woordelijkheid moet zelfs elke wijzing naar de mogelijke toepal van zulk een onmenselijk middel de grootste klem en duidelijkheid de hand worden gewezen." NED. HERV. KERK Beroepen te Leerbroek (toez t Ederveen, te Oud-Alblas, te Schfa nisse en te Groenekan: kand. C. te Putten; te Moerkapelle en te s landscheveld: kand. W. G. J. Sluijs te Putten; te Nieuwerkerl^ IJssel: G. H. v. Kooten te Delfe Oosthem: kand. G. W. March! Apeldoorn; te Zegveld en te TM kand. M. B. v. d. Akker te Monfl Aangenomen naar Gent (prot. etj kerk in België): T. A. D. W. \c, schoolpred. te Eindhoven- <i GEREF. KERKEN U Beroepen te Landsmeer: D. Ni V- ters te Pijnacker. i| GEREF. KERKEN (vrijgem.! Bedankt voor Noordbergum en Brouwershaven: A. C. Haitsrafl Zaamslag. CHRIST. GEREF. KERKEty Beroepen te Zaandam: C. Btr Zuidland-Spijkenisse. GEREF. GEMEENTEN d Bedankt voor Rijssen (O.): D. kenberg te Dordrecht. i» HILVERSUM De prograil commissaris van de NOS, de h| W. Rengelink, overweegt een 1 bij de Raad voor de Journalistic gen twee journalisten, P. Hofste? Rex Brico, die resp. in Het Pare Elsevier hem ervan hebben heC digd de belangen der omroepvffi gingen zwaarder te laten wegeiijl het belang van de NOS, in ca( verzorging van het journaal. UTRECHT Voor het we relddiaconaat heeft het Alge meen diaconaal bureau van de Gereformeerde Kerken evenveel geld binnen gekregen als ver leden jaar. Aan periodieke toezeggingen voor 1970 heeft het bureau tot nu toe ƒ583.000 genoteerd. Voor de lopende hulpverlening kan op basis van de afgedragen gelden en de toezeggingen op dit moment worden gerekend op een bedrag van 2.732.000. Daarboven werd voor Biafra in januari nog ruim 610.000 ontvangen, boven het be drag van 1,1 miljoen voor Biafra in mei 1969. De begroting van de over mei ren lopende projecten bedraagt het jaar 1970 ƒ4.065.000. Bove kwamen na 1 januari 1970 enkel voorziene en urgente steunverzc binnen. Deputaten hebben in dit ve besloten ƒ48.000 beschikbaar te len aan het Leger des Heils en steun voor revalidatie van vro in India, die door lepra zijn geh; capt. I Verder wordt 24.500 gespen*' aan een doorgangshuis voor bab. Korea, f57.000 voor stille hulp ir ropa en Azië en ƒ38.000 voo' jaardenhulp in Indonesië. (Van onze kerkredactie) MADRAS In 1947 stichtten christenen van vier verschillende tradities in het zuiden van India één verenigde kerk. Anglicanen, presbyterianen, congregationa- listen en methodisten smolten hun kerken samen in wat zij noemden de „Kerk van Zuid- India". Een vereniging van een derge lijke omvang en karakter had de oecumene toen nog niet beleefd. Nu lijkt Zuid-India opnieuw model te worden, want er is eindelijk schot gekomen in de samensprekingen tus sen deze kerk en de vijf lutherse ker ken in dit gebied. De Kerk van Zuid-India (een mil- Direct in 1947 besloot de Kerk van Zuid-India naar verdere eenheid te werken. De baptisten en de luthera-' nen waren buiten de fusie gebleven. Mét de baptisten liep het gesprek al spoedig vast, maar met de Luthera nen lukte het, in 1959 tot overeen, stemming in de leer te komen. Er werden een aantal leeruitspraken vastgelegd over theologische verschil len, die voordien onoverbrugbaar hadden geleken. Vervolgens werd er langzaam ver der gewerkt aan een gemeenschappe lijke catechismus en een kerkorde. De catechismus werd in 1968 voor expe rimenteel gebruik in de kerken vrij gegeven en vorig jaar werd de laatste hand gelegd aan een ontwerp-kerk- orde. De synode van de Kerk van Zuid- India, die in Madras vergaderde, heeft deze ontwerp-kerkorde in prin cipe goedgekeurd en doorgezonden joen leden) en de lutherse kerken I naar de bisdommen voor verdere stu feen half miljoen) gaan dan samen de j die. De onderhandelingscommissie „Kerk van Christus van Zuid-India" kreeg machtiging, op basis van het vormen. v twerp verder te praten. De nieuwe kerk zal b: n hebben, presbyters en diakenen. De bisschoppen zullen gewijd worden in het historische episcopaat en alle wij dingen in de kerk zullen gescheiden door bisscho^-oUjke handoplegging. Automatisch Bij de vereniging zal echter geen enkele „herwijding" of speciale ver enigingsritus plaatsvinden. Alle ambtsdragers die de participerende- kerken hebben, gaan automatisch over. De bisschoD (stammend uit de ang licaanse traditie van de Kerk van Zuid-India) leverde bij de besprekin gen de meeste moeite op. maar het feit dat een van de lutherse kerken is voortgekomen uit de Zweedse zen ding en nu ook het bisschopsambt kent, vergemakkelijkte de toenade ring. In november zal de onderhande lingscommissie de balans opmaken van de reacties van de kerken. Op basis daarvan worden dan dej gende stappen voorbereid. Precedent j In Genève kijkt me. gespat naar deze vereniging. Dr. Gt Moede, de man in het secret^, voor geloofsbelijdenis en kerï van de Wereldraad, die zich spej bezighoudt met kerkverenigij ziet de betekenis van deze fusie f al daarin, dat de lutherse kerk» nu toe vriiwel nergens elders f doen met hpenrekingen tot kerl eniging of het moeten lutherse J ken onder elkaar zijn, zoals in Ndj Amerika. De combinatie van de traditif lutherse zorg voor overeensteral in de belijdenis (ook in Duitslan( hete hanp>Jzer) met de nieuwe tb1 en praktijk van het bisschopsam de Kerk van Zuid-India zoudei geheel nieuw patroon er betekenen bij verenigingen van| ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2