nieuwe Berkhof verwacht felle aanvallen op de kerk Goed gesprek baptisten en pinkstergelovigen Evangelist volgt zijn kudde Uittreden wordt „in Niet spotten met vernieuwingsdrang Programma van lata vcE veiligheid in de lucht Eeii noord voor vandaag y Uw probleem is het onze. BEROEPINGSWERK Film Zoon des Mensen niet uitzenden Gemeente naar Australië Ds. 0. Mooiweer is voorlopig geschorst Belijdenis van Sölle in radiodienst Ds. Van de Gruiter overleden Prins gaat geld inzamelen voor de Boroboedoer Plan tot vereniging van 9 kerken in Amerika Eigen takel voor synocj£ van jonger fe DINSDAG 10 MAART 1; "Kind", zegt Jezus tot de verlamde die door zijn vier vrienden via een gat in het dak voor de voeten van de Heiland is neergelaten, "uw zonden zijn u vergeven". Het klinkt tegenwoordig in Nederland een beetje eigenaardig om iemand met "kind" aan te spreken, vooral als het een volwassen man betreft. En toch is dat de letterlijke vertaling van het Griekse woord, dat Marcus gebruikt. Het was in die bijbelse dagen een vrij veel gebruikt woord. Het heeft veel meer diepgang dan ons woord: "Mijnheer", wat zo koud klinkt. Er ligt een vriendelijke toon in, een beschermende klank. En dat is juist het opmerkelijke. Hier komt een zondig mens tot Jezus. En de Heiland kijkt hem niet bars, maar vriendelijk aan en laat blijken, dat Christus is begaan met het lot van deze man. Is dat niet een troost? Zo mooi is ons leven toch ook nietSotns gebeuren er dingen, die ons zo dwars zitten dat we niet eens kunnen bidden, niet naar de kerk durven gaan en niet aan het avondmaal durven deelnemen. Dan denken we: Ik ben niet goed genoeg. En Christus antwoordt: „U bent nooit goed genoeg. Ik ben goed ge noeg. Ik wil u vergeven". We lezen vandaag: Marcus 10 vers 17 tot 31. Hl 9? (Van onze kerkredactie) LEIDEN Prof. dr. H. Berkhof is van nature een optimist. Als christen gelooft hij, dat de Heer zijn gemeente i door de eeuwen heen in stand houdt. Maar dat neemt niet weg, dat hij dit I jaar 1970 met sombere verwachtingen i voor het kerkelijk leven in Nederland is ingegaan. Er zullen in de loop van dit jaar, zo i zegt de hoogleraar in De Waagschaal, j opnieuw felle aanvallen gedaan wor- 1 den op allerlei christelijke tradities, taboes en voorrechten, waaronder ook (verdere) opruiming zal worden ge houden. Uittreden uit de kerk zal „in" wor den. Het terugdringen van kerkelijke invloed zal doorgaan. Kritiek op alles wat kerken de laatste eeuw hebben verzuimd of misdaan zal nog toene men. De r.k. kerk lijdt daar acuut Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. VRAAG: De enige dochter van een echtpaar is overleden en laat een man met twee kinderen achter. Wie heeft recht op hun nalaten schap? ANTWOORD: De twee kinderen. VRAAG: Onze closetpot is ver gaan zodat de stukken eraf vallen. Het huis staat al 18 jaar en het is de eerste pot. Ben ik verplicht deze te betalen of de verhuurder? Ik heb een nieuwe pot laten plaatsen, om dat het niet langer kon. ANTWOORD: Als de pot door ouderdom is versleten en niet door uw schuld, moet de verhuurder be talen. Bewaar de oude pot en beroep u op het getuigenis van de loodgie ter. VRAAG: Na het overlijden van een moeder had elk van de drie kin deren recht op een erfdeel van 3400. De kinderen verwierpen de erfenis opdat hun vader geen extra- hypotheekkosten zou maken. De vader betaalde toen over het volle bedrag der nalatenschap successie rechten. Thans is de vader in de gelegenheid alsnog aan elk der kin deren het erfdeel uit te keren. De successierechten zijn destijds ruim betaald, zodat de fiscus niet tekort is gedaan. Is de vader nu schenkings recht verschuldigd? ANTWOORD: Inderdaad is dit in beginsel een belastbare schenking. De vader heeft niet de morele plicht de nalatenschap uit te betalen, die indertijd verworpen is. Voor schen kingen aan kinderen geldt echter vrijstelling van f2000 per kalender jaar per kind. U kunt dus de uitke ring over twee kalenderjaren verde len. VRAAG: Ik heb in mijn tuin een Japanse sierkers, struikmodel. Van een jaar of acht oud, die elk jaar prachtig bloeide. Ook het vorig jaar nog, hoewel de bloesem er wel wat vlugger af was dan anders. Ook stond de kers vorig jaar veel dunner in het blad, dat vroeg geel werd en afviel. Thans heeft de kers nagenoeg geen schot gemaakt. Men heeft mij verteld dat dit loodglans is. ANTWOORD: Loodglans herkent u aan de loodtekening van het blad. Anders kan er ook een andere be smettelijke ziekte in de struik zitten, namelijk de gomziekte, die veel in kersen enz. kan optreden. Aan beide ziekten is niets te doen. Het beste is, de struik te rooien en te verbranden en op de plaats bijvoorbeeld een forsythia te zetten of een jasmijn e.d., doch geen sering, daar deze ook erg vatbaar is voor loodglans. NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk (wijkgem. 2): kand. M. B. v. d. Akker. Aangenomen het ber. dr. de prov. kerkverg. v. Gelderland als pred. v. buitengew. werkzmh. (verzorg. Oranje Nassau-oord te Renkum): kand. mej. C. M. Chardbn te Renkum; naar Gies- senburg: kand. H. v. Vreeswijk te Baarn. Bedankt voor Delft (vac. dr. W. H. Beekenkamp): J. C. Greive te Utrecht. Beroepbaarstelling: kand. A. v. d. Beek, Goudseweg 99, Bodegraven (31 maart); kand. H. v. d. Heuvel, Horten- siuslaan 23, Stolwijk; kand. W. G. Gerritsen, Kerkweg 16a, Heelsum; kand. drs. E. W. B. Ruitenberg, v. d. Lindenhofje 8, Leiden; kand. C. Evers, Waterweg 44, Putten; kand. G. S. Al ma, Valeriusstraat 122 bv., Amster dam. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwolle: B. Koekkoek ie Waddinxveen. Aangenomen naar Grootegast: W. Visscher té Maasdijk. Bedankt voor Middelburg: J. H. v. Boggelen te Diemen, c.a.; voor Zwolle: P. C. Koster te Monster; voor Gouda: E. J. Duursema te Maassluis. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Amsterdam zuiw-west: H. J. de Vries te Mariënberg; te Bun schoten-Spakenburg: J. Strating te Hattem. Bedankt voor Arnhem: drs. D. Ded- dens te Leeuwarden. (Van onze kerkredactie) DELFT De heer C. D. Goudappel, bestuurslid van het Convent van Kerken voor dc Gereformeerde Ker ken (vrjjgemaakt), heeft aan de voor zitter van dit Convent, dr. A. Kruys- wijk te Enschede en aan de directeur, prof. dr. G. N. Lammens, verzocht de gewraakte film „Zoon des mensen" op 15 maart niet door het CVK tc doen uitzenden. Hij stelt voor dat op zijn minst het algemeen bestuur van het CVK ge legenheid tevoren krijgt zich over de film, die in Engeland tot zoveel ver ontwaardigde reacties aanleiding heeft gegeven, uit te spreken. In zes punten somt de heer Goud appel zijn voornaamste bezwaren op. In de eerste plaats noemt hij dat Jezus als een twijfelende figuur wordt ge schilderd, die zich afvraagt: ben ik de Messias of niet? Hij citeert vervol gens de recensent van onze bladen, die stelde „dat de glans van heilig heid om de Messias grondig wordt stukgeslagen". Verder noemt de heer Goudappel, dat Petrus Jezus als een paranoïde waanzinnige ziet; dat het verhaal een rauwe geschiedenis vol wreedheden is; en dat de maker, Dennis Potter, een ongelovige is, die een interpreta tie van Christus volgens eigen visie geeft. Weliswaar wil men een interview met de maker aan de filmvertoning vooraf laten gaan, aldus de heer Goudappel, waaruit men een indruk moet krijgen van Potters bedoelingen, maar dit zal aan de zaak niets ver anderen. Hoewel dit bestuurslid van het CVK zich niet met de tv-uitzendingen van het convent pleegt te bemoeien, lijkt hem in het onderhavige geval de voorgenomen uitzending zó onge wenst, dat hij een waarschuwing en een voorstel tot uitstel gerechtvaar- Prof. dr. H. Berkhof ...toekomstvisie.... onder. De hervormde kerk is in een chronisch ziekteproces geraakt. Prof. Berkhof meent, dat de gere formeerde kerken, die in de gesecula riseerde 19do eeuw zijn ontstaan, de beste kansen hebben om dit „afreke ningsproces" gezond te overleven: tenminste, als de overgeërfde intel lectuele „Prinzipienreiterei" waaraan een deel nog lijdt, dit proces niet ver stoort. Verkeerd De somberheid van de hoogleraar vloeit voort uit de vrees, dat „de" 1-erk op de uitdagingen waarvoor zij wordt gesteld niet het goede ant woord vindt. En hij voorspelt nu al twee verkeerde antwoorden. Het ene is de tegenaanval op de huidige ontwikkeling in ingezonden stukken en organisaties van veront rusten, die ons toeroepen dat wij dit alles niet over onze kant mogen laten gaan. En het andere verkeerde antwoord is volgens prof. Berkhof de hoop van vele christenen met een minderwaar digheidsgevoel, de on ze keren, om toch nog wat in de wereld mee te mogen doen, die alles begrijpen en verklaren en ons toeroepen om allereerst de hand in eigen boezem te steken. De zorg van mij is nu, zo gaat prof. Berkhof voort, of de groep kerkelijke leiders en andere christenen groot ge noeg is, die al die agressiviteit èn conformiteit achter zich zal laten, naar het ware hart van de zuchtende wereld zal zoeken en naar Gods wijze naar dat hart zal spreken. Gods visie Christenen, die in een nieuwe ver binding van bijbelgetrouwheid en moderniteit de machten van de wel- CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Oosterbeek: M. Baan te Zeist. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelburg: G. J. v. d. Noort te Capelle aan den IJssel. digd acht. OUD-GEREF. GEM. (Zaterdag meldden wij dat het Benoemd t. lerend ouderling te j Tweede-Kamerlid ds. H. G. Abma Kampen: W. Schinkelshoek te Wer- over deze kwestie vragen heeft ge- kendam. steld aan minister Klompé Red.) Bondsdag Geref. Gemeenten (Van een onzer medewerkers) I geschonken. Het geloof is uit het ge- UTRECHT - Onze tijd ken- jg* h<" 6eh°°r merkt zich door een sterke j Het aantal abonnees van het jeugd- drang naar vernieuwing op alle blad Daniël is, dankzij een gevoerde gebied. Daar moeten wij niet j actie met tien procent verhoogd. De mee spotten. Want eigenlijk is deze zucht naar vernieuwing een belijdenis van aanwezige armoe de en onvrede. Een belijdenis, die de Bijbel ook leert. vaartsneurose „benoemen" en ont maskeren. Die de protesterende stu denten en kunstenaars, de hippies en de neoconservatieven begrijpen. Niet omdat ze achter het nieuwste aanhol len, maar omdat ze hen vanuit Gods visie op de wereld beter begrijpen dan ze zichzelf begrijpen. Ik drtfom namelijk van een kerk, zo zegt de hoogleraar, die niet achteraan komt en ook niet al maar water in haar wijn doet, maar die voorop gaat in een barmhartige en bevrijdende cultuurkritiek. Vonnis zaal Hilterman was correct DEN HAAG Dc uitspra* het Amsterdamse gerechtshof' zaak Hiltermann-Volkskrant i in strijd met de bepalingen I Europese Conventie voor de i van de mens. De vrijheid vi ningsuiting is bij dit proces g( weid aangedaan. Zo oordeelt de procureur- semitisme heeft beticht roepen. Het oordeel werd uitgift*" op verzoek van minister Pol: f Justitie. Het Tweede-Kamerliip hof (soc.) had de minister vraw/j steld over het arrest van het A damse Gerechtshof, dat inmiqett uitgevoerd. De procureur vond roeping, gedaan in één van yCr> manns uitzendingen, de enig jiij Ten overvloede wees minish v lak nog op het artikel in het a van een nieuw burgerlijk waarin een veroordeling en.t baarmaking van een rectified1"^ een openlijk gedane beschij wordt omschreven. ,uw Luchtpiraterij volkenrechtelijke misdai do atini de jden ping (Van onze kerkredactie) £NSCHEDE Ds. T. Wakker in IJsselmuiden wilden emigreren en hij kreeg zijn gemeenteleden twee jaar geleden zover, dat zij met hem meegingen en hun oud- gereformeerde kerk overplantten naar Zuid-Afrika. In Enschede is, zonder dat het veel ruchtbaarheidkreeg.hetom- ENSCHEDE Ds. O. Mooiweer, predikant van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) te Enschede-Noord is door zijn kerkeraad opgedragen, „zich van alle ambtsdienst te onthouden" in afwachting van nadere maatrege len. Ds. Mooiweer is het niet eens met het besluit van dp classis Enschede enkele weken geleden,, waarbij de kerk van Nijverdal buiten het ver band werd geplaatst "Hij heeft aange kondigd, zondag in Nijverdal te zul len preken. Na ne« keriroraadsbesluit heeft hij de gemeente opgeroepen tot een gemeentevergadering, die vrij dagavond wordt gehouden. Aldus ds. H. Rijksen uit Gouda, op de bondsdag van de jeugdverenigin gen van de Gereformeerde Gemeen ten, die zaterdag in de Jaarbeurscon greszaal gehouden werd. Maar, zo zei hij, de Bijbel geeft ook de oorzaak aan van deze armoede. De Bijbel roept op tot bekering of ver nieuwing van ons gehele leven. Het thema van deze bondsdag was: „Zie, Ik maak alle dingen nieuw". Als tweede sprak ds. A. Vergunst. uit Rotterdam, over: „Vernieuwing, hier en nu?" Hij noemde de woorden van het thema indrukwekkend in een wereld die oorlog kent en honger. De ze wereldsituatie bestond niet alleen in het verleden. Vooral in deze tijd dringt ze zich aan ons op. En juist nu geven deze woorden grond voor een toekomstverwachting: het ko mende Koninkrijk Gods. Waakzaam zijn Ds. Vergunst riep de jongeren op vereniging Gouda kreeg voor het grootste aandeel in deze actie twee plaatsen in een zomerkamp aangebo den. Er vond verder nog een vraagge sprek plaats met zendingspredikant ds. G. Kuyt, met verlof uit West Irian. Ds. A. Hofman uit Schevenin- gen, lid van het deputaatschap voor jeugdzorg, sprak het slotwoord. De gemengde zangvereniging „Met hart en stem" uit Slikkerveer zorgde voor koorzang. Van onze kerkredactie BUSSUM In de Evangelisch-Lu- I therse Kerk is enige deining ontstaan over het feit, dat tijdens een radio- I dienst vanuit de lutherse gemeente j van Zeist de geloofsbelijdenis van Dorothee Sölle gebruikt is. De kerkeraad van Heerlen heeft in een brief aan de synodale commissie en aan alle kerke raden formeel ge protesteerd. Naar aanle'dinr- hiervan licht prof. dr. J. P. Boendermaker, bestuurslid van het IKOR voor de Evange- lisch-Lutherse Kerk toe, dat met deze radiodienst bedoeld werd, in gesprek te komen met de duizenden rand- of bijna buitenkerkelijken, die naar de ze diensten luisteren. Dat is inder daad gelukt. De belijdenis van Dorothee Sölle werd niet aangekondigd als een nieu we kerkelijke geloofsbelijdenis, maar als een poging van iemand, die op d*3 rand tussen kerk en niet-kerk balan ceert, om van haar geloof te getui gen. De reacties toonden, dat men zich in haar worsteling herkende. Of juist niet en ook dar was het gesprek op gang. gekeerde gebeurd. Nadat de mees ten van zijn gemeenteleden naar Australië geëmigreerd waren, is de Spaanse baptisten-evangelist José Parraga hen nu gevolgd. Parraga werkte in opdracht van de Unie van Baptistengemeenten onder de Spaanse gastarbeiders in Enschede en omgeving. De laatste jaren onder hield hij contact met ongeveer vijftig gezinnen. Maar de meesten van hen besloten naar Australië te gaan, voor namelijk vanwege het klimaat. Hoewel er voor hem nog werk ge noeg over bleef, woog voor Parraga zwaarder, dat zijn gemeenteleden in Australië zonder voldoende pastorale zorg zouden blijven. De meesten hebben zich in Bris bane gevestigd. Parraga gaat daar nu een baan zoeken, om zich te verzeke ren van een inkomen voor hem en zijn gezin. Toen hij in Nederland kwam, heeft deze Spaanse evangelist eerst korte tijd gewerkt in diénst van de Gere formeerde Kerken (vrijgemaakt) en vervolgens bijna vijf jaar bij de bap tisten. Vooral door de zondagsschool (elke zondag twintig tot dertig kinderen) kwam hij in contact met de gezinnen der gastarbeiders. Door zijn arbeid werden zestien Spanjaarden en een Portugees gedoopt. De plaatselijke baptistenpredikanten zetten zijn werk nu voort. ZEGVELD Op 87-jarige leeftijd is vrijdag overleden ds. C. van de Gruiter, emeritus-predikant van de Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De begrafenis vond hedenmiddag plaats, na een rouwdienst in de her vormde kerk van Zegveld. Ds. Van de Gruiter was van 1943 tot zijn emeritaat in 1963 predikant te Oostburg (Zeeuws-Vlaanderen). GENÈVE Het bestuur van de internationale vereniging voor het vervoer door de lucht (IATA) heeft gisteren in Genève een pro gram aangenomen om de veilig heid in de lucht te waarborgen. In dit program, dat gericht is aan de regeringen van een groot aantal landen, de luchtvaartmaatschappijen en de directies van de vliegvelden, wordt aangedrongen op: uitwerking van internationale rechtsregels, op grond waarvan lucht piraterij een misdaad in volkenrech telijke zin wordt, en het geven van zeer zware straf fen aan hen die in vliegtuigen ont plofbaar materiaal plaatsen met de bedoeling schade aan het toestel, de bemanning, de passagiers, de vracht of de post toe te brengen. Het IATA-bestuur wil voorts dat de uitlevering van vliegtuigkapers wordt gewaarborgd, dat elke regering een coördinator benoemt voor de vei ligheid in de lucht die rechtstreeks verantwoordelijk is tegenover de be trokken minister, en dat de directies van de vliegvelden ervoor moeten zorgen, dat bagage, post en vracht kunnen worden onderzocht, waarbij gebruik moet worden gemaakt van DJAKARTA Prins Bernhard zal de mogelijkheden onderzoeken voor herstel van de beroemde boeddhisti sche tempel Boroboedoer bij Djokja karta op Midden-Java en heeft het schermheerschap op zich genomen van een „comité tot herstel van de Boroboedoer'. Hij heeft beloofd dat hij zal pogen hiervoor gelden in Ne derland in te zamelen. De Indonesische ambassadeur in Nederland, Natadiningrat, schrijft dit in een voorwoord van een brochure, die is uitgegeven door het Neder landse ministerie van buitenlandse zaken, ln samenwerking met de RVD. SINT LOUIS Verwacht wordt, dat een plan tot vereniging van 25 miljoen lidmaten van negen Ameri kaanse protestantse kerkgenootschap pen wordt goedgekeurd op het acht ste jaarlijkse overleg voor de eenheid der kerk. Maandag begint het over leg. Niet minder dan 180 gedelegeerden van k*"-1'genootschappen zullen het plan tot eenwording bestuderen. Wordt het goedeekeurd, dan wordt het doorgespeeld naar de hoofdbestu ren van de ke-'-en. De streefdatum voor de eenheid der kerken is 1980. f fl: "acht llen drukkamers, röntgenstralen efdrl tronische opsporingsapparatuur, aai Voorts zouden de luchtvaaf" schappijen hun veiligheidsvoor1 ten moeten gelijkschakelen er.in zoveel mogelijk gegevens overig ligheid moeten verstrekken. fder jsnt< LUTHERS mm, atst pet bme (Van onze kerkredacteur UTRECHT Prof. G. f den Berg te Heemstede, li|g' de lutherse synode, wil U een lutherse jongerensynf", het leven wordt geroepen. )p Daaraan dienen bepaalde za!k worden toevertrouwd, zoals h|en veren van een kritische houdii» wikkelingshulp, jeugdzaken, I* mingswerk en gemeerd rustingswerk. j"P' De synode van nu waarin vit aard ook jongeren zitting :rv< hebben zal zich dan kunn^r i centreren op de lokale en n?i bewerktuiging en bemanning i kerkgenootschap, met de expltpjj de theologische en de interkef problemen; een en ander in-er samenwerking met de jongerek de. In het lutherse jeugdblad So: schrijft prof. Van den Berg, dj geren vroeg verantwoordelLg moeten leren dragen. „Daal i- breekt in onze kerk veel aan, d de mensen in groten getale vl der worden en een merkw|*| kussen-kleefkracht op j bestuurszetels vertonen." Alleen via een afzonderlijkepN rensynode is een radikale verier van de kerk zijns inziens wtPej door te voeren. Deze polarise werkmethode acht hij voor d1 een levensnoodzaak en veelbejve "Maar de jongeren moeten ftc wel iets in zien en eraan willezer staan." tug tie Jje _A. flge e-us. vergunsi riep ue juugeieu up De kerk van Enschede-Noord telt ZiCh, gezien die komende vernieuwing 01 V \fArtHt"oor ctsüi IJ 1581 zielen. Naast ds. Mooiweer staat ds. I. de Walff er Universiteit in Nanterre open NANTERRE Donderdag zullen de colleges aan de filosofische facul teit van de universiteit in Nanterre worden hervat. De universiteit open de vandaag na een sluiting van enke le dagen wegens ernstige botsingen tussen linkse en rechtse studenten «et de poliiittiiiee weer haar deuren. van de schepping, niet uit de wereld terug te trekken. Maar ook mogen wij het Koninkrijk Gods niet zelf op willen richten. Het is Gods werk. dat Hij zelf; op zijn tijd, zal realiseren. Daarom moeten wij waakzaam zijn in de verwachting van Christus' komst. I Ds. L. Huisman, uit Vlaardingen. sprak over „Vernieuwing in jouw le ven". Volgens de Bijbel bestaat zo'n persoonlijke vernieuwing in het ver laten van het oude leven en hiermee verbonden het volgen van Jezus. Dat wordt uit genade onder de prediking (Van onze kerkredactie) ARNHEM Veertien voor gangers van de Unie van Bap tistengemeenten en twaalf van de Broederschap van Pinksterge meenten hebben onlangs in Arnhem een ontmoeting gehad. Duidelijk is daar gebleken dat de aanwezigen zich met elkaar verbon den wisten door de Heer Jezus Chris tus. Ds. Th. van der Laan, algemeen secretaris van de Unie van Bap tistengemeenten, schrijft in De Christen: „Over gemeente en evangelisatie hebben beide groeperingen in vele opzichten dezelfde gedachten. Zodra het gaat over het werk van de Heili ge Geest en de gebedsgenezing zijn er verschillen in beleving en in de uitleg van de Schrift. Het ligt voor de hand, dat over deze punten uit voerig werd gesproken. Het verheugende in deze gedachten- uitwisseling was, dat men zich als broeders in Christus aan elkaar durf de toe te vertrouwen, zodat er niet tijdens het gesprek allerlei deuren dicht gingen. Men kon over de verschillen spreken zonder de liefde en de achting voor elkaar te verlie zen." Vuurspattend Ook ds. F. E. Huizinga brengt verslag uit. Hij ging naar de bijeen komst met onbestemde gevoelens. „Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons hebben het vage gevoel, dat pinkstermensen op verhoogde toon spreken en zingen en vuurspattend door het leven gaan." Maar dat viel mee. „Er heerste een ontspannen sfeer, waarin het heel natuurlijk toeging. Dan heb ik wel moeilijker vergaderingen meege maakt, waarin de andere je liet speu ren dat je toch maar een onder maatse christen was. Dat besef werd ons hier niet aan gepreekt. Men liet ons ook niet met een soort van hoog moed voelen, dat wij er eigenlijk nog niet waren. Zeker, deze broeders geloofden wel dat er ook een doop des Geestes was. die zich dan vooral daarin mani festeerde, dat de aldus gedoopte in tongen sprak, maar ze wisten ook, dat niemand Jezus de Heer kan noe men zonder de Geest. En daar Jezus onze Heer is en wij Hem als zodanig roemen, kan niet ontkend worden dal wij ook de Geest hebben." „Een ander punt, waarop nog al eens de aandacht wordt gevestigd, is de gebedsgenezing. Het werd ook in onze bijeenkomst aangeroerd, maar het is mijn stellige indruk, dat som migen onder hen met innerlijke reserves daarvan spraken. Precies zo als wij doen." De conclusie van ds. Huizinga is: "Zoals wij daar samen waren, waren er geen twee verschillende werel den." Werkgroepen zullen zich be zinnen over een vervolg van deze conferentie. De baptisten hebben soortgelijke oriënterende contacten aangeknoopt met de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten en met Vergaderingen van Gelovigen. Een - v. ander is het gevolg van de behoef'e. ;b'e de baptisten op hun al gemene verendering van 1968 uitspraken naar meer contact ..met kerk- en geloofsgemeenschappen, die leven uit hetzelfde persoonlijke ge loof in de Heer Jezus Christus." Kruiswoord-puzzefd' zonder zwart Horizontaal. 1. zangvogel ding, 2. vogel - scheik. elem geducht - plaats in Gelde plaatsje onder Epc - schu\ gerstaal) - slede, 5. knaag stok - vaartuig. 6. rijstbram - hoog bouwwerk. 7. bool kaarten - kleur. 8. roofv<f( meisjesnaam, 9. Noorse g< keurig - waterstand. Verticaal." 1. wijnsoort - bevelhebber, 2. plaats in 1 dierentuin, 3. kippenloop - dp verblijf - water in Friesl., 4. priester te Silo - trustee (i®1 boterton, 5. bergplaats - r aards gewelf - bijrivier v Weichsel. 6. dwaze gewoonti gel, 7. vlaktemaat - muziek schoorsteenzwart, 8. gebruik op schepen - zijtak Douro, tak Elbe - neep. OPLOSSING VORIGE PU Hor. 1'. salon, 4. ra, 5. eb, pa, 9. stee, II. nee, 12. aa|u eik. 16. te. 18. Dr., 19. V en, 21. R.O.. 22. er, 23. oijc re, 27. lev.. 29 lak. 31. g Neer, 35. adel, 37. n.n., 39. traan. Vert. 1, sap, 2. la, 3. riet. 6. beer, 7. Ne.. 8. Aa. 10. ei, 11. nevel, 13. ar. 15. L 17. Eem. 18. dor. 23. oven. f 26. egel. 28. en, 29. Lr. 30. if i.l., 34. ent. 36. den, 38. Ra.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2