Eenwording welzijn van kerken alle beoogt mensen Gemeente gaat over oorlog meedenken en vrede Praag se vredesconferentie nieuwe moeilijkheden Teken voor schepping m Nederduits Geref. Kerk wil gaan praten met Chr Instituut Wereldraad financiert Arabische propaganda Oecumene als geloofsperspectief voor de wereld Een woord voor vandaag Ontwerp conciliercipport Geen binnenkerkelijke zaak Negen westerse vertegenwoordigers schorten medewerking op Solidair Huwelijken Nieuw blad voor werelddiakonaat Ds. W. C. Huismans overleden Ruimte voor oecumenische gemeente Ds. Koffeman begraven BEROEPINGSWEI DR. AALDEI BTJ COGG ZATERDAG 7 MAART 191 IWE Wie eens een schaapherder met zijn kudde over de heide heeft zien trekken, zal dit beeld nooit meer vergeten. Een kudde van een paar honderd dieren, helemaal ingesteld op en gehoorzamend aan de man, die er rustig naast loopt, maar aan wiens oog niets ontgaat, 's Morgens vroeg al gaat de kooi open en de kudde stormt naar bui ten, de vrije heide op, en 's avonds keert zij terug. En als zij door de ingang van de kooi naar binnen gaat, staat daar de herder en de herder telt het aantal. Hij telt of elk schaap, dat van zijn kudde deel uitmaakt, ook aanwezig is. Jezus gebruikt dit beeld van de herder als Hij duidelijk wil ma ken wie Hij is. Wie zijt gij. Here? „Ik ben de goede herder." Een voudiger heeft Jezus het feitelijk nooit gezegd. Ik ben de goede her der. Ik ben het, Die u leidt door de gevaren van deze wereld heen, Die u beschertning kan bieden, Die over u waakt, Die voor u zorgt. De mens gaat over deze aarde op weg naar zijn eeuwig huis. En de richting is bepaald Door de Here zelf. Het is als met de scha pen, die moe van het dwalen rust en zekerheid zoeken in de stal. Zij moeten door de deur, die voor hen openstaat. Maar..... „Ik ben de deur: als iemand door Mij binnenkomt zal hij behou den worden...." Ik ben de deur.... Alleen zij, die het oog gericht hou den op Jezus, die weten dat zij buiten Hem niet de „kooi" kunnen binnenkomen, mogen de heerlijkheid en de rust verwachten. Buiten Jezus om is geen behoud mogelijk. We lezen vandaag: Marcus 9 vers 14 tot 32. We lezen morgen: Marcus 9 vers 33 tot 50. (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT ..De kerken trekken thans op uit de verbrokkeling naar de eenheid, die Jezus Christus gewild heeft. Zij doen dit niet om zichzelfswil, maar omdat de kerk door haar Heer in de wereld gezonden is als teken van eenheid voor een schepping, welke van de aanvang af op eenwording gericht is. De kerk is gezonden, zij is uit haar aard missionair."" De notie, dat de kerk er is om de wereld en dat daarom de oecu menische beweging niet maar een louter binnenkerkelijke aangele genheid kan zjjn, staat centraal in het ontwerp-rapport over de oecumene, dat het pastoraal con cilie begin volgende maand in haar slotzitting zal behandelen. De voorgestelde aanbevelingen, waarover het concilie zal moeten stemmen, beginnen met de constate- ring, „dat de oecumenische beweging, welke de kerken naar elkaar toe- drijft, ingevoegd is in de zending van Jezus Christus tot bevrijding van de gehele wereld." Deze zending is nimmer los te zien van de actuele situatie en beweging van de wereld. Op dit ogenblik be hoort tot deze situatie en beweging in de eerste plaats het streven naar vre de, gerechtigheid en vrijheid. Het rapport erkent het streven als juist, om de verwezenlijking van deze drie doeleinden op dit ogenblik voorname lijk te richten op de verandering van de maatschappelijke structuren. (Van onze kerkredactie) PRAAG De scheuring in de Praagse Christelijke Vredes conferentie is deze week een feit geworden. Negen westerse regionale comités hebben op een vergadering van het werkcomité laten weten, dat zfj hun medewerking in de bestuurslichamen opschorten. Onder hen is ook prof. dr. J. de Graaf uit Utrecht. LUNTEREN Dc gereformeerde synode heeft op donderdag in zoverre de zaken rondom de Gereformeerde Oecumenische Synode afgehandeld, dat zij het meerderheidsrapport van haar delegatie naar de GOS heeft aanvaard. Verder is besloten dat het modera- men een schrijven zal richten aan de leden-kerken van de GOS in Zuid Afrika, waarin een beroep op deze zusterkerken wordt gedaan om te waken tegen het gevaar dat de bestu dering van de Schrift een dirigerende invloed kan ondergaan van de poli tieke en sociale omstandigheden in dit land. Consequentie van het aanvaarden van dit meerderheidsrapport is, on dermeer dat de synode aan de eerst volgende GOS zal vragen akkoord te willen gaan met een andere uitspraak over de fundamentele eenheid van het menselijke geslacht, dan waarvan thans nog sprake is. De huidige formulering, aangeno men door de GOS van Potchefstroom in 1958 luidt: „Het feit dat God uit één bloed alle naties van het mens dom heeft gemaakt (Handelingen 17: 26) betekent dat de fundamentele eenheid of solidariteit met het mense lijk geslacht minstens even belang rijk is als enige verschillen van ras en kleur". Voor wat de gereformeerde kerken betreft wil men deze formulering vervangen door de volgende uit spraak: „Het Schriftwoord dat God „uit één enkele het gehele menselijke westerse comités meenden, dat de geslacht gemaakt heeft" (Handelingen crisis door een paar organisatorische 17: 26). houdt in. dat de fundamentele maatregelen niet op te lossen was. Zij In een brief aan het presidium, het werkcomité en het internationale se cretariaat zeggen zij, dat hun mede werking „door de gebeurtenissen en methoden van de laatste maanden onmogelijk is gemaakt". Zij trekken zich niet uit de Praagse beweging als zodanig terug. In de re gionale comités willen zij actief blij ven. Ook zullen zij internationaal contact blijven houden. De negen dissidenten zijn prof. G. Casalis (van het Franse comité), L. Franco (Latijns-Amerika), prof. dr. J. de Graaf (Nederland), mevrouw I. Ja- coby (Engeland), ds. J. Kanitz (West- Berlijn), dr. H. Kloppenburg (West- Duitsland), ds. E. Louis (Australië), dr. W. H. Row (VS) en ds. M. Schwarz (Zwitserland). Onder hen bevinden zich twee van de zeven vice-presidenten (Casalis en Kloppenburg) en twee van de elf in ternationale secretarissen (mevrouw Jacoby en Schwarz). CRISIS De crisis begon, toen de secretaris generaal, de Tsjech dr. Ondra de Russische interventie in zijn land veroordeelde. Eind vorig jaar werd hij gedwongen af te treden. Uit solidariteit, legde toen ook de oprichter, de Tsjech prof. Josef Hro- madka, het voorzitterschap neer. In middels is hij overleden. Begin februari vergaderden de vi ce-presidenten in Moskou op uitnodi ging van metropoliet Nikodim. Zij besloten het werkcomité (algemeen bestuur) bijeen te roepen voor een buitengewone vergadering in Praag. Daar werden verschillende organi satorische voorstellen gedaan. Het werkcomité werd gevraagd, goed te keuren dat de zeven vice-presidenten collectief onder leiding van Nikodim de taken van Hromadka zouden over nemen. Het Poolse parlementslid Ma- kowski werd als tijdelijk secretaris generaal voorgesteld. AFGEWEZEN Ma»r de vertegenwoordigers van de geest, als waarin de oprichters dat gedaan hebben." In West-Duitsland heeft zich al een scheuring voltrokken. Onder leiding van dr. Herbert Mochalski uit Frank fort is een tweede comité opgericht, dat de band met jjïikodim c.s. wil vasthouden. De kerk moet „kritisch solidair" zijn met de bewegingen, die daartoe nieuwe samenlevingsvormen willen ontwikkelen. Dat betekent, dat de kerk loyaal moet samenwerken met allen, die dit streven naar eenheid, vrijheid en ge rechtigheid delen christen of niet- -christen, godsdienstig of niet-gods- dienstig. De Rooms-Katholieke Kerk moet zich daarom op een nieuwe wijze be wust worden van de aanwezigheid van niet-christélijke en niet-gods- dienstige groepen, met wie zij moet samenwerken ten behoeve van de ge hele menselijke samenleving. Een mensheid in nood heeft geen behoefte aan theoretische strijdge- sprekken, maar aan daadwerkelijke hulp. Daarom moeten de kerken en de niet-christelijke groepen beginnen, met elkaar te ontmoeten in de kon- krete samenwerking. Al werkend komt er dan wel een gesprek over de diepste gronden en motieven van de hulpvaardigheid. 8 -i M -■? Ds. Gerssen: bezweken voor chantage Om de samenwerking en de dialoog met niet-christenen te vergemakkelij ken, zal de Rooms-Katholieke Kerk weg moeten nemen, wat door niet- christenen als discriminatie en ge brek aan eerbied voor hun levenso vertuiging wordt ervaren. Met name wordt hier gewezen op de gemengde huwelijken tussen rooms-katholicken en niet-christenen. Het rapport vraagt voor deze groep van gemengd huwenden dezelfde ruimte als gemengd huwenden uit verschillende kerken hebben gekre gen, zoals ten aanzien van de opvoe ding van hun kinderen. (Elders in het rapport wordt het een „dwingende wens" genoemd, dat de Rooms-Katholieke Kerk het bur gerlijk huwelijk als waarachtig en geldig huwelijk erkent.) Pas in de tweede helft gaan de aanbevelingen van dit oecumene-rap- port spreken over de verhouding van de kerken onderling. Zij dienen el kaar te herkennen als „door de Geest geleide gemeenschappen", die „reëel verbonden zijn met de Kerk van het Nieuwe Testament. Vanuit de gesloten doopakkoorden dient nu uitdrukkelijk gezocht te worden naar mogelijkheden van Ta felgemeenschap en ambtserkenning. Het rapport hoopt, dat er als vrucht van verder overleg en studie ruimte gevonden zal worden voor „beperkte open communie, waarbij christenen uit andere kerken en geloofsgemeen schappen kunnen deelnemen aan de katholieke eucharistieviering en ka tholieken aan de avondmaalsviering van de reformatorische kerken." Gewaarschuwd wordt tegen een „ondoorzichtige versmelting" van eucharistie en avondmaal en tegen „functieverwisseling" van priesters en predikanten. De erkenning door de Rooms-Ka tholieke Kerk van het kerk-zijri, „zij het onvolledig", van de andere ker ken, zoals die is uitgesproken door Vaticanum II en in de wederzijdse dooperkenningen, sluit „een zekere erkenning" van het ambt in de ande re kerken in. Het rapport vraagt, om „de een- heid-in-verscheidenheid, welke in het oecumenisch verschiet ligt" reeds zichtbaar te maken bij nieuwbouw van kerken. Gemeenschappelijk ge bruik van één kerkgebouw dient te worden doorgevoerd, waar dit prak tisch mogelijk is. In de laatste aanbeveling wordt ge wezen op de noodzaak van samen werking in de verkondiging, want „eerst wanneer de kerken de gaza- menlijke weg naar eenheid betreden, zullen zij de waarachtige instrumen ten zijn voor de verkondiging van het evangelie." Dat betekent in concreto, dat in ge bieden, waar één kerk is, zo'n ver trouwen aangekweekt moet worden, dat die kerk pastoraal zoveel moge lijk voor de andere kerken kan optre den. In elk geval moet voorkomen wor den, dat in een dergelijk geval andere kerken met gelijke werksoorten een concurrerende positie naast de reeds aanwezige gaan opbouwen. Een geza menlijk werkverband verdient dan verrede voorkeur. Ten slotte wordt gevraagd om zo groot mogelijke coördinatie en sa menwerking op het terrein van pers en massamedia en van het handelend dienstbetoon. De commissie, die dit rapport op stelde, stond onder leiding van prof. dr. J. C. Groot en had prof. dr. H. A. M. Fiolet, de nieuwe secretaris van de Raad van Kerken, en drs. Daniel de Lange als secretarissen. De helft van de 22 commissieleden was niet- rooms-katholiek. Onder hen zijn prof. dr. A. J. Bronkhorst (hervormd), prof. dr. L. J. van Holk (remonstrant), prof. dr. J M van der Linde (hern hutter) en prof dr C. van der Wou- de (gereformeerd). (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Wereldraad van Kerken laat zich chanteren door de vijanden van Israël en betaalt voor hun propaganda. Op de conferentie van Cyprus in oktober besloot Inter Church Aid, de afdeling voor hulpverlening van de Wereldraad, twee miljoen dollar ex tra beschikbaar te stellen voor hulp aan de Palestijns'» vluchtelingen. Pas nu is bekend geworden, dat tien procent van dit bedrag, dus 200.000 dollar, besteed moet worden aan „informatie over de feiten in het Nabije Oosten" en dat deze voorlich- tingsarbeid moet worden opgezet en geleid door dt Palestijnen Dat waren de voorwaarden, die de Arabische kerken op de Cyprus-con- ferentie stelden. Anders zouden zij geen cent van. de Wereldraad aan pakken voor hulp aan noodlijdende Palestijnen. Het woord „chantage" wordt ge bruikt door de secretaris van de her vormde raad voor Kerk en Israel, ds. S. Gerssen, in „Globaal", eep nieuw periodiek van het hervormd wereld raad over het Nabije Oosten van augustus in Canterbury deed volgens ds. Gerssen al de verdenking rijzen, dat de staat Israel er volgens de We reldraad beter niet zou kunnen zijn. Maar Cpprus was nog veel erger. Beter niet Dat men zich daar bezon op de dienst van naastenliefde aan de Pa lestijnen juicht ds. Gerssen alleen maar toe. Maar men ging ook de poli tieke problemen bespreken. Met een brede Arabische vertegenwoordiging en zonder de Israëlische visie vol doende te horen. Israel werd dan ook in feite bij verstek veroordeeld. Ds. Gerssen noemt het verbijste rend, dat de Palestijnen nu propa ganda voor hun zaak voeren met geld van de Wereldraad Het behoeft vol gens hem geen vraag te zijn, hoe men in Jeruzalem over de Wereldraad denkt. „Er is een tijd geweest, dat men aan joodse kant enige verwachting had van de kerken Die tijd gaat snel voorbij. Het wordt voor mensen, die zich willen inzetten voor betere ver houdingen tussen joden en christenen wel uitermate moeilijk." Met dankbaarheid constateert ds. Gerssen, dat het werelddiakonaat van de Nederlandse Hervormde Kerk zich zeer duidelijk van de genomen beslis sing wenst te distantiëren. Het hervormd werelddiakonaat UTRECHT De sectie Internatio nale Hulpverlening van de generale diakonale raad van de Nederlandse Hervormde Kerk (kortweg: het her vormde werelddiakonaat) heeft onder de naam „Globaal" een eigen perio diekje gekregen. „Globaal" verschiujnt vijfmaal per jaar met informatie over het wereld en de achtergronden daarvan. Het wordt gestuurd naar iedereen, die het werelddiakonaat regelmatig steunt. Dat kan via de giro 86 85 ten. name van Werelddiakonaat, Utrecht. steunt de hulp aan Arabieren in Is rael. De Wereldraad doet voor deze mensen niets, want daarvoor zouden ze moeten praten met Israëlische in stanties en eventueel daarmee sa menwerken en dat zou grote moei lijkheden geven met de Arabische le den kerken. De steun aan de Palestijnse propa ganda wordt ook aangesneden in het gereformeerde blad Evangelie en Is rael door waarnemend eindredacteur Jac. B. Looijen Ook hij veroordeelt het eenzijdige pro-Arabische optre den van de Wereldraad. „Wij hopen, da* de gereformeerde vertegenwoordigers, als ze straks in Geneve kunnen meepraten, duidelijke taal zullen laten horen op dit punt. En dat net zo lang volhouden, tot het beleid verandert eenheid en verbondenheid van het menselijke geslacht van beslissende betekenis is in de menselijke verhou dingen" De synode bleek er verder geen be hoefte meer aan te hebben om na alles wat er woensdag al gezegd ls nog verder over het GOS-rapport te praten. Ook wilde men ten aanzien van het Christelijk Instituut geen besluiten nemen, omdat tijdens de discussies van woensdag van de zijde der verte genwoordigers der Nederduits Geref. Kerk in Zuid Afrika de wil is geble ken om een gesprek met het Christe lijk Instituut te beginnen. De Zuidafrikaanse afgevaardigden, die na donderdag officieel vertrokken te zijn. toch nog 's avonds waren te ruggekomen om de nacht in De Blije Werelt door te brengen, konden de tenslotte snelle afronding van het punt GOS-zaken, dat vrijdagmorgen als eerste op de agenda stond, nog net meemaken. Praeses dr. P. G. Kuns' verzocht hen toe te zingen psalm 134. een psalm waarmee pelgrims in Jeruza lem afscheid van elkaar namen, 1 waarna ze definitief afreisden. Algemeen was het gevoelen ter sy- 1 wilden een fundamenteel gesprek over de oorzaken van de misère en niet net doen, alsof er niets gebeurd was. Daarin kregen zfcj de meerder heid niet mee. Zij schrijven: „Deze behandeling aan het eind van een lange rij van woorden en daden, die wij met ge duld en in de hoop op een nieuw begin uit gemeenschappelijke beke ring gedragen hebben, overschrijdt de grens van het verdraaglijke." „Wij hebben besloten. dp arbeid van de Christelijke Vredesconferentie voort te zetten, zonder voorlooig aan de bijeenkomsten van de organen van de beweging deel te nemen". Een deelname is dan weei mogelijk, „wanneer het duidelük is. dat de Christelijke Vredesconferentie bereid is. zich tegenover de uitdagingen van onze tijd en de roep van ce jongeren op te stellen in dezelfde profetische node en ook bij de ..kerkmanne" uit Zuid Afrika, dat het een goede ont moeting was geweest. Een on'moe- ting, waarbij men elkaar niet heeft gespaard, maar waarbij de broeder lijke genegenheid steeds de boven toon voerde. LEEUWARDEN Op 61-jarige leeftijd is overleden de gereformeer de ds. W. C. Huismans, predikant te Wartena en van de ziekenhuizen in Leeuwarden. Andere plaatsen waar ds. Huis mans heeft gestaan waren: Heerhugo- waard (N.H.) en Stiens. Hij preekte vaak in het Fries. Zijn vader was de bekende Sipke Huis mans, een van de oprichters van het Chr. Trysk Selskip. De begrafenis is dinsdag 10 maart na 'een rouwdienst dié om twee uur* begint in de gereformeerde kerk van Wartena. idel ijp* (Van onze kerkredactie NOORDWIJKERHOUT - oecumene-rapport voor het toraal concilie vraagt „zo ro mogelijk ruimte" voor plaat! kc raden van kerken om tc perimenteren met de van oecumenische gemeente Het gaat bij deze oecumeniscl meenten niet om nieuwe gekx meenschappen, los van de best kerken, maar om „plaatselijke werkelijkingen van de eenheii bestaande kerken". Op vele plaatsen gedoogt de tie geen uitstel, zegt het rap Voor de jeugd is de gescheidej dikwijls een volmaakt onbegrijpf zaak, maar ook grote groepen.^ ouderen vinden in de bestaande ken nauwelijks meer de ruimteen gemeenschappelijk handelen. geloofscrises, die in alle kerken pw< aanwezig is, dringt tot eenheid „^e Omdat geen enkele kerkorde tT vorming van oecumenische gei^j ten voorziet, is het „bij uitstel^ zaak van experiment." evi Op plaatselijk vlak wordt v,jet ondermeer geadviseerd tot «n regelmatige oecumenische f011 diensten re gezamenlijke dienstverlenin; de sociaal-charitatieve sector gezamenlijke deelneming landelijke acties met betrekking de grote wereldproblemen !SCC gerichte oecumenische vond en informatie door cursussen egen sprekskringen. e 1 de Geen blokvorming pu: Maar het rapport waarschuw61' voor, dat het bij het samenw^6 der kerken op een bepaalde jiac niet mag gaan om blokvorming r q nover andere bevolkingsgrore' „Waar samenwerking met an(mj mogelijk is, dient zij geprobeei uitgebouwd te worden, wafl christelijke eenheid beoogt het i zijn van allen." Het moet niet onmogelijk gl" 1 worden, aldus het rapport, dat"i de groeiende eenheid op het pla lijk vlak de Raad van Kerker drongen wordt om een positie t/( zen en besluiten te nemen, ii verder gaan dan de huidige ooj^ ken van de raad. r Van de rooms-katholieke verte® woordigers en deelnemers werk van de raad wordt ge- dat zij een dergelijke ontwi uit alle kracht helpen te bevoi Dat in andere lokale kerken dtj wikkeling nog niet zover vod schreden is, mag geen reden zijl in Nederland de ontwikkeling te tragen of te frustreren. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Hoe moet het nu verder met de behandeling van het oorlogsvraagstuk? Met de finish in zicht heeft de gere formeerde synode zich hier gisteren nog enige tijd in ver dient. zoals men weet had men in de sy- vnodeweek van februari de synode opgesplitst in een vijftal gespreksgroepen, die inmiddels allen het hunne over hun besprekingen hebben gerapporteerd. Er kwam van alles uit. maar dat betekende geenszins dat men er cok uit kwam. De procedure zal'nu zijn als volgt. Er zal een pocket komen, waarin op begrijpelijke wijze het probleem zal worden omschreven. Verder zal de ontwikkeling van deze zaak als synode worden omschreven: het comnvssievcorstel zo coed als de diverse amendementen. Dit alles voorzien van een duidelijke om lijsting. Deze studie zal nu aan de kerken worden aangeboden met het verzoek in de gemeenten over deze kwestie mee te gaan denken. Aan het slot van dit eenvoudige bronnenmateriaal zal dan een aantal vragen worden gesteld, waarop de kerken die via gemeentevergaderingen of bezin- ningsgroepen aan de gang kunnen dan kunnen antwoorden. Rapport Al deze reacties zullen vervolgens worden bestudeerd en verwerkt door een in te stellen deputaatschap, die een zeer gerichte opdracht zal krij gen. Het resultaat van de bezinning van dit deputaatschap. dat zich in hoofdzaak tot de principiële kant van de zaak zal moeten beoerken èn de bezinning in de gemeenten zal in een rapport aan de eerstvolgende synode moeten worden voorge'eed. die dan verder kan handelen. Daarmee, zo concludeerde svnode- praeses dr. P. G. Kunst, heeft deze synode de zaak we':swnar n!et verder gebracht, maar wel een zo breed mo gelijk gesprek aan de gang gekregen, waardoor in de toekomst hopelijk wél tot een principiële uitspraak zal worden gekomen. Enkele citaten uit de rapporten van de gespreksgroepen. Bij alle verschil van inzicht heerste unaniem de me ning, dat de kerk slechts dan een uitspraak moet doen, als deze duide lijk is en niet het karakter heeft van het compromis. Wil van God Ook werd eenparig de stellige ver wachting uitgesproken, dat men bij een verder doorspreken met elkaar van deze problematiek zouden kun nen komen tot een onderkennen wat de wil van God is. het goede, welge vallige en volkomene. Voorkeur werd uitgesproken voor „een royale erkenning van onze ver legenheid om tot een uitspraak te komen." Met deze verlegenheid zou de hele problematiek als „twistappel" in de kerken kunnnn worden inge dragen wat dus gebeurt - red. om aldus allerwege tot gesprek en be- iLP Z F« ing eiei flat al .Ps Het besef, door de oecumenische beweging gewekt, dat de kerk zi( zélf moet vernieuwen, dat de trouw van de kerk niet kan blijkenS eigen gedaante (geen jonge wijn in oude zakken), is merkwaardig v\ koppig vasthouden van oude normen, maar in het prijsgeven van |r,S want aan de verwachting van een gehele wereld die weet op een keP punt gekomen te zijn. f~ Het ontzaglijke verlangen naar vrede en gerechtigheid datonze d"* réld bezielt, heeft langs eigen wegen eveneens tot de overtuiging geitjkz: dat de vernieuwing van de wereldsamenleving niet kan plaats vino je langs de weg van uitbreiding en geleidelijke verbetering van het bestak de. Aan het einde van deze verwachting staan nieuwe, andere, op jen ogenblik nog volstrekt onbekende vormen van samenleving en cultulde Een niet gering deel van de ivereld is bereid zijn gehele bestaan op jri spel te zetten om deze verwachting waar te maken. 6 (gei Deze golf van verwachting, van hartstochtelijk verlangen en van bereidheid het eigen leven prijs te geven voor het komende, be hoort ook tot de tekenen des tijds, waarin de Heer spreekt. Het is de zaak van het volk. Gods om dit teken te verstaan Dat wil niet zeggen, dat het Rijk Gods gelijk zou staan aan de vernieuwde aardse werkelijkheid waarnaar velen streven. Maar het betekent ioel, dal dit streven voor de kerk en de leden van de kerk herkenbaar is als een bewe ging die mede deel uitmaakt van Gods heilsplan met de mensheid, en dat de roep om op te staan uit de slaap van lange zelfgenoeg zaamheid ook door de kerk ver staan wordt als dwingend. (uit het concilierapport: pag.12) PERNIS Na een rouwdienst in de gereformeerde kerk tc NU kerk (zyn voorlaatste gemeente) is don derdagmiddag drs. A. J. Koffeman, predikant van de gereformeerde kerk te Pernis, begraven. De dienst werd onder meer bygewoond door de twee de voorzitter van de Bond van Gere formeerde Mannenvercnigingen, ds. Ros te NUkerk en ds. Van der Hei den, gereformeerd predikant te Per- nis. Velen uit Pernis woonden de rouwdienst eveneens bU- Groot was ook de belangstelling op de begraafplaats, waar ds. Loosman het Onze Vader bad. Aan de groeve dankte een zoon van de overleden predikant, de heer A. Koffeman, me de namens zijn familie voor dc over weldigende belangstelling en het me- raad te komen. Dit zou zo oeen heil- deleven, ondervonden na het overlij- zame zaak kunnen worden. den van zijn vader. NED. HERV. KERK Beroepen te Maartensdijk (bi gew. wijkgem. in wording C. Nieber te Zaltbommel; te Schi zeel: G. Westland te Wierden. Aangenomen naar Maassluis E. H. Kalkman): R. Heusingve Nagele-Tollebeek (N.O.P.). Beroepbaarstelling: kand. H. Heuvel te Stolwijk en kand. W. v. d. Sluys, Kelnarijstraat 24 te| ten (Gld.). die is beroepen te kapelle. GEREF. KERKEN Beroepen te Appingedam en te zijl: D. O. Veenedaal te Genderi Aangenomen naar Tilburg: K. te Meppel. GEREF. KERKEN (VRIJGEIig Bedankt voor Zuidwolde J. Slotmari te Urk. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-oostf" v. d. Meer te Nieuwe Pekela. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Groningen: D. Halj, berg te Dordrecht. Bedankt voor Poortvliet en L Zeist: Chr. v. d. Poel te Yersekf, APELDOORN Op woensdi1 en donderdag 23 april houdt hetL tactorgaan gereformeerde gezf COGG een conferentie op Woudl ten. Dr. W. Aalders uit Den HaaJ, refereren over het onderwerp tus en de wereld". Dr. B. Wentse Beverwijk zal de slotspreker zijn] Opgave bij de secretaris varl COGG ds. J. H. Veléma, Anna I lownalaan 17. Apeldoorn, tel. 05T 12362.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2