Zuid - Afrika:
eenheid
ook
wij willen
menselijk geslacht
Kerken willen toch
elkaar vasthouden
GEREFORMEERDE VROUWENBOND
Verzet geboden
tegen aparlhek
MOGEN WE ALSTUBLIEFT?
Blanke familieregeringzegt Verkuyl
Ds. Wouters en
zijn vriend
Een woord voor vandaag
VELE RASSEN OP VOLLE TRIBUNE
Zomerdien
in Groning
Brazilië verbie
r.k. catechismii
Ds. Phiri uit Zambia:
BEROEPINGSWERK
DONDERDAG 5 MAART 1WE
Wat Hij u ook zegt, doet dat! Het is de mededeling van de moeder
van Jezus aan de bedienden, die voor spijs en drank moeten zorgen
op het bruiloftsfeest in Kano. Er is daar opeens een paniekstem
ming. Iemand heeft een fout gemaakt. Er komt gebrek aan wijn.
Ja, wat nu! De wijn is (bijna) op, maar het feest duurt nog voort.
Er moet iets gebeuren.
Dan komt de moeder van Jezus en zij zegt tot de bedienden: Wat
Hij u ook zegt, doet dat." We weten de afloop.
Er komt meer dan voldoende van de beste wijn. Jezus draagt de
bedienden iets op, wat naar de mens gesproken op niets moet uitlo
pen. Hij zegt hun: Vult de vaten met water en dat water verandert
in de lekkerste wijn, die de gastheer zijn gasten kan voorzetten.
Als in hel leven de wijn op is, is er maar één redmiddel. Ga naar de
Here en zeg Hem wat er aan de hand is. Dat is punt één. Punt
twee is: En doet wat Hij zegt.
Wie Jezus in zijn leven raadsman laat zijn, komt tot de ontdekking,
dat het beste altijd nog moet komen.
We lezen vandaag: Marcus 8 vers 22 tot 9 vers 1.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN „Ik sta hier met vreugde vanwege de goede
broederlijke ontvangst, maar ook met leed in het hart omdat
van ons in Zuid-Afrika gezegd wordt wat mij niet billijk lijkt",
zo zei gisteren op de gereformeerde synode in de discussies
over de apartheid prof. dr. F. J. M. Potgieter, hoogleraar te
Stellenbosch als afgevaardigde van de Nederduitse Gereformeerde
Kerk.
„Prof. dr. J. Verkuyl zegt namelijk in woord en geschrift, dat wij
valselijk theologisch bezig zijn om een apartheidsideologie uit
te kunnen dragen. Als ik dat zo hoor, doet mij dat bijna ongeloof
lijk aan. Want dat is niet zo: wij zijn in alle ernst bezig om onze
overtuiging naar Gods Woord te richten. Laat men toch goed
hegrijpen, dat ook wij de eenheid van het menselijke geslacht
fundamenteel stellen.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Overvolle tribunes, waarop men een interraciaal
gezelschap kon aantreffen, uitdelers van pamfletten, boekjes en
zelfs een krant in een extra editie wezen er gisteren op de gerefor
meerde synode al op dat het een belangrijke dag zou worden. Een
dag waarop de apartheid in Zuid Afrika centraal zou staan.
De avond tevoren waren al infor
mele discussies gehouden met de
Zuid-afrikaanse gasten, die op uitno
diging van de synode naar ons land
zijn gekomen. Eerst ging men in ge
spreksgroepen uiteen om later nog
informeler de discussies in de gro
te hal van De Blije Wereld voort te
zetten.
Maar gisteren ging het dan officië
ler toe, naar aanleiding van het rap
port „Zaken rondom de Gereformeer
de Oecumenische Synode", dat de sy
node in behandeling nam. Praeses dr.
P. G. Kunst begon met een voortgezet
welkomstwoord aan het adres van .de
broeders uit Zuid-Afrika, want in
eerste instantie had hij ze immers al
maandagmiddag toegesproken.
Er is enerzijds vreugde vanwege
deze ontmoeting, zo zei hij, maar we
kunnen anderzijds niet verhelen, dat
er tussen de Zuidafrikaanse zuster
kerken en de onz- op een aantal be
langrijke punten moeilijkheden zijn
ontstaan, die steedj meer vragen lij
ken op te werper. Van de wederzijd
se banden woidi soms gezegd: hoe
zullen we die nog binden? Maar toch:
we hebben elkaar te zoeken, gesprek
moeter zijn.
Wij zeggen dat uw kerken zich van
de wereld isoleren zoals u op uw
beurt zeg, dat wii vervreemden van
..de oude banden" Als dat zo is, dan
moeten wij elkaar in de ogen zien
omdat in ons hart de overtuiging
leeft dat wij elkaar in het verder
handelen nodig hebben. Daarbij be
hoeven we elkaar niet te sparen in
het zekere weten, dat onze band in
Christus er een is die niet gebroken
wordt
Geen politiek
Namens de Nederduits Gerefor
meerde Kerk var Zuid Afrika was
het synodepraeses dr. S. J. Gericke
die zich tot de vergadering richtte,
om onder meer vast te stellen, dat de
vijf afgevaardigden van de Zuidafri
kaanse kerken niet gezien mogen
worden als pleitbezorgers voor een
bepaalde politiek of regering. Wij zijn
hier als kerkelijke mannen, die over
allerlei kwesties willen spreken voor
zover zij menen daarin een kerkelijke
roeping te hebben. Wij kwamen
graag om dit gesprek te voeren, om
misverstanden ui* dc weg te ruimen,
want we hebben te weinig kennis van
elkaar.
Onze eenheid moet sterk genoeg
zijn om te kunnen weerstaan wat
erop aanstuurt ons te scheiden. We
zullen al niet vergeefs gekomen zijn
als we samen tot de conclusie mogen
komen, dat wij elkaar bij de hand
blijven houden.
Prof. dr. W. J. Snijman van de Ge
reformeerde Kerk van Zuid-Afrika
benadrukte de eenheid in Christus
die hij nu en bij eerdere gelegenhe
den dat hij in ons land was met de
Nederlandse broeders heeft ervaren.
We moeten ons trachten in te leven
in eikaars vraagstukken. Wij moeten
elkaar beter trachten te begrijpen als
broeders in Christus. Uw vrees t.a.v.
ons is het ontstaan van een „apart-
heidstheologie", zoals wij weer wat u
betreft bang zijn voor een niet spe
cifieke theologie, die ons inziens in
Nederland al meer dreigt post te vat
ten.
Onze kerken verkeren in een
stormachtige zee. Juist onder die om
standigheden is het zaak elkaar ste
vig vast te houden, zo besloot hij.
Bantukerk is bezig met grote dingen:
kerkbouw, theologische opleiding,
zendingswerk. Wi] werken verder in
de richting die de moederkerk aan
gaf. Een veel grotere prioriteit dan
over het rassenvraagstuk van ge
dachten te wisselen achtte hij daad
werkelijke geldelijke en andere steun
voorde Bantukerk uit Nederland.
Help ons en stoot ons niet af, zo
riep hij uit Bij ons zijn er velen die
zich theologisch verder willen bekwa
men in Nederland. Geef hun en
daardoor ook onze kerken die kansen,
aldus dominee Ntoane. die aan het
begin van zijn toespraak in zijn eigen
taal een luidruchtige, maar niet min-
iier sympathieke fioet tot de synode
en de vele belangstellenden had ge
richt.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN „Ons is kerk-
manne". zo is van Zuidafrikaanse zij
de gezegd. Mannen, die kunnen han
delen, neem ik aan. Welnu, dan ver
wacht ik van hen een kritische op
stelling. Maar daarvan heb ik nu niet
zoveel gemerkt. Mijn diep ernstige
vraag is: wie geeft een minderheid
het recht een meerderheid het recht
te beperken in het wonen, in met wie
mag worden getrouwd, in beroeps
keuze, in het toepassen van wat ge
noemd wordt de kleine apartheid?
Dit zei gisteren ds. D. N. Wouters
van Pijnacker, die deze vraag wilde
toespitsen op het geval van zijn
vriend, die weet dat ik hier spreek.
Mijn vriend heeft een andere
huidskleur. Mijn vriend is zeer be
gaafd, komt uit Zuid-Afrika en stu
deerde hier voor arts. Mijn vriend
leerde hier een Nederlands meisje
kennen van wie hij is gaan houden
en met wie hij is getrouwd.
Mijn vriend wil nu heel graag naar
de Transkei om de mensen daar te
helpen, wat erg nodig is. Maar mijn
vriend kan dat niet doen. Hij zou in
arrest genomen kunnen worden. Mijn
vriend heeft zelfs mqeite om zijn kin
deren een nationaliteit te geven.
Hoe is dat te rijmen met de tekst
die ik nu wil voorlezen namelijk Pre
diker 9 vers 9: „Geniet het leven met
de vrouw die gij lief hebt, al de dagen
des ijdelen levens, die Hij u geeft
onder de zon, al uw ijdele dagen,
want dat is uw deel onder de leven
den en bij het zwoegen, waarmee gij
u aftobt onder de zon."
Maar er is ook Handelingen 17:26,
waarin staat dat God de naties heeft
gemaakt; er is pluriformiteit in de
schepping. Verder wijst Genesis 17 op
de etnische veelvormigheid in de
schepping."
De aangevallen hoogleraar Verkuyl
kwam later hierop terug door te ver
klaren dat zijns inziens de kerk ge
roepen is tot maatschappijkritiek en
ideologiekritiek. Met diverse citaten
toonde hij aan, dat inderdaad in
I Zuid-Afrika sprake is van een ideo-
logie van monopolisering van de cen-
j trale macht bij een (blanke) minder
heid. Er kan van een blanke oli
garchie (familieregering) gesproken
worden. Dat prof. Potgieter daarvoor
dan nog theologische bouwstenen
probeert aan te dragen ook, achtte hij
zeer bedenkelijk Hier wordt een
dwaalleer toegepast
Jezus is op aarde gekomen om
scheidsmuren weg te nemen. Hij wil
één lichaam, bij Hem is de dominant
de eenheid van het menselijk ge
slacht Niet met woorden maar met
de daad.
Ik vraag dringend aan de Zuidafri
kaanse kerken: zijn ze ertoe bereid
Discussies in de hal van De
Blije Werelt over de apartheid.
I Op de voorgrond prof. dr. H. M.
Kuitert in debat met dr. J. S.
Gericke, synodepraeses van de
Nederduitse Gereformeerde
Kerk. Staande ds. D. N. Wouters
uit Pijnacker. Ttissen Kuitert en
Gericke een gespannen luiste
rende journalist Henk Biersteker.
haar bijdrage te leveren dat volledige
medezeggenschap binnen de repu
bliek Zuid-Afrika ontstaat? Zijn zij
bereid aan te dringen op consultatie
met alle groepen om daartoe te ko
men? Dat is recht doen in Zuid-Afri
ka.
Van u geleerd
Waarop dr. J. D Vorster weer op
merkte. dat Zuid-Afrika in de eigen
aardige situatie verkeert, „dat we
ten slotte ons standunt bij u geleerd
hebben." Apartheid is niet een zaak
van vandaag of gisteren, deze bestaat
al sinds 1671.
Hij vond het verkeerd van prof.
Verkuyl „ons bonafide optreden in
twijfel te trekken". Met evenveel
recht zou ik kunnen zeggen: u, prof.
Verkuyl, leeft uit een ideologie die
liberalistisch is (gelach op tribune).
Wat het Christelijk Instituut be
treft, ds. Bevers Naudé heeft zijn sta
tus als predikant verloren omdat hij
zijn gemeente heeft verlaten (hem
bleef geen andere keus, zo werd later
van Nederlandse zijde opgemerkt). De
synode van de Nederduitse Geref.
Kerk kon niet anders handelen, om
dat in de kerkorde staat dat onder
deze omstandigheden een predikant
zich radicaal verliest
Bantoe-dominee S. J. S. Ntoane
merkte op „dat we veel vriendelijker
en begrijpender tegenover elkaar
moeten staan". Dat is bijbels en
wordt iedere Bantoe-christen inge
prent. Natuurlijk gaat het met het
apartheidsbeleid niet voor honderd
procent goed. Maar het is te waarde
ren dat er iets gedaan wordt.
Er is al veel veranderd: „Vroeger
liep mijn vader als hij een brief naar
een blanke moest wegbrengen, met
zijn vinger omhoog tot hij de brief
had afgegeven. En nu zit ik naast u,
blanken, aan één tafel". Er is voor
uitgang en al veel veranderd. Door de
kerk wordt daar mede een begin mee
gemaakt. Ik vraag u: help ons niet
door te oor£e?en maar door te helpen
bereiken wat we willen bereiken".
Het Christelijk Instituut is door de
Bantoe-kerken niet verworpen noch
geaccepteerd. Deze zaak is in studie
en komt volgend jaar in onze synode,
waar een standpunt bepaald zal wor
den.
Prof. dr. H. M Kuitert meende dat
het Christelijk Instituut in de hele
problematiek de belangrijkste rol
speelt Beyers Naudé stond eenvoudig
voor de kegs: ophouden met wat hij
deed (predikant zijn) of doorgaan met
zijn werk aan het Instituut en dan
géén predikant meer zijn. Zoiets doet
iemand toch niet zonder een grote
oorzaak.
Zou het kunnen zijn omdat hij en
de anderen van het Instituut Gode
meer gehoorzaam willen zijn dan de
mensen? Ik dacht dat dit het geval
was.
Ik zou de Afrikaanse kerken willen
opwekken: steun het Christelijk In
stituut zelf eens. Wij doen het al. Dat
moet u dan maar als onze vorm van
meedenken beschouwen.
Prof. dr. W. J. Snijman, hoogleraar
te Potchefstroom en behorende bij de
Gereformeerde Kerk van Zuid-Afri
ka, zei dat gerechtigheid en liefde
voor ons neerkomen op het verdwij
nen van alle discriminatie. Laat daar
toch geen meningsver^hil over be
staan.
Van hieruit kan men twee wegen
bewandelen. In dc eerste plaats door
integratie voor te staan (maar dat is
niet de enige weg). In de tweede
plaats door gebiedsscheiding (de ons
inziens betere weg) ten einde discri
minatie te laten verdwijnen.
Ook die tweede weg, waarvoor wij
gekozen hebben, is een moeilijke en
pijnlijke. Maar het is toch een weg
die gevolgd kan worden op grond van
liefde en gerechtigheid. Dat is voor
ons geen ideologie maar de beste weg
in onze situatie.
Van mijn kant zou ik aan de Ne
derlandse broeders willen vragen:
maak van de door u voorgestane in
tegratie geen ideologie, want daar
lijkt het erg op; Het gaat er ons heel
nadrukkelijk om andere volken te la
ten toekomen wat we zelf ook wen
sen.
Dr. S. J. Gericke wilde een woord
van Churchill aanhalen: de vereen
voudiging van een probleem (dat
schijnen de Nederlanders te willen
doen) maakt een oplossing onmoge
lijk. Ten aanzien van ds. Phiri uit
Zambia (zie elders op deze pagina
merkte hij op,) dat diens president het
voortbestaan van Afrikaanse volken
belangrijker achtte dan de vrijheid
van mensen en dat een institutionele
oppositie vreemd is aan de Afrikaan
se traditie (later werd echter van Ne
derlandse zijde gesteld, dat dr. Geric
ke dan ook had moeten vermelden
dat de president van Zambia nadruk
kelijk tegen apartheid is.
Dr. Gericke wees erop dat Zuid-A
frika een van de weinige landen in
Afrika is waar harmonie heerst. Wij
praten veel en intensief met de rege
ring in broederlijke geest. Er is een
intensief contact overheid - kerken,
dat wederzijds op prijs wordt gesteld.
Ds. R. J. van der Veen, secretaris
van de Zendingsraad, was het die het
voorstel van dr. W. Bruckner de Vil-
liers van het Christelijk Instituut in
de gelegenheid te stellen zijn stand
punt te geven. Hij noemde segregatie
in deze tijd onmogelijk en een over
wonnen standpunt.
Geen tucht
Het Christelijk Instituut, aldus ds.
Van der Veen, mag niet bestreden
worden met tuchtprocedures. De
broeders aan het Instituut verbonden,
hebben recht op een andere behande
ling. Dat mogen de kerken zich aan
trekken onder het motto „Beter ten
halve gekeerd dap ten hele ge
dwaald". Gaat het ten slotte niet om
de oecumenische roeping en de roe
ping ten aanzien van de raciale ver
houdingen in Afrika?
Hij wees de bewering,van dr. Ge
ricke van de hand als zouden er in
Zuid-Afrika „louter kermanne" zijn
en citeerde uit een rapport dat een
gesprek van dr. Gericke met de pre
sident van het internationale ge
rechtshof weergaf, dat eerstgenoemde
zich wel degelijk ook politiek opstelt
(achter de regering).
Dr. W. Bruckner de Villiers van het
Christeliijk Instituut kreeg ten slotte
gelegenheid het zijne te zeggen. Hij
riep de Gereformeerde Kerken die hij
dankte voor haar financiële steun op,
om een profetisch woord te laten ho
ren.
De Zuidafrikaanse kerken kunnen
het niet alleen: de armen moeten om
hoog gehouden worden, als bij Mozes.
De Nederlandse kerken moeten be
grijpen, „dat als wij zondigen, zij dat
mede doen. Het gaat om miljoenen
die aan onze (dus ook aan uw) zorg
zijn toevertrouwd".
Tenslotte besloot de synode de met
algemene stemmen aangenomen be
sluiten van de Gereformeerde Oecu
menische Synode (GOS) inzake de
rassenverhoudingen te aanvaarden en
een schrijven over apartheid te rich
ten aan de ledenkerken van de GOS
in Zuid-Afrika.
Dit schrijven zal het moderamen
nog nader formuleren.
Helft kerken die
GRONINGEN De centra/
keraad van de hervormde gcb
heeft besloten als proef deze|
gedurende zes weken het
kerkdiensten te halveren.
In het verleden bleek in Gnfj|j
overduidelijk, dat tijdens de
tietijd het kerkbezoek sterk
Bovendien leiden de vakanti
predikanten, organisten, kost §§1
andere medewerkers tot compli
BRASILIA Het Braziliaai
nisterie van onderwijs heeft 1
bruik van een nieuwe rooms-
lieke katechismus op de
scholen verboden.
Het boek, dat geschreven
pater Cochin, was door de b:
penconferentie goedgekeurd. 1
nisterie beschouwt het als
tionair.
er
LUNTEREN Ons christelijk ge
loof legt ons de plicht op onze mede
christenen zowel van de blanke als
van de zwarte Nederduits Gerefor
meerde Kerken in Zuid-Afrika te in
spireren zich in woord en daad te
verzetten tegen de apartheidspolitiek
in Zuid-Afrika. Want de kerk kan
niet om de politiek heen, als het erom
gaat een lichtend licht en een zoutend
zout op deze aarde te zijn.
Deze ernstige woorden sprak giste
ren op de gereformeerde synode ds. J.
G. Phiri van de Reformed Church in
Zambia. Hij studeert thans aan de
VU in Amsterdam. Zijn kerk zond
hem als officiële afgevaardigde.
Hij stelde vast, dat de Nederduits
Geref. Kerk in Zuid-Afrika in een
sleutelpositie verkeert, zodat haar
bijdrage grote invloed kan hebben op
zowel een sociale als politieke veran
dering van koers in Zuid-Afrika.
Een regering kan de neiging heb
ben zichzelf eerder als een leider dan
als een dienaar van God en de men
sen te zien. Er is maar één manier
om tirannie te voorkomen en dat is
dat gelegenheid wordt gegeven aan
de gehele bevolking om aan haar re
gering te vertellen wat zij nodig acht
om vrede en gerechtigheid te dienea
Derhalve: menselijke waardigheid en
geen discriminatie op grond van ras,
kleur, religie, cultuur, politiek of taal.
Het is Gods wil zo zei hij, dat ieder
mens tot de hem eigen ontplooiing
kan komen, zoals Christus dat wil.
Elke kunstmatige beperking in die
ontwikkeling is verwerpelijk voor het
christelijk geweten.
Blijft men de apartheid handhaven
en het is een slechte politiek
dan zal een tijd komen, dat God tus
senbeide komt. De bijbel leert ons dat
ook met betrekking tot het volk Is
raël.
Tweetalig
Ds. S. J. S. Ntoane van de Ned.
Geref. Bantukerk in Germiston,
Transvaal wiens knieën, naar hij zei,
trilden nu hij in een voor hem
vreemde taal moe?* spreken na een
doctor en een hoogleraar, bracht al
lereerst de groeten van zijn Bantukerk
over „die met u dezelfde belijdenis
hebben". U uit Nederland heeft ons
destijds het evangelie gebracht, moge
de band zo hecht tussen ons worden,
dat de gereformeerde gezindte mag
gaan spreken als uit één mond, merk
te hij, nu eens Zuidafrikaans dan
weer Engels sprekend, op.
Wij zijn nu zelfstandig en onze
(Van een onzer verslaggeefsters)
T>AARN De Bond van Gerefor-
*-* meerde Vrouwenverenigingen doet
het dit jaar eens anders dan tot nu
toe. Vandaag wordt in Arnhem de
huishoudelijke vergadering gehouden,
terwijl de grote bondsdag op dinsdag
12 mei in Hoogeveen is. Dus niet
zoals gewoonlijk op twee achtereen
volgende dagen.
De bond telt 22.361 leden en er zijn
927 clubs. Dat men nog in een derge
lijke organisatie gelooft blijkt uit het
jaarverslag, waar staat: „Weliswaar
wil de mens van 1970 zoveel mogelijk
vrij zijn, niet gebonden aan een strak
organisatorisch patroon. Toch blijkt
een organisatie die de individuele
vrijheid van een ieder opzettelijk
voor staat als service-instituut ook nu
nog duidelijk positief te kunnen fun
geren".
Vragen als: moeten we nu werke
lijk als vrouwen alleen maar bezig
zijn en waarom geen gemengde groe
pen, komen van alle kanten op de
vrouwenorganisaties af. Ze worden
nuchter beantwoord met mogen we
alstublieft?" ,-,Hoewel we als mannen
en vrouwen graag partners zijn in
het leven van al.zdag, is het toch niet
van het eerste belang om een ge
mengde club te bezoeken."
Maar als er gemengde groepen zijn,
die zich bij de bond willen aanslui
ten, dar zijn ze welkom.
Uit het jaarverslag lichten we ver
volgens de woorden: discussiegroepen,
studiedagen, vormingsdagen en ka
dercursussen.
In de discussiegroepen worden
vaak zeer serieuze onderwerpen be
handeld, die allen in deze tijd ter
harte gaan, zoals de echtscheiding. De
laatste serie studiedagen waren ge
wijd aan de bedreigde leefbaarheid
van onze maatschappij.
Problemen die in deze tijd spelen
en waarvan het goed is, dat men zich
in deze kring daar over verdiept.
Maar wat luchtiger onderwerpen ter
afwisseling, die het positieve van de
ze tijd van vooruitgang belichten,
zouden wat welkome afwisseling ge
ven, lijkt het ons.
Met kadercursussen is men verle
den jaar begonnen. De bestuursleden
van de clubs krijgen een „stevige
training" in het leiding geven.
Met de be'rende gereformeerde hui
vering is de bond enige jaren geleden
„uit de veilige beslotenheid gestapt",
maar deze aarzeling is doelbewust
(gereformeerden ook al weer eigen)
omgezet in een meezoeken naar gro
tere verbanden.
Dit gebeurt in het Oecumenisch
Vrouwen Contcct en het Presidenten
overleg van de protestantse vrou
wenorganisaties. 'uien heeft zich in
het presidentenoverleg over het on
derwerp abortus gebogen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Utrecht (stadspastoraat
toez.): dr. J. v. d. Werf, jeugdpred. te
Utrecht; te Blokzijl: C. Dolman te
Weert.
Aangenomen naar Linschoten: ka'nd.
C. J. v. d. Plas te Katwijk a. zee.
Bedankt voor Eindhoven: A. J.
Hoorn te Vlaardingen; voor Zeist
(toez.): J. Smit te Putten; voor ÏJssel-
muiden: G. H. v. Kooten te Delft.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Putten; te Den Ham en
te De Lier: D. O. Veenendaal te Gen-
deren; te Halfweg-Zwanenburg: H. J.
Ha sper te Gees (Dr.); te Hengelo: T.
Kamper te Zoetermeer.
Benoemd tot studiesecr. v.d. Raad
voor contact en overleg v. h. Neder-
landsch Bijbel Genootschap: D. N.
Wouters te Pijnaeker-Nootdorp.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Aangenomen naar Aalten-Neede-
Winterswijk: H. Schuurman te Creil
(N.O.P.)
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Amsterdam-zuid;
voor Noordscheschut en voor St. Tho
mas (Ont.-Can.-Free Chr. Ref. Ch.):
J. Westerink te Kerkwerve-Haamste
de.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Unionville (Can.): D.
Hakkenberg te Dordrecht; voor Gor-
kum: H. Ligtenberg f-ï Genemuiden.
Ik vraag u, gereformeerde 3
in Nederland, help ons. Want k
bang dat er geen vrede van dijce
heerst in Zuid-Afrika, maar in
een vrede van het geweer, die
bloedbad kan leiden. Wat zul z
kerken daartegen doen? ste
Wij hebben uw hulp in twnei
opzicht nodig. Materieel om tella
nen werken op de gebieden van M
logie, gezondheidszorg, landba er
logie, gezondheidszorg, landballe1
onderwijs. Moreel om van dein
heidspolitiek in Zuid-Afrika ori.
komen, aldus deze predikant
mens zijn kerk vroeg of de
meerde kerken ook in corresp
tie willen treden met de ReilDl
Church of Zambia. i tc
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. witte suikei
planeet, 9. voelspriet, 11. aflcSGS
telegramformulieren, 13. zeesdPa
pad. 14. rivier in Italië, 15. *j.'
heid van electrische spanning'^'
bijrivier van de Fulda, 19. Ran
gaai, 20. water in Z.H., 22a J
chaamsdeel, 23. trede, 24. IC E
25. jongensnaam, 26. insekt, Ge
gesloten, 30. soort hond, 32. v'<
soda, 33. atmosfeer (afk.), 34.^ H
raad, 37. jaar (afk. Lat.), 38.L,,
verwachts, 40. gebak, 41. 1^ er
bouwwerktuig. en
Verticaal: 1. lid van de Mi-pp
Vrouwen afd., 2. bergplaats;
vloeistof, 4. bevel, 5. plaatsje de
der Gramsbergen, 6. hoekpijleker
muzieknoot, 8. ontzaglijk, ^E1
meer op de grens van de V.S°1,S
Canada, 12. beeltenis, 14. b
gang, 16. slappe koffie of tri]
18. grootste Ital. dichter,
vreemde munt, 21. ik (Lat.),
'doornachtige sierplant, 27. En£,'(?
tel, 29. nazang, 31. boom,
overslaande sluiting, 35. ari^N
(afk.), 36. Myth, figuur. 38. flem
lielid, 39. welaan. ïc'11
19
OPLOSSING VORIGE PUZZ
Hor.: 1. passagier, 2. Arlesf^
de, 3. tael-pol-es, 4. abeel-obetker
ter-namens, 6. Osenisse, 7. okee
-atlas, 8. set-ar-eeuw, 9. testamtoen
Vert.: 1. patat-oost, 2. ara boog
-Ee, 3. slee-rs-ets, 4 Selene-raf'P
as-plan-ara, 6. gnoom-item, 7.FP
-bes-Lee, 8. ed-een-sa-un, 9. r
-rs-es-wt. Don