EO krijgt maar
geen personeel
TV-commentaar
Ombudsman toont
onverbiddelijke
macht van de tv
Buitenlanders helpen
Vraagstukken
De zaak-Christientje
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TÉ HOREN
Ds. A. Ponstein
overleden
Kooplieden
des doods
CAROLINA YES
oppie Loep in kokosnoten
Kereltje Knetter en de Bos-bubbel
DINSDAG 24 FEBRUARI 1970
ARI M-
j(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Volgens pro
grammaleider J. Koekoek kan de
nieuwe omroep EO volstrekt niet
plagen met het aantrekken van
omroeppersoneel. „Ze komen
eenvoudig niet", zegt hij, „wij
hebben helaas de misplaatste
image van psalmenkwelers en
dagsluiters te zijn, dat schrikt af.
We hebben nog tenminste 24
flensen nodig, we hebben er
maar een paar. Daarmee kunnen
Wij niet rondkomen en daarom
hebben wij buitenlandse free
lances aangetrokken".
fOWEL in NCRV's als in VARA's
-actualiteitenrubriek werden gis-
eravond Palestijnen ondervraagd
•ver de aanslag op het Zwitserse
rliegtuig en beiden bezwoeren, dat
dergelijke door heethoofden ge-
•leegde handelingen veroordeelden
n niet konden geloven dat Palestij-
len zich hieraan hadden schuldig
[emaakt.
Hier en Nu liet ook een uitgebrei-
le reportage zien van de 2.000 Car-
isten die naar baby Carlos kwamen
tijken en hem plechtig een rode ba-
et op het hoofdje drukten. Prinses
rene zei voor de Nederlandse ca-
ïiera dat haar zoon reëel zal worden
pgevoed en geconfronteerd met de
•roblemen van de wereld, waarna hij
ijn eigen leven moet maken.
Achter het Nieuws hield zich be-
ig met het vraagstuk: dodenherden-
ing of niet, waarbij het ja van de
uderen (ten slotte zelfs emotioneel)
lonk tegenover het neen van jon-
[eren, die ook de tussenweg van het
ïedeherdenken van alle huidige oor-
ogsslachtoffers aangaven.
Vruchteloos heen en weer gepraat
ussen de nimmer goed aan het woord
omende hoofdambtenaar Lamers en
en flinke groep maatschappelijk
verksters over de stagnatie in de uit
tering voor late gevallen van oor-
ogsinvaliditeit, besloot op rommelige
rijze deze uitzending.
De VARA presenteerde ook de
erste aflevering van een serie re-
•ortages over het herstel van in de
•orlog verwoeste steden. Het wrange
ezegde „in de brand uit de brand"
an worden toegepast op Conventry,
e historische Engelse stad die vóór
940 maar niet toekwam en nu gans
i gemoderniseerd. Zelfs zo, dat een
errukkelüke oplossing is gevonden
oor het te veel aan auto's: zij rij
en over wegen op niveau en wor-
en geparkeerd op de daken van ge-
ouwen en flats. Tenminste één op
lost vraagstuk.
Wel heeft de EO inmiddels een al
gemeen directeur veroverd, en dat is
de heer J. J. Akkerman, 52 jaar oud
en op 't ogenblik chef van de hoofd
afdeling bedieningstcchniek van de
NOS-televisie.
Hij zal op 1 mei a.s. als de EO een
maand in de ether is, toetreden. De
heer Akkerman is gereformeerd en
fractieleider van de prot. christelijke
groepering in de Baarnse gemeente
raad. Hij ziet zijn nieuwe functie als
een idealistische uitdaging op het ge
bied van organisatorisch-pro-
grammistisch werk, na het tech-
nisch-organisatorisóhe dat hij tot nu
toe doet.
Na zijn studie tot electronicus
werkte hij een tijdlang bij een
Amsterdams bedrijf. In 1960 kwam
hij als ontwerper in dienst bij de
NOS, toen nog NTS. Hij bracht het
weldra tot chef-ontwerper en in 1965
werd hij in zijn huidige functie be
noemd.
Het is niet alleen uit directe perso-
neelsnood, dat de EO werkt met bui
tenlandse free-lancers: al spoedig na
de oprichting oriënteerde het bestuur
zich op Amerikaanse en vooral Britse
Evangelische omroepen.
Ds Glashouwer deelde ons reeds
eerder mee, dat het programmapa
troon van deze „stemmen van het
Evangelie" EO en zijn oprichters veel
beter aansprak dan de NCRV, die
te veel met haar tijd meegaat en vol
gens EO, juist die stem van het Evan
gelie niet zuiver en vooral herken
baar genoeg laat klinken.
Een beletsel bij de personeel swer
ving is niet in de eerste plaats het
karakter van de omroep, wél het feit,
dat een adspirant-omroep, die met
15.000 leden op de proppen is geko
men, 1 uur tv- en 3 uren radiozend
tijd krijgt toegewezen voor de tijd
van 2 jaren. Heeft de adspirant dan
geen 100.000 leden aan te bieden om
daarmee C-omroep te worden, dan
gaat hij de ether weer uit.
Dat is niet aantrekkelijk bij het
werven van goed en vakkundig per
soneel, zoals de EO wil hebben. Niet
iedereen heeft er fiducie in, dat de
EO over 2 jaren 100.000 leden zal tel
len, het bestuur echter wél: „De kanf
dat wij dat ledenaantal niet halen is
heel klein, wtf geloven in de levens
vatbaarheid van EO".
Intussen blijft het een feit, dat de
TROS destijds als adspirant heel aar
dig met personeel tevoorschijn kon
komen, al had men geen keus onder
de meest-vakbekwamen: het risico
van de voorgeschreven groei werd
toen niet zwaar geteld.
Opmerkelijk is, dat EO zo moet tob
ben, maar wie weet, gaat het na 1
april, als de nieuwe adspirant in de
ether is, beter. Nu staat het er zo
hachelijk voor, dat er zelfs geen ge
gadigde is voor de baan van tv-om-
roepster en dat wil toch wel wat zeg
gen.
Minister Witteveen van financiën vulde gisteren
in een Haags bankkantoor een girobiljet in om een
zilveren bevrijdingstientje te bestellen. Op de foto
de minister minutieus aan het werk.
Nederland 1 KRO
7.04 uur aflevering „Geen zee te hoog", daarna „Verslag
op dinsdag".
8.20 uur documentaire „Kooplieden des doods".
9.10 uur aflevering De wrekers: De wraak van Kafka.
10.00 uur David-Frost-show.
Nederland 2 AVRO
7.30 uur Peyton Place.
8.20 uur deel 8 De overlevenden.
9.10 uur Sportpanorama.
10.00 uur actualiteiten: Televizier-magazine.
Hilversum I AVRO
7.3510.00 uur Vanavond, groot gevarieerd amuse
mentsprogramma.
10.00 uur Gonk, kritisch programma.
10.55 uur (NOS) kunstrubriek Zin-tuig.
Hilversum II KRO
8.00 uur concert met muziek en zang o.a. oud-Neder
landse melodieën en monologen uit Jeder-
mann.
8.45 uur programma over ouder worden.
9.30 uur Babel, kritisch kunstprogramma.
11.00 uur discussiemagazine Contekst.
11.30 uur lichte muziek.
(Van een onzer medewerkers)
EPE In de leeftijd van 79 jaar
is overleden de christelyk-gerefor-
meerde emeritus-predikant ds. A.
Ponstein.
Ds Ponstein, uit Elbürg afkomstig,
werd in 1928 predikant. Hij diende
achtereenvolgens de kerken te Steen-
wijk, Lisse, De Krim en Hasselt. In
1965 ging hij met emeritaat.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De VARA heeft be
paald geen misgreep gedaan met het
aanstellen van haar televisie-om
budsman, de socioloog drs. Marcel van
Dam. Meer dan ooit wordt het Neder
landse volk geconfronteerd met de
onverbiddelijke macht die het me
dium televisie, mits goed gehanteerd,
kan uitoefenen. Neem nu de zaak-
Christientje.
Wat was er van de driejarige Bel
gische Christientje terechtgekomen,
als VARA's ombudsman zich haar lot
niet had aangetrokken? Ze was ge
ruisloos verdwenen in een Vlaams
weeshuis, een spoor van verdriet ach
terlatende.
Natuurlijk gaat het in deze opzien
barend geworden zaak, die in een
mum van tijd zelfs de minister bij de
oren trok, niet uitsluitend om het
maatschappelijke lot van een drieja
rig kind, al is dat ook nog zo belang
rijk.
Marcel van Dam weet zijn „zaken"
heel goed en zuiver te kiezen. Hij
gaat (terecht) niet in op elke jammer
klacht die hem bereikt (en dat zijn er
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De KRO-televisie
komt vanavond met een belangrijke
doucmentaire, gemaakt door Henk
Neuman en Joost Tholens, getiteld
„Kooplieden des doods".
Hierin wordt aangetoond dat de
som gelds, die de arme naties van de
zgn. „derde wereld" in rijke indus
trielanden besteden voor de aankoop
van wapens, een veelvoud bedraagt
van het totaal dat ze van diezelfde
rijken ontvangen aan leningen en
subsidies ter verhoging van hun eigen
levensstandaard.
Tussen de twee wereldoorlogen in
werden de gevaren van de internatio
nale wapenhandel over het algemeen
scherp onderkend: wie zich met der
gelijke transacties inlieten, werden
„kooplieden des doods" genoemd. Na
1945, toen de wapenhandel vooral een
zaak werd van regeringsbureaus en
departementen, heeft het jaren ge
duurd. eer met het probleem opnieuw
signaleerde.
honderden, zo niet duizenden), maar
hij legt met grote intelligentie de
vinger op de werkelijk wonde plek
ken, veroorzaakt door kortsluitingen
in het maatschappelijke verkeer,
waarbij wet, overheid en instanties
zijn betrokken.
Van zijn uitzendingen maakt hij
geen sentimentele poppenkast, hij be
handelt zijn zaken met objectieve
ernst, die niet mikt op het losslaan
van overdreven emoties, maar op
werkelijke interesse.
Dat is de ongeëvenaarde kracht
van dit programma en dat is vorste
lijk gebruik maken van een onge-
kend-machtig medium, dat juist
daardoor tot volle kracht komt.
Marcel van Dam waakt er deugde
lijk voor, dat hij niet doordraaft, dat
hij niet signaleert vanwege de sensa
tie om daarmee een heleboel stof op
te jagen en de boel daarmee „voor de
wolven" te gooien, neen, hij pluist
rustig uit, schuift zijn pionnen na
denkend op de juiste plaatsen en rap
porteert zijn schaakspel zorgvuldig op
de buis.
Het lijkt onmogelijk, deze ombuds
man, die zich voor zijn optreden van
zeer goede integere medewerkers
heeft voorzien, zand in de ogen te
strooien. Elke manipulatie, verricht
door in het nauw gedreven instanties,
brengt hij terug tot de juiste propor
ties en stelt ze lakcniek in het licht.
Zo gaat hij niet borstkloppend in
op de stroom van adhesiebetuigingen
die de maatschappelijk werker Van
der Veen kreeg na het hem aan
gezegde ontslag door de'Raad voor de
Kinderbescherming, omdat hij de po-
sitiviteit van zijn rapport tegen het
verbod in had meegedeeld aan de
pleegouders van Christientje.
Marcel van Dam heeft de grote
vrijheid van handelen, veroorloofd
aan leden van de vreemdelingenpoli
tie, zowel als het laakbare overijlde
handelen van de Raad voor de Kin
derbescherming koel aangetoond: on
der zijn ogen kan er niet willekeurig
worden beslist.
Kamer en minister houden zich nu
serieus bezig met de zaak van een
driejarig Belgisch kindje. Voor star
wetmatig handelen heeft de ombuds
man geen eindeloos respect: de wet
geving is er ter bescherming van de
burger, redeneert hij terecht, en niet
voor de uitvoering van de wet op uit
sluitend ambtenaarlijk niveau, waar
bij de mens, om wie het gaat, per
ongeluk wordt vergeten.
Dit is een zeer reëel standpunt en
dat uitdragende, kan de tv-rubriek
van de VARA nog zeer veel goeds
verrichten, zolang de ombudsman
wars blijft van ziften en drammen,
maaralleen de menselijke zaak dient.
CHARLES DICKENS
DELOTGEVALLEN VAN
NICOLAAS NICKLEBY
111
De onaangename verrassing was zo groot, dat Kaatje verbleekte en vaifl
ontsteltenis begon te beven. Mevrouw Nickleby aarzelde geen ogenblik
deze tekenen aan de liefde toe te schrijven, maar hoewel deze ontdek
king haar niet weinig genoegen deed, was haar moederlijke bezordheid
voor de gezondheid van haar dochter zo groot, dat zij dadelijk opstond,
om uit haar loge naar die van mevrouw Wititterly te gaan. Deze dame,
gevoelig voor de eer een lord en een baronet onder haar kennissen te
krijgen gaf haar man een wenk de deur te openen, en zo gebeurde het dat
in de tijd van een halve minuut, het gezelschap zich in de andere loge
had gedrongen, die nu zo vol was, dat de heren Pyke en Pluck half buitte
moesten blijven.
'Mijn lieve Kaatje,' zei mevrouw Nickleby, haar dochter een hartelijks'
kus gevend, 'wat zag je er zoeven slecht uit! Je hebt mij laten schrikken?
- 'Het was zeker maar verbeelding van u mama, of het ligt misschien.-S-
antwoordde Kaatje, angstig omkijkend en merkend dat het onmogelijk
was haar moeder een waarschuwing toe te fluisteren, - 'Zie je Sir Mulberp
ry Hawk niet, liefje?'
Kaatje boog zeer stijf, beet op haar lippjn en keerde haar' hoofd naar he$
toneel.
Maar Sir Mulberry liet zich niet zo gemakkelijk afschrikken, -want Hij
kwam met uitgestoken hand naar haar toe, en Kaatje was genoodzaaJS:
de hare te reiken. Sir Mulberry hield die hand vast terwijl hij een vloed
van complimenten prevelde, die Kaatje, zich herinnerend wat er tussen*
hen was voorgevallen, met recht als nieuwe beledigingen bcachouwdtf,
'Mijn vrouw is verrukt,' zei meneer Wititterly, in zijn handen wrijvend,
'waarlijk verrukt Mylord, over deze gelegenheid tot kennismaking.'
Sir Mulberry scheen te denken dat dc dame hem kón worden gestolen.
Hij zei evenwel, dat de verrukking wederkerig was, Waarop Lord' Ve»
risopht hetzelfde zei en dc heren Pyke en Pluck het voor de derde eri
vierde maal herhaalden.
'Ik interesseer mij zo voor het toneel, Mylord,' zei mevrouw Wititterly met
een flauwe glimlach. - 'Ja - het is ook zeer interessant,' antwoordde Lord
Verisopht. - 'Van Shakespeare word ik altijd ziek,' z'er mevrouw Wi
titterly. 'De andere dag ben ik doodop, zo groot is de reactie na een
treurspel, Mylord, en Shakespeare is zo'n heerlijk dichter.' - 'Ja - hij was
een knap man,' antwoordde Lord Verisopht. -
Na nog even het geleuter van mevrouw Wititterly te hebben aangehoord,
deden dc heren Pyke en Pluck, altijd ijverig in het belang van hun baas,
het voorstel dat het gezelschap zich weer over twee loges zou verdelen,"
en zij wisten hun maatregelen zo tc treffen, dat Kaatje niet anders kon,
of zij moest zich door dc verfoeide en gevreesde Sir Mulberry laten bege
leiden Mevrouw Nickleby volgde haar met meneer Pluck, die de taak
was opgedragen op de oude mevrouw te passen, en die door onophoude
lijk praten, haar geen ogenblik tijd liet zich met haar dochter te bemoeien.
Lord Verisopht bleef met Pyke in de andere loge, om mevrouw Wititterly
te onderhouden, daar meneer Wititterly de hele zaal doorliep om al zijn
bekenden te vertellen wie dc twee lieren waren, die ze bij zijn vrouw za
gen zitten.
De avond was eindelijk om, maar nu moest Kaatje nog door Sir Mulberry
naar het rijtuig worden gebracht, en de heren Pyke en Pluck waren han
dig genoeg om tc zorgen dat dit paar het laatste was, cn van het óverige-
gezelschap werd gescheiden.
'Haast u toch niet zo!' zei Sir Mulberry, toen Kaatje naar voren drongen
haar arm uit de zijne wilde trekken. Zij gaf geen antwoord. 'Nee, dan...'
zei Sir Mulberry, terwijl hij haar de pas afsneed. - 'U zou er beter aan
doen mij niet op te houden, meneer,' zei Kaatje boos. - 'Waarom, lief
meisje?' vroeg Sir Mulberry, 'waarom wil je die rol volhouden?' - 'Rol?*
herhaalde Kaatje verontwaardigd, 'meneer! Ik weet niet hoe u mij durft
aanspreken, hoe u mij onder ogen durft te komen.' - 'Als u zich zo driftig
maakt, ziet u er nog liever uit, juffrouw Nickleby!' zei Sir Mulberry, ter
wijl hij bukte om beter haar gezicht te zien.' - 'Ik beschouw u met de
grootste walging en verachting,' antwoordde Kaatje.
Hilversum i 402 m. A/VRO
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.26 intern. voüksUedjes. 18.50
Paris vo-us parte. 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Trefpunt: dis
cussie-rubriek voor actuele za
ken. 19.30 Nws. 19.36 Van
avond: vrolijkheid, muziek,
aktualiteiten en wetenswaar
digheden. 22.00 Gonk! satirisch
programma. 22.30 Nws. 22.38
Mededelingen. 22.40 Radiojour
naal. NOS: 22.55 Zin-Tuig (11):
kunstkroniek. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. KRO: 18.30
Nws. 18.41 Aktualiteiten. 19.00
Licht ensemble met solisten.
19.40 Conclllepostbus (herha
ling). 19.45 Wie is in Godsnaam
Jezus Christus?, lezing. 20.00
Moderne muziek Cgr.). 20.45
Uitgeschakeld? een reeks
beschouwingen over ouder
Iworden en ouderdom. 21.00
Klassieke kamermuziek (opn.).
81.30 Babel: kunstkroniek. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.38
Parleimentsoverzicht. 22.45 De
zingende kerk. 23.00 Kontekst:
magazine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.30 Ste
reo: lichte grammofoónmu-
ziek. 23.55-24.00 NWS.
3TTELEVIS1K
titw/.;.-,.;,.-.-
Nederland I. NOS: 18.45 Kleur:
De Fabeltjeskrant. STER: 18.51
Reclame. NOS: 18.55 Journaal.
STER: 19.00 Reclame. KRO:
19.04 Kleur: Geen zee te
hoog... (The Queen and 1), TV-
-serle. 19.30 Verslag op dins
dag. STER: 19.55 Reclame.
NOS: 20.00 Journaal. STER:
20.15 Reclame. KRO: 20.20
Kooplieden des doods, pro
gramma over de intern, wa
penhandel vroeger en nu. 21.10
Kleur: De Wrekers. TV-serie.
22.00 Kleur: David Frost-show
(Frost on Sunday). NCS: 22.50
Journaal. TELE AC: 22.55-23.25
Rudmtelijke ordening - les 1
herh.
Nederland II. NOS: 18.45
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.51 Reclame. NOS:
18.55 Journaal. STER: 19.00 Re
clame. NOS: 19.04 Scala: infor
matief programma. AVRO:
19.30 Peyton Place, TV-feuille-
ton. STER: 19.55 Reclame.
NOS: 20.00 Journaal. STER:
20.15 Reclame. AVRO: 20.20
Kleur: De Overlevenden, TV-
-fllm. 21.10 Kleur: AVRO's
Sportpanorama. 22.00 AVRO's
Televizler. NOS: 22.50-22.55
Journaal.
België. Kanalen Nederlands: 2
en 10. 19.05 Het Zandmannetje
komt tussenbeide, filmpje van
de Oostduitse televisie - DFF.
19.20 Tienerklanken. Tegen
draads. 19.50 Keurig Frans. 19.52
Zoeklicht. 19.57 Mededelingen.
20.00 Nws. 20.20 Europa nu. De
Europakroniek van Omer Gra-
wel. 20.35 Schleicher, Generaal
van het laatste ogenblik. Ver
filmd TV-spea over Kurt von
Hilversum I 402 m. VARA: 7.00
Nws en ochtendgymnastiek.
7.23 Stereo: Lichte grammo-
foonmiuzlek. (7.30-7.35 Van de
voorpagina). VPRO: 7.W Deze
dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Ak
tualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte
gramrriofoonmuzieik. (8.30-8.35
Voor de huisvrouw). 9.00 Ste
reo: Klassieke symfonische or
kestmuziek (gr). 9.35 Water
standen 9.40 Schoolradio. 10.00
Stereo: Lichte grammofoon-
muziek. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.03 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: klassieke
grammofoonmiuztek. 12.00
Amusementsmuziek (gr.). 12.25
Promenade-orkest en Mari
niers-kapel. 12.54 Voor het
platteland. 13.00 Nws. 13.11 Ak
tualiteiten. 13.25 Licht orgel
spel. 13.45 Gesproken portret.
14.00 Stereo: Operetteklanken
(gr.). 14.40 Bernard Philip
Ames. hoorspeldocumentaire.
15.15 In de Toonzaal: modern
muziekprogramma voor de
jeugd met commentaar. 16.00
Nws. 16.03 Stereo: Nederlandse
chansons met orkestbegelei
ding. 16.20 Muziek en brieven,
muzikale lezing. 17.20 Stereo,
pianorecital. 17.55 Mededelin
gen.
Hilversum II 298 m. NCRV:
7.00 Nws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het
eerste gehoor: klassieke mu
ziek (gr) (7.25 Horen en zien:
7.30 Nws: 7.32-7.50 Aktualitei
ten.) TROS: 8.00 Nws. 8.11 Ver-
zoekiplatenprogramma voor de
militairen. (8.30-8.32 Nws;
9.00-9.10 Gymnastiek voor de
huisvrouw.) 9.30 Voor de kleu
ters. 9.45 Van 1685 tot vandaag,
muzikale lezing. 10.15 Voor de
vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Piek
uur: wedstrijdprogramma.
11.45 Aktualiteiten. 11.55 Mede
delingen. KRO; 12.00 Stereo:
Gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land; 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw: 12.30 Nws: 12.41 Aktuali
teiten; 13.00-13.05 Raden
maar....) NCRV: 14.15 Klassieke
orkestmuziek (gr.). 14.45
Utrechts symfonie orkest (gr.).
15.00 In 't zilver: voor oudere
luisteraars. 16.00 Nws. 16.03
Voor de jeugd. 17.00 Stereo:
Voor t(w)ieners. 17.50 Over
heidsvoorlichting. 18.00 Strictly
Country Style: country and
western rubriek.
Hilversum III 201 m. en FM-
kanalen NCRIV: 900 Nws 902
Lichte vokale muziek. 10.00
Nws. 10.03 Nieuwe langspeel
platen. voorzien van critisch
commentaar. NOS: 11.00 Nws.
11.03 Muziek-lezen. (12.00 Nws).
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Aktua
liteiten. 13.06 Licht platenpro-
sraon-ma. (14.00 Nws). 15.00
Nws. is.03 Arbeidsvitaminea
16.00 Nws. 16.03 Gimmick: pla-
tenprograurna. 17.00 Nws. 17.02
Aktualiteiten. 17.05-18.00 Top
pertips en countryhlts.
TKI.EVISIE
Nederland I. NOS/NOT:
10.45-12.00 School-tv. AVRO:
17.00-17.30 Voor de kinderen.
België. Nederlands progr. Kan.
2 en 10. 16.30 SChool-tv.
17.30-19.25 Jevanjong.
36 strip Moer
KfLEMAAL Uir
VOORDAT Mrt
W6ER NAAR
E.IWWÊN WAN
121: Oom Gnoom zette een
geleerd brilletje op zijn
neus en begon te bladeren
in dat gewichtige boekje
met regelen en voorwaar
den. „Dit IS het, jongens!"
grinnikte hij na een poosje.
„Wat zal Ouwe Sybil op
kijken, als ze merkt dat
meneer Verholen artikel 38
sub a) kentHoei hoei!"
„Wat is dat voor een
artikel?" vroeg de smid
nieuwsgierig. „Hier staat,
dat elke heks een eenmaal
begonnen taak moet afma
ken". grinnikte Oom Gnoom.
„Als ze het niet doet, ver
liest ze haar erkenning!"
„Maar da's gewéldig!"
riep smidje Verholen uit.
„Nu ze eenmaal is begonnen met het brouwen van de antisport-vloeis.tof, is
ze dus verplicht het werk tot een goed einde te brengen!" „Precies", gromde
Oom Gnoom. „Ze is nu verplicht een methode te bedenken om jou in Barreberië
te krijgen. Dat zal haar heus niet moeilijk vallen, want ten slotte is ze een heks."
„Bedankt, makkers!"-riep de smid. „Ik ga meteen terug naar het Kollenbos!"
En even later liep hij al met gezwinde stap over de eenzame weg, die van
Barreberië naar huis leidde. Uren liep hij voort en toen de schemering inviel
liep hij nog. Maar nog steeds had hij geen auto gezien, want er ging maar
weinig verkeer naar Barreberië, of terugMaar toen de duisternis ten
slotte eenmaal was ingevallen, kwam er in de verte eindelijk een knetterende
oude auto aangereden. „Komt me bekend voor, dat wagentje...," mompelde
de smid, en hij maakte het bekende liftersgebaar
93. Jonas en Lappie keken de conducteur nieuwsgierig
tan. "Wat zou, hij gaan doen?" dacht Lappie, "als hij ons
uit de trein zet, kunnen we ons plezier op..." Hij keek voor-
zichtig naar buiten. Een kale zanderige vlakte, met- hier en
daar een cactus, vloog aan zijn oog voorbij. "Hoe langer hij
denkt, des te verder we door dit nare oord komen", besloot
Lappie zijn gedachten en wachtte weer netjes af. De con-
lucteur kwam in beweging. Hij knikte en zei vriendelijk:
Touristen, he?" Jonas hief zijn' hand op en wilde zeggen:
"Ehe, neen, dat wil zeggenmaar Lappie nam het van
hem over door kort cn bondig "ja", te zeggen. De conduc-
teur knikte. "Juist, dan zal ik U een voorlopig biljet geven, j
terwijl het kantoor U de volgende maand de rekening thuis i
stuurt.... Wilt U hier even Uw naam en adres opschrijven?"
Jonas voldeed aan het verzoek en Lappie slaakte ren zucht
van verlichting. Met genoegen keek hij naar de voorbijschie
tende cactussen in het dorre landschap